با درود
روغن وقتی عوض میکنیم خوب شاید مثلا 1000 یا 2000 کیلومتر دیگر روغن سیاه شود . پس معیار خوبی برای تشخیص زمان تعویض روغن نیست.
واقعا از کجا بفهمیم هر روغن چقدر به چقدر باید عوض کرد؟
Printable View
با درود
روغن وقتی عوض میکنیم خوب شاید مثلا 1000 یا 2000 کیلومتر دیگر روغن سیاه شود . پس معیار خوبی برای تشخیص زمان تعویض روغن نیست.
واقعا از کجا بفهمیم هر روغن چقدر به چقدر باید عوض کرد؟
سلامنقل قول:
روغنی که مثل قیر شده باید عوض بشه حتی اگر 1000km کار کرده باشه
علتش بنجل بودن روغن هست و یا ایراد داشتن موتور و سوختن روغن با حرارت شدید
روغن هر چه دیرتر عوض بشه خسارت بیشتری میزنه به موتور
کسی که ماشین مبخره که سالها نگهش داره باید روغن رو زود به زود عوض کنه (4000 در زمستون و 3000 در تابستون گرمسیر)
اگر هم رنگش قیری شد باید عوض بشه
حالا یکی ممکنه بگه نه , 10,000 km کار میکنه
دودش تو چشم خودش میره اگر میخواد سالها ماشین رو نگه داره چون خیلی زود رینگها و پیستونها و سیلندرها و یاتاقاتها ساییده میشه و مشکلات روغن سوزی و مصرف زیاد بنزین و غیره شروع میشه
اونوقت باید با کلی ضرر بفروشه و یا کلی خرج تعمیر کنه و معلوم هم نیست بعد از تعمیر چی دربیاد
=================================
این هم بدونین بد نیست
دستگاه تصفیه روغن ساخت چین , از 35 میلیون تا 200 میلیون
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
همینها رو میارند و دخل مردم رو میارند
تازه شاید مدلهای 20 سال پیش و دست دوم بیارند و سرویس هم نمیشه , حالا ببینین چی قالب میکنند به مردم به اسم روغن موتور
عده ای بی وگدان هم میریزند توی قوطی مارکهای معروف و گران میفروشند
چند میلیون دلار به جیب میزنند و بعد هم دستگاه و خونه و زندگیشون رو میروشند و میرند اروپا و امریکا
سلام دوستان
امروز با این قلم TDS که باهاش سختی آب رو اندازه میگیرند یک آزمایش انجام دادم:
سختی آب لوله 100
آب فیلتر تصفیه خانگی 50
آب مقطری که قبلاً بهتون گفتم درجه یک هست و مقاومتش نزدیک 1 میلیون اهم!!! هست , سختیش صفر بود !!!
قلمی که استفاده کردم این هست که خودش اتوماتیک وار دمای آب رو حساب میکنه و در محاسبه ی سختی آب منظور میکنه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
http://i.ebayimg.com/00/s/NTAwWDUwMA==/z/mdIAAOSwNSxU05pQ/$_35.JPG
البته یک مدل دیگه هم داره که دماسنج داره اما اتوماتیک نیست . یعنی باید اول دکمه ی دماسنجش رو بزنیم تا دمای آب رو بگیره بعدش دکمه سختی رو بزنیم تا با توجه به دمای آب سختی رو حساب کنه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پس با قلم TDS هم میتونین مثل اهم متر از بنجل نبودنِ آب مقطر مطمئن بشید
آب مقطر اگر قلابی باشه ضرر زیادی میزنه به سیستم خنک کننده و موتور
قابل توجه دوستانی که اطلاع ندارند :
رنگ فیوزها نشانگر آمپرش هست .
این یک استاندارد جهانی هست .
هر فیوزی که بسوزه باید با فیوز همرنگِ خودش عوض بشه
نصب فیوز قویتر خطرناک هست و ممکنه باعث آتش گرفتن سیمهای ماشین بشه
نصب فیوز ضعیفتر هم باعث میشه هی بسوزه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
قابل توجه کسانی که عقیده دارند آبِ جمع آوری شده از کولر گازی برای رادیاتور مناسب هست:
سختی این آب بعد از فیلـتر شدن در فیلتر 1 میکرون حدود 65 هست
مقاومتش هم حدود 70 کیلو اهم هست (70.000 اهم)
این آب اصلاً به درد رادیاتور نمیخوره
نکته:
فیلـتر یک میکرون روزنه هاش یک پنجم روزنه های فیلتـر شماره ی یکِ دستگاه تصفیه آب خانگی هست که روزنه هاش 5 میکرون هست
آب کولر گازی پر از املاح هست که در بخار آب موجود در هوا حل شده
حتی آبِ دریاها و اقیانوسها وقتی که بخار میشه مقداری املاح معدنی (نمکهای معدنی) هم در اون حل شده و میره به آسمون و همین املاح نقش مهمی در بارشِ ابرها داره
آب ناشی از میعان در کولرگازی نه فقط املاح داره، بلکه با گرد و غبار هوا و بخصوص خاک داخل خود کولر هم که معمولا در کف دستگاه جمع میشه، قاطی شده.
کافیه چند روز مقداری از آب در بطری بگذارید و ببینید چه چیزها در ته بطری جمع میشه
سلام دوستان
مراقب باشین فیـلتر مدادی غیر مناسب نصب نکنین
روزنه های فیـلتر مدادی ها با هم فرق داره
اگر اوریفیس تیوب (فـیلتر مدادی) با روزنه ی بزرگتر از حد استاندارد نصب کنین سرمایش کم میشه
اگر کوچکتر باشه باز هم سرمایش کم میشه و به کمپرسور هم فشار میاد
معمولاً مثل فیوزها هست یعنی رنگش نشانگر سایز روزنه اش هست
شاید هم روی خودش نوشته شده باشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
http://file2.answcdn.com/answ-cld/image/upload/w_726,c_fill,g_faces:center,q_60/v1/tk/view/cew/f32d49ea/86b7428153c89d6efca2b2955ce58369c6ab815d.jpeg
https://macsworldwide.files.wordpress.com/2010/07/dsc_0099_2.jpg?_e_pi_=7%2CPAGE_ID10%2C9873676155
http://www.freeasestudyguides.com/graphics/fixed-orifice-tube.png
برای اینکه ببینید وایر شمع ماشین سالم هست یا نه، یکی یکی وایر ها را در بیارید، با پارچه نم دار بخوبی از گرد و غبار و چربی تمیز کنید و هرقسمت از وایر را با دست خم کنید تا اگر احیانا ترک و بریدگی وجود داشته باشه، پیدا بشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یک روش دیگه که خودم ابداع کردم و البته باید با دقت و احتیاط انجام بشه:
یک تکه سیم با قطر حدود 1.5 تا 4 م م که دوسر اون مقداری لخت شده آماده کنید
ماشین را روشن کنید
یک سر برهنه سیم را نزدیک بدنه موتور یا شاسی اتومبیل نگهدارید
سر دیگه سیم را روی تمامی قسمتهای وایر شمعها به آرامی حرکت بدید
در این حالت اگر جایی از وایر شمع دارای شارت و نشت الکتریکی باشه، بلافاصله با هر بار رد شدن جریان، یک جریان هم از طریق این تکه سیم عبور میکنه تا به بدنه خودرو برسه و با این روش میتونیم متوجه بشیم که دقیقا در کجای وایر شمع ایراد وجود داره که در صورت نیاز بصورت موقت تعمیر و یا کاملا تعویض بشه.
