ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : آیا ABS در خودروهای داخلی ناکارآمد است؟ (شامل کلیپ تست)



mohsenGT
13-10-2016, 16:05
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


تا همین چند سال پیش از ای بی اس در محافل ایرانیان، به عنوان یک آپشن لوکس یاد می‌شد، ولی بعد ازقانون اجباری شدن نصب و ورود این سیستم کارآمد در خودروهای داخلی دیگر آن ارج و قرب سابق را از دست داد و لوکس سواران این‌بار با آپشن‌های جدیدتری مانند دید در شب یا سیستم پارک خودکار فخرفروشی کردند. مالکین خودروهای ساخت داخل معتقدند ABS این ماشین‌ها اثربخشی ندارد و ناکارآمد هستند. برای کشف درستی یا نادرستی این موضوع، تست‌های متعددی با خودروی شخصی‌ام انجام دادم که مایلم نتیجه‌اش را همین‌جا با خوانندگان کارنوتر در میان بگذارم. برای شروع بهتر است اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

ABS یعنی چه؟

مخفف Anti-Lock Braking System است، یعنی سیستم ترمز ضدقفل، ولی اخیرا بحث و جدل بین مهندسین شکل گرفته که این سیستم با قفل شدن چرخ‌ها مخالف نیست و صرفا از قفل شدن طولانی مدت جلوگیری می‌کند، به همین منظور اسمش را گذاشته‌اند “سامانه کنترل لغزش چرخ“

ویروس ABS چگونه پراکنده شد؟

با شروع دهه‌ ۳۰ میلادی، این سیستم به شکلی ساده در قطار و بعدتر در هواپیما‌ها برای کاهش فشار وارده به لاستیک در زمان فرود و کاهش ریسک انفجار به کار گرفته شد. کمپانی جنسن در سال ۱۹۶۶ از این سیستم بر روی یکی از مدل‌هایش استفاده کرد، ولی چیزی که امروزه به عنوان ABS می‌شناسیم در سال ۱۹۷۸ توسط شرکت آلمانی بوش و مرسدس‌بنز بوجود آمد. همچنین تمامی ماشین‌های اروپایی به صورت استاندارد، از سال ۲۰۰۴ از این سامانه بهره‌مند هستند.

ABS به چه دردی می‌خورد؟

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

برخلاف تصور رایج، این سیستم الزاما باعث کاهش مسافت ترمزگیری نمی‌شود، ولی حسن بزرگش اعطا توانایی کنترل کامل خودرو در طول فرآیند ترمزگیری‌ست. بگذارید واضح‌تر بگویم، اگر در پیچ با خودروی فاقد ای بی اس ترمزگیری شدید انجام دهید و چرخ‌ها قفل کنند، خودرو بی برو برگرد به خارج از پیچ هدایت می‌شود. ولی در صورتی که ای بی اس دارید خوشحال باشید، ماشین‌تان مثل یک بره‌ی حرف گوش کن هم می‌پیچد و هم ترمزگیری را انجام می‌دهد!

ABS داخلی‌ها، توهم است یا واقعیت؟

زمان آزمایش فرا رسیده، یک خیابان خلوت و عریض را انتخاب می‌کنم و یک مانع کوچک بر سر راهم قرار می‌دهم. قرار است با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت آن هم با ارزان‌ترین خودروی داخلی، در کوتاهترین فاصله‌ی ممکن با مانع به شدت ترمز بگیرم و در همان لحظه فرمان را بچرخانم که در صورت برخورد با مانع، ناکارآمد بودن این سامانه مشخص خواهد شد. ولی با چندین و چند بار آزمایش به این نتیجه رسیدم که این سیستم در این ارابه‌ی نامطمئن هم به درستی کار می‌کند، البته امان از لحظه‌ای که برخوردی صورت بگیرد!

