piremard
22-06-2011, 21:28
پیش از هر چیز مطمئن بشید که با کلاس موتورسیکلت همراه هستید - هر موتورسیکلتی بدرد شما نمی خوره ! - بعد از تمام همفکری ها با قلبی مطمئن برای خرید برید . چون موتورسیکلت وسیله نقلیه با ریسک رانندگی زیاده و شرایط ریز اون معادله های ذهنی شما رو تغییر می ده . گاهی یک خرید نامطمئن ، باعث مرگ یاحداقل دلزدگی می شه .
پس فرض می کنیم شما درب مغازه هستید :
موقع خرید موتور دست-اول به برچسب های کنترل کیفیت . مندرجات داخل دفترچه همراه موتورسیکلت - گارانتی محصول - داشتن خدمات پس از فروش و تامین قطعات حداقل تا 10 سال ... دقت کنید . موتور رو روشن کنید و روی اون بنشینید و فنر ها و اسکلت رو بازدید کنید و محل اتصالات . از شرایط روغن موتور بپرسید - اگر در دفترچه نیست -
کلاه رایگان یا هر چیز دیگری داشت تحویل بگیرید . از مدت زمان برای گرفتن سند سووال کنید .
کارت سوخت و کارت موتور بعد از سند به نشانی منزل شما می رسند - مدت نامشخص - موتور رو سریعا بیمه کنید
سعی کنید تو یک روز خلوت برای خرید برید تا فروشند حوصله سووالات شما رو داشته باشه !
با تمام هوش و حواستون برای خرید برید . می تونید یک موتور رو از داخل نمایشگاه نشون کنید و بعد از چند بار سر زدن ، نهایتا با خیال راحتتر بخرید .
همه موتورهای داخل بازار ایران - باستثنا چند تایی معدود - نقصهایی دارند و حداقل کیفیت قطعاتشون پایینه پس زیاد سخت نگیرید . سفت و شل بودن و ... بد جا رفتن دنده ها و ... چیزهایی که می تونید بخاطرش در مدت کوتاه زمانی به فروشنده یا مرکز گارانتی اطلاع بدید
آب بندی (آببندی) موتورسیکلت:
اگر شما یه موتور نسبتا جدید - تکنولوژی روز دنیا - رو خریداری کردید ، آببندی زیاد مهم نیست . موتوری که دنده یکش 40 مایل در ساعته دیگه به دور موتور نمی افته مضافا بر اینکه اجزای و آلیاژ انجین بقدری خوب ریخته کاری شدند که هیچ براده و کثیفی عجیبی در حین تعویض روغن مشاهده نمی کنید !!
اما خب موتورهای ما تقریبا همشون نیاز به "آب بندی" دارند . دو تا نکته در آب بندی موتور هست که در سطح بین المللی رعایت می شه :
rpm پایین
حرکت در سرعت های متغیر (ثابت نبودن سرعت)
جابجایی در مسیرهای طولانی یا ثابت روشن گذاشتن انجین
بسته به حداکثر دور موتور سعی کنید بطور تجربی هم که شده در 500 کیلومتر اولیه از شتاب ماکزیمم استفاده نکنید . گاز موتور رو ناگهانی زیاد نکنید و کلاچ رو بسرعت رها نکنید . در یک rpm پایین دنده ها رو تعویض کنید .
سعی کنید با سرعت های متنوع حرکت کنید و انجین رو در حال فعالیت در یک سرعت ثابت و پایدار نگه ندارید . مراقب حرارت بالای انجین بخصوص در این گرمای هوای ایران باشید . موتور رو بی جهت در حال خلاصی روشن نگه ندارید . اگر قرار پشت چراغ راهنمایی بیش از 2 دقیقه معطل بمانید حتما موتور رو خاموش کنید . در موقع خاموش بودن موتور مطمئن شید که موتور در حالت خلاص قرار داره و موتور رو روی دنده با گرفتن کلاچ روشن نکنید .
