ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سوال در مورد نصبِ پتانسیومتر برای پمپ بنزین خودرو



MOHAMMAD_ASEMOONI
09-05-2015, 23:40
سلام بر همگی
سوال:
میخوایم یک پتانسومتر (ولوم) بذاریم کنار داشبورد برای پمپ بنزین خودروی انژکتوری به طوریکه بتونیم ولتاژ رو حداکثر 4 ولت کاهش بدیم یعنی وقتی ولوم رو تا آخر ببریم بالا , ولتاژ از 12 ولت بشه 8 ولت و قدرت پمپ کاهش پیدا کنه
ولوم باید چند اهمی باشه ؟
با تشکر

bijandarbari
09-05-2015, 23:47
سلام

که چی بشه؟؟
در ضمن فشار ریل سوخت ( دبی نازل انژکتور ) رو یک رگلاتور تنظیم میکنه.پس حتی اگه دور پمپ تا حد زیادی کم بشه بازم فشار ریل سوخت ثابت میمونه.
در ضمن با کاهش فشار ریل سوخت ، ای سی یو زمان پاشش انژکتور رو بیشتر میکنه و بازم مضرف سوخت پایین نمیاد ( حتی ممکنه بیشتر بشه )

mad86
10-05-2015, 02:51
ولوم گزينه مناسبي نيست و حرارت ناشي از تلفات ولتاژتون موجب سوختنش ميشه. بايد از مبدل هاي DC به DC استفاده كنيد.

MOHAMMAD_ASEMOONI
10-05-2015, 08:28
سلام
که چی بشه؟؟در ضمن فشار ریل سوخت ( دبی نازل انژکتور ) رو یک رگلاتور تنظیم میکنه.
پس حتی اگه دور پمپ تا حد زیادی کم بشه بازم فشار ریل سوخت ثابت میمونه.در ضمن با کاهش فشار ریل سوخت ، ای سی یو زمان پاشش انژکتور رو بیشتر میکنه و بازم مضرف سوخت پایین نمیاد ( حتی ممکنه بیشتر بشه )
سلام بر شما و تشکر از پاسختون
این سیستم برای خیلی از ماشینهای انژکتوری که در ایران هست کارآمده و مصرف سوخت رو کاهش میده اگر که بیش از حدِ لازم باشه
همونطور که میدونین , پمپ یکسره کار میکنه و فشار سوخت بالا میره و با نصب رگولاتور فشار رو ثابت نگه میدارند چون انژکتورها در بیشتر ماشینها فقط باز بسته میشه و میزان پاشش سوخت ازشون بستگی به فشار سوخت در ربل داره . فشار کم باشه کم سوخت پاشیده میشه و فشار زیاد باشه , زیاد پاشیده میشه .
رگولاتور ماشینهای انژکتوری چند نوع هست
1- رگولاتور عادی که به هیچ جا وصل نیست( مثل رگولاتور کپسول گاز ) و وقتی فشار سوخت بالا میره , فنر توی رگولاتور اندکی عقب میره و سوخت بیشتری برمیگرده به باک و فشار افت میکنه چون پمپ هم با سرعت ثابت داره کار میکنه
بهترین مثال برای این نوع ماشینها ماتیزهست . در ماتیز رگولاتور داخل باک بنزین هست
2- دسته ی دوم که رگولاتور فقط با یک شیلنگ باریک به قطر خودکار بیک به منیفولد هوا وصل هست و با گاز دادنِ آنی و یا مستمر , میزان حساسیتِ رگولاتور هم اندکی تغییر میکنه و میزان سوخت برگشتی کم و زیاد میشه و در نتیجه فشار سوخت در حالتهای مختلف کم و زیاد میشه
3- یک سنسور روی ریل سوخت وصله که با بالا رفتن فشار سوخت , پبام میده به کامپیوتر و کامپیوتر هم یا حساسیتِ رگولاتور رو تغییر میده یا ولتاژ پمپ بنزین رو کم میکنه تا فشار سوخت افت کنه
در همین ماشینها وقتی به قدرت زیاد لازمه کامپیوتر ولتاژ پمپ رو خیلی بالا میبره و یا حساسیت رگولاتور رو خیلی پائین میاره و فشار سوخت به شدت بالا میره و پاشش سوخت از انژکتورها خیلی زیاد میشه و قدرت زیاد و عجیبی به موتور میده . بعضی از ماشینهای مدرن حالتی دارند به نام sport که با همین روش موتور بسیار پرقدرت میشه . البته در این ماشینها کامپیوتر از سنسورهای دیگه ای هم اطلاعات میگیره برای تغییر فشار سوخت در وقت لزوم
4- راه دیگر کم و زیاد کردنِ مصرف در وقتِ لزوم همونی هست که شما بهش اشاره کردین (تغییر مدت باز بودن انژکتورها ) .
بسیاری از ماشینهای داخل ایران از نوع اول و دوم هستند که کامپیوتر قدرت تغییر زمان پاشش توسط انژکتورها رو نداره
چون اینجا بخش خودرو نیست دیگه بیشتر از این موضوع رو باز نمیکنم
======================================
بنده و چند نفر از دوستان علاقمند به کاهش مصرفِ بیش از حد , آزمایشهای موفق زیادی انجام دادیم و مصرف سوخت رو تا حدود 40% کاهش دادیم
قصه اش طولانی هست اما فقط همین رو بگم که یکی از مشکلاتی که بی سر و صدا گریبان خوددرو انژکتوری رو میگیره , مشکل بالا رفتن فشار سوخت هست . درست مثل مشکل فشار خون که مردم رو بی سر و صدا مبتلا میکنه و باعث از کار انداختن کلیه ها و آسیب به چشم و حتی کوری و یا سکته ی مغزی میشه
علت اینکه فشار سوخت رو کاهش دادیم 2 چیز بود
1- رسوب گرفتن رگولاتور و بالا رفتن فشار سوخت و بالا رفتن مصرف خصوصاً در شهر
2- کاهش مصرف بنزین در شهر چون رگولاتور نوع اول و دوم تشخیص نمیده که توی شهر میشه فشار کمتر باشه
با 3 روش مصرف رو کم کردیم با موفقیت :
نصب پتانسیومتر برای خروجی سنسور مپ
نصب شیر برای لوله ای که سوخت رو میبره برای ریل سوخت
نصبِ بستِ شیلنگ روی شیلنگِ سوخت و کم کردن فشار با محکم کردن بست و تنگ کردنِ شیلنگ
البته روشهای مکانیکی دیگه ای هم انجام دادیم که ذکرش خیلی وقت میبره
ماتیزی که به علت رسوب گرفتگی رگولاتورش مصرفش شده بود 11L/100km با یکی از روشهای مکانیکی شد صدی 6.5 در شهر و صدی 6 لیتر در جاده یعنی حدود 40% کاهش مصرف

