ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : درخواست کمک برای حل مشکل در مورد بیمه و مالیات یک شرکت خصوصی IT در تهران!!!



jeremy28
31-12-2016, 16:02
با عرض سلام و ادب خدمت دوستان عزیزم

من رشته ام مهندسی کامپیوتره و از حدود یک ماه پیش در یک شرکت خصوصی که در حوزه وب و طراحی سایت و ... فعالیت می کنه، استخدام شدم.

فعلا صحبتی در مورد حقوق و بیمه و ... نشده بود تا اینکه روز چهارشنبه هفته پیش (8 ام دی 95)، مدیرعامل شرکت اومد بیرون به ما گفت که فعلا تا یه هفته، شرکت باید خالی از کارمند باشه تا مشکل شرکت حل بشه.

حالا مشکل شرکت از این قراره:

این شرکت حدود سه سال پیش (سال 92) ثبت شده و محل شرکت هم قبلا در محدوده خیابان ویلا (تهران) بوده. همون موقع اقدام کردن برای گرفتن کد اقتصادی تا بتونن کارمندا رو بیمه کنن و ....
کد اقتصادی هم گرفتن، ولی پرونده اش از سه سال پیش تا الان باز مونده و نرفتن کاراش رو تکمیل کنن و پرونده بیمه رو برای همیشه ببندن.

اینه که تو این سه سال، هیچ کدوم از کارمنداشونو بیمه نکردن و حقوقشونو فقط به صورت چک پرداخت کردن.

الان اینا با یه نفر مشورت کردن و اون طرف بهشون گفته که تا یک هفته، شرکت باید خالی از کارمند باشه که اگه تو این مدت، مامور بیمه به طور ناگهانی بیاد از شرکت بازدید کنه، هیچ کارمندی رو توش نبینه. چون اگه کارمندی وجود داشته باشه، میاد به مدیرعامل میگه چرا اینا رو بیمه نکردی و اگه مدیرعامل جوابی نداشته باشه، عین این سه سال رو واسه شرکت، مالیات می بندن.

اون طور که مدیرعاملمون می گفت، امکان داره سالی، 30 میلیون مالیات ببندن که برای سه سال میشه 90 میلیون!!!
مدیرعاملون می گفت اگه 90 میلیون مالیات ببندن، دیگه باید شرکت رو جمع کنه و خودش به صورت شخصی کار کنه. چون هنوز شرکت به اون میزان از درآمد و سود نرسیده که بتونه این مبلغ رو مالیات بده!
به اضافه اینکه اینا قبلا با یه نفر شریک بودن که اون شریک ازشون جدا میشه و همه چی رو میندازه گردن مدیرعاملمون.

اینا می خوان فعلا یه جوری جلوی بیمه وانمود کنن که تا الان هیچ کارمند ثابتی نداشتن که مجبور باشن بیمه اش کنن تا اداره بیمه و مالیات مشکلی واسشون ایجاد نکنه.

از طرفی، محل فعلی شرکت، یه دفتر مسکونیه که حدود 3 میلیون تومان هر ماه اجاره اشه.
چون اجاره دفتر تجاری هزینه اش بالاتره (حدود 5 میلیون!)، اینا می ترسن که مامور بیمه این رو هم گزارش کنه که دیگه اون جوری مجبورن محل شرکت رو هم عوض کنن...

خلاصه اینکه خیلی مشکلات شرکت زیاده و الان هم کلی زیر بار قرض هستن و اون قدری وضع مالیشون خوب نیست که بتونن هزینه کنن و با یه مشاور خبره در این زمینه مشورت کنن و الان دارن دست و پا می زنن تا شرکت رو سرپا نگه دارن.

من به عنوان یه کارمند، خیلی دوست دارم که یه سهم هر چند کوچک برای پشت سر گذاشتن این بحران در شرکت داشته باشم (چون از کارم تو این مدت یک ماه خیلی راضی بودم!)

می خواستم از شما دوستان گرامی و احیاناً متخصص و دارای تجربه در حوزه حسابرسی و مالیات و بیمه، کمک بخوام؟!

