PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سورس بازی TETRIS برای یونتی



parvizamd
17-09-2011, 19:20
سلام

بلاخره موفق شدم TETRIS بسازم و خیلی خوشحال میشم چون خیلی شارجم سورسشو اینجا می ذارم.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

دریافت در:

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

hasansmoke
18-09-2011, 12:38
هنوز اجراش نکردم ولی شایسته تقدیره.موفق باشی

parvizamd
18-09-2011, 13:24
خواهش می کنم حسن جان.

خوب بزارید الگوریتمشو توزیع بدم:
حرکت و تشخیص برخورد:

به خلاف بیشتر بازی ها اصلا نبایدیستی خانه جاری تشخیص برخورد به صورت اتوماتیک توسط موتور انجام بشه.
بلاکه نسبت به نیاز باید به صورت دستی اینکار انجام باشه به وسط trace یا همون raycast .من برای تشخیص برخورد از بلوک ها به سمت مورد نیاز raycast رو انجام دادیم اما نبایستی بلوک های جاری در هوا نباید در نتیجه عمل raycast اثر داشته باشن

عمل raycast موردنظر نسبت به مکان بلوک های جاری در هوا انجام میشه

یه تابع به نام checkfree دو پارمتر به نام revPos و toPos دریافت می کنه

revPos مکان نسبت به بلوک جاری در هواست
ToPos مشخص می کنه که raycast به کدام سمت حرکت کنه

در ایجاد جاذبه این تابع به این صورت انجام میشه

اگر checkfree(vector3(0,0,0),vector3(0,-1,0)); نتیجه true یا عدم وجود مانع تشخص داد
یعنی اینکه در چیزی در پایین بلوک های جاری نیست پس می توان به بلوک های جاری y شو یه واحد کم کرد
تا به سمت پایین حرکت کنه

شاید بپرسی چرا از movePositon از rigidbody استفاده نکردی؟
خوب باید اینو بگم که این تابع چون ابتدا یه بار عمل raycast انجام می ده و بعد نسبت به مسافت طی شده بلوک ها حرکت می ده دردسر سازه.

برای حرکت به سمت چپ و راست هم همین طور

ولی برای چرخش قضیه کمی فرق می کنه...

شاید بگید rotate کردن که مشکلی نداره ؟!
باید بگم اگه وسط صفحه باشید معمولا مشکلی نیست اما اگه به لبه چسبیده باشید خواهید دید بلوک های جاری از صفحه زدن بیرون.

شما بایستی یه چرخش 90 درجه داشته باشید ولی بایستی ببنید ایا بلوک جاری به جای برخورد کردند یا نه ؟
اگر برخورد کردند باید -90 درجه بچرخند.اما یه نکته هم اینجا باقی می مونه اینکه raycast باید از بیرون بلوک ها به سمت داخل انجام بشه.

parvizamd
18-09-2011, 14:18
کنترل بازی:
پس برخورد بلوک های جاری با بلوک مستقر شده یا زمین بایستی بلوک های جاری بایستی به تبدیل به بلوک های مستقر بشن برای اینکه بلوک های جاری از شی ریشه جدا می شوند و تگ آنها از ablock به gblock تغییر می کنه و layer برابر با صفر یا Default میشه

آیا ردیف پر شده:
نکته جالبی که وجود داره اینکه یه ردیف هرگز بیشتر از یه تعداد خاص نمیشه تو این بازی هر ردیف با داشتن 17 بلوک یعنی پره اما...

کجا میشه فهمید هر ردیف چندتا بلوک داره ؟
برای این من از یه آرایه استفاده کردم یه آرایه 26 عنصر
که ابتدای بررسی هر خانه اش برابر با صفر هست

تو این بازی اجسامی با تگ gblock نشان دهنده بلوک های مستقر هستند .حالا پایین ترین ارتفاع یه بلوک مستقر مساوی هست با215.5997 .
خوب حالا اگر ما بیایم مقدار y هر بلوک از این مقدار 215.5997 کم کنیم به یه اندیس می رسیم خوب پس به خونه y-215.5997 یه واحد اضافه می کنیم.

پس اگر هر خونه این آرایه به 17 رسید یعنی اون ردیف پره

حذف یه ردیف :
ردیف با اندیس 2 پر شده پس باید حذف بشه برای اینکار بلوک کافیه با y =
215.5997+2 حذف بشن


مرتب سازی مجدد:
خوب نبایستی بلوک ها رو هوا متلق بماند
بایستی از بلاترین به سمت پایین ترین اندیس ردیف پر رو بررسی کرد سپس بلوک مستقر بالاتر از y به سمت پایین حرکت داد.

خوب امیدوارم تونسته باشم کمکی کرده باشم. شاید بگید ترتیس بدرد نمی خوره ولی اینو بگم تیتریس یکی بازی سرگرم کننده اس. این بازی کار یه روسی بوده که ایده این بازی خیلی جذاب بوده.

3Dmajid
12-03-2014, 15:09
عالی بود ایول داری عزیزم ب:n16:

parvizamd
15-03-2014, 11:08
خواهش مي كنم .اميداورم كه مفيد بوده باشه.