دو جمله اخرتون با هم نمیخونهنقل قول:
چرا با کولر و بدون کولر بیشتر کمتره؟
Sent from my Xperia Z1 - THE BEST OF SONY
Printable View
دو جمله اخرتون با هم نمیخونهنقل قول:
چرا با کولر و بدون کولر بیشتر کمتره؟
Sent from my Xperia Z1 - THE BEST OF SONY
میشه بگید چرا با هم نمیخونه؟
دقت کنید که مقایسه به این صورت انجام شده:
حرکت در سرپایینی با دنده خلاص با حرکت در سر پایینی در دنده و بدون گاز دادن
در هر دو حالت کولر روشن و خاموش
علت هم در اینه که وقتی گیربکس خلاص هست موتور بنزین میسوزونه تا روشن بمونه ولی وقتی در دنده هست قدرت خودشو از گیربکس میگیره و در حالت کولر روشن این مطلب تشدید میشه چون کولر هم توان مصرفی خودش رو فقط از موتور میگیره...
محمود جان،برای تعویض فیلتر بنزین ماشین برای امثال ما که نه جک سوسماری داریم نه گود،باید چی کار کنیم که خودمون عوضش کنیم؟فیلتر هم کنار باک بنزین هست
سلامنقل قول:
در بیشتر ماشینها فیلتر بنزین نزدیک یکی از چرخها هست
پس با جک معمولی و رعایت نکات ایمنی که در پستِ اول این تاپیک درج شده میشه فیلتر رو تعویض کرد
حتی اگر هم در وسط باشه باز هم میشه با جکِ ماشین یک طرف رو برد بالا و زیر بدنه یا اکسل عقب یک چیز محکم و درنرفتنی گذاشت بعدش جک رو برداشت و طرف دیگه رو بالا برد و یک چیز محکم هم اونطرف گذاشت و خوابید زیر ماشین و فیلتر رو عوض کرد
سر و چشم نباید زیر فیلتر باشه تا خاک و بنزین نریزه روی سر و توی چشم
باید سرتون 40 سانت کنار باشه و دست دراز کنین و فیلتر رو باز کنین و اگر باد میاد , باید طوری بخوابین زیر ماشین که باد گرد و خاک و بزنین رو نیازه به سمتِ سرتون
قبل از نصب فیلتر جدید باید سرهاش رو با کمی روغن یا گیریس چرب کنین تا شیلنگها راحت جا بره و قفل بشه و صدایِ تیکِ قفل شدنش رو بشنوید و بعدش هم باید حتماً کمی شیلنگ رو بکشید تا مطمئن بشید قفل شده و در نمیاد وگرنه ممکنه باعث نشتی و آتش سوزی بشه
نکته مهم دیگه اینه که فیلتر رو سر و ته نصب نکنید . معمولاً با یک فلاش جهت حرکت بنزین مشخص شده
اگر سر و ته نصبش کنین خیلی زود پر از آشغال میشه و میگیره .
توضیح بیشتر:
محتوای مخفی: !
سلام
گردگیرها کار مهمی انجام میده در ماشین و اگر پاره بشه و زود تعویض نشه هزینه های سنگینی میذاره روی دستتون .
چند جای ماشین گردگیر داره:
• گردگیر پلوسها
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
که دو تا هست و بهش میگن پلوس داخلی و بیرونی . کارشون انتقال نیرو از گیربکس به چرخ هست . اگر پاره بشه گیریسهای توی پلوسها در اثر گریز از مرکز پخش میشه بیرون و شل و گل و شن میره توی پلوسها و پلوسها زود خراب میشه و هزینه ی تعمیر چند برابر میشه .
عکسهاش
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
• گردگیر جکِ هیدرولیک فرمان .
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] steering boot
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگر پاره بشه شل و گل شن میچسبه به بازوی جک هیدرولیک و با تکان دادن فرمان این شن و گل میره توی جک و کاسه نمدش رو خراب میکنه و باعث نشتی روغن میشه و چه بسا روی بازو هم خط بندازه که دیگه با تعمیر درست نمیشه و کل جک باید عوض بشه . فقط به خاطر سهل انگاری و تعویض نکردن گردگیر خراب .
در تاپیک صرفه جوئی خودرو طرز ساختن گردگیر برای جک هیدرولیک با تیوب پنچر رو نوشتم که خیلی ارزان هست و احتیاج به باز کردن قطعات هم نداره . چند سال هم عمر میکنه
• گردگیر کمک
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
که نمیذاره گل و شن برسه به میله ی کمک وگرنه کاسه نمد کمک رو خراب میکنه و باعث نشت روغن میشه تا اینکه روغن اونقدر کم میشه که کمک انگار وجود نداره و ماشین روی دست اندازها عین یویو بالا پائین میشه و اگر چرخ هم بالانس نباشه اونوقت موقع حرکت , چرخ با سرعت زیاد میلرزه مثل توپ بسکتبال که بزنین زمین بپره بالا . این لرزش همه چیز ماشین رو داغون میکنه (لاستیک , بلبرینگ چرخ , جلوبندی , کمک , شاسی , اتاق , داشبورد , سیستم فرمان ) . پس باید 4 تا چرخ همیشه بالانس باشه . در همین تاپیک روش تست لرزش و بالانس کردنِ چرخها در خانه توضیح داده شده .