تعویض روغن انجین :
روغن انجین رو در کمتر از 100 کیلومتر و بعد از حداقل 30 کیلومتر ابتدایی تعویض کنید .
تنها روغنی که کمپانی توصیه می کنه استفاده کنید و روغن اضافی هم در مخزن نریزید . می تونید موقع تخلیه از پمپ باد برای کمک به تخلیه برادره ها استفاده کنید .
غلظت روغن بستگی به فصل ، دما ، رطوبت متفاوته
سعی کنید از روغنهای مخصوص موتورسیکلت استفاده کنید و نه اتومبیل
گاهی اوقات بخاطر شرایط خاص برخلاف توصیه کمپانی شما نیاز پیدا می کنید در فواصل کوتاهتری روغن رو تعویض کنید و اینکار به سلامت انجین هم کمک می کنه
روغن ترمز :
بنا به توصیه کمپانی بخرید و به دست تعمیرکار مجرب بدید تا هواگیری مخزن هم انجام بده . سطح روغن ترمز + کدر و شفاف نبودن اون زمان تعویضش رو مشخص می کنه و معمولا برای تک-دیسک ها سالی یکبار اتفاق می افته
لاستیک :
یک لاستیک استاندارد رو باید هر 1500 کیلومتر یکبار تعویض کرد ! اما در ایران هر 5 سال یکبار این امر اتفاق می افته .
پس بستگی به سطح استاندارد ایمنی که انتظار دارید رفتار کنید و نوع لاستیک و آج و کیفیت اون در اینجا مهمه که بحث مفصلی لازم داره .
نگهداری لاستیک و زنجیر :
موتور رو روی جک وسط بلند کنید بطوریکه چرخ عقب کمی از زمین جدا شه . حالا موتور رو روشن کنید و روی دنده 1 بگذارید و بعد از اطمینان از فاصله دار بودن تایر عقب ، با ملایمت و اندک ، اندک به سطح درگیر داخلی زنجیر چرخ با اسپری مخصوص روغن زنجیر - نه روغن انجین - سطح زنجیر رو چرب کنید .
اینکار رو تا حدی ادامه بدید تا هیچ قطره روغنی بروی زمین نریزه .
اگر اسپری روغن مخصوص زنجیر در اختیار ندارید ، می توانید از گریس با درجه غلظت "گرید 2" استفاده کنید که در مقابل آب مقاوم باشه - روی جعبه گریس این درج می شه -
همیشه شیار وسط و آج های لاستیک رو نگاه کنید تا خرده سنگ ریزه ای گیر نکرده باشه و از ارتفاع آویخته ی سطح زنجیر چرخ مطمئن بشید تا افتادگی زنجیر بلند نباشه
بعد از سفر در محیط گل ، بارانی ، سنگلاخی ، این قسمتها رو بازدید و تمیز کنید و برای سفر بعدی آماده کنید .
نگهداری ترمز :
هیچ وقت روی سطح دیسک ترمز روغن نریزید و اگر ریخته شد با الکل تمیز کنید . اگر نگران زنگ خوردگی هستید کافیست یکبار ترمز بگیرید تا سطح زنگ خورده پاک بشه !
از التهاب سطح دیسک ترمز مطمئن بشید و لقمه دیسک ها رو هر یکسال حداقل یکبار تعویض کنید .
ترمز های قدیمی - غیر دیسکی - موسوم به کاسه ای رو بنا به مندرجات دفترچه بازرسی کنید و از شدت و قدرت اونها و عکس العمل ترمزها مطمئن بشید .
باتری :
سعی کنید از باتری های "ژل" استفاده کنید و از باتریهای سنتی قدیمی اسیدی خودداری کنید . باتریهای اسیدی در دمای هوای بالا ، رطوبت زیاد و محیطهای پارکینگ نامسطح با افق ... پاسخ خوبی نمی دهند و ضریب تخلیه انرژی اونها زیاد هست .
در مقابل باتریهای ژل از اسید ژله مانندی تشکیل شدند که سللولهای اسیدی بطور تقریبا یکنواخت انرژی رو بهتر توزیع کرده و نیاز به شارژ اسید ندارند .