دقت کنید سر دیگه سیم را هرگز نزدیک باطری نگیرید که در این صورت به احتمال قوی با اولین جرقه خروجی، باطری منفجر میشه
سلامنقل قول:
من جایی دیدم با یه پیچ گوشتی اینکار رو انجام میدادن، با یه سیم پیچ گوشتی رو به بدنه اتصال میدادن و بعد پیچ گوشتی رو اروم با فاصله یکی دو میلی متری وایر حرکت میدادن هرجا نشتی داشت جرقه میزد
سلام
1- برای پیدا کردنِ محل نشتی روغن روی موتور , بنده چیزی بهتر از بنزین پیدا نکردم
یک استکان بنزین و یک مسواک کهنه
باید در فضای کاملاً باز این کار انجام بشه وگرنه بخار بنزین مثل گاز با یک جرقه منفجر میشه
محلی که روغنی هست کاملاً تمیز و خشک میشه و بعد میشه هر روز بررسیش کرد تا جای دقیق نشتی روغن پیدا بشه
2- موتورشوئی پول دور ریختن هست و ضررش بیشتر از نفعشه خصوصاً در ماشینهای ایرانی
چرب بودنِ بدنه ی موتور هیچ ضرری نداره اما نشتی باید برطرف بشه
اگر نشتی نباشه , چربیها خودش کم کم تبخیر میشه . لکه هایی هم که میمونه اصلاً مهم نیست
اما اگر گِل چسبیده باشه به موتور , این گلها باعث گرمای زیاد میشه چون موتور قسمتی از گرماش رو مستقیماً با انتقال گرما از بدنه به هوا منتقل میکنه
لایه ی گل مثل عایق نمیذاره تبادل گرما بین بدنه و هوا درست انجام بشه
این گلها رو با بروس سیمی میشه پاک کرد
گاهی با روغن مخلوط میشه و شبیه آسفالت سفت میشه که احتیاج به کاردک یا یک حلال داره مثل بنزین که البته خطرات زیادی هم داره اگر ایمنی رعایت نشه
بعضیها هم با نفت و یا گازوئیل با اسپری میشورند یعنی با فشار قوی
با آبِ داغ و پاک کننده های قوی هم پاک میشه اما باید قبلش دینام و سنسورها و حتی جعبه فیوز با پلاستیک پوشیده بشه
موتور رو برای وجود لکه های روغن بیخودی نشورید
فقط نشتیهای روغن و گل و لای رو طرف کنین گلها رو
3- علتهای زود سیاه شدنِ روغن:
اگر توی شیلنگهای pcv روغن هست پس رینگها و پیستونها و سیلندر فرسوده هست و باعث انتقال حرارت و مخلوط بنزین و هوا و دود و فشار (کمپرس) به اتاقک زیر میل لنگ میشه و باعث داد شدن روغن و تبخیرش و بخار شدنش و تغییر رنگش میشه و این بخار میره به محفظه ی سوپاپها و از شیلنگهای pcv میره توی متیفولد هوا و موتور و میسوزه
پس یکی از علتهای سیاه شدن روغن , فرسودگی موتور هست
علت دیگه بنجل بودن روغن هست
علت دیگه بنجل بودن فیلـتر روغن هست
علت دیگه بسیار کثیف بودنِ داخل موتور هست
بهترین و کاربردی ترین تاپیک تو بخش خودرو شده این تاپیک ..از آقای محمد آسمانی به خاطر اینهمه هزینه و صبوری که به خرج دادن یه دنیا ممنون..راهی برای جبران ندارم جز اینکه آرزوی بهترینها و شادترینها رو برای ایشون و خانودشون از خدا دارم...
....
یه موضوعی که خیلی وقت هست ذهنم رو مشغول کرده و تو این تاپیک هم زیاد بهش اشاره شده و اتفاقآ راهکار کاربردی هم براش ارایه شده جنس بد لوازم یدکی هست...
مدت زیادی هست این تاپیک رو دارم میخونم و تا اونجا که یادمه آقای آسمانی عزیز گفتن که راهکارش استفاده از قطعات مشترک با خودروهای با کیفیت هست..
سوالم این هست که :
تو قطعات کوچک و با اصطحلاک بالای خودروهای داخلی پر مصرف مثل پراید و سمند چه قطعاتی هست که از استاندارد دقیق و یونیورسالی پیروی میکنه که بشه با دانستن سایز از فروشگاههای آنلاین خارجی خرید کرد؟
مثلا بلبرینگها یا تسمه ها مثل تسمه تایمینگ و یا پمپ هیدرولیک و ...
مثلا میخوام برای سمند ال ایکس از لوازم یدکی بی ام و موجود تو سایتش خرید کنم ..چه لوازمی با چه استانداری قابل استفاده مشترک هست..
برای روشن شدن بیشتر:
مثلا تسمه تایمینگ تعداد دندانه مشترک یا طول یا کد خاصی باید چک بشه
یا مثلا بلبرینگها سایز برای چک کردن داره؟
به طور کلی میخوام بدونم از نظر اقتصادی کدوم قطعات هست که :
اولا ارزش داره با قیمت بیشتر تهیه بشه تا با طول عمر خیلی بیشتر کمک کنه به پایین نگه داشتن هزینه نهایی نگهداری خودرو
دوما با چه روشی میشه تطبیق داد همسانی اونها رو
از طولانی شدن معذرت میخوام
رمضان مبارک..نماز و روزتون قبول
سلام
طبق خبر IRINN:
از این به بعد میتونین موقع فروش خودروتون تخفیف بیمه اش رو منتقل کنین به ماشین دیگرتون یا ماشینی که بعداً میخرید ( 2 سال مهلت دارید) و یا منتقل کنید به ماشین یکی از بستگان درجه یک (پدر , مادر , برادر , خواهر , همسر , فرزند)
در خودروهای جدید، جنس چراغهای جلو بیشتر از مواد مرکب که شبیه پلاستیک هست، ساخته شده. یکی از مشکلاتی که در اکثر این چراغها رخ میده، مات و کدر شدن و همچنین خراشهای ریز هست که بواسطه قرار گرفتن در معرض اشعه آفتاب، گرما و سرما و همچنین برخورد ذرات ریز شن و سنگریزه و... بوجود میاد.
تعویض این چراغها به صرفه نیست چون گاهی تعویض یک جفت اونها ممکنه تا چندین میلیون تومان هزینه داشته باشه و حتی در خودروهای متداول ایران هم قیمت بالایی دارن. بطور مثال یکجفت چراغ جلو 206 کریستالی ( بدون موتور ) با هزینه نصب حدود 200 هزار تومان در میاد.
روش بسیار ساده و ارزان قیمت که نیاز به تبحر و مهارت خاصی نداره و با این روش کیفیت شفافیت چراغها تا حد زیادی بهبود پیدا میکنه.
این یک چراغ جلو 206 هست که بعد از سالها کار کردن کدر شده
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ابتدا باید چراغ را از روی ماشین باز کنیم تا کیفیت کار بهتر باشه و اگر نه، دور تا دور محل نصب چراغ را با نوار چسب کاغذی که در رنگ آمیزی خودرو استفاده میشه ، بپوشانیم تا احیانا به رنگ بدنه صدمه نخوره.
بعد سطح طلق چراغ را با آب و مایع ظرفشویی میشوریم تا از ذرات غبار و چربی و حشرات و ...پاک بشه و بخوبی خشک میکنیم.
یک تیوپ خمیر دندان تهیه کنید. لازم نیست حتما خمیر دندان خارجی و گران قیمت باشه و اگر دارای مواد جرم گیر و سفید کننده باشه بهتره.
