ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : لیــــگ مســــابقـــــات علمــــي { قوانين در پست اول }



صفحه ها : 1 [2]

Iron
05-09-2013, 08:17
در خصوص سوال قبل، این روش اندازه گیری دبی مشروط بر اینه که ارتفاع مایع درطول اندازه گیری شعاع و پر کردن ظرف تغییر زیادی نکنه تا بشه دبی رو ثابت فرض کرد. وگرنه دبی با کاهش ارتفاع سطح سیال در ظرف کاهش پیدا می کنه. پس نمیشه حجم مایع رو بر زمان تخلیه تقسیم کرد و اونرو برابر با دبی در لحظه اندازه گیری قطرها گرفت، چون دبی در طول تخلیه ثابت نیست.
اینکه روش بنده بر هر شیء قابل اعمال هست عیب محسوب نمیشه. اگر از وسیله ای غیر از اونچه که مجاز بود استفاده میشد، خارج از چهارچوب مساله بود. اگر مدنظر بوده که از سیالیت آب یا عسل استفاده بشه و نشده، مشکل از پاسخ نیست بلکه از سواله. یادآوری می کنم که قراره به سوالات پاسخ داده بشه نه اینکه پاسخ موردنظر حدس زده شه.
خطایی که استفاده از عسل وارد می کنه بزرگتر از اونیه که بشه ازش چشمپوشی کرد.
در طول حضورم در این تاپیک فکر می کنم بیشتر از اونیکه برای حل مساله وقت گذاشته باشم ناخواسته مشغول حواشی بوده ام و اونچه هم که در پاسخ شنیدم، بنظرم به دور از حقیقت طلبی بوده. تا قصه براین منواله، انگیزه ای برای ادامه شرکت در این مسابقه نیست.
به هر حال اگر شما و مسئولین روال حال حاضر رو مناسب می دونید، براتون آرزوی موفقیت می کنم :n16:

sara_program
06-09-2013, 10:00
سوال 16:

جوابهای صحیح دستگاه [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ix%7D%20x+%5Csqrt%7By%7D%3D11%5C%5C%20%5Csqrt%7Bx% 7D+y%3D7%20%5Cend%7Bmatrix%7D%5Cright. را با ارائه راه حل آن بدست آورید



سلام

تایپ کردن فرمول ریاضی اعصابمو به هم می ریزه. به همین خاطر براتون عکس گذاشتم


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

kvhsade
06-09-2013, 11:20
سلام راه حل خوبی است ولی اولاً چرا فقط [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ؟ و مثلا [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] *نیست؟ ثانیا در مورد [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] **بنابراین اگر شما دلیلی

برای این دو مورد ارائه دهید راه حل کامل خواهد شد البته اگر دلیلی برای ** ارائه بدید این دلیل در مورد اول هم کفایت میکند

درضمن صورت درست اتحاد مزدوج [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] می باشد که البته معلوم است در عکس شما نتیجه اشتباه نوشتاری است

با تشکر از مشارکت شما

MasterGeek
06-09-2013, 12:54
در خصوص سوال قبل، این روش اندازه گیری دبی مشروط بر اینه که ارتفاع مایع درطول اندازه گیری شعاع و پر کردن ظرف تغییر زیادی نکنه تا بشه دبی رو ثابت فرض کرد. وگرنه دبی با کاهش ارتفاع سطح سیال در ظرف کاهش پیدا می کنه. پس نمیشه حجم مایع رو بر زمان تخلیه تقسیم کرد و اونرو برابر با دبی در لحظه اندازه گیری قطرها گرفت، چون دبی در طول تخلیه ثابت نیست.
اینکه روش بنده بر هر شیء قابل اعمال هست عیب محسوب نمیشه. اگر از وسیله ای غیر از اونچه که مجاز بود استفاده میشد، خارج از چهارچوب مساله بود. اگر مدنظر بوده که از سیالیت آب یا عسل استفاده بشه و نشده، مشکل از پاسخ نیست بلکه از سواله. یادآوری می کنم که قراره به سوالات پاسخ داده بشه نه اینکه پاسخ موردنظر حدس زده شه.
خطایی که استفاده از عسل وارد می کنه بزرگتر از اونیه که بشه ازش چشمپوشی کرد.
در طول حضورم در این تاپیک فکر می کنم بیشتر از اونیکه برای حل مساله وقت گذاشته باشم ناخواسته مشغول حواشی بوده ام و اونچه هم که در پاسخ شنیدم، بنظرم به دور از حقیقت طلبی بوده. تا قصه براین منواله، انگیزه ای برای ادامه شرکت در این مسابقه نیست.
به هر حال اگر شما و مسئولین روال حال حاضر رو مناسب می دونید، براتون آرزوی موفقیت می کنم :n16:

یک هفته‌ای هست که قراره بحث‌های حاشیه‌ای به تاپیک جدا منتقل بشه برای همین پاسخ رو اینجا میذارم قاعدتا بعدا این پست باید منتقل بشه.

جواب سوال کاملا درسته و خودتون خوب میدونید که طراحی سوال و پاسخش کار بسیار وقت‌گیری هست و از انجمن و مسابقه‌ای عام‌المنفعه مثل این مسابقه و وقت داوطلبانه‌ی ما یا شما خیلی بعید هست (به همین خاطر ما ۲ امتیاز برای ارائه‌ی سوال گذاشتیم). به همین خاطر طبیعی است که حداقل من شخصا سوالات رو طراحی نمی‌کنم این سوال یک سوال معروف در یکی از منابع هست (به خاطر نقش اینترنت در لوث کردن این مسابقه از گفتن منابع معذورم) و خوشبختانه اثر جالب توجهی توی اینترنت نداره و جواب سوال هم درسته. من در پاسخ قبلی اشاره کردم که برخی از جزئیاتی که فرمودید درسته اما کلیت مسئله و راه‌[حل رو نقض نکرده بحث خطای اندازه‌گیری g هست. اتفاقا دقت مدلسازی متناسب با هدف باید تصمیم پاسخگو باشه. چظور IceLord به جواب درست (نه دقیق)‌ رسیده خوب شما یک کم باید برای بقیه هم فرصت و احترام قائل باشید همه چی که انحصاری یا معطوف به تفسیر شما که نمیشه. با تفسیر دائي‌جان ناپلئونی که نمیشه با روندی که توی این تاپیک هست برخورد سازنده‌ای داشت. در ضمن طبیعی هم هست که سوالات معما باشند. سوال پایان فصل که نیست. سوال صنعتی که نیست. همه‌ی سوالات معماهای علمی هستند. روش هم از اول همین بوده. ما به خلاقیت و ابتکار هم توجه داریم حتی بیشتر از دانسته‌های آکادمیک.