عکسهای گردگیر کمک پاره:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای باز کردن کمک باید اول فنر تا حدی جمع بشه تا فشار از روی مهره ی نگه دارنده برداشته بشه تا بتونیم مهره رو باز کنیم و فنر رو برداریم و سپس کمک رو تعمیر یا تعویض کنیم
همونطور که گفتین ابزار مخصوصی لازم داره
معمولاً از این نمونه استفاده میشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
از این ابزار هم استفاده میشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در ایران دیدم که بعضی مکانیکها بدون این ابزارها هم فنر رو درمیارند به این صورت که کمک فنر رو باز میکنند از روی ماشین سپس میذارند دذ جای مخصوصی زیر میز کار و دو تا میله محکم رو میذارند روی فنر و مکانیک خودش میشینه روی دو تا میله و با استفاده از خاصیت اهرمها فنر رو با وزن خودش فشار میده پائین و پیچ رو باز میکنه بعدش آروم از روی میله ها بلند میشه تا فنر آزاد بشه و دربیاد .
گردگیر کمک رو هم میشه با تیوب پنچر و چسب کفاشی ساخت . ساده , بادوام , , با کیفیت , بسیار ارزان
سلام .
این عکس گردگیر فرمان منه که نیاز به تعویض داره :
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اگه گردگیر پاره بشه ، روغن ازش نشت میکنه ؟ یا اینکه گرد و خاک میره کاسه نمد رو خراب میکنه و بعد روغن نشت میکنه ؟
اینو پرسیدم چون ماشین روغن ریزی هم داره و سطح روغن هیدرولیک هم کم نمیشه (لااقل به نظر من کم نمیشه)
تشکر از راهنمایی هاتون .:»
سلامنقل قول:
گردگیر فقط یک محافظ هست تا جلوی آب و گرد و خاک و شن نرسه رو بگیره
اگر پاره بشه اونوقت اورینگ یا کاسه نمد خیلی زود خراب میشه
سلام
این افتاب گیر ها ، قسمتی که به شیشه میچسبه،سریع خاصیت ش رو از دست میده و دیگه نمی چسبه
عزیزان راهی دارند؟
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
عزیز من یه نقدی به این نوشته شما دارمنقل قول:
این 23 تا 26 بار که نوشتید منظورتون PSI هست دیگه؟؟؟ چون 23 بار که خیلی خنده داره....روی ماشین ها بار رو معمولا به صورت مثلا 2.3 یعنی دو و خورده ای پیشنهاد شده که از اونجایی که هر بار معادل 14.5037738 PSI هست 2 بار میشه 29 PSI ..این 23 یا 26 هم PSI هست
اکثر آپاراتی ها هم درجه شون بر حسب بار هست نه PSI ...مثلا بهشون بگی 23 نمیفهمن....باید به بار بگی بهشون
پس اگه شما میفرمایید برای تهران باد لاستیک بهتره دو سه درجه کمتر از اینی باشه که نوشتید یعنی باید معادل 20 PSI یا همون 2 بار بزنیم!
درسته؟
در حالی که در کل فروم های فارسی خودرو که من میگردم همه 29 یا 28 میزنن! و وقتی بهشون میگم 20 میخندن و میگن ماشین نرم میشه ولی به سر و صدا میفته اگه 20 بزنی....در حالی که شما برعکس میفرمایید.
حال واقعیت چیست؟
بیشتر آپاراتی ها که دیدم هم بار روش درجه بندی شده هم Psi
چون برای من همیشه دور وبر30 میزنه یعنیpsi
بیشتر ماشینای وطنی هم در حالت استاندارد بین 29-32 هست
بله ولی ایشون در تاپیک گفتن بین 23 تا 26 و حتی کمتر!
سلامنقل قول:
بله , حق با شماست . بنده به جای psi (pounds per square inch - پاوند بر اینچ مربع )نوشته ام بار
تشکر از تذکر شما
تایر بسیار پرباد (سنگ) ضربه ها منتقل میکنه به همه جای ماشین
تایر نرم و کمی کم باد مقدار زیادی از ضربه های دست اندازها رو میگیره
در عوض عمر لاستیک به مقدار بسیار کم کاهش پیدا میکنه و مصرف سوخت درصدِ کمی بالا میره
اما فایده ی این کار خیلی بیشتر از ضرر لاستیک پرباد هست برای خیابانها و جادهای پر دست انداز
حالا انتخاب با خودتونه
اگر با عددها مشکل دارین و گیج کننده هست , فشار رو کم کنین تا حدی که تایر کمی بیش از حد معمول شکم داشته باشه اما اونقدر کم نباشه که همه بگن کم باده
نقل قول:
خواهش میکنم..
