بچه لطفا اگه آموزش دارید بزارید
(در سطح حرفه ای چون متوسط رو بلدم)
بدلیل در خواست بچه ها از سطح مقدماتی شروع به آموزش کردم(خودم)
Printable View
بچه لطفا اگه آموزش دارید بزارید
(در سطح حرفه ای چون متوسط رو بلدم)
بدلیل در خواست بچه ها از سطح مقدماتی شروع به آموزش کردم(خودم)
سلام
اول باید به اون دوستی که گفته بود بعضی ها حوصله ی مقاله نویسی رو ندارن باید بگم که من عاشق این کارم ولی به 4 دلیل زیاد نمی تونم مقاله بنویسم اول اینکه دستم ضخمه دوم اینکه سرم زیادب شلوغه سوم اینکه باید نرم افزار جلوم باز باشه تا بتونم مقاله رو بنویسم چون حضور ذهن خوبی ندارم و چهارم اینکه املا م خوب نیست .
یه چیز دیگه این که من واسه این گفتم در سطح متوسط آموزش بزارید چون که 2سالی میشه با فلش کار نکردم و خیلی چیزاش یادم رفته وگرنه من 2 دوره آوزش فلش رفتم و در سطح حرفه ای بلد بودم ولی حالا ......
اول بگم که فلش یه کمکی شبیه فتوشاپه و اینقدر متحرک سازی توش آسونه که فکرشم نمیکنید >> ؟؟
وقتی فلش رو اجرا میکنید یه فریم با اندازه ی 500 در 400 پیکسل رو به روتون قرار میگیره که هر چیز خارج از اون باشه در طراحی آخری و آخر کار به نمایش در نمی آد .
واسه تغییر اندازه ی اون ساده ترین روش رو میگم رو فریم یه کلیک کنید ...... در پنجره ی Properties که زیر فریم شما به نمایش در اومده و از اول کار هم بوده یه دگمه هست که اسمش همون اندازه ی صفحه ی شماست اگه رو اون کلیک کنید یه پنجره باز میشه که اونجا میتونید اندازه ی صفحه رو تغییر بدین دگمه ی روبه روییش که بک گراند نام داره رنگ رو مشخص میکنه و زیریش هم صفحه رو با فرمت های مختلف مثل گیف پابلیش میکنه که واسه اینکار اول باید طراحی خودتون رو سیو کرده باشین .
در فلش ما چند نوع متحرک سازی داریم اولیش فریم به فریم ه که یه مقدار مشکله و شما باید در این طراحی هر فریم رو به صورت دستی مشخص کنید .
برای شروع متحرک سازی شما به صفحه ی تایم لاین نیاز مندید به احتمال زیاد این گزینه فعال هست ولی اگه فعال نیست به پنجرهی پایین افتادنیه ویندوز رفته و فعالش کنید:
Window>Timeline
در تایم لاین تمام فریم های شما به نمایش در می آید .
به مثال زیر توجه کنید :
می خواهیم به روش shape یک مربع را به یک دایره تبدیل کنیم حال کافیست در فریمی که در آن هستید یک مربع بکشید ....... در تایم لاین یک فریم دیگر به طور مثال فریم 15 را انتخاب کنید روی آن راست کلیک کرده و
Insert blank keyframe را انتخاب کنید و در فرایم خالی ایجاد شده یک دایره بکشید حال کلییه فریم های 1 تا 15 را انتخاب کنید و در پراپرتیز در قسمت tween گزینه ی shape را انتخاب کنید حال باید از سمت فریم یک به فریم 15 یک فلش ایجاد شده باشد .
عزيز ممنون از شما كه شروع كردي. از شما به خاطر استارتي كه زديد بي نهايت ممنونم. اميدوارم به زودي زخم دست شما بهبود پيدا كنه و مشكلات ديگه هم برطرف بشه تا بيشتر در خدمت شما باشيم. اميدوارم به آموزشهاي خوبتون ادامه بديد چون خيلي ساده و عالي توضيح داده بوديد. ما مشتاقانه منتظر آموزشهاي بعدي شما هستيم...نقل قول:
نوشته شده توسط staywithme
خواهش میکنم روز دیدار امید وارم که بتونم مفید واقع بشم
مفیدی عزیز. اینم نتیجش [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] لطفا و بدون من به شخصه دنبال می کنم آموزشهات رو...نقل قول:
نوشته شده توسط staywithme
متحرک سازی به روش motion :
این روش برای عکس ها به کار میرود که این روش نیز بسیار ساده است همانند روش shape ولی تفاوت ها و برتریهایی دارد :
به مثال فوق توجه کنید :
هدف از این مثال چرخاندن عکس حول محوری در عمق و جابه جایی آن است :
ابتدا یک عکس را وارد فریم میکنیم برای این کار از کلید های ترکیبی ctrl + r استفاده کرده یا مراحل زیر را دنبال میکنیم :
File > import
اگر این گزینه خاموش بود یا اینکه کلید های ترکیبی کار نکردند به احتمال زیاد شما یک فریم ایجاد نکرده اید برای این کار روی اولین فرم در تایم لاین راست کلیک کرده و insert blank keyframe را انتخاب میکنید با این کار یک فریم خالی ایجد میکنید .
حال که عکس را وارد فریم کرده اید کافیست یک کیی فریم ایجاد کنید برای این کار روی یک فریم دیگر به طور مثال 15 کلیک کنید( لازم به ذکر است که هر چه تعداد فریم ها بیشتر باشد سرعت انیمیشن پایین می آید ) و insert keyframe با این کار فریم شما پاک نخواهد شد و عکس در فریم باقی می ماند ، حال عکس را به جای دیگر فریم برده و در تایم لاین تمام فریم ها را انتخاب کنید و در قسمت tween در پراپرتیز حالت motion را انتخاب کنید . حال باید یک فلش در تایم لاین ایجاد شده باشد اگر به جای فلش خط چین ایجاد شود یک جای کارتون میلنگه . اگر می خواهید عکس در حین جا به جایی حول محوری در عمق بچرخد باید rotate را از حالت اتو به یکی از حالات زیر تغییر دهید :
cw
Ccw
حالا میتوانید کلید های ترکیبی ctrl + enter را بزنید تا نتیجه ی کار خود را ببینید .
ابزار های فلش هم شباهت بیش از حدی به فتوشاپ داره اون آقایی که گفته بود اکثرا فتوشاپیستند بچه های پی سی ورد باید بگم اگه اینجوری بشه فلش هم واسشون ساده تر میشه همون طور که گفتم متحر سازی با فلش واقا سادست من در آینده سعی میکنم روش ایجاد یک کلید تو فلش رو یاد بدم البته 5 از کلید های کیبوردم هم همین الان به بخش سی سی یو وارد شدند
دوست عزيز بدون كه داري همين كار رو مي كني. امروز بعد از كارم مي شينم پاي تمرين دومي كه دادي. انشاا... خودم حرفه اي ميشم يادت ميدم در سطح حرفه اي رو ;)نقل قول:
نوشته شده توسط staywithme
استفاده از کتابخانه ، ایجاد یک دگمه ، صدا گذاشتن بر روی دگمه ی ایجاد شده :
برای ایجاد یک دگمه در فلش شما باید در کتابخانه ی فلش یک سمبل درست کنید و آن سمبل را از نوع باتن تعریف کنید برای باز شدن کتابخانه میتوانید کلید F11 را فشار دهید یا از پنجره ی ویندوز ، لایبراری را انتخاب کنید :
Window > Library
حالا از پایین سمت چپ پنجره ی کتابخانه علامت + را انتخاب کنید حال یک سمبل جدید ایجاد میشود ولی ابتدا باید نوع سمبل را باتن و آدرس آن را نیز مشخص کنید در پنجره ی باز شده گزینه های زیر را می بینید :
Name , Behaviors , Advanced
شما در قسمت اول یعنی نیم باید نام سمبل خود را وارد کنید و در قسمت دوم باید نوع سمبل را Button مشخص کرده ( کلید رادیو ای را روی باتن قرار دهید ) و در قسمت Advanced آدرسی که کلید باید باز کند را وارد کنید .
O.K کنید ......
حال در بالا ی صفحه در کنار scence 1 نامی که برای سمبل خود وارد کرده اید را میبینید و در تایم لاین هم گزینه های جدید :
Up , Over , Down , Hit
Up شکل کلید شماست که کلید به این نام دیده میشود .
Over وقتی موس روی آن میرود به آن شکل در می آید .
Down وقتی موس از روی کلید کنار می رود به آن شکل در می آید .
Hit تاثیری ندارد ( قسمت داون را کپی نید در این قسمت) .