چی کار میشه کرد تا شرکت این بحران رو پشت سر بگذاره و براش مالیات نبُرن؟

اگر اطلاعات دیگری در مورد شرکت لازم دارین که بتونین به این سوال من جواب بدین، بفرمایین که من از مدیرعاملمون بپرسم.

بی نهایت ممنون میشم اگه ما رو کمک کنین.

منتظر راهنمایی های ارزشمند و بی دریغتون هستم عزیزان.


پ. ن. احتمالا افرادی که رشته شون حسابداری یا اقتصاد یا حسابرسیه یا تو این حوزه ها فعال هستن و یا شرکتی دارن که با این چنین مشکلی مواجه بوده، بتونن من رو راهنمایی کنن!

mgh345
31-12-2016, 16:25
سلام
من دانشجوی دکترای حسابداری هستم. ببینین با توجه به این وضعیتی که گفتید این شرکت آینده ای نداره.
اوضاع نامساعد مالی و هزینه ها و بدهی های بالا، رفتن شریک، بی اطلاعی مدیرکل از قوانین تجارت، محل نامناسب، مشکل بیمه، نبود مشاور مالی و ... در نهایت باعث میشن مدیرعامل تصمیم به تعطیلی شرکت بگیره
ببینین به جریمه اداره بیمه نمیگن مالیات! مجازات مدیرکل شما 1- تادیه كلیه حقوق متعلق به كارگر ( سهم كارفرما) و 2- محكومیت به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه خواهد بود. حالا خودتون می تونین حساب کنین چقدر بابت این تخلف باید جریمه بدین. بهرحال اگه بخوایین مشکل بیمه رو حل کنین، می تونین این شرکت رو منحل کنین و یه شرکت دیگه تشکیل بدین. اینجوری عملا پروندۀ شرکت قبلی توی اداره بیمه حذف میشه و روند بیمه کردن کارمندها رو میشه خیلی راحت از اول شروع کرد.
در کل باید توجه داشته باشید که اینجوری فقط مشکل بیمه حل میشه و بقیه مشکلات بخصوص بی اطلاعی مدیر کل از قوانین تجارت و نبود مشاور مالی باقی میمونن و برای ادامه فعالیت شرکت به خصوص توی این اوضاع اقتصادی مانع خیلی بزرگی هستن.

Sina
01-01-2017, 11:57
به نظر بنده اینها همه داستان پردازی های اون شرکت هست وگرنه حل این مشکل کوچیک کاری نداره ...

jeremy28
01-01-2017, 14:07
سلام
من دانشجوی دکترای حسابداری هستم. ببینین با توجه به این وضعیتی که گفتید این شرکت آینده ای نداره.
اوضاع نامساعد مالی و هزینه ها و بدهی های بالا، رفتن شریک، بی اطلاعی مدیرکل از قوانین تجارت، محل نامناسب، مشکل بیمه، نبود مشاور مالی و ... در نهایت باعث میشن مدیرعامل تصمیم به تعطیلی شرکت بگیره
ببینین به جریمه اداره بیمه نمیگن مالیات! مجازات مدیرکل شما 1- تادیه كلیه حقوق متعلق به كارگر ( سهم كارفرما) و 2- محكومیت به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه خواهد بود. حالا خودتون می تونین حساب کنین چقدر بابت این تخلف باید جریمه بدین. بهرحال اگه بخوایین مشکل بیمه رو حل کنین، می تونین این شرکت رو منحل کنین و یه شرکت دیگه تشکیل بدین. اینجوری عملا پروندۀ شرکت قبلی توی اداره بیمه حذف میشه و روند بیمه کردن کارمندها رو میشه خیلی راحت از اول شروع کرد.
در کل باید توجه داشته باشید که اینجوری فقط مشکل بیمه حل میشه و بقیه مشکلات بخصوص بی اطلاعی مدیر کل از قوانین تجارت و نبود مشاور مالی باقی میمونن و برای ادامه فعالیت شرکت به خصوص توی این اوضاع اقتصادی مانع خیلی بزرگی هستن.
سلام جناب دکتر؛

خیلی خیلی ممنونم که سوالم رو کامل جواب دادین:n01:


ببینین به جریمه اداره بیمه نمیگن مالیات! مجازات مدیرکل شما 1- تادیه كلیه حقوق متعلق به كارگر ( سهم كارفرما) و 2- محكومیت به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه خواهد بود. حالا خودتون می تونین حساب کنین چقدر بابت این تخلف باید جریمه بدین.
با توجه به صحبت هاتون متوجه شدم که کلا جریمه های بیمه رو با مالیات باید جدا کرد! یعنی برای بیمه، اون دو موردی رو که شما ذکر کردین باید محاسبه و پرداخت کنن و برای مالیات هم یه هزینه جدا.


