باکس مدلینگ1 شکل پایه یک ماشین ( در اینجا SAAB96 )
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
سلام، امروز قصد دارم آموزش سه بعدی کردن یک ماشین را برایتان بنویسم. در ضمن چون عکسهای آموزش زیاد بود و حجمشان نیز، عکس ها را کد کردم.
-----------------
گام 01
ابتدا باید یک بلوپرینت2 خوب از ماشینی که میخواهید طراحی کنید، تهیه کنید.
( سایت زیر سایت خوبی است):
the-blueprints.com
یا چند عکس از جهتهای مختلف از ماشین بگیرید.
عکس ها را به عنوان پس زمینه نماها قرار دهید. برای مثال نمای Left را انتخاب کنید،
ترکیب Alt+B را بزنید، در بالای پنجره روی files کلیک کنید،
و فایلی را که به عنوان عکسی از کنار ماشین تهیه کرده اید انتخاب کنید،
در پنجره Viewport Background گزینه های Match Bitmap و Lock zoom/pan را فعال کنید.
OK را بزنید.
حالا زمان شروع مدلینگ است. با یک باکس، وسط در ماشین شروع کنید. آنرا به mesh تبدیل کنید. سپس بالا و پایین آنرا اکسترود کنید. مانند کاری که من در عکس زیر کرده ام. سعی کنید از نماهای عقب و جلو ماشین را ببینید و فکر کنید که پالیگان ها باید چگونه اکسترود شوند.
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
گام 02
سپس همه پالیگان های عقب را انتخاب و اکسترود3 کنید. باید لبه (edge) های مش را طبق چیزی که در عکس میبینید تغییر دهید. به پیکانهای قرمز رنگ نگاه کنید.
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
گام 03
به اکسترود کردن ادامه دهید، و یادتان باشد که جزئیات را فراموش نکنید. اما شما به همه لبه های مرئی نیاز ندارید برای اینکه جزئیات ماشین را درست کنید. شما میتوانید کاری را بکنید که من در عکس با پیکان نشان داده ام.
از آنجایی که وجه ها ( Faces ) همیشه (حداقل در مکس) سه لبه دارند برای همین در هر پالیگان یک لبه مخفی وجود دارد که از مرکز آن میگذرد.
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
گام 04
سپس به این کار ادامه دهید تا جایی که به مشی برسید که تمام ماشین را پوشش بدهد.
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
گام 05
حالا پالیگان ها را انتخاب کنید و آنها را به داخل اکسترود کنید. (مانند عکس زیر)
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
گام 06
شکلهای بزرگ ماشین را درست کنید (فعلا نیازی به دقیق کردن آنها نیست) مانند عکس بعد. حالا اصلاحگر symmetry را به آن اعمال کنید. حالا شما یک ماشین کامل دارید.
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
گام 07
حالا یک اصلاحگر (FFD(Box اعمال کنید و تعداد نقاط کنترل گر را شبیه چیزی مانند عکس بعد مشخص کنید.
و با جابجا کردن نقاط کنترلگر ماشین را تا جای ممکن به شکل عکس پس زمینه در آورید.
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
گام 08
اصلاحگر symmetry را که قبلا اضافه کرده بودید حذف و کار روی شکلها را آغاز کنید. حالا ممکن است لازم باشد نقاطی را که به خاطر FFD جابجا شده اند را جابجا کنید تا جزئیات کار دقیقتر شوند و همینطور ممکن است برای زیباتر شدن کار به Chamfer کردن تعدادی از لبه ها نیاز داشته باشید . نقاط اضافی نزدیک به هم را جوش دهید ( ابزار target weld را فعال کرده، نقطه دلخواه را به سمت مقصد بکشید و رها کنید.)
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
گام 09
یک اصلاحگر smooth بیفزایید و آنرا تنظیم کنید. بهتر است که بعد از هر تغییر، کار را از همه جهات ببینید تا بفهمید که آیا در مسیر درست پیش میروید یا نه.
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
گام 10
این گام ممکن است فقط در ساخت این ماشین باشد. اما شما میتوانید آنرا بعنوان یک نکته از من داشته باشید
برای افزودن جزئیات به چراغ جلو من از یک دایره استفاده کردم حدودا به اندازه ی قسمتهایی که میخواهم دور چراغها استفاده کنم. اینکار راحت تر از این است که دقیقا شکل را گرد کنید.
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
گام 11
حالا همه لبه هایی که دور درها، پنجره ها و بقیه قسمت ها را انتخاب کنید.
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
گام 12
حالا لبه های انتخاب شده را chamfer کنید، اما بعد از این کار آنها را از حال انتخاب خارج نکنید چون یکبار دیگر باید لبه ها را chamfer کنید تا شکل را شبیه عکس پایین کنید.
ممکن است به جوش دادن نقاط احتیاج داشته باشید. چون بعد از عمل chamfer بعضی نقاط دوتایی میشوند.
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
گام 13
اکنون ستون وسطی پالیگانهایی که تازه ایجاد کرده اید انتخاب کنید، و اصلاحگر Face Extrude را با یک مقدار منفی (هر چقدر که دلتان میخواهد) اعمال کنید. حالا به پالیگانهای انتخاب شده هم یک smooth اختصاص دهید.
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
گام 14
این یک گام در آموزش نیست، این مرحله فقط نشانگر کاری ست که بعد از انجام گامهای قبلی باید به آن رسیده باشید.
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
میتوانید به کار کردن با جزئیات ادامه دهید تا جاییکه به مقصودتان برسید.
--------پاورقی--------
1- باکس مدلینگ: طراحی مدل های سه بعدی که شکل ابتدایی آنها یک باکس ( جعبه ) باشد.
2- بلوپرینت: طرح های اولیه ای که به منظور حجم دادن به یک شکل از اطراف آن تهیه میشود.
3- اکسترود: برای انجام این عمل باید از پنل modify و بخش edit polygons گزینه Extrude را فعال کنید.