مي خواهيم با استفاده از ابزارهاي Line و Lathe يک آباژور بسازيم.
شروع برنامه 3DS MaX را اجرا کنيد. به پنل Creat رفته و در قسمت Shapes ابزار Line را فعال کنيد. در ليست طوماري Cration Method و در قسمت Lnitial type گزينه Smooth و در قسمت Drage type گزينه Bezier را انتخاب کنيد. در دريچه ديد چپ، يک منحني همانند شکل 1 ترسيم کنيد.![]()
به منوي Moodifiers رفته و در قسمت Patch/ spline Editting گزينه Lathe را کليک کنيد. اگر آباژور شمار همانند شکل 2 شد نگران نشويد!![]()
در پارامترهاي Lathe در بخش Direction محور y و در بخش Aling گزينه Min را کليک کنيد. در صورت نياز پارامتر Filp Normal را نيز فعال کنيد. در قسمت Segmentnh مقدار 32 را وارد نماييد.(شکل3)![]()
هنگامي که مقدار Segs را افزايش مي دهيد، موضوع شما هموارتر و زيباتر جلوه مي کند (شکل 4).![]()
کليد M را زده تا وارد پنجره مواد شويد. دکمه Standard را بزنيد سپس در پنجره ظاهر شده در قسمت Brows from: گزينه Mtl library را فعال و در ليست سمت راست ماده Marble را انتخاب و Ok کنيد.![]()
روي کره مورد نظر در پنجره مواد کليک کرده و دکمه ماوس را پايين نگه داشته سپس نشانه گر ماوس را به روي موضوع آباژور موجود در صفحه برده و دکمه ماوس را رها کنيد. با اين کار ماده به موضوع آباژور اعمال خواهد شد (شکل 6).![]()
در پنل Creat روي دکمه Cylinder کليک کنيد. براي جايگاه لامپ يک استوانه ايجاد و از ابزار Move براي قرار دادن آن در جاي مناسب استفاده کنيد (شکل هاي 7 و8)![]()
![]()
![]()
از کليد Ctrl استفاده کرده تا هر دو موضوع (جاي لامپ و پايه آباژور) انتخاب شوند، به منوي Group رفته و گزينه Group را انتخاب و نامي براي آن بگذاريد. حال نوبت ساختن حباب لامپ است. دوباره از ابزار Line استفاده کرده و يک نيم رخ از حباب لامپ همانند شکل 9 ايجاد کنيد. سپس يک اصلاح کننده Lathe به آن اعمال کنيد( شکل 10) . (همانند ساخت پايه آباژور)
![]()
به پنجره مواد رفته و يک ماده نوراني زيـبـا درست کرده و آنرا به لامــپ اعـمال کنيـد![]()
حباب لامپ را جابجا کرده تا در مکاني صحيح قرار بگيرد، در صورت نياز اندازه آنرا با ابزار Scale کوچک و بزرگ کنيد تا طبيعي تر شود (شکل هاي 12 و 13)![]()
شکل 14 يک صفحه رندر شده از کار تا اين مرحله است!![]()
براي ايجاد پايه نگهدارنده لامپ از ابزار Line استفاده کنيد و در ليست طوماري Rendering مقدار Thickness را بر 2 تنظيم کرده و پارامتر Renderable را فعال کنيد ( شکل هاي 15 و16)![]()
اکنون مهره اي براي پايه نگهدارنده لامپ ايجاد مي کنيم. ابزار Line را فعال کرده و مقدار Thickness را بر 1 تنظيم کرده و يک منحني همانند شکل 17 ترسيم کنيد. بار ديگر يک اصلاح کننده Lathe به آن اعمال کنيد تا مهره ساخته شود.![]()
از ابزار Move براي قرار دادن آن در مکاني صحيح استفاده کنيد (شکل هاي 18 و 19) .![]()
مهره و پايه نگهدارنده لامپ را انتخاب کرده و به منوي Group رفته و گزينه Group را انتخاب و سپس نامي براي آن برگزينيد. اکنون مي خواهيم محفظه چراغ را ايجاد کنيم. همانگونه که حدس مي زنيد. ما آنرا با ابزار Line ساخته و يک اصلاح کننده Lathe به آن اعمال مي کنيم. يک منحني همانند شکل 20 ترسيم کنيد. يک اصلاح کننده Lathe به آن اعمال کنيد تا موضوع شما تکميل شود (شکل 21).![]()
اگر مايل بوديد، با استفاده از ابزار Line ، ميله هايي که در بالاي محفظه چراغ قرار دارند را طراحي کنيد، سپس آنها را با ابزار Move در مکان صحيح قرار دهيد. به پنجره مواد رفته و ماده يا بافتي به محفظه چراغ اعمال کنيد (شکل 22)![]()
خسته نباشيد، همانطور که مي بينيد، آباژور ما بسيار راحت و سريع ساخته شد ( شکل 23) با استفاده از ابزار Line و اصلاح کننده Lathe موضوعات بسيار زيبا و جالبي مي توانيد طراحي کنيد