تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی، صداگیر ماینر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




نمايش نتايج 1 به 1 از 1

نام تاپيک: آموزش Multimedia Builder

  1. #1
    پروفشنال The_matrix's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    محل سكونت
    بام نفتی ایران
    پست ها
    507

    10 آموزش Multimedia Builder

    سلام
    امروز می خوام در باره مطالب زیر در مالتی مدیا بیلدر توضیح بدم...

    • اسكريپتها در Multimedia Builder

    • اسكريپتهاي مهم و اساسي در مالتيمديا بيلدر

    • CBK Objects 1 (نمايش ساعت و تاريخ)

    • متغيرهاي Multimedia Builder

    • چند ترفند

    • فايل هايه Embedded





    اسکريپتها در Multimedia Builder

    اگر با MMB زياد کار کرده باشيد حتما متوجه اهميت Script ها شده ايد . Script در واقع قطعه کدهايی است که در MMB مينويسيد و به وسيله آنها دستورات لازم را به برنامه خود ميدهيد . کدی که برای عملکرد يک دکمه مينويسيد و رویدادهايي که ميخواهيد با اجرای يک صفحه انجام شوند و مثالهايي از اين قبيل همه اهميت آشنايی با اسکريپتها را برای شما مشخص ميکنند . مالتيمديا بيلدر نوشتن اسکريپتها را تا حد ممکن آسان نموده و شما ميتوانيد به راحتی از منوی مخصوص آنها را انتخاب و در مورد هر يک اطلاعاتی را ببينيد . برای مثال ميخواهيم برای يک دکمه چند اسکريپت يا دستور بنويسيم پس اين مراحل را طی ميکنيم : روی دکمه مورد نظر 2بار کليک کرده تا پنجره تنظيمات آن باز شود ، حال بر روی دکمه مخصوص اسکريپت از بين چهار دکمه قسمت Actions کليک کنيد . در اين پنجره جديد ميتوانيد به نوشتن
    اسکريپتهايي که لازم ميدانيد بپردازيد تا با کليک روی دکمه اجرا شوند .

    در کل اسکريپتهای MMB را ميتوان به چند شاخه تقسيم کرد : 1- اسکريپتهای ساده. 2- اسکريپتهای مهم و اساسی. 3- اسکريپتهای پيچيده. 4- اسکريپتهای مربوط به متغيرها و آرايه ها . که ما معرفی اين اسکريپتها را از مرحله 1 تا 4 پی ميگيريم . (البته در چند يادداشت)

    1- اسکريپتهای ساده : دستورات ساده ای مانند اجرای يک فايل و يا حرکت بين صفحه ها و همچنين پنهان کردن و نمايش دادن يک آبجکت و ... که به بررسی آنها ميپردازيم :
    HIDE - اين يک دستور بسيار ابتدايی در MMB است که به وسيله آن ميتوانيد يک آبجکت را پنهان کنيد .

    SHOW - اين دستور عکس دستور قبلی عمل ميکند يعنی يک آبجکت را نمايش ميدهد .

    Invert - دستورهای Hide و Show باهم در اين دستورند . يعنی اين دستور يک بار باعث نمايش داده شدن و بار ديگر باعث مخفی شدن آبجکت انتخاب شده ميشود .

    FirstPage - NextPage - LastPage - PrevPage - با استفاده از اين دستورات کاربر را به اولين و آخرين صفحه پروژه و يا صفحه قبلی و بعدی منتقل ميکنيد .

    Page - با انتخاب اين دستور و مشخص کردن نام صفحه مورد نظر کاربر را به آن صفحه بفرستيد .

    EXIT - Minimize - برای خروج و يا کمينه کردن پنجره برنامه از اين دو دستور استفاده کنيد .

