** ساخت بازی های رایانه ای و بررسی ابعاد مختلف بازی **
** ساخت بازی های رایانه ای و بررسی ابعاد مختلف بازی **
سلام
این مجموعه آموزشها چند بخش هستن که میخوام روزی یکی دو بخش رو براتون بذارم ، تا یادم نرفته بگم که منبع همه ی این مطالب دوست خوبم LORD ALEX در جامعه برنامه نویس هستن که ترجمه شده توسط ایشون هست ، واقعا مفید هستن به همین خاطر ازشون اجازه گرفتم این مطالبو اینجا وارد کنم:11:
موضوعات:
- مبانی ساخت بازیهای رایانه ای
- طرح کلی و مراحل ساخت
- تخصص های مورد نیاز و وظایف آن ها
- ابزار و نرم افزارهای مورد نیاز به همراه آموزش آن ها
- آموزش ساخت انیمیشن و جلوه های ویژه و طراحی ساخت موجودات زنده
- آموزش برنامه نویسی پیرامون بازی سازی
- آموزش AI
- آموزش آماده سازی بازی برای کنسول و ...
شروع مطالب :
بازی رایانه ای نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام میشود. بسیاری از بازیهای رایانهای به دلیل تولید تصویر متحرک با قابلیت نمایش روی صفحه تلویزیون یا نمایشگر رایانه، بازی ویدئویی نیز محسوب میشوند. تعداد مخاطبان بازیهای رایانهای در سالهای گذشته افزایش چشم گیر داشته و این بازیها به یکی از پر هوا دار ترین سرگرمیهای موجود تبدیل شدهاند.
بازیهای رایانهای بر اساس شیوه انجام بازی و حالت گرافیکی به گروه (ژانر)های زیادی از جمله موارد اشاره شده در فهرست زیر بخش میگردند:
- آموزشی Educational
- اتومبیلرانی Driving games
- مسابقه اتومبیلرانی Racing
- راهبرد Strategy
- راهبرد نوبتی Turn Based Strategy
- راهبرد بیدرنگ Real Time Strategy
- اکشن - ماجرایی Action-Adventure
- مخفی کاری Stealth Action
- Survival Horror
- اینترنتی Online games
- سکویی Platformers
- تیراندازی Shooters یا Shoot'em Up
- تیراندازی سوم شخص Third Person Shooters
- تیر اندازی اول شخص First-person shooters
- شبیهسازی Simulation
- شبیهسازی فضایی Space simulation
- ضرباهنگی Rhythm games
- ماجرایی Adventure
- مبارزهای Beat 'em up/Fighting
- معمایی Puzzle
- نقش آفرینی (ایفای نقش) Role-Playing Games
- نقش آفرینی غربی، آمریکایی یا کامپیوتری Computer RPG
- نقش آفرینی کنسولی یا ژاپنی Japanese RPG
- ورزشی Sports
- هزارتو (لابیرینتی) Maze games
اهمیت بازی های رایانه ای:
- تاثیر گذاری: تأثیر گذاری بالای این گونه بازی روی مخاطب، این بازیها را به یک ابزار با استعداد بسیار بالا برای آموزش، آگهی، ترویج مذاهب، سو استفاده سیاسی، شستشوی مغزی و... تبدیل کردهاست. بسیاری از دولتها بازیهای رایانهای را به دلیل احتمال تحریک کودکان و نوجوانان و ترویج خشونت محدود کردهاند.
- سود آوری: امروزه صنعت تولید بازیهای رایانهای به یک عرصه سود آور تبدیل شدهاست و شرکتهای بزرگ تولید کننده این گونه بازیها هر سال سود هنگفتی به دست میآوردند، به گونهای که در سال ۲۰۰۴ میزان سود خالص سالانه به دست آمده از صنعت بازیهای رایانهای به مرز ۱۰ میلیارد دلار رسید و سود حاصل سالانه به دست آمده از هالیوود (نه و نیم میلیارد دلار) را پشت سر گذاشت.
- سر گرم کننده بودن: بازیهای رایانهای بر خلاف بیشتر سر گرمیهای دیگر، تعاملی بوده و از این رو جذاب تر هستند.
- اعتیاد: عدهای از محققین بازیهای رایانهای را اعتیاد آور و خطرناک قلمداد میکنند. هر چند این مساله ثابت نشده است؛ اما شواهد موجود نشان میدهد تعدادی از علاقمندان به بازیهای رایانهای به طرز غیر طبیعی به این سرگرمی وابسته شده و از زندگی عادی خود بازی میمانند.