تماشای کلیپ تست:

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

ای بی اس خودروی شما چگونه عمل می‌کند؟ آیا راضی هستید؟


منبع: [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

amir z
13-10-2016, 17:53
شدیدا این موضوع ناکارآمد بودن رو تایید میکنم
خیلی زودتر از موقعی که ای بی اس باید وارد مدار بشه، وارد میشه (البته یکی از دلایل از لاستیک های بی کیفیت و خشک هست، ولی تنها بخشی از مشکل بابت این موضوعه). اصلا نیاز نیست این همه ای بی اس عمل کنه ولی رو پراید و 405 شدیدا زیاد وارد میشه و باعث میشه مسافت توقف خیلی طولانی و سبب تصادف بشه. شما ماشین های های خارجی و حتی چینی رو تست کنید میبینید اصلا اینطور نیست و حتی شاید هفته ای یکبار هم نمیبینید ای بی اس فعال بشه و ترمز تکه تکه گرفته بشه...

mohsenGT
14-10-2016, 21:41
شدیدا این موضوع ناکارآمد بودن رو تایید میکنم
خیلی زودتر از موقعی که ای بی اس باید وارد مدار بشه، وارد میشه (البته یکی از دلایل از لاستیک های بی کیفیت و خشک هست، ولی تنها بخشی از مشکل بابت این موضوعه). اصلا نیاز نیست این همه ای بی اس عمل کنه ولی رو پراید و 405 شدیدا زیاد وارد میشه و باعث میشه مسافت توقف خیلی طولانی و سبب تصادف بشه. شما ماشین های های خارجی و حتی چینی رو تست کنید میبینید اصلا اینطور نیست و حتی شاید هفته ای یکبار هم نمیبینید ای بی اس فعال بشه و ترمز تکه تکه گرفته بشه...

قطعا همینطوره، سیستم ABS زمانی به خوبی کار می‌کنه که شاسی سالم باشه، لنت مرغوب باشه، دیسک تاب نداشته باشه و در نهایت از لاستیک نرم با چسبندگی بالا استفاده شده باشه.

siava5h
19-10-2016, 15:00
دوستان ترمز ای بی اس همونظور که دوستمون گفت اساسش بر مبنای کنترل خودرو در لحظه ی ترمزگیری شدید است. و اصولا بایستی موجب کاهش مسافت طی شده ناشی از ضریب اصطکاک جنبشی نیز بشود.
ای بی اس به گونه ای است که هنگامیکه چرخها از حرکت ایستادند سیستم ضد قفل عمل کرده و ترمز را رها میکند و قبل از اینکه چرخها به گشتاور قبلی خود باز گردند مجددا بایستی ترمزها عمل کنند و این سیکل تا کمی قبل از توقف خودرو تکرار میشود.
از آنجا که لحظه رها سازی ترمز و ترمز گیری مجدد توسط ای بی اس خیلی کوتاه است، عملا نبایستی تغییری در مسافت طی شده در شرایط بدون ای بی اس داشته باشیم اما بدلیل تغییر ضریب اصطکاک از حالت ایستایی به جنبشی بایستی در حدود 10 تا 20 درصد مسافت کمتری را طی کنیم.

خوشبختانه در کشوری که حرف اول را در صنعت و قدرت جهانی میزند این فاصله زمانی در رها سازی ترمز و زمان لازم در گرفتن مجدد ترمز در تکنولوژی ای بی اس در ایران کمی هوشمندانه بالاست و مسافت ترمزگیری را افزایش میدهد تا راننده با شهامت شهادت طلبانه و تخریب چیانه وارد شکم مانع شود تا متخلفان کفار را با فریاد جهاد به خاک و خون کشد.

اما در تصادفات عامل اصلی تصادف عدم توانایی راننده در کنترل خودرو در هنگام ترمز گیری است. نه فاصله لازم برای توقف خودرو.
اگر به صورت تخمینی این مسئله را تخمین بزنم، در هر 100 تصادف 90 تصادف بدلیل عدم توانایی در کنترل بدلیل عدم وجود ای بی اس است.

در واقع تصادف زمانی اتفاق می افتد که راننده برای ترمز گرفتن تاخیر کرده است و در آن لحظه ای بی اس این امکان را به شما میدهد که از مانع گریز کنید، نه اینکه تاخیر شمارا جبران کند. پس به یاد داشته باشید که در صورتی که در ترمزگیری تاخیر کرده اید، قطعا از مقابل مانع کنار بروید به جای اینکه انتظار داشته باشید ای بی اس خودروی شما را متوقف کند. اینکار موجب افزایش احتمال 20 درصدی در تصادف بدلیل انحراف به چپ و راست خواهد شد ولی دست کم 70 درصد شمارا از حادثه نجات خواهد داد.