نه مشکلی با اعداد ندارم فقط این که من یه 207 دارم که کمی ارتفاع زده شده..کمک ها عوض شده و اسپورت هست و گازی . ( قابل تنظیمه به حالت های soft و hard ) الان روی soft ترین حالت ممکن هست
ولی باز همینجوری ماشین خشک هست در شهر...و باید دست انداز ها و چاله ها رو آروم رد کنم...تا ماشین به سر و صدا نیفته
خواستم بدونم الان دقیقا لاستیک ها رو به نظر شما روی چند تنظیم کنم؟ الان روی 28 هست ولی صاحب قبلی ماشین میگه 20 بزن!
سلامنقل قول:
از 20 شروع کنین
اگر دیدین دیگه خیلی خوابیده هست ببرینش روی 22 و اگر باز خیلی خوابیده یک درجه اضافه کنین تا برسید به حدِ ایده آل
اما یادتون باشه برای خارج شهر و یا بار و مسافر زیادِ دائمی و یا زمستان و تابستان باید اندکی فشار رو کم یا زیاد کنین تا به حد مطلوب برسه
در هر حال باید باید تا جائی کم بشه که مردم نگند لاستیکها کم باده بلکه کسی که دقت کنه بگه مثل اینکه یه خرده کم باده
همه ی تایرها هم باید همفشار باشه وگرنه ماشین میکشه به چپ یا راست
سلام
چطور بفهمیم سیستم کولر ماشین اکسپنشن والو داره یا فیلتر مدادی (اوریفیس یوب ) ؟
جواب :
خیلی ساده هست . اگر درایر روی خط پرفشار (گرم) نصب شده (بعد ار کندنسر )پس سیستم اکسپنشن والو داره که زیر داشبورد , چسبیده به اواپراتور نصب شدهn
http://images.channeladvisor.com/Sell/SSProfiles/13000043/Images/32/ac-flow-diagram-compressor-evaporator-expansion-valve.jpg
====================================
اگر سیستم acomulator داره و روی خط کم فشار (سرد ) نصب شده پس سیستم کولر دارای فیلتر مدادی هست که کنار موتور , روی گلگیر , درونِ لوله ی گاز گرم (پرفشار) نصب شده و بعد از فیلتر مدادی دیگه لوله سرد هست
http://www.rialtainfo.com/vw/vw_images/air_conditioner_003.gif
http://image.slidesharecdn.com/automotiveairconditioningtrainingmanual-121117074308-phpapp02/95/automotive-air-conditioning-training-manual-16-638.jpg?cb=1353138224
http://www.79-85gm-ebodies.org/articles/a/airconditioner6a.jpg
عکس هر دو مدل برای مقایسه:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
http://www.autozone.com/images/MEDIA_ProductCatalog/m1370034_ac-guide-home-diagram.gif
=========================
در مورد اکپنشن والو و اوریفیس تیوب قبلاً در همین تاپیک توضیح مفصل نوشته شده
خط پرفشار یا گرم همون خطی هست که به به خروجی کمپرسور وصل هست (لوله ی دمنده )
قسمت کم فشار یا سرد همون قسمتی هست که به ورودیِ کمپرسور وصل هست (لوله ی مکنده )
در سیستم اکسپنشن دار درایر وجود داره
در سیستم اوریفیس دار اکومولِتور وجود داره
کار هر دو یکی هست اما درایر کار تصفیه (فیـلترینگ) و رطوبت گیریِ گاز فشرده شده و داغ رو انجام میده اما acomulator کار تصفیه و رطوبت گیریِ گاز سردِ کم فشار رو انجام میده
توی بیشتر خودروهای آمریکایی قدیمی از فیلتر مدادی استفاده شده. این نمونه ای هست که روی انواع شورلت دهه 70 میلادی نصب میشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
درایر که بعد از اواپراتور ( تبخیر کننده) نصب شده و موقع کار کردن کولر سرد میشه ( بر خلاف نمونه های نصب شده روی مدار پر فشار که داغ هست)
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ترموستات که روی ورودی اواپراتور نصب میشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
محل نصب درایر که باز شده. لوله های ورودی و خروجی اواپراتور مشخص هست همینطور ترموستات که بر روی لوله ورودی نصب شده.
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلامنقل قول:
نوشته شده توسط یکی از دوستان
سنسور مپ تمیز کردن نمیخواد اما شیلنگش باید تمیز و محکم و سالم باشه با برداشتن شیلنگش و فوت کردن توی اون و بررسیش که سوراخ نباشه و تَرَک نخورده باشه میشه از سالم بودنش مطمئن شدباید سرهای شیلنگ گشاد و شل نباشه تا هوا نکشه
گاهی سر سنسور مپ روغن میگیره که حاکی از روغن سوزی شدید موتور داره که باید با احتیاط و با بنزین و مسواک نرم شسته بشه
نباید بنزین بره توی سنسورنباید برای تمیز کردنش چیزی وارد سوراخ سنسور بشه مثل میخ یا هر چیز دیگه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
2- سنسور دریچه ی گاز هم تا وقتی که سالمه سرویس نمیخواد اگر موتور درست کار نمیکنه و تستِ این سنسور با اهم متر نشان بده که عقربه ی اهم متر یه صورت پرشی حرکت میکنه پس سنسور مشکل داره
قبلاً نحوه تستش با اهم متر شرح داده شده
در این صورت مقداری الکل طبی یا صنعتی بریزید توی سنسور (از کنار قطعه ی چرخنده )و چند بار تکانش بدین و بچرخونینش مثل ولوم چون این سنسور هم یک جور ولوم هست
اگر با دو سه بار شستشو عیبش برطرف نشد دیگه باید تعویض بشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
3- سنسور اکسیژن بهتره 6 ماه یک بار یا 3 ماه یک بار برای تاکسیها باز بشه و بررسی بشه
اگر پوسیده باید عوض بشهاگر فقط کثیفه یا رسوب و دوده گرفته باید با بنزین مسواک زبر و یا برس مسی شسته بشه
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اینکه اسپری های شست و شوی انژکتور رو اسپری میکنن داخل دریچه گاز و همزمان دور موتور رو میبرن بالا و دود سیاه از اگزوز میاد بیرون تا اینکه دود سیاه دیگه نیاد...این کار بیهوده س؟
من اینکار رو با پراید کردم واقعا نفس ماشین باز شد...