    Message - اين دستور برای دادن پيغام به کاربر ميباشد که پيغام ميتواند يک متن ساده باشد و يا يک متغير و ... (بعدها به آن ميپردازيم) . در پنجره اين دستور دو قسمت String و Variable را ميتوانيد با متنهای ساده پر کنيد تا در دو سطر به کاربر نمايش داده شوند . در واقع :

    Message"String","Variable")")

    RUN - برای اجرای يک اپليکيشن از اين دستور استفاده ميشود . در قسمت Path بايد محل فايل اجرايی و در قسمت Parameters هم مواردی وارد شود که بعدها به آن اشاره خواهيم کرد ، پس بهتر است در حال حاضر اين بخش خالی بماند . برای قسمت Path ميتوانيد از SrcDir برای پوشه ای که برنامه در آن قرار دارد و از SrcDrive برای درايوی که برنامه در آن قرار دارد استفاده کنيد . مثال :

    Run("\...","")
    Run("\...","")

    بحث اسکريپتهای ساده در همينجا خاتمه مييابد .













    اسکريپتهاي مهم و اساسي در مالتيمديا بيلدر:

    در ادامه مبحث اسکريپتها در MMB 4.9 به اسکريپتهاي مهم و اساسي ميرسيم . زماني که بخواهيد برنامه اي فراتر از يک Autorun عادي بسازيد اين اسکريپتها هستند که شما را پيش ميبرند . بسياري از اين اسکريپتها از اطلاف وقت و پيچيده شدن برنامه شما جلوگيري ميکنند . با هم به بررسي اين اسکريپتها ميپردازيم :

    RunScript : با اين اسکريپت يک آبجکت اسکريپت را فراخواني ميکنيد . اهميت اين اسکريپت زماني ديده ميشود که چند دکمه در يک صفحه کار مشابه انجام دهند ، آنوقت کافي است دستورها را در يک آبجکت اسکريپت بنويسيم و فقط دستور RunScript را در دکمه ها قرار دهيم .
    روش استفاده : از پنجره انتخاب اسکريپت ها RunScript را انتخاب کنيد . در بخش Object نام آبجکت اسکريپت مورد نظر را انتخاب کنيد .

    ُScriptTimer : اين اسکريپت هم شبيه مورد قبل براي اجراي يک آبجکت اسکريپت به کار ميرود با اين تفاوت که در اين جا براي اجراي اسکريپت زماني را در نظر ميگيريم . براي مثال ميخواهيد 5ثانيه پس از کليک کاربر روي يک دکمه برنامه به صفحه بعد برود و يا لوگوي شما براي مدت چند ثانيه نمايش داده شود.
    روش استفاده : مانند قبل ، فقط در قسمت After [ms] زماني را که بايد سپري شود تا اسکريپت شما اجرا گردد وارد کنيد ( نکته : زمان بر حسب ميلي ثانيه است در نتيجه هر 1000 ms برابر با يک ثانيه است .

    LoadText : با استفاده از اين اسکريپت مينوانيد به راحتي متن يک آبجکت متني ، يک دکمه و ... را به متن دلخواه خود تغيير دهيد . متن دلخواه شما ميتواند يک فايل متني باشد . اين اسکريپت کاربردهايي با متغيرها نيز دارد که بعد ها به آن ميپردازيم .
    روش استفاده : در قسمت Object/Variable$ نام آبجکتي را که بايد تغيير کند را وارد کرده و در قسمت Path/Variable$ متن مورد نظر و يا محل فايل بر روي هارد را وارد کنيد .

    InstallFont : به کمک اين اسکريپت قلم ( Font ) مورد نظر خود را بر روي کامپيوتر کاربر نصب کنيد تا برنامه شما با فونت مورد نظر خود شما اجرا گردد .
    روش استفاده : در قسمت Path مکان فونت را از روي هارد انتخاب کنيد . ( ميتوانيد از SrcDir و SrcDrive استفاده کنيد . )

    Volume Up & Down : اگر يک برنامه پلير مولتي مديا ميسازيد به کمک اين دو اسکريپت ميتوانيد کنترل صداي کامپيوتر را در دست بگيريد . يعني با Volume Up افزايش صدا و با Volume Down کاهش صدا را باعث ميشويد .
    روش استفاده : در قسمت [Volume 0-100] کافيست مقداري را بين 0 تا 100 وارد کنيد تا با هربار اجراي اسکريپت ( مثلا کليک روي دکمه ) به همان مقدار به صداي کامپيوتر اضافه يا کم شود .