بهرحال اگه بخوایین مشکل بیمه رو حل کنین، می تونین این شرکت رو منحل کنین و یه شرکت دیگه تشکیل بدین. اینجوری عملا پروندۀ شرکت قبلی توی اداره بیمه حذف میشه و روند بیمه کردن کارمندها رو میشه خیلی راحت از اول شروع کرد.
یعنی در این حالت دیگه لازم نیست اون دو مورد جریمه ای که گفتین رو پرداخت کنن؟ کلا پرونده اش با جریمه ها باطل میشه؟
بعد اون وقت باید یه شرکت دیگه با یه نام دیگه ثبت بشه یا اینکه همین شرکت سه سال پیش ثبت شده با همین نام، می تونه یه پرونده بیمه جدید تو تامین اجتماعی برای خودش باز کنه؟
ببخشید با جزئیات می پرسم، چون می خوام اطلاعاتم دقیق باشه! به خاطر اینکه اصلا راجع به این مسائل سررشته و تجربه ندارم!

نظرتون در مورد مالیات چیه؟ چرا می خوان حدود 90 میلیون مالیات ببندن؟
آخه مگه مالیات بر درآمد حساب نمیشه؟ اینا که تو این سه سال درآمد آنچنانی نداشتن. به خصوص اینکه الان هم دارن کلی (نزدیک 10 میلیون در ماه) قسط می دن؟

چه جوری میشه مالیات رو دور زد؟
چه راه هایی برای کاهش مبلغ مالیات وجود داره؟

در مورد مشاور مالی شرکت هم اگه تمایل داشته باشین، شما رو معرفی کنم به ایشون (در قبال دریافت هزینه البته!) تا با توجه به تجربیاتتون راهنماییشون کنین

باز هم ممنونم ازتون.

jeremy28
01-01-2017, 14:09
به نظر بنده اینها همه داستان پردازی های اون شرکت هست وگرنه حل این مشکل کوچیک کاری نداره ...

دوست عزیز میشه واضح تر توضیح بدین؟

یعنی می فرمایین که مدیر شرکت داره سر ما رو گول میماله؟

mgh345
01-01-2017, 16:22
خواهش می کنم
بله حق بیمه با مالیات کاملا تفاوت داره. حق بیمه ماهانه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت میشه ولی مالیات هر سال به وزارت دارایی.
اگه بخوام بیشتر توضیح بدم 30% حقوق هر کارگر باید به عنوان حق بیمه پرداخت بشه. از این مبلغ 7% مربوط به کارگر هست (یعنی از حقوق کارگر کسر میشه) و 23% توسط کارفرما باید پرداحت بشه که البته اینروزا بعضی شرکت ها یا کارگر رو بیمه نمی کنن یا میان همون 30% رو کلا از حقوق کارگر کم می کنن. بهرحال این فعلا مربوط به بحث ما نیست.