فهرست دسته بندی شده ی بازیهای رایانه ای و ویدوئویی:
کد:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%87%D8%B1%D8%B3%D8%AA_%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D8%AF%D9%87_%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C_%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C_%D9%88_%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C%D9%88%DB%8C%DB%8C
تاثیر بازیهای کامپیوتری بر زندگی روزمره:
کد:
http://pcpedia.ir/ViewArticle.aspx?ID=16
رده بندی سنی بازیهای رایانه ای:
کد:
http://pcpedia.ir/ViewArticle.aspx?ID=16
گروهی از مردم، انجام یک بازی کامپیوتری را جزء لذت بخش ترین تفریحان خود می دانند حال آن که گروهی دیگر (که تعداد آن ها به مراتب کمتر از گروه اول است) خلق و طراحی یک بازی کامپیوتری را سرگرم کننده و جالب تر می دانند. مطمئنا شما نیز که در حال مطالعه این متن هستید جزء همان گروه محدود و خاص هستید که تصور تبدیل رویاهایتان به واقعیت (هر چند از نوع مجازی) شما را بیش از هر چیز به وجد می آورد.
یک بازی کامپیوتری قبل از هر چیز در ذهن سازندگانش شکل می گیرد و از این اولین جرقه تا عرضه محصول نهایی، راهی بسیار طولانی اما فوق العاده جذاب طی می شود که به ا« "ساخت بازی" می گویند. ساخت یک بازی کامپیوتری بیش از هر چیز به خلاقیت، قدرت تصور، هوش و پشتکار احتیاج دارد. به خاطر داشته باشید که سالیانه هزاران عنوان بازی کامپیوتری تولید می شوند که از میان آن ها تنها تعداد محدودی (کمتر از مجموع انگشتان دو دست) به عنوان بازی های موفق شناخته می شوند. مسلما اولین وظیفه یک طراح بازی، بررسی بازی های پرفروش و علل موفقیت آن ها و در عین حال بررسی علل شکست و ناکامی دیگر بازی ساز هاست و درس گرفتن از این نقاط ضعف و قوت می تواند ریسک شکست را تا حد چشمگیری کاهش دهد.
در ادامه به بررسی اصول اولیه طراحی بازی های کامپیوتری خواهیم پرداخت. اصولی که در نظر گرفتن تمامی آن ها می تواند احتمال موفقیت شما را افزایش دهد و در عین حال تخطی از هر یک از آن ها می تواند بازی را با شکست کامل مواجه کند.
سرگرم کننده بودن
اولین و مهم ترین قانون در طراحی یک بازی کامپیوتری، توجه به جنبه "سرگرم کننده بودن" آن چیزی است که خلق می کنید. چه مشغول ساخت یک بازی کوچک باشید که انجام آن تنها چند دقیقه وقت کاربر را می گیرد یا بازی با عظمت World Warcraft را طراحی می کنید که زمان لازم برای اتمام آن بیش از یک هزار ساعت است، به خاطر داشته باشید که هدف نهایی شما تنها یک چیز است: "سرگرم کردن مخاطب"
فریب ظاهر ساده این عبارت را نخورید. سرگرمی برای هر فرد تعریف متفاوتی دارد. خرید از فروشگاه ها، رانندگی در جاده، گوش کردن به موسیقی، تماشای فیلم، مطالعه کتاب و ... همه و همه تنها بخشی از سرگرمی های متداول مردم جهان هستند که هر یک از نمایی کلی مشابه به نظر می رسند. تماشای فیلم می تواند سرگرمی میلیون ها نفر باشد اما تفاوت نوع فیلم هایی که هر کس تماشا می کند، سرگرمی او را از دیگران متمایز می کند. آن چه مسلم است، مخاطبان بازی شما، حداقل در یک مورد توافق نظر دارند و آن هم استفاده از بازی کامپیوتری است به عنوان یک سرگرمی است. حال این بازی کامپیوتری باید توقع آن ها را در حد معمول برآورده کند تا از شکست رهایی یابد. مطمئنا به عنوان طراح یک بازی کامپیوتری نمی توانید رضایت "تمام مخاطبان" را به دست آورید، چرا که سلیقه ها بسیار متفاوت است اما حداقل کاری که می توانید انجام دهید، این است که با انجام برخی کارها، سعی کنید توقعات درصد بیشتری از مخاطبان را برآورده کنید.
شناخت مخاطبان، مهم ترین کاری عامل در این میان است. این کار چندان هم مشکل نیست. به خصوص زمانی که قصد انجام نوآوری در سبک ها را نداشته باشید و قرار باشید بر پایه سبک های موجود بازی خود را طراحی کنید. برای شناخت مخاطبان خود باید ابتدا آن ها را پیدا کنید. بسیاری از بازی ها، سایت های طرفداران خاص خود را در اینترنت دارند. در این سایت ها می توانید نظرات مخاطبان هر بازی را مشاهده کنید. ببینید چه چیز این بازی، آن ها را به خود جلب کرده است. کدام نوآوری بازی آن ها را به وجد آورده است و ... . همگی می توانند شما را در این راه یاری کنند.
در این میان تنها به یک نکته توجه داشته باشید: به نظرهایی که بیش از حد آمیخته با احساسات (چه مثبت و چه منفی) هستند، اهمیت چندانی ندهید. نگرش مغرضانه به یک بازی می تواند فکر شما را درباره آن چه قرار است انجام دهید، تحت تاثیر قرار دهد. به خاطر داشته باشید که قرار است بازی ای طراحی کنید که "اکثریت" از آن لذت ببرند و نه فقط یک یا دو نفر.
منتظر بخش های بعدی باشید.....................