حال کلید شما آماده است اگر می خواهید برای هر یک از قسمت ها صدایی در نظر بگیرید می توانید صدای مورد نظر را وارد کتابخانه کنید و از کتابخانه به بخش مورد نظر به طور مثال آپ بکشانید و رها کنید ویا میتوانید این کار را با صدا های موجود در کتابخانه بکنید برای وارد کردن صدا به کتابخانه مراحل زیر :
File > Import to Library
و برای استفاده از صدا های موجود مراحل زیر را دنبال کنید :
Window > Common libraries > Sounds
توجه کنید اگر صدا به درستی در فریم وارد شود خطوطی روی فریم ایجاد می شود
آقا شاهین اجازه ی ما هم دست شماست
برای فارسی نویسی تو فلش باید از نرم افزار فارسی نویس مریم استفاده کنید ( که من سی دی ش رو گم کردم هر وقت پیدا شد یه جا آپلودش میکنم)
آموزش فلش (بخش اول )
ماکرومديا فلش ( Macromedia Flash) يکي از بهترين نرم افزار هايي است که شما ميتوانيد جهت افزودن افکت های مخصوص و انیمیشن های کامپیوتری به وب سایت از آن استفاده کنید .در این جزوه سعی شده تمامی نکات با ذکر مثال و انیمیشن برای شما ارائه گردد . امید است این منبع جهت استفاده ی شما عزیزان مفید واقع شود. برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی با سیستم عامل ویندوز داشته باشند . ضمنا سیستم شما باید دارای مشخصات سخت افزاری ذیل باشد : - حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233 - 16 مگابایت Ram - حدود 600 مگا بایت فضای آزاد - کارت گرافیکی 64 گیگا بایت کاربردهای Flash زماني که با یک صفحه ی وب برخورد ميکنيم ایده های مختلفی برای ساختن یک وب سایت جالب ،در ذهنمان ايجاد ميشود. با وجود بخشهاي گوناگون در يک وب سايت در مورد تصاوير و رنگها قانونی کلی وجود دارد. در Flash ابزارهايي وجود دارد که به وسیله ی آنها ميتوان به راحتي تصاوير مختلفي خلق کرد. تصاوير برداري خيلي بهتر از نقشه های بيتي هستند. تصوير برداري نه تنها از لحاظ اندازه کوچکتر است بلکه در هنگام کوچک و بزرگ شدن به هيچ وجه کيفيت خود را از دست نميدهد. ولي زماني که يک نقشه بيتي را بزرگ ميکنيم تصاوير مات به نظر ميرسند. تصاویر Flash همانند یک فیلم بر روی صفحه ی وب گذاشته می شود . هرگاه که مرورگر وب شما با يک فيلم Flash روبرو ميشود به طور اتوماتيک Flash player را اجرا می کند. نكته به ياد داشته باشيد که فيلم هاي Flash به واسطه برداري بودنشان کم حجم تر از تصاویر نقشه بیتی خواهند بود. متحرک سازي در سايت وب در گذشته در سايتهاي وب به علت اينکه انيميشن نداشتند ، بسیار خسته کننده به نظر می رسیدند. ولي نرم افزار Flash به آساني انيميشن را توسط فرآیندی به نام Tweening ايجاد ميکند. در اين مرحله شما به Flash نقطه آغاز و پايان ميدهيد و تصاوير بين اين دو نقطه به طور اتوماتيک به صورت فريم ( Frame ) ايجاد خواهند شد. مثلاً اگر يک تصوير کامپيوتري براي کامل شدن احتياج به 10 فريم داشته باشد تنها لازم است به آن دو فريم شروع و پايان را بدهيم ( فريم 1 و فريم 10) ، خود نرم افزار Flash فريم هاي ما بين آن را ميسازد. علاوه بر آن ميتوانيد يک Motion Tween براي آن شيء بسازيد. ساخت فيلم هاي محاوره اي : در Flash علاوه بر انيميشن هاي ساده ميتوانيد وب سايتهاي محاوره اي نیز بسازید. به عنوان مثال ميتوان فيلم فلشي را ايجاد کنيد که در آن فيلمهاي کوتاه و Track هاي موسيقي متعدد قابل انتخاب وجود داشته باشد زيرا Flash کاملاً شيء گرا ميباشد. نکته : در يک فيلم Flash منظور از محاوره اي بودن اين است که کاربر قادر به انتخاب کليپ هاي ويدئويي يا Track موسيقي دلخواه باشد. تغيير شکل اشياء و متون متحرک : يکي از تکنولوژي هاي انيميشن در Flash این است که به شما اجازه ی تغییر يک شکل به شکل ديگر را ميدهد ،به اين فرآیند Shape tween ميگويند. بدون شک متون متحرک را در سايت هاي مختلف مشاهده کرده ايد. اين متون درون یک جعبه از نقطه اي به نقطه ديگر حرکت ميکنند. از اين Effect در سرفصل روزنامه ها و تبليغات فروشگاهها استفاده ميشود. ايجاد يک متن متحرک در Flash کار بسیار ساده ای است . بدين منظور جهت رسیدن به نتیجه ی مطلوب باید تکنیک های فیلم سازی Flash را با هم ترکیب کنیم ، به این صورت که ابتدا یک Motion Tween ایجاد کرده ، بوسیله آن متنی را داخل جعبه از این سمت به آن سمت برده و سپس یک Mask اضافه می کنیم. توسط اين ماسک ميتوانيم متن داخل جعبه را کنترل کنيم. اين بدان معني است که شما قادر خواهيد بود هر قسمت از متن دلخواه خود را قابل مشاهده کنيد. درک و يادگيري اصول پايه اي Flash Flash داراي يک سري عناصر اوليه است که در طول کارتان شما را همراهي ميکند. شکل زير نماي اوليه اي از عناصر اوليه Flash ميباشد. صفحه کاري ( Work Place ) در Flash : صفحه کاري منطقه اي است که در آن قلم هاي Flash را ايجاد ميکنيد. این صفحه ی کاری در واقع آن منطقه سفيد رنگي است که در قسمت مياني پنجره Flash واقع شده است. نکته : به طور پيش فرض اندازه اين صفحه 550*400 پيکسل ميباشد. اطراف صفحه کاري بوسيله يک حاشیه خاکستري که محيط کاري است پوشانده شده است. اشياء روي محيط کاري ظاهر میشوند، مگر اينکه آنها را بر روي صفحه کاري منتقل کنيد. Timeline : Timeline ( خط زمان ) يکي از ابزار هاي Flash است که فريم هاي درون آن را کنترل ميکند. شکل زير قسمتهاي مختلف Timeline را به تصوير ميکشد. Play head : براي ديدن گزینه های Flash مورد نظر Play head را بوسيله اشاره گر ماوس بر روي این Flash بکشيد. بدين منظور شما ميتوانيد يک Frame دلخواه را بر روي Timeline کليک کنيد که آن به صورت اتوماتيک Play head ميشود. Frame Number : همان نما هاي شما براي کار کردن در Timeline ميباشند. Frame line شما را قادر ميسازد تا مکان صحیح اشیاء در فریم را مشخص کنید. Timeline Menu : از طريق اين متد ميتوان به تعداد گزينه هايي که براي تنظيم چگونگي مشاهده Timeline استفاده ميشوند دسترسي پيدا کرد. Center Frame : قسمت مرکزي قابل ديد در Timeline ميباشد. onion Skin View : توسط اين گزينه ميتوان فريم هاي مختلف يک انميشن ترتيبي را مشاهده کرد. در واقع ميتوان تشکيل فريم هاي مياني را ملاحظه نمود. onion Skin Outline view : اين گزينه نيز مانند onion Skin View ميتواند تعداد فريم هاي اول تا آخر را نشان دهد .اما این گزینه بیشتر براي منحني ها استفاده ميشود. Edit Multiple Frames : اين گزينه شما را قادر ميسازد تا هر بخش از يک انيميشن را که بر فريم هاي مختلفی تقسيم شده اند ، ويرايش کنيد. Modify onion Markers : منويي را نمايش ميدهد که توسط آن شما ميتوانيد تعداد فريم هاي دلخواه را در onion Skin View نمايش داد. Current Frame : در اين قسمت ساده فريم جاري نمايش پيدا ميکند. Frame Rate : این گزینه تعداد فريم هاي نمايش داده شده را نشان ميدهد. Playback Time : این گزینه مدت زمان سپري شدن فيلم را نشان ميدهد. Scroll Bars : بوسيله این گزینه ميتوان فريم هاي لايه هاي قبلي را مشاهده نمود.