در نهایت این تاپیک، تاپیک من که نیست. یه جای Public و عمومی هست. تاپیک شما هم نیست چون یه تاپیک آزاد هست با یه سری قوانین ساده‌ی مشخص. من یکی از چندین نفری هستم که توی این تاپیک نقش داشتم....این تاپیک هم قراره دوره‌های بعدی هم داشته باشه و یک جریان هست که ادامه خواهد داشت. اینکه شما انگیزه‌ای داشته باشید یا نداشته باشید و اینکه با سبک و سیاق من موافق باشید یا مخالف باشید چیزی رو تحمیل نمی‌کنه. شرکت در این تاپیک حق شماست و شما هر وقت خواستین میتونین شرکت کنید. روال کار ما هم این بوده که نظرات کاربران رو همیشه شنیدیم و اغلب به کار بردیم در رابطه با نقطه نظر شما من مخالف حرفهای شما نیستم مخالفت من با برداشت شماست. بازم میگم اینکه در این مسابقه شرکت کنید یا نکنید تصمیم اختیاری خود شماست و این تاپیک یه تاپیک آزاد هست من هم یکی از ۷ نفری هستم که اینجا مسئوله و در ضمن قرار هم نیست همیشه باشم.

در نهایت موفق باشید:n16:

parsicola
06-09-2013, 13:25
برای حل ساده تر مساله و خلاص شدن از شر رادیکال از روش p و q استفاده میکنیم یعنی فرض میکنیم مقدار x معادل p^2 بوده و مقدار y معادل q^2 میباشد. که درنتیجه یک معادله درجه 4 را به دست میدهد.
x = p^2
y = q^2

با جایگذاری در معادلات دستگاه بالا ، دستگاه جدید زیر بدست میاد:



[*=left]p + q^2 = 7
[*=left]p^2 + q = 11



مقدار p را بر حسب q از معادله 1 به دست میاریم:
p = 7 - q^2
در معادله 2 جایگذاری میکنیم:

q^4 - 14q^2 + q + 38 = 0
که یک معادله درجه 4 میشود
با حل این معادله و دانستن این نکته که مقادیر p و q فقط اعداد مثبت هستند (به دلیل اینکه رادیکال منفی نداریم)
طبق روش حل معادلات درجه 4
y^4 + py^2 + r = 0
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پس دو عدد جواب ما میشه:
x1 = 3.1313125
x2 = 2
که فقط جواب 2 در معدله صدق میکنه
پس
q=2 > y=4
و در نتیجه
x= 9

parsicola
06-09-2013, 13:36
یه روش تستی هم داره که توضیحش خالی از لطف نیست.
چون رادیکال x و رادیکال y داریم پس ریشه ها مثبت هستند
چون sqrt x + y = 7 پس y حتما کوچکتر یا مساوی 7 هستش
و چون x + √y = 11 پس x هم کوچکتر یا مساوی 11 هستش.
اگر جواب تستها اعداد صحیح باشند ، آنگاه ----> برای x مقادیر 0 ، 1 ، 4 و 9 میتوانند صحیح باشند و برای y مقادیر 0 ، 1 و 4
و در معادلات بالا فقط عدد 9 برای x در هردو معادله صدق میکند و عدد 4 هم برای y
اینم روش کنکوری بدون حل معادله

sara_program
06-09-2013, 14:09
سلام راه حل خوبی است ولی اولاً چرا فقط [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ؟ و مثلا [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] *نیست؟ ثانیا در مورد [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] **بنابراین اگر شما دلیلی

برای این دو مورد ارائه دهید راه حل کامل خواهد شد البته اگر دلیلی برای ** ارائه بدید این دلیل در مورد اول هم کفایت میکند

درضمن صورت درست اتحاد مزدوج [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] می باشد که البته معلوم است در عکس شما نتیجه اشتباه نوشتاری است

با تشکر از مشارکت شما



ببخشید من دست خط ریاضیم تنده. خودم هم نمی فهمم که چی می نویسم.:n02: اتحاد مزدوج را اشتباه نوشتم. مرسی بابت نکته سنجیتون



خب 4 و1 مساوی نیستند . ولی 2و2 مساوی اند. سوال ما به گونه ای است که جوابها مساوی نیستند. پس مجبوریم از 4 و1 استفاده کنیم. در مورد اثبات اون ا معادله هم دوباره عکسی قرار دادم.



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

IceLord
06-09-2013, 15:41
برای حل ساده تر مساله و خلاص شدن از شر رادیکال از روش p و q استفاده میکنیم یعنی فرض میکنیم مقدار x معادل p^2 بوده و مقدار y معادل q^2 میباشد. که درنتیجه یک معادله درجه 4 را به دست میدهد.
x = p^2
y = q^2

با جایگذاری در معادلات دستگاه بالا ، دستگاه جدید زیر بدست میاد:



[*=left]p + q^2 = 7
[*=left]p^2 + q = 11



مقدار p را بر حسب q از معادله 1 به دست میاریم:
p = 7 - q^2
در معادله 2 جایگذاری میکنیم:

q^4 - 14q^2 + q + 38 = 0
که یک معادله درجه 4 میشود
با حل این معادله و دانستن این نکته که مقادیر p و q فقط اعداد مثبت هستند (به دلیل اینکه رادیکال منفی نداریم)
طبق روش حل معادلات درجه 4
y^4 + py^2 + r = 0
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پس دو عدد جواب ما میشه:
x1 = 3.1313125
x2 = 2
که فقط جواب 2 در معدله صدق میکنه
پس
q=2 > y=4
و در نتیجه
x= 9




سلام دوست عزیز

راه حلتون درست هست فقط جذر اعداد منفی هم داریم.
در نتیجه q شامل اعداد زیر میشه:


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

با استفاده از فرمول 1 مقدار p بدست میاد:

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

با به توان 2 رسوندن p به X میرسیم.

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

با به توان 2 رسوندن q به Y میرسیم.

