سیـستـم آمـوزشـی مـدارس ایـران
نـظام آموزشـی ایـران دارای دورهٔ ابتدایی، دوره راهنمایی ، دوره متوسطه و دورهٔ پیش دانشگاهی است (و در تغییراتی متاخرتر، باز براساس مصوبه های دو سه سال گذشته، پیش دانشگاهی و راهنمایی بین دو مقطع دیگر تقسیم شدند؛ و نظام تحصیلی به سبک اسبق، به دو دوره شش ساله تقسیم شد ) . علاقهمندان به کارهای عملی و فنی مهارتهای لازم را در هنرستانها و آموزشگاههای کار و دانش میگذرانند.
دانشآموختگان دوره پیشدانشگاهی در صورت موفقیت در آزمونهای سراسری (کنکور)، به دانشگاه وارد میشوند.
اهـم اهـداف آمـوزش و پـروش معاصـر را می تـوان به شـرح ذیـل خلاصـه کـرد (1):
ـ تاکیـد بر سـواد آمـوزی و تعمیـم آمـوزش اجبـاری ابتـدایی، مخصوصـاً در روستـا ها.
ـ پـرورش نیـروی انسـانی ماهـر و متخصـص.
ـ پـرورش سیـاسی بـرای مشـارکـت فعـال در زنـدگی سیـاسی و اجتمـاعـی و آگاهـی به حقـوق اجتمـاعـی و احـترام به قانـون.
ـ پـرورش ذوق هنـری.
ـ پـرورش جسـمی ( تربـیت بدنـی )
ـ تاکیـد بر اخـلاق و فلسـفه اجتمـاعی.
وضعیـت پـرورش تفـکر در مـدارس ایــران(2)
در نظام آموزشی ایران هرچند که در ظاهر به پرورش تفکر اهمیت داده میشود و از اهداف آموزشی به حساب میآید ولی در عمل وضعیت به گونهای دیگر است.
مدرسه ها، امروزه در ایران با انتقال فراوان مفاهیم تکراری بیمعنا، فرصت اندیشیدن را از شاگردان گرفتهاند. در حقیقت نظام آموزشی ایران فقط به کتابهای درسی و حفظ کردن آنها توسط دانشآموزان اهمیت میدهد. این در حالی است که تنها انتقال اطلاعات برای اندیشیدن کافی نیست. اندیشیدن نیز هدف نیست بلکه وسیلهای برای شناخت حقیقی است.
علت اصلی شکست و ناکامی بیشتر معلمان در برابر نوآوریهای آموزشی بهویژه پرورش تفکر، باورهای غلط و از پیشساختهٔ آنان است. مثلاً معلمان به جای اینکه روش آموختن و اندیشیدن را به شاگردان بیاموزند، آنان را در مقابل دانستهها و واقعیتهای علمی قرار میدهند. به عقیده جروم برونر مهم نیست که شاگردان چه میآموزند بلکه مهم این است که چگونه میآموزند.
به نظـر شمـا سیـستم آموزشـی مـدارس تا چـه میـزان در رسیـدن به اهـداف بیـان شـده موفـق بـوده ؟
تابحـال فکـر کردیـم نسـل آینـده مـا نیـازمنـد چـه آمـوزش هایـی در دوران تحصیـل هستـند ؟
دانـش آمـوزان نیازمند آشنـایی با چـه مفاهیـم و همچنـین یـادگیـری چـه مهـارت های فـردی و اجتمـاعی هستنـد ؟
آیـا سیـستم آموزشـی مـدارس رو کارآمـد و کامـل میدانیـد ؟
چـه کاستـی ها و نقـطه ضعـف هـایی در سیـستم آمـوزشـی مـدارس وجـود دارد ؟ به نظـر شمـا چه تغیـیراتـی در ایـن سیـستـم آمـوزشـی بایـد ایجـاد شـود ؟
|
منابع:
(1)atcce.com
(2). شعبانی، حسن، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، سازمان سمت، ۱۳۷۱. (صص ۵۷ تا ۷۸) [نقل از ویکی پدیا]
مقایسـه کیفیـت آمـوزش در ایـران با کیفیـت آمـوزش در دیگـر کشورهـای منطقـه
بانک جهانی اخیرا(سال 90) گزارشی را از وضعیت تحصیلی در خاور میانه منتشر کرده و در آن وضعیت کلیه مقاطع تحصیلی (از ابتدایی تا دانشگاه)در این کشورها را با هم و با کشورهایی نظیر کره جنوبی و چین مقایسه کرده است. نکات بسیار جالبی در گزارش هست از جمله اینکه:
- کویـت و اردن بهتریـن سیـستم آموزشـی در منطقـه را دارنـد.
- عـراق و یمـن بدتریـن سیـستم آموزشـی در منطقـه را دارنـد.
- ایـران، مصـر، لبنـان و فلسـطیـن در حـدود رتبـه متوسـط می باشنـد.
- حتی بهتریـن های منطقـه از کره جنوـبی عقبترنـد.
- وضعـیت تحصیلـی در کره جنوبـی به مراتـب از وضعیت تحصیـلی ایـران بهتـر اسـت. در حقیـقت در کلیـه شاخصـهای گـزارش و بلا استثـناء کره جنوبـی عملـکردی بهتـر از ایـران دارد.
- نـرخ بیسـوادی در ایـران ۲۳% ذکر شـده است. (نرخ بیسـوادی در کره صفـر و در چیـن ۹%)
- نـرخ بیسـوادی در ایـران حـدود پنـج برابر نرخ بیسـوادی در ژاپـن در سـال ۱۹۰۵ اسـت. نرخ بیسـوادی در ژاپن در سـال ۱۹۰۵ کمتـر از ۵% بوده اسـت.
- بانـک جهـانی توصیـه کرده است که اصـلاحات در سیـستم آموزشـی در خاور میـانه در اولویـت اول اقـدامـات دولتـها قرار گیـرد.
- رابطه بیـن رشـد اقتصـادی و سطـح تحصیـلات در کشـورهـای خاور میـانه وجـود نـدارد.
- در بعضـی از شاخصهـا ایـران تقریبـا در ته جـدول است.
توجـه به این نکته ضروری است که آموزش و کلا توسعه انسانی شاخص های پیشرو توسعه(Leading development indicators) هستند. معنی این جمله آن است که هر چه شاخص های توسعه آموزشی بهتر باشند با کمی تاخیر شاخصهای دیگر توسعه از جمله رشد اقتصادی بهبود پیدا می کنند. همیشه شنیده ایم که از نظر اقتصادی ایران دهه ۱۹۷۰را با کره دهه ۷۰ مقایسه می کنند ( مثلا می گویند ما زودتر از آنها اتومبیل تولید کردیم).
نکته ای که مغفول مانده آن است که از نظر شاخص های آموزشی، کره جنوبی به مراتب در وضعیتی بهتر از ایران قرار داشته است. نتیجه آن شده است که کره جنوبی در دهه های بعد به مراتب از ایران پیشرفته تر بوده است.
مثال دیگر ایرلند است. ۳۰ سال پیش ایرلند یکی از عقب مانده ترین کشورهای اروپایی بود. اکنون اما این کشور وضعیتی دارد که مایه حسادت بسیاری از کشورهای اروپایی است. دلیل اصلی این پیشرفت به سرمایه گذاری بسیار گسترده در آموزش نسبت داده می شود.
منـابع:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نقل از مدرسـه ها