خمیر دندان را روی سطح چراغ زده و بطور کامل تمام سطح را آغشته به خمیر دندان میکنیم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا با استفاده از یک پارچه تمیز نخی، شروع به پولیش زدن و سابیدن چراغ میکنیم و این کار باید با حوصله و دقت انجام بشه تا تمام سطح چراغ بطور یکنواخت پولیش بخوره.
اگر بعد از کمی پولیش زدن حس کردید که خمیر دندان سفت شده و حالت ماسیده شدن بوجود آمده، مقدار خیلی کمی آب بصورت اسپری روی خمیر دندان بزنید تا نرم شده و باز ادامه بدید و البته اگر نیاز بود بازهم خمیر دندان بزنید.
این کار باید تا زمانی که حالت کدر شدن از بین نرفته، ادامه پیدا بکنه، البته توجه داشته باشید بعضی از ترکها عمیق هستن و با پالیش زدن برطرف نمیشه.
بعد از رفع شدن کدر شدگی، چراغ به این شکل در میاد
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای ایجاد جلای بهتر، میشه از خمیردندانهای دارای مواد جرم گیر هم استفاده کرد ، ولی میشه از واکس رنگ بدنه خودرو هم برای پولیش زدن نهایی استفاده کنید و بازهم مقدار مناسبی واکس رنگ روی تمام سطح چراغ بمالید و با دستمال تمیز شروع به پولیش زدن کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد از پولیش زدن با واکس رنگ خودرو، چراغ کمی شفافتر و دارای جلای بیشتر میشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در نهایت سطح طلق را دوباره با آب و مایع ظرفشویی بشورید تا تمام چربی و روغن و خمیر دندان کاملا پاک بشه.
من این کار را با دست انجام دادم که مسلما نیاز به زمان و انرژی زیادی داره، اما اگر از دستگاه پولیش زدن استفاده کنید، نتیجه کار بهتر میشه و در مدت کمتر، کیفیت کار بهتری بدست میاد.
مقایسه وضعت قبل و بعد از پولیش
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
فکر نکنم بشه ، اخه یکم غیر منطقی میشهنقل قول:
سلامنقل قول:
مشکلی نداره . انتقال تخفیف از یه ماشین به ماشین دیگه کار ساده ای هست
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] %26%231578%3B%26%231582%3B%26%231601%3B%26%231740% 3B%26%231601%3B %26%231576%3B%26%231740%3B%26%231605%3B%26%231607% 3B&btnG=Search
سلام
طبق خبر IRINN
به زودی رانندگانی که زیاد تصادف میکنند (حادثه سازها) حق بیمه ی بیشتری پرداخت میکنند . مراقب باشین تصادف نکنین که هزینه ی ماشینتون بالاتر میره .
نرخ بیمه برای تصادفِ بدونِ کروکی هم شد 6 ملیون و 300 هزار تومن
سلام
در رابطه با انتقال تخفیف بیمه از یه خودرو به خودرو دیگه کسی اطلاعاتی داره ؟
طریقه تعویض چراغهای جلو پژو 206
برای تعویض چراغها ابتدا درب موتور را باز کرده و بعد خارهای آمپولی که شل جلو شبکه را نگه داشته باز میکنیم.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دوتا پیچ خورشیدی سمت چپ و راست شل باز میشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد باید لبه های سمت چپ و راست شل که به گلگیر وصل شده را جدا کنیم. برای این کار نوک انگشتان را زیر لبه پلاستیکی قلاب کرده و به سمت بیرون میکشیم تا دوتا خار پلاستیکی اتصال شل به گلگیر از جای خودش دربیاد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
لبه های زائده نگهدارنده شبکه به شل را فشار میدیم تا کل شبکه از شل جدا بشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یک پیچ خورشیدی دیگه پشت شبکه هست که شل را به بدنه نگه میداره و باید باز بشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
هر چراغ با سه عدد پیچ به بدنه وصل شده. یکی روی سینی جلو ، یکی داخل گلگیر و یکی زیر چراغ.
این پیچها را باز میکنیم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چراغ را از جای خودش بیرون میاریم و تمام سوکتها را جدا میکنیم
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای جدا کردن موتور تنظیم چراغ، ابتدا بوسیله آچار خورشیدی، پیچ تنظیم موتور را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا به آخر برسه و صدای " تیک " شنیده بشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد با نوک آچار دوسو کمی لبه خار نگهدارنده موتور را به عقب بزنید و موتور را با دست بچرخانید تا از جای خودش بیرون بیاد.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای نصب موتورهای تنظیم روی چراغهای جدید، موتورها را با توجه به زوائدی که روی پایه اونها هست و متناسب با وضعیت محل سوار شدن موتور روی چراغ نصب کنید و به نحوی بچرخانید که خارنگهدارنده موتور با زائده روی بدنه موتور چفت بشه.
توجه کنید که این موتورها سمت چپ و راست دارند و نمیشه جابجا سوار کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
لامپهای چراغ قدیمی یا لامپهای نو را روی چراغ جدید سوار کنید.
برای این کار درپوش محل نصب لامپهای نور بالا و پایین را باید باز کنید . لامپهای چراغهای مدل کریستالی 206 از نوع H7 هست که به دوپایه معروف شده
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
موقع سوار کردن لامپهای نور بالا و پایین به زائده روی لامپ توجه کرده و لامپ را بطور صحیح سوار کنید.
نصب اشتباه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نصب صحیح
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سوکت لامپها را جا بزنید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
لامپهای سکن و اشاره را هم نصب کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد از نصب لامپها و اتصال سوکتهای چراغ، یکبار چراغها را روشن کنید و از کارکرد درست تمام لامپها و موتورهای تنظیم چراغ مطمئن شوید و سپس چراغها را در محل خودشان نصب کرده و پیچها را ببندید.
دقت کنید که پایه های چراغها باید دقیقا در محل مناسب سوار شدن پیچ قرار بگیره در غیر این صورت اشتباه سوار شده است.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد از اطمینان از درست بودن همه چیز، پیچها را سفت کنید و شل و شبکه جلو را هم ببندید و چراغها را دوباره آزمایش کنید.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نکته مهم:
احتمال داره بعد از تعویض چراغها، تنظیم نور چراغ مناسب نباشه و نور بالا و پایین خیلی بیش از خد بالا یا پایین باشه.
برای رفع این مشکل در ابتدا باید با استفاده از تنظیم برقی ، چراغها را در بهترین حالت قرار بدید و سپس با استفاده از آچار خورشیدی و با چرخاندن پیچهای تنظیم چراغ دستی، بهترین حالت را برای تنظیم نور بوجود بیارید.
پیچ نصب شده بر روی موتور برای تنظیم نور به سمت بالا و پایین ، و پیچ دوم که در تصویر زیر میبینید برای تنظیم نور به سمت چپ و راست استفاده میشه.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
همیشه نور چراغ سمت چپ ( سمت راننده ) باید مقداری از سمت راست پایینتر و بیشتر به سمت زمین تنظیم کنید تا از تابش مستقیم نور به چشم راننده های روبرو جلوگیری شود.