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

با قرار دادن جوابها در معادله 1 به نتیجه می رسیم که جواب های a,c قابل قبول نیستند پس فقط جواب های b,d می مونن. با قرار دادن جوابهای b,d در معادله 2 به نتیجه می رسیم که جواب d هم قابل قبول نیست و فقط جواب b قایل قبول هست.


در نتیجه همونطور که دوستان عزیزمون گفتن فقط X=9 و Y=4 جواب مساله خواهد بود.

موفق باشید

kvhsade
06-09-2013, 18:31
قبل از هر چیز باید از همه دوستان بابت مشارکت در حل سوال تشکر کنم و اما بعد:
در مورد جواب جناب sara-program :اگر b-1 منفی باشد بنظر رابطه بالا نمیتواند درست باشد
در مورد جواب جناب IceLord : منظور شما از (اعداد منفی جذر دارند)چیست؟
در مورد جواب جناب parsicola : میتوان بعد از تغیر متغیر دادن معادلات بدون ورود به بحث معادلات درجه چهارم به روشی زیبا حل را ادامه داد و بیش از پیش به زیبایی ریاضیات و اوج خلاقیت ذهن بشر پی برد
دوستان بد نیست بدانید این مسئله را به حکیم عمر خیام نیشابوری نسبت میدهند

sara_program
06-09-2013, 18:52
درسته اگر b منفی باشه رابطه بالا صدق نمی کنه. من با فرض مثبت بودن رفتم جلو. ولی در کل فرقی هم نمی کنه که ما کدام را 4 بگیریم و کدام را 1 بگیریم. فقط چون می دانیم که مساوی نیستند هر دو را 2 نمی گیریم.
در هر صورت جواب یکسانی را به ما می ده.
من در هر دو حالت را بررسی کردم:


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

kvhsade
06-09-2013, 22:38
b که منفی نمیشه منظور b-1 بود که البته با جابجایی حالتها موضوع بزرگتر یا کوچکتر بودن مهم نیست حالا باید دلیلی برای برابر نبودن آنها داشته باشیم
اینم بگم راه حل شما خوبه فقط الان موضوع ارائه دلیل برای حالتهای مختلف مسئله است که باید تساوی را رد کرد

sara_program
06-09-2013, 23:00
b که منفی نمیشه منظور b-1 بود که البته با جابجایی حالتها موضوع بزرگتر یا کوچکتر بودن مهم نیست حالا باید دلیلی برای برابر نبودن آنها داشته باشیم
اینم بگم راه حل شما خوبه فقط الان موضوع ارائه دلیل برای حالتهای مختلف مسئله است که باید تساوی را رد کرد

اگر مساوی قرارشون بدیم b یک عدد اعشاری می شه و دیگه صحیح نیست.


a-b = a + b -1 ---> 2b = 1 ---> b = 1/2

Iron
07-09-2013, 11:34
یک هفته‌ای هست که قراره بحث‌های حاشیه‌ای به تاپیک جدا منتقل بشه برای همین پاسخ رو اینجا میذارم قاعدتا بعدا این پست باید منتقل بشه.

جواب سوال کاملا درسته و خودتون خوب میدونید که طراحی سوال و پاسخش کار بسیار وقت‌گیری هست و از انجمن و مسابقه‌ای عام‌المنفعه مثل این مسابقه و وقت داوطلبانه‌ی ما یا شما خیلی بعید هست (به همین خاطر ما ۲ امتیاز برای ارائه‌ی سوال گذاشتیم). به همین خاطر طبیعی است که حداقل من شخصا سوالات رو طراحی نمی‌کنم این سوال یک سوال معروف در یکی از منابع هست (به خاطر نقش اینترنت در لوث کردن این مسابقه از گفتن منابع معذورم) و خوشبختانه اثر جالب توجهی توی اینترنت نداره و جواب سوال هم درسته. من در پاسخ قبلی اشاره کردم که برخی از جزئیاتی که فرمودید درسته اما کلیت مسئله و راه‌[حل رو نقض نکرده بحث خطای اندازه‌گیری g هست. اتفاقا دقت مدلسازی متناسب با هدف باید تصمیم پاسخگو باشه. چظور IceLord به جواب درست (نه دقیق)‌ رسیده خوب شما یک کم باید برای بقیه هم فرصت و احترام قائل باشید همه چی که انحصاری یا معطوف به تفسیر شما که نمیشه. با تفسیر دائي‌جان ناپلئونی که نمیشه با روندی که توی این تاپیک هست برخورد سازنده‌ای داشت. در ضمن طبیعی هم هست که سوالات معما باشند. سوال پایان فصل که نیست. سوال صنعتی که نیست. همه‌ی سوالات معماهای علمی هستند. روش هم از اول همین بوده. ما به خلاقیت و ابتکار هم توجه داریم حتی بیشتر از دانسته‌های آکادمیک.

در نهایت این تاپیک، تاپیک من که نیست. یه جای Public و عمومی هست. تاپیک شما هم نیست چون یه تاپیک آزاد هست با یه سری قوانین ساده‌ی مشخص. من یکی از چندین نفری هستم که توی این تاپیک نقش داشتم....این تاپیک هم قراره دوره‌های بعدی هم داشته باشه و یک جریان هست که ادامه خواهد داشت. اینکه شما انگیزه‌ای داشته باشید یا نداشته باشید و اینکه با سبک و سیاق من موافق باشید یا مخالف باشید چیزی رو تحمیل نمی‌کنه. شرکت در این تاپیک حق شماست و شما هر وقت خواستین میتونین شرکت کنید. روال کار ما هم این بوده که نظرات کاربران رو همیشه شنیدیم و اغلب به کار بردیم در رابطه با نقطه نظر شما من مخالف حرفهای شما نیستم مخالفت من با برداشت شماست. بازم میگم اینکه در این مسابقه شرکت کنید یا نکنید تصمیم اختیاری خود شماست و این تاپیک یه تاپیک آزاد هست من هم یکی از ۷ نفری هستم که اینجا مسئوله و در ضمن قرار هم نیست همیشه باشم.