99% از مکانیکهای ایران اصلاً به فکرشون هم نمیرسه که رگولاتور اگر رسوب بگیره مصرف بی سر و صدا بالا میره
یکی از لذتهای این دنیا , کنترل مقدار فشار سوخت در ماشینهای نوع اول و دوم هست در شهر جاده
:20:
بنده خودم این رو تجربه کردم . قدرت فوق العاده با بالا بردن فشار در لحظاتی که قدرت زیاد لازمه و کم کردن مصرف در شهر که بیشتر با دور آرام و دنده های سنگین و دور موتور زیر 3000rpm سر و کار داریم
حالا دنبال سیستمی برای آزمایش روش کنترل سوخت با تغییر ولتاژ پمپ هستیم چون با نصبش روی داشبورد سمت درب راننده میشه مصرف رو برای شهر و جاده به میزان دلخواه رسوند به حداقلِ مقدار مفید تا موتور از کم مصرفی ضرر نبینه مثل کم جون شدن بیش از حد و یا سوختن سر سوپاپها
این بود کل ماجرا به صورت فشرده و مختصر

MOHAMMAD_ASEMOONI
10-05-2015, 08:30
ولوم گزينه مناسبي نيست و حرارت ناشي از تلفات ولتاژتون موجب سوختنش ميشه.
بايد از مبدل هاي DC به DC استفاده كنيد.سلام بر شما و تشکر از پاسختون

مدار پیشنهادی شما شامل چه قطعاتی هست
برق سیستم 12V و آمپر حدود 4 یا 5 هست و میخوایم ولتاژ رو از بین 12 تا 8 کم و زیاد کنیم
با تشکر مجدد

N I G H T P E A C E
10-05-2015, 15:16
سلام بر همگی
سوال:
میخوایم یک پتانسومتر (ولوم) بذاریم کنار داشبورد برای پمپ بنزین خودروی انژکتوری به طوریکه بتونیم ولتاژ رو حداکثر 4 ولت کاهش بدیم یعنی وقتی ولوم رو تا آخر ببریم بالا , ولتاژ از 12 ولت بشه 8 ولت و قدرت پمپ کاهش پیدا کنه
ولوم باید چند اهمی باشه ؟
با تشکر

سلام

من رشته ام الکترونیک نیست ولی فکر کنم باید اینطور باشه (اگه جایی اشتباه کردم دوستان تصحیح کنن)

باید اول مقاومت پمپ رو محاسبه بکنید و بعد با استفاده از فرمول زیر میتونید مقاومت ولوم رو بدست بیارید.


V out=V in * R 1 / R 1+R2


در این فرمول ولتاژ مورد نظر (8-12) میشه ولتاژ ورودی در مقاومت ولوم تقسیم بر مقاومت کل (ولوم + پمپ)

به عنوان مثال، فرض میکنیم جریان پمپ 4 هست (همونطور که گفتید). با تقسیم ولتاژ باتری (12) بر جریان پمپ (4) مقاومت پمپ باید 3 باشه. بنابراین پمپ برای کار کردن به صورت عادی باید مقاومتش 3 باشه و اگر بیشتر بشه سرعت پمپ پایین خواهد امد.

در مدارهای سری ولتاژ به صورت درصدی در سر مقاوت ها افت میکنه، یعنی مثلا اگر شما مقاومت ولوم رو هم 3 (مساوی با مقاومت پمپ) انتخاب کنید ولتاژ پمپ نصف (6) خواهد شد. بر همین اساس و طبق فرمول بالا شما باید برای ولوم مقاومت 1.5 رو انتخاب کنید تا بتونید 4 ولت رو به صورت دلبخواه کم و زیاد کنید.



