سلام دوستان
اگر کولر ماشینتون سالمه , الان که هوا سرده فرصت خوبی برای امتحان ترموستات و سوئیچ فشار هست که آیا کمپرسور رو خاموش میکنه یا نه ؟
در حال ایستاده کولر رو روشن کنین .
سرعت فن رو روی کمترین بذارین تا اواپراتور زودتر سرد بشه .
کمی گاز رو بگیرین تا سرعت در حدودِ 2000rpm باشه
باید بعد از 3 یا 4 دقیقه کمپرسور خودش خاموش بشه . اگر گاز کولر کم باشه یا کمپرسور ضعیف باشه و قدرت خنک کنندگی کم باشه خیلی دیر خاموش میشه یا اصلاً خاموش نمیشه .
اطلاعات بیشتر برای علاقمندان
سوئیچ فشار pressure switch کارش اینه که وقتی فشار گاز خیلی بره بالا , برق کلاچ کمپرسور رو قطع میکنه و خاموش میشه .
این سوئیچ به دو دلیل برق رو قطع میکنه
1- بالا رفتنِ بیش از حدِ فشار گاز در قسمت پر فشار توسط کمپرسور
2- قبل از یخ زدنِ اواپراتور , ترموستاتِ توی اکسپنشن والو راه عبور گاز رو میبنده تا اواپراتور یخ نزنه درحالیکه کمپروسور هنوز داره کار میکنه و فشار گاز در قسمت پرفشار میره بالا تا اینکه سوئیچ فشار برق کلتچ کمپرسور رو قطع کنه .
بعد از کم شدنِ سرمایِ اواپراتور , دوباره اکسپنشن راه عبور گاز رو باز میکنه ) یک سوراخ بسیار کوچیک که گاز ازش اسپری میشه توی اواپراتور ( . با این کار فشار گاز در قسمت پرفشار کم میشه و سوئیچ فشار دوباره برقِ کلاچ رو وصل میکنه و کمپروسور شروع به چرخش میکنه .
اگر حتی در سرما و زمستان کمپرسور یکسره کار میکنه علتش یا ضعیف بودن دریچه ها و پیستونهای توی کمپرسور هست که قدرن نداره فشار رو اونقدر ببره بالا که به حدِ عکس العمل سوئیچ فشار برسه
یا اینکه مقدار گاز کم هست و هر چی هم کمپرسور فشرده اش کنه باز هم به خاطر کمبودِ گاز فشارش بالا نمیره زیاد
یا هر دو علت ذکر شده
اگر کمپرسور قوی باشه و گاز هم کافی باشه و سوئیچ فشار خراب باشه اونوقت ممکنه یا با نشتی گاز از یک اورینگ , گاز زیادی از قسمت پرفشار خارج بشه یا اینکه سوپاپ اطمینان باز میشه تا از ترکیدنِ لوله های قسمتِ پرفشار جلوگیری کنه
در ماشینهائی که به جای اکسپنشن والو , اوریفیس تیوب ) فیلتر مدادی ( داره , اواپراتور یک ترموستات داره که برقِ کلاچ کمپرسور ازش میگذره و قبل از یخ زدن اواپراتور ور برق کلاچ رو قطع میکنه .