الان که پژو +206 دارم ( 207 ایران! ) نمیدونم اینکار رو بکنم یا نه.
سلامنقل قول:
نوشته شده توسط یکی از دوستان
جواب مختصر و مفید , سگ زرد برادر شغاله
قطعات هر دوتاش عمداً و سهواً از مواد کم کیفیت و یا حتی بی کیفیت ساخته شده و میشه و سال به سال هم تنزّل میکنه
مردم در ایران دارند چوب چند چیز رو میخورند :
الف:
توی ایران 3 چیز به شدت رواج پیدا کرده:
1- تلقب و بی وجدانی و کلک و کلاهبرداری و خیانت در امانت و دزدی و بچاپ بچاپ
2- بی نظمی و بی قانونی
3- بی توجهی و اهمال و بی دقتی و بی مسئولیتی
همه ی اینها دست به دست هم داده و بخش تولید و بازار ایران رو تبدیل کرده به یکی از آلوده ترین و کثیف ترین و بی نظم ترین و آشفته ترین بازارهای دنیا
امیدی هم به برطرف شدن اون 3 مشکل نیست چون کار از ریشه خرابه (ملتها به دولتهاست . یعنی وقتی عده ی زیادی از گردانندگان یک کشور دزد و مال مردم خور و متقلب و خیانتکار و بی نظم و بی قانون و بی توجه و بی دقت بی مسئولیت باشند , ملت هم مثل اونها میشند جز عده ای بسیار بسیار اندک)
ب:
چیزهای دیگه ای که مردم چوبش رو میخورند:
1- استفاده ی نادرست از خودردو
2- انجام ندادن سرویسهای لازم که از خراب شدن قطعات و دستگاهها جلوگیری میکنه و یا عمرشون رو افزایش میده
3- بنزین و روغن غیر استاندارد
4- خیابانها و جاده های پر از دست انداز و چاله چوله و غیر اصولی و غیر استاندار و حادثه ساز
راه حل چیه ؟
تنها کاری که از دست ملت شریف پرور برمیاد اینه که :
1- تا میتونین ماشین نخرین
2- اگر مجبور شدین بخرین , لااقل ایرانی نخرین و فریب شعار حمایت از تولیدات داخلی رو نخورین چون بیشترشون فقط به فکر این هستند که با بنجل ترین مواد و کمترین مقدار مواد اولیه و ارزانترین و کمترین نیروی کار , بنجل ترین کالا رو تولید کنند و با گرونترین قیمتی که زورشون میرسه قالب کنند به مردم .
3- اگر مجبورید ایرانی بخرید لااقل تا میتونید از قطعات یدکی جایگزین استفاده کنین که کمتر شما رو بچاپند و قطعات هم بیشتر عمر کنه . در همین تاپیک مطالب زیادی در این مورد هست .
4- روشهای کاهش هزینه ی خودرو رو یاد بگیرین و به کار ببندین . مثل مطالب همین تاپیک
سلام .
برای مصرف کمتر بنزین تو جاده و ... توصیه میشه دور موتور بین دو و نیم تا سه باشه حالا سوال من اینه که اگه اکثرا رو دور موتور 3 برونیم ، استهلاک موتور بیشتر از زمانی نیست که دور موتور رو 2 هستش (تو همون دنده) ؟
سلامنقل قول:
اگه منظورتون از استهلاک موتور فقط سایش و فرسایش قطعات موتور هست , بله دور موتور کمتر باعث استهلاک کمتر میشه
اما در هنگام حرکت چندین فاکتور دخالت داره در مقدار استهلاک موتور و سوخت :
دور موتور , سرعت , شیب راه (افقی - سربالائی - سرپائینی ) , وزن ماشین (خالی - تعداد مسافر - مقدار بار )و دنده ی انتخاب شده
مثال:
فرض کنیم حداقل سرعت برای دنده سه 30km و حداکثرش 60km باشه
حالا شما توی یک سربالائی با شیب زیاد با دنده سه دارید میرونید
گاز میدین تا سرعت برسه به 60 و دور موتور هم به 3000rpm میرسه
حالا میرید دنده 4 . دور موتور افت میکنه روی 2000 اما به علت شیب زیاد موتور توان کشش ماشین رو نداره و گاز دادنِ بیشتر هم باعث فشار بیشتر به موتور میشه و دور موتور بالاتر نمیره
کم کم سرعت هم میاد زیر 50km و قوز بالا قوز میشه و حالت دنده مرده پیش میاد چون داریم با سرعتی کمتر از حداقلِ سرعت دنده 4 میریم (60km/h)
اینجا باید برگردیم به دنده 3 و پر گاز سربالائی رو رد کنیم
اما چون راندن با حداکثر سرعتِ یک دنده هم برای مدت طولانی ضرر داره (به علت بالا رفتن دور موتور ) پس بهتره با سرعت 55 یا 50 و با دنده 3 و دور موتور حدود 2500rpm سربالائی رو رد کنیم
پس گاهی دور موتور بیشتر بهتر از دور موتور کمتر هست
حالت دنده مرده پیش میاد چون داریم با سرعتی کمتر از حداقلِ سرعت دنده 4 میریم (60km/h)
دنده مرده به وضعیتی گفته میشه که سرعت خودرو دقیقا صفر کیلومتر باشه، و در یک لحظه که سرعت به صفر رسیده، به دنده سنگینتر معکوس بکشیم.