4.5 / 1.5 * 12 = 4 ............... ولتاژ دو سر پتانسیومتر


4.5/ 3 * 12 = 8................... ولتاژ پمپ وقتی ولوم بازه

3 / 3 * 12 = 12 ......................... ولتاژ پمپ وقتی ولوم بسته اس




این ولوم رو باید سری با پمپ ببندید، با این کار وقتی ولوم رو کاملا ببندید مقاومت پمپ 3 اهم خواهد شد، و پمپ به صورت فول کار خواهد کرد، اما وقتی تا آخر بازش میکنید، یک مقاومت 1.5 اهمی به مدار اضافه میشه و 4 ولت از 12 ولت در دو سر این مقاومت افت خواهد کرد و فقط 8 ولت به پمپ میرسه.

حالا شما مطمین هستید که پمپ با 8 ولت هم کار میکنه؟ براش خطرناک نیست؟

MOHAMMAD_ASEMOONI
10-05-2015, 22:16
سلام .
حالا شما مطمین هستید که پمپ با 8 ولت هم کار میکنه؟ براش خطرناک نیست؟
سلام
ممنون از حضورتون و اطلاعات سودمندی که نوشتین
از این روش در خیلی جاها استفاده میشه برای کنترل سرعت موتور الکتریکی
مثل فنِ رادیاتور , بلاورِ بخاریِ ماشین , پنکه ی کولر , پنکه ی سقفی , پنکه ی رومیزی ,و غیره
در ماشینهای مدرن قطعه ای هست که به کامپیوتر ماشین وصله و ولتاژ پمپ رو تغییر میده تا فشار سوخت در وقت لزوم کم یا زیاد بشه

mad86
10-05-2015, 23:50
سلام

ببينيد براي كنترل موتورها فقط الزاما با كاهش توان اعمالي كنترل نميشه و كلا خودش دنيايي هست براي خودش. روش هاي كنترل PWM و.. معمولا استفاده ميشه و بستگي به نوع موتور هست.اما چون شما ميگيد تست كرديد براي اين كار مي تونيد از ماژول هاي آماده DC‌بهDC كاهنده آمپر بالا استفاده كنيد. مثلا آي سي LM2596 يكي از اين نوع مبدل هاي معروف و ارزان هستند توصيه مي كنم آماده كرده اون رو از سايت ECA تهيه كنيد .مدل هاي مختلفي داره ترجيحا بالاترين جريانش رو تهيه كنيد.فكر كنم قيمتي بين 15 تا 30 تومن دارند. يك پتانسيومتر روش هست كه براي تنظيم ولتاژ خروجيش مي تونيد استفاده كنيد .روش هاي ساده تر هم هست ولي تلفاتشون زياده اين مدل ها چون سوئيچينگ هستند راندمان بسيار بالا و قيمت مناسبي هم دارند


اين كه گفتيد معمولا ماشين هاي ايراني پمپ و جريان رو به كنترلر مركزي متصل نميكنند اين يك فاجعست:n04: يعني چهارتا برنامه نويس و مهندس ندارند همچين سيستم كامل دانش فنيش در ايران موجود هست!!

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

New Ray
10-05-2015, 23:53
مطمئن هستید پمپ با ولتاژ پایین تر جواب میده ؟ پمپ با فن یا پنکه فرق داره فن ها حتی تا کمتر از نصف ولتاژ هم شاید کار کنند ولی پمپ خیلی حساس تره. مداری که در خودروهای مدرن تر دیدید شاید با PWM ولتاژ پمپ رو تغییر بده؛ اگه مطمئن نباشین ممکنه پمپ گیر کنه و بسوزه.

+
به هر حال چون جریان بالاست همونطور که دوستان گفتن ولوم خیلی کاربرد نداره و باید از مبدل یا رگولاتور ولتاژ استفاده کنید. نمونه های مختلفی میشه درست کرد ، یه نمونه در زیر میذارم :

البته مقادیر قطعات کمی متفاوت میشه که در صورت تصمیم قطعی ساخت، جزئیاتش و براتون میگم. ( ولتاژ مدار متغیر هم میشه )

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

پ.ن :
ماژول بالایی LM2596 رو تهیه کنید مناسبه بنظرم. البته فکر کنم جریانش 5 آمپر باشه و نمیدونم مصرف پمپتون چقدره.

MOHAMMAD_ASEMOONI
12-05-2015, 11:09
مطمئن هستید پمپ با ولتاژ پایین تر جواب میده ؟ پمپ با فن یا پنکه فرق داره فن ها حتی تا کمتر از نصف ولتاژ هم شاید کار کنند ولی پمپ خیلی حساس تره. مداری که در خودروهای مدرن تر دیدید شاید با PWM ولتاژ پمپ رو تغییر بده؛ اگه مطمئن نباشین ممکنه پمپ گیر کنه و بسوزه. به هر حال چون جریان بالاست همونطور که دوستان گفتن ولوم خیلی کاربرد نداره و باید از مبدل یا رگولاتور ولتاژ استفاده کنید. نمونه های مختلفی میشه درست کرد ، یه نمونه در زیر میذارم :البته مقادیر قطعات کمی متفاوت میشه که در صورت تصمیم قطعی ساخت، جزئیاتش و براتون میگم. ( ولتاژ مدار متغیر هم میشه )[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]پ.ن :ماژول بالایی LM2596 رو تهیه کنید مناسبه بنظرم. البته فکر کنم جریانش 5 آمپر باشه و نمیدونم مصرف پمپتون چقدره.سلام