آموزش فلش (بخش دوم )
لايه ها لايه ها به مانند صفحات شفافي بر روي صفحه کاري قرار گرفته اند . اشياء بر روي اين لايه ها به صورت مستقل عمل ميکنند. به اين صورت شما ميتوانيد هر کدام از اشياء روي لايه هاي مختلف را دستکاري کنيد و يا اينکه يک لايه را به جلو يا پشت لايه مورد نظر انتقال دهيد ،بدون اینکه اشیاء دیگر خراب شوند . با توجه به شکل زير به اجزاي لايه نگاهي دقيقتر بيندازيد : Layer Names : در اينجا نام لايه ها را مشاهده ميکنيد. براي تغيير نام یک لایه است روي آن دو بار کليک کرده و نام آن را عوض کنيد. Add a layer : براي ايجاد يک لايه جديد از اين گزينه استفاده ميشود. Add a Motion Guide Layer : اين گزينه شما را قادر ميسازد تا يک لایه ی راهنما ايجاد کنيد.بنابر اين ميتوان اشياء را در يک مسير حرکت داد که اين مسير الزاماً مستقيم نميباشد. Add a Layer Folder : توانايي شما را در افزودن پوشه هايي به سازماندهي لايه ها افزايش ميدهد. Delete a Layer : به وسيله اين آيکون ميتوان لايه مربوطه را حذف کرد. Show or Hide Layer : با کليک کردن روي جعبه ها ، لايه ها قابل مشاهده ميشوند. اگر فقط ميخواهيد لايه خاصی را امتحان کنيد بر روی همان لايه کليک کنيد. Lock or Unlock Layer : با کليک کردن در اين ستون تمام لايه ها قفل شده و براي لايه ها و Frame ها امکان هيچ ويرايشي وجود ندارد. ( ميتوان تک تک لايه ها را نيز قفل کرد ) Show Layer as Outline : با کليک بر روي اين ستون ، اشياء بصورت يکپارچه در مي آيند. اهمیت این حالت را زمانی درک خواهید کرد که مشاهده کنید اشیاء مختلف از لایه های متفاوت چگونه با هم پیوند می خورند . جعبه ابزار جعبه ابزار Flash مجموعه ای از ابزار ترسیم و انتخاب اشکال است . با کمک شکل زیر می توان با عملکرد هر کدام از ابزارها آشنا شد . Arrow Tool : اين ابزار براي انتخاب اشکال به کار ميرود و بوسیله ی آن می توان قسمتي از شکل يا تمام آنرا جابجا کرد. Sub Select Tool : به وسيله اين ابزار ميتوان خطوطي که توسط ابزار Pen ترسیم شده اند را ويرايش و يا ترميم نمود. Line Tool : بوسيله اين ابزار ميتوان خط هاي گوناگون با نوع قلم متفاوت رسم کرد. ( اگر هنگام کار با اين ابزار کليد Shift را نگه داريم ميتوانيم خطهاي کاملاً عمودي و يا حتي 45 درجه رسم کنیم. Lasso Tool : برای انتخاب یک ناحیه ی نامنظم می توان از این ابزار استفاده نمود. Text Tool : به وسيله اين ابزار ميتوان به Flash متن هايی را اضافه نمود. Oval Tool : به وسيله اين ابزار ميتوانيم بيضي رسم کنیم و اگر هنگام رسم کليد Shift را پايين نگه داريم ميتوانيم دايره رسم کنیم. Rectangle Tool : به وسيله اين ابزار ميتوان مستطيل رسم نمود ، اگر در هنگام رسم کليد Shift پايين نگه داشته شود ميتوان مربع رسم نمود. Pencil Tool : با استفاده از اين ابزار ميتوان سه نوع خط نامنظم و شکسته رسم کرد . Brush Tool : با استفاده از این ابزار می توان اشکال خاصی نظیر پیکر انسان و غیره ترسیم نمود . نکته : با استفاده از ابزارهاي ديگری نیز می توان عملیات فوق را انجام داد ، ولی این ابزار کار را ساده تر انجام می دهد . Free Transform Tool : به کمک این ابزار می توان تصویر را کوچک یا بزرگ نمود و یا آنرا چرخاند . Fill transform Tool : اين ابزار براي عوض کردن طيف اشيایی که توسط Flash رسم ميشوند به کار ميروند. Ink Bottle Tool : با استفاده از این ابزار می توان خطوط موجود در اشیاء Flash را رنگی نمود . Paint Bucket Tool : با استفاده از این ابزار می توان اشیایی که توسط Flash رسم شده اند را رنگی نمود و یا رنگ آنها را تغییر داد . Eyedropper Tool : به کمک اين ابزار ميتوان رنگ دلخواه خود را از يک تصوير يا شيء انتخاب نمود. Eraser Tool : این ابزار برای پاک کردن قسمتی از یک شی ء بکار می رود ، توسط Option های این ابزار می توان حالت پاک کردن را انتخاب نمود . Hand Tool : به کمک اين ابزار امکان جابجا کردن Work Space وجود دارد . Zoom Tool : با استفاده از این ابزار کادر فیلم Flash را کوچک و بزرگ می کنیم . Stroke Color : با انتخاب اين گزينه جعبه رنگ باز ميشود و رنگ خطوط اشیاء به رنگ دلخواه در می آید . Black and White : با انتخاب اين گزينه خود Flash به طور اتوماتيک رنگ Stroke را مشکي و رنگ Fill را سفيد ميکند. No Color : با استفاده از اين گزينه در واقع هيچ رنگي براي کار خود انتخاب نميکنيد. Swap Color : با کمک اين گزينه ميتوان جاي Stroke را با جاي Fill عوض کرد. Tools / Options : در اين مکان کارايي و حالت مختلف بعضي از ابزار ها نمايش داده میشود که از بین آنها می توان مورد خاصی را انتخاب نمود . Panels : در واقع يک پانل يک جعبه محاوره اي است که نياز به بسته شدن ندارد. زماني که در پانل هاي Flash تغییراتی ايجاد ميکنيد، نیاز به بستن پانل ها نیست ، تغييرات فوراً اعمال ميشوند. نکته : ممکن است بعضي از پانل ها مخفي باشند ، توسط منوي Window ميتوان آنها را فعال نمود. Properties Panel : توسط اين پنل ميتوان مشخصات ابزار انتخاب شده را تعيين کرد. مثلاً در شکل زير ، پانل خصوصيات Text Tool را ميبينيد. Color- Mixer Panel : توسط اين Panel ميتوان رنگهاي دلخواه خود را براي استفاده در خطوط و داخل سطوح ايجاد نمود. زماني که رنگ مورد نظر خود را انتخاب ميکنيد اشياء جديد به اين رنگ در خواهند آمد. Color Swatches Panel : اين Panel محدوده ی رنگ بیشتری را به ما نشان می دهد . Components Panel : توسط اين Panel ميتوان عناصر واسطه اي را به فيلم اضافه نمود ،اين عناصر توسط يکسري کد اسکريپت کنترل ميشوند. اين عناصر به شما کمک ميکنند تا بتوانيد به سادگی فيلمهاي Flash تهيه کنيد. Action Panel : توسط اين Panel ميتوان جهت استفاده از اشیاء ، کد اسکريپت مورد نظر را به فريم هاي Timelines اضافه نمود. همچنین توسط اين زبان برنامه نويسي ميتوان حرکات اتوماتيک را به Flash اضافه کرد.