این وضعیت زمانی که خودرو در سربالایی قرار گرفته و به دلیل کم شدن سرعت و سنگینی بار و مسافر عملا سرعت به حد بسیار کمی رسیده ،بوجود میاد و با انجام دنده مرده، بلافاصله از دنده سبکتر به سنگینتر برمیگردیم تا توان موتور برای حرکت و برنگشتن خودرو به سمت عقب به حد کافی برسه.
دنده مرده اکثرا در خودروهای سنگین کاربرد داره که در سربالایی ها با سرعت خیلی کمتری نسبت به خودروهای سواری حرکت میکنند و کم شدن سرعت اونها در لحظه تعویض دنده خیلی بیشتر رخ میده تا خودروهای سبک و سواری.
سلامنقل قول:
نوشته شده توسط یکی از دوستان
اسپری انژکتور شور اگر مثل بنزین , روغن رو خوب حل میکنه پس مناسب هست
روش شستن استپر:
استپر قطعه ی گرانقیمتی هست و دائماً در معرض چرب شدن و غبار ریز هست چون دائماً بخار روغن از سیستم PCV و و هوا ازش میگذره پس چرب و کثیف میشه و غبار بسیار ریز هم میره توش
برای شستنش :
با موتور سرد , فیشش رو بکشین
2 پیچش رو باز کنین و دربیارینش
اصلاً سرش رو فشار ندین وگرنه به هم میریزه
با رعایت نکات ایمنی مقداری بنزین تمیز بریزین توش اما نباید پر و لبریز بشه
حالا درحالیکه سرش به سمت بالاست تکونش بدین و بزنینش به کفِ دست دیگرتون برای 15 ثانیه تا روغنها و گرد و غبار حل و شناور بشه در بنزین
حالا وارونه بگیرینش و بتکونینش
مراقب باشین از دستتون نیافته که صدمه میبینهدوباره تکرار کنین
دوباره تکرار کنین
5 دقیقه بذارینش در معرض باد و آفتاب تا خشک بشه
بهتره طول سرش رو هم اندازه بگیرین
که درست باشه . مثلاً در ماتیز 28mm هست
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اورینگِ جای نصبش هم باید سالم باشه تا هوا نکشه وگرنه باعث بالا رفتن دور موتور میشه
اگر موقع روشن کردن کولر در دور آرام , موتور به لرزش میافته پس 99% احتمال داره استپر درست کار نمیکنه چون استپر مسئول تنظیم هوا در دور آرام هست (با کولر و بدون کولر زدن)
گاهی خرابیش باعث روشن شدن چراغ CHECK میشه اگر که سیمهاش مشکل داشته باشه
گاهی فقط کثیفه یا سرش تنظیم نیست یا هوا میکشه از جای نصبش و یا ریست لازم داره
در این حالتها چراغ چک روشن نمیشه
سلامنقل قول:
اختلاف زیادی هست بین تعریف بنده از دنده مرده و تعریف شما
بنده میگم یعنی رانندگی با سرعتی کمتر از حداقل سرعتِ یک دنده
شما میگین خودرو ساکن هست در دنده مرده و(سرعت صفر هست)
به هر حال منظور بنده اینه که حرکت با سرعتی کمتر از سرعتِ حداقلِ یک دنده ضرر داره چون سرعت چرخش میل لنگ (دور موتور - RPM - REVOLUTION PER MINUTE ) بیش از حد افت میکنه و موتور قدرت کافی نداره چون قدرت موتور بستگی داره به سرعت چرخش میل لنگ
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تعریف دنده مرده در گوگل
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بله به نظر من هم رانندگی با سرعت پایین تر از مینیمم نسبت دور موتور به دنده دنده مرده نامیده می شه و به قول قدیمی ها صدای زنجیر در میاد
این یک اصطلاح راننده های قدیمیه
سلام
آیا آب کولر هم آب مقطر حساب میشه؟
با سلام خدمت دوستان
من یه ماشین سمند ای اف سون بنزینی 2 ماههه خریدم لازم به ذکر است که ماشین هیچ مشکلی نداره ولی وقتی کولر میگیرم ماشیرن تو سرعت پایین یعنی از دنده 3 به دو موقع دور زدن تقاطع که روی پدال گاز تا اخر فشار میدم ماشین خفست تا آروم آروم دور میگیره به نظرتون مشکل از کجاست یا طبیعیه.ولی تو دور بالا که ماشی دور بگیره عالیه
آب چه کولری و کولر در کجا باشه خیلی مهمهنقل قول:
کولر های گازی آب جمع می کنند که مقطر هست اما پر از گرد و غبار و بدرد استفاده نمی خورند
اگر در یک جای تمیز و پر از رطوبت هوا باشید از یونیت بیرونی کولر اب بگیرید برای جاهای اضطراری و حداکثر برای شیشه شوی می تونید استفاده کنید و نه هیچ جای دیگه
پمپ روغن (oil pump) قطعه ی بسیار مهمی هست .