نگهداری رنگ :
از تمیز کردن موتورسیکلت با "لُنگ" و انواع پارچه های نامشخص خودداری کنید و برای پاک کردن لکّه های سمج (!) صبر پیشه کنید و از اسکاچ و فرچه استفاده نکنید .
برچسبهای غیر معلوم روی بدنه نچسبانید و انواع چسب محلول یا خشک برای بدنه رنگی مضر می تونه باشه و زدودن اون گاهی بدون برداشتن لایه رویین و جلای رنگ امکان پذیر نیست .
تنظیم سیم کلاچ :
سیم کلاچ نباید زیاد شل و نه زیاد سفت باشه . معمولا حد میانه این دو مفید هست . بهتره برای موتورسیکلت خودتون به دفترچه یا تعمیرکار اصلی اون مراجعه کنید .
فشار باد لاستیک :
با توجه به دمای بیرون و نیاز شما برای کنترل بهتر موتورسیکلت باید تغییر فصلی کنه . حتما وزن خودتون و سرنشین احتمالی رو برای اینکار در نظر بگیرید . گاهی یک لاستیک برای تنظیم باد سالی یکبار احتیاج پیدا می کنه و گاهی هر هفته یکبار !
تنظیم فیلتر موتورسیکلت :
فیلتر هوا رو معمولا زمان 10000 کیلومتر ، مرکز گارانتی تنظیم می کنه یا تعویض . برای فیلتر روغن نیاز به توضیحات دفترچه کمپانی و نوع موتورسیکلت هست . این تنظیم برای موتورسیکلتهایی با انجین بیش از 1 سیلندر و مخزن 3-4 لیتر بسیار مهم هست .
آچارکشی موتورسیکلت :
با توجه به نوع کاربری موتور ، تفاوت می کنه . گاهی بعد از رفتن به یک تمرین آف-روود شما نیاز به آچارکشی دارید . اینکار با سفت و شل و تنظیم کردن پیچ های اصلی امکان پذیره و سفت کردن پیچ های موتورسیکلت الزاما معنای "آچارکشی" کردن ، نداره .
بعنوان مثال نباید پیچ اصلی فرمان رو زیاد سفت کرد
نکات احتمالی بعدی در آینده ان شا الله
پس فرض می کنیم شما درب مغازه هستید :
موقع خرید موتور دست-اول به برچسب های کنترل کیفیت . مندرجات داخل دفترچه همراه موتورسیکلت - گارانتی محصول - داشتن خدمات پس از فروش و تامین قطعات حداقل تا 10 سال ... دقت کنید . موتور رو روشن کنید و روی اون بنشینید و فنر ها و اسکلت رو بازدید کنید و محل اتصالات . از شرایط روغن موتور بپرسید - اگر در دفترچه نیست -
کلاه رایگان یا هر چیز دیگری داشت تحویل بگیرید . از مدت زمان برای گرفتن سند سووال کنید .
کارت سوخت و کارت موتور بعد از سند به نشانی منزل شما می رسند - مدت نامشخص - موتور رو سریعا بیمه کنید
سعی کنید تو یک روز خلوت برای خرید برید تا فروشند حوصله سووالات شما رو داشته باشه !
با تمام هوش و حواستون برای خرید برید . می تونید یک موتور رو از داخل نمایشگاه نشون کنید و بعد از چند بار سر زدن ، نهایتا با خیال راحتتر بخرید .
همه موتورهای داخل بازار ایران - باستثنا چند تایی معدود - نقصهایی دارند و حداقل کیفیت قطعاتشون پایینه پس زیاد سخت نگیرید . سفت و شل بودن و ... بد جا رفتن دنده ها و ... چیزهایی که می تونید بخاطرش در مدت کوتاه زمانی به فروشنده یا مرکز گارانتی اطلاع بدید
آب بندی (آببندی) موتورسیکلت:
اگر شما یه موتور نسبتا جدید - تکنولوژی روز دنیا - رو خریداری کردید ، آببندی زیاد مهم نیست . موتوری که دنده یکش 40 مایل در ساعته دیگه به دور موتور نمی افته مضافا بر اینکه اجزای و آلیاژ انجین بقدری خوب ریخته کاری شدند که هیچ براده و کثیفی عجیبی در حین تعویض روغن مشاهده نمی کنید !!