در نهایت موفق باشید:n16:

اینکه این سوال رو خودتون طرح نکردید و قبلا جای دیگه موجود بوده، چی رو توجیه می کنه؟
اصلا بحث تفسیر نیست. نیازی هم به تفسیر نیست چون مساله واضحه. کافیه یک قاشق عسل و یک قاشق آب رو دمر کنید تا ببینید چقدر در سرعت سقوط فرق می کنند. آیا مثلا خطای 80 درصد برای شتاب جاذبه میتونه قابل قبول باشه؟ بنده هم عرض کردم که وقتی گفتید میشه فرض کرد سیال آبه، این روش قابل انجامه چون از ویسکوزیته آب میشه صرفنظر کرد(اما از ویسکوزیته عسل نمیشه و شما تا پست آخر اصرار دارید که از این روش برای عسل هم میشه استفاده کرد) ایرادی هم که در پست قبل گرفتم به این قسمت از پاسخ شما که در پایین نوشته شده بود، نه پاسخ اون دوست دیگه.


البته راه عملی‌تر اندازه‌گیری قطر در دو جا و بعد اجازه دادن به خالی شدن‌ همه‌ی عسل یا آب (مقدار محدود) هست. به این ترتیب دیگه نیازی به اندازه‌گیری ارتفاع و قطر داخل ظرف نیست هرچند این تکنیک هم دقیق هست و زودتر آزمایش انجام میگیره.

----------------------------------------------------

فکر نمی کنم به دیگران بی احترامی کرده باشم یا فرصتی رو از کسی گرفته باشم. اگر چنین بوده بطور واضح توضیح بدین.

----------------------------------------------------


در ضمن طبیعی هم هست که سوالات معما باشند. سوال پایان فصل که نیست. سوال صنعتی که نیست. همه‌ی سوالات معماهای علمی هستند. روش هم از اول همین بوده. ما به خلاقیت و ابتکار هم توجه داریم حتی بیشتر از دانسته‌های آکادمیک.

مشخص نکردید که چرا روش بنده خارج از چهارچوب بود. این چهارچوب دقیقا چیه؟ اینکه یا هر شیء میشه اینکارو کرد پاسخ مناسبی به سوال من نیست. دوست عزیز، روشی که مورد نظر شما بود به ذهن بنده هم رسید اما دلیلی ندیدم که لقمه رو دور سرم بچرخونم، کلی خطا وارد کنم تا جوابی رو که شما دوست دارید داده بشه. برام مهمتر بود که نشون بدم در ازای این پیچیدگی اون راه حل، مزیتی حاصل نمیشه و میشه با همون ابزار و راهی ساده تر به نتیجه رسید.
کسی درمورد معما بودن سوال صحبتی نکرد و ایراد نگرفت. اتفاقا برخورد شما با مساله شبیه سوال آخر فصله. برای همینه که وقتی به نازک شدن ستون سیال بعنوان راهنمایی اشاره کردید، انتظار داشتید که حتما از این درسی که دادید برای حل مساله استفاده بشه. حالا اگر خلاقیت منجر به راه حل ساده تری شد تکلیف چیه؟
نکته این نیست که چه کسی تاپیک رو اداره می کنه. اینکه از سوی مسوولین اشتباهی رخ بده هم مشکلی نیست. مشکل اونجاییه که بفهمن اشتباهی رخ داده یا نقصی وجود داره اما زیر بار نرن و بخوان مساله رو رفع رجوع بکنن. این اشاره من صرفا مربوط به این سوال نیست.
در انتها لازم به ذکره که بنده متوجه مفاهیم کنایی مثل "تفسیر دائي‌جان ناپلئونی" و " نکات پراکنده به شکل پارازیتی" نمیشم. لطف کنید اگر حرفی دارید واضح بیان کنید.

kvhsade
08-09-2013, 08:14
سلام ضمن تشکر مجدد از همه دوستان برای مشارکت در حل سوال ریاضی این هم روشی دیگر برای حل دستگاه معادلات:

حل: [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]{\begin{matrix} x+\sqrt{y}=11\\ \sqrt{x}+y=7 \end{matrix}\right. \Rightarrow \sqrt{x}=A,\sqrt{y}=B\Rightarrow \left\{\begin{matrix} A^{2}+B=11\\ A+B^{2}=7 \end{matrix}\right.\Rightarrow \left\{\begin{matrix} A^{2}+B-11=0\\ A+B^{2}-7=0 \end{matrix}\right.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] \left\{\begin{matrix} A^{2}+B-9-2=0\\ A+B^{2}-4-3=0 \end{matrix}\right.\Rightarrow \left\{\begin{matrix} (A-3)(A+3)+(B-2)=0\\ (A-3)+(B-2)(B+2)=0 \end{matrix}\right.

از معادله اول داريم: [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ](A-3)(A+3)

اين مقدار را در معادله دوم جايگذاري ميكنيم [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ( A-3 \right )-(A-3)(A+3)(B+2)=0

از 3-Aفاكتور ميگيريم [ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] ( A-3 \right )\left [ 1-(A+3)(B+2) \right ]=0


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] A=3\Rightarrow x=9,y=4

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ](A+3)(B+2)\neq 0

چون A,B مثبت و هریک با دو و سه جمع شده و در هم ضرب شده اند پس این حاصلضرب مخالف یک بوده و در نتیجه مخالف صفر خواهد بود

موفق باشید

IceLord
08-09-2013, 22:41
قبل از هر چیز باید از همه دوستان بابت مشارکت در حل سوال تشکر کنم و اما بعد:
در مورد جواب جناب IceLord : منظور شما از (اعداد منفی جذر دارند)چیست؟
دوستان بد نیست بدانید این مسئله را به حکیم عمر خیام نیشابوری نسبت میدهند

سلام دوست عزیز
همونطور که تو راه حل نشون دادم منظورم اعداد مختلط بود.

+ من متوجه نمی شم این فرض که x , y حقیقی و مثبت هستند از کجا ناشی میشه؟ :n13:
دوستان می تونن توضیح بیشتری بدن؟

sara_program
09-09-2013, 10:15
سلام دوست عزیز
همونطور که تو راه حل نشون دادم منظورم اعداد مختلط بود.

+ من متوجه نمی شم این فرض که x , y حقیقی و مثبت هستند از کجا ناشی میشه؟ :n13:
دوستان می تونن توضیح بیشتری بدن؟

سلام.