با این آزمایش ساده از سلامتش مطمئن بشید
سلام دوستان
قطعاتِ داخل موتور باید دائماً توسط روغنی که پمپ روغن پمپاژ میکنه روغنکاری بشه وگرنه سایش و فرسایش این قطعات زیاد میشه و خیلی زود موتور فرسوده میشه
تصاویر پمپ روغن و کلیپهاش:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با این تستِ ساده میتونین مطمئن بشین که پمپ روغن سالم و قوی هست:
1- فیوز موتور رو بردارین تا موتور با استارت زدن روشن نشه . این فیوز توی جعبه ی فیوز کنر موتور قرار داره و اسمش engine fuse یا ignition fuse هست
با برداشتن این فیوز , موتور استارت میخوره اما روشن نمیشه
اگر پیداش نکردین میتونین وایرشمعها رو از روی شمعها بکشین تا برق به شمعها نرسه و موتور روشن نشه
وایرشمعها رو شماره گذاری کنین تا موقع نصبشون دچار اشتباه و سردرگمی نشین . میتونین با موبایل هم از هر وایر تک تک فیلم بگیرین تا بدونین دقیقاً به کجا وصل شده
2- بشینین پشت فرمان و سوئیچ رو باز کنین . اگر ماشینتون انژکتوری باشه پس چراغ check یا check engine داره .
3- به محض باز کردن سوئیچ , چراغ چک انجین روشن میشه . چراغ روغن هم روشن میشه . اگر چراغ روغن روشن نشد پس سنسور فشار روغن (مهره ی روغن) مشکل داره یا سیمش مشکل داره . باید حتماً مشکل رو پیدا و رفع کنین .
4- پمپ روغن از میل لنگ نیرو میگیره یعنی هرچه میل لنگ تندتر بچرخه پمپ روغن هم قدرتِ پمپاژش بیشتر میشه
چراغ چک حدودِ 5 ثانیه بعد از باز کردن سوئیچ خاموش میشه اما چراغ روغن همچنان روشن میمونه .
5 - استارت بزنین
باید حداکثر ظرفِ مدتِ 5 ثانیه استارت زدن چراغ روغن خاموش بشه
اگر مدت بیشتری میبره تا خاموش بشه پس اندکی ضعیف هست یعنی قطعات پمپ روغن فرسوده شده به خاطر استهلاک و عمر زیاد و یا دیر به دیر روغن عوض کردن یا استفاده از روغن بنجل و به همین دلیل نمیتونه روغن رو با فشار زیاد پمپاژ کنه
اگر هر چی استارت میزنین چراغ روغن خاموش نمیشه پس وضعش چندان خوب نیست
6- اگر با استارت زدن خاموش نمیشه , فیوز و یا وایرشمعها رو نصب کنین و بدون گاز دادن استارت بزنین ببینین چند ثانیه بعد از روشن شدن موتور چراغ روغن خاموش میشه ؟
اگر حدود 1 ثانیه بعد از روشن شدن موتور خاموش بشه پس وضعش قابل تحمل هست اما اگر حدود 2 ثانیه یا بیشتر طول میکشه پس وضع بدی داره و روغن رو نمیتونه با فشار پمپاژ کنه و این مسئله باعث میشه که در سرعتهای زیاد نتونه روغن کافی پمپاژ کنه به قطعات و درنتیجه فرسایش قطعات موتور بسیار زیاد میشه و موتور خیلی زودتر از عمر طبیعیش کهنه میشه و به روغن سوزی میافته
بهتره که این تست رو حداقل 2 بار انجام بدین تا نتیجه قطعی تر باشه
اگر در حین رانندگی ,وقتی که توقف میکنید چراغ روغن برای یکی دو سه ثانیه روشن میشه و بعدش خاموش میشه ممکنه علت کم بودن روغن باشه . باید بعد از چند ساعت خاموش بودن موتور در حالت افقی , گیج روغن رو بکشین و روغن رو چک کنین
اگر مقدار روغن کمتر از خط بالائی هست (خط ماکسیمم MAX) پس باید حدود نیم لیتر روغن به موتور اضافه کنین
در بیشتر ماشینها فاصله ی خط بالائی تا پائینی MIN حدود یک لیتر هست یعنی اگر روغن تا خط پائینی هست باید 1 لیتر اضافه کنین
بهتره به کاتالوگ ماشینتون مراجعه کنین یا از نمایندگی بپرسین و یا در نت جستجو کنیت که فاصله ی خط بالا تا خط پائین در ماشینتون چه مقدار روغن هست . شاید در بعضی ماشینها نیم لیتر باشه
در هر حال نیم لیتر روغن اضافه ریختن در موتور اصلاً ضرر و اثر بدی نداره . نگران نباشید
اگر مشکل دیر خاموش شدن چراغ روغن داره یا در حرکت و توقف روشن میشه چکار کنیم ؟