بله , این سیستم کارآمده و معجزه میکنه
قبلا با کاهش فشار سوخت به روشهای دیگه تست کردیم و نتیجه عالی بوده
در مورد ولتاژ پمپ , فقط میخوایم ولتاژ رو یکی دو ولت کم کنیم یا شاید 3 ولت .
در ماشینهای مدرن این قطعه اصلا وجود داره و تاثیر زیادی در کم کردن مصرف داره خصوصا در دور آرام و شهر


بیشتر ماشینهای انژکتوری مدل پائین مبتلا به فشار سوخت هست که به علت رسوب گرفتن رگولاتورش هست
این سیستم ساده اون مشکل رو حل میکنه
امتحان کنید و لذت ببرید از کارتون
:20:

N I G H T P E A C E
13-05-2015, 13:33
سلام


بله , این سیستم کارآمده و معجزه میکنه
قبلا با کاهش فشار سوخت به روشهای دیگه تست کردیم و نتیجه عالی بوده
در مورد ولتاژ پمپ , فقط میخوایم ولتاژ رو یکی دو ولت کم کنیم یا شاید 3 ولت .
در ماشینهای مدرن این قطعه اصلا وجود داره و تاثیر زیادی در کم کردن مصرف داره خصوصا در دور آرام و شهر


بیشتر ماشینهای انژکتوری مدل پائین مبتلا به فشار سوخت هست که به علت رسوب گرفتن رگولاتورش هست
این سیستم ساده اون مشکل رو حل میکنه
امتحان کنید و لذت ببرید از کارتون
:20:

1. جناب آسمونی اگر خودرو برای مدت زیادی با سوخت رقیق (با این روش) کار کنه مشکلی پیش نمیاد؟

2. اگر با نصب این مدار سوخت رقیق بشه، سنسور اکسیژن دوباره غنی ترش نمیکنه؟ مثلا با بیشتر باز نگه داشتن انژکتورها؟

3. نمیشه با نصب یه پتانسیومتر روی سنسور اکسیژن مصرف سوخت رو پایین تر آورد؟ مثلا طوری ولتاژ سنسور رو تنظیم کنیم که خود ECU دستور رقیق تر شدن سوخت رو بده؟

Ali.akh1376
29-09-2015, 19:12
پمپ بنزین جریان 15 امپر یا بیشتر میکشه نه 5 امپر

Ali.akh1376
29-09-2015, 19:49
لطفا اگه ساختید و ازمایشتون جواب داد خبر بدید تا ماهم بهره ببریم راستی اگه ممکنه یکم در مورد کم کردن مصرف بنزین یکم توضیح بین چون مصرف ماشین ما بصورت فجیحی بالا هس صدی 15لیتر مصرف میکنه گفتم اگه بشه مشورت کنم باهاتون تا بشه با این روش هایی ک گفتین مصرفش رو کم کنیم ماشینمونم کاپرا هستش موتورشم میتسوپشی انژکتوری هستش با تشکر

Ali.akh1376
05-11-2015, 02:37
اقای اسمونی پروژه تون ب کجا رسید

MOHAMMAD_ASEMOONI
17-11-2015, 21:47
لطفا اگه ساختید و ازمایشتون جواب داد خبر بدید تا ماهم بهره ببریم
راستی اگه ممکنه یکم در مورد کم کردن مصرف بنزین یکم توضیح بین چون مصرف ماشین ما بصورت فجیحی بالا هس صدی 15لیتر مصرف میکنه گفتم اگه بشه مشورت کنم باهاتون تا بشه با این روش هایی ک گفتین مصرفش رو کم کنیم
ماشینمونم کاپرا هستش موتورشم میتسوپشی انژکتوری هستش با تشکرسلام
در تاپیک عیب یابی مشکلتون رو بنویسید تا بررسی کنیم و علت رو پیدا کنیم
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سیستم کاهش سوخت با کاهش ولتاژ پمپ بنزین , یک سیستم فعال هست و آزمایش شده و الان روی بسیاری از ماشینهای مدرن نصب هست اما توسط کامپیوتر به صورت اتوماتیک تنظیم میشه
کنترل دستی ولتاژ و فشار سوخت هم کار ساده ای هست برای شهر و جاده

MOHAMMAD_ASEMOONI
17-11-2015, 22:03
اقای اسمونی پروژه تون به کجا رسید ؟
سلام
تشکر از توجه شما
به بنده اطلاع دادند که در خیابان طالقانی اصفهان مغازه ای هست به اسم مهاجر که کاهنده ی ولتاژ با نشاندنده ی دیجیتالی ولتاژ داره و 10 آمپر هست به قیمت 36000 تومن
این برای کسانی که اصفهان هستند
در شهرهای دیگه هم به فروشگاههای قطعات الکترونیکی مراجعه کنین و همین ماژول رو بگیرید
این ماژول همون چیزی هست که لازم دارید برای کنترل فشار سوخت و کاهش سوخت در حد لازم
این ماژول از صفر تا 30 ولت رو میگیره و ولتاژ خروجی رو در حد دلخواه کم میکنه چون ولوم برای کاهش ولتاژ داره
نصبش بسیار آسونه
کافیه برق مثبت پمپ رو پیدا کنین و سیمش رو دنبال کنین تا زیر داشبورد
اونجا قطعش کنین و وصلش کنین به ورودی ماژول
خروجی ماژول هم وصل میشه به سبمی که میره برای پمپ
یک منفی هم از باتری به ورودی ماژول وصل میشه
منفی پمپ هم به منفیِ خروجی ماژول وصل میشه
تقریباً شبیه اینه
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] EzMDA7aD0zNjI7dz03NTA-/[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] EzMDA7aD0zNjI7dz03NTA-/[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