آموزش فلش (بخش سوم)
Frame چيست ؟ هر فريم در Flash نشان دهنده چشم اندازي از فيلم است که در يک فاصله زماني نمايش پيدا ميکند . اگر شما به طور پيش فرض از 12 فريم در ثانيه استفاده کنيد هر فريم در يک دوازدهم فاصله زماني نمايش پيدا ميکند. يادگيري انواع Frame : نرم افزار Flash داراي دو نوع Frame است. فريم هاي معمولي و فريم هاي کليدي. اختلاف و شباهت بين دو نوع به شرح زیر می باشد: - در زمان نمايش فيلم کليه فريم ها در زمانهاي مساوي نمايش داده ميشوند. ( مگر اينکه شما با نوشتن قطعه کد اسکريپت مشخص کنيد که يک فريم چه زماني طول بکشد تا نمايش يابد). - آيتم هاي مختلف را فقط به فريم هاي کليدي ميتوان اضافه نمود. اين اهميت ندارد که چه چيزي را مي خواهيد اضافه کنيد، بلکه باید به یاد داشت که به فريم هاي کليدي ميتوان آيتم نيز اضافه نمود. کليد هاي ميانبر براي Form ها : دستور کليد ميانبر شرح Frame F5 اضافه کردن يک يا چند فريم معمولي به محل مورد نظر Remove frames Shift + F5 حذف فريم هاي انتخاب شده از Timeline Key Frames F6 اضافه کردن يک فريم کليد که محدوديت فريم قبلي را دو برابر ميکند Blank Key Frame F7 اضافه کردن يک فريم کليدي که محدوديت فريم کليدي قبلي را به همراه نخواهد داشت Clear Key Frame Shift + F6 تبديل يک فريم کليدي به فريم معمولي نکته : قبل از اینکه فریم ها را به نقطه ای دیگر انتقال دهید ، بهتر است یک Motion Tween ساخته و سپس فریم را به نقطه ی دلخواه انتقال داد . حالت لايه ها لایه ها همانند صفحات پلاستیکی هستند که اشیاء مختلف را می توان روی آنها ترسیم کرد . این صفحات از یکدیگر جدا و مستقل هستند ولی هنگامیکه تمامی لایه های پلاستیکی روی هم قرار گیرند تمامی صفحات قابل مشاهده می باشند . اضافه کردن لايه ها : در زمانیکه می خواهید لایه ای را به Timeline اضافه کنید می توانید از منوی Flash گزینه ی Insert و سپس گزینه ی Layer را انتخاب کنید . برای ایجاد سریعتر می توان از دکمه ای که در سمت چپ و پایین Timeline قرار دارد استفاده کرد . نامگذاري لايه ها : زماني که لايه جديدي را به Timeline اضافه ميکنيد Flash به طور اتوماتيک نامي را براي لايه انتخاب ميکند . معمولا این نامها بصورت Layer2 ، Layer1 ، ... می باشند . البته این نامها پیش فرض بوده و شما می توانید برای بیان کار خاص هر لایه نام مشخصی برای آن تعیین کنید . به عنوان مثال برای لایه پس زمینه نام Background Layer را انتخاب کنید لايه هاي ماسک -Mask لایه ی مهمی که در Flash می توان ایجاد نمود لایه ی Mask می باشد . این لایه همانند پنجره ای بر روی دیگر لایه ها عمل می کند و زمانی که فیلمی نمایش داده می شود این لایه محدوده ی مورد نظر را نمایش می دهد . لايه هاي راهنما : به کمک این لایه انیمیشن می تواند در Motion Tween در جهات مختلف حرکت کند ، اگر از Motion Tween استفاده نشود انیمیشن در یک مسیر حرکت می کند . کشيدن خطوط و پر کردن سطوح : کشیدن اشیاء در فلش با فریم آنها در سایر برنامه های گرافیکی تقارن زیادی ندارد . ابزار مناسب ترسیم را انتخاب کرده ، سپس اشیاء را روی صفحه ی کار ترسیم کنید . البته فلش در مقایسه با دیگر برنامه های ترسیمی تفاوت های مهمی دارد . یکی از این تفاوتها این است که اشیاء نقاشی شده در فلش پایه ی برداری داشته و بهتر از تصاویر نقشه بیتی عمل می کنند . انتخاب خطوط متفاوت : اصطلاح Stroke در فلش به معنای Line است . توسط این ابزار یا ابزارهای Pen و Pencil می توان خطوط را ایجاد نمود . اضافه کردن خطوط منحني پيچيده درست است که ابزار Pen و Sub Select حقيقتاً قدرتمند هستند اما استفاده از آنها براي رسيدن به نتيجه واقعي زمان زيادي ميبرد . همچنين شما ميتوانيد از ابزار Arrow براي اصلاح اشياء استفاده کنيد . به کمک اين ابزار ميتوان گوشه اشياء را حرکت داده و به خوبي خطوط را به داخل خم کرد. از دو ابزار Sub Select , Arrow ميتوانيد براي تغيير شکل اشياء استفاده کنيد. ضمناً ميتوان از ابزار Free Transform نيز استفاده کرد. اين ابزار نيز همانند ابزار Arrow براي اصلاح اشياء کشيده شده استفاده ميشود. به طور مثال شما ميتوانيد عمليات تغيير اندازه ، چرخاندن ، کج کردن و پيچ دادن يک شيء را توسط Free Transform انجام دهيد. کنترل کردن پيکر بندي آلفا : پيکر بندي آلفا دقيقاً يک پيکر بندي رنگ نيست . اما برخي چيزهاي آن به رنگ مرتبط ميشود . در واقع آلفا يک درجه بندي براي شفافيت يک شيء ميباشد. يک شيء که درجه پيکر بندي آلفاي آن 10 درجه ميباشد کاملاً مات است . در صورتي که اين درجه پيکر بندي به صفر برسد آن شيء کاملاً شفاف است. در مثال زير کاملاً ميتوانيد مشاهده کنيد. براي تنظيم مدار آلفاي اشياء مراحل زير را دنبال کنيد : 1- ابزار Arrow را از جعبه ابزار Flash انتخاب کنيد 2- بر روی شکل مورد نظر کلیک کنید تا انتخاب شود . 3- از منوی Window گزینه Color Mixer را انتخاب کنید . 4- به آلفا مقداری عددی بدهید . یا از طریق وارد کردن عدد مورد نظر که بصورت درصدی نمایش داده می شود و یا توسط دکمه ی لغزنده ی سمت راست می توان مقدار عددی دلخواه را به آلفا داد . چرخاندن ، کج کردن و تغيير اندازه دادن چرخش اشياء : چرخش يک شيء در واقع دور زدن شيء به حول نقطه مرکزي شیی و در جهت حرکت عقربه هاي ساعت ميباشد. وقتي که شما يک شيء را ميچرخانيد شيء در همان اندازه باقي ميماند و زواياي شيء هيچ تغييري نميکند. شما ميتواند يک شيء را با ماوس بچرخانيد. براي انجام اين کار مراحل زير را دنبال کنيد : 1- ابزار Arrow را انتخاب کنيد . 2- بر روي شيء مورد نظر دوبار کليک کنيد . ضمناً هر دوي خط و سطح محور شيء را انتخاب کنيد. ضمناً براي راحتي کار ميتواند توسط ابزار Arrow يک جعبه فرضي را دور شکل مورد نظر خود بکشيد تا به حالت انتخاب در آيد. 3- از منوي Modify گزينه Transform و در نهايت گزينه Rotate and skews را انتخاب کرده تا دسته هاي راهنماي چرخش به شيء اضافه گردد. همچنين ميتوان بر روي شيء انتخاب شده کليک راست کرده و از منوي پديدار شده گزينه Rotate and skews را انتخاب کرد. 4- يکي از دسته هاي راهنماي گوشه تصوير را گرفته و شيء مورد نظر را بچرخانيد. کج کردن اشياء : براي انجام کار ابزار Arrow را انتخاب می کنیم. وقتي شيء مورد نظر و نوع خط آنرا انتخاب کرديد ابزار Envelope را هم انتخاب کنيد . وقتي که دسته هاي راهنما بر روي شيء فعال گردید از هر گوشه شيء ميتوان آنرا کج کرد و همچنین ميتوان بر روي شيء مورد نظر کليک راست کنيد و گزينه Envelop را انتخاب کنيد. تغيير اندازه اشياء : يکي از ابزار هاي مهم که در نرم افزار Flash کاربر فراوانی دارد ابزار Scale ميباشد. به کمک این ابزار ميتوان اندازه شیی را تغيير داد ، آنها را کوچک و بزرگ و يا طول و عرض آن را کم و زياد کرد. روش کار به اين صورت است که ما اول ابزار Free transfer را انتخاب نموده و از منوی Option گزینه Scale را انتخاب ميکنيم ( در نظر داشته باشيد که قبل از انجام کار بايد سطح شيء و خط انتخاب شده باشد ) با انتخاب گزینه Scale دسته هاي راهنما بر روي شيء مورد نظر ظاهر ميشود . می توان با انتخاب یکی از دسته هاي راهنما سايز شيء را کم يا زياد ميکنيم. کشيدن خطوط توسط Flash براي کشيدن خطوط در Flash می توان از روشها و ابزار هاي مختلفي استفاده نمود. اولين مورد به کمک ابزار Line ميباشد . بدين صورت که ما از Toolbar ابزار Line tail را انتخاب ميکنيم .هنگام انتخاب اين ابزار ، شکل ظاهري ماوس تغيير ميکند. ماوس را به طرف محيطي که در آن خط را ترسيم می کنيم ميبريم ، سپس از نقطه شروع ماوس را فشار داده و آن را ميکشيم تا پايان کار نباید دکمه ماوس را رها کنیم . هنگامي که ابزار Line را انتخاب ميکنيم پنل Properties فعال ميشود. از اين پنل در تغيير رنگ ، اندازه خط و نوع خط می توان استفاده کرد : 1- تغيير رنگ خط : براي تغيير رنگ خط اول خط مورد نظر را انتخاب مينماييم سپس از پنل Properties گزينه Stroke color را انتخاب کرده و بر روي آن کليک ميکنيم تا پالت رنگها باز شود. در قسمت بالاي آن کد رنگ را وارد کرده و یا از همان پالت ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنيم. 2- تغيير اندازه : براي تغيير سايز خط از همان پنل Properties گزينه Stroke height را انتخاب کرده ، سایز آنرا مشخص ميکنيم.در کنار آن يك چرخه مانند وجود داردکه ميتوان از کم به زياد آن را اضافه کرد. اگر آن را به طرف پايين ببريم سايز آن کوچک ميشود و اگر به طرف بالا ببريم سايز ها بزرگ ميشود. نکته : در نرم افزار فلش سایز خطوط بصورت پیش فرض از صفر تا ده می باشد . تغيير نوع خط : براي تغيير نوع خط در پنل Properties گزينه Stroke style را انتخاب می کنیم. در اين روش 7 نوع خط وجود دارد.براي تغيير نوع خط ، آنرا انتخاب کرده ، سپس يکي از خطوط را انتخاب ميکنيم . Custom stock style : اين دکمه نيز در همان قسمت Properties وجود دارد هنگامي که اين دکمه را فشار ميدهيم ميتوان تنظيمات مورد نظر را بر روي هر کدام از انواع خطوط انجام داد. ساخت يک Motion Tween : براي شروع کار ابتدا با يک Animation ساده شروع می کنیم . ابتدا بايد Animation را بشناسیم و نيز مهمتر از آن اينکه کاربرد انیمیشن را در فلش بدانیم
آموزش فلش (بخش چهارم )
انيميشن در Flash
در Flash به هر گونه جابجايي در اشياء يا تصاوير ، کوچک و بزرگ شدن و تغيير حالت اشياء انيميشن گفته می شود. ابتدا به چگونگی کار انیمیشن پرداخته و سپس نحوه ی ساخت آنرا توضیح خواهیم داد.