اما خب موتورهای ما تقریبا همشون نیاز به "آب بندی" دارند . دو تا نکته در آب بندی موتور هست که در سطح بین المللی رعایت می شه :
rpm پایین
حرکت در سرعت های متغیر (ثابت نبودن سرعت)
جابجایی در مسیرهای طولانی یا ثابت روشن گذاشتن انجین
بسته به حداکثر دور موتور سعی کنید بطور تجربی هم که شده در 500 کیلومتر اولیه از شتاب ماکزیمم استفاده نکنید . گاز موتور رو ناگهانی زیاد نکنید و کلاچ رو بسرعت رها نکنید . در یک rpm پایین دنده ها رو تعویض کنید .
سعی کنید با سرعت های متنوع حرکت کنید و انجین رو در حال فعالیت در یک سرعت ثابت و پایدار نگه ندارید . مراقب حرارت بالای انجین بخصوص در این گرمای هوای ایران باشید . موتور رو بی جهت در حال خلاصی روشن نگه ندارید . اگر قرار پشت چراغ راهنمایی بیش از 2 دقیقه معطل بمانید حتما موتور رو خاموش کنید . در موقع خاموش بودن موتور مطمئن شید که موتور در حالت خلاص قرار داره و موتور رو روی دنده با گرفتن کلاچ روشن نکنید .
تعویض روغن انجین :
روغن انجین رو در کمتر از 100 کیلومتر و بعد از حداقل 30 کیلومتر ابتدایی تعویض کنید .
تنها روغنی که کمپانی توصیه می کنه استفاده کنید و روغن اضافی هم در مخزن نریزید . می تونید موقع تخلیه از پمپ باد برای کمک به تخلیه برادره ها استفاده کنید .
غلظت روغن بستگی به فصل ، دما ، رطوبت متفاوته
سعی کنید از روغنهای مخصوص موتورسیکلت استفاده کنید و نه اتومبیل
گاهی اوقات بخاطر شرایط خاص برخلاف توصیه کمپانی شما نیاز پیدا می کنید در فواصل کوتاهتری روغن رو تعویض کنید و اینکار به سلامت انجین هم کمک می کنه
روغن ترمز :
بنا به توصیه کمپانی بخرید و به دست تعمیرکار مجرب بدید تا هواگیری مخزن هم انجام بده . سطح روغن ترمز + کدر و شفاف نبودن اون زمان تعویضش رو مشخص می کنه و معمولا برای تک-دیسک ها سالی یکبار اتفاق می افته
لاستیک :
یک لاستیک استاندارد رو باید هر 1500 کیلومتر یکبار تعویض کرد ! اما در ایران هر 5 سال یکبار این امر اتفاق می افته .
پس بستگی به سطح استاندارد ایمنی که انتظار دارید رفتار کنید و نوع لاستیک و آج و کیفیت اون در اینجا مهمه که بحث مفصلی لازم داره .
نگهداری لاستیک و زنجیر :
موتور رو روی جک وسط بلند کنید بطوریکه چرخ عقب کمی از زمین جدا شه . حالا موتور رو روشن کنید و روی دنده 1 بگذارید و بعد از اطمینان از فاصله دار بودن تایر عقب ، با ملایمت و اندک ، اندک به سطح درگیر داخلی زنجیر چرخ با اسپری مخصوص روغن زنجیر - نه روغن انجین - سطح زنجیر رو چرب کنید .
اینکار رو تا حدی ادامه بدید تا هیچ قطره روغنی بروی زمین نریزه .
اگر اسپری روغن مخصوص زنجیر در اختیار ندارید ، می توانید از گریس با درجه غلظت "گرید 2" استفاده کنید که در مقابل آب مقاوم باشه - روی جعبه گریس این درج می شه -
همیشه شیار وسط و آج های لاستیک رو نگاه کنید تا خرده سنگ ریزه ای گیر نکرده باشه و از ارتفاع آویخته ی سطح زنجیر چرخ مطمئن بشید تا افتادگی زنجیر بلند نباشه
بعد از سفر در محیط گل ، بارانی ، سنگلاخی ، این قسمتها رو بازدید و تمیز کنید و برای سفر بعدی آماده کنید .
نگهداری ترمز :
هیچ وقت روی سطح دیسک ترمز روغن نریزید و اگر ریخته شد با الکل تمیز کنید . اگر نگران زنگ خوردگی هستید کافیست یکبار ترمز بگیرید تا سطح زنگ خورده پاک بشه !
از التهاب سطح دیسک ترمز مطمئن بشید و لقمه دیسک ها رو هر یکسال حداقل یکبار تعویض کنید .
ترمز های قدیمی - غیر دیسکی - موسوم به کاسه ای رو بنا به مندرجات دفترچه بازرسی کنید و از شدت و قدرت اونها و عکس العمل ترمزها مطمئن بشید .
باتری :
سعی کنید از باتری های "ژل" استفاده کنید و از باتریهای سنتی قدیمی اسیدی خودداری کنید . باتریهای اسیدی در دمای هوای بالا ، رطوبت زیاد و محیطهای پارکینگ نامسطح با افق ... پاسخ خوبی نمی دهند و ضریب تخلیه انرژی اونها زیاد هست .
در مقابل باتریهای ژل از اسید ژله مانندی تشکیل شدند که سللولهای اسیدی بطور تقریبا یکنواخت انرژی رو بهتر توزیع کرده و نیاز به شارژ اسید ندارند .
نگهداری رنگ :
از تمیز کردن موتورسیکلت با "لُنگ" و انواع پارچه های نامشخص خودداری کنید و برای پاک کردن لکّه های سمج (!) صبر پیشه کنید و از اسکاچ و فرچه استفاده نکنید .
برچسبهای غیر معلوم روی بدنه نچسبانید و انواع چسب محلول یا خشک برای بدنه رنگی مضر می تونه باشه و زدودن اون گاهی بدون برداشتن لایه رویین و جلای رنگ امکان پذیر نیست .
تنظیم سیم کلاچ :
سیم کلاچ نباید زیاد شل و نه زیاد سفت باشه . معمولا حد میانه این دو مفید هست . بهتره برای موتورسیکلت خودتون به دفترچه یا تعمیرکار اصلی اون مراجعه کنید .
فشار باد لاستیک :
با توجه به دمای بیرون و نیاز شما برای کنترل بهتر موتورسیکلت باید تغییر فصلی کنه . حتما وزن خودتون و سرنشین احتمالی رو برای اینکار در نظر بگیرید . گاهی یک لاستیک برای تنظیم باد سالی یکبار احتیاج پیدا می کنه و گاهی هر هفته یکبار !
تنظیم فیلتر موتورسیکلت :
فیلتر هوا رو معمولا زمان 10000 کیلومتر ، مرکز گارانتی تنظیم می کنه یا تعویض . برای فیلتر روغن نیاز به توضیحات دفترچه کمپانی و نوع موتورسیکلت هست . این تنظیم برای موتورسیکلتهایی با انجین بیش از 1 سیلندر و مخزن 3-4 لیتر بسیار مهم هست .
آچارکشی موتورسیکلت :
با توجه به نوع کاربری موتور ، تفاوت می کنه . گاهی بعد از رفتن به یک تمرین آف-روود شما نیاز به آچارکشی دارید . اینکار با سفت و شل و تنظیم کردن پیچ های اصلی امکان پذیره و سفت کردن پیچ های موتورسیکلت الزاما معنای "آچارکشی" کردن ، نداره .
بعنوان مثال نباید پیچ اصلی فرمان رو زیاد سفت کرد
نکات احتمالی بعدی در آینده ان شا الله