Abbas.bz1
22-08-2023, 21:18
بعدنصب این ولوم یا مبدل ولتاژ باید فشارشکنو از روی پمپ برداریم؟؟؟؟؟ من امتخان کردم ی مقدار افت فشار بعد گاز دادن یا معکوس بوجود میاد راه کارش چیه

pcworld.user
14-12-2023, 06:38
توی بعضی موتورهای برقی اگه ولتاژ ورودی افت پیدا کنه موتور برقی آمپر بالاتری می کشه و در نتیجه سیم پیچش داغ میشه و میسوزه (علت سوختن موتور یخچال موقع نوسانات برق)
ممکنه پمپ بنزین ماشین هم به همین علت بسوزه:whistle:

pcworld.user
14-12-2023, 06:42
اگه واقعا مشکل از کثیف شدن رگولاتور بنزینه پس چرا با تمیز کردنش مشکل مصرف بالای بنزین رو بطرف نکنیم و در عوضش بریم طرف کاهش ولتاژ پمپ؟!

MOHAMMAD_ASEMOONI
09-01-2024, 08:34
اگه واقعا مشکل از کثیف شدن رگولاتور بنزینه پس چرا با تمیز کردنش مشکل مصرف بالای بنزین رو بر طرف نکنیم و در عوضش بریم طرف کاهش ولتاژ پمپ؟!

سلام

معیوب شدنِ رگولاتور سوخت ، فقط یکی از علتهای افزایش مصرف بنزین هست .
یک علت دیگرش گشاد شدنِ کانال عبور بنزین از داخل انژکتور هست .

یک علت دیگرش زیاد بودنِ زمان روشن بودن انژکتور توسط کامپیوتر هست که برق ۱۲ ولت یا ۲۴ ولت میده به انژکتور که بستگی به نوع خودرو داره .


◼️ رگولاتور سوخت کارش اینه که نذاره فشار بنزین در پشت انژکتورها بیش از حد بالا بره . یعنی به محض اینکه فشار سوخت در پشت انژکتورها از حد معینی بالاتر بره ، رگولاتور کمی باز میشه و فشار اُفت می‌کنه تا حدِ نرمال .

◼️ نکته بسیار مهم که اکثر مردم و حتی مکانیک ها ازش بی‌خبرند اینه که انژکتور فقط یک شیر برقی هست که با روشن هست یا خاموش . فقط همین
علت پاشش بنزین از انژکتورها فقط همون فشار بنزین یا گازوئیل یا الکل (سوخت مایع) در پشت انژکتورها هست که توسط پمپ بنزین ایجاد میشه .

◼️ پس مقدار پاشش بنزین از انژکتورها بستگی داره به :
★ فشار سوخت در پشت انژکتورها
★ زمانِ باز بودنِ انژکتور یا همون زمان روشن بودن انژکتور که توسط کامپیوتر انجام میشه.
★ و قُطرِ کانالِ عبورِ بنزین از داخلِ انژکتور . یعنی بزرگی یا کوچکی انژکتور

◼️ شک نداشته باشین که کنترل ولتاژ پمپ بنزین می‌تونه باعث کاهش یا افزایش مقدار پاشش بنزین از انژکتورها بشه .

◼️ البته اگر رگولاتور سوخت معیوب باشه و باعث بالا رفتن فشار بنزین و مصرف بنزین شده باشه ، یقیناً تعویضش با رگولاتور استاندارد و سالم می‌تونه باعث کاهش مصرف بنزین بشه .

◼️ روشِ اصولی و علمیِ عیب‌یابیِ رگولاتور سوخت اینه که فشار سوخت در پشت انژکتورها با فشارسنجِ سالم و استاندارد اندازه‌گیری میشه و با مقداری که طراحانِ خودرو تعیین کرده‌اند مقایسه میشه .
اگر فشار بیشتر از حدِ تعیین شده باشه پس رگولاتور باید عوض بشه

★حالا در ایران ، چند درصدِ تعمیرگاه‌های خودرو ابزارِ این کار رو دارند و چند تا تعمیرکار حاضره وقت بذاره و فشار سوخت در پشت انژکتورها رو اندازه بگیره ؟؟

◼️ موضوع دیگه اینه که بعضی‌ها فکر می‌کنند که کاهشِ ولتاژ پمپ بنزین باعث سوختنش میشه !

◼️ این هم صحیح نیست مگر اینکه ولتاژ اونقدر افزایش پیدا کنه که دیگه باعثِ سوختن سیم‌پیچ آرمیچرِ پمپ بنزین بشه .

درضمن ، برای پمپ بنزین خودرو از کاهنده ی ولتاژ استفاده میشه . نه افزاینده و یا کاهنده - افزاینده

◼️ ◼️ همین الان ، دهها سال هست که از روشِ کاهشِ ولتاژ ، برای کنترل سرعت و قدرت آرمیچر ها استفاده میشه در فنِ رادیاتورِ موتور و در فنِ زیر داشبورد که برای کولر و بخاری ازش استفاده میشه و همچنین پمپ بنزین و موتور برف پاک کن و غیره

◼️ ◼️ نوعِ جدیدش بهش میگن اینوِرتِر که در لباسشویی ها و کولرهای گازی و موتورهای آسانسور و غیره ازش استفاده میشه .