شما نمی تونین شرکت جدید رو با همین نام یا نام های مشابه ثبت کنین چون خیلی تابلو هست چیکار کردین! از نظر قانونی همون موقع که شریک مدیرعاملتون شرکت رو ترک کرده، این شرکت منحل محسوب میشه چون توی اساسنامه شرکت و همینطور جلسات هیأت مدیره باید اسمش باشه و گزارش این موارد باید به اداره امور دارایی داده بشه و توی روزنامه رسمی چاپ بشه.
ضمن اینکه هر شرکت با حضور حداقل 3 نفر تشکیل میشه و تعداد افراد نمی تونه زوج باشه (تا توی رأی گیری ها تعداد آرا مساوی نباشه) حالا اگه فرض کنیم شرکت شما با حضور سه نفر تشکیل شده باشه و حالا یک نفر (شریک) از شرکت جدا شده باشه، تعداد افراد شرکت الان 2 نفر هستن که هم از حد نصاب قانونی کمتره و هم زوج نیست. اگه هم فرض کنیم شرکتتون از اول با 2 نفر شروع به کار کرده که کلا قانونی نیست.
بنابراین این شرکت الان از نظر قانونی مشکل داره و مدیرعاملتون بهتره خیلی زود دنبال روند قانونی انحلال این شرکت باشه تا براش دردسر بیشتری پیش نیاد. تا زمانی که احضاریه از تأمین اجتماعی یا وزرات دارایی براتون نیاد یعنی پرونده ای براتون تشکیل نشده. اگه هم این احضاریه اومده باشه و ترتیب اثر داده نشده باشه (یعنی بهش بی توجهی شده باشه) ممکنه مدیرعامل شرکتتون با محرومیت هایی مثل ممنوعیت داشتن دسته چک، زدن شرکت جدید یا خروج از کشور مواجه بشه.

اون مالیات 90 میلیونی هم اگه واقعا همچین چیزی باشه صرفا به این دلیل که شرکت توی سال های گذشته اظهارنامه ای به اداره امور مالیاتی ارایه نداده به صورت علی الراس (مالیات جریمه ای) براشون تصویب شده و مدیر شرکت می تونه روش اعتراض کنه که کارشناس های اداره مالیاتی (ممیز مالیاتی) در موردش تجدیدنظر کنن. حتی به نظر اونا هم میشه اعتراض کرد یا در نهایت مالیات رو قسط بندی کرد.
یکی از دوستام آژانس هوایی داره و اونا درگیر یه حسابدار ناوارد شده بودن که اظهارنامه رو جوری براشون پر کرده بود که رد شد و در نهایت مالیاتشون به صورت علی الراس مبلغ 100 میلیارد تومن شد! اونا هم اعتراض کردن و یه اظهارنامه جدید تحویل دادن و مالیاتشون حدود 20 میلیون شد که براشون مبلغ مناسبی بود.
بنابراین این مالیات 90 میلیونی خیلی حقیقت نداره
همین قسط و هزینه هایی که اینا پرداخت می کنن موقع محاسبه مالیات از درآمدشون کم میشه و مالیات صرفا به سود اون شرکت تعلق میگیره.
با سند سازی خیلی راحت میشه مالیات رو دور زد، این کار رو همه دارن می کنن و عادی شده. یکی رو میشناسم که درآمدش در سال 5 میلیارد تومن هست ولی با سند سازی فقط 14 میلیون مالیات داده! البته شاکی هم بود که حسابدارش خیلی خوب اظهارنامه ننوشته و مالیاتش زیاد شده!!!
به حز این مورد یه سری راهکارهای قانونی برای معافیت مالیاتی هم هست. مثلا اگه دفتر شرکت از شهر فاصله داشته باشه (مقدار دقیقش رو الان یادم نیست) درآمد 5 سال اولش معاف از مالیات هست.
بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده هم هست که این مالیات بر درآمد نیست، بلکه بر فروش شرکت هست که اونم چون از مشتری گرفته میشه تأثیری روی مالیات شرکت نداره.

ممنون بابت پیشنهادتون ولی خب با توجه به اینکه مدیر شرکتتون، شما که یه کارمند راضی و علاقمند به کار هستین رو اینجوری داره می پیچونه مشخص هست که با من رفتار بهتری نخواهد داشت.

Sina
01-01-2017, 16:25
دوست عزیز میشه واضح تر توضیح بدین؟

یعنی می فرمایین که مدیر شرکت داره سر ما رو گول میماله؟

معمولا شرکت های کوچک مایل نیستند خودشون رو درگیر بیمه کنند
اگر مدیر شرکت مایله کارمندان رو از امروز بیمه کنه میتونه ادعا کنه همه کارمندان از همین امروز مشغول به کار شدند و ...

