PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : ساختن صحنه ی شاد بادکنک ها (3dsmax + mentalray)



MrJey
06-07-2011, 21:29
درود!


قصد دارم براتون یه آموزش برای ساختن صحنه ی شاد بادکنک قرار بدم... نتیجه ی نهاییش یه چیزی مثل عکس زیره.

سطح آموزش: مبتدی

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

آموزش این مراحل کار رو توی 3ds max پوشش میده:
1- مدلسازی بادکنک
2- ساختن متریال بادکنک
3- نور پردازی و تنظیم صحنه - رندر


مرحله ی اول:

بادکنک رو با یک کره شروع کنید، برای modifier هاش یک FFD3*3*3 قرار بدین.
به نمای چپ تصویر وارد بشین (با زدن کلید L) و از زیر مجموعه ی FFD333 گزینه ی Control Points رو انتخاب کنید. با کشیدن موس روی صفحه پایینی ترین نقطه در ستون وسطی نقاط رو انتخاب کنید و اونها رو پایین بیارید. تصویر زیر رو ببینید.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
اندازه ی بزرگ ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])



برای ساختن گره ی پایین بادکنک از Torus استفاده میکنیم. اندازه هاش رو با توجه به اندازه ی اولیه ی بادکنک انجام بدین، اندازه ی کره ی بادکنک من با شعاع 25 بود. Torus رو با مقادیر توی عکس بسازید و زیر بادکنک قرار بدین.

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


حالا باید دهنه ی بادکنک رو بسازیم، از یک Cone استفاده میکنیم. مقادیرش رو به این صورت (توی عکس پایین) قرار بدین و Modifier براش Edit Poly انتخاب کنید. از زیر مجموعه ی Polygon و از View سمت چپ یا روبرو، زیرین ترین لایه از چند ضلعی هارو انتخاب کنید و فرمان Extrude رو از همون پانل سمت راست بزنید و از دیالوگ باز شده روی Local Normal قرار بدین... مقدارشو تنظیم کنید و بادکنک شبیه این میشه:

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



یکم روش کار میکنیم تا نتیجش بهتر بشه.
حالا همه ی اونهایی که ساختیم رو انتخاب کنید و از منوی Group گزینه ی group رو بزنید تا همش یکپارچه بشه...


مرحله ی دوم:

گروه بادکنک رو انتخاب کنید و صفحه ی متریالها رو با کلید M باز کنید.
دومین متریال صفحه رو انتخاب کنید و Assign to selection رو بزنید تا تمام بادکنک رنگ بشه.

Materialتون رو مثل زیر تغییر بدین:
(میتونید رنگهای متفاوتی انتخاب کنید.)

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



مرحله ی سوم:
برای رندر این بادکنک نیاز به MentalRay داریم که ورژنهای اخیر 3dsmax دارن! از منوی Rendering به Render Setup برید و از پایین همه ی تنظیمات Assing Renderer رو باز کنید و Production رو با کلیک کردن روی مستطیل روبروش روی mental ray Renderer بزارید.
یه رندر کوتاه از صحنه بگیرید و کارتون رو تا اینجا ارزیابی کنید.



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



برای زیباتر شدن کارتون باید پس زمینه رو بهتر کنید! بنابراین از منوی Renderer روی Enviorment کلیک کنید و Map اون رو به یک Gradient Ramp تبدیل کنید، برای تنظیم Gradient Ramp باید اون رو به صفحه ی متریالها منتقل کنید، اینکار رو با باز کردن اون صفحه (با M) و کشیدن مپ به روی یکی از متریالها (بجز دومی) انجام بدین و تنظیماتش رو مثل زیر بکنید:



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


بعضی از تنظیماتی که عوض کردم رو با علامت قرمز نشون دادم که مطمئن بشیم انتخاب میکنید.

برای اینکه جلوه ی خوبی به صحنه بدیم باید پس زمینه رو جالب کنیم! یه دسته جسم بسازید و اونها رو در فاصله ای از بادکنک پشت دوربین قرار بدین و متریالشون رو به رنگ کاملا سفید با یکم Self Illumination بزارید.
در پایان تنظیمات صحنه هم دو تا نور دوست داشتنی که به بادکنک میتابه (Omini) بسازید یادتون باشه توی Advanced effects یکیشون مقدار Specular رو غیر فعال کنید.
یه رندر بگیرید و شبیه این تصویر باید شده باشه:


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]



حالا هم چند تا دوست برای بادکنک کوچیکمون اضافه کنید و رندر نهایی رو بگیرین.
(رنگهاش نمیدونم الان به هم میاد یا خیر... اگه مایل بودین نتایج کارهاتون رو اینجا پست کنید و اگه سوال داشتین در خدمتم.)