ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : صنعت چاپ و چاپخانه ////



Mahdi/s
11-01-2011, 00:29
راهنمای شیوه های مختلف چاپ

چاپ افست Offset Print
چاپ افست يکي از پر رونق ترين و فراوان ترين چاپهاست. شايد يکي از دلايل آن چاپ روي کاغذ با کيفيت بسيار عالي و در تيراژهاي نسبتاً پايين است. البته در چاپ سيلک اسکرين تيراژهاي پايينتر از چاپ افست، معمول و متداول تر است و حتي از نظر صرفه اقتصادي هم مناسبتر، اکا اگر جنبه کيفيت چاپ را نيز در نظر داشته باشيم، چاپ افست مناسبترين است. گاهي چاپ افست را به دليل عدم برجستگي يا فرورفتگي در رابط چاپ (زينک) چاپ مسطح نيز مينامند.

مراحل انجام
طراحي نخستين مرحله شروع به کار در هر پروژه اي است و بعد از آن نوبت به کامپيوتر و اجرا در آن ميرسد. معمولا اجراي کار با بکارگيري نرم افزارهاي مختلف برداري و بيت مپ کار را به اتمام ميرساند. از اين مرحله به بعد کار به ليتوگرافي سپرده ميشود.
در اين مرحله از فايل مربوطه توسط دستگاه ايميج ستر Image setter خروجي گرفته ميشود. يعني در کارهاي چهار رنگ چهار فيلم که نشان دهنده رنگهاي سايان (آبي فيروزه اي) ماژنتا (قرمز ارغواني) زرد و مشکي ميباشد به دست مي آيد (CMYK) {دستگاه ايميج ستر شبيه به چاپگر است با اين تفاوت که تغذيه آن به جاي کاغذ فيلم است}


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دستگاه ايميج ستر

فيلمهاي هر رنگ بطور مجزا در دستگاهي به نام قيد کپي قرار ميگيرد و پس از عمل نوردهي نقش فيلم بر روي زينک مي افتد و به دنبال آن ظهور زينک انجام ميشود و بدين ترتيب از چهار رنگ CMYK چهار زينک CMYK تهيه ميشود. در سيستمهاي پيشرفته تر کپي زينک حذف شده است و با بکارگيري دستگاهي به نام پليت ستر Plate setter از فايل طرح مورد نظر، مستقيما زينک يا پليت تهيه ميشود. يعني از چهار رنگ CMYK چهار پليت CMYK بدست مي آيد.




[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دستگاه قيد کپي

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پليت ستر

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
يک نمونه پليت که از دستگاه خارج ميشود

گاهي اوقات زينکها را به زينک سوزاني ميفرستند تا با سوزاندن زينکها تيراژ آن بالا رود. اما اين کار بسيار به ندرت پيش مي آيد. زينکها به طور معمول تا تيراژ 50000 عدد را به خوبي چاپ ميکنند يعني 50000 ورق چاپ شده از چهار رنگ (در چاپ چهار رنگ) بدست مي آيد. بنابراين زينکها از ليتوگرافي به چاپخانه مي آيد. در اين مرحله در کارهاي چهار رنگ CMYK که روي ماشين چهار رنگ چاپ ميشوند، زينکها هر رنگ در برج مربوطه نصب ميشود، و در هر برج مرکب مورد نظر ريخته ميشود. کاغذ از يک طرف وارد ماشين چاپ شده و پس از عبور از هر برج نقشهاي مربوط به رنگ آن برج را با همان رنگ به خود ميگيرد. ماشين چاپ به طور کلي از غلطکهاي متعدد تشکيل شده که مرکب را يکنواخت کرده و نهايتا به زينک ميرساند. زينک ابتدا به وسيله غلطکي مرطوب ميشود و در واقع آن قسمتهايي که نقش ندارند مرطوب شده و قسمتهاي نقشدار رطوبت نميگيرد. مرکب توسط غلطک ديگري بر روي زينک ماليده ميشود و چون مرکب چرب است روي قسمتهاي مرطوب که نقش ندارد نمينشيند. به دنبال آن نقش از زينک به روي لاستيک چاپ مي افتد و بعد از آن به روي کاغذ منتقل ميشود. همين مراحل در بقيه برجها نيز اتفاق مي افتد تا اينکه کار چاپ شده چهار رنگ در انتها روي هم جمع ميشود.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ماشين چاپ چهار رنگ

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 715x474.[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ماشين چاپ هشت رنگ

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
غلطکهايي که وظيفه يکنواخت کردن رنگ را بر عهده دارند

Mahdi/s
12-01-2011, 10:21
بخش دوم

ملاحظات طراحی در چاپ افست
هرچند بسیاری از دست اندرکاران چاپهای دیگر همچون فلکسو معتقدند که چاپ افست بسیار خطاپوش است، اما نکات ریز و دقتهای لازم در این چاپ نیز از دید متخصصان دور نمیماند. کنترلهای حروف، برداری بودن خطوط ریز بخصوص نوشته ها، کنترل رنگها و درصدهای آنها، اسکن تصاویر به شکل مطلوب، فرم بندی مناسب بطوریکه چاپ مقرون به صرفه تر باشد، همه از مباحث مفصلی است که طراحان گرافیک بایستی رعایت نمایند. کنترلهای مختلف در مراحل گوناگون از طراحی (که ممکن است مشکلات متعددی ایجاد کند) تا فیلم و زینک و... و بالاخره مرحله چاپ، باعث ارائه کاری نفیس و مطلوب خواهد شد هرچند که ممکن است از نظر عوام، کار نهایی ایراددار، مطلوب به نظر آید، اما نکته اینجاست که در صورت رفع مشکلات و ایرادهای کار، آنها متوجه میشوند که چاپ نهایی در مقایسه با حالت اول بهتر میباشد.
در اینجا چند نکته بارز و مشخص که مشکلاتی ایجاد میکنند بیان میشود. آنچه قرار است اجرا شود ابتدا طراحی دستی شده و سپس در کامپیوتر اجرا میشود. اسکن کار خود را به اندازه مورد نظر و با دقت لازم تهیه کنید بطوریکه نه با DPI پایین کیفیت نامطلوب ایجاد میکند و نا با DPI بالا که بی جهت حجم فایل را افزایش میدهد. کار نهایی را به شکل برداری و در نرم افزارهای برداری انجام دهید. در انتخاب رنگ، بخصوص برای حروف ریز دقت نمایید و حتما قبل از خروجی گرفتن (تهیه فیلم) درصد رنگ آنها را کنترل کنید. در هر مرحله از کار با کننده آن مشورت کنید. مثلا هنگام تهیه سند جعبه یک محصول که بعد از چاپ، مراحلی چون UV و لترپرس خواهد داشت، کنترل فضای لازم برای لب پنجه چاپ، برش و خط تای ماشین لترپرس و ... بسیار ضروری است.

شرح خاص
ماشینهای چاپ افست، همچون انواع دیگر چاپ دارای تنوع در ابعاد و اندازه زینک و... هستند. بنابراین قبل از تهیه سند و خروجی گرفتن بایستی چاپخانه مورد نظر خود را انتخاب کنید و از ابعاد و نوع ماشین چاپ آن آگاهی یابید. این نکته ای است که معمولا لیتوگرافیها مد نظر دارند. در انتخاب نوع کاغذ و مقوا نیز دقت شود. گاهی انتخاب مقوای ارزان قیمت یا حتی گران اما نامناسب ممکن است مشکلاتی ایجاد نماید از جمله شکسته شدن محلهای تا در جعبه های مختلف. همچنین راه و بی راه مقوا بایستی هنگام خرید مد نظر باشد این مسئله با بالا رفتن گرم مقوا مسئله سازتر خواهد بود(کاغذ و مقوا دارای راه است که به صورت LG و SG روی لیبل بسته بندی آنها ذکر شده است. بطور کلی مقوای انتخابی شما بایستی به گونه ای انتخاب شود که بعد از برش به اندازه مورد نظر، به راحتی دور سیلندر چاپ لول شود. در مباحث بعدی بیشتر در این زمینه توضیح میدهیم). با شناخت نسبی ماشینهای چاپ و مراحل تکمیلی میتوانید مناسبترین و مقرون به صرفه ترین پروژه چاپی را انجام دهید.

مواد قابل چاپ:
الف) افست آب و الکل: کاغذ – مقوا – کاغذ پشت چسبدار – PVC
ب) افست خشک: کاغذ – مقوا – روی CD – فلز به شکل ورق
ج) افست رول: کاغذ و مقوای رول

کالاهای چاپ شده با این روش:
کارت ویزیت – بروشور – کاتالوگ – جلد کتاب – کارتهای تبریک – جعبه های مختلف – کتاب – روزنامه – مجله – اوراق بهادار – لیبیل محصولات و ...

مدلهای دیگر:
ماشین چاپ افست تک رنگ، دو رنگ، چهار رنگ، 5 رنگ، 6 رنگ، 8 رنگ و 12 رنگ در ابعاد مختلف از 50 * 35 تا 140 * 100
ماشین چاپ افست دو رنگ پشت و رو زن
ماشین چاپ افست خوابیده و ایستاده
ماشین چاپ افست رول
ماشین چاپ افست ورقی
ماشین چاپ افست خشک
ماشین چاپ افست آب الکل
ماشین چاپ افست DI (Direct Image)

* حداقل تیراژ: 1000 عدد.

چاپ افست خشك
چاپ افست خشك همانگونه كه از نامش پيداست،سيستمي از چاپ است كه درآن خبري از آب نيست.بر خلاف سيستم چاپ افست معمولي (Wet offset) كه در پروسه انتقال مركب، آب نقش مهمي ايفا ميكند، در سيستم افست خشك آب وجود ندارد.
در سيستم افست معمولي، مركب در مناطقي از پليت كه آغشته به آب است نمي نشيند اما در ساير مناطق كه تصوير وجود دارد، مركب جذب سطح پليت مي شود. در اين سيستم به خاطر وجود آب و خاصيت ويژه آن در كنار مركب، تصوير از شفافيت و درخشندگي افست خشك برخوردار نيست.
در سيستم افست خشك جنس پليت و مركب با افست معمولي متفاوت است. به اين معني كه در پليت هاي افست معمولي لايه ژلاتيني بر روي صفه آلومينيومي پليت وجود دارد كه بعد از انجام عمل ترام گذاري بر روي پليت ثابت مي شود و مناطقي كه ترام گذاري نشده اند در تماس با داروهاي شيمياي ظهور پليت شسته مي شوند.اين لايه باقيمانده بر روي سطح پليت جاذب مركب مي باشد كه انتقال مركب به سطح لاستيك چاپ را سبب مي شود. در سيستم افست خشك پليت شامل لايه هاي زير است:






نحوه عملكرد پليت هاي افست خشك بدين ترتيب است كه پس از اينكه پليت در معرض تابش ليزر قرار گرفت، لايه پليمري حساس به گرما بخار شده و از سطح پليت حذف ميگردد.
پس از اين، پليت هاي مزبور بنا به نوع آن مسير هاي متفافتي را طي مي كنند.
در پليت هاي بي نياز از ظهور مانند پليت هاي افست DI، پس از تابش ليزر (كه در داخل ماشين چاپ انجام مي شود) جسمي دوران شبيه به پاك كن بنام(Friction roller) بر روي سطح زينك حركت كرده و سيليكون را در قسمت هايي كه لايه 3 برداشته شده است و هيچ اتصالي به ساير نواحي ندارد، از سطح زينگ بر مي دارد. همين عمل در پليت هاي نيازمند به دارو به وسيله داروهاي شيميايي انجام مي پذيرد.
در جرياد پروسه چاپ، به خاطر مركب گريز بودن لايه سيليكون، مركب فقط جذب مناطقي از سطح پليت مي شود كه فاقد سيليكون است. پس از آن مركب به وسيله لاستيك چاپ به سطح كاغذ منتقل مي گردد.
بدين ترتيب ميتوان گفت خشك، چاپ غير مستقيمي است كه بر اساس عملكرد مركب روي سطحي كه شامل مناطق مركب دوست و مركب گريز است، بوجود مي آيد. بدين گونه، به طور غير مستقيم و از طريق لاستيك چاپ، مركب به كاغذ منطقل شده و تصوير را مي سازد.
اين مناطق مركب دوست همان مناطق چاپ پذير هستند و حدود 2 ميكرون پايين تر از مناطق ايميج نشده (پوشيده از يك لايه سيليكون) قرار دارند. البطه اين سيستم نبايد با سيستم چاپ گود يا گراور(gravure) اشتباه شود زيرا در اين سيستم بر خلاف سيستم گراور، مركب ها غلظت بيشتري دارند و نوع انتقال مركب و نوع ترام ها در اين گونه متفاوت است. در چاپ گود مركب پذيري فرم چاپ بر اساس گودي مناطق چاپ پذير نسبت به سطح سيلندر صورت مي گيرد، در حالي كه در سيستم افست خشك، خاصيت شيميايي مواد سطح پليت باعث مركب گيري يا دفع مركب مي شود. 1) يه آلومينيومي زيرين كه بدنه و قسمت اصلي پليت را تشكيل مي دهد. 2) لايه پليمري جاذب مركب (مركب دوست) 3) لايه پليمري حساس به گرما 4) لايه سيليكوني دافع مركب (مركب گريز)


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نمونه پليت Toray افست خشك

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
كولر تايپ (Collotype)

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سيستم تعويض زينگ ماشين افست خشك web

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

Mahdi/s
12-01-2011, 10:28
آماده سازي کار ترام دار تک رنگ

ترام: : عبارت از کوچکترين واحد قابل تميز تصوير است که بتوان بر روي تصوير چاپي مشاهده نمود. ترام معمولا مربع شکل است و با بزرگي و کوچکي خود ايجاد سايه و روشن مينمايد. اگر يک تصوير ترام دار چاپ شده را با ذربين مخصوص چاپ يعني لوپ مشاده کنيد، خواهيد ديد که هر تصوير به صورت مجموعه نقطه هايي است که در بخشهاي تاريکتر تصوير، نقطه ها درشتتر و به هم نزديکتر و در بخشهاي روشن تصوير نقطه ها ريزتر و فاصله آنها از يکديگر زيادتر است.

نقش ترام: نقشي را که ترام از لحاظ بصري ايجاد ميکند به طور ساده ميتوان با مبحث سايه و نيم سايه در فيزيک تطبيق داد. رنگهاي نيم سايه (هاف تن Halftone) در چاپ معمولا به صورت شبکه اي از ترام در اندازه هاي مختلف تشکيل شده اند. اين نقاط، با اندازه هاي مختلف خود ايجاد سايه روشن نموده و دامنه اي از رنگهاي خاکستري را به وجود مي آورند. هرگاه اين دامنه فاقد تنوع خاکستري باشد و تنها از سفيد و سياه تشکيل گردد تصوير داراي حداکثر کنتراست خواهد بود و تنها شامل ترامهاي 100 مشکي ميباشد که بزرگي و کوچکي آن تصوير را ايجاد ميکند.

درصد ترام: در يک تصوير ترامه نقطه هاي ترام با شکل و اندازه هاي متفاوت شکل ميگيرد که همين امر باعث ايجاد روشني و تيرگي در تصوير ميشود. در قسمتهاي روشن، ترام ريزتر و فاصله ها بيشتر است اما در قسمتهاي تيره، نقطه هاي ترام رشد ميکنند و لذا درصد سياهي افزايش مييابد. پس ميتوان گفت که درصد ترام به ميزان سياهي در هر قسمت از تصوير بستگي دارد.

شماره يا اندازه ترام: براي تصويرهاي مختلف، بنابر روش چاپ و نوع کاغذ، از ترامهاي مختلف استفاده ميشود. اين امر به تعداد خطهاي ترام در سانتيمتر يا اينچ بستگي دارد و در کيفيت و وضوح کار چاپي تاثير گذار است. طبيعي است که هر قدر تعدا خطهاي ترام در يک سانتيمتر يا اينچ بيشتر شود، تصوير از ظرافت و دقت بالاتري برخودراد است. کيفيت کاغذهاي چاپي نيز در انتخاب ترام نقش دارد.

زاويه ترام: خطهاي ترام را ميتوان در زاويه هاي متفاوت قرار داد. اين کار به ويژه در کارهاي رنگي بسيار ضروري است. رعايت اين نکته براي جلوگيري از مشکل پيچازي صورت ميگيرد.
(مشکي=45 درجه، ماژنتا=75 درجه، زرد=90 درجه و سايان=105 يا 15 درجه)


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

ارتباط اندازه ترام با نوع کاغذ چاپ (LPI): دقت تصوير بر حسب تعداد خطوط در هر اينچ يا سانتيمتر مشخص ميگردد. هرچه خطوط ترام به يکديگر نزديکتر و فشرده تر باشند نقاط تشکيل دهنده تصوير ريزتر خواهد شد و برعکس هرچه خطوط از هم دورتر شوند نقاط روي تصوير درشتتر به نظر ميرسند. هنگام استفاده از ترامهاي ظريف بايد در انتخاب نوع کاغذ چاپ دقت بيشتري نمود و کاغذ لطيفتري که داراي جنس مناسبتري باشد به کار برد. تعداد خطوط سياه ترامهاي معمولي بين 20 تا 80 خط در سانتيمتر است. معمولا در چاپخانه ها انتخاب ترام برحسب کاغذ مطابق قسمت زير است:

کارهاي معمولي مانند روزنامه = 50 تا 70 LPI
کارهاي عادي = 50 تا 90 LPI
کارهاي سفارشي = 166 تا 175 LPI
کارهاي ظريف = 175 تا 400 LPI

Mahdi/s
12-01-2011, 11:52
آماده سازي کار ترام دار تک رنگ - (2)

کنتراست (تضاد رنگي) در کار تک رنگ:
هرگاه يک تصوير داراي حداکثر اختلاف بين سياه و سفيد باشد داراي بالاترين تضاد رنگي است. البته تصويرهاي ترام دار را نيز ميتوان با کنتراستهاي متفاوت به وجود آورد. در واقع هر قدر فاصله تيره ترين تا روشن ترين قسمتهاي يک تصوير بيشتر باشد، از کنتراست بالاتري برخوردار خواهد بود.

مراحل آماده سازي کار چاپي ترام دار تک رنگ به روش دستي:
طراح و حروفچين، متن و تصاوير مربوطه را تهيه ميکنند. در مرحله صفحه آرايي، صفحه آرا تنها نسبت به چسباندن آنها بر روي صفحه ماکت اقدام مينمايد.

تهيه ماکت:
اين عمل روي صفحه مخصوصي که به صفحه ماکت معروف است صورت ميگيرد. صفحه ماکت به صورت ميلي متري مدرج گرديده است و اندازه آن دقيقا در اندازه صفحه کتاب و مجله ميباشد. معمولا هر دو صفحه روبه رو، روي يک صفحه قرار دارند تا شخص طراح بتواند اين دو صفحه را دقيقا در کنار هم (همان گونه که پس از چاپ و صحافي خواهد بود) طراحي و اجرا نمايد.
پس از اينکه صفحه ماکت با عکس، مطلب و طرحهاي لازم به وسيله طراح گرافيک آرايش داده شد يک ورقه نازک کاغذ (معمولا کاغذ پوستي) روي آن کشيده ميشود. اين کاغذ در عين اينکه محافظي براي عکسها و حروف است، ميتواند مکاني جهت دستورات لازم براي بخش عکاسي و صفحه بندي باشد.
رنگ خطوط صفحه ماکت را آبي انتخاب ميکنند تا در عکاسي با خطوط ترسيم شده اشتباه نشود و اين رنگ توسط فيلترهاي مخصوص قابل حذف باشد.

عکاسي دستي:
در اين بخش از صفحه ماکت عکس برداري ميشود و تصاويري که ميبايست از آنها توسط اسکنر فيلم تهيه شود جداگانه تهيه و در اختيار مونتاژکار قرار ميگيرد.در اين مرحله از صفحه ماکت با دوربين فيلم نگاتيو تهيه ميشود. از اين فيلمها به وسيله دستگاهي به نام کنتاکت فيلم پوزيتيو تهيه ميگردد و مجموع اين فيلمها پس از انجام رتوش به بخش صفحه بندي يا مونتاژ ارسال ميگردد.

فرم بندي (صفحه بندي يا مونتاژ):
در مرحله فرم بندي دستي، صفحات مجزاي فيلم به ترتيب روي يک آسترالون بزرگ که اندازه آن بر حسب ماشين چاپ مشخص ميشود چيده ميشود. در حقيقت هر آسترالون يک فرم چاپي ما است تا در مرحله کپي زينک اطلاعات از روي فيلمهاي مونتاژ شده به زينک منتقل شود.

فرمبندي دستي با حروف سربي

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

اوزاليد:
پس از صفحه بندي صفحات آسترالون جهت تهيه نمونه به بخش نمونه گيري ارسال ميگردد. در اين بخش از اين مجموعه اوزاليد سياه و سفيد تهيه شده و در اختيار کنترل کننده ها يا صاحب کار قرار ميگيرد. تهيه اوزاليد بيشتر در جهت کنترل فرم و صفحه بندي صورت ميپذيرد و در صورت وجود مشکل در اين مرحله، جهت اصلاح فرمها به قسمت مونتاژ عودت داده ميشود.

تهيه پليت يا زينک:
فيلمها معمولا اگر براي تيراژ بالا باشد روي پليت مسي و اگر براي تيراژ پايين باشد روي پليت آلومينيوم کپي ميشود. در حال حاضر پليتهاي آلومينيومي را با حرارت دهي جهت استفاده در تيراژ بالا نيز مورد استفاده قرار ميدهند.

چاپ:
زينکهاي آماده را به بخش چاپ ميسپارند. معمولا در چاپهاي با تيراژ بالا مانند مجلات و روزنامه ها از ماشينهاي روتاسيون با کاغذ رول استفاده شده و در تيراژهاي پايين از ماشينهاي ورقي استفاده ميشود.

Mahdi/s
12-01-2011, 12:05
آماده سازي کارهاي ترام دار رنگي (3)

اصول چاپ چهار رنگ:
چاپ رنگي بر اساس سه رنگ اصلي يا اوليه که عبارتند از زرد، مژنتا و سايان که مجموعه تقريبا نامحدودي از رنگها را ايجاد ميکنند بنا نهاده شده است. در اين مجموعه رنگ چهارمي را نيز اضافه ميکنند که رنگ مشکي است. از اين روست که به روش چاپ چهار رنگ هم ميگويند.

تفکيک رنگ:

اولين قدم در هر سيستم چاپ رنگي تفکيک رنگ است. در اين مرحله به وسيله عکاسي،پيمايش الکترونيکي يا اسکنر، و يا نرم افزارهاي رايانه اي نسبت به تفکيک رنگ (Color Separation) اقدام ميکنيم. با جدا کردن رنگهاي مختلف طرح و تهيه رنگهاي قابل قبول براي چاپ، چهار فيلم تک رنگ به دست ميآيد.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

طيف رنگ:

طيف رنگ عبارت است از محدوده کامل طول موجهاي مرئي، که از طول موج بلند (قرمز) تا طول موجهاي کوتاه (بنفش) را شامل ميشود. بطور کلي رنگهايي که در طبيعت وجود دارند و داراي طيف رنگي ميباشند، با طيف رنگي موجود در صفحه نمايش و آنچه محصول چاپ است متفاوتند و هريک داراي محدوده رنگي يا گاموت مخصوص به خود است.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

رنگهاي افزايشي (Additive Primaries)
رنگهاي قرمز، سبز و آبي چون به يکديگر افزوده شوند رنگ سفيد به وجود ميآيد. از اين جهت به اين رنگها رنگهاي افزايشي يا رنگهاي اوليه ميگويند.

رنگهاي مکمل:
رنگهاي مخالف هريک از اين سه رنگ را رنگهاي ثانويه مينامند.هريک از رنگهاي ثانويه به ترتيب از دو رنگ اوليه تشکيل ميشود. رنگهاي ثانويه عبارتند از سبز، آبي (سايان)، سرخ آبي (مژنتا) و زرد. معمولا رنگهاي نيم سايه اي ترام (Halftone Color) در چاپ، از شبکه اي از نقاط رنگي (سايان، مژنتا، زرد و مشکي) با اندازه هاي مختلف تشکيل شده اند. هر شبکه از نقاط، داراي زاويه اي خاص ميباشد که به آن زاويه ترام ميگويند.

رنگهاي کاهشي:
در اين سيستم از ترکيب رنگهاي سايان، مژنتا، و زرد که رنگهاي اصلي محسيوب ميشوند رنگهاي ديگر (رنگهاي فرعي) بر روي کاغذ ساخته ميشوند.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

رنگهاي فرآيندي:
رنگهاي فرآيندي رنگهاي توليد شده از 4 رنگ اصلي ميباشند (4 مرکب رنگهاي اصلي) که با درصدهاي مختلف از صفر تا 100 درصد چاپ ميشوند. از ترکيب و در کنار هم قرار گرفتن درصدهاي مختلف چهار رنگ اصلي، درصدهاي مختلفي از رنگهاي جديد به دست ميآيد.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

مدل 3 بعدي يا مدل علمي رنگ:
اولين تلاشها براي تهيه نقشه و يا مدلي رياضي و علمي براي رنگ به اواسط قرن نوزدهم برميگردد. در طول چندين دهه مدلهاي مختلفي براي فضاي رنگ (آن طور که چشم انسان ميبيند) معرفي شد. بيشتر اين مدلها رنگ را به صورت يک پديده فيزيکي و رياضي سه بعدي در نظر ميگيرند و آنرا در يک دستگاه مختصات با سه مولفه رنگ يا فام (Hue)، شدت رنگ يا درجه اشباع (Saturation) و درجه روشنايي (Lightness) نمايش ميدهند.

ته رنگ يا فام:
کيفيت متمايز کننده رنگها از يکديگر را فام ميگويند. وقتي از يک رنگ نام برده ميشود منظور رنگ خاصي است مثل آبي، قرمز، نارنجي و...

خلوص يا اشباع:
درجه اشباع که به آن شدت رنگ (Color Intensity) نيز گفته ميشود در واقع وضوح يا روشني رنگ است و مشخص کننده ميزان چرکي و تميزي رنگ ميباشد.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

روشنايي يا درخشندگي:
درجه روشنايي به ميزان روشني يا تاريکي رنگ مربوط ميشود و مشخص ميکند که به چه ميزان به سفيدي يا سياهي نزديک است.

در بخش چاپ با رنگهاي مزبور و استفاده از مشکي تتقريبا تمام رنگها به دست ميآيد. در واقع نور سفيد تابيده شده به کاغذ که شامل سه رنگ اساسي و فيزيکي (RGB) است در برخورد با رنگهاي کاهشي و انعکاس از آنها، بخشي از محتواي قرمز، سبز و آبي خود را از دست ميدهند و در نور بازتابيده بخشي از هريک از نورهاي قرمز، سبز و آبي کاهش يافته و نتيجتا رنگ ديگري در چشم ايجاد ميشود.

محدوديتهاي رنگي:
مدل علمي يا سه بعدي رنگ، مدلي است که براي نمايش همه رنگهاي قابل رويت تهيه شده است. بقيه مدلها همچون رنگهاي افزايشي (RGB) يا رنگهاي کاهشي (CMYK) توانايي بازسازي همه رنگهاي قابل رويت را ندارند.به عبارت ديگر محدوده يا گاموت رنگي مدل CMYK از محدوده رنگي مدل RGB کوچکتر بوده و محدوده رنگي مدل RGB از محدوده رنگي تمام رنگهاي قابل رويت کوچکتر است.

Mahdi/s
12-01-2011, 12:19
تهيه پليت چهار رنگ تفکيکي:
اگر فرم بندي با دقت مطلوبي صورت گرفته باشد و اوزاليدها مورد تاييد قرار گرفته باشد در مرحله کپي، اطلاعات روي فيلمهاي مونتاژ شده به پليت منتقل ميشود. براي هر فرم چهار رنگ، چهار پليت خواهيم داشت که ميتوان با ماشينهاي چاپ چهار رنگ يا تک رنگ يا دو رنگ آنها را چاپ نمود. مرسوم است که در چاپخانه ها به مجموع پشت و روي يک شيت چاپ شده يک فرم چاپي گفته ميشود پس بنابراين يک فرم چاپي چهار رنگ از 8 پليت تشکيل ميشود. به شيتهايي که پشت و روي آنها يکسان است نيز يک نيم فرم چاپي اطلاق ميشود.

انطباق رنگها (Color Registration):
اصلاح روي هم خوردن رنگها به معناي بر روي هم خوردن ترامهاي هر رنگ نيست. در واقع در کارهاي رنگي، ترامهاي رنگهاي مختلف در کنار هم و با نظم و ترتيب مشخصي چاپ ميشوند. به نحوي در کنار هم قرار گرفتن ترامها يا دانه هاي رنگي و چگونگي توزيع آنها، ترام گذاري (Dithering or Screening) گفته ميشود. امروزه با بهره گيري از روشهاي رايانه اي، ترام گذاري هاي مختلفي وجود دارد که همه آنها باعث افزايش کيفيت تصاوير در چاپ شده است. عدم انطباق رنگها يک نقص بزرگ در کار چاپ به حساب مي آيد.
روي هم نخوردن رنگها ميتواند علل متعددي داشته باشد که مهمترين آنها عدم تنظيم دقيق پليت چاپي در ماشين چاپ در ابتداي چاپ ميباشد. تنظيم پليتهاي چاپي در ماشين چاپ در ابتداي شروع چاپ هر فرم ضروري است. يک دليل ديگر ميتواند مونتاژ نشدن دقيق عناصر صفحات در پيش از چاپ و در مرحله فرم بندي و مونتاژ باشد.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


نمونه اي از عدم انطباق رنگ در کار چاپي



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

ترام گذاري


پيچازي (Moire):
اين مشکل معمولا به دليل دقيق نبودن زواياي خطوط ترامها ايجاد ميشود. درستي زواياي خطوط ترام هر رنگ در چاپ چهار رنگ بسيار اهميت دارد. مثلا با چاپ خطوط ترام سايان با زاويه اي غير از 15 درجه يا 105 درجه، پيچازي در کار به وجود مي آيد. مونتاژ و فرم بندي کج و ناگونيا در يکي از رنگها و يا گونيا بسته نشدن پليت بر روي سيلندر ماشين چاپ از عوامل ايجاد پيچازي است.
همچنين جابه جا شدن اشتباهي زواياي ترام بين دو رنگ موجب کاسته شدن کيفيت چاپ و به اصطلاح چرک شدن رنگها ميشوند. اين حالت وقتي پيش مي آيد که دو زمينه روي هم چاپ شود.




[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پيچازي

چاقي يا تقويت ترام (Dot Gain):
در مرحله نور دادن پليت و انتقال ترام از فيلم به پليت، اندازه ترامها ميتواند تغيير کند و حتي شکل آنها نيز عوض شود. اين پديده باعث پايين آمدن کيفيت چاپ ميشود. براي به حداقل رساندن ضريب تقويت ترام (بهترين ضريب تقويت ترام يک است) در مرحله تهيه پليت بايد به ميزان و زمان نوردهي و همچنين استفاده صحيح از داروي ظهور پليت دقت شود.
در مرحله چاپ و در زمان انتقال ترامها از پليت به لاستيک چاپ و از لاستيک به کاغذ نيز پديده چاقي ترام وجود دارد که براي به حداقل رساندن اين اثر لازم است نسبت به تنظيم فشار سيلندرهاي ماشين چاپ و ميزان مرکب دهي اقدام گردد. انتخاب مناسب اندازه ترامها در مرحله ترام گذاري نيز با توجه به نوع کاغذ چاپ در کاستن از اثر تقويت ترام موثر است. با ريزتر و فشرده تر بودن تجمع ترامها، امکان چاپ آنها بر روي کاغذهاي تحرير و عادي کمتر شده و لازم است از کاغذهاي مرغوبتر پوشش دار (Glossy Coated) استفاده شود.
زيرا ضريب تقويت ترام در کاغذهاي عادي بيشتر است و با چاپ شدن ترامهاي ظريف در اين کاغذها عملا ترام گذاري ترامها به هم خورده و کيفيت چاپ پايين مي آيد. در اين گونه موارد نيز اط اصطلاح چرک شدن استفاده ميشود. در عمل هميشه چاقي ترام وجود دارد و بايد سعي در کاهش آن شود. امروزه ميتوان با بهره گيري از خروجي هاي رايانه اي يا همان پليت سترها علاوه بر ترامهاي گرد عادي، ترام بيضي شکل نيز به دست آورد که با ترام گذاري مناسب تا حدي از اين اثر چاقي ميکاهد.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
چاقي ترام

Mahdi/s
12-01-2011, 12:40
چاپ هليوگراور (روتوگراور)
Heliogravure Print(Rotogravure)

هليوگراور يا همان روتوگراور، سيستم چاپ گود است با کيفيتي بسيار نزديک به چاپ افست. هر چند مراحل آماده سازي اين نوع چاپ بسيار گرانتر از انواع ديگر چاپ مثل افست و فلکسو ميباشد، اما براي چاپ ايده آل به شکل رول بر روي BOPP و موادي از اين قبيل، بهترين انتخاب محسوب ميشود. بخصوص اينکه مصرف لفافهايي از اين نوع براي کارخانجات توليدي هميشگي و با تيراژ بالا باشد. دليل آن هم اين است که با سيلندر تهيه شده، و ميتوان در تيراژ ميليوني چاپ کرد در حالي که در روش افست براي تيراژهاي بالا بايستي زينکهاي مجدد تهيه کرد.

مراحل انجام:

در اين شيوه چاپ، پس از مراحل طراحي به مرحله ساخت سيلندر ميرسيم که نقوش و تصاوير را به لفاف منتقل ميکند. امروزه سيلندرهاي چاپ هليو به دو روش الکترومکانيکي و روش ليزري تهيه ميشود. در هر دو روش، طرح و نقوش بر روي سيلندر که معمولا از فلزي سخت، با لايه اي پوشيده از مس ميباشد، حک ميشود. توجه کنيد که ترامهاي چاپ هليو که به شکل حفره هايي در سطح سيلندر ايجاد ميشود، برخلاف چاپ افست که ترامها اندازه هاي مختلفي ميگيرند، يک اندازه هستند. شکل ترام در روي سيلندرهاي هليو اغلب به شکل آجري يا لانه زنبوري است. در اينجا نيز براي هر رنگ چاپ يک سيلندر مجزا تهيه ميشود. ماشين چاپ هليو همانند ماشين فلکسو از بخش رول بازکن – چاپ – خشک کنها و رول جمع کن تشکيل شده است. در چاپ افست اندازه ترام در نقاط پررنگ بزرگتر و در نقاط کم رنگ کوچکتر است، در حالي که ترام در چاپ هليو بر روي سيلندر يک اندازه است. اما درصدهاي بالاتر بر روي سيلندر، حفره هايي گودتر نسبت به درصدهاي پايينتر ترام دارند. در قسمت چاپ، مخزن مرکب، سيلندر حکاکي شده، تيغه داکتر بليد و سيلندر چاپ يا سيلندر فشار را داريم. لفاف رول در مسير حرکت بطرف قسمت چاپ مي آيد. بخشي از سيلندر حکاکي شده، درون مخزن مرکب قرار دارد، با حرکت سيلندر، مرکب اضافه توسط تيغه داکتر بليد از روي سطح آن برداشته ميشود و در ادامه لفاف که بر بستر سيلندر چاپ يا سيلندر فشار حرکت ميکند با سيلندر حکاکي شده که اکنون در حفره هاي آن ( ترامها) مرکب قرار گرفته است تماس يافته و نقش بر روي آن ثبت ميشود. سپس لفاف که اکنون يک رنگ بر روي آن چاپ شده است از درون خشک کن حرکت کرده و به برج رنگ ديگر ميرود و در آنجا نيز مراحل فوق تکرار ميشود.


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نماي نزديک سيلندر، تيغه، مخزن مرکب و...

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
يک نمونه سيلندر تهيه شده

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x600.[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] this bar to view the original image of 800x600px.[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نمونه دستگاه چاپ هليو

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نمونه کارهاي چاپ شده

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حکاکي روي سيلندر توسط ليزر

Mahdi/s
12-01-2011, 13:03
مواد قابل چاپ:

انواع کاغذ و مقوا، فيلمهاي پلاستيکي (سلفون، پلي پروپيلن، نايلون، پلي استر، پي وي دي سي، پلي اتيلن، ونيل و ...)، فويل (متالايز)، پارچه

اشکال قابل چاپ:

به شکل رول

کالاهاي چاپ شده با اين روش:

لفاف فيلمي(سبزيجات، دستمال کاغذي)، چتر، پرده حمام، کيسه هاي دستي تبليغاتي، لفاف پوشک بچه، حوله هاي کاغذي، دستمال توالت، لفافهاي شرينک، لفافهاي بسته بندي پفک نمکي، چيپس، صابون و ...

نکات قابل توجه:

1) مراحل تکميلي: پوشش UV و ...، لمينيت، برش در ابعاد مورد درخواست، ساخت کيف دستي و ...
2) در زمان استفاده از سيستم ليزري، تهيه فيلم نگاتيو حذف ميشود و از فايل اصلي سيلندر حکاکي شده تهيه ميگردد.
3) چاپ بر روي موادي مقاوم که پوششي مناسب براي بسته بندي محسوب ميشوند، يکي از ويژگيهاي اين شيوه است.
4) حداقل تيراژ: 4 تن
5) امکان چاپ نوع نقش: خطي و تنپلات و ترام و عکس و ترکيبي CMYK
6) هزينه تهيه کليشه کمي بيش از فيلم و زينک در چاپ افست است اما چون تيراژ چاپ در سيستمهاي چاپ رول بالاست، هزينه هر لفاف پايينتر از چاپ افست خواهد بود.

ساخت سيلندر روتوگراور با استفاده از پرتو ليزر

روش حکاکي با ليزر در حالت عادي، توانايي تنظيم انرژي حاصل از ضربه را دارد و با توجه به ريزنگاري انتخابي، ابعاد پرتو، از پيش تعريف شده مي‌باشند و از اين رو، ابعاد حفره نتيجه مستقيم شکل مشخصي از پرتو در نقطه تمرکز آن مي‌باشد.


? ليزر مستقيم در چاپ رتوگراور
امروزه، استفاده از روش ليزر مستقيم(? (DLS) ( براي ساخت سيلندر رتوگراور به سرعت در حال گسترش است.
در اين فرآيند با آبکاري لايه‌هاي روي و کرم، دوام و ساختار مناسب براي چاپ گراور حاصل گرديده و با استفاده از شيوه جديد پردازش تصوير(? SHC (، شکل هندسي حفره‌ها و در نتيجه ترام حاصل از آن‌ها، کاملاً بهينه گرديده است. کنترل فعال و مداوم متغيرهاي پرتو ليزر، توانايي ايجاد حفره‌هايي با سطح و عمق کاملاً مستقل را فراهم کرده‌اند.
فرآيند آبکاري الکترو شيميايي با فلزات روي و کرم نيز، پيشرفت نموده است. با استفاده از نوع جديد کاتاليزور و الکتروليت عادي، سطح روي با لايه‌اي از کرم پوشش داده مي‌شود. اين ساختار روي - کرم قابل مقايسه با لايه مس - کرم در سيلندرهاي معمول مي‌باشد.

? روش ليزر مستقيم، بدون تماس‌
در اين روش که اجزاي اصلي ابزار آن در تصوير يک نمايش داده شده است، اطلاعات تصوير از طريق انرژي حرارتي حاصل از ضربه پرتو ليزر، مستقيماً به لايه روي منتقل مي‌شود.
ضربان پرتو ليزر با سرعتي تا هفتاد هزار بار در ثانيه، باعث تبخير نقطه‌اي فلز روي و ايجاد حفره مي‌گردد.
براي دقت عمل و استمرار آن، مواد زايد عمليات، توسط گردش هواي پيش‌بيني شده‌ از محيط کار به ----- غبارزدايي، منتقل مي‌گردند.
با استفاده از روش سيلندرسازي ليزري بدون تماس احتمال هر گونه خوردگي ابزار از بين رفته و امکان تکرارپذيري بي‌نقص افزايش مي‌يابد.
آماده‌سازي و پردازش داده‌ها - روش ليزر مستقيم در گستره وسيعي از محيط‌هاي اطلاعاتي قابل اجرا بوده و با انواع فرمت‌ها مانند،PS، PDF يا TIFF سازگار مي‌باشد.
پردازش نهايي جهت حکاکي، پس از مرحله تفکيک رنگ انجام مي‌پذيرد و براي کسب نتيجه بهتر از انتقال بي‌واسطه، تمامي داده‌ها بايد به صورت ديجيتال قابل حصول باشند. حکاکي حفره‌هاي گرد در مرحله ترام‌گذاري، امکان استفاده از زواياي متنوع‌ را مقدور مي‌سازد و از تطابق فاصله رديف‌هاي مجاور، زوايا مشخص مي‌گردند.
مجموعه‌اي از عدسي‌هاي قابل تنظيم، دستيابي به ريزنگاري (رزولوشن) مابين ?? تا ??? خط بر سانتي‌متر را ميسر مي‌سازد. (??? تا ???? خط بر اينچ).
شکل دادن به حفره‌هاي- SHC ابعاد پرتو ليزر و انرژي حاصل از آن، شکل هندسي حفره‌ها را تعريف مي‌نمايند.
روش حکاکي با ليزر در حالت عادي، توانايي تنظيم انرژي حاصل از ضربه را دارد و با توجه به ريزنگاري انتخابي، ابعاد پرتو، از پيش تعريف شده مي‌باشند و از اين رو، ابعاد حفره نتيجه مستقيم شکل مشخصي از پرتو در نقطه تمرکز آن مي‌باشد.
روش‌هاي پيشرفته‌تر استفاده از حفره‌هاي SHC ، توانايي تنظيم هر دو عامل تأثيرگذار پرتو ليزر، يعني ابعاد و انرژي را دارا مي‌باشند. اين تکامل بدين معناست که مي‌توان در ايجاد يک حفره، ميزان عمق و سطح آن را آزادانه کنترل نمود. بدين ترتيب عملاً يک بعد ديگر قابل استفاده در فضاي چاپ به وجود مي‌آيد و ما مي‌توانيم انواع مختلفي از درصدهاي ثابت پوشش سطحي داشته باشيم.
به عنوان مثال براي ترام پنجاه درصد با ضخامت‌هاي مخلتف پوشش مرکب و با شفافيت‌هاي مختلف مرکب (Trancparency) مفاهيم جديدي تعريف مي‌گردند.
با توجه به سرعت بسيار بالاي اين روش، بهينه‌سازي انتقال مرکب براي هر ميزان توناليته مي‌تواند جداگانه انجام گيرد.
چاپخانه رتوگراور انتشاراتي با استفاده از حفره‌هاي SHC مي‌تواند مقدار حکاکي سيلندرها را از ?? تا ?? خط بر سانتي‌متر اختيار کند.
ابعاد حفره‌ها نيز با توجه به مقياس توناليته، مي‌تواند از عمق تنها چند ميکرون و عرض ?? ميکرون در نواحي روشن تا حداکثر عمق ?? و عرض ??? ميکرون در نواحي کاملاً متراکم متغير باشند.
چرخه ساخت سيلندر با روش ليزر مستقيم - لايه روي، حامل اطلاعات تصوير و ماده پايه در فرآيند سيستم ليزر مستقيم مي‌باشد.
لايه نازکي از فلز روي با استفاده از آبکاري بر روي سيلندر پوشيده از مس قرار مي‌گيرد. اقتصادي‌ترين شکل اين عمل، تشکيل نازک‌ترين پوشش از روي، با ضخامت تنها ?? ميکرون يعني تنها ?? ميکرون، بيش از حداکثر عمق حفره‌ها مي‌باشد.
سيلندر پوشش داده شده با روي در حين حکاکي ليزري با سنگ محور، براي حصول به بهترين کيفيت سطح، کاملاً صيقلي مي‌گردد.پس از حکاکي، سيلندر کاملاً تميز شده و سطح آن توسط فلز کرم، تا ضخامت ? الي ? ميکرون پوشش داده مي‌شود. اين عمل در دماي ?? درجه سانتي‌گراد با الکتروليت کرم (CR???TD)، که با سيلندرهاي پايه مس نيز هماهنگ مي‌باشد، انجام مي‌پذيرد.سپس سطح کار تا دستيابي به همواري مورد نظر پرداخت مي‌گردد.
جهت استفاده مجدد از لاشه سيلندر، لايه‌هاي کرم و روي از سطح آن به صورت مکانيکي برداشته شده، سطح پايه مس براي کار بعدي آماده مي‌گردد.
نظارت دقيق بر شرايط چاپ - روش ليزر مستقيم از محدوديت‌ها و لغزش‌هاي روش‌هاي الکترومکانيکي و شيميايي‌ حکاکي سيلندر مبراست.
با اين روش مي‌توان ديواره حفره‌ها را با بهترين شکل ممکن توليد نمود و حتي قادر مي‌گرديم ديواره حفره‌ها را برش دهيم.
يک پردازشگر بسيار کارآمد تصوير مي‌تواند با هم‌پوشاني، چندين حفره خيلي کوچک را ترکيب کرده به يک مجموعه خوشه‌اي تبديل نمايد. اين امر اجازه مي‌دهد که به بالاترين رزولوشن تعريف شده با بهترين پردازش ترکيبي تصوير دست يافت.
اين ترکيب بالاخص در چاپ بسته‌بندي، فوق‌العاده مهم است. تجربه نشان مي‌دهد با استفاده از سيلندرهاي ساخته شده به روش‌ ليزر مستقيم (DLS) مي‌توان به بالاترين سرعت و وسيع‌ترين طيف رنگ در چاپ دست‌ يافت.

ـ مزايا
با اين روش ساخت سيلندر به دور از هرگونه عمل سايشي انجام يافته و توانايي تکرار توليدات با کيفيت را ميسر مي‌سازد و همچنين هيچ‌گونه تنظيم مکانيکي و يا آماده‌سازي دستي، ضروري نمي‌باشد.
در نهايت بزرگ‌ترين مزيت در چاپخانه مشاهده مي‌شود و آن حصول به بالاترين کيفيت چاپ همراه با کمترين باطله و مصرف اقتصادي مرکب مي‌باشد.
روش ساخت سيلندر با پرتو ليزر مستقيم (DLS) در صنعت‌چاپ گراور انتشارات کاربرد روزافزون يافته است. با کنترل مستقل ابعاد هندسي حفره‌هاي سيلندر، اکنون مي‌توان اشکال کاملاً جديدي به آن‌ها داده و روند انتقال مرکب را دگرگون نمود.
کارايي صنعت سيلندر سازي ديجيتال و دانش فني حاصل از اين پيشرفت‌ها منجر به توليد مرکب‌هاي جديدي شده است که سرعت چاپ و کيفيت رنگ‌ها را در چاپ گراور باز هم بالا‌تر مي‌برد.

Mahdi/s
12-01-2011, 13:14
فرمتهاي ذخيره سازي فايلهاي گرافيکي:

روشهاي مختلفي براي نحوه ذخيره سازي اطلاعات يک فايل گرافيکي در يک فايل رايانه اي وجود دارد. هريک از اين فرمتها به منظور خاصي ايجاد شده اند که در اينجا به مرسوم ترين آنها ميپردازيم.

TIFF:
اين فرمت يکي از معروفترين و با سابقه ترين فرمتها براي ذخيره سازي تصاوير رستر است. تصاوير تک رنگ و چهار رنگ را ميتوان با اين فرمت ذخيره سازي کرد. تمامي اطلاعات تصوير و تک تک پيکسلها در فايل ذخيره سازي ميشوند و به دليل عدم استفاده از روش خاصي براي فشده سازي معمولا حجم فايلها نسبت به روشهاي ديگر زياد است.

EPS:
اين فرمت که خود به و نوع رستري و وکتوري تقسيم ميشود، براي ذخيره سازي هر دو دسته فايلهاي گرافيکي به کار ميرود.

JPEG:
اين فرمت يک روش ذخيره سازي کامل براي ذخيره سازي تمام اطلاعات اوليه يک تصوير اسکن شده نيست. زيرا به هنگام ذخيره سازي، با توجه به پارامتر فشرده سازي خواسته شده، بسياري از پيکسلهايي که داراي رنگهاي نزديک هستند به صورت يکسان و داراي فقط يک رنگ در نظر گرفته ميشوند. اين کار به درجه فشرده سازي فايل کمک کرده و فايلهاي رستري بسيار کوچکتري در رايانه ايجاد ميشود. البته به دست آوردن اين فايلهاي کوچکتر به قيمت از دست رفتن مقداري از اطلاعات تصوير تمام ميشود که ميتواند به کيفيت تصوير لطمه وارد کند. با اين حال در بسياري از موارد که هدف يک چاپ نفيس نيست از اين فرمت استفاده ميشود. به دليل اندازه کوچک فايلها در اين روش، از آن به عنوان يکي از فرمتهاي استاندارد تصاوير اينترنتي نيز استفاده ميشود.

PDF :
از آنجا که نرم افزارهاي صفحه آرايي و ديگر نرم افزارها هريک فرمت ذخيره سازي خود را دارند و اغلب نميتوان محتواي يک فايل با فرمت مشخص را بدون استفاده از نرم افزار ايجاد کننده آن مشاهده يا چاپ نمود، يک فرمت اساندارد با نام PDF ابداع شده است. با تبديل صفحات ايجاد شده در نرم افزارهاي صفحه آرايي به اين فرمت، اين صفحات قابل مشاهده و چاپ از طريق رايانه هاي ديگر و سيستم عاملهاي ديگر به وسيله نرم افزار Acrobat خواهند بود، به ويژه نيازي به نصب فونتهاي استفاده شده در متن در ديگر رايانه ها نيست. امروزه اين فرمت نه تنها استاندارد براي انواع خروجي مثل فيلم، پليت، پلات و... تبديل شده است بلکه يکي از فرمتهاي رايج اطلاع رساني در اينترنت نيز محسوب ميشود.

پست اسکريپت (Post Script):
اين فرمت در واقع زبان مشترک دستگاههاي خروجي حرفه اي است. فايلهاي آماده خروجي و چاپ ابتدا به اين فرمت که زبان استاندارد براي تعريف نوع و محل عناصر صفحه و ديگر مشخصات آنهاست تبديل ميشوند. دستگاههاي خروجي حرفه اي اين فرمت را به عنوان فرمت استاندارد تعريف عناصر صفحه ميشناسند و اطلاعات آنرا بر روي محيط خروجي مثل فيلم، پليت ، کاغذ و... منتقل ميکنند. فرمت PDF ارتباط بسيار نزديکي با فرمت PS دارد. در حقيقت فرمت PDF همان فرمت PS ولي با امکان مشاهده با نرم افزار Acrobat و بدون نياز به نصب فونتهاي استفاده شده است. دستگاههاي خروجي حرفه اي علاوه بر فرمت PS ميتوانند مستقيما با فرمت PDF نيز کار کنند.

درجه وضوح تصاوير رايانه اي (Resolution):
منظور از درجه وضوح يک تصوير رايانه اي رستري، تعداد پيکسلهاي موجود در واحد طول (افقي يا عمودي) است. بنابراين در يک طول واحد (مثلا يک اينچ) هرچه تعداد پيکسلها بيشتر باشد درجه وضوح آن بيشتر و اندازه پيکسلها ريزتر است و برعکس. درجه وضوح معمولا با واحد پيکسل در اينچ PPI (Pixels Per Inch) سنجيده ميشود. واضح است که هرچه PPI يک فايل تصويري بيشتر باشد تصوير ميتواند داراي کيفيت بيشتري باشد. البته در نرم افزارهاي رستر مثل فتوشاپ امکان افزايش پيکسلها و بالاتر بردن PPI وجود دارد اما پيکسلهاي اضافه شده تنها از طريق الگوريتمهاي تخمين به فايل تصويري اضافه ميشوند در حالي که پيکسلهاي خوانده شده به وسيله اسکنر يا دوربين ديجيتال حاوي اطلاعات حقيقي از عکس يا سوژه مورد نظر هستند. بنابراين زياد کردن PPI يک فايل تصويري در نرم افزارهاي رستر يک عمل مصنوعي است و ميتواند موجب کاهش کيفيت ظاهري و چاپي تصوير گردد و يا لااقل تاثيري در کيفيت تصوير نميگذارد در حالي که موجب افزايش حجم فايل ميشود.
به همين ترتيب کاستن از تعداد پيکسلهاي يک فايل رستر نيز مقداري از اطلاعات موجود در تصوير را ، که توسط اسکنر يا دوربين ديجيتال خوانده شده است، حذف ميکند و از کيفيت تصوير ميکاهد. به همين دليل هميشه بهترين راه انتخاب PPI تصوير براي ابعاد مورد نظر، تعيين آن در زمان انتقال سوژه به رايانه از طريق اسکنر يا دوربين ديجيتال ميباشد.
نکته ديگري که به هنگام کار با فايلهاي رستر بايد مد نظر قرار گيرد تغيير ابعاد تصوير در نرم افزارهاي صفحه آرايي است. زماني که يک تصوير کوچک در نرم افزارهاي صفحه آرايي بزرگ ميشود، چون تعداد کل پيکسلهاي تصوير تغيير نميکند، بنابراين PPI تصوير بزرگ شده کوچکتر خواهد بود. از آنجا که دستگاههاي خروجي حرفه اي براي تهيه يک خروجي با کيفيت نياز به حداقل PPI براي فايل تصويري دارند، در صورتي که بزرگ شدن تصوير موجب افت زياد PPI آن گردد خروجي داراي کيفيت مناسب براي چاپ نخواهد بود. واضح است که کوچکتر کردن تصوير رستري در نرم افزارهاي صفحه آرايي، افزايش PPI تصوير بدون تغيير تعداد کل پيکسلها را به دنبال خواهد داشت که تاثيري در کيفيت تصوير خروجي شده نميگذارد.
البته بهتر است براي پرهيز از افزايش حجم ذخيره سازي فايلهاي تصوير به جاي بيش از حد کوچک کردن آنها در نرم افزار صفحه آرايي، از ابتدا به ابعادي که لازم است اسکن شوند.
نکته مهمي که در اينجا بايد به آن دقت شود اين است که درجه وضوح را تنها براي فايلهاي گافيکي رستري که از پيکسلها تشکيل شده اند ميتوان بيان کرد. چون ساختار فايلهاي وکتور يک ساختار رياضي است درجه وضوح براي آنها مفهومي ندارد. به همين دليل ميتوان ابعاد ترسيمات و اشکال ايجاد شده با نرم افزارهاي وکتور را بدون هرگونه نگراني از افت کيفيت آنها در داخل نرم افزارهاي صفحه آرايي به هر ميزان بزرگتر يا کوچکتر نمود. به هنگام خروجي در دستگاههاي خروجي تعاريف و مختصات رياضي هر شکل وکتوري که از طريق زبان PS به دستگاه معرفي شده اند به نقاط قابل چاپ بر روي محيط خروجي تبديل ميشوند. در عمل کيفيت چاپ ترسيمات وکتوري در ابعاد مختلف حفظ ميشود.
متون تايپ شده در نرم افزارهاي صفحه آرايي نيط در حقيقت داراي تعاريف رياضي براي هر حرف بوده و وکتور به حساب مي آيند. به همين دليل با هر اندازه اي که چاپ شوند هميشه داراي لبه هاي تيز خواهند بود، در حالي که متون تايپ شده در نرم افزارهاي رستر اگر پس از انتقال به ماکت صفحه آرايي بزرگ شوند کيفيت خود را از دست ميدهند.