PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : تفاوت های 3ds max و maya



Mohammad Yek110
21-04-2011, 14:06
سلام
یه سوال خیلی بزرگ برام پیش اومده.چرا autodesk دو تا نرم افزار برای انیمیشن سه بعدی ساخته؟!:31:
اگه میشه لطفا تفاوت های این دو را بگین.

خیلی ممنون

pclord
21-04-2011, 14:39
Autodesk فکر کنم فقط تری دی مکس رو ساخته باشه، مایا که ساخت شرکت Alias بود که آتودسک ازش خرید تا زمانی که مایا تو دست Alias بود اوج شهرتش بود و به سرعت داشت پیشرفت میکرد تا آتودسک خریدش و سرعت پیشرفت این برنامه رو کم کرد تا تری دی مکس بهش برسه، الانم نمیدونم هدفش چیه یه شایعاتی میگفتن که در آینده میخواد همه رو ادغام کنه و یک نرم ازفرا قدرتمند درست کنه، البته در حد شایعه هست. در هر صورت مایا حیف شد. برای اینکه مطمئن بشید میتونین به امکاناتی که به مایا از روزی که اومده تو دست آتودسک توجه کنید و با امکانت اضافه شده در این مدت به تری دی مکس مقایسه کنید، همه ویژگی هایی که به تری دی مکس اضافه شده کپی برداری از مایا بوده.

موفق باشید.

Mohammad Yek110
21-04-2011, 14:47
توی انیمیت کردن و ساخت انیمیشن با هم تفاوتی ندارن؟!با این توضیحات من مبتدی فهمیدم خیلی با هم تفاوتی ندارن.البته گفتم من مبتدی!
ضمن تشکر از pclord عزیز

pclord
21-04-2011, 15:48
ببین دوست عزیز این بحث زیاد تو انجمن شده و به هیچ جا نرسیده و بیشتر دوستان هم وقتی موضوع رو ببینن مطمئن باش که ناراحت میشن، بستگی به خلاقیت و سطح کاری داره، مایا خودش کامله تری دی مکس هم با پلاگین هاش کامله، هر کاری تو مایا درست میشه تو تری دی مکس هم میشه عین همون رو درست کرد بستگی داره به کسی که داره با اون برنامه کار میکنه. یه برنامه که زیاد ازش اسمی نیست بنام بلندر یه انیمیشن کوتاه فوق العاده زیبا باهاش ساختن که دهن آدم باز میمونه میتونی بری ببینی ، اسم این انیمیشن هم Sintel هست که تو سایتش میتونی توضیحات کاملش رو بخونی:


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

در حالی که خیلیا فکر میکنن بلندر یه برنامه معمولیه و زیاد قدرتمند نیست.

تو انیمیت و ریگینگ کاراکتر هم مایا خیلی قویه اما سافت ایمیج فکر کنم قویتر باشه اما با این حال همون طور که گفتم فرقی نمیکنه با هر دو تاش میشه یه کار رو ساخت. با اینترفیس هر کدوم راحت تری کار کن.

این بحثو دیگه ادامه نده چون جوابی نداره ، تو انجمن سرچ کن مایا بهتره یا تری دی مکس و از این قبیل جمله ها تا تایپیک های قبلی رو ببینی.

موفق باشی.

Wolf of aria
21-04-2011, 17:39
سلام
یه سوال خیلی بزرگ برام پیش اومده.چرا autodesk دو تا نرم افزار برای انیمیشن سه بعدی ساخته؟!:31:
اگه میشه لطفا تفاوت های این دو را بگین.

خیلی ممنون


سلام
راستو بخواي Autodesk يه نرم افزار ديگه انيميشن هم توليد ميكنه بنام XSI يا سافت اميچ.

*Forgotten*
22-04-2011, 00:57
Autodesk فکر کنم فقط تری دی مکس رو ساخته باشه، مایا که ساخت شرکت Alias بود که آتودسک ازش خرید تا زمانی که مایا تو دست Alias بود اوج شهرتش بود و به سرعت داشت پیشرفت میکرد تا آتودسک خریدش و سرعت پیشرفت این برنامه رو کم کرد تا تری دی مکس بهش برسه، الانم نمیدونم هدفش چیه یه شایعاتی میگفتن که در آینده میخواد همه رو ادغام کنه و یک نرم ازفرا قدرتمند درست کنه، البته در حد شایعه هست. در هر صورت مایا حیف شد. برای اینکه مطمئن بشید میتونین به امکاناتی که به مایا از روزی که اومده تو دست آتودسک توجه کنید و با امکانت اضافه شده در این مدت به تری دی مکس مقایسه کنید، همه ویژگی هایی که به تری دی مکس اضافه شده کپی برداری از مایا بوده.

موفق باشید.

دوست محترم من نمیدونم شما این حرفهارو بر اساس چه منبعی میزنید حالا مگه اتودسک چه خیانتی کرده
در ضمن شاید شرکت alias اصلا فروش خوبی نداشته و موفق نبوده برای همین گفته همون بهتر بفروشیم به اتودسک:31:

اتودسک در این ضمینه عالی کار کرده و برنامه های متنوعی برای هر سلیقه داشته مثلا motion builder
خیلی از این بازیهارو با این برنامه ساختن

بعدشم ایشون در مورد تفاوت های مکس و مایا سوال کردن بعضی از دوستان فقط میگن این بهتر است اون بهتر است ولی دلیلی نداریم :31:

اصلا این سوال منه تفاوتهاش چیه؟

بعضی از دوستان به کاراکتر انیمیشن گیر میدن انیمیشن یک کاراکتر یک کار کاملا custom هستش یعنی
باید خودت از اول تا آخرشو بسازید برنامه علم غیب نداره که شما چه انیمیشنی دوست دارید بسازید

:31::5: الان چه بخاید چه نخاید همه اتودسکی شدن آلیاسو فراموش کنید , بیخیال این بحث :31::5:

santamove
22-04-2011, 01:24
بازار هدف 3ds max بیشتر صنعیت گیم هست در حالی که بازار هدف مایا بیشتر فیلم و انیمیشن،
در "بی-اسپلاین نایک‌نواخت نسبتی" که به اصطلاح NURBS میگن،یکی از برتری های مایا به 3ds max هست،
NURBS که در کامپیوترها برای ایجاد و نمایش ،ذخیره منحنی ها و سطح ها به کار می ره،
امکان Painting در مایا 2011 وجود داره،ولی در 3ds max 2011 این امکان نیست،
قابلیت modeling در نرم افزار 3ds max بهتر از مایا هست،
البته این تفاوت ها بیشتر در سطوح حرفه ای و پیشرفته مطرح میشن،و در سطوح پایین تر نمی توان محسوس بودن برتری یا ضعف یکی را درکــ کرد،

Wolf of aria
22-04-2011, 05:26
شايد قابليت 3d max در مدلينيگ از مايا بهتر باشه اما مايا هم در بخش مدلينگ هيچ كمي نداره بخصوص در اين چند سال گذشته
خيلي پيش رفت كرد .

من كه هيچ كمي ازش نميبينم از مدلينگش گرفته تا رندر تمام امكانات مايا خيلي خوبه .

Mohammad Yek110
22-04-2011, 12:48
خب پس با این تعاریفی که دوستان گفتن،برای من که می خوام انیمیشن بسازم،مایا مناسب تره.
با تشکر

pezhmax
22-04-2011, 14:17
مطالب پیش رو نظر شخصی منه و ممکنه همشون درست نباشن. خواهشا سرش دعوا نکنین :

به نظر من مایا و مکس هر دوشون نرم افزارهای بسیار قوی و بزرگی هستن. البته هدف کاریت برای انتخابی که میکنی خیلی مهمه.
خیلیها میگن مدلسازی فلان نرم افزار بهتره یا انیمیشن اون یکی بهتره. ولی واقعیت اینه که نرم افزارهای سه بعدی این روزها خیلی به هم نزدیک شدن. نمیشه بگی تو یکیشون یه کاریو میشه انجام داد و تو اون یکی نمیشه. مهم سرعت انجام کارهاست.

مثلا بعد از اضافه شدن ابزارهای Graphite سرعت کار مدلسازی تو مکس خیلی زیادتر شده. یا به خاط ابزارهای متنوعی که تو بخش متحرک سازی و سیستم ذارت و همینطور شبیه سازی فیزیک تو مایا وجود داره سرعت کار ساخت انیمیشن و جلوه های ویژه تو مایا بیشتره.
ولی یه اصل کلی در مورد این دو تا نرم افزار وجود داره و اون هم اینه که ابزارهای داخلی مایا از مکس گسترده تره و به دلیل معماری ویژه ای که تو ساخت مایا به کار رفته نرم افزار بسیار انعطاف پذیری ایجاد شده. این مساله هم تو سطح واسط کاربری و هم توسطح ارتباط داده ای اشیایی که توش ساخته میشه کاملا مشهوده.هر شی تو مایا یه بسته اطلاعاتیه که یه سری ورودی و خروجی داره و کل پروژه شما یه شبکه بسیار وسیع از این نودهای اطلاعاتی خواهد بود که ارتباط دادنشون تو نرم افزار کاربردشونو خیلی انعطاف پذیر و سریع میکنه.

حالا برای ساخت بازی یا مدلسازی معماری بیشتر این ابزارها استفاده نمیشن و سرعت مدلسازی مکس تو این صنعت مهمتره.
ولی تو صنعت فیلمسازی، خلق جلوه های بصری و متحرک سازی و نیز Composition مهمتره که مایا تو این زمینه ابزارها و سرعت عمل بیشتری داره.

البته این رو هم باید بگم که شما میتونی با نصب پلاگینهای مختلف ابزارهایی که تو مایا هست رو داشته باشی ولی متاسفانه خیلی از این پلاگینها (حالا به خاطر کرکشون یا هر چیز دیگه) یه سری مشکلاتی رو دارن که گاهی صرف نظر کردن ازشون بهترین راه حله.

و اما منابع یادگیری، به نظر من منابع یادگیری برای مکس به زبان فارسی بیشتر از مایا هست. متاسفانه از یه جایی به بعد دیگه منابع فارسی جوابگوی کارات نیستن. تو منابع انگلیسی آموزشهای تخصصی تر که توسط استودیوهای معتبر تولید میشن برای مایا بیشتره ولی منابع پراکنده و Tutorial ها برای مکس بیشتره.
اگه بخوام تو دنیای برنامه نویسی مثال بزنم باید بگم مکس مثل زبان VB.NET میمونه و مایا مثل C#.NET هست .هر دوتاشون تو Microsoft .NET توسعه پیدا کردن ولی شروع یادگیری با VB.NET راحت تره و کار باهاش هم سریعتره ولی وقتی به مباحث تخصصی میرسی بیشتر منابع موجود به زبان C#.NET وجود دارن. این دلیلی بر ضعف VB نیست ولی یه مزیت برای C#.NET محسوب میشه.

Fusi0n
22-04-2011, 16:43
من با هر دو این نرم افزار مشکل دارم من الان 1 سال مکس کار میکنم و کلا به طراحی سه بعدی شدیدا علاقه دارم ولی هر وقت پای یک مدل میخوا شروع بکار کنم بعد یک ساعت عصاب میزریه بهم علت این چی ؟ ببخشید که اینجا عنوان میکنم :31:

saadi126
22-04-2011, 17:35
2 پست قبل از پست من دوستمون توضيحات نسبتا کاملي دادن که فکر ميکنم همه چيز رو روشن کردن. تنها نکته اي که به ذهنم رسيد در مورد استاندارد گيم سازي هست که در استانداردهاي جديد اين صنعت، مايا به عنوان برنامه مدلسازي استاندارد انتخاب شده و شرکت اتودسک هم اين نرم افزار رو در چند ورژن اخير به خوبي براي اين صنعت بهينه کرده و يکي از قابليت هاي مناسبش اينه که خروجي مايا براي استفاده در چند موتور معروف در صنعت گيم بهينه شده و براحتي استفاده ميشه اما براي مکس بايد با نصب برنامه ها و يا پلاگينهاي جانبي خروجي مناسب موتورهاي معروفي مثل تري ني جي و ... گرفته بشه.

pezhmax
22-04-2011, 18:47
2 پست قبل از پست من دوستمون توضيحات نسبتا کاملي دادن که فکر ميکنم همه چيز رو روشن کردن. تنها نکته اي که به ذهنم رسيد در مورد استاندارد گيم سازي هست که در استانداردهاي جديد اين صنعت، مايا به عنوان برنامه مدلسازي استاندارد انتخاب شده و شرکت اتودسک هم اين نرم افزار رو در چند ورژن اخير به خوبي براي اين صنعت بهينه کرده و يکي از قابليت هاي مناسبش اينه که خروجي مايا براي استفاده در چند موتور معروف در صنعت گيم بهينه شده و براحتي استفاده ميشه اما براي مکس بايد با نصب برنامه ها و يا پلاگينهاي جانبي خروجي مناسب موتورهاي معروفي مثل تري ني جي و ... گرفته بشه.

آره موافقم. یه دلیلش میتونه همون اساندارد نودهای اطلاعاتی باشه که این روزا تو خیلی از نرم افزارها وجود داره . خود من وقتی اومدم UDK رو یاد بگیرم تقریبا همه مباحث ساخت متریالش مثل مایاست با یه کم تفاوت ولی خیلی سریع باهاش کنار اومدم. همینطور در مورد mental mill و یا Material Editor هایی که برای Unity ساخته شده. به نظر میرسه این شیوه داره به عنوان یه استاندارد جا میفته. در ضمن نرم افزارهای Composition مثل Nuke یا Fusion رو هم نمیشه نادیده گرفت که از همین شیوه استفاده میکنن. خود مکس هم داره به همین سمت حرکت میکنه ولی هنوز ساختارش مثل قبل مونده.

---------- Post added at 07:47 PM ---------- Previous post was at 07:45 PM ----------


من با هر دو این نرم افزار مشکل دارم من الان 1 سال مکس کار میکنم و کلا به طراحی سه بعدی شدیدا علاقه دارم ولی هر وقت پای یک مدل میخوا شروع بکار کنم بعد یک ساعت عصاب میزریه بهم علت این چی ؟ ببخشید که اینجا عنوان میکنم :31:

مطالعه زیاد تمرین زیاد:31:

pclord
22-04-2011, 22:08
دوست محترم من نمیدونم شما این حرفهارو بر اساس چه منبعی میزنید حالا مگه اتودسک چه خیانتی کرده
در ضمن شاید شرکت alias اصلا فروش خوبی نداشته و موفق نبوده برای همین گفته همون بهتر بفروشیم به اتودسک:31:

اتودسک در این ضمینه عالی کار کرده و برنامه های متنوعی برای هر سلیقه داشته مثلا motion builder
خیلی از این بازیهارو با این برنامه ساختن

بعدشم ایشون در مورد تفاوت های مکس و مایا سوال کردن بعضی از دوستان فقط میگن این بهتر است اون بهتر است ولی دلیلی نداریم :31:

اصلا این سوال منه تفاوتهاش چیه؟

بعضی از دوستان به کاراکتر انیمیشن گیر میدن انیمیشن یک کاراکتر یک کار کاملا custom هستش یعنی
باید خودت از اول تا آخرشو بسازید برنامه علم غیب نداره که شما چه انیمیشنی دوست دارید بسازید

:31::5: الان چه بخاید چه نخاید همه اتودسکی شدن آلیاسو فراموش کنید , بیخیال این بحث :31::5:

دوست عزیز حتما منبعی دارم که این حرفا رو میزنم و از خودم نمیزنم، همون طور که گفتم این بحثو ادامه ندین من نه وقتش نه حال ادامه این بحثو ندارم من مدت زیادی تو این انجمت فعالیت کردم و زیاد از این بحث ها دیدم و به هیچ جا نرسیدن پس ادامه نمیدم و شما هم ادامه ندین. تفاوت زیاد دارن اما هر دوتا کاملا ، شما هم گفتین که دلیلی ندارین برای تفاوت پس لطفا ادامه ندین.
با تشکر

موفق باشید.