MOHAMMAD_ASEMOONI
01-01-2017, 21:16
سلام
بیمه نکردنِ کارگر , کلاهبرداری و دزدی و مال مردم خوری و ظلم و حق کشی هست
کارفرمائی که به بهانه های مختلف حق و حقوق کارگر رو نمیده یک کارفرمای ظالم و خلافکار هست
اگر برای چنین افرادی کار میکنین در اولین فرصت شغلتون رو عوض کنین و سعی کنین قبل از ترک شغل مدرک جمع کنین تا بتونین با شکایت در وزارت کار حق و حقوقتون رو مطالبه کنین

مدارکی مثل تاریخ شروع به کار ,مدرک و چند شاهد برای اثبات کارتون در اون مکان (عکس , فیلم , فتوکپی اوراق و سندهایی که توسط شما انجام شده ) . فتوکپی یا عکس کارت حضور و غیاب و غیره
=========================================
یه عده از کارفرماها برای فرار از بیمه و پرداخت مرخصی سالیانه ترفندهایی انجام میدند مثل مطلب 3396 در این صفحه
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

jeremy28
01-01-2017, 22:41
خواهش می کنم
بله حق بیمه با مالیات کاملا تفاوت داره. حق بیمه ماهانه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت میشه ولی مالیات هر سال به وزارت دارایی.
اگه بخوام بیشتر توضیح بدم 30% حقوق هر کارگر باید به عنوان حق بیمه پرداخت بشه. از این مبلغ 7% مربوط به کارگر هست (یعنی از حقوق کارگر کسر میشه) و 23% توسط کارفرما باید پرداحت بشه که البته اینروزا بعضی شرکت ها یا کارگر رو بیمه نمی کنن یا میان همون 30% رو کلا از حقوق کارگر کم می کنن. بهرحال این فعلا مربوط به بحث ما نیست.

شما نمی تونین شرکت جدید رو با همین نام یا نام های مشابه ثبت کنین چون خیلی تابلو هست چیکار کردین! از نظر قانونی همون موقع که شریک مدیرعاملتون شرکت رو ترک کرده، این شرکت منحل محسوب میشه چون توی اساسنامه شرکت و همینطور جلسات هیأت مدیره باید اسمش باشه و گزارش این موارد باید به اداره امور دارایی داده بشه و توی روزنامه رسمی چاپ بشه.
ضمن اینکه هر شرکت با حضور حداقل 3 نفر تشکیل میشه و تعداد افراد نمی تونه زوج باشه (تا توی رأی گیری ها تعداد آرا مساوی نباشه) حالا اگه فرض کنیم شرکت شما با حضور سه نفر تشکیل شده باشه و حالا یک نفر (شریک) از شرکت جدا شده باشه، تعداد افراد شرکت الان 2 نفر هستن که هم از حد نصاب قانونی کمتره و هم زوج نیست. اگه هم فرض کنیم شرکتتون از اول با 2 نفر شروع به کار کرده که کلا قانونی نیست.
بنابراین این شرکت الان از نظر قانونی مشکل داره و مدیرعاملتون بهتره خیلی زود دنبال روند قانونی انحلال این شرکت باشه تا براش دردسر بیشتری پیش نیاد. تا زمانی که احضاریه از تأمین اجتماعی یا وزرات دارایی براتون نیاد یعنی پرونده ای براتون تشکیل نشده. اگه هم این احضاریه اومده باشه و ترتیب اثر داده نشده باشه (یعنی بهش بی توجهی شده باشه) ممکنه مدیرعامل شرکتتون با محرومیت هایی مثل ممنوعیت داشتن دسته چک، زدن شرکت جدید یا خروج از کشور مواجه بشه.