Animation ها در Flash به چه صورت کار ميکنند :
تمام اشیاء و تصاویر را در فریم ها و لایه های مخصوص پیاده کرده و تغییرات را در آن اعمال می کنیم. حال به اجرای انیمیشن ها می پردازیم . همیشه در فلش اشیاء و تصاویر را بر روی Work Space و انیمیشن را بر روی فریم ها اعمال می کنیم . وقتی یک Movie را طراحی می کنیم به آن فرمت SWF Export می دهیم ، تمامی لایه ها و فریم ها به یک لایه تبدیل شده ، تمامی عناصر دست به دست هم داده و به یک لایه تبدیل می شوند . مثلا اگر در یک لایه 200 فریم وجود داشته باشد ، در قسمت movie بصورت یک عکس در آمده و پشت سر هم قرار می گیرند . در هنگام عبور Time Line از روی این فریم ها سرعت بالا بوده و تمامی این فریم ها را می توان پشت سر هم در فرمت یک انیمیشن مشاهده کرد .
شروع ساخت يک انيمشن :
در اين قسمت هدف مشخصی را مد نظر قرار داده ، براي انجام آن به محيط Flash رفته و کار را شروع می کنیم .
هدف :
ايجاد يک Animation که در آن شکل يک توپ وجود دارد که ميخواهيم از سمت راست وارد صفحه شده و از سمت چپ خارج شود.
شروع :
1- گزينه New را از منوی File انتخاب کرده تا محيط کار جديدی بارگذاري شود.
2- اشياء موجود در صفحه را در فريم هاي مورد نظر ترسيم کنيد.
3- انيميشن لازم را بر روی فريم ها اعمال كنيد.
حال ميخواهيم در 20 فريم توپی ترسيم کنيم که از سمت چپ وارد صفحه شده و از سمت راست خارج گردد. ابتدا از Layer فريم 1 را انتخاب کرده و به وسيله Oval tool در آن فريم يک توپ ترسيم می کنيم. از اينجاي کار به بعد مبداً توپ مشخص شده است حال بايد مقصدي که ميخواهيم توپ به آن جا برسد را کپي کرده و آن را به Frame 20 منتقل می کنیم.( زيرا گفته ايم در 20 فريم )
( روش کپي : روي فريم مورد نظر راست کليک كرده و Copy frame را انتخاب ميکنيم ،سپس بر روي فريم مورد نظر راست کليک کرده و گزينه Paste frame را انتخاب ميكنيم. ) حال تمام کارها انجام شده و به مرحله اي می رسیم که ميخواهيم Effect مورد نظر را بر شيء اعمال كنيم.
از آنجایی که ميخواهیم شيء از سمت چپ به سمت راست تغيير مسير دهد بايد از Motion Tween استفاده کنيم . پس از تعيين مبداء و مقصد شيء بر روي Frame1 راست کليک کرده و گزينه Create Motion Tween را انتخاب کنيد. هنگامي که اين عمل را انجام ميدهيم کل 20فریم به رنگ بنفش در مي آيد .این بدان معناست که Frame ها Motion يافته اند ولي به صورت نقطه چين .این حالت بیانگر این مطلب است که به مبداء Motion داده ايم ولي به مقصد خير. حال همين کار را براي Frame20 يعني همان Frame مقصد انجام ميدهيم. ميبينيم که بر روي بيست Frame يک Flash ظاهر شده و نقطه چينها از بین می روند. حال اگر Ctrl + Enter را فشار دهيد ميتوانيد Animation ساخته شده را مشاهده کنيد.حال با يادگيري Motion Tween ميتوانيد اشياء مختلف را با Effect هاي مختلف ساخته و نمايش دهيد.
Shape Tweens
نوع ديگر Animation در Flash ، Shape Tween است. تفاوتی که بين Shape Tween و Motion Tween وجود دارد ، اين است که Motion Tween براي حرکت و جابجايي اشياء کاربرد دارد ولي Shape tween براي تغيير حالت اشياء به کار ميرود. به طور مثال يک دايره در حين حرکت به شکل يک مستطيل در مي آيد.
شروع ساخت يک Shape Tween :
براي اين کار محيط جديدی باز نموده ( File / New ) و بعد از آن در Layer و فريم مورد نظر شيء را ترسيم مينماييم ، سپس در فريم مقصد ، شيء بعدي را ترسيم ميکنيم. در اینجا دو فريم با دو شيء متفاوت داريم مثلا اگر بخواهیم از دايره به مستطيل برسيم. ابتدا ابزار Arrow را انتخاب نموده و با يک بار کليک کردن بر روي فريم مبداء آن را انتخاب ميکنیم، هنگامي که فريم مورد نظر انتخاب شد در Properties منویی به نام Tween ظاهر ميشود که با استفاده از آن ميتوان به شيء Motion يا Shape دهيم. حال پس از انتخاب Frames در قسمت Properties گزينه Tween و ابزار Shape را انتخاب ميکنيم. در اینحالت فريم مورد نظر تغيير رنگ یافته و به رنگ سبز در مي آيد که اين خود نشانه Shape Tween است. ولي تا اينجا کار ما کامل نشده چون به Frame مقصد Shape را نداده ايم. حال براي Shape دادن به آخرين Frame نيز تمامي اين مراحل را اجرا می کنيم. حال برای نمایش ،Ctrl + Enter را زده ، شکل در حين حرکت از دايره به مستطيل تبدبل ميگردد.
Motion Guide :
از Motion Guide به عنوان خطوط راهنما استفاده ميشود. براي اعمال Motionهاي مختلف ابتدا باید يک خط راهنما که شيء بر روي آن حرکت ميکند را ايجاد کرده و سپس انيميشن را بر روي آن سوار کنيم.
شروع کار :
1- ايجاد خط راهنما : ابتدا بايد در لایه و فريم مورد نظر خط راهنما را رسم نمود. براي مثال ميخواهيم خطی به سکل زیر رسم کنيم که يک توپ به همين حالت از روي آن حرکت کند.
نکته :
بعلت اینکه خط راهنما در Movie یکی از اجزاء اصلی نیست ، در Motion Guide قابل مشاهده نمی باشد .
اول بايد بر روي گزينه Add Motion Guide کليک کرده تا يک Layer مخصوص ايجاد شده و در همان Layer در فريم اول يا فريم مورد نظر خط راهنما را ترسيم کنيم. هنگامي که خط ترسيم گشت حال يک Layer جديد ايجاد ميکنيم و انميشن شيء خود را بر روي آن Layer ايجاد ميکنيم خود Flash به صورت پيش فرض از مرکز شيء براي Guide استفاده ميکند ( از ابتدا تا انتها ) حال Ctrl + Enter را فشار دهيد و Flash را مشاهده کنيد. به حالت زير ميباشد. ( خط راهنما منحني ميباشد. )
آوردن عکس در محيط Flash
در بسياري از Movie ها، به عکس و تصاوير احتیاج پيدا ميکنيم. نرم افزار Flash اين امکان را به ما ميدهد که بتوانيم از تصاوير با قالبهاي متفاوت نيز استفاده کنيم.