درود بر دوستان گرامی
یک پرسش یا گفتگوی تکراری هست در مورد اینکه بعد از فشار آوردن زیاد و طولانی بروی خودرو بسان اینکه دو تا سه ساعت جاده رو با سرعت بالا طی کنیم
در صورت پارک کردن چند دقیقه خودرو رو خاموش نکنیم و بذاریم درجا کار کنه
از جهتی منطقیه و قابل قبول و از جهت دیگه شنیدم که ممکنه برعکس باعث جمع شدن گرما بشه
دوستان نظرشون چیه؟
سلامنقل قول:
2 حالت داره:
1- اگر حرارتِ موتور موقع خاموش کردن در حدِ طبیعی هست پس میشه فوراً خاموشش کرد
اما اگر از حد معمول خیلی بالاتر رفته و نزدیکیهای جوش آوردن هست یعنی نزدیک علامت قرمز روی آمپر حرارت پس
الف - باید اگر کولر روشنه اول کولر رو خاموش کرد
ب - کاپوت رو باز کرد تا موتور بهتر خنک بشه
ج- منبع انبساط رو از بیرونش چک کرد که آیا کولانتِ کافی داره یا نه , [b]
د - اگر بعد از باز کردنِ کاپوت دیدین که سیستم خنک کننده مشکلی نداره و منبع انبساط به مقدار کافی کولانت داره پس بذارین موتور کار کنه بدون کولر و بدون گاز دادن تا حرارت کم کم بیاد پائین و به حد نرمال برسه بعدش موتور رو خاموش کنین
بهتره ماشین رو رو به باد پارک کنین تا سریعتر خنک بشه
2-
اگر کاپوت رو زدین بالا و دیدین منبع انبساط خالی هست پس دیگه سیستم خنک کننده کار نمیکنه و موتور هر چی بیشتر کار کنه داغتر میشه پس بهتره فوراً موتور رو خاموش کرد تا حرارت از این بالاتر نره و واشر سرسیلندر و سایر قسمتهای موتور آسیب نبینه و صبر کرد تا موتور کاملاً سرد بشه سپس به دنبال علت مشکل گشت
بهتره ماشین رو به باد و در سایه باشه تا زودتر خنک بشه
هشدار:
در این حالت , کنجکاوی رو بذارین کنار و تا سرد شدنِ موتور درب منبع انبساط و یا رادیاتور رو باز نکنین وگرنه ممکنه آبِ جوش با فشار بریزه روی سر و صورتتون و اطرافیان چون کولانتِ توی موتور تحت فشار هست و به محض باز شدنِ درب رادیاتور یا منبع انبساط , کولانت یکدفعه به جوش میاد به خاطر کم شدن فشار و مثل چشمه ی آب گرم فواره میزنه بیرون
تمام نکات گفته شده در بالا رو باید برای موقعی که آمپر حرارت در حین رانندگی داره میره بالا و به نزدیکهای خط قرمز میرسه هم باید انجام داد
سلام
چند هشـــــــــدار:
1- مراقب باشین فریب نخورین , انژکتور قطعه ی گرانی هست و به راحتی خراب نمیشه
اگر انژکتور فقط کمی نشتی و یا چکه داشته باشه اصلاً اهمیت نداره چون موقع کار کردنش اونقدر سریع باز و بسته میشه که فرصت نشت دادن پیدا نمیکنه. پس فریب نخورین و عوضش نکنین
فقط از یک محلول انژکتور شورِ معتبر امریکائی یا اروپائی طبق دستور روی قوطیش استفاده کنین تا اگر انژکتور رسوب گرفته رسوب زدائی بشه
2- وقتی میرید برای تعویض لنتهای ترمز , اگر ترمز هیــــــچ مشکلی نداره و موقع ترمز زدن هم ماشین به لرزش نمی افته و به چپ یا راست هم کشیده نمیشه , پس فقط لنتها رو عوض کنین .
بعضی مکانیکها با نشون دادنِ شیارهای روی دیسک ترمز بهتون میگن این دیسک باید باز بشه و با تراشکاری صاف بشه .
فریبشون رو نخورید و بگین مهم نیست , فقط لنتها رو عوض کن .
اگر فریبشون رو بخورین بعدش به احتمال زیاد بر اثر درست نتراشیدنِ دیسکها , موقع ترمز زدن , ماشین میلرزه و مجبور میشین برین دیسکها رو عوض کنین .
تعویض لنتها کار ساده ای هست , اگر دست به آچار هستین در همین تاپیک آموزش تعویض لنتها درج شده
در یوتیوب هم هست . در قسمت جستجویش بنویسید
how to change brake pads
3- اگر به هر علت واشر سرسیلندر آسیب دید و خواستین عوضش کنین , مراقب باشین فریب مکانیکهای ناوارد و یا بی وجدان رو نخورین و بیخودی سرسیلندر رو نفرستین تراشکاری برای کف تراشی
مکانیک باید با خط کش مخصوص و اندازه گیریِ نقاط مختلفِ کفِ سرسیلندر , چک کنه که آیا سرسیلندر تاب برداشته یا نه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
باید حداکثر 0.2mm (2 دهم میلیمتر تاب داشته باشه نه بیشتر )
اگر تاب نداره و تَرک هم نداره پس نیازی هم به کف تراشی نداره . فقط باید تمیز و براق بشه و واشر سرسیلندر نو براش نصب بشه
اگر احتیاج به کف تراشی داره , تراشکار باید تا میتونه اون رو کم بتراشه و مقدار تراش خورده رو هم بهتون بگه تا اگر زیاد هست براش واشر سرسیلندر صخیمتر بخرید تا اتاقکِ انفجار کوچک نشه و مشکل ناک زدن پیش نیاد
ناک یا ضربه یعنی مشکلِ منفجر شدنِ زودهنگام بنزین که باعث میشه انفجار زودهنگام بنزین ضربه ی محکم بزنه بر سر پیستون قبل از کاملاً بالا اومدنِ پیستون که باعث صدای زیاد موتور , ویبره ی موتور , لرزش پدال گاز زیر پا و صدمه دیدن قسمتهای داخلی موتور میشه مثل پیستونها , رینگهای پیستونها , شاتونها , پینیوتها , یاتاقانها و میل لنگ
=====================================
بیشتر ماشینهای امروزی سنسور ناک داره که اگر سالم و استاندارد باشه ناک رو حس میکنه و با اندکی تاخیر در زمانِ جرقه زدن شمعها از ناکِ موتور جلوگیری میکنه
=======================================
موقع رانندگی عادت کنین حداقل هر 2 دقیقه یک بار نگاهی یک ثانیه ای بندازین به آمپرها و چراغهای هشدار , خصوصاً آمپر حرارت موتور و چراغ روغن و چراغ چک
به محض مشاهده ی حرارت غیر طبیعی نگه دارین و علت رو بررسی کنین . این کار ممکنه از یک هزینه ی چند ملیون تومنی نجاتتون بده
هرگز با موتوری که حرارتش بالا رفته و نزدیک قرمز هست رانندگی نکنین
سلام دوستان
قبلاً روش ساخت گردگیر دست ساختِ باکیفیت رو با تیوب پنچر نوشته ام
با این روش میشه عمر و دوام این گردگیر رو افزایش داد:
الگوی تیوب رو طوری درست کنین که بعد از چسباندن گردگیر , دهنه ای که به پلوس وصل میشه رو حدودِ 1.5 سانت کوچکتر باشه
یعنی اگر قزر سرپلوس 7 سانته , قطر گردگیر 6 سانت باشه یعنی موقع نصبش کش بیاد و محکم بچسبه به سرپلوس
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این کار باعث میشه که کمر گردگیر تا حد امکان باریک بشه و موقع چرخش پُف نکنه و به قطعاتِ زیر یا بالاش نخوره و صدمه نبینه
یادتون باشه درون گردگیر باید تا دو سومش پر از گریس باشه تا گریسهای توی سرپلوس به مرور زمان نیاد توی گردگیر و سرپلوس گریسش کم نشه
