چگونه در برف و یخ رانندگی کنیم ؟
قطعا برای همه پیش اومده که روزهایی از سال رو در برف و یخ به همراه خودروی شخصی خودمون سپری کنیم . و گاهی این لحظات زیبا و بعضی اوقات تلخ هست ! قبل از اینکه راه هایی که میشه در برف و یخ توسط ابزار هایی رانندگی کرد رو براتون توضیح بدم بهتره بدونیم که باید کاملا از حرکت خودرو مایوس شده باشیم و اگر با کارهایی از قبیل :
کم کردن باد لاستیک ها / حرکت با دنده دوم از نقطه سکون . فشار گاز بسیار ملایم در حد خاموش نشدن خودرو / انتخاب مسیر های بدون شیب و ... نتیجه نگرفتیم اون وقت میشه به یکی از گزینه های زیر فکر کرد :
1- زنجیر چرخ :
شاید ارزان ترین وسیله برای سفر های داخل و خارج زنجیر چرخ باشه . برای هر خودرو بر حسب ارتفاع رینگ زنجیر چرخ مخصوص مورد استفاده قرار میگیره . مثلا زنجیر چرخ پژو 405 با رینگ 14 با زنجیر زانتیا با رینگ 15 متفاوت هست .
زنجیر چرخ رو به چه شکل میشه بست ؟
الف ) به صورت درجا : میتونید زنجیر رو در امتداد لاستیک ها به درازا پهن کنید و به طوری که میخ های اون به سمت اسفالت و یخ ها باشه ( در غیر این صورت لاستیک ها پاره میشه ) سپس با خودرو در خئی حرکت میکنید که لاستیک ها وسط زنجیر قرار بگیرند و بعد توقف و سپس زنجیر ها رو از 2 طرف میکشید و به هم قلاب میکنید و از کش یا فنر برای محکم کردن محیط لاستیک ها استفاده میکنید
ب) زیر لاستیک جک بزنید و بیارید بالا و در حالتی که چرخ به راحتی در فضا میچرخه زنجیر رو به دورش بپیچید و سپس با کمک کش یا فنر یا طناب محکمش کنید .
ج) لاستیک خودرو رو باز کرده و به راحت ترین شکل ممکن زنجیر را به دورش میبندیم و سپس با طناب و یا فنر آن را محکم میکنیم .
مزایا : در واقع در بدترین شرایط میتونید از کولاک و یخبندان نجات پیدا کنید . و اطمینانی ترین وسیله محسوب میشه .
معایب : لرزش بسیار زیاده خودرو - در همه جا نمیشه از اون استفاده کرد مثلا در جاهایی که برف ان چنانی نیست و یا مخصوصا در روی اسفالت فوق العاده چرخ ها و سیستم انتقال نیرو رو مختل میکنه . به ماشین در کل فشار زیادی وارد میکنه .محدودیت سرعت به شکلی که در 90 درصد انواع زنجیر چرخ بیش از 20 تا 30 کیلومتر در ساعت نمیشه راه رفت و نصب بسیار سخت و طاقت فرسا مخصوصا اگر که در یخبندان بخوای بیای پاینن و زنجیر ببندی که دستات یخ میزنه و قفل میشه این بلا سر من اومد و بهتون یه راه معرفی میکنم که من رو دعا کنید :
در شرایط برف و یخ میشه با یک لاستیک که زنجیر داره از معرکه در رفت . خوب بهترین کار ممکن اینه که شما قبل از حرکت در روز هایی برفی و جاهایی که احتمال وجود برف داره در خونه لاستیک زاپاس رو باز کنید و به راحتی زنجیر رو به دور اون ببندید . و زاپاس رو سر جای خودش بگذارید . کافیه احساس کنید جایی گیر کردید . فقط کافیه اون لاستیک زاپاس رو با --- از لاستیک های محور اصلی خودرو عوض کنید .
2- زنجیر چرخ پلاستیکی :
نحوه کارکردش مانند زنجیر چرخ معمولی هست منتهی یه سری مزایایی بیشتر داره :
نصب راحت تر / امکان حرکت با سرعتب یشتر / فشار کمتر به محور انتقال نیرو
و اما معایب هم میشه به قیمت بیشتر ( ر حدود 4 برابر زنجیر چرخ ) اشاره کرد .
3-لاستیک های یخ شکن :
لاستیک هایی هستند که توسط کارخانه سازنده مخصوص مناطق کوهستانی ساخته شده اند که به صورت فابریک میخ هایی بر روی چرخ تعبیه شده . اون لاستیک ها قیمتی بیشتر از قیمت لاستیک های عادی دارند .از مهمترین مزایای این مورد میشه به فابریک بودن و فشار تیامدن به محور انتقال نیرو و همچنین توانایی رسیدن به سرعت های زیاد اشاره کرد / بنا به گفته بعضی ها در بعضی از این مدل های لاستیک میشه در مواقع غیر ضروری اون میخ ها رو بیرون کشید .
Bridgestone Blizzak WS-50 Tires
Bridgestone Blizzak WS-60 Tires
Hankook W409 Winter i*Pike Tires
Michelin X-Ice Tires
Pirelli Winter Carving Tires
Goodyear Ultra Grip 7 Tires
در نهاین بهترین انتخاب برای مناطق کوهستانی و برف خیز محسوب میشه و در اتوبان هایی که برف اومده هم بهترین محسوب میشه چون میشه با بیشترین سرعت رانندگی کرد .
عکس چند تا از این لاستیک ها رو میبینید که بهترینشون لاستیک x-ice از کمپانی میشلن هست .
و از معایب میشه به سنگین بودن لاستیک و کمبود داشتن مانور های رانندگی در حالت عادی و گران بودن اشاره کرد .
4- میخ های یخ شکن
یه سری میخ های مخصوص هست که بعضی لاستیک فروش ها دارند و اون میخ ها رو به لاستیک میزنند تا به فرم لاستیک های یخ شکن در بیاد و اون میخ ها رو میشه مجددا از میخ بیرون کشید ( اما خیلی کمتر در ایران پیدا میشه )
5- جوراب !! لاستیک (كاور ضد برف ) !
این مورد از اختراعات غرب بوده اما شرکت ایران خودرو تر زد به تولید اون از لحاظ کیفی و پیشنهاد میکنم اصلا نخرید مگر جز ایرانی : قیمت 150 هزار تومن !
و اما پیشنهاد من !
یا یک جفت لاستیک یخ شکن بخرید بزارید تو انباری خونتون و زمستون ها در بیارید جای لاستیک اصلی ببندید و حالش رو ببرید .
با اینکه اون قضیه زنجیر چرخ به زاپاس
از روزهای برفی لذت ببرید.
موفق باشید .
سهيل حسيني - تالار مكانيك خودرو بخش فني و مهندسي d a n e s h j u . i r/forum











جواب بصورت نقل قول




البته این به وضع جاده هم بستگی داره مثلا میبینی وسط جاده برفش خیلی کمه واسه زنجیر اما کنار جاده پر برفه در این صورت بیشتر استفاده میشه در غیر این صورت فوق العاده خطرناکه
