PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سوال در مورد مدار الکترونیکی سیستم خنک کننده خودرو



MOHAMMAD_ASEMOONI
30-06-2015, 22:27
سلام بر همگی
ماهِ مبارک بر شما مبارک
این مدار سیستم خنک کننده ی موتور ماتیز هست از کاتالوگ تعمیرش که شامل کامپیوتر (ecu) و رله ی دور کند و رله ی دور تند و مقاومت رله ی دور کند و رله ی اصلی و فنِ رادیاتور هست
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
به نظر شما مدار دور کند اشتباه رسم نشده ؟
رله ی دور تند که سمت راست هست مشکلی نداره
برق توسط پایه 86 میرسه به آهنربای توی رله و از آهنربا رفته برای پایه 5 کامپیوتر
وقتی کامپیوتر پایه ی 5 رو به زمین وصل کنه آهنربای توی رله فعال میشه و پلاتینش میچسبه و برقِ باتری که از پایه 30 وارد رله شده , با فعال شدن آهنربا و چسبیدن پلاتین , برق باتری از رله توسط پایه 87 میره برای فن و روشن میشه .
اما مدار رله ی دور کند رو متوجه نمیشم چطوری عمل میکنه
شما میدونید ؟
با تشکر

New Ray
01-07-2015, 11:33
بله شکل رله سمت چپ اشتباهی Flip Horizontal شده :n09:
همون عکس سمت راست رو کپی کنید بجای سمت چپ درست میشه. البته شماره پایه ها درست هستن.

MOHAMMAD_ASEMOONI
01-07-2015, 20:52
بله شکل رله سمت چپ اشتباهی Flip Horizontal شده :n09:
همون عکس سمت راست رو کپی کنید بجای سمت چپ درست میشه. البته شماره پایه ها درست هستن.
سلام
تشکر از پاسختون
این مدار یک نوع ولوُ هست
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در این مدار , دور کند مقاومت نداره . به جاش موتور فن دارای دو سیم پیچ هست یکی برای دور تند و یکی کند
کامپیوتر برق داده به پایه های آهنرباهای توی رله ها . یعنی مدار ماتیز اشتباه رسم شده چون کامپیوتر برق داده به پایه ای که مربوط به برق فن هست

New Ray
02-07-2015, 13:28
معمولا در رسم بعضی مدارات این اشتباه پیش میاد خصوصا در قرار دادن قطعات که ممکنه معکوس گذاشته بشه. مدار ماتیز هم با برعکس کردن پایه های رله چپ درست میشه.
چون خروجیهای کامپیوتر خودرو قدرت جریاندهی بالایی ندارن معمولا به بوبین رله وصل میشن تا برق مستقیم باتری از کنتاکت رله به قطعه مورد نظر بره. ایمنی بیشتری هم برای کامپیوتر بوجود میاد تا در حالتهای بحرانی فقط رله بسوزه.

به نظر میرسه مدار پایینی از همه لحاظ بهینه تر شده. فقط یه نکته ای رو نمیدونم :
برای فعال کردن رله سمت چپ، حتما اول باید رله سمت راست یه لحظه فعال بشه! (اگه فرض کنیم پین شماره 2 موتور، برق 12 ولت رو به پین شماره 1 بفرسته تا بوبین رله سمت چپ بتونه فعال بشه در غیر اینصورت رله سمت چپ کار نمیکنه).
مگر اینکه این نقشه هم اشتباه باشه :n23: :n02:
اگه نقشه درست باشه میشه تصور کرد خروجی سمت راست کامپیوتر صرفا مربوط به خاموش و روشن کردن فن هست و سمت چپ برای دور کند یا تند.