حُسن دیگه ی این سرپلوس اینه که هر از چند مدت یک بار میتونین با فشار دادنش از بیرون , گریسهای داخلش رو هل بدین و بزنین توی ساچمه های سرپلوس تا همیشه گریس کافی داشته باشه
یک روش ساده برای تزریق گیریس به داخلش هم هست :
1- داخل سرپلوس رو با گریس کاملاً پر کنین
2- گردگیر رو بندازین رو میله و بچسبونین و بذارید حسابی خشک بشه
3- فرمان کاملاً مستقیم باشه , گردگیر رو بکشین به سرپلوس وصل کنین و با سیم یا بست محکم ببندینش
4- حالا با یک سُرنگِ بزرگ از تهِ گردگیر گریس تزریق کنین داخلش تا دو سومش پر بشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
5- حالا فرمان رو تا آخر بچرخونین به سمت همون چرخ و انتهای گردگیر رو هم با چند دور چسب برق محکم ببندین
6- با سیم 2 میلیمتری با بست , محکم روی چسب برق رو ببندین
سلام
همین چند روز پیش در اخبار یک مکانیک دزد و کلاهبردار رو نشون داد که با امدادخودرو یک باند تشکیل داده بودند و حدود 200 ملیون تومن از مردم کلاهبرداری کرده بودند
روش کلاهبرداریشون :
امدادخودرو میرفته سراغ ماشینهای خراب شده توی راه و با چک کردن ماشین بهشون میگفته :
ماشین مشکل زبادی نداره , میبرمش پیش یک مکانیک وارد تا زود و با هزینه کم تعمیرش کنه
بعدش نوبت مکانیک دزد میشده که با دروغ و فریب به مشتری بینوا میگفته ماشین وضعش خیلی خرابه و باید موتور بار بشه و سرسیلندر بره تراشکاری و اینها و خلاصه کلی پول از مردم بینوا میکشیدند تا اینکه با شکایتِ یکی دو تا از مشتربهاش لو میره و معلوم میشه سر خیلیها رو کلاه گذاشته
پیشگیری بهتر از درمانه . اطلاعاتتون رو قوی کنید در مورد استفاده ی صحیح از ماشین و سرویس به موقع و تعمیر اصولی و به موقع تا ماشینتون کمتر خرابه بشه , اذیتتون نکنه , هزینه ی زیاد روی دستتون نذاره و گرفتار عده ای از قطعات فروشها و مکانیکها که کلاهبردارند نشید
دقت در خرید قطعات یدکی
خیلی از اوقات برای خرید قطعه ای به فروشنده های قطعات یدکی مراجعه میکنید ، ولی دقیقا اطلاع ندارید که چه قطعه ای باید بگیرید چون اسم قطعه را بلد نیستید، یا نمونه همراه شما نیست.
پس حتما اسم دقیق را با نمونه مشابه همراه داشته باشید تا با مشکل برخورد نکنید.
گاهی ممکنه یک قطعه را با چند قیمت متفاوت در بازار ببینید، یکی از دلایل این مسئله که بیشتر از همه هست، وجود نمونه های تقلبی و اصلی در بازار است که باعث اختلاف قیمت زیادی خواهد شد.
مثلا یک مدل لامپ ساخت شرکت OSRAM آلمان هست که کیفیت بسیار بالایی داره و در بازار ایران معروفیت خاصی پیدا کرده
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این نمونه لامپ در چند فرم مختلف در بازار وجود داره که قیمتهای متفاوتی هم دارند.
نمونه اصل که ساخت آلمان بوده و بالاترین قیمت را داره. البته در اتریش هم ساخته میشه که آنهم بسیار با کیفیت هست.
یک مدل دیگه اروپایی هم وجود داره که در اروپای شرقی ساخته میشه و بازهم با کیفیت هست و البته با قیمت کمتر.
نمونه دیگه ساخت چین هست که تحت لیسانس شرکت اسرام و با همان کیفیت در چین ساخته شده و به نسبت نمونه های اروپایی، قیمت کمتری داره.
اما در ادامه نمونه های تقلبی هم وجود داره که خیلی در بازار فراوان شده
مثلا نمونه ساخت چین که خارج از استاندارد شرکت اسرام ساخته میشه و دقیقا با همان شکل و فرم و چاپ قوطی به بازار میاد. البته اگر نمونه های اصلی و تقلبی را کنار هم بگذارید تفاوتهای اساسی را خواهید دید، هم در فرم بسته بندی و هم شکل و کیفیت خود لامپ، ولی معمولا مشتری متوجه نیست و صرفا یک قوطی با آرم و نشان اسرام میبینه و فکر میکنه داره قطعه اصلی میخره!
نمونه تقلبی دیگه ساخت هند که آنهم بطور قاچاقی وارد کشور میشه و باز یک نمونه ساخت داخل ایران هست که با چاپ قوطی مشابه اسرام و استفاده از لامپهای بسیار بی کیفیت و ارزان قیمت که صرفا مارک اسرام روی اونها حک شده، توی بازار وارد شده و گاها بجای اصلی به قیمت بالا هم فروخته میشه.
این وضعیت در مورد خیلی از قطعات وجود داره، حتی قطعات اصلی شرکتهای خودروسازی داخلی که چند وقت قبل شبکه بزرگی از تولیدکنندگان قطعات تقلبی با اسم و مارک و نشان شرکتهای سازنده اصلی پیدا شد ، که البته خود قطعات اصلی هم چندان باکیفیت نیست که حالا نمونه تقلبی هم از روی آنها ساخته بشه!!
سعی کنید موقع خرید تفاوت قطعات را پیدا کرده و سوال کنید و همیشه از فروشندگانی که صحت گفتار و صداقت آنها برای شما اثبات شده خرید کنید.
سلام
طبق خبر 18:30 TV5
عده ای کلاهبردار با خودروهای امداد خودرو بدون پلاک !!! در شهر و بزرگراهها اقدام به انتقال خودروهای خراب شده به تعمیرگاهها میکنند .
اگر امداد خودرو بی پلاک دیدین زنگ بزنین به 02166685250 و خبر بدین
اگر بتونین ازش و راننده اش عکس و فیلم هم بگیرین دیگه بهتر .
تکراری . لطفاً حذف شود ..........
سلام دوستان
تعداد کلیکها روی این تاپیک تازه از 35 هزار رفته بالا که بسیار کم هست
خودتون ملاحظه میکنین که اطلاعاتِ کاربردیِ نوشته شده در این تاپیک چقدر تاثیر داره در کاهش مشکلات و هزینه های خودرو
این سایت و این تاپیک هم که مجانی هست به لطف خدای متعال و لطفِ صاحب یا صاحبانِ محترم سایت و پولی از کسی مطالبه نشده
=====================================
لطف کنین لینک این تاپیک رو با هر وسیله ای که میتونین بین مردم منتشر کنین تا لااقل مشکلات مردم در زمینه ی خودرو کاهش پیدا کنه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
=================================
باید تعداد بازدیدها بره بالای 10 میلیون إن شاء الله .
خصوصاً کسانی که تازه ماشین خریده اند یا از ماشین داری اطلاعاتشون کمه . بهشون لینک بدین و بگین بادقت و حوصله و به تدریج مطالب رو بخونند و به کار ببندند .
======================================
خونِ مردم داره مکیده میشه شب و روز توسط عده ای از خدا بی خبرِ بی وجدانِ بی شرم و حیای دزدِ مال مردم خور و یا عده ای آدم ناوارد و ناآگاه .
کمک کنین تا لااقل روی خودرو کمتر فریب بخورند و کمتر ضرر کنند
نه تنها این تاپیک بلکه هر تاپیک دیگه ای که باری از دوش مردم شریف برمیداره و کمک میکنه که علم و دانششون بیشتر بشه و از خطرها و ضررها تا میتونند دور بشند .