شما منظورتون اعداد مختلط بوده. ولی در نظر داشته باشین که اعداد مختلط از دو قسمت موهومی و حقیقی تشکیل شده اند. قسمت موهومی اعداد مختلط هم باید همراه با i باشه. یعنی i برابر است با رادیکال منفی 1

اگر مقدار i هم در قسمت موهومی ضرب شده باشه باید عبارت زیر رادیکال منفی می بود. در کل هیچ علایمی از عدد موهومی در سوال نبود. مگر با احتساب اینکه i به توان 3 رسیده باشه که مقدارش شده باشه 1+ ، که در اینصورت هم باید کل اجزا به توان 3 رسیده باشند ولی درجه کل تابع 1 هستش.

kvhsade
09-09-2013, 22:09
امتیاز سوال ریاضی:
سارا4 امتیاز و پارسی کولا 2 امتیاز
موفق باشید

sansi
10-09-2013, 07:11
سوال هفدهم

نحوه و علت استفاده از پودر صمغ عربي در نقاشي با ابرنگ چيست ؟ در صورتي كه به هنگام استفاده از پودر صمغ عربي از تركيب KBr نيز استفاده شود ويژگي هاي نقاشي ايجاد شده چگونه خواهد بود؟

sara_program
10-09-2013, 14:28
سوال هفدهم

نحوه و علت استفاده از پودر صمغ عربي در نقاشي با ابرنگ چيست ؟ در صورتي كه به هنگام استفاده از پودر صمغ عربي از تركيب KBr نيز استفاده شود ويژگي هاي نقاشي ايجاد شده چگونه خواهد بود؟


صمغ عربی کاربردش این است که درصد حلالیت رنگ خشک را بالا می برد و نقاشی با آن ، نرم می شود. در شکل زیر نقاشی با دو آبرنگ نشان داده شده است. یکی آبرنگی که صمغ عربی دارد و یکی دیگر بدون صمغ عربی. آنکه صمغ عربی دارد باعث شده که رنگ خشک در آب ، کامل حل شود و نقاشی نرم تری نسبت به آن یکی آبرنگ داریم.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


تکمیل صحبت ها :

صمغ عربی شیره درخت اقاقیااست. وقتی تیوپ آبرنگ درش باز بماند و مدتی بگذرد ،صمغ عربی قبل از رنگ از تیوپ خارج می شود و به عنوان آلارمی است برای نقاش که در تیوپ را ببندد. صمغ عربی به راحتی در آب حل می شود و باعث می شود رنگدانه ها به راحتی در آب حل شوند. صمغ عربی به خودی خودش مرطوب است و از فرمول شیمیایی زیر تشکیل شده است: (همانطور که می بینید از H2O تشکیل شده است . فقط آرایش مولکولی تغییر یافته است) البته اگر بذاریم خشک بشه و پودرش کنیم دیگه مرطوب نیست و اگر بهش آب اضافه بشه دوباره مرطوب می شه


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]




صمغ عربی از دو قند به نام های آرابینوزیک و گالاکتوز تشکیل شده است.
چرا صمغ عربی در آب حل می شود؟
چون هم خودش خاصیت مرطوب دارد. و هم اینکه از دو قند تشکیل شده است. صمغ عربی را باید در آب گرم حل کنیم. چرا که آب گرم ، مولکولهایش انرژی جنبشی زیادی دارند و به قند ضربه می زنند و باعث حل شدن سریع قند می شوند.

پس از اینکه صمغ عربی را در آب گرم حل کردیم. رنگدانه ها (رنگ خشک پودر شده) را اضافه می کنیم. رنگدانه ها به خاطر خاصیت چسبندگی صمغ عربی حالت نرم به خود می گیرند و به هم می چسبند و سریعتر در آب حل می شوند چون صمغ عربی خودش محلول در آب است. برای همین وقتی این رنگ را روی کاغذ بکشیم رنگدانه ها جدا جدا پیدا نیستند. ولی آبرنگی که صمغ عربی نداشته باشد. رنگدانه ها از هم جدا جدا هستند و روی کاغذ خود نمایی می کنند.

نسبت صمغ عربی و آب هم نسبت 1 به 2 است. یعنی 1 واحد صمغ عربی را در 2 واحد آب حل می کنیم. ضمناً صمغ عربی باعث می شود که رنک به کاغذ و چوب بچسبد و ماندگاری بهتری داشته باشد.
اطلاعات عمومی (لازم به ذکر است که صمغ عربی خوراکی است . و کاربردهای فراوان دیگری هم دارد:
شیرینی ها - چسب تمبر پستی - نوشابه گازدار - چاپ و عکاسی - آرایشی بهداشتی - آتش بازی - چسب نوار چسب )


درباره ی ترکیبات KBr هم دوستان اگر مطلبی دارند بذارند تا استفاده کنیم. من دیگه خسته شدم:n02:

parsicola
10-09-2013, 22:12
سوال هفدهم

نحوه و علت استفاده از پودر صمغ عربي در نقاشي با ابرنگ چيست ؟ در صورتي كه به هنگام استفاده از پودر صمغ عربي از تركيب KBr نيز استفاده شود ويژگي هاي نقاشي ايجاد شده چگونه خواهد بود؟


اگه راه حل و پاسخمون درست باشه آیا امتیازش مثل سوال ریاضی قبل 2 امتیازه ؟
درضمن پست آدم رو مثل جت حذف نکنید! زشته

sansi
11-09-2013, 10:30
اگه راه حل و پاسخمون درست باشه آیا امتیازش مثل سوال ریاضی قبل 2 امتیازه ؟
درضمن پست آدم رو مثل جت حذف نکنید! زشته

امتيازات در اين دوره براي پاسخ هاي كامل به سوالات، 6 امتياز بوده و خواهد بود. دوست عزيز در اون سوال شما 2 امتياز موثر گرفتيد.

در مورد حذف پست هم در قوانين و هم در صفحات قبل اشاره شده بود كه در صورت غيرمرتبط بودن امكان حذف وجود داره؛ علاوه بر اين از ديروز با راه اندازي تاپيك حـواشـي لیــــگ مســــابقـــــات علمــــي ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) تمامي مباحث حاشيه اي كه هيچ گونه اشاره ي مستقيمي به پاسخ سوال ندارند در اون تاپيك پيگيري ميشه البته بازهم لازمه كه قوانين در اونجا هم رعايت بشه.