طريقه آوردن عکس در Flash :
اول از منوي File گزينه Import را انتخاب کرده هنگامي که اين گزينه را انتخاب کردید پنجره ای باز ميشود که مسير عکس مورد نظر را مي خواهد. با آوردن مسير عکس و انتخاب آن دکمه Open را فشار داده و عکس مورد نظر به محيط Work Space انتقال مي يابد.
نکته :
توسط اين گزينه نيز ميتوان فايلهاي .gif متحرک را به داخل Movie آورد. ولي در Flash هر قسمت فايل .gif متحرک به يک فريم تبدیل می شود .در اینجا Frame ها آماده نمايش در Movie می باشند.
اضافه کردن يک ماسک گرافيکي :
اين ماسک توسط يک شيء منحني بسته ساخته ميشود. ميتوان توسط ابزار هاي مختلف از جعبه ابزار يک ماسک گرافيکي ايجاد کرد.
شما براي ايجاد ماسک به دو لايه احتياج داريد.
1- ابتدا اشيائي را که ميخواهيد در فيلم نمايش داده شوند رسم کنيد.
2- به وسيله کليک بر روي دکمه Insert Layer يک لايه جديد به لايه قبلي اضافه کنيد.
3- بر روی لایه جدید راست کلیک کرده و از منوی پدیدار شده برای تبدیل آن لایه به لایه ماسک گزینه Mask را انتخاب کنید.
4- برای خارج شدن از حالت قفل بر روی ستون قفل از لایه ماسک کلیک کنید. برای اینکه لایه از حالت معمولی به ماسک تبدیل شود ، Flash به طور اتوماتیک لایه ها را قفل می کند.
5- به یاد داشته باشید که شکل انتخابی جهت تاثیر ماسک بسته باشد.
حال می خواهیم با استفاده از ماسک یک Movie بسازیم که در آن دایره یا متن از محیط خارج شود.
1- اشکال خود را که در فيلم ميخواهيم استفاده کنيم ، ترسيم ميکنيم.
2- يک لايه جدا براي Text خود ايجاد مينماييم ، و متن را در داخل آن تايپ مينماييم.
3- لايه ديگری براي Mask بر روي همان لايه Text ايجاد ميکنيم تا بتوانيم اعمال Mask را در آن لايه انجام دهيم.
4- پس از نوشتن Text انيميشن Mask را ايجاد می کنيم. ابتدا در اولين Frame دايره ترسيم کرده از آن کپي گرفته و در فريم بعدي ( بطور دلخواه) آن را Paste ميکنيم و به اندازه طول Font مبداء و مقصد را مشخص نموده و در آخرين قسمت Motion مربوطه را به frame ها ميدهيم. حال بازدن کليد Ctrl + Enter ميتوان تغييرات را مشاهده نمود.
حذف Mask :
براي از بين بردن حالت Mask به دو صورت ميتوان عمل نمود :
1- حذف کامل لایه Mask
2- راست کليک کردن بر روي لايه مورد نظر و برداشتن تيک گزنه Mask
نوشتن متن و ايجاد انيميشن بر روي آن :
براي نوشتن متن در Flash ، ابتداابزار Text tool را از جعبه ابزار ، انتخاب کرده ، سپس به دو صورت ميتوان محيط نوشتن متن را فراهم کرد :
1- با بردن آن بر روی محیط مورد نظر ، فشار دادن کلید ماوس و کشیدن آن می توان محیط محدودی برای آن تعریف کرد .
2- ميتوان با يک کليک آن محيط را ايجاد کرده و بينهايت کاراکتر تايپ کرد
حال که متن را Type کرديم در قسمت Properties گزينه هايي فعال ميگردند که قسمتي از آن را براي شما توضيح خواهيم داد :
1. Static Text : در اين حالت هنگام تایپ متن هيچ عملي نميتوان بر روي آن انجام داد.
2. Dynamic Text : اگر در هنگام تایپ از اين گزینه استفاده کنيم متن ها به صورت Dynamic در مي آيند ، يعني شما این امکان را پيدا ميکنيد که آنها را انتخاب کرده و از آنها کپي برداريد.
3. Input Text : اگر در هنگام تایپ از اين گزینه استفاده شود هنگام نمايش ميتوان متن هارا پاک کرده و يا حتي در آنها Type از اين حالت بيشتر در Form ها استفاده ميشود.
Font : از اين گزینه در تعیین فونت استفاده می شود . به اینگونه که متن را Select کرده، بر روي Font مورد نظر کليک کرده و آن را جايگزين Font قبلي ميکنيم.
Character Spacing : از اين گزينه براي کم و زياد کردن فاصله بين کاراکتر ها در Font استفاده می شود . این کار به وسيله لغزنده کنار آن انجام می شود.
Font Size : توسط ابن گزينه ميتوان اندازه Font رااز 8 تا 98 تغيير داده و آن را کوچک و بزرگ کرد. البته به صورت دستي نیز می توان اعداد دیگری به آن داد .
Text Fill Color : اين گزينه که همان Fill Color است براي تغيير رنگ Font استفاده ميشود .
Toggle Bold Style : اين گزينه براي Bold نمودن Text ها به کار ميرود.
URL Link : از اين گزينه براي لینک کردن یک متن ، یک آدرس استفاده می کنیم . به اینصورت که متن را انتخاب کرده و سپس در محل URL Link آدرس مورد نظر را به آن Link ميکنيم.
انيميشن Text
حال متن را با تنظيمات دلخواه Type کرده و موقع آن رسيده که Animation مورد نظر را بر آن اعمال کنیم. در اينجا ميخواهيم متن ما حول يک مرکز از کوچک به بزرگ تبديل شود.
شروع :
لايه مورد نظر را ايجاد نموده ،به آن يک نام دلخواه داده و در فريم مورد نظر متن را Type می کنیم. از فريمي که متن در آن است يک کپي گرفته و در Frame مورد نظر Paste ميکنيم.
- به دليل اينکه گفته ايم متن بايد از کوچک به بزرگ تبديل شود ، بايد در فريم اول سايز متن را کوچکترين اندازه در نظر بگیریم.
- حال Motion لازم را به آن داده و آن را مشاهده ميکنيم.
- در هنگام نمایش Movie ، متنی را مشاهده می کنیم که از کوچک به بزرگ تبدیل می شود .
Symbol :
Symbol ها يا همان سمبل ها اشيائي هستند که در فيلم هاي Flash مورد استفاده قرار می گیرند. در ميان Symbol ها و اشياء معمولي تفاوتهایی به شرح زیر وجود دارد:
1- ميتوان از هر Symbol يک کپي گرفته و هر کجا که لازم شداز آن استفاده نمود.
2- ميتوان در يک Symbol يک لايه Mask داشت ، به صورتي که در مواقع مورد نياز ، هم براي مرتب بودن و هم براي حجم کم بتوان از آن استفاده کرد.
3- ديگر آنکه بتوان آن را در کتابخانه Flash نگهداري کرد و در مواقع مورد نياز از آن استفاده نمود .
Movie Clip ( سمبل هاي گرافيکي ) :
سمبلي است که در آن اشياء و يا حتي عکسهاي بيتي موجود ميباشند و می توانیم از آنها استفاده کنیم. مانند عکس يک جنگل که پشت زمينه باشد.
Button : يا همان سمبل هاي کليدي بيشتر براي ساختن کليد ها به کار ميروند. اين کليد ها دستوراتي را ميگيرند که در مراحل انجام Flash به کار رفته اند و هر کليد براي فعال شدن هر عمل و هر دستوري احتياج به يک سري دستورات خاص دارد که بر اساس Action Script تعريف می شوند.
– مثال : لينک دادن ، دکمه هاي Back , Next و دکمه هاي ارتباطي و غيره .
ایجاد Symbol ها :
براي تهيه ی Symbol ها به دو طريق ميتوان عمل نمود :
1- اولين مسير به اين صورت است که از منوي Insert گزينه Convert to Symbol را انتخاب می کنيم . در اين موقع پنجره اي باز ميگردد که حالت هاي Symbol را نمايش ميدهد. هر کدام را که بخواهيم انتخاب نموده و يک Symbol ايجاد ميکنيم.
2- در حالت دوم میتوان از يک Short cut استفاده نمود که shortcut آن کليد F8 است. هنگامي که کليد F8 را فشار ميدهيم همان پنجره باز ميشود، نوع Symbol را انتخاب کرده و OK را فشار ميدهيم.