در لباسشویی کارش اینه که هنگام چرخش سریع برای کشیدن آب لباسها ، ابتدا ولتاژ کمی میده به موتور و با سرعت کم می‌چرخه تا لباسشویی به لرزش نیافته .
وقتی که مقداری از آب لباسها کشیده شد و سبک شد ، بعدش اینورتر با افزایشِ تدریجیِ ولتاژ ، سرعت چرخش رو بالا و بالاتر می‌بره تا اینکه به حداکثر میرسه بدون اینکه لباسشویی به لرزش بیافته .

در آسانسور ، هنگام توقف و یا حرکتِ کابین ، اینورتر باعث میشه توقف و یا حرکت، بسیار نرم و آرام و بدونِ تنش و شوک انجام بشه .

در کولرهای گازی اینورتر ، وقتی سرمایش به حد مطلوب رسید ، سیستم اینورتر ،با کاهش ولتاژِ آرمیچرِ کمپرسور ، باعثِ کاهش صدا و کاهش سرمایش و کاهش مصرف برق و کاهش استهلاک بشه .

◼️ ◼️ کاهش بیش از حدِ فشار سوخت ، باعث رقیق شدنِ بیش از حد سوخت و باعث تولید گرمای بیش از حد و درنتیجه سوختن لبه ی سوپاپ میشه که عوام بهش میگن ترسیده شدنِ سوپاپ

pcworld.user
11-01-2024, 16:28
◼️ این هم صحیح نیست مگر اینکه ولتاژ اونقدر افزایش پیدا کنه که دیگه باعثِ سوختن سیم‌پیچ آرمیچرِ پمپ بنزین بشه .

درضمن ، برای پمپ بنزین خودرو از کاهنده ی ولتاژ استفاده میشه . نه افزاینده و یا کاهنده - افزاینده


فکر نکنم دوست عزیز درست باشه
قضیه ی کنترل دور موتور با pwm (Pulse Width Modulation) که روش درست کنترل دور الکتروموتورهاست یک بحث متفاوته
همونطور که پیشتر عرض کردم کاهش ولتاژ الکتروموتورها فکر نکنم کار درستی باشه و - به خلاف تصور شما - میتونه باعث جریان کشی و سوختن سیم پیچ بشه
سوختن سیم پیچ الکتروموتورها لزوما در ولتاژ بالا اتفاق نمیوفته بلکه توی ولتاژ پایینتر از مجاز هم اتفاق میفته که گفتم چرا
اینکه بعضی الکتروموتورها دارای دور کند و دور تند هستن هم ربطی به ولتاژ نداره بلکه اگه اشتباه نکنم دارای دو تا سیم پیچ جداگونه هستن

pcworld.user
11-01-2024, 16:35
اگه جای شما باشم برای اطمینان بیشتر اینو توی انجمن تخصصی برق و الکترونیک eca مطرح می کنم چون گمون نکنم اینجا متخصص توی این حوزه داشته باشیم

MOHAMMAD_ASEMOONI
12-01-2024, 17:58
فکر نکنم دوست عزیز درست باشه
قضیه ی کنترل دور موتور با pwm (Pulse Width Modulation) که روش درست کنترل دور الکتروموتورهاست یک بحث متفاوته
همونطور که پیشتر عرض کردم کاهش ولتاژ الکتروموتورها فکر نکنم کار درستی باشه و - به خلاف تصور شما - میتونه باعث جریان کشی و سوختن سیم پیچ بشه
سوختن سیم پیچ الکتروموتورها لزوما در ولتاژ بالا اتفاق نمیوفته بلکه توی ولتاژ پایینتر از مجاز هم اتفاق میفته که گفتم چرا
اینکه بعضی الکتروموتورها دارای دور کند و دور تند هستن هم ربطی به ولتاژ نداره بلکه اگه اشتباه نکنم دارای دو تا سیم پیچ جداگونه هستن

سلام دوست عزیز

روشهای مختلفی وجود داره برای کنترل سرعت چرخش آرمیچر یعنی کاهش و افزایش که بنده نخواستم جزئیاتش رو در مطلبم بنویسم چون بسیاری از مردم حال و حوصله خواندنِ مطالب طولانی رو ندارند .

★ یک روش ، همونطور که شما نوشتین یعنی استفاده از چند دور سیم پیچِ مستقل مثل موتور کولر آبی که ۲ سیم پیچ جداگانه داره برای دور تند و کند و وقتی هم که میسوزه ، جداگانه میسوزه یعنی یا دور تند میسوزه یا دور کند و به ندرت هر دو میسوزه مگر اینکه بعد از سوختن یکیش ، اونقدر از دومی استفاده کنند که اون هم بنا به دلایلی بسوزه مثل نوسان برق یا حرارت زیاد با گیر کردن پروانه و غیره

★ روش دیگه ، استفاده از مقاومت‌های معمولی هست که در بسیاری از خودروها برای کنترل سرعت فن بخاری و کولر و فنِ رادیاتورِ موتور ازش استفاده میشه.
یعنی آرمیچر این موتورها فقط یک سیم پیچ داره .
برای دورِ بسیار کند ، برقِ مثبتِ از ۳ مقاومتِ سِری شده رد میشه و ولتاژ به حدود ۸ ولت میرسه بر فرض مثال .
برای دور کند از ۲ مقاومت رد میشه و به ۱۰ ولت میرسه بر فرض مثال
برای دور متوسط از یک مقاومت رد میشه و به ۱۱ ولت میرسه بر فرض مثال
برای دور تند ، برق باتری مستقیم می‌ره برای موتور .