با تشکر
سلام دوستان
توصیه برای افزایش طول عمر سیبکها
به این قطعه میگن سیبک یا چُپقی چون شبیهِ چپق و پیپ هست
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
داخل گردگیر این قطعه گیریس میزنند در کارخونه که به مرور زمان این گیریس خشک میشه .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگر قطعه ساز , دزد و مال مردم خور باشه , فلزش رو نرم میگیره و خیلی کم هم گریس میزنه تا هزینه ی ساختش کم بشه و زود هم خراب بشه . خصوصاً با چاله چوله های ایران دیگه قوز بالا قوز میشه و تعویضش هم کلی دردسر و اجرت داره
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا با یک روش آسون میشه طول عمرش رو افزایش داد
کافیه با سُرنگ (آمپول ) یک مقدار روغن تمیز گیربکس دستی (واسکازین) تزریق کنین توی این گردگیر
روغن واسکارین سنگین و غلیظ هست و میره توی حفره ی سیبک و با گریس مخلوط میشه و باعث نرم و لیز شدنش و سابیده نشدنش میشه یعنی عمرش خیلی بیشتر میشه و لق نمیشه
نکته ی مهم :
باید سوزنِ آمپول رو فرو کنین توی قسمتِ بالائیِ گردگیرِ چپقی و واسکازین رو تزریق کنین داخلش . اینجوری روغن دیگه از سوراخِ جای سوزن نشت نمیکنه بیرون
سالی یک بار کافی هست اما برای تاکسی بهتره 4 ماه یک بار باشه و سعی کنین سوزن رو در جای قبلی فرو کنین
اگر از کنار گردگیر چپقی روغن نشت کرد اصلاً مهم نیست . مهم اینه که قسمتِ بیشترِ این واسکازین میره توی حفره و سر گلوله مانند رو هم چرب میکنه .
این چپقی دیگه ممکنه 10 یا 15 سال عمر کنه خصوصاً اگر که راننده هم با دلسوزی برونه و دست اندازها رو آروم رد کنه یا از کنارشون رد بشه
=================================
برای تستِ سالم بودنش کافیه 2 چرخ جلو رو بزنین روی جک و با دستتون چپ و راستِ تایر رو بگیرین و محکم تکون بدین . نباید هیچگونه لقی داشته باشه
البته اگر لقی داره ممکنه از چیزهای دیگه هم باشه مثل خرابی لاستیکهای چاکدارِ میله ی توازن
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
===============================
هرگز به جک اطمینان نکنین
همیشه چیز محکمی بذارین زیر بدنه و جک رو کمی بیارین پائین تا وزن ماشین روی جک و اون شیئ باشه . خصوصاً جکهای ساخت ایران و چین و هند که حلبی هست
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
=================================
درضمن هر جا تخته نئوپان یا ام دی اف یا تکه های کمد چوبی دیدین , یکی دو تکه بردارین چون خیلی به درد میخوره برای گذاشتن زیر جک موقع جک زدن .
یک تکه بذارین صندوق عقب همراهتون باشه
سلام
یکی از روشهای اندازه گیری مصرفِ بنزین
1- چرخها باید استاندارد باشه و بزرگتر یا کوچکتر نباشه وگرنه کیلومتر شمار اشتباه نشون میده و مسافت طی شده هم اشتباه اندازه گیری میشه .
اگر شک دارین میتونین با موبایل GPS دار سرعت رو اندازه بگیرین و یا با یکی دو تا ماشین همسرعت برونید و کیلومتر شمار رو با همدیگه مقایسه کنین
2- صبر کنین تا عقربه بنزین بیاد روی خطِ قبل از نصف یعنی وقتی ماشین در جای کاملاً افقی پارک هست عقربه دقیقاٌ روی اون خط باشه
3- حالا 20 لیتر بنزین بزنین و کیلومتر شمار رو صفر کنین .
اگر داخل یا بیرون ماشین همیشه بوی بنزین میاد , این یعنی بخار بنزین داره از جائی نشت میکنه و هدر میره که باعث میشه مصرف موتور رو نتونین درست حساب کنین و کلی هم ضرر مالی داره چون پوله که داره بخار میشه میره هوا .
4- حالا اونقدر رانندگی کنین تا عقربه دوباره برسه به خطِ قبل از نصف یعنی دقیقاً جای اولش
5- فرض کنین 280km راه رفته
با روش "تناسب بستن" مقدار مصرف در 100 کیلومتر رو به دست میاریم .
مثال:
تناسب مىبندیم
280 کیلومتر ---------> 20 لیتر مصرف کرده
100 کیلومتر --------> چند لیتر ؟
? = 100 ضربدر 20 تقسیم بر 280
؟ = 7.142 لیتر
100kmx20L÷280km=7.14L
(یعنی تقریباً 7 لیتر در 100 کیلومتر )
7L/100km
این روش رو یک بار در شهر اجرا کنید , یک بار در جاده تا مصرف شهری و خارج از شهر محاسبه بشه
===============================
در شهر مصرف بیشتره به چند دلیل:
• ماشین مدت بیشتری درجا کار میکنه مثل ترافیک و چراغ قرمزها و انجام کار شخصی . وقتی موتور درجا کار میکنه مصرفش زیاده .
• تعداد گاز دادنها در شهر خیلی زیاده و موتور موقعی که در حالِ فشردن پدال گاز هستیم مصرفش خیلی زیاد میشه چون فشار داخل منیفولد هوا به شدت کاهش پیدا میکنه و مکش پیستونها بسیار قوی میشه و سنسور مپ ولتاژ بالاتری میفرسته برای کامپیوتر که نتیجه اش بیشتر روشن موندنِ انژکتورها و پاشش سوخت بیشتر هست .
• در شهر ماشین مسافت کمتری طی میکنه به دلیل ترافیکها و تقاطعها و ایستادنهای زیاد
=================================
در جاده مصرف کمتره زیرا:
• موتور بسیار کم در حالتِ دور آرام کار میکنه
• تعداد فشار دادنها روی پدال گاز بسیار کمتر از داخل شهر هست یعنی اکثراً پا روی پدال ثابت هست و این باعث زیاد تغییر نکردنِ فشار هوای داخل منیفولدِ هوا میشه و درنتیجه سنسور مپ ولتاژ پائینتری میفرسته به کامپیوتر و درنتیجه تعداد زمانِ روشن بودنِ انژکتورها کمتره , درنتیجه سوخت کمتری از اونها پاشیده میشه پس مصرف کمتر از داخل شهر میشه
• ماشین دائماً در حرکت و طی کردن مسافت هست پس مصرف سوخت کمتر از شهر میشه
• اگر با سرعت اقتصادی حرکت کنین مصرف به حداقل میرسه (80km/h تا 90km/h) . در این سرعت دور موتور از 3200rpm بالاتر نمیره
هر چه بره بالاتر استهلاک موتور و مصرف سوخت هم به شدت بالا میره .
