PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : برای ساخت بازی 3d max یا maya ?



L.A.M.P.A.R.D
01-02-2010, 23:40
سلام.............من میخوام شروع به بازی سازی کنم..............اول میخوام انیمیشن یاد بگیرم.............و بعد c .....ولی موندم که کدوم نرم افزار رو انتخاب کنم
3d max یا maya ?

A'khz
02-02-2010, 15:01
1.هر کدوم که خودت رحت تری
2.من میگم مکس
3.هر کدوم که خودت رحت تری
4.قدرت جفتش یکیه

BehroozRostami
02-02-2010, 15:21
مایا حرفه ای تر از تری دی مکس هست اگه انیمیشن هم میخوای کار کنی من بهت مایا رو پیشنهاد میکنم

L.A.M.P.A.R.D
02-02-2010, 16:22
مرسی..........
پیشنهاد دیگه ای نبود؟

hrgh2
02-02-2010, 16:59
مهم نیست
این خودتی که کار میکنی نه نرم افزار
الان همه ی نرم افزارهای 3d توی اینمایههاقدرتساخت کاراکتر کامل و عالی رو دارند

pclord
02-02-2010, 18:32
هر دوتاشو یاد بگیر،اول تری دی مکس بعد مایا

hadi665
02-02-2010, 19:24
مهم نیست
این خودتی که کار میکنی نه نرم افزار
الان همه ی نرم افزارهای 3d توی اینمایههاقدرتساخت کاراکتر کامل و عالی رو دارند

حمید راست میگه ، مثلا برای بازی نیاز به render to texture داری ، مکس اینو داره مایا نداشته
اما یه موتور رندر برای مایا این کارو به خوبی انجام میده

مهم اینه که خودت حرفه ای کار کنی وگرنه هر دوتا یه سطحند






;)

L.A.M.P.A.R.D
02-02-2010, 20:11
واقعا ممنونم از همه ی شما دوستان که به من کنم کردید..............پس من اول 3d یاد میگیرم و بعد maya

hrgh2
02-02-2010, 21:25
من توصیه میکنم با هر دوشون کار کنی
نهایتا ببین با محیط کدومشون بیشتر حال میکنی
همونو برو و حرفه ای شو
نیازی نیست جفتشون رو یاد بگیری

mcsg
02-02-2010, 23:18
دوست من شما نمیتونی با هر دو تا نرم افزار کار کنی باید از اول استارت یکیرو بزنی
در ضمن شما تو این نرم افزارها فقط میتونی مدلهای بازی رو بسازی و نه خوده بازی رو بقیه کارها تا اونجا که من میدونم با موتور ساخت بازی ساخته میشه
راستش من خودم maya کار میکنم ولی اکثر بازی ها با مکس ساخته میشن علتشو نمیدونم ولی فکر کنم به علت خروجی ارزونترش نسبت به مایا و سادگی کار کردن با اون هست در ضمن مدل سازی برای بازی باید به صورت یک تکه و low poly باشه که فکر کنم ابزارهای مکس برای ساخت polygon بیشتر از مایا باشه در مورده مایا هم بیشترین اطلاعاتی که میتونم بهت بدم hardware render هست که برای ساخت بازی ها هست که واقعا قویه و از کارت گرافیک برای رندر استفاده میکنه در کل من فکر میکنم مکس برای ساخت بازی بهتر باشه به چند علت یکی اینکه شما فقط میخواید مدل سازی کنید و مکس نسبت با مایا محیط ساده تری داره در ضمن ابزارهای خوبی برای مدل سازی polygon داره و اموزشهای خوبی هم تو این زمینه داره

shahab47
10-02-2010, 15:23
یه سوال ؟
راسته که میگن دیگه نمی خوان مایا ورژن جدید بدن ؟

OM3D
10-02-2010, 16:11
من توصیه میکنم با هر دوشون کار کنی
نهایتا ببین با محیط کدومشون بیشتر حال میکنی
همونو برو و حرفه ای شو
نیازی نیست جفتشون رو یاد بگیری

راست میگه حمید....با هر کدوم یکی دو هفته کار کن ببین کدوم رو باهاش بیشتر حال میکنی.....



راسته که میگن دیگه نمی خوان مایا ورژن جدید بدن ؟


چی میگـــــــــی شهــــــاب.....:18:
ولی با این حال که یه نمه شکه شدم ولی میگم مطمین باش که همچین اطفاقی نمی افته....چون کلی کاربر مایا کار خدا تو دنیا هست.....یه شرکتایی مثل pixar و dreamworks هم به مایا وابسته ان...مطمین باش نمیشه ....