آموزش فلش (بخش پاياني)
ذخيره سازي فايهاي Flash منظور از فايلهاي Flash چيست ؟ هر موضوعی که در نرم افزاری خلق می شود چه در شکل برداري و چه در شکل گرافيکي و غيره در يک فايل اصلي ذخيره ميشود که فقط توسط همان نرم افزار ميتوان آن را مشاهده نمود. ( در اصل Source پروژه است.) ولي ميتوان آن فايل اصلي را به قالب فايلهاي شناخته شده در آورد تا در هر مورد قابل مشاهده باشد. مثال : در نرم افزار Photoshop فايل اصلي دارای پسوند .pst است ولي ما آنها را با پسوند هاي .jpg و يا .gif ذخيره ميکنيم. حال در نرم افزار Flash فايلهاي اصلي با پسوند .fla ذخيره ميگردند و Source اصلي برنامه همين فايل .fla ميباشد. در اینجا پروژه ها به جايي رسيده اند که ميخواهيم آنها را با پسوند .fla ذخيره کنيم . بايد به منوي File رفته و گزينه Save را انتخاب کرد ، هنگام انتخاب اين گزينه پنجره اي باز ميشود که باید اسم فايل و مسير مورد نظر رابه آن داده و سپس کلید Save را فشار دهیم . فايلهاي .swf : هنگامي که بخواهيم فيلم Flash را به یک فایل که خود لایه نیز ایجاد کرده ، تبدیل کنیم بايد آن را به حالت .swf در آوريم . اگر به ياد داشته باشيد در فايل اصلي يا همان .fla گفتيم که تمامي اشياء و اجزاء در لايه ها و فريم هاي متفاوتي ايجاد ميشوند و شايد بعضي اوقات به ده ها Layer احتياج پيدا کنيم. ولي حال ميخواهيم کد اصلي .swf را بدانيم. هنگامی که فايلهاي .fla به .swf تبديل ميشوند ، اولين کاري که انجام می شود اینست که تمامي اجزاء فيلم Flash به يک Layer تبدیل شده و در نتیجه حجم فايل .swf بارها سبک تر از فايل اصلي .fla خواهد بود. نکته : فايلهاي .swf هنگامي اجرا ميشوند که آن سيستم هم نرم افزار Flash را نصب کرده باشد ولي ما ميتوانيم فايلهاي .swf را به کمک HTML Source آن Upload کرده و يا هر سيستمي حتي آن که Flash ندارد را مشاهده کنيم. در قسمت هاي بعدی راجع به فايلها و چگونگی بارگذاري آنها بر روي Web توضیحات بیشتری خواهیم داد . ذخيره فايل .swf از .fla : براي انجام اين کار فايل .fla را باز کرده ، به منوي فايل رفته و از آنجا گزينه Publish setting را انتخاب مينماييم. هنگامي که اين گزينه را اجرا ميکنيم پنجره اي ظاهر ميشود. در اين پنجره گزینه ای به نام Format وجود دارد که در قسمت Type آن نوع فايلي که ميخواهيم Publish کنيم را وارد می کنیم . اگر ميخواهد فقط .swf از آن بگيريد ، .swf را تيک زده، دکمه Publish را فشار داده و سپس OK را بزنید. در مسير فايل .fla فایلی با همین اسم ، با پسوند SWF و با حجم بسیار پایین تر ایجاد می گردد. ذخيره فايلهاي .exe : همه ما ميدانيم که فايلهاي .exe فايلهاي اجرايي شناخته شده در هر سيستم عامل هستند. يعني بدون احتياج به هيچ نرم افزار خاصي به راحتي ميتوانيم توسط سيستم عامل مورد نظر آن را مشاهده کنيم. نرم افزار Flash اين قابليت را نيز در خود دارد ، براي ساخت فايل .exe تمامي مراحل .swf را انجام ميدهيم به انضمام اينکه تيک Windows Projector (ex) را انتخاب کرده و سپس آن را Publish می کنيم. ساخت فايلهاي HTML : جهت ساخت يک فايل HTML از طريق زير عمل مينماييم : File/ Publish Setting از سربرگ Format گزينه HTML را انتخاب مينماييم . در اين حالت سربرگ HTML فعال ميگردد که در آن ميتوان تنظيمات مربوطه را انجام داد.
منبع : گل پسر نوشته شده توسط admine
متن يه مشكلي داشت ( از نظر املايي ) كه ويرايش شد .
اگه خواستين اينو داشته باشين اين فايل پي دي ف رو دانلود كنين . تست كردم كار مي كنه :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در ضمن نگين كه چرا عكس نداره به خدا يه كسي كه هيچي در بارش (فلش ) ندونه متوجه مي شه .
موفق باشين .
شاهین جان یادآوری میکنم که تاپیک خود شما با همین تک و تعارف ها عزیز پا گرفت. این دوستان باید بدونند زحماتشون هدر نمیره. شما هم بعد از اتمام آموزشها همه پستهای تشکر رو پاک کن عزیز کسی به شما اعتراضی نداره. یه نکته دیگه و اون اینکه من دکمه تشکری نمی بینم وگرنه حتما به اون طریق از دوستان زحمتکشمون تشکر و قدردانی میکردم.نقل قول:
نوشته شده توسط shahin king
در آخر از آقای رضا شبانی فرد هم به خاطر این همه زحمتی که کشیدن صمیمانه ممنونم و امیدوارم به آموزشهاشون ادامه بدن دوستان...
خواهش مي كنم دوستان . آقاي روز و ديدار و ... اگه بشه يه مطلب بذارن
رضا جون از کاری که کردی ممنون چون منو راحت کردی
یه چیز دیگه من دارم میرم سفر یه چند روز نیستم ولی 2 تا اصلاحییه در بخش های آخر هست که هر وقت اومدم تایپ میکنم
سلام دوستان
امیدوارم که همیشه همینطور با حوصله و مفید باشید جا داره که از زحمات شما دوستان تک به تکتون تشکر و قدردانی کنم
من هیچی از فلش نمیدونم و خیلی هم دوست دارم که یاد بگیرم انشاالله که با راهنمایی های مفیدتون بتونم این کار رو بکنم
آقا رضا من نتونستم اون فایل PDF رو دانلود کنم error میده اگه زحمتی نیست برام یه جای دیگه آپلودش کن
البته من این نوشته هایی که شما زحمت کشیده بودید و نوشته بودید رو به صورت PDF در آوردم ولی اگه مطلب جدیدی بود محبت کنید و یه لینک بدید تا ما هم دانلودش مکنیم
اصلا صفحه هم باز نمیشه چه برسه بتونم دانلود کنم
خیلی خیلی ممنون از رحماتتون موفق باشید عزیزان
یا حق
سلام
دوستان چرا ادامه نميدين ؟
يكي بياد ادامه بده ديگه . تازه اين تاپيك داشت پا مي گرفت .------------------------ منتظرم
قربانتان : شاهين كينگ
با عرض معزرت از غیبتم من در حال تایپ اصلاحیه و بقیه یه ماجراها هستم
امید وارم که تا اونا حاضر شن ( به احتمال قوی 5 شنبه ی اولین هفتهیه مهر چون بجز 5 شنبه و جمعه کامپیوتر ندارم) از قبلیا خوب استفاده کنید
در ضمن شاهین جان این تاپیک پا که گرفته هیچ داره راهم میره
اصلاحیه ::>>::!!>>؟؟؟::!! :
در دو پست قبلیم یادم رفت به دو مطلب اشاره کنم
1. در motion جلوی rotate زمانی که آن را در یکی از حالات cw or ccw قرار میدهید پنجره ی کوچکی با عدد 1 ایجاد میشود این عدد بیان گر سرعت چرخش است که میتوان آن را به دلخواه تغییر داد .
2. در ایجاد یک کلید شما نیاز به فعال کردن دو قابلیت دارید
1. enable simple frame action
2. enable simple buttons
این دو قابلیت زمان بازبینی کلید باید فعال باشند تا شما از سحت کار و طراحی خود مطلع شوید ( برای باز بینی از کلید های ترکیبی ctrl+enter استفاده کنید)
این دو قابلیت در پنجره ی control هستند .
سلام staywithme جان ديدم اونلاين هستي گفتم حتما ميخواي برامون يه اموزش ديگه بزاري گفتم پيشا پيش ازت تشكر كنم :)
همين الان ديدم كه شما پست دادين
اگه مدارس شروع بشه هفته ای 1 آموزش داریم از من تو این تاپیک
یعنی هفته ای یه آموزش بیشتر تو این تاپیک نمیزارم
مرسی آرش آموزش که چه عرض کنم اصلاحیه یه چرت و پرتا ی قبلی
Publish کردن با پسوند های مختلف :
برای این که شما انیمیشن خود را به طور مثال با پسوند گیف یا اچ تی ام ال داشبه باشید باید آنرا پابلیش کنید :
ابتدا باید پسوند های مورد نظر را انتخاب کنید برای اینکار مراحل زیر را دنبال کنید :
file > publish settings
حال در تب اول پسوند های خود را انتخاب کنید .