مثل این ماژول:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

★ روش دیگه استفاده از ترانزیستور هست که با یک پتانسیومتر (مقاومت متغیر)، ولتاژِ مثبتِ پایه ی اولِ ترانزیستور رو کنترل و کم و زیاد می‌کنند و درنتیجه برقِ عبوری از پایه ی سوم ترانزیستور هم کم و زیاد میشه و می‌ره برای آرمیچر .
مثل اینها :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

★ روشهای پیچیده‌تر هم هست که هم از ترکیب چندین آی سی و ترانزیستور و مقاومت و پتانسیومتر و خازن و دیود و غیره هست که به صورت ماژول آماده هم فروخته میشه که همون سیستم اینوِرتِر هست که با کاهش و افزایش تدریجی برق موتور ، سرعتش رو کنترل میکنند به صورت دستی یا اتوماتیک .

مثل اینها

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

pcworld.user
13-01-2024, 02:28
پتانسیومترها و ولوم های رایج برای جریانهای عبوری خیلی کمتر از 1 آمپر طراحی و ساخته شدن و در بیش از اون کربن داخلشون بسرعت داغ شده و می سوزه
اینطور که نگاه کردم پمپ بنزین داخل باک معمولا بین 5 تا 8A جریان می کشه
این مشکل رو شما چطوری می خوای حل کنی؟!

MOHAMMAD_ASEMOONI
13-01-2024, 14:31
پتانسیومترها و ولوم های رایج برای جریانهای عبوری خیلی کمتر از 1 آمپر طراحی و ساخته شدن و در بیش از اون کربن داخلشون بسرعت داغ شده و می سوزه
اینطور که نگاه کردم پمپ بنزین داخل باک معمولا بین 5 تا 8A جریان می کشه
این مشکل رو شما چطوری می خوای حل کنی؟!

سلام

◼️ در صفحه ی دومِ همین تاپیک ، در مطلب شماره ۱۶ نوشته‌ام که ماژول کاهنده ولتاژِ ۱۰ آمپری در بازار فروخته میشه .

◼️ این ماژول ها معمولاً با ولتاژ ۱ تا ۳۰ ولت کار می‌کنه .

یعنی موقع خریدش باید بکنیم ماژول کاهنده ولتاژِ ۱۰ آمپری با ولتاژِ مناسب که معمولاً همون ماژول کاهنده ی صفر تا ۳۰ ولتیِ ۱۰ آمپری .
یا ۱۵ آمپری که دیگه بهتر هست .

اگه از نوعی باشه که دارای ولومِ بزرگ و خوشدست برای کاهش ولتاژ و نشانگر ولتاژ باشه خیلی بهتر هست چون کار باهاش راحت‌تر هست .

نشانگر دار مثل اینها :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

◼️ چند سال پیش نوع ولوم دار زیاد بود در نت ولی الان هر چی گشتم چیزی پیدا نکردم . انواعِ فعلی باید با پیچ‌گوشتی کوچک ، ولتاژِ خروجی رو تغییر بدیم .

◼️◼️ نکته بسیار مهم اینه که فقط با چرخش خیلی کمِ این ولوم یا تغییر دهنده ی ولتاژ ، قدرت پمپ بنزین زیاد کم میشه پس راننده باید با دقت زیاد ، مقدار لازم رو پیدا کنه تا بیش از حدِ لازم ، مصرف سوخت رو کم نکنه. یعنی گاهی فقط کاهشِ نیم ولت یا ۷۵ صدمِ ولت کافی هست تا مصرف بنزین به اندازه ی کافی کم بشه

◼️ این سیستم برای ماشین‌هایی که اونقدر فشار بنزینش بالا رفته که دود سیاه و دوده و آب سیاه از اگزوزش خارج میشه خیلی مناسب هست .

◼️ در ماشین‌هایی هم که سنسور اکسیژن داره ، و سنسورش خراب شده و مصرف سوخت بالا رفته ، این ماژول باعث کاهش سوخت میشه .

◼️ برای روشن کردنِ ماشین در سرما باید ولتاژ پمپ بنزین برسه به همون ۱۲ وات چون با سوختِ غلیظ ، موتور بهتره روشن میشه . اصلاً ساسات هم در موتورهای کاربراتوری کارش همین هست که راهِ ورود هوا به مانیفولد هوا رو تا حد زیادی می‌بنده تا سوخت غلیظ بشه .

◼️ در موتورهای انژکتوردار ، اِستِپِر موتور این کار رو انجام میشه .

این کاهنده باید بر روی برقِ منفی و مثبتِ پمپ بنزین نصب بشه یعنی مثبت و منفیِ پمپ بنزین رو باید از خروجی این ماژول بگیریم .

◼️ سیمها باید به خوبی با فیشهای مناسب وصل بشه که بر اثر تکان‌های ماشین ، شل نشه و جرقه تولید نکنه .
سیم‌های برق بهتره از نوع کابلی باشه یعنی دارای ۲ روکش تا ایمنی بیشتری داشته باشه .