دوستان عزيز توجه داشته باشيد كه تمامي پست هاي غيرمرتبط بعد از اين پست با حذف مواجه خواهند بود.

sara_program
11-09-2013, 21:04
گمون کنم KBr منظورش همون برمید پتاسیم باشه. از این محلول برای فیلم عکاسی استفاده می شه. باید حتما با ژلاتین مخلوط بشه و مرتب هم زده بشه تا بلورهای نمک متبلور شوند. این محلول به نور حساس است و باید در تاریکخانه این کار انجام گیرد. گمون کنم KBr باعث شفافیت عکس و کریستالی شدن عکس بشه. لازم به ذکره که بعد از اینکه از KBr استفاده کردیم باید عکس را ظاهر کنیم که ظهور عکس خودش مبحثش جداست

sansi
14-09-2013, 16:41
نتيجه امتيازات در سوال هفدهم به اين صورت است:

1.5 امتياز براي sara_program ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])


صمغ عربی کاربردش این است که درصد حلالیت رنگ خشک را بالا می برد
صمغ عربی باعث می شود که رنک به کاغذ و چوب بچسبد و ماندگاری بهتری داشته باشد.


و نكاتي كه مورد نظر داوري بود:


نحوه استفاده از صمغ عربي به صورت نسبت 1 قسمت پودر صمغ عربي و 4 قسمت اب مقطر و تهيه ي محلولي براي اضافه كردن به رنگ هاي ابرنگ است.


علت: صمغ عربي باعث چسبندگي بين الياف پشم و نخ پشم مي شود و علت هم ويسكوزيته ي بالاي ان است. علت استفاده ان در نقاشي هاي ابرنگ به عنوان رقيق كننده ي رنگ ها اين است كه رنگ شامل صمغ عربي پس از قرار گرفتن بر روي بوم و خشك شدنش بهتر بر روي بوم باقي مي ماند و درخشنگي رنگ هم نسبت به حالت معمولي افزايش خواهد داشت. زمان خشك شدن رنگ در اين حالت كمي طولاني تر است.


در صورت اضافه شدن پتاسيم بروميد به محلول صمغ عربي و اب، ميزان ويسكوزيته صمغ به دليل تغيير در بار الكتريكي محلول كاهش پيدا كرده، زمان خشك شدن و درخشندگي رنگ ها نيز كاهش مي يابد و در صورتي كه نقاش بخواهد بر روي رنگ قبلي رنگ جديدي اضافه كند كيفيت لايه ي جديد كمتر از زماني خواهد بود كه از محلول بدون پتاسيم بروميد استفاده كرده است و علت هم از بين رفتن درخشندگي در لايه جديد است.

sansi
14-09-2013, 16:43
سوال هجدهم


در سلول های بدنی موش خانگی 40 کروموزوم وجود دارد.

- موش چه تعداد کروموزوم از پدر خود دریافت می دارد ؟
- چه تعداد اتوزوم در یک گامت موش موجود می باشد ؟
- چه تعداد کروموزوم جنسی در تخمـک موش یافت می شود؟
- چه تعـداد اتوزوم در سـلول های بدنی موش ماده وجود دارد ؟

sara_program
16-09-2013, 07:27
سوال هجدهم



در سلول های بدنی موش خانگی 40 کروموزوم وجود دارد.

- موش چه تعداد کروموزوم از پدر خود دریافت می دارد ؟
- چه تعداد اتوزوم در یک گامت موش موجود می باشد ؟
- چه تعداد کروموزوم جنسی در تخمـک موش یافت می شود؟
- چه تعـداد اتوزوم در سـلول های بدنی موش ماده وجود دارد ؟

- 20 تا کروموزوم. چون هر موجودی نصف کروموزوم از پدر می گیرد و نصف از مادر
- 19 تا . چون کلا در گامت این موش 20 کروموزوم وجود داره که یکیش جنسی است و مابقی اتوزوم است
- یکی . توضیحات فوق
-38 تا . چون یک جفت (2 تا ) جنسی است و مابقی اتوزوم.
توضیحات:
اتوزوم : سلولهای بدنی است.
گامت : سلولهای جنسی ماده

Bl@sTeR
17-09-2013, 07:26
سوال هجدهم


در سلول های بدنی موش خانگی 40 کروموزوم وجود دارد

- موش چه تعداد کروموزوم از پدر خود دریافت می دارد ؟
- چه تعداد اتوزوم در یک گامت موش موجود می باشد ؟
- چه تعداد کروموزوم جنسی در تخمـک موش یافت می شود؟
- چه تعـداد اتوزوم در سـلول های بدنی موش ماده وجود دارد ؟

سارا خانوم جواب درست دادن ولی منم میدم تا لال از دنیا نرم :n02:
20 تاشو از پدر میگیره
گامت حاوی نصف تعداد کرومزوم هستش به این صورت که یکی جنسی و بقیه غیر جنسی هستش پس میشه 19 تا غیر جنسی یا همون اتوزوم
تخمک هم سلول جنسی هستش و حاوی نصف تعداد کروموزوم و بعکس سوال بالایی 1 دونه !کروموزوم جنسی داره
سلول بدنی دارای پک کامله!پس منهای یه جفت کروموزوم جنسی میشه 38 تا

sansi
17-09-2013, 12:03
سلام به همه علاقه مندان ليگ مسابقات علمي .

از اونجاييكه ممكنه بعضي از دوستان تغييرات روي داده در قوانين ليگ رو دنبال نكند، لازم به ذكر است به زودي شاهد خاتمه يافتن دور اول ليگ خواهيم بود. همينجا از تمامي دوستاني كه با ما همراه بودند تشكر ميكنيم و اميدواريم كه تا انتهاي اين دور و در سري هاي بعدي هم با ما باشند.

دوستاني كه تمايل دارند در دور اول ليگ برنده باشند فرصت زيادي باقي نمونده ، بهتره تلاش خودتون رو در 2 سوال باقي مونده به كار ببريد:n26:




- دور اول ليگ مسابقات علمي در سوال 20 به پايان مي رسد و برنده ي ليگ كاربري خواهد بود كه بالاترين امتياز را در جدول اخذ كرده باشد.




به اميد موفقيت همگي.:n16:

V E S T A
17-09-2013, 20:00
در سلول های بدنی موش خانگی 40 کروموزوم وجود دارد.

- موش چه تعداد کروموزوم از پدر خود دریافت می دارد ؟

پاسخ: 20 کروموزوم

- چه تعداد اتوزوم در یک گامت موش موجود می باشد ؟

پاسخ: در گامت موش 19 کروموزوم اتوزوم (بدنی) دارد.

- چه تعداد کروموزوم جنسی در تخمـک موش یافت می شود؟

پاسخ: 1 کروموزوم جنسی در تخمک موش وجود دارد.