اول از همه از مقدار روغن مطمئن بشین
دوم , از روغن بنجل و سبک و آبکی هست با روغن استاندارد عوض بشه
سوم , فیلتر روغن اگر بیشتر از عمرش کار کرده و تعویض نشده باید با فیلتر روغن استاندارد تعویض بشه
اگر باز مشکل حل نشد باید به سنسور روغن هم شک کنین
بهتره یکی قرض بگیرین و تست کنین و یا یک نوع درجه یک بخرین و تعویضش کنین
اگر هیچکدوم از اینها مشکل رو حل نکرد باید اویل پمپ رو تعویض کنین
اگر خواستین اویل پمپ رو تعویض کنین باید واشر کارتلِ روغن رو هم عوض کنین چون برای تعویض اویل پمپ در بیشتر ماشینها باید کارتل باز بشه
در بعضی ماشینها باید تسمه تایم و تسمه دینام و تسمه کولر هم یاز بشه پس اگر اونها هم فرسوده و تَرک تَرک شده باید تعویض بشه خصوصاً تسمه تایم
اگر پمپ روغنِ فرسوده رو تعویض نکنین موتور به سرعت فرسوده و داغون میشه
سلامنقل قول:
ماشین نو هست یا دسته دوم ؟
اگر نو نیست کولرش کِی سرویس شده ؟
درایر کولر که کارش مثل فیلتر روغنِ موتور هست باید حداکثر 4 سال یک بار تعویض بشه
قبلاً در همین تاپیک در مورد ضرورتِ علتِ تعویضش توضیح مفصل دادم
همچنین فیلتر فشار شکن باید باهاش عوض بشه
کثیف بودن این دو قطعه باعث زور زدن کمپرسور و کم جون شدن موتور میشه
کثیف بودن کندنسر هم همینطور
باید در ابتدای فصل گرما با فشار آب شسته بشه و بهتره از سمت موتور شسته بشه تا خار و خاشاک و گلها نره داخل روزنه ها و گیر بیافته
همچنین باید مطمئن بشید که با روشن کردن کولر , فنِ کندنسر هم فوراً روشن میشه
روشن نشدن فن باعث خنک نشدنِ گاز داغِ فشرده شده میشه و باعث بالا رفتن فشار توی سیستم و زور زدن کمپرسور میشه
نبودن روغن کافی در سیستم هم همین مشکل رو به وجود میاره .
باید موقع تعویض درایر یا هر لوله یا کندنسر یا اواپراتور و یا کمپرسور , به مقدار کافی روغن به سیستم اضافه بشه
روغنی که به سیستم اضافه میشه باید دقیقاً از جنس همون روغنی باشه که درون سیستم هست وگرنه کمپرسور گیرپاچ میشه و به فنا میره
لازم به یادآوری هست که مشکلات مربوط به سکته اول حرکت که به کپ شروع حرکت هم معروفه تقریبا در تمام ef7 های تولید وجود داره که علت های بسیار زیادی داره
از مهمترین عوامل این مشکل میشه به ایراد در ECU ،ایراد در سیستم برقی ، ایراد در سیستم ریل سوخت ، ایراد در طراحی دریچه سوخت و ایراد در طراحی باکس خودرو را میشه ذکر کرد
راهکارهای زیادی از طرف خودم و یکسری از دوستان علاقه مند به منظور رفع این ایرادات مطرح شد که در نهایت مشکلات کمی حل شد ولی کاملا مرتفع نشد
از جمله راههایی که این مشکل مصخره را کاهش میده تعویض شمع خودور با مدل های سوزنی و اصلاح باکس هوا هست
البته توجه کنید که اصلاح باکس هوا باید به دقت و اصولی صورت بگیره در غیر این صورت نتایج معکوسی ببار میاره
در مورد راهکارهای اصولی تر هم میشه به تویض کلی باکس هوا با یک خودرو دیگه مطرح شد که بهترین طرحی که مورد نظر قرار گرفت مجموعه باکس تندر 90 هست که در حال حاضر در دست بررسی هست
ضمنا توصیه می کنم زمان شتابگیری مخصوصا در اول حرکت پا را تا انتها روی پدال فشار ندین و به مرور گاز را زیاد کنید
ضمنا با توجه به اینکه اینجا تاپیک رفع اشکال نیست و نباید این مورد مطرح بشه از صاحب تاپیک پیشاپیش عذر خواهی می کنم
پ.ن : این است خرابکاری های صنعت خودرو سازی کشور
سلام
یکی از علتهای سکته و کپ کردن موتور هنگام حرکت , خرابی سنسور دریچه ی گاز هست
قبلاً در همین تاپیک ذکر شد که تست کردنِ این قطعه خیلی آسونه