◼️ ◼️ ◼️ مسئولیت رعایت نکات ایمنی و درست انجام دادنِ کارها و هر گونه خسارت جانی و مالی بر عهدۀ خوانندگان این مطالب هست . بنده و این سایت هیچگونه مسئولیتی نداریم .

pcworld.user
13-01-2024, 18:59
سلام

◼️ در صفحه ی دومِ همین تاپیک ، در مطلب شماره ۱۶ نوشته‌ام که ماژول کاهنده ولتاژِ ۱۰ آمپری در بازار فروخته میشه .

◼️ این ماژول ها معمولاً با ولتاژ ۱ تا ۳۰ ولت کار می‌کنه .

یعنی موقع خریدش باید بکنیم ماژول کاهنده ولتاژِ ۱۰ آمپری با ولتاژِ مناسب که معمولاً همون ماژول کاهنده ی صفر تا ۳۰ ولتیِ ۱۰ آمپری .
یا ۱۵ آمپری که دیگه بهتر هست .

اگه از نوعی باشه که دارای ولومِ بزرگ و خوشدست برای کاهش ولتاژ و نشانگر ولتاژ باشه خیلی بهتر هست چون کار باهاش راحت‌تر هست .

نشانگر دار مثل اینها :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

◼️ چند سال پیش نوع ولوم دار زیاد بود در نت ولی الان هر چی گشتم چیزی پیدا نکردم . انواعِ فعلی باید با پیچ‌گوشتی کوچک ، ولتاژِ خروجی رو تغییر بدیم .

◼️◼️ نکته بسیار مهم اینه که فقط با چرخش خیلی کمِ این ولوم یا تغییر دهنده ی ولتاژ ، قدرت پمپ بنزین زیاد کم میشه پس راننده باید با دقت زیاد ، مقدار لازم رو پیدا کنه تا بیش از حدِ لازم ، مصرف سوخت رو کم نکنه. یعنی گاهی فقط کاهشِ نیم ولت یا ۷۵ صدمِ ولت کافی هست تا مصرف بنزین به اندازه ی کافی کم بشه

◼️ این سیستم برای ماشین‌هایی که اونقدر فشار بنزینش بالا رفته که دود سیاه و دوده و آب سیاه از اگزوزش خارج میشه خیلی مناسب هست .

◼️ در ماشین‌هایی هم که سنسور اکسیژن داره ، و سنسورش خراب شده و مصرف سوخت بالا رفته ، این ماژول باعث کاهش سوخت میشه .

◼️ برای روشن کردنِ ماشین در سرما باید ولتاژ پمپ بنزین برسه به همون ۱۲ وات چون با سوختِ غلیظ ، موتور بهتره روشن میشه . اصلاً ساسات هم در موتورهای کاربراتوری کارش همین هست که راهِ ورود هوا به مانیفولد هوا رو تا حد زیادی می‌بنده تا سوخت غلیظ بشه .

◼️ در موتورهای انژکتوردار ، اِستِپِر موتور این کار رو انجام میشه .

این کاهنده باید بر روی برقِ منفی و مثبتِ پمپ بنزین نصب بشه یعنی مثبت و منفیِ پمپ بنزین رو باید از خروجی این ماژول بگیریم .

◼️ سیمها باید به خوبی با فیشهای مناسب وصل بشه که بر اثر تکان‌های ماشین ، شل نشه و جرقه تولید نکنه .
سیم‌های برق بهتره از نوع کابلی باشه یعنی دارای ۲ روکش تا ایمنی بیشتری داشته باشه .

◼️ ◼️ ◼️ مسئولیت رعایت نکات ایمنی و درست انجام دادنِ کارها و هر گونه خسارت جانی و مالی بر عهدۀ خوانندگان این مطالب هست . بنده و این سایت هیچگونه مسئولیتی نداریم .
اونی که روی ماژولهای ولتاژ با آچار ریز باید تنظیم بشه اسمش مولتی ترن ایستاده هست
کسیکه به الکترونیک مسلط باشه میتونه اونو خارج کنه و بجاش مولتی ترن بزرگ و یا ولوم نصب کنه
به هر حال باید دونست دستکاری کردن میزان ورود سوخت یا هوا باعث اختلال در کار ECU میتونه بشه
گاهی رقیق کردن سوخت میتونه باعث داغ کردن موتور، فشار روی سامانه ی خنک کن و آسیب به واشر سرسیلندر بشه
اونم توی ایران و بعضی کشورهای منطقه که بهای سوخت از آب معدنی هم ارزونتره باید روی این دستکاری ها دو بار فکر کرد

Roghayyeh5
05-03-2024, 06:08
سلام
تشکر از همه عزیزانی که اینجا نظر دادن واقعا بدردم خورد

خودروی بنده ( دوو اسپرو۹۳)حدود یک سالی بود که مصرف خیلی بالا ( صدی ۱۶ الی ۱۷) و دود سیاه میکرد ، هر هفته باید شمعها رو باز میکردم تا تمیزشون کنم !!!
همه سنسورها شمعها وایرها و... عوض کردم نشد!
هر مکانیکی که بردم کلی پول گرفتند، وقتم گرفته شد، اما نهایتاً درست نشد.
مدتها تو این فکر بودم که باید فشار بنزین رو کم کنم تا اینکه با اینجا و این بحث آشنا شدم.
آقا انجامش دادم ، درست شد .
حالا بعداً از تجربه ام میگم