- چه تعـداد اتوزوم در سـلول های بدنی موش ماده وجود دارد ؟

پاسخ: 38 اتوزوم در سلول های بدنی موش وجود دارد.


امتیاز دهی:

sara_program ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) = پاسخ کامل، 6 امتیاز




- 20 تا کروموزوم. چون هر موجودی نصف کروموزوم از پدر می گیرد و نصف از مادر
- 19 تا . چون کلا در گامت این موش 20 کروموزوم وجود داره که یکیش جنسی است و مابقی اتوزوم است
- یکی . توضیحات فوق
-38 تا . چون یک جفت (2 تا ) جنسی است و مابقی اتوزوم.
توضیحات:
اتوزوم : سلولهای بدنی است.
گامت : سلولهای جنسی ماده

تشکر از حضور Bl@sTeR ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) عزیز

ممنون از توضیحات کامل هر دو عزیز

sansi
18-09-2013, 09:31
سوال نوزدهم



برای هر نوع کمانی، همیشه یک طول تیر بهینه وجود دار، یعنی تیری که هم بتوان آنرا پرتاب کرد و هم بیشینه‌ی فاصله‌ی ممکن را طی کند. توضیح بدهید که چرا چنین است؟‌ و طول تیر بهینه را بدست آورید.

Bl@sTeR
19-09-2013, 00:24
سوال نوزدهم



برای هر نوع کمانی، همیشه یک طول تیر بهینه وجود دار، یعنی تیری که هم بتوان آنرا پرتاب کرد و هم بیشینه‌ی فاصله‌ی ممکن را طی کند. توضیح بدهید که چرا چنین است؟‌ و طول تیر بهینه را بدست آورید.

تا دوستان با صوات نیومدن من بازم یه چیزی بگم :n10:
اونجوری که حدس میزنم ،باید برای هر نوع کمانی یه طول تیر بهینه وجود داشته باشه (غیب گفتم)
چونکه مثلا اگه یه کمانی بزرگ باشه و طول تیرمون کم باشه مسلما اون مقدار نیرو به تیره وارد نمیشه که تیر بتونه مسافت خوبی رو طی کنه
توضیح واضخات اینکه وقتی ما زه کمان رو میکشیم و رها میکنیم ،به تیر نیروی ذخیره شده در کمان رو انتقال میدیم
خب حالا هرچی این نیروی ذخیره شده بیشتر باشه تیر هم میتونه مسافت بیشتری رو طی کنه
پس طول تیر نباید از طول کشش زه کمان کمتر باشه چون تیر جلو پامون می افته
روایتی داریم که میگه :1/34 اینچ طول تیر می تواند از طول کشش بلندتر باشد
:n06:

sara_program
21-09-2013, 18:17
من تا این حد می دونم که تیر باید متناسب با اندازه دست تیر انداز باشه. یعنی نباید کوتاه تر از دست تیر انداز باشه. و اینم می دونم که ما چند نوع کمان داریم. متناسب با هر کمانی هم تیرها متفاوتند

MasterGeek
22-09-2013, 10:11
به عنوان راهنمائی، با این مسئله به عنوان یک مسئله‌ی فیزیکی نگاه کنید نه مسئله‌ی شکاری، ورزشی یا حرفه‌ای تیراندازی. لازم نیست اطلاعاتی راجع به انواع مختلف کمان یا رشته‌های مختلفی تیراندازی داشته باشید. کمان‌های حرفه‌ای معمولا از مکانیسم‌های پیچیده‌ای ممکنه استفاده کنن. اینجا ما با یک مسئله‌ی فیزیکی مواجه‌ایم و شما نوع کمان و زه و تیر را ساده فرض کنید. فرض‌هائی که قائل میشید رو هم عنوان کنید.

sara_program
22-09-2013, 19:58
هنگامی که کمانگیری تیری را پرتاب می‌کند ، به تیر هم شتاب به طرف بالا می‌دهد و هم شتاب رو به جلو. بنابراین بردار شتاب آن هم مؤلفه‌ای افقی و هم مؤلفه‌ی قائم را دارد. (منبع : دانشنامه رشد)




[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


تحلیلی که من خودم از شکل بالا و از جمله بالا می کنم اینه:

شما شکل زیر را یه نگاهی بندازید :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

همانطور که پیداست هرچه دست تیرانداز بلند تر باشه ، زه کمان کشش بیشتری پیدا می کنه و باعث شتاب بیشتری می شه. حالا یه موضوعی هست که اگرطول تیر از طول دست تیر انداز کوتاهتر باشه چی میشه؟ به نظر من در این صورت ، تیر در مسیر دو تا شتاب حرکت نمی کنه. چون تیر باید روی کمان فیکس بشه و هدف گیری بشه ، بعد رها بشه.
پس تا اینجا فهمیدیم که هر تیر انداز باید با توجه به اندازه دست خودش تیر را انتخاب کنه.
یه مسئله دیگه هم هست که به نظرم ، بهترین حالت قدرت کشش در زه کمان حالتیه که زه کمان تا نهایتش کشیده شده باشه. در اینصورت شتاب حداکثر را به تیر می ده. اندازه کشش زه کمان هم وابسته به دست تیر اندازه.

نتیجه گیری کلی:
یک تیر انداز باید با توجه به دست خود، کمانی را انتخاب کنه که حداکثر طول کشش زه آن برابر طول دست تیر انداز باشه. همچنین این تیر انداز تیری را انتخاب می کنه که از دست خودش بلندتر باشه. در این حالت ، تیر انداز زه کمان را تا نهایت کشش می کشه ، تیر را در جایی بین دو شتاب (عمودی و افقی) قرار می ده و تیر را رها می کنه.

یه نتیجه دیگه هم میشه از حرفای بالا گرفت: طول تیر از طول کشش زه کمان نباید کمتر باشه.

