ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مشکل در ریگینگ 3dsmax



Naruto_1375
05-08-2011, 05:58
سلام دوستان:20:
راستش من 3dsmax کار می کنم و تا حدودی واردم ولی مبحث Rigging رو بلد نیستم و جایی هم آموزش اینو ندیدم.می خواستم از دوستانی که این مبحث رو واردن تو این امر کمکم کنند.
راستی یه سوال داشتم من همیشه اول مدلم رو آماده می کنم،می خواستم بدونم برای Rigging کردن کاراکترم مشکلی پیش نمیاد!؟!مثلاً من یه مدل آماده دارم حالا راحت می تونم استخون بندیشو ردیف کنم.
بعد یه سوال که واقعاً مخمو مشغول خودش کرده:
مثلاً من یه کاراکتر آماده دارم استخون بندیش هم ردیفه،حالا می خوام بدونم راهی هست که بعد از اینکه مدلت رو به حرکت در آوردی به صورت خودکار در حین کار با جا به جا کردن مدلت اون حرکت مثلاً راه رفتن انجام بگیره یا باید حرکات رو برای هر فریم دونه دونه انجام بدیم!؟!
امیدوارم منظورم رو فهمیده باشید!!!:11:
راستی دوستان اگه آموزش PDF در این مورد دارند البته اگه فارسی هست بزارن(واسه اینکه حوصله ترجمه و اینا رو ندارم معمولاً آدما اینجورین دیگه:21:).

:40:ممنون میشم جوابه من و کسایی که تو Rigging و این سوالا مشکل دارند رو بدید:40:

Naruto_1375
05-08-2011, 19:14
کسی نیست جواب ما رو بده!؟!
جداً لازم دارم!!!
کمک کن
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنیدید

/.,mnb
06-08-2011, 22:07
جایی هم آموزش اینو ندیدم.در آموزش های [ویدئویی] CG Academy یه آدم رو ریگ می کنه. (حرفه ای و با استفاده از MaxScript و attribute holder و ...) + Skin


راستی یه سوال داشتم من همیشه اول مدلم رو آماده می کنم،می خواستم بدونم برای Rigging کردن کاراکترم مشکلی پیش نمیاد!؟!مثلاً من یه مدل آماده دارم حالا راحت می تونم استخون بندیشو ردیف کنم.راستش تا جایی که من می دونم با اول مدلسازی کمک بشه و در ضمن با ریگ کردن و مادیفایر Skin دیگه خیلی صحنه شلوغ میشه و کار با ابزار های مدلسازی و ویرایش آن سخت. (البته مادیفایر های smooth رو فقط توی رندر فعال کنید.)


مثلاً من یه کاراکتر آماده دارم استخون بندیش هم ردیفه،حالا می خوام بدونم راهی هست که بعد از اینکه مدلت رو به حرکت در آوردی به صورت خودکار در حین کار با جا به جا کردن مدلت اون حرکت مثلاً راه رفتن انجام بگیره یا باید حرکات رو برای هر فریم دونه دونه انجام بدیم!؟!خب چون توی این کارها از MaxScript + Attribute holder استفاده میشه خیلی کارهای تکراری راحت میشه.

پیـــروز باشید.

Naruto_1375
07-08-2011, 04:10
در آموزش های [ویدئویی] CG Academy یه آدم رو ریگ می کنه. (حرفه ای و با استفاده از MaxScript و attribute holder و ...) + Skin

راستش تا جایی که من می دونم با اول مدلسازی کمک بشه و در ضمن با ریگ کردن و مادیفایر Skin دیگه خیلی صحنه شلوغ میشه و کار با ابزار های مدلسازی و ویرایش آن سخت. (البته مادیفایر های smooth رو فقط توی رندر فعال کنید.)

خب چون توی این کارها از MaxScript + Attribute holder استفاده میشه خیلی کارهای تکراری راحت میشه.

پیـــروز باشید.
دستتون درد نکنه ولی من می خواستم یه آموزشی چیزی بزارید به هر حال ممنون.

دوستان کمکم کنید.:sad:
یعنی در این مورد هیچ کس هیچ اطلاعاتی نداره!؟!:45:
:sad:

Naruto_1375
07-08-2011, 07:44
بابا یکی کمک کنه حداقل آموزشی چیزی بگید جداً دوستان لازم دارم
ینی هیشکی اینجا نمیدونه؟
نمیتونه یه آموزش ساده بده؟

Naruto_1375
10-08-2011, 06:20
کسی نیست!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!!؟! !؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟! ؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!!؟!؟!

/.,mnb
11-08-2011, 21:32
درود.

راستش رو بخواهید من زیاد بلد نیستم فقط چند بار سعی کردم یه ریگ های ساده ای رو انجام بدم + قسمت هایی از آموزش CG Academy رو دیدم.

یه PDF فارسی رو قبلا یه جایی دیده بودم که فکر می کنم یه لامپ (لامپ پیکسار که قرار بود مثلا حرکت کنه) رو ریگ می کردالان یادم نیست کجا بود..





البته پیشنهاد بنده این هست که آموزش های CG Academy رو ببیند به خصوص اینکه شما می خواهید یه کارکتر رو ریگ کنید که اونجا هم همینکار رو می کنه. (نه مثلا یه ربات عجیب و غریب) و ریگ کردن یه جوریه که یا باید برای مادیفایر های morpher (برای صورت) و Skine (برای بقیه جاها) یا خیلی تمرین کنید یا به صورت ویدئویی آموزش رو ببیند که می تونید:


- آموزشش رو از فروشگاه سایت تهیه کنید.


o DVD 6> MaxScript + Intermediate Rigging1 + Spiline IK + Hand Rig


o DVD 7> Intermediate Rigging 2;3 + Spile IK arm + Hand + Skinning


o DVD 8> Intermediate Rigging 4 + Facial Rig





- در بخش "تمرینات آموزشی" یادمه علاوه بر لینکهای دانلود دوستان بنده هم لینک دانلود اون رو گذاشته بودم. (البته اگه پاک نشده باشه)





در ریگ متناسب با کارکتر شما یا انیمیشن شما می تونید از تعداد زیادی به اصطلاح استخوان استفاده کنید (که نباید لزوما Create > System > Bones باشه و بنده هم پیشنهاد می کنم از Create > System > Biped استفاده نکنید (محدودیت هایی رو به وجود میاره)) که در این صورت بعد از اتمام کار همه ی اونها رو به یه شکل ساده (مثلا یه Helper یا Spilne که فقط یه شکل برای راحتی شما هست) نسبت می دهیم مثلا یا با MaxScript یا Wire parameter (که شاید باز هم به script ختم بشه) یا Link و ... .


پس باید برای یه ریگ خوب مکس اسکریپت رو بلد بود.


اول باید با شکل های ساده استخوان ها رو داخل کارکتر قرار بدید و مثلا اینکه چه مقدار با خم شدن یه استخوان دیگری تحت تاثیر قرار بگیره رو با IK Solver ها (Animation menue > IK Solvers ) و Maxscript و wire parameter تنظیم کنید. (یا مثلا برای ستون مهره از Spilne IK Solver .


بعد از تموم شدن ساخت استخوان ها و ... باید با Skin modifier محدوده ی تحت تاثیر هر استخوان بر روی کارکتر low poly مشخص بشه.باید دونه دونه استخوان ها Add در مادیفایر Add بشن و با Edit envelovp ورتکس های تحت تاثیر مشخص بشه.


برای صورت باید حالت های مختلف صورت رو با کپی کردن صورت اولیه و با edit poly و soft selection و ... ویرایش کنید (بدون افزایش ورتکس) و بعد با Morpher modifier با راست کلیک روی Empty و pick from sence اونها رو انتخاب کنید که فقط اشیایی با تعداد ورتکس برابر با آبجکت مبدا (صورت) قابلیت انتخاب شدن را دارند.


و بعد اگه لازم بود با Attribute Holder + MaxScript یه کنترل برای راحتی کسی که می خواد اون کارکتر رو انیمت کنه بسازید. مثلا میزان خم شدن یه انگشت به درصد یا یه چیزی که با حرکت دادن اون گونه ها ، لبها ، چشم و ... حرکت کنه.





که در این صورت میشه گفت کارکترتون کاملا ریگ شده! (این کارها رو توی CG Academy می تونید یاد بگیرید)


این یه فایل یه کارکتر ریگ شده هست که می تونید ببینید. (کار تقریبا نهایی CG Academy) و با Unhide all می تونید کنترل هایی که مخفی شدن رو هم ببینید.



برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید


شـــاد باشید.

*Forgotten*
14-08-2011, 15:00
سلام دوستان:20:
راستش من 3dsmax کار می کنم و تا حدودی واردم ولی مبحث Rigging رو بلد نیستم و جایی هم آموزش اینو ندیدم.می خواستم از دوستانی که این مبحث رو واردن تو این امر کمکم کنند.
راستی یه سوال داشتم من همیشه اول مدلم رو آماده می کنم،می خواستم بدونم برای Rigging کردن کاراکترم مشکلی پیش نمیاد!؟!مثلاً من یه مدل آماده دارم حالا راحت می تونم استخون بندیشو ردیف کنم.
بعد یه سوال که واقعاً مخمو مشغول خودش کرده:
مثلاً من یه کاراکتر آماده دارم استخون بندیش هم ردیفه،حالا می خوام بدونم راهی هست که بعد از اینکه مدلت رو به حرکت در آوردی به صورت خودکار در حین کار با جا به جا کردن مدلت اون حرکت مثلاً راه رفتن انجام بگیره یا باید حرکات رو برای هر فریم دونه دونه انجام بدیم!؟!
امیدوارم منظورم رو فهمیده باشید!!!:11:
راستی دوستان اگه آموزش PDF در این مورد دارند البته اگه فارسی هست بزارن(واسه اینکه حوصله ترجمه و اینا رو ندارم معمولاً آدما اینجورین دیگه:21:).

:40:ممنون میشم جوابه من و کسایی که تو Rigging و این سوالا مشکل دارند رو بدید:40:


این کاری که شما میگید در عالم بازیها انجام میشه البته نه به این صورت

مثلا تو یه بازی شما دکمه w رو میزنید و کاراکتر به صورت خودکار میره جلو در واقع انیمیت راه رفتن قبلا ساخته شده
سپس این فایل محتوی انیمیشن با زدن دکمه w لود میشه و انیمیشن های دیگر هم همینطور

شما میتونید تو مکس و یا مایا و یا برنامه های دیگر همچین کاری رو انجام بدید
یعنی مثلا شما انیمیشن راه رفتن رو ساختید سپس باید این انیمیشن رو ذخیره کنید بعدا با توجه به صحنه این انیمیشن رو لود میکنید سپس صحنه خودتون رو رندر کنید و صحنه های بعدی به همین صورت

تمامی این کار ها رو میتونید با ابزار های مکس انجام بدید
کافیه که مطالعه تونو بیشتر کنید و یا از پلاگین های این کار استفاده کنید برای تسریع کار



شما برید جلو سوالی بود همینجا بپرسید جواب سوالتونو میگیرید از پرسیدن سوالات کلی خود داری کنید

اگه امروز رو وقت کنم یه نمونه کار ساده میزارم برای شروع بعدش میتونید حول اون کار سوالتونو مطرح کنید