گراميداشت هفته نيروي انتظامي در تلويزيون با رونمايي از دو پليس جديد در عرصه فيلمسازي همراه بود اما اغراق 'حامد بهداد ' و 'پوريا پورسرخ' در ايفاي اين نقش در قالب مجموعه 'سقوط آزاد'، پذيرش چهره اي جديد از پليس را براي مخاطبان سخت كرد.
اين اثر كه ابتدا با عنوان 'گيوتين' و سپس با نام ' آخرين روز' مراحل توليد را پشت سر گذاشت، سرانجام با نام ' سقوط آزاد' راهي پخش شبكه يك سيما شد.
مجموعه هفت قسمتي 'سقوط آزاد' كه توليد آن از ابتداي شهريور ماه كليد خورد، اين بار قصد داشت با حمايت مالي موسسه سينمايي نيروي انتظامي -ناجي هنر- تلاش هاي اين نهاد را در برخورد با كساني كه با حمايت هاي خارجي در پي جاسوسي و اقدامات خرابكارانه سياسي و امنيتي در كشور هستند، به تصوير بكشد.
داستان اين اثر در مقايسه با مجموعه هاي تلويزيوني كه در گذشته با محوريت قاچاق مواد مخدر، قتل و يا قاچاق اشياء عتيقه روي آنتن رفتند، براي بيننده تازگي داشت ضمن آنكه اقدام 'حبيب اله كاسه ساز' تهيه كننده اين مجموعه در تبليغ 'سقوط آزاد' در سطح شهر مردم را براي ديدن اين مجموعه مشتاق تر كرد.
با آغاز هفته نيروي انتظامي، اين مجموعه تلويزيوني نيز براي بينندگان رونمايي شد؛ شايد مهمترين تفاوت اين سريال مناسبتي با اسلاف خود، در انتخاب بازيگران آن خلاصه مي شد.
حضور بازيگري همچون 'حامد بهداد' در قاب تلويزيون كه بيشتر در سينما ديده شده و سال گذشته بخاطر بازي در فيلم سينمايي 'جرم' مسعود كيميايي سيمرغ بهترين بازيگر مكمل مرد را در جشنواره فجر به دست آورده بود، وجهه تمايز مجموعه سقوط آزاد به شمار مي رود.
'عليرضا اميني' كارگردان جوان اين مجموعه با انتخاب بهداد در قالب يك پليس جديد و قرار دادن 'پوريا پورسرخ' به عنوان مكمل وي قصد داشت به تركيب جديدي در انتخاب چهره تلويزيوني پليس ايراني دست بزند.
بينندگان كه تا پيش از اين شاهد چهره هاي آرام و متين از پليس ايراني در آثار تلويزيوني و سينمايي بودند و چهره هايي چون فرامرز قريبيان، محمد صادقي، سيد شهاب الدين حسيني ، عبدالرضا اكبري و محمود پاك نيت را در اين كسوت به ياد داشتند اين بار با چهره و تيپ جديدي رو به رو شدند.
شايد بتوان نخستين نقص اين انتخاب را به نامانوس بودن چهره شخصيت هاي پليس اين داستان با ذهن تماشاگر ايراني مرتبط دانست زيرا بهداد و پورسرخ نه تنها لحن و گفتار بلكه در بازي و تيپ سازي نيز مصنوعي ظاهر شدند.
بهداد كه قرار بود در اين مجموعه نقش يك پليس جدي و سختكوش -سرگرد صابري- را در قاب تلويزيون جاي دهد، سعي كرد تا با اخم و گره افكني در صورت و خشن كردن صدا اين خصوصيت را به بيننده القا كند.
پورسرخ نيز بيش از آنكه نمايشگر پليسي با قدرت عكس العمل و توانايي بدني بالا باشد، تيپ و پوشش ظاهري وي براي بيننده جلب توجه كرد.
اين رفتارها و پوشش ظاهري اين دو بازيگر زماني براي بيننده غير قابل باورتر شد كه
شاهد استفاده از خودروهاي مدرن و وارداتي در انجام ماموريت هاي پليسي بود؛ اين مساله بيش از آنكه براي مردم مورد قبول واقع شود بيانگر هزينه اي بود كه حاميان مالي اين اثر براي توليد آن متحمل شده اند.
هرچند كارگردان تلاش كرد تا داستان مجموعه را در چند قسمت ابتدايي آن در حال تعليق نگه دارد، اما ذهن پوياي مخاطب زودتر از آنچه كه فيلمنامه نويس تصور مي كرد، داستان را حدس زد.
كارگردان جوان اين مجموعه، تلاش كرد تا با حركت دوربين و ايجاد صحنه هاي اكشن و درگيري مسلحانه در شهر نماي جديدي از يك فيلم پليسي را به بيننده نشان دهد تا بر جذابيت بصري مجموعه بيافزايد.
نمونه اين تلاش ها را در درگيري مسلحانه ميان نيروهاي پليس با اشرار، استفاده از بالگرد نيروي انتظامي و نيروهاي ويژه در تونل رسالت، تعقيب و گريز در اتوبان هاي خلوت پايتخت و ترور ' عماد' از طريق يك اسلحه تك تيرانداز قابل مشاهده است.
اما همه اين تلاش هاي بصري مانع از آن نشد تا ضعف بازيگران از ارايه يك بازي جذاب و كاستي هاي فيلمنامه از سوي مخاطبان ناديده گرفته شود.
به نظر مي رسد كارگردان بيش از آنكه بخواهد بازيگر اصلي اين اثر يعني بهداد را هدايت كند او را در ايفاي نقش آزاد گذشته و به همين خاطر بازي ارايه شده از او في البداهه به نظر مي رسد.
در مجموع 'سقوط آزاد' تلاش تهيه كننده، كارگردان و حاميان مالي اين اثر براي ارايه چهره اي جديد از پليس ايراني است كه به نظر مي رسد در زمينه مسايل مالي نسبت به ديگر مجموعه هاي تلويزيوني با دلمشغولي هاي كمتري برخوردار بوده كما اينكه پيش از آغاز پخش آن زمزمه هايي در زمينه دستمزدهاي كلان پرداختي به بازيگران اين مجموعه به گوش رسيد و البته از سوي توليدكنندگان آن رد شد.
اين مجموعه نشان داد كه توليد يك اثر فاخر پليسي كه بيننده را راضي نگه دارد، بيش از پول و امكانات مالي و پشتيباني نيازمند گروه توليد و بخصوص بازيگراني است كه حضور در كسوت پليس ايراني را با شخصيت هاي اكشن و مطرح سينمايي در جهان اشتباه نگيرند و توليد اينگونه آثار را در خلق آثار پر حادثه و ضرب آهنگ تند فيلم خلاصه نكنند. البته بازي گرفتن كارگردان از بازيگران نيز هنري است كه بيشتر در زمان نمايش رخ نمايي مي كند.
هنري كه در سقوط آزاد همپاي عنوان اثر عمل كرد و جنس بازي شخصيت هاي اصلي آن در عين غير قابل قياس بودن يادآور نوع بازيگران مطرح خارجي بوده است.
از: ليلا جودي
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا)
__________________