درباره طول خود کمان هم می شه اینطور گفت که : هرچه طول کمان بیشتر باشه ، کشش زه آن بیشتره. وقتی تیر انداز کشش زه کمان را امتحان می کنه در واقع این فاکتور هم لحاظ می شه.
بابت اینکه علمی صحبت نکردم عذر می خوام. من فقط فرضیات خودمو بیان کردم. شاید هم همش اشتباه باشه.

sansi
25-09-2013, 17:57
متاسفانه اين سوال نتونست هيچ پاسخ كامل و يا حتي اشاره اي كه مورد قبول داوران باشه رو داشته باشه و به همين دليل هم هيچ امتيازي به دوستاني كه شركت كردند اختصاص پيدا نمي كنه.
پاسخ سوال هم در اختيار دوستان قرار نخواهد گرفت تا در دوره هاي بعدي ،دوباره امكان طرح رو داشته باشه :n01:


سوال بعدي اخرين سوال دور اول ليـــگ خواهد بود.

sansi
25-09-2013, 17:59
سوال بيستم




ناخدای کشتی چند سال دارد؟ چند بچه دارد؟ و طول کشتی او چقدر است؟ به شرطی که حاصلضرب این سه عدد درست مجهول برابر 32118 باشد فرض میکنیم طول کشتی بیشتر از 1 متر و تعداد پسرهای ناخدا (که بیشتر از یک نفر است) با تعداد دخترهای او برابر است و همچنین سن او از تعداد بچه هایش کمتر نیست ولی از 100 سال کمتر است.

IceLord
25-09-2013, 19:09
سوال بيستم




ناخدای کشتی چند سال دارد؟ چند بچه دارد؟ و طول کشتی او چقدر است؟ به شرطی که حاصلضرب این سه عدد درست مجهول برابر 32118 باشد فرض میکنیم طول کشتی بیشتر از 1 متر و تعداد پسرهای ناخدا (که بیشتر از یک نفر است) با تعداد دخترهای او برابر است و همچنین سن او از تعداد بچه هایش کمتر نیست ولی از 100 سال کمتر است.


پارامترهای مساله :
n عدد مجهول
A سن ناخدا
K تعداد بچه های ناخدا
L طول کشتی ناخدا

شروط مساله:


n*32118=A*K*L
L>1

چون تعداد پسر های ناخدا از یکی بیشتر است پس حداقل دو می باشد (پسر اعشاری نداریم!). چون تعداد دختر و پسر ها برابر است پس تعداد فرزندان حداقل دو برابر تعداد پسران می باشد. به همین خاطر تعداد فرزندان حتما زوج و حداقل برابر 4 می باشد:

K>=4
K زوج است.
K<A<100
چون سن ناخدا کمتر از 100 سال است پس حتما تعداد فرزندان ناخدا نیز کمتر از 100 است.


حل مساله:
ابتدا عدد 32118 رو به عوامل اول تبدیل می کنیم که داریم101*53*3*2=32118
با استفاده از شرط اول داریم:
n*2*3*53*101=A*K*L
با مقایسه دو طرف مساوی سعی می کنیم پارامتر های مشابه را جداسازی کنیم.
از آنجایی که سن ناخدا و طبعا تعداد بچه های ناخدا کمتر از 100 است در نتیجه عدد 101 فقط می تواند نشان دهنده طول کشتی ناخدا باشد:
L=101
از آنجایی که تعداد بچه های ناخدا حتما زوج و بزرگتر از 4 است در نتیجه عدد 53 حتما نشان دهنده سن ناخدا خواهد بود که از 100 نیز کمتر است.
A=53
در انتهای نیز تعداد بچه های ناخدا برابر با n*2*3 خواهد بود که هم زوج است و هم از 4 بزرگتر.

تعیین حالت های ممکن برای n
از آنجایی که سن ناخدا بیشتر از تعداد بچه هایش است در نتیجه
n*6<53
n<53/6
n<8.83

از آنجایی که تعداد بچه های ناخدا حداقل 4 تاست و حتما عدد صحیح است پس:
6n>=4
n>=4/6
n>=0.67

چون تعادا بچه ها حتما عددی صحیح است پس n هم باید حتما عدد صحیح باشد. در نتیجه

n=1,2,3,4,5,6,7,8

لذا تعداد بچه های ناخدا هر یک از موارد زیر می تواند باشد:
K=6,12,18,24,30,36,42,48


++ میشد به مساله رو به شکل ریاضی پیچیده تری دید و با روش های constrained nonlinear multivariable function حل کرد.

IceLord
25-09-2013, 19:16
البته طول کشتی رو میشد n*101 گرفت که اونوفت تعداد بچه های ناخدا 6 تا میشد و سن ناخدا هم 53 سال میشد
L=n*101
A=53
K=6

یک راه دیگه اینه که سن ناخدا رو n*53 فرض کنیم که اونوقت n هر عدد اعشاری مابین 100/53 و 6/53 می تواند باشد.
L=101
A=n*53
K=6

در کل جوب پست بالا رو منطقی تر می دونم!

kvhsade
26-09-2013, 01:39
سلام
تعداد بچه ها فقط یک عدد است

kvhsade
26-09-2013, 12:47
جناب IceLord شش امتیاز میگیرد

sansi
29-09-2013, 13:26
سلام به همه ي همراهان عزيز.


با پايان يافتن دور اول لیــــگ مســــابقـــــات علمــــي كاربر عزيز sara_program ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) پس از كسب امتياز مورد نظر (20 امتياز) به عنوان برنده ي اين دوره اعلام مي شود.
تيم داوران مسابقات با تبريك به ايشان و به منظور تقدير از اين عزيز و ايجاد انگيزه در بين ديگر كاربران براي شركت در دوره هاي بعدي، مبلغي رو به عنوان هديه جهت خريد اينترنتي كتابي علمي در اختيار ايشان قرار مي دهد. اميدواريم اين هديه موجب افزايش بار علمي دوست عزيز sara_program ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) شود.


هماهنگي هاي لازم جهت دريافت جايزه به صورت پيغام خصوصي انجام خواهد گرفت.


در انتها از همه ي دوستان عزيزي كه با ما در تاپيك همراه بودند تشكر مي كنيم و اميدواريم شاهد حضورشان در دورهاي بعدي هم باشيم.


با تشكر
تيم داوران لیــــگ مســــابقـــــات علمــــي

sansi
08-10-2013, 13:32
سلام.

بالاخره بعد از گذشت يك هفته امروز هديه انتخابي برنده مسابقه به دستشون رسيد و ايشون هم تصويري از اون رو در اختيارم قرار دادند.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


قابل توجه parsicola ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) عزيز ايشون علاقه اي به اون سرويس چيني نداشتند و ترجيح دادند به جاش كتاب بگيرن :n02:.

اميدوارم دوستان در دورهاي بعدي مسابقه باز هم همراه ما باشند.