    CBK Objects 1 ( نمايش ساعت و تاريخ)

    سلام دوستان . امروز ميخواهم در مورد CBK آبجيكت هايي هستند كه در مالتيمديا بيلدر از پيش تعريف شده هستند.
    اطلاعات مختلفی را از قبيل ساعت ، تاريخ ، نام صفحه در حال نمايش ، اطلاعات فايل صوتی در حال پخش و غيره را نشان دهد . برای نمايش اين اطلاعات کافی است که نام آبجکت متنی رو به نام اين CBK ها تغيير بديم . امروز ضمن اينکه با برخی CBK های مربوط به ساعت و تاريخ آشنا ميشويد : ( کافی است يک آبجکت متنی درست کنيد و اسم اون رو به يکی از اسمهای زير تغيير بديد .

    CBK_TimeHMS
    اگه ليبل آبجکت متنی رو به صورت بالا بنويسيد آن آبجکت در صفحه ساعت ، روز و تايخ را نشان ميدهد

    CBK_Time24
    آبجکت متنی با اين ليبل ساعت را نشان ميدهد .

    CBK_Hour
    فقط ساعت را نشان ميدهد

    -همچنين برای دقيقه و ثانيه داريم :
    CBK_Minute
    CBK_Second

    CBK_Day نام روز رو نشون ميده.
    CBK_DateNum شماره روز رو در ماه مشخص ميکنه .

    CBK_DateShort و CBK_DateLong هم تاريخ رو به صورت کوتاه و بلند نشون ميدن .

    تذکر :همچنين ميشه اونها برای متغير ها تعريف کرد . مثلا :

    A=CBK_DateNum
    B$=CBK_Day














    متغيرهاي Multimedia Builder

    در mmb متغير ها در دو نوع عددی و نوشتاری هستند . متغيرهای عددی هم از دو بخش تشکيل ميشند :

    ۱.integer : اعداد صحيح.
    ۲.float : اعداد حقيقی .

    متغير های متنی هم String ناميده ميشوند .
    برای معرفی يک متغير در mmb لازم نيست دستور خاصی رو به کار ببريد و فقط کافيست نام متغير رو نوشته و با مقدار مورد نظر مساوی قرار بديد . نوشتن اسم برای متغيرهای عددی و متنی با هم متفاوت است :

    - برای نوشتن متغير عددی هر اسم مورد نظر را مينويسيم :

    M = 20 و يا Age = -15.5

    - برا نوشتن متغير نوشتاری بايد در انتهای اسم از "$" استفاده ميکنيم . همچنين برای قرار دادن متن در متغير بايد از علامت ' استفاده شود :
    -
    name$ = 'hossein'

    ( علامت ' بايد در ابتدا و انتهای متنی که در متغير قرار ميگيرد بيايد )

























    چند ترفند
    چند نمونه از کارايی های اسکريپتها آشنا ميشيم :
    جابجا کردن پنجره به نقطه دلخواه : اگر بخواهيم در حين اجرای برنامه محل قرار گرفتن پنجره برنامه در صفحه رو به نقطه دلخواهی با مختصات x,y تغيير بديم از دستور زير استفاده ميکنيم :
    SysCommand("ResizeWindow","x,y")

    برای انتقال پنجره به وسط صفجه نيز از کد زير استفاده ميکنيم :

    SysCommand("CenterWindow","")

    ***********************
    من برای صفحه اول يه موزيک بک گراند ميزارم. ميخوام کاری کنم که در بازگشت به صفحه اول موزيک از نو تکرار نشود ؟

    راه حل : شما بايد برای قرار دادن بک گراند به جای راه ساده آن ( تنظيمات صفحه ( بايد از يک اسکريپت ساده استفاده کنيد . به اين ترتيب که در صفحه اسکريپت نويسی صفحه اول (اصلی) برنامه تون کد زير رو که يک دستور شرطی است تايپ کنيد :
    If (P<>1) Then
    PlaySound("آدرس فايل")
    P=1
    End
    اينجا P يک متغير عددی است و چون قبلا تعريف نشده مقدار آن ۰ است . دستور شرطی که به کار برديم باعث ميشه اولين باری که صفحه اجرا ميشه و P=0 هست آهنگ به صدا دراد و مقدار P برابر ۱ شود . دفعه های بعدی که صفحه اجرا شود دستور العمل قبل اجرا نخواهد شد و آهنگ از نو شروع نمی شود

  2. این کاربر از The_matrix بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •