مشاهده نسخه کامل
: مبحث اختصاصی شرح کامل دستورات maxscript
*Forgotten*
15-04-2010, 17:37
تصمیم دارم برای پیشرفت سریعتر مبحث maxscript کدها و دستورات maxscript به صورت جدا و پشت سر هم بررسی و توضیح داده شوند
فقط کدها بیان شده و شرح داده میشن البته مفصل تر از خود هلپ
در این مبحث به این صورت عمل میکنیم که:
1: هر کد نوشته شده و قسمتهای آن که قابل تغییر هستند و باید مقدار دهی شوند بررسی میشه
2: برای هر کد یک مثال کوتاه زده میشه که در این مثال فقط عمل کرد کد بررسی میشه و تا جایی که بتونم کارایی کد معلوم بشه
باید توجه داشت که خیلی از کدها درهلپ مکس اسکریپت بدون مثال هستند و تنها راه فهمیدن کد کار کردن با کد و روش
آزمایش وخطاست به همین دلیل از دوستان علاقمند میخام اگر کدی قابل درک توسط بنده نشد خودشونو اونو تست کنند
و نتیجه رو اعلام کنند
کدها در هلپ مکس اسکریپت به صورت مرتب و پشت سرهم توضیح داده میشوند البته بر اساس مبحث اون کدها در هلپ.
منبع ما 3dsmax 2010 خواهد بود
کسانی که تازه کارند قبلش اینجارو مطالعه کنند
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
*Forgotten*
15-04-2010, 22:14
چون خیلی ها در تری دی مکس روی مدلینگ کار میکنند تصمیم گرفتم گروهی از کدهای مربوط به مدلینگ و یا در کل مربوط به مدلینگ میشن مورد برسی قرار بدم و کار رو با اونا شروع کنم
من برای هر کد یه شناسه قرار میدم تا مسیر قرار گیریه کد در هلپ و همچنین نوع کد مشخص بشه
مثال ها برای هر کد خیلی کوتاهه برای همین اگه توضیح بیشتر خواستین باید سوال کنید
از منوی هلپ maxscript refrence را اجرا کنید
از سر برگ Contents به مسیر زیر بروید
Maxscript Language refrence >
3ds max objects >
Editable Meshes, Splines, Patches and Polys>
Editable_Mesh and Tri mesh>
Mesh Vertex Methods
شما حالا در صفحه Mesh Vertex Methods هستید که شامل 13 دستور میباشد
*Forgotten*
15-04-2010, 22:27
Maxscript Language refrence >
3ds max objects >
Editable Meshes, Splines, Patches and Polys>
Editable_Mesh and Tri mesh>
Mesh Vertex Methods
لیست دستورات صفحه Mesh Vertex Methods
این صفحه شامل 13 دستور میباشد
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
این دستورات کلی برای کا ر با vertexها میباشند
قبل از اجرای دستورات باید آبجکت شما به editable mesh تبدیل شده باشه
*Forgotten*
16-04-2010, 08:37
فقط یک نکته رو بگم که بعد از تغییرات توسط دستورات باید موضوع mesh , آپدیت بشه تا تغییرات در viewport دیده بشن
لذا ما از دستور زیر بعد از تغییرات لازم استفاده میکنیم تا موضوع آپدیت بشه
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
در قسمت <mesh> ما موضوع رو وارد میکنیم
======================
مثال1
موضوعی که در حالت انتخاب هست آپدیت میشه
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
======================
مثال2
موضوعی که اسم اون صرفا وارد شده آپدیت میشه
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
پس ممکنه این دستور را در مثالها کنار دستورات دیگه ببینید
*Forgotten*
16-04-2010, 08:43
مبحث وشماره کد: Mesh Vertex Methods_ code 1_index 1
************************************************** *********
دستور
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
-------------------------------------------------
توضیح بخشهای دستور:
1 در قسمت mesh موضوعی را که به mesh تبدیل شده وارد میکنیم
-------------------------------------------------
عمل کرد:
1 تعداد vertex های موجود در مش را بیان میکنه به صورت یک عدد صحیح
==========================================
مثال :
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
تعداد ورتکسها در موضوع مورد نظر 8 عدد هستش
*Forgotten*
16-04-2010, 11:26
مبحث وشماره کد: Mesh Vertex Methods_ code 2_index 2
************************************************** *********
دستور
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
-------------------------------------------------------
توضیح بخشهای مختلف دستور:
1: <mesh> موضوع مش را در این قسمت وارد میکنیم
2: <vert_index_integer> هر ورتکس شماره گذاری شده و توسط آن شماره قابلیت فراخوانی داره
مثلا در یک plane ما چهار ورتکس داریم که به این ترتیب قابلیت شناسایی دارن
1 2 3 4
پس در این قسمت شماره ورتکس را وارد میکنیم
3: [ <boolean> ] این قسمت قابلیت تنظیم دارد که به صورت on و یا off استفاده میشود
on باعث فعال شدن تنظیم میشود
off باعث خاموش شدن این تنظیم میشود
در صورت استفاده نکردن از این تنظیم off در نظر گرفته میشود
در واقع در این قسمت تایین میکنیم که ساختار قبلی مش حفظ شود و یا خیر
--------------------------------------------------------
عملکرد دستور:
تعداد ورتکسهای موجود در یک بافت مش را تایین میکند
----------------------------------------------------------
مثال1:
ما یک plane داریم که دارای چهار ورتکس هستش
حالا ما میخواهیم یک ورتکس دیگه به این موضوع اظافه کنیم تا جمعا پنج ورتکس داشته باشیم
برای اینکه شکل اولیه plane بهم نخوره بخش تنظیمیه <boolean> را روی on میگذاریم
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
برای دیدن ورتکس جدید درحالت مد ورتکس از مدیفایر editable mesh قرار بگیرید
همچنین به صورت پیشفرض ورتکسهای اضافه شده در مختصات 0 قرار میگیرن پس ممکن است چندین ورتکس روی هم قرار بگیرند
=======================================
مثال2:
ما یک plane داریم که دارای چهار ورتکس هستش
حلا ما میخواهیم مش ما فقط یک ورتکس داشته باشه
با اجرای دستور زیر سه ورتکس دیگر حذف میشوند و فقط یک ورتکس باقی میمونه
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
====================================
مثال3:
ما یک plane داریم که دارای چهار ورتکس هستش
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
*Forgotten*
17-04-2010, 14:13
مبحث وشماره کد: Mesh Vertex Methods_ code 3_index 3
************************************************** *********
دستور :
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
-----------------------------------------------------
توضیح بخشهای مختلف:
1: <mesh> موضوع مش را در اینجا وارد میکنیم
2: <vert_index_integer> شماره ورتکس مورد نظر راوارد میکنیم
---------------------------------------------------
عملکرد:
1:گزارشی از موقعیت یا position یک ورتکس را در فضای سه بعدی به ما میدهد
=======================================
مثال1:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
===========================
مثال2:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
*Forgotten*
23-04-2010, 17:21
مبحث وشماره کد: Mesh Vertex Methods_ code 4_index 4
************************************************** *********
دستور:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
توضیح قسمتهای مختلف اسکریپت:
1: <mesh> موضوع مش را در اینجا وارد میکنیم
2 :<vert_index_integer> شماره ایندکس ورتکس را اینجا وارد میکنیم
3: ( <point3> | <float> <float> <float> ) پوزیشن مورد نظر را اینجا وارد میکنیم
البته پوزیشن رو به دو صورت میتوان وارد کرد
حالت point3 مانند
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
و یا هر محور رابه صورت جدا وارد کنیم مانند
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
عملکرد:
میتوان برای ورتکس مورد نظر یک پوزیشن در فضا تعیین کرد
البته در این حالت ورتکس قابل انیمیت نیست
مثال1:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
مثال2:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
*Forgotten*
01-05-2010, 22:57
مبحث وشماره کد: Mesh Vertex Methods_ code 5_index 5
************************************************** *********
دستور:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
توضیح بخشهای مختلف دستور:
1: <mesh> در اینجا موضوع مش رو وارد میکنیم
2 : <vert_index_integer> شماره ورتکس مورد نظر راوارد میکنیم
عملکر:
باعث حذف ورتکس مورد نظر از موضوع مش میشود
نکات:
1: حذف یک ورتکس باعث شماره گذاری مجدد ورتکس ها میشود
مثلا با حذف ورتکس شماره 1 ورتکس 2 به شماره ورتکس 1 نامگذاری میشود
2: حذف یک ورتکس باعث حذف پلیگانها و فیسهای مرتبط با آن ورتکس میشود
مثال:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
*Forgotten*
02-05-2010, 13:15
بعد از توضیحات این پنجتا کد بدم نیومد یک مثال عملی تر از این مجموعه کدها بزنم
مثال:
قبلش یک sphere بسازید و تبدیل به editable mesh کنید
حالا کدهای زیر رو اجرا کنید
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
نتیجه:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
*Forgotten*
05-05-2010, 22:38
مبحث وشماره کد: Mesh Vertex Methods_ code 6_index 6
************************************************** *********
دستور:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
مشخصات بخشهای مختلف :
<mesh>موضوع مش را در اینجا وارد میکنیم
<vert_index_integer> ورتکس مورد نظر را وارد میکنیم
عملکرد:
direction یا جهت normal قرار گرفته روی ورتکس مورد نظر را بیان میکند
نکات:
*برای دیدن نرمالها گزینه show normal در تنظیمات editable mesh را فعال کنید و ورتکس یا ورتکسهایی را انتخاب کنید
*direction همان جهت یک موضوع به سوی یک نقطه در فضاست
*در اینجا منظور از normal ها , normal های نوری نیستند
*جهت این normal ها بستگی به جهت normalهای faceهایی دارد که ورتکس مورد نظر در آن قرار دارد
مثال:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
*Forgotten*
05-05-2010, 22:59
مبحث وشماره کد: Mesh Vertex Methods_ code 7_index 7
************************************************** *********
دستور:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
مشخصات بخشهای مختلف :
<mesh>موضوع مش را در اینجا وارد میکنیم
<vert_index_integer>ورتکس مورد نظر را وارد میکنیم
<point3>یک پوینت یا نقطه در فضا تعیین میکنیم
عملکرد:
باعث تغییر direction یا جهت یک نرمال مربوط به ورتکس مورد نظر میشود
باید یک پوینت یا نقطه در فضا تایین کرد تا جهت وdirection نرمال مورد نظر به سوی آن تغییر کند
نکات:
با آپدیت کردن موضوع مش نرمال تغییر یافته به مقادیر اوله خود باز میگردد
همچنین تغییرات و ویرایش های مختلف باعث reset شدن تغییرات داده شده در نرمال مورد نظر خواهد شد
مثال1:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
مثال2:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.