کافیه سوئیچ رو باز کنین و ولتمتر رو بذارین روی DC 12 ولت یا 50 ولت و سیم قرمز رو به روشی که قبلاً گفته شده با سوزن بزنین به برق خروجی سنسور و سیم سیاه به بدنه بزنین و سپس خیلی آروم و میلیمتری با دست دریچه ی گاز رو بچرخونین
باید عقربه ی ولتمتر میلیمتر میلیمتر بره بالا
اگر یک دفعه پرش میکنه به بالا یا پائین پس سنسور مشکل داره
این سنسور فقط یک ولوم هست
اگر بتونین مقداری الکل طبی یا صنعتی از کنار محورش بریزین توش و چند بار بچرخونینش احتمال داره تمیز بشه و درست بشه به شرطی که علتِ خرابی , کثیفی باشه نه خوردگی و سایش وگرنه راهی جز تعویض نیست
البته لازم به یادآوری هست که در موتور ملی با دریچه گاز غیر برقی هم این مشکل متاسفانه وجود داره
نقل قول:نقل قول:
ماشین صفره ولی خوب رو سرعت گیر که سرعت کم میکنم رو دنده 2 میرم ماشین
گاز نمیخوره یا باید برم دنده یک که یدف گاز بخوره به هر حال مرسی دادش
این تست رو انجام بدین:نقل قول:
کولر رو روشن کنین
در جاده خلوت با سرعت 70km برونید
حالا بدون تغسیر مقداز گاز , کولر رو خاموش کنین
باید سرعت فقط حدود 10% زیاد بشه یعنی سرعت برسه به 77 یا 78km/h
اگر 15% یا 20% زیاد شد پس کمپرسور سفت هست و نیروی زیادی از موتور میگیره
مرسی از راهنماییتون اگه سفت باشه چطور نرمش کنم
سلامنقل قول:
آقا محمد مطمین هستید با خاموش کردن کولر سرعت بیشتر میشه؟
چون تا جایی که من میدونم خاموش و روشن کردن کولر نباید تاثیری رو سرعت داشته باشه
سلامنقل قول:
دوست عزیز این دنیا طوری طراحی شده که چیزی مجانی به کسی نده . این یک قانون ثابت و تغییرناپذیر هست
اگر در فصل گرما هوای خنک و خشک میخواین باید هم کمپرسور کارکنه هم فنِ کندنسور هم فنِ بلاور توی اتاق هم آهنربای الکتریکی کلاچ کمپرسور
کمپرسور از موتور نیرو میگیره و بقیه هم از دینام و باتری که باعث سفت شدن دینام و کمی زور زدن موتور میشه
یعنی باید بنزین بیشتر بسوزه یعنی پول بیشتر از جیبتون میره
هر چه موتور کم قدرت تر باشه , کمپرسور درصدِ بیشتری از قدرتش رو میگیره
مثال:
با ماتیز 3 سیلندر 800cc اگر کولر رو در سرعت 80km خاموش کنین سرعت میرسه به 100km
در 4 سیلندر قدرت کمتری میگیره
در 6 سیلندر و 8سیلندر و 12 سیلندر کمتر و کمتر و کمتر اما هرگز صفر نمیشه چون کمپرسور نیرو میخواد برای راه انداختنِ پیستونهای داخلش و فشرده کردن گاز و این نیرو رو از موتور میگیره
در کولرهای خانگی این نیرو از یک موتور الکتریکی تامین میشه یعنی به جای بنزین برق مصرف میشه که پولش رو شما پرداخت میکنین
خودتون تست کنین . شنیدن کی بود مانند دیدن
:20:
حرفاتون در مورد دنیا کاملا درست هستن ...نقل قول:
منتها من فکر میکنم در رابطه با خودرو، و بخصوص خودروهای جدید، با خاموش/روشن کردن کولر (یا هر وسیله دیگری) سرعت تغییری نمیکنه. شما وقتی کولر میزنید چون بار خودرو بیشتر میشه دور موتور پایین میاد، ecu این افت دور رو با اطلاعات سنسورهای دیگه مثه زاویه دریچه گاز و سرعت خودور می سنجه و چون می بینه با هم نمیخونن و دور موتور بدون اینکه اوندو تغییری کنن کمتر شده میفهمه که باری به موتور اضافه شده و بلافاصله با تزریق سوخت بیشتر دور رو دوباره به دور قبل از روشن کردن کولر میرسونه تا راننده تغیییر خاصی رو در سرعت خودرو احساس نکنه ...
در زمان خاموش کردن کولر هم همین هست، یعنی چون ecu زمان خاموش کردن کولر می بینه که دور موتور بیشتر از اونچیزی هست که زاویه دریچه گاز و سرعت خودرو نیاز دارن، بلافاصله دور رو متناسب با این دو پایین میاره ...
حالا من اون تستی که گفتید رو هم انجام میدم ببینم چی میشه :n01: