ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : آيا سرعت بيشتر = مصرف بيشتر ؟



mr_khodaei2008
21-07-2011, 16:23
سلام

دوستان همه جا به خصوص تو تلوزيون همش ميگه سرعت بيشتر برابر است با مصرف سوخت بيشتر ولي من هر چي جساب مبكنم ميبينم اين حرف تو كتم نميره خوب وقتي سرعت بيشتر باشه زودتر به مقصد ميرسيم همش ميگن سرعت مناسب 90 كيلومتر درساعت هست . يه مثال بزنم :

يك مسافت 120 كليومتري را با سرعت 120 كيلومتر تو يك ساعت طي ميكنيم ولي با سرعت 90 كيلومتر كه بريم تو يك ساعت و 15 دقيقه مسير تموم ميشه درسته كه سرعت بالا بيشتر سوخت مصرف ميشه ولي با سرعت 90 كيلومتر 15 دقيقه بيشتر ماشين در حركت هست و 15 دقيقه سوخت مصرف ميكنه پس چطوريه ؟ يعني با سرعت 120 اينقدر زياد سوخت مصرف ميشه كه از 15 دقيقه حركت كردن ماشين با سرعت 90 كيلومتر بيشتره

اينجا پرسيدم تا شما دوستان برام توضيح بدين و منو قانع كنين واقعا اين حرف درسته سرعت بيشتر = مصرف بيشتر

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟

"ehsan"
21-07-2011, 20:17
سلام

دوستان همه جا به خصوص تو تلوزيون همش ميگه سرعت بيشتر برابر است با مصرف سوخت بيشتر ولي من هر چي جساب مبكنم ميبينم اين حرف تو كتم نميره خوب وقتي سرعت بيشتر باشه زودتر به مقصد ميرسيم همش ميگن سرعت مناسب 90 كيلومتر درساعت هست . يه مثال بزنم :

يك مسافت 120 كليومتري را با سرعت 120 كيلومتر تو يك ساعت طي ميكنيم ولي با سرعت 90 كيلومتر كه بريم تو يك ساعت و 15 دقيقه مسير تموم ميشه درسته كه سرعت بالا بيشتر سوخت مصرف ميشه ولي با سرعت 90 كيلومتر 15 دقيقه بيشتر ماشين در حركت هست و 15 دقيقه سوخت مصرف ميكنه پس چطوريه ؟ يعني با سرعت 120 اينقدر زياد سوخت مصرف ميشه كه از 15 دقيقه حركت كردن ماشين با سرعت 90 كيلومتر بيشتره

اينجا پرسيدم تا شما دوستان برام توضيح بدين و منو قانع كنين واقعا اين حرف درسته سرعت بيشتر = مصرف بيشتر

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟

من خودم هم این سوال همیشه تو ذهنم بود تا اینکه به یه نتیجه هایی رسیدم:
این حرفا مال خودرو های قدیمی مثل پیکان هستش برای مثال یه پیکان برای اینکه سرعتش به 120 برسه دور موتور چون در دنده 4 هستش حدود 4500 میباشد و در نتیجه دور موتور از 3500rpmکه بالا میره سوخت به صورت تصاعدی بالا میره و مصرف سوخت زیاد هستش.
ولی در خودروهای جدید و 5 دنده وقتی سرعت به 120 میرسه دور موتور در 3500rpm هستش پس زیاد مصرف سوخت 80 تا بری یا 120 بری فرق نمیکنه.
و یه چیز دیگه تو مشخصات موتور حداکثر گشتاور موتور رو نوشته برای مثال فرضا پژو 405 در دور 3750 دور بر دقیقه ماکسیمم گشتاور تولید میشود یعنی بیشتر از این گاز بدی سوخت زیاد میشه بعلاوه این که از این دور بالاتر با این که دور زیاد میشود اصطحکاک بین سیلندر و پیستون و اصطکاک بین یاتاقان و میلنگ بسیار زیاد میشود پس با این که دور بالا میرود اصطکاک بین قطعات هم زیاد میشود و درصدی از توان تولیدی موتور صرف اصطکاک میشود.بعلاوه در خودروهایی که سوپر شارژ یا توربو وجود ندارد در سرعتهای بالا(دور موتور بالا) هوایی که باید به سر پیستون برود در دورهای بالا سیلندر کاملا از هوا پر نشده(در موتور های بدون توربو یا سوپر) و در نتیجه راندمان حجمی موتور پایین آمده و مصرف سوخت بالا میرود.

mr_khodaei2008
24-07-2011, 15:59
ممنون دوست عزيز

پس چرا هي تلوزيون تبليغ ميكنه كه با سرعت 90 كيلومتر در ساعت بريد ؟ حتما به خاطر تصادفهاست


از دوستان كسي نظر ديگه نداره

Penryn
24-07-2011, 19:05
اون چیزی که هر کسی باید بدونه اینه که مصرف سوخت در اثر افزایش دور موتور بالا میره. شما اگه پشت مزدا3 نسلII نشسته باشین باید دیده باشین که در دور زیر 3000 میره به4 !! پس در وهله ی اول اصل دور موتوره نه سرعت. کسیکه با سرعت 90Km/h و با دنده 3 میره مصرفش بیشتر از کسیه که در دنده 5 سرعت 120 داره!
ولی در پاسخ به سوال شما:با در نظر گرفتن ضریب پسا و سایر فاکتورهای موثر موجود دیگه مثل میانگین ضریب اصطکاک تایر با جاده و اصطکاک قطعات متحرک قوای انتقال نیرو اندازه گیریهای انجام شده نشون میده مصرف بهینه(fuel efficiency) در دنده ی نهایی و با سرعتی حدود 60mph که در سیستم SI میشه حدود 96Km/h ایجاد میشه و موجب کاهش 5 الی 33 درصدی مصرف سوخت میشه. سایت دولتی fueleconomy.gov که مربوط به دولت آمریکاست تحقیقی انجام داده و دقیق با عدد و رقم خیلی فاکتورها رو محاسبه کرده. مثلاً رانندگی با سرعت 96Km/h باعث صرفه جویی تا 1.2 دلار به ازای هر گالن میشه. به نمودار زیر که نتیجه ی تحقیق همون موسسه هست نگاه کنین جواب شماست:

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

همونطور که میبین اوج نمودار که نشان دهنده ی مصرف سوخت بهینه هست توی سرعت 60mpg حاصل شده.

Open-Source
24-07-2011, 19:22
من خودم شخصا تست کردم.
با بنز اتِکو ۱۸۲۸ توی جاده تست کردم.

(سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت که سرعت استاندارد این ماشین هست - ایران خودرو دیزل آمپر این ماشین رو بسته ، سرعت بالای ۹۰ تا نمیره - ولی خود افراد میرن آمپر رو باز میکنن و سرعت رو تا ۱۱۰ افزایش میدن).

توی جاده کفی با سرعت ۹۰ کیلومتر هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۴-۲۲ تا گازوئیل مصرف میشد.
توی همون جاده با سرعت ۱۱۰ کیلومتر هر ۱۰۰ کیلومتر ۲۸−۳۱ تا گازوئیل مصرف میشد.

نتیجه میگیریم هر وسیله یه سرعت استانداردی داره که توی اون سرعت مصرف بهینه ای داره.:46:

adt89
24-07-2011, 19:56
مصرف سوخت به عوامل زیادی بستگی داره که در این مورد (سرعت بهینه) آئرودینامیک ماشین مهم ترین نقش رو ایفا میکنه.
نیروی Drag (همون اصطکاک هوا) با سرعت به توان 2 نسبت مستقیم داره یعنی اینکه سرعتتون 2 برابر بشه اصطکاک در مقابل هوا 4 برابر میشه.
که البته تا حدود سرعت 100 km/h مقاومت هوا خیلی زیاد نیست ولی از حدود این سرعت به بعد (این سرعت خاص بستگه به وضعیت آئرودینامیکی ماشین داره) نیروی غالب وارده به ماشین همین Drag است که مقدار زیادی از انرژی (سوخت) باید صرف غلبه بر این نیرو شود. به این دلیل است که از سرعت از حدود 100 بیشتر شود مصرف سوخت شدیدا بیشتر میشود و ربطی به قضیه دور موتور و تعداد دنده ندارد.

tayere3ghodsi
24-07-2011, 22:04
البته مصرف سوخت به سیکل ترمودینامیک موتور ماشین هم داره ولی همین طور که دوستان گفتن نیروی دراگ بیشترین تاثیر رو تو مصرف سوخت داره

"ehsan"
24-07-2011, 22:17
مصرف سوخت به عوامل زیادی بستگی داره که در این مورد (سرعت بهینه) آئرودینامیک ماشین مهم ترین نقش رو ایفا میکنه.
نیروی Drag (همون اصطکاک هوا) با سرعت به توان 2 نسبت مستقیم داره یعنی اینکه سرعتتون 2 برابر بشه اصطکاک در مقابل هوا 4 برابر میشه.
که البته تا حدود سرعت 100 km/h مقاومت هوا خیلی زیاد نیست ولی از حدود این سرعت به بعد (این سرعت خاص بستگه به وضعیت آئرودینامیکی ماشین داره) نیروی غالب وارده به ماشین همین Drag است که مقدار زیادی از انرژی (سوخت) باید صرف غلبه بر این نیرو شود. به این دلیل است که از سرعت از حدود 100 بیشتر شود مصرف سوخت شدیدا بیشتر میشود و ربطی به قضیه دور موتور و تعداد دنده ندارد.

دوست عزیز این چیزی که شما میگید هم تاثیر داره و درسته.ولی من قبول ندارم که دور موتور و تعداد دنده و نوع گیربکس و حداکثر گشتاور موتور بستگی ربطی نداشته باشه.من گفتم این حرفا مال خودروهای قدیمی بود الان سرعت خوب برای خودرو 110 تا 120 که مصرف سوخت پایینه.این چیزا رو هم من از پیش خودم نگفتم از درسهایی که تو دانشگاه خوندم و تجربیات رانندگیم گفتم.حالا یه مطلب از اینترنت گرفتم اینو بخونید توجیح میشید.

بحث اول : نوشته توسط امير * منبع :
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید ... post230534

ایا سرعت در مصرف بنزین تاثیر دارد؟

خوب برای اینکه به این سوال پاسخ بدیم باید بگیم که در سیستم انژکتوری هیچ رابطه ای بین سرعت و مصرف سوخت وجود ندارد
عجیبه؟
نه
کافیه کمی در مورد سیستم انژکتور و ای سی یو اطلاع داشته باشید تا حرف من رو تایید کنید
انژکتور یه وسیله مکانیکی الکتریکیه که فقط مسئول پاشش سوخت به داخل سیلندره ودر صورت سالم بودن هیچ تاثیری در مصرف سوخت نداره
پس انژکتور معادل کاربراتور نیست چون به تنهایی هیچ کاربردی نداره
مغز متفکر انژکتور وسیله ایه به نام ای سی یو
که دستور پاشش و مقدار اون رو صادر میکنه
خوب چنین پروسه ای مطمئنا نیاز به اطلاعات داره که اون اطلاعات رو ای سی سو از سنسور های مختلف دریافت میکنه
با فرض سالم بودن تمام اجزا تنها سنسوری که کم و زیاد میشه سنسور درچه گازه
که زاویه دریچه گاز رو به ای سی یو گزارش میده
شما وقتی پاتون رو روی پدال گاز فشار میدی در واقع دارید این دریچه رو باز میکنید
و ای سی یو نسبت به مقدار باز شدن این دریچه بنزین رو میپاشه
حالا اگه شما با زاویه کم این درچه رو به صورت ثابت باز نگه دارین یعنی بدون شتاب شروع به حرکت کنید واسه ای سی یو فرقی نداره چقدر سرعت دارید ای سی یو واسش زاویه دریچه مهمه نه سرعت
حالا اگه به صورت ناگهانی پاتون رو روی پدال فشار دهید یا مثلا فلت کنید ای سی یو تا 7-8 برابر حالت عادی دستور پاشش میده
و بعد از اینکه سرعتتون به حد تعریف شده بالا رفت دوباره پاشش سوخت کم میشه
پس برای پایین آوردن مصرف سوخت مهمه که از رانندگی پر شتاب پرهیز کنید
همین


بحث دوم : نوشته توسط سهيل حسيني ( خودم )

اگر جاي اشكال داشت از اساتيد ميخوام كه رفع عيب كنند ...


تغییرات در مصرف سوخت عوامل زیادی میتونه داشته باشه ... این عوامل میتونند عوامل محیطی باشند مانند:


* میزان رطوبت هوا
*میزان اصطکاک با سطح جاده
میزان باد مخالف در جاده
*میزان شیب جاده
*ارتفاع از سطح دریا

و میتونند عوامل درونی خودرو باشند مانند :

*تمیز نبودن فیلتر هوا
*کمبود میزان غلظت سوخت و همچنین اکتان بنزین
*تنظیم نبودن موتور
*تمیز نبودن شمع های خودرو
*کم بودن باد تایر ها
*بالا بودن وزن خودرو بیش از حد استاندارد

و ...

بله ... اینها همگی عواملی هستند که باعث بالا رفتن مصرف سوخت در خودرو خواهند شد ...

اما همواره برای رانندگان و اون دسته از افراد که مثلا پیر راننده و تجربه هستند پیش میاد که میگن اگر از مثلا 120 تا بیشتر بری مصرف سوختت 2 برابر میشه .... در صورتی که اینطور نیست ... همونطور که امیر عزیز اشاره کردند این قاعده سرعت بیشتر و سوخت بیشتر فقط به خودرو های کاربراتوری برمیگرده و نه غیر آن ...

در حقیقت در خودرو های انژکتوری بالا رفتن میزان سوخت نسبت مستقیمی با افزایش شتاب داره . به عبارتی هر چه مقدار شیب نمودار تغییرات سرعت به تغییرات زمان بیشتر باشه در خودرو های انژکتوری مصرف سوخت بیشتر خواهد بود ...

اما یه چند تا نکته :

* مهمترین پارامتری که در مصرف سوخت تاثیر داره دریچه گاز است ...

* بهترین مصرف سوخت و بهترین حالت بهسوزی خودرو در دور موتوری که ماکزیمم گشتاور خودرو در آن بدست می آید خواهد بود .

* نقش گیربکس های دوربلند یا به عبارتی واید ری شیو در کاهش مصرف سوخت مشهود است

یه مثال تکمیلی :

خودروی 405 رو در نظر بگیریم ... با موتور 1.8 انژکتوری

این خودرو در دور 3500 به بیشینه گشتاور خودش میرسه ... پس طبق نکته فوق تعویض دنده های 405 در دور های 3500 دور بر دقیقه کمک به بهترین مصرف سوخت دارد ... ( البته با فرض حداقل شتاب گیری و سرعت یکنواخت ) یعنی اگر در دنده 5 و در جاده با سرعت ثابت و یا فرض استاندارد بودن شرایطی که در ابتدا ذکر کردم در دور موترو 3500 رانندگی کنید کمترین مصرف سوخت را دارید ...

حالا نکته جالب تر اینجاست ...

پس در خودروی 405 بهترین حالت مصرف سوخت در شرایط استاندارد در دور 3500 می باشد . اما با توجه به اینکه این خودرو از تنوع گیربکس بهره میبره میتونیم شاهد این باشیم که یه 405 با سرعت 120 به بهترین حالت مصرف سوخت میرسه و یک 405 دیگه با سرعت 135 به بهترین حالت مصرف ...

405 های انژکتوری معمولا دارای یک نوع گیربکس هستند و سرعت خودرو در سبک ترین دنده و در دور 3500 برای آنها به این شکل است :

دنده 5 در دور 3500 سرعت معادل 120 کیلومتر در ساعت ( بهترین مصرف سوخت در شرایط استاندارد )

اما برخی از دوستان از جمله خودم از گیربکس واید ری شیو استفاده کردند که معمولا در 405 های 2.0 سوار میشد و سرعت در سبک ترین دنده در این خودرو به این شکل است :

دنده 5 در دور موتور 3500 سرعت معادل 137 کیلومتر ( بهترین مصرف سوخت در شرایط استاندارد )

پس نتیجه میگیریم بر روی 2 خودروی یکسان و با گیربکس متفاوت در سرایط استاندارد خودرویی که از گیربکس ضرایب بلند یا واید ری شیو استفاده میکنه میتونه با سرعت بیشتری و همون مصرف سوخت حداقل در حرکت باشه ...

و از اون سرعت به بعد با توجه به تغییر زاویه دریچه گاز مصرف سوخت بیشتر خواهد شد و به محض اینکه تغییر زاویه ریچه گاز به صفر برسه میزان پاشش سوخت به انژکتور ها مجددا ثابت خواهد شد ...

موفق باشید .

hasanmotori
24-07-2011, 23:02
ما چند روز پیش از شیراز به طرف اصفهان حرکت کردیم (پراید)
باک تقریباً خالی بود و 28.5 لیتر بنزین زدیم و حرکت کردیم ... تو کل مسیر دنده 5 و سر گاز سرعت 100 تا 110 خیلی کم تا 120 هم رفتیم و یه جا هم که سرپایینی بود تا 170 رفتیم :دی البته تخته گاز نمیرفتم به خاطر شیب زیاد سرعت میرفت
رسیدیم مرکز شهر اصفهان هنوز حتا چراغ بنزینشم روشن نشده بود!!
یعنی چیزی حدود صدی 5.3 لیتر
با همون بنزین کلی تو اصفهان گشتیم

دوباره بنزین تقریباً تموم بود که 28.5 لیتر زدیم و یه مقدار تو اصفهان گشتیم البته کمتر از دفعه قبل و بعد راه افتادیم اومدیم به طرف شیراز اکثر مسیر و تخته گاز اومدیم 130 40 و تو شیب ها 150 و بین راه هم 8.5 لیتر بنزین زدیم و 30 40 کیلومتری شیراز چراغ بنزین روشن شد
چیزی حدود صدی 7

پس تفاوت سر گاز و تخته گاز 1.7 لیتر تو 100 کیلومتره البته برای پراید ... مطمعنن هر چی موتور ماشین حجم بیشتر داشته باشه این اختلاف بیشتر میشه

adt89
25-07-2011, 00:24
ایا سرعت در مصرف بنزین تاثیر دارد؟

خوب برای اینکه به این سوال پاسخ بدیم باید بگیم که در سیستم انژکتوری هیچ رابطه ای بین سرعت و مصرف سوخت وجود ندارد
عجیبه؟
نه
کافیه کمی در مورد سیستم انژکتور و ای سی یو اطلاع داشته باشید تا حرف من رو تایید کنید
انژکتور یه وسیله مکانیکی الکتریکیه که فقط مسئول پاشش سوخت به داخل سیلندره ودر صورت سالم بودن هیچ تاثیری در مصرف سوخت نداره
پس انژکتور معادل کاربراتور نیست چون به تنهایی هیچ کاربردی نداره
مغز متفکر انژکتور وسیله ایه به نام ای سی یو
که دستور پاشش و مقدار اون رو صادر میکنه
خوب چنین پروسه ای مطمئنا نیاز به اطلاعات داره که اون اطلاعات رو ای سی سو از سنسور های مختلف دریافت میکنه
با فرض سالم بودن تمام اجزا تنها سنسوری که کم و زیاد میشه سنسور درچه گازه
که زاویه دریچه گاز رو به ای سی یو گزارش میده
شما وقتی پاتون رو روی پدال گاز فشار میدی در واقع دارید این دریچه رو باز میکنید
و ای سی یو نسبت به مقدار باز شدن این دریچه بنزین رو میپاشه
حالا اگه شما با زاویه کم این درچه رو به صورت ثابت باز نگه دارین یعنی بدون شتاب شروع به حرکت کنید واسه ای سی یو فرقی نداره چقدر سرعت دارید ای سی یو واسش زاویه دریچه مهمه نه سرعت
حالا اگه به صورت ناگهانی پاتون رو روی پدال فشار دهید یا مثلا فلت کنید ای سی یو تا 7-8 برابر حالت عادی دستور پاشش میده
و بعد از اینکه سرعتتون به حد تعریف شده بالا رفت دوباره پاشش سوخت کم میشه
پس برای پایین آوردن مصرف سوخت مهمه که از رانندگی پر شتاب پرهیز کنید
همین



کاملا مخالفم با این مطلب!
درسته که هنگام گاز دادن مصرف خیلی بالا میره و اینکه تو یه دور موتور مصرف سوخت کمتره ولی اینکه مقدار پاشش سوخت ربطی به سرعت نداره کاملا اشتباه است.
شما سعی کن که با همون مقدار باز شدگی دریچه برای سرعت 90 ، سرعت 120 رو حفظ کن! امکان نداره!
مسلما برای حفظ سرعت 120 دریچه بسیار بیشتر باز شده و در نتیجه مصرف سوخت خیلی بیشتر میشود.
که این مسئله همان نیروی Drag است.

"ehsan"
25-07-2011, 22:41
کاملا مخالفم با این مطلب!
درسته که هنگام گاز دادن مصرف خیلی بالا میره و اینکه تو یه دور موتور مصرف سوخت کمتره ولی اینکه مقدار پاشش سوخت ربطی به سرعت نداره کاملا اشتباه است.
شما سعی کن که با همون مقدار باز شدگی دریچه برای سرعت 90 ، سرعت 120 رو حفظ کن! امکان نداره!
مسلما برای حفظ سرعت 120 دریچه بسیار بیشتر باز شده و در نتیجه مصرف سوخت خیلی بیشتر میشود.
که این مسئله همان نیروی Drag است.

سلام.
آخه میدونی دوست عزیز من حرفم این بود که تلویزیون چرند میگه که تو سرعت بالای 80 تا مصرف خیلی بالاست این برای خودر های قدیم بود الانه ماشین های جدید سرعت 110 تا 120 در دنده 5 مصرف خوبی داره از سرعت 120 به بالا طبق حرفی که شما گفتید و مسایل دیگه مصرف سوخت بالا میره.
اینو بدونید که همیشه مساعل تعوری درست در نمیان و با عملی کلی فرق پیدا میکنه.
ماشینای جدید سرعت 110 تا رو راحت سر گاز تو دنده 5 میرن.
دو هفته پیش با ماشین رفتیم شمال سرعت هم بین 100 تا 120 صد کیلومتری میانگین 5.75 تا 6.5 مصرف کرد بعضی جاها هم کولر گرفتیم.
ماشین هم پراید بود.

mr_khodaei2008
30-07-2011, 19:00
دوستان من ميدونم كه سرعت بيشتر مصرف بيشتر داره

سوال من اينه كه وقتي سرعت بالاتر ميريم زودتر به مقصد ميرسم پس چرا ميگن هميشه با 90 كيلومتر بريد به مثااي كه تو اولين پست دادم توجه كنيد و اونو برام توضيح بدين ممنون



يك مسافت 120 كليومتري را با سرعت 120 كيلومتر تو يك ساعت طي ميكنيم ولي با سرعت 90 كيلومتر كه بريم تو يك ساعت و 15 دقيقه مسير تموم ميشه درسته كه سرعت بالا بيشتر سوخت مصرف ميشه ولي با سرعت 90 كيلومتر 15 دقيقه بيشتر ماشين در حركت هست و 15 دقيقه سوخت مصرف ميكنه پس چطوريه ؟ يعني با سرعت 120 اينقدر زياد سوخت مصرف ميشه كه از 15 دقيقه حركت كردن ماشين با سرعت 90 كيلومتر بيشتره

Penryn
30-07-2011, 19:35
دوستان من ميدونم كه سرعت بيشتر مصرف بيشتر داره

سوال من اينه كه وقتي سرعت بالاتر ميريم زودتر به مقصد ميرسم پس چرا ميگن هميشه با 90 كيلومتر بريد به مثااي كه تو اولين پست دادم توجه كنيد و اونو برام توضيح بدين ممنون
عزیز دل مثل اینکه توی چند پست قبل جواب شما رو بطور کامل دادم! کار نداریم هر کی میاد نظر شخصی(چه درست چه غلط) خودش رو میگه شما باید دنبال نتایج آزمایشات دقیق و عملی که توی دنیا برای رسیدن به جواب این سوال شده توجه کنی نه نظر شخصی من یا این و اون. جواب مستند هم داده شد دیگه.
در نمودار زیر:

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

نشون میده بهترین راندمان مصرف سوخت نسبت به سرعت در چه سرعتیه. در سرعت حدود 96 کیلومتر در ساعت. این خودش باعث مصرف بهینه میشه. مصرف بهینه هم موجب کاهش مصرف میشه. تمام.
یعنی اگه سریعتر بری درسته زودتر میرسی ولی سوخت بیشتری این میان تلف شده دلایلش رو من و یکی از دوستان دیگه قبلاً گفت که البته به جواب سوال شما مستقیماً ربط نداره ولی بهرحال گفته شده دلیل این تلف شدن سوخت چیه که دوباره کسی نپرسه چرا.

Penryn
31-07-2011, 13:59
یه وبسایت خیلی جالب وجود داره به اسم: mpgforspeed.com همونطور که از اسم این سایت mile per gallon for speed معلومه مخصوص محاسبه ی مصرف بهینه نسبت به سرعته. یه سری اطلاعات بسیار مفید و دقیق داره که مخصوص اوناییه که دنبال اطلاعات بیشترن ولی سه تا تکست باکس و یه دکمه ی محاسبه هم داره! شما در تکست باکس دوم مسافت میانگینی که در روز میرین رو باید وارد کنین تا اون محاسبه کنه با هر سرعتی برین چقدر زودتر میرسین و در عوض چقدر سوخت و پول بیشتری تلف کردین و حتی در یکسال رو هم محاسبه میکنه.

SAEEDSAMSUNG
22-08-2011, 22:15
من این مورد رو با 206 sd چک کردم و یه نتیجه جالبی رسیدم. برای همین الان من تا اونجایی که میتونم داخل شهر دنده رو سبک میکنم و هیچوقت به ماشین فشار نمیارم و مصرف سوختم هم خیلی کمتر شده . روی سرعت گیرها با دنده 3 رد میشم و تخته گاز نمیرم. کم شدن مصرف سوختم رو احساس میکنم. جالب اینه وقتی ماشین دست خانممه مصرف سوختش بالا میره! چون میدونم همش سنگین رانندکی میکنه ! خیلی هم بهش تذکر دادم کو گوش شنوا! همیشه آمپر آب هم میره بالا وقتی ماشین دست خانمه! خلاصه هر چی دنده سبک تر مصرف سوخت کمتر! ولی در مورد تو جاده این مورد هم موافقم که سرعت های بالا مصرف سوخت وحشتناک میره بالا! ولی این سرعتها منظورم 160 170 تاست نه 120 تا!

HOOSEIN 105
17-09-2011, 12:44
دوستان من ميدونم كه سرعت بيشتر مصرف بيشتر داره

سوال من اينه كه وقتي سرعت بالاتر ميريم زودتر به مقصد ميرسم پس چرا ميگن هميشه با 90 كيلومتر بريد به مثااي كه تو اولين پست دادم توجه كنيد و اونو برام توضيح بدين ممنون


دوست من بهتره اینطوری مثال بزنیم
یه خودرو با سرعت 90 صدی 7 میسوزاند
و همون خودرو با سرعت 140 صدی 10 میسوزونه.
خوب اگز مسیرتان صد کیلومتر با شد با سرعت 140 کیلومتر شاید 40 دقیقه ای برسید به مقصد ولی مصرفتان 10 لیتر بوده.
ولی اگر همان صد کیلومتر رو با سرعت 90 کیلومتر حرکت کنید بعد 1 ساعت و چند دقیق به مقصد میرسید ولی با سوزاندن 7 لیتر بنزین.

Maziar_69
17-09-2011, 21:31
من تو کامپیوتر سفری تندر دیدم.
وقتی دور موتور بالاتر باشه سوخت بیشتر مصرف میشه.
تو جاده امتحان کردم تو سرعت 95-100 مصرف رو زد 5.8
سرعت رو تا 125 بالا بردم مصرف رو زد 6.6
روی 140 که رفتم مصرف تا نزدیک 8 لیتر هم رسید.

sobery
02-10-2011, 23:31
دوستان عزیز رو آ سال مصرفش 100 کیلومتری چقدر هست؟
405 و پارس چطور؟

Actros
03-10-2011, 00:12
تا 120 هم میشه گفت مصرف بهینه هست ولی از اون بالاتر خیلی بالا میره

mr_khodaei2008
06-10-2011, 18:22
يه سوال ايا براي گاز هم همينطور هست يعني خودروهاي گاز سوز هم سرعت بالا تا 2 برابر مصرف گاز زياد ميشه ؟

خودم پرايد دوگانه دارم و هميشه هم حداقل 110 كيلومتر سرعتم هست و 200 كيلومتر هم ميبردم يه گاز يعني يواش تر برم بيشتر ميشه يا گاز تفاوت زيادي نداره

rami_hemi
07-10-2011, 08:43
هر باشه سوخت واسه سرعت بیشتر موتور دور بیشتری رو مجبوره بزنه واسه همین مصرف بالاتر میره حالا برای گاز احتمال اینکه کمی هم وضعیتش با بنزین فرق کنه و نسبت به بنزین مصرفش بالاتر بره هم هست

M-I-L-A-D
08-10-2011, 15:01
يه سوال ايا براي گاز هم همينطور هست يعني خودروهاي گاز سوز هم سرعت بالا تا 2 برابر مصرف گاز زياد ميشه ؟

خودم پرايد دوگانه دارم و هميشه هم حداقل 110 كيلومتر سرعتم هست و 200 كيلومتر هم ميبردم يه گاز يعني يواش تر برم بيشتر ميشه يا گاز تفاوت زيادي نداره

I Gangster
04-11-2011, 16:08
هر ماشيني در يه سرعت خاص مصرفش خيلي خوبه ولي از اون بيشتر يا كمتر قاعدتا يازده لازم رو نداره مثلا واسه پژو405 90-100 اين محدوده بيشترين بازده رو داره !

You & I
22-11-2011, 20:25
هر ماشینی در یه سرعت معینی بهترین بازده رو داره و از اون سرعت بالا تر و پایین تر بازده ماشین پایین میاد !

D r i v e r
22-11-2011, 23:01
هر ماشینی در یه سرعت معینی بهترین بازده رو داره و از اون سرعت بالا تر و پایین تر بازده ماشین پایین میاد !
بهتره بگیم دور موتور معینی
دوری که بسته به نیاز
حداکثر قدرت یا حداکثر گشتاور تولید میشه :)

zr1
22-12-2011, 00:11
عموما سرعت 90 تا 100 با دنده 5 یا 6 ماشین کمترین میزان مصرف رو داره و از این سرعت به بالا به علت مقاومت هوا و خلا که در انتهای ماشین مصرف بیشتر میشه.در سرعت های پایین به عنوان مثال وقتی یه ماشین رو میخایین هل بدید اول پدرتون در میاد اونم به علت اصطکاک ایستایی و بعد که را افتاد راحت را میره.و اینم دلیل بر مصرف بالا در سرعت کم.البته اینم بگم که انتخاب صحیح دنده در سرعت های مختلف و نوع رفتارتون با اتومبیل بستگی داره.امیدوارم حرفام براتون مفید بوده باشه.

dash_mehdi
27-12-2011, 01:33
سرعت 90 کیلومتر بر ساعت کمترین مصرف سوخت رو داره
سرعت بیش از 120 کیلومتر برساعت و در هنگام ترافیک نیمه سنگین بیشترین مصرف سوخت

majid_98
30-12-2011, 20:28
حتما وقتی سرعت و شتاب میره بالا مصرف هم زیاد میشه
چون اصطکاک خیلی زیاد تر میشه.در ضمن باید مواظب باشین تو سرعت زیاد تایر ماشین با جاده اصطکاک خوبی نداره و رو ترمز گرفتن تاثیر منفی میزاره. چون یه جورایی وقتی داری با 120 تا سرعت میری ماشین سبکتر میشه و تقریبا100 کیلو گرم از وزن ماشین کم میشه.