اون مالیات 90 میلیونی هم اگه واقعا همچین چیزی باشه صرفا به این دلیل که شرکت توی سال های گذشته اظهارنامه ای به اداره امور مالیاتی ارایه نداده به صورت علی الراس (مالیات جریمه ای) براشون تصویب شده و مدیر شرکت می تونه روش اعتراض کنه که کارشناس های اداره مالیاتی (ممیز مالیاتی) در موردش تجدیدنظر کنن. حتی به نظر اونا هم میشه اعتراض کرد یا در نهایت مالیات رو قسط بندی کرد.
یکی از دوستام آژانس هوایی داره و اونا درگیر یه حسابدار ناوارد شده بودن که اظهارنامه رو جوری براشون پر کرده بود که رد شد و در نهایت مالیاتشون به صورت علی الراس مبلغ 100 میلیارد تومن شد! اونا هم اعتراض کردن و یه اظهارنامه جدید تحویل دادن و مالیاتشون حدود 20 میلیون شد که براشون مبلغ مناسبی بود.
بنابراین این مالیات 90 میلیونی خیلی حقیقت نداره
همین قسط و هزینه هایی که اینا پرداخت می کنن موقع محاسبه مالیات از درآمدشون کم میشه و مالیات صرفا به سود اون شرکت تعلق میگیره.
با سند سازی خیلی راحت میشه مالیات رو دور زد، این کار رو همه دارن می کنن و عادی شده. یکی رو میشناسم که درآمدش در سال 5 میلیارد تومن هست ولی با سند سازی فقط 14 میلیون مالیات داده! البته شاکی هم بود که حسابدارش خیلی خوب اظهارنامه ننوشته و مالیاتش زیاد شده!!!
به حز این مورد یه سری راهکارهای قانونی برای معافیت مالیاتی هم هست. مثلا اگه دفتر شرکت از شهر فاصله داشته باشه (مقدار دقیقش رو الان یادم نیست) درآمد 5 سال اولش معاف از مالیات هست.
بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده هم هست که این مالیات بر درآمد نیست، بلکه بر فروش شرکت هست که اونم چون از مشتری گرفته میشه تأثیری روی مالیات شرکت نداره.

ممنون بابت پیشنهادتون ولی خب با توجه به اینکه مدیر شرکتتون، شما که یه کارمند راضی و علاقمند به کار هستین رو اینجوری داره می پیچونه مشخص هست که با من رفتار بهتری نخواهد داشت.

واقعا نمی دونم چطور باید ازتون تشکر کنم از این که وقت گذاشتین و اینقدر دقیق و کامل من رو شیرفهم کردین.
امیدوارم همیشه در تحصیل و کار موفق باشید.

حالا اطلاعاتی که از شما یاد گرفتم رو به ایشون انتقال میدم ببینم نظرشون چیه؟!

ولی ذاتا آدم کلاه برداری نیست، ایشون یک آدم کاملا فنی (در زمینه مهندسی) و کاملا ناآگاه به امور مالی و اداری شرکت هستن و تا الان هم بیشتر متکی به شریکشون بودن که یه آدم مطلع تر از اینا در زمینه حسابداری بود که اونم ول کرد و رفت و اینا رو تنها گذاشت!
اینا درحال حاضر دو تا شریک (غیر از اونی که رفته) هستن و به این مسائل هم آگاه نیستن.

من دوست دارم بهشون کمک کنم، چون شرایطشون بحرانیه و عدم آگاهی اونها هم به این مسائل، مزید بر علته!

حالا صحبت هاتون رو انتقال میدم ببینم چی میشه!

بازم ازتون سپاسگزارم.

mgh345
03-01-2017, 18:41
ممنون میشم اگه نتیجه رو اینجا اعلام کنید

jeremy28
04-01-2017, 21:18
ممنون میشم اگه نتیجه رو اینجا اعلام کنید
سلام جناب دکتر؛

با تشکر از شما.

راستش من همه اطلاعاتی که شما زحمت کشیدید در اختیار من گذاشتید رو از طریق تلگرام به ایشون انتقال دادم.
تشکر کردن و گفتن که تا آخر این هفته یک سری اقداماتی انجام میدن و نتیجه رو متعاقبا اعلام می کنن.

فعلا من هم منتظر اعلام نتیجه توسط ایشون هستم!
تا ببینیم خدا چی می خواد؟!
امیدوارم شرکت سرپا بمونه...

به محض اینکه بهم اطلاع دادن، حتما شما بزرگوار رو هم در جریان می گذارم!

mgh345
07-02-2017, 22:12
سلام؛
فکر کنم فراموش کردید بهمون خبر بدید