==================================
نکته مهم :
• وقتی دور موتور از 3200rpm بالاتر بره , مصرف سوخت به شدت بالا میره و هر چه دور موتور بالاتر از 3200rpm بره مصرف هم خیلی بیشتر افزایش پیدا میکنه
با هر دنده ای که رانندگی میکنید باید در 3200rpm دنده عوض بشه
هنگام رانندگی نباید دور موتور از 3200 بالاتر بره
سرعت اقتصادی در ماشینهای سواری 4 سیلندر در حدود 80km تا 90 km هست
شما میتونین با دور موتور بالای 3200 دنده عوض کنین , شما میتونین با سرعتهای بالاتر از 90km رانندگی کنید اما ضرر میکنید . مگر اینکه در موقعیتی باشین که وقت براتون مهمتر از پول باشه یعنی عجله ی منطقی داشته باشین
====================================
با دور موتور کمتر از 1700rmp هم رانندگی نکنین چون موتور میره برای دنده مُرده شدن
بهتره زیر 1900rpm هم نیاد
رعایت این نکات در طول عمر موتور و گیربکس خیلی تاثیر داره
با ماشینتون مهربان باشید وگرنه انتقام میگیره ازتون
درجا کار کردن خودرو ( با دور موتور معمولی 800 تا 1000 دور در دقیقه) باعث بیشتر شدن مصرف سوخت نمیشه، بلکه بخاطر توقف خودرو و کار کردن موتور، و البته طی نشدن هیچ مسافتی، مقدار درصد مصرف سوخت به کیلومتر طی شده بالاتر خواهد رفت.نقل قول:
سلامنقل قول:
بله , یکی از علتهای بالا رفتن مصرف در شهر , طی کردن مسافت کمتر هست
اما مصرف سوخت در دور آرام که حدود 900 تا 1000 rpm هست بیشتر از وقتی هست که ماشین با سرعت 40km تا حدود 60km/h در حرکته
این نمودارها رو ببینید
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
مصرف با گاز دادن ابتدا کاهش پیدا میکنه بعد میرسه به یه دور معین و از اونجا مصرف شروع میکنه به افزایش
===================================
بنده این موضوع رو عملاً تست کردم 2 بار
یک بار با یک کرایسلر 2014 که نشاندهنده ی دیجیتالی مصرف سوخت و تا حدود سرعت 45km مصرف اندکی کم میشه . بعدش آروم آروم میره بالا . بالای 3500rpm با شیب تند میره بالا یعنی از حد اقتصادی رد میشه .
بار دوم , شیلنگ pcv یک ماشین ژاپنی رو از منیفولد هوا جدا کردم و با دست بستمش و کمی بازش کردم , دور موتور میره بالا تا حدود 2000rpm بدونِ اینکه گاز بدین اصلاً . فقط هوای بیشتر وارد منیفولد میشه با همون مقدار پاشش سوختِ دورِ آرام
با این دور موتور میشه حدود 70km/h سرعت گرفت بدون گاز دادن
وقتی با سرعت چهل پنجاه میرونیم , پاشش سوخت کمتر از دور آرام میشه
چرا در دور آرام باوجودیکه سوخت زیاد پاشیده میشه اما سرعت چرخش میل لنگ از حدود 900 تا 10000 بالاتر نمیره ؟
جواب:
چون راهِ نفس سیلندرها بسته هست و هوای کافی نمیرسه به سیلندرها درنتیجه کمپرس کمه و درنتیجه انفجار ضعیفه و نیروی کم تولید میشه و میل لنگ رو با سرعت کم میچرخونه
خودتون تست سیلنگ pcv رو روی همه ی ماشینهای انژکتوری امتحان کنین
با هوای بیشتر و بدون گاز دادن , دور موتور میره بالا که حدش در ماشینهای مختلف فرق میکنه و هر چه مصرفِ دور آرام بیشتر باشه , با افزایش هوا دور موتور بالاتر میره
اما به یک حد معینی که میرسه دیگه نوسانی میشه با نوسان منظّم یعنی مثلاً میره روی 2200 بعدش سوخت کم میاره افت میکنه بعدش دوباره میره بالا
نقل قول:
وقتی شلنگ پی سی وی جدا میشه، هوای بیشتر وارد میشه، درسته، اما MAP سنسور یا MAF سنسور تشخیص میده هوای بیشتری داخل سیلندر میره، پس پاشش سوخت رو بیشتر میکنه درست مثل زمانی که گاز میدیم و تراتل باز تر میشه، و هوای بیشتر میره و سنسور ها دستور پاشش بیشتر سوخت رو میدن.. دیگه مثل ماشین های کاربراتوی نیست سیستم پاشش سوخت. همچنین از اونور هم سنسور اکسیژن به نوعی Fهne Tune میکنه پاشش رو.
البته بحث Forced Induction ها جداست که باعث میشن بنزین در غلظت اکسیژن بسیار بالا بسوزه.
ساختن ساکشن روغن دست ساز
سلام دوستان
ساخت دستگاه ساکشن روغن موتور خیلی آسونه
با جاروبرقی و فقط حدودِ 1.5 متر شیلنگِ باریکِ شفاف که بره توی لوله ی گیج روغن , 1 متر شیلنگ شفاف با ضخامتِ 2 برابر شیلنگِ اول و یک ظرف پلاستیکی یا شیشه ای دردار
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
البته ظرفِ پلاستیکی باید ضخیم باشه تا در اثر مکش مچاله نشه
چیزی شبیه این
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای نصب شیلنگها به دربِ ظرف میتونین از زانوهای کوچک پلاستیکی یا مسی استفاده کنین که در مغازه های فروش لوازم کشاورزی میفروشند و یا مغازه هایی که لوازم نصب بخاری و اجاق گاز و آبگرمکن میفروشند
کلیپ ساختش:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
البته ظاهراً در این کلیپ خودش با دهان مکش میکنه . بنده در موبایل دیدمش . صداش واضح نبود
شما از جاروبرقی استفاده کنین برای مکش هوای توی ظرف تا روغن کشیده بشه و بریزه توی ظرف
در همون صفحه ایده های دیگه ای هم هست
روی ظرف رو با ماژیک ضد آب علامت بزنین تا بدونین چند لیتر روغن کشیدین و یا برچسب بزنین روی ظرف .
روی بطریهای شیر و یا بطریهای آبمعدنی حجمش نوشته شده .
1 لیتر آب بریزین توی بطریِ یک لیتری و بعدش آب رو خالی کنین توی ظرف و علامت بزنین 1 لیتر , سپس یک لیتر دیگه و علامت بزنین 2 لیتر و سپس 3 و 4 لیتر
لازم نیست جارو برقی دائم روشن باشه چون مکش قوی داره . فقط 15 تا 30 ثانیه روشن کنین و خاموش کنین
شیلنگِ مکش شفاف هست پس میتونین کشیده شدن روغن رو ببینین
وقتی دیگه هوا میکشه یعنی کارتل خالی شده البته اگر شیلنگ رو تا آخر زده باشین پائین
هشـــــدار:
اگر ظرف کوچک باشه کاملاً پر میشه و روغنها کشیده میشه توی جاروبرقی
باید حداقل 3 لیتر باشه و وقتی 2 لیتر روغن کشیدین جاروبرقی رو خاموش کنین و روغن رو خالی کنین توی یک ظرف دیگه بعدش دوباره از ماشین روغن بکشین
اگر یک طرفِ ماشین رو با جک کمی ببرید بالا بهتره ,چون روغنها جمع میشه سمتِ شیلنگِ تخلیه
اگر یک لوله ی 10 سانتی فلزیِ باریکِ مسی یا آهنی بزنین سر شیلنگ بهتره و سر لوله هم کج بُرش خورده باشه مثل سر قلم درشتِ خوش نویسی تا روغن بهتر کشیده بشه اما باید محکم وصل بشه به شیلنگ وگرنه کنده میشه میافته توی کارتل
• شیلنگی که به جاروبرقی وصله باید فقط 2 یا 3 سانت توی ظرف باشه و سر دیگر این شیلنگ رو بذارین توی لوله ی جاروبرقی و با دست دورش رو بگیرین . البته میتونین با چسب وصلش کنین به یک تکه ی کوچک لوله ی پولیکا و اون لوله رو بزنین سر لوله ی جاروبرقی و بردارین . اینطوری مکش خیلی قویتره و نصبش و برداشتنش هم آسونه
اما شیلنگی که روغن میاره توی ظرف باید بره برسه به تهِ ظرف تا روغن بریزه کفِ ظرف و از شیلنگی که به جاروبرقی وصله کاملاً دور باشه
• روغنهای کشیده شده رو بریزین توی گالن روغن و بدین به یک تعویض روغنی
توی فاضلاب و یا روی زمین نریزین
سوالی داشتین مطرح کنین
سلامنقل قول:
تشکر از مطلبتون و نظرتون
به زودی پاسخ میدم
سلام
چطور شمع مناسب برای ماشینمون رو بخریم ؟
جواب:
در کاتالوگ هر خودرو , شمع مناسب نوشته شده .
حالا میخوایم بریم اون شمع رو بخریم .
کارخانه های شمع سازی زیاده مثل NGK و CHAMPION و BOSCH
هر کارخانه ای برای شمعهای خودش کدگذاری کرده . این کدها بر اساس سایز شمع و طول پایه , میزان سرد یا گرم بودنش و غیره هست.
مثال:
شمع مارکِ FR7DC کدِ BOSCH
مشابهِ این شمع در مارکهای دیگه در سایت زیر نوشته شده:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پس موقع خريد شمع باید ببینیم مشابه اش در مارکهای دیگه چی هست تا بتونیم شمعی با همون "مشخصات" رو بخریم
======================================
مثال:
شمعهای مناسب برای ماتیز با بنزین بدون سرب این 3 براند هست:
BPR5EY-11 NGK
WR8DCX BOSCH
RN9YC4 CHAMPION
حالا اگر خواستین براندی غیر از این 3 برند بخرید باید ببینید مشابهِ اینها در اون مارک چی هست تا شمع با مشخصات نامناسب نخرید
====================================
کسانی که شمع میفروشند قاعدتاً باید کدهای همه ی برندها رو داشته باشند تا اگر مشتری گغت فلان براند با فلان کد (مشخصات) رو میخوام , بهش بگن اون برند رو نداریم اما شمعهای مشابه در برندهای دیگه داریم .
=====================================
حالا در ایران به احتمال زیاد مغازه ها کدهای برندهای مختلف رو ندارند . چطوری خودمون بفهمیم در برندهای دیگه چه کدی مشابهِ شمع ماشینمون هست ؟
جواب :
مارک و کد شمع رو در گوگل بنویسید با کلمه ی ALTERNATIVE (جایگزین)
مثال
BPR5EY-11 NGK ALTERNATIVE
جواب گوگل اینه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یکی از سایتهاش اینه که تمام مارکهای مسابه با همون مشخصات رو نوشته
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
================================--======
چند نکته ی مهم:
•خرید شمع از روی شکل ظاهری اشتباهه . باید مطمئن بشین که مشخصات فنیشون یکی هست
• شمع رو کیلومتری عوض نکنین . باید حالتش رو بررسی کنین تا به موقع عوض بشه . قبلاً توضیح بیشتر داده شده
• در محکم کردن شمع وسواس نداشته باشین . اگر موقع باز کردنش خیلی محکمه پس بیش از حد محکم شده .
شمع اگر روی موتور بشکنه یا رزوه های سرسیلندر رو خراب کنه تعمیرش هزینه های سنگین داره پس شمع رو به اندازه محکم کنین تا نه خودبخود شل بشه و با زور خیلی زیاد باز بشه
• همیشه یک شمع کهنه داشته باشین . برای خرید شاید لازم بشه
• کدهای مارکهای مختلفِ مناسب برای ماشینتون رو یادداشت کنین تا مغازه دار یا مکانیک , شمع با مشخصات اشتباه نفروشه بهتون .
• شمع تک الکترود و 2 الکترودی و 3 الکترودی و 4 الکترودی هیچ فرقی در عمل ندارند چون وقتی شمع جرقه میزنه فقط یک جرقه زده میشه حتی در شمع 4 الکترودی . اما بیشتر بودنِ تعداد الکترودها باعث استهلاک کمتر و دیرتر خورده شدنِ الکترودها میشه
• رنگ و حالت و بوی شمع کارکرده اطلاعات مهمی بهتون میده در مورد وضعیت موتور و تنظیم بودنش
مثال:
دوده داشتن شمع علامت مصرف زیاد سوخت و یا بیش از حد سرد بودنِ شمع هست (شمع با کد و مشخصات نامناسب ) و یا هر 2
روغنی بودنش نشان از روغن سوزی هست
و غیره
• شمع رو با سمباده تمیز نکنین . با برس سیمی تمیز کنین با موهای مسی یا فولادیِ نرم
سلام دوست عزیز
پراید 131 تک سوز دارم
هفته ای دو بار روغن و آب رادیات و .. چک میکنم
صبح که کاپوت زدم بالا درب رادیات باز کردم حباب های قهوه ای رنگ روی آب داخل رادیات بود علت چی میتونه باشه به نظرتون ؟
این هم اضافه کنم نه از رادیات و نه از قمقمه آبی کم نشده است
با تشکر
نقل قول:
معمولا استفاده از آب رادیاتور ، بدون مواد اضافه ( ضد یخ/ جوش/ زنگ) باعث میشه تا به مرور زمان زنگ زدگی بوجود بیاد و کم کم جرم و رسوب قهوه ای و یا کرمی در مجراهای رادیاتور و سیلندر و سرسیلندر دیده بشه.
بهترین کار این است که هر دو یا سه بار که آب رادیاتور اضافه میکنید، یک بار هم از مواد نگهدارنده و تکمیلی استفاده کنید تا درصد این مواد همیشه در آب رادیاتور در سطح مناسبی باشه و مقدار زنگ زدگی و رسوب به حداقل برسه.
من همیشه آب رادیاتور را همراه با ضدیخ استفاده میکنم و سالی یک بار هم کامل تخلیه و نو میریزمنقل قول:
امروز رادیات حدود نیم لیتر آب کم کرده بود بردم تعمیرگاه نشون دادم همه شلنگ و لوله ها بررسی کرد گفت نشتی نمیبینه
اگه نشتی نداره پس چجوری نیم لیتر کم کرده [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
و یه سوال دیگه مگه نه اینکه زمانی که به هر دلیلی رادیات آب کم میکنه باید از قمقمه بکشه پس بنظرتون چرا از قمقمه کسری آب خودش نکشیده
و قمقمه فول مونده
به این خاطر از مخزن ذخیره نکشیده که یا درپوش و یا لوله رابط به مخزن ذخیره نشتی داره و هوا میکشه.نقل قول:
اگه آب هر روز کم میشه بایستی علت کم شدن مشخص بشه. این کم شدن چند دلیل داره
شیلنگها نشتی داشته باشه و آب زیر ماشین ریخته میشه و یا در محل اتصال به بیرون نشست میکنه و بر روی محل نشتی رسوب میبنده.
بخاری ماشین نشتی داره و آب در داخل اتاق نشت میکنه.
آب پس از گرم شدن به مخزن ذخیره میره و در هنگام سرد شدن هوا میکشه.
آب وارد پیستون میشه و از اگزوز بصورت بخار خارج میشه
آب وارد مجرای روغن میشه و رنگ روغن موتور تغییر میکنه. و به رنگ شیری درمیاد.
در ادامه صحبت دوستموننقل قول:
درب رادیاتور آب رو چک کنید گاهی اوقات خراب شدن درب رادیاتور باعث کم کردن آب میشه