سلام
من در مورد يونيت ماوس در پاسکال اطلاعات جامعی می خوام هر چی تو اينترنت سرچ
می کنم نتيجه ای نداره لطفا راهنماییم کنيد.ممنون
سلام
من در مورد يونيت ماوس در پاسکال اطلاعات جامعی می خوام هر چی تو اينترنت سرچ
می کنم نتيجه ای نداره لطفا راهنماییم کنيد.ممنون
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
توي اين نمونه برنامه هست
براي استفاده از Mouse در محيط گرافيكي بايد وقفه مربوط به فعالسازي Mouse را فراخواني كنيم . اين وقفه 33Hex (هگزادسيمال) نام دارد و شامل يكسري توابع است كه هر تابع با يك شماره مشخص شده و كاربرد خاصي دارد . هركدام از توابع مذكور داراي ثباتهاي ورودي و خروجي هستند . ثباتهاي ورودي بايد قبل از فراخواني وقفه مقدار دهي شوند تا وقفه عمل مورد نظر ما را انجام دهد و ثباتهاي خروجي نتايج اجراي وقفه را برمي گردانند .
تابع 00Hex از وقفه 33Hex :
اين تابع اعمال زير را انجام مي دهد :
1- پارامترهاي Mouse را با مقادير پيش فرض Set مي كند .
2- اشاره گر Mouse را به مركز صفحه منتقل مي كند .
ثبات ورودي :
Ax := 0 ;
ثبات خروجي :
درايور Mouse نصب شده است . Ax = ffff Hex
درايور Mouseنصب نشده است . Ax = 0000 Hex
تعداد كليد هاي Mouse را مشخص مي كند . Bx = 3
function mreset:integer;نكته : اين تابع فقط Mouse را فعاي مي كند ولي اشاره گر Mouse را آشكار نمي كند . براي نمايان شدن اشاره گر Mouse بايد از تابع بعدي استفاده كنيم .
var i:integer;
begin
asm;{ اين دستور براي نوشتن دستورات اسمبلي بكار مي رود . }
mov ax,0;
int 33h; {فراخواني وقفه }
mov i,ax;
end;
end;
تابع 01Hex از وقفه 33Hex :
اين تابع اشاره گر Mouse را در صفحه نشان مي دهد . قبل از اجراي اين تابع بايد تابع Mreset اجرا شده باشد .
ثبات ورودي :
Ax := 01 ;
ثبات خروجي : ندارد .
procedure mshow;تابع 02Hex از وقفه 33Hex :
begin
asm;
mov ax,01h;
int 33h;
end;
end;
اين تابع اشاره گر Mouse را پنهان مي كند .
ثبات ورودي :
Ax := 02 ;
ثبات خروجي : ندارد .
procedure mhide;
begin
asm;
mov ax,02h;
int 33h;
end;
end;
تابع03Hexاز وقفه33Hex :
اين تابع براي تشخيص مكان اشاره گر Mouse در هر لحظه و تعيين كليد فشره شده بكار مي رود .
ثبات ورودي :
Ax := 03 ;
ثبات خروجي :
مختصات اشاره گر Mouse روي محور Xها :Cx
مختصات اشاره گر Mouse روي محور Yها :Dx
تعيين كليد فشرده شده : Bx
کلید چپ : 0 کلید راست : 1 کلید وسط : 2
ساختار ثبات Bx بصورت شكل بالا است پس به ازاي فشرده شدن هر كليد مقادير زير را خواهيم داشت .
كليد چپ Bx = 1 :
كليد راست Bx = 2 :
كليد وسط Bx = 4 :
procedure mbutton(var x1:integer;var y1:integer;var k1:integer);تابع 04Hex از وقفه 33Hex :
var x,y,k:integer;
begin
asm
mov ax,03;
int 33h;
mov x,cx;
mov y,dx;
mov k,bx;
end;
x1:=x;
y1:=y;
k1:=k;
end;
با استفاده از اين تابع مي توانيد اشاره گر Mouse را بصورت نرم افزاري در مكان دلخواه قرار دهيد .
ثبات ورودي :
Ax := 04 ;
مختصات اشاره گر Mouse روي محور Xها : Cx
مختصات اشاره گر Mouse روي محور Yها : Dx
ثبات خروجي : ندارد .
procedure move(x,y:integer);تابع 10Hex از وقفه 33Hex :
begin
asm
mov ax,04;
mov cx,x;
mov dx,y;
int 33h;
end;
end;
اين تابع ناحيه حركت Mouse را مشخص مي كند . هنگام استفاده از اين تابع Mouse در
محدوده اي كه اين تابع تعيين مي كند ، غير فعال است و فقط در بقيه مناطق حركت مي كند .
Ax := 10 ;
Cx := x1;
Dx := y1;
Si := x2;
Di := y2;
ثبات خروجي :ندارد .
procedure mexclusion(x1,y1,x2,y2:integer);تابع 0f Hex از وقفه 33Hex :
begin
asm
mov ax,10h;
mov cx,x1;
mov dx,y1;
mov si,x2;
mov di,y2;
int 33h;
end;
end;
اين تابع براي تغيير سرعت حركت Mouse استفاده مي شود . هرچه مقدار وردي اين تابع بزرگتر باشد سرعن Mouse كمتر مي شود . در يك برنامه معمولي با مقادير (10,10) سرعتي مناسب براي Mouse تعيين مي شود .
ثبات ورودي :
Ax := 0f ;
سرعت Mouse روي محور Xها : Cx
سرعت Mouse روي محور Yها : Dx
ثبات خروجي : ندارد .
procedure mspeed(x,y:integer);end
begin
asm
mov ax,0fh;
mov cx,x;
mov dx,y;
int 33h;
end;
اميدوارم تونسته باشم بهت بفهمونم!حتماً كار با پروسيجر را بلد هستي.
Last edited by mofi; 12-05-2007 at 18:41.
هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)