برای اینکه متحرک خود را با پسوند گیف داشته باشید این پسوند را تیک زده و به تب مرتبت با آن بروید :
حال در قسمت playback
Static را به animated تغییر دهید حال آخرین تغییرات را مجدد سیو کنید و از منو ی فایل publish را انتخاب کنید .
حالا تو جایی که فایل رو سیو کردید پسوند هایی رو که تیک زدید میبینید .
حتما تا به حال خیلی سعی کرده اید که دو متحرک را در صفحه با هم داشته باشید و یا در بعضی موارد بطور مثال خواسته اید با قلم مو تغییری در متحرک ایجاد کنید ولی با وجود تلاش های مکرر به نتیجه ای نرسیده اید ، برای بوجود آوردن اینگونه تغییرات نیاز به یک لایر جدید دارید
جهت ایجاد لایر جدید مطالب و مراحل زیر را دنبال کنید :
شما در سمت چپ تایم لاین قسمت سیاه رنگی با نام مشغثق layer 1 می بینید ، برای ایجاد لایر جدید باید سمت چپ ، پایین لایر 1 روی علامت + که روی کاغذی با لبه ی بالا آمده قرار داردکلیک کنید.
یا به منو ی زیر رفته و ....
Insert > layer
حالا شما یک لایر جدید با نام لایر 2 دارید و میتوانید متحرک بعدی و یا تغییرات لازم را اجرا کنید .
البته فکر کنم این کار حجم فایل رو بالا ببره و لی چاره چیست .......
البته فکر میکنم و تا اونجایی که یادم بود یه راه ه دیگه واسه وارد کردن متحرک بعدی وجود داشت.
( چون من ضربه مغزیم )
مثل اینکه کل پی سی ورلد بچه مدرسه ای ان
نحوه ایجاد : کپی ، کات ، حذف ، ایجاد ، تمیز کردن و پست کردن فریم به همراه فواید آن :::>>>::
فکر نکنم که کپی و کات و پست نیازی به گفتن کارایی شون باشه به تدریج خودتون به فواید این سه آیتم پی خواهید برد .
ولی ایجاد فریم خالی و یا کِی فریم نیاز اساسی به آموزش داره من چون سوادم اکابره با مثال توضیح میدم :
کارایی کِی فریم : به طور مثال شما متنی دارید و می خواهید اون رو حرکت بدین به جای دیگه حالا به جای اینکه یه فریم خالی بسازید که مجبور باشید دوباره فونت انتخاب کنید و ... یه کِی فریم بسازید که توش همون متن موجوده یعنی یه چیزی تو مایه های کپی ولی اون نه یه کمکی شباهت دارن ( بعد پس فردا نیاین بگین فلانی گفته ها ) و بعد اون متن رو جا به جا کنید .
فریم خالی هم که معلومه چیه یک فریم خالی بهتون میده که اگه بر فرض مثال خواستید یه متن دیگه رو جای گزین متن اولی کنید بتونید و دیگه نرید یه کِی فریم بسازید و ....
و اما تمیز کردن : این تمیز کردن خیلی ارایی داره البته اگه کم حواس باشید .
یعنی چی یعنی اگه شما تو فریم 1 یدونه متن با نام علی داشته باشید و تو فریم 20 یه متن با نام علی 2 داشته باشید و بخواید بین اینا رو با motion متحرک کنید و اشتباهأ یه فریم خالی یا کِی فریم زدید بین اینا اوم کِی فریم یا هر چیز مشابه پاک نمیشه بلکه یک فریم از آخر کم میشه ، واسه همین باید اون فریم رو تمیز کنید .
اگه این همه توضیح دادم اصلش اینجاس واسه رسیدن به این آیتم ها باید تو تایم لاین رو یه یه فریم راست کلیک کنید ، حالا این هایی که فارسی مینویسم به ترتیب از راست به چپ اینگلیسی شونو میگم :
کپی ، کات ، حذف ، ایجاد کِِی فریم و فریم خالی، تمیز کردن ، پست کردن ، انتخاب همه ی فریم ها ی موجود در یک لایر:
Copy frames , cut frames , remove frames , insert keyframe , insert blank keyframe , clear frames , paste frames , select all frams
در ضمن من از همه به خاطر کشکی شدن آموزش هام معذرت می خوام.
نحوه ی ایجاد خط کش ، grid و ویرایش آن :
با این دو ابزار در فتوشاپ سر کار داشته اید و هم سر کار خواهید داشت .
واسه هر کدوم دو راه میگم که بهش برسید :
واسه خط کش این مراحل :
View > rulers
Or use this key
Ctrl + Alt + Shift + R
گرید هم که میدونید چیه همون ابزاری که محیط رو شطرنجی میکنه :
مراحل زیر برای گرید :
View > Grid > Show grid
Or use this key
Ctrl + ‘
و برای ویرایش گرید از :
View > grid > edit grid
Or use this key
Ctrl + Alt + g
به ترسونمتون :
بچه ها من یه چیزی میگم ناراحت نشین ها ولی وظیفه ی شرعی من حکم میکنه بگم :
1 .اینکه من فلش رو در سطح متحرک سازی و آشنا یی با مفاهیم کلی و منو ها واین جور چیز ها میگم ولی اگه بخوام برم مورد دو که الان میرم وا مسیبتا
2. فلش در سطح حرفه ای شامل برنامه نویسی و اکشن اسکریپت و از این جور چرت و پرتاست که چون من علاقه ای بهشون ندارم و میشه ماله فلش کار حرفه ای همون موقع که یاد گرفتم زیاد دنبالش نرفتم و گرنه الان ناسا رو هوا میبردم .
اینجوری بگم که مبحث اینقدر گسترده میشه که که در حد توان من شما تایپ کردن ش نیست .
حتما تا حالا تاب های آموزش فلش رو دیدید که 300 یا 400 صفحست فر کردین چی همین یکی باید پیدا شه که منو تو اکشن اسکریپت کمک بده چون واقعا حال بهم زنه ( منظورم زیادیشه ) حالا اگه می خواید من آموزش رو گسترده کنم در این سطح باشه ولی هر موضوع شاید 3 تا برگه آ4 بشه ها تازه این کمشه یعنی اگه بخوام یه جوری بگم که بفهمید و اجزای اسکریپت رو تجزیه کنم و بگم هر کدوم چیه و یه مثال هم روش باشه واسه هر کدوم 5 تا پشت و رو فکر کنم کافی باشه .
در آخر باید بگم که خیلی باید الاف باشید مثل من که برید تو ماییه هایه برنامه نویسی
و در آخر باید نظر شخصیمو راجع به فلش بگم حال بهم زن D:
از نظر من فلش به دو دسته ی متحرک سازی ساده و برنامه نویسی حرفه ای تقسیم میشه .
salam .aval bebakhshid mano chin farsi naneveshtam.dovom man ye chizaei az action script ha sar da miaram.age soali hast mitoonam javab bedam
عزيز جان فارسي تايپ كن
شاهين كينگ
staywithme جان خيلي خوبه ! ادامه بده ! منم سعي ميكنم كمكت كنم !
سلام
دوستان منتظر نمونين تا staywithme گرامي اين تاپيك رو به روز كنه شما هم اگه اطلاعاتي دارين و فكر مي كنين كه به درد مي خوره بزارين تا هر چه زودتر اين تاپيك به جمع تاپيك هاي پرطرفدار بپيونده .
قربانتان : شاهين كينگ
من ودم هم بلدم و هدف اصلیم از زدن تاپیک آموزش اینا بود حالا بی خیال اگه بتونم این دو تا کلیپ اموزشی رو آپلود کنم فکر می کنم بدردتون بخوره
( این دو تا رو از رو سی دی دوستم برداشتم )
راستی گفته بودم باید با مریم تو فلش فارسی بنویسید ؟؟؟ من مریم رو دارم ولی 40 مگه اگه می خواید یه جا آپلود میکنم
من فکر کنم این الفین رو میشناسم اگه همونی باشه که من فکر میکنم باید برید پاچه خواری خان بالا چون دستش یکه
یه بار ه بهش سایت رو گفتم ولی ............. بگزریم آقا هر کار میکنم فایل ها آپ نمیشن هر کدوم 14 مگ بود کرده بودمشون 6 مگ ولی نمیشه دیگه مجبورم تایپ ش کنم
بچه ها الفین همونی یه که من فکر میکنم
پس از این به بعد معلم ها دو تا میشن اگه مهدی هم بیاد میشیم 3 تا
شاهین جون من که گفتم هفته ای یه بار کامپیوتر دارم تازه اگه مطلب خوبی به ذهنم برسه میگم نه چرت وپرت اگه چیزای به درد نخور می خواید تا همین الان بزارمنقل قول:
نوشته شده توسط shahin king
wait for me.این که اشکال نداره
نه اشکال نداره
فکر کنم رفته با آموزش برگرده