MB3d
10-02-2010, 16:34
اون موقع که ما شروع کردیم اصلا نمی دونم مایا بود یا نبود (مکس2.5 البت خیلی کم اصل شروع کارم با مکس 4 بود ) ولی بهر حال بعد تر هم مکس رو ترجیح می دادم چون مایا حتی وقتی که با موتور رندر دیگه هم باهاش رندر می گیری رندرش یه جوریه مثل مکس نمی شه

SSS_HHH_OOO
10-02-2010, 18:40
بحث ساخت بازی سر مدلسازیه و تکسچر دادن
برنامه ای که میخوای کار کنی باهاش باید مدلسازی و uv خوبی بشه انجام داد
اگه این دو تا رو هم بررسی کنی مدلسازی توبرنامه های مختلف خیلی تفاوت نداره
اکثرا خیلی ابزارا رو دارن
روشا هم که مشترکه تقریبا
اگر هر برنامه ای تو بخشی نقص داره هم پلاگین برای اون بخش وجود داره
پس اصلا این مهم نیست کدوم قوی تره
باید ببینی کدوم برات کار کردن باهاش لذت بخش تره یا راحت تره و با محیط کدوم راحتی

ehsan_wwe
11-02-2010, 18:31
من الان اينجا براي مدل سازي بازي هام هم از از مكس و بلندر استفاده ميكنم و براي تكسچر و بامپ ساختن از فوتو شاپ سي اس فور
مايا هم بلدم اما هيچ چيز را دست تر از مخلوط بلندر و مكس نديدم خيلي سري به اون چيزي كه مي خواهي ميرسونتت
بعد كي بهت گفته كه با سي ميشه بازي ساخت اون پسررو ولش كن سر كارت گذاشته :31: اينو به عنوان يكي از كار بران ساخت ويرايش دارم بهت ميگم كه عمريه آموزش گيم سازي ميدم

pezhmax
16-03-2010, 21:20
اون موقع که ما شروع کردیم اصلا نمی دونم مایا بود یا نبود (مکس2.5 البت خیلی کم اصل شروع کارم با مکس 4 بود ) ولی بهر حال بعد تر هم مکس رو ترجیح می دادم چون مایا حتی وقتی که با موتور رندر دیگه هم باهاش رندر می گیری رندرش یه جوریه مثل مکس نمی شه

:18:
مایا بیشتر در فیلمسازی و جلوه های ویژه استفاده می شه چون امکانات بسیار وسیعی داره، موتور رندرش(منتال ری) بسیار قوی و انعطاف پذیره، با نرم افزارهایی مثل Renderman, Vue و ... بسیار همخوانی مناسبی داره و خیلی چیزای دیگه. به طور کلی اگه مکس رو با کلی از پلاگینهای Digimation جمع کنی میشه مایا.

ولی تو برای بازی سازی نیاز به همه امکانات مایا نیاز نداری چون برای بازی سازی فقط به امکاناتی مثل ساخت مدل، تنظیم Layout، پویانمایی، در برخی موارد نورپردازی و چند ابزار ساده دیگه داری. همه این امکانات هم در مکس، هم در مایا و هم در بسیاری از نرم افزارهای دیگه پیدا میشن. حالا چرا بیشتر در بازی سازی از مکس در ساخت بازی استفاده میشه؟ مطمئنا مهمترینش قیمت کمتر مکسه. البته یه دلیل دیگه خروجی بهتر مکس در DirectX و پلاگینهای موجود و ارزانتر برای آن در مورد خروجی گرفتن با فرمت DirectX هست. البته این در مورد بازی سازهای آماتور و مستقل صدق میکنه. در مورد استودیوهای بزرگ، موتورهای پایه قدرتمندی وجود داره که برای بیشتر نرم افزارهای مدلسازی پلاگین دارن.

:31: توصیه من اینه که یه کمی در مورد نرم افزارهای ساخت بازی تحقیق کنی و یکی رو انتخاب کنی. اگر نرم افزارت مقید به وارد کردن مدل با فرمت DirectX هست حتما برو سراغ مکس. در غیر این صورت من مایا رو پیشنهاد می کنم چون اولا یک نرم افزار جند منظوره است و البته پیچیده تر. دوما بر خلاف دوستان من معتقدم ابزارهای مدلسازی در مایا پیشرفته تر و سریعتر هستند. سوما با نرم افزارZbrush که برای مدلهای با جزئیات زیاد امروزه در بازیها کاربرد زیادی داره و Normal Mapping را در هنگام مدلسازی تولید می کنه به خوبی همخوانی داره(البته اگر تازه می خوای شروع کنی فعلا سر و کارت با Zbrush نمی افته ولی در هر صورت باید بری سراغش).

اگه برای شروع یکی از نرم افزارهای Xna, Blender, Quest 3D رو انتخاب میکنی برو سراغ مکس.
اگه نرم افزاهایی مثل Virtools, Unity,UDK رو انتخاب میکنی برو سراغ مایا چون همه این نرم افزارها خودشون برای مایا پلاگین دارن. اگه کسی رو تو خارج از کشور داری یا کارت اعتباری داری و می تونی از خارج کشور کتاب تهیه کنی حتما از همین اول برو UDK رو یاد بگیر.
UDK نسخه رایگان و کامل Unreal Engine 3 هست که این روزا بازیهای مطرحی باهاش ساخته میشه مثل Batman Arkham Asylume, Mass Effect و ... . بچه های Epic Game کلی به همه حال دادن و یه نسخه رایگان با همین اسم UDK دادن بیرون.
Virtools هم موتور خوبیه که خیلی از بازی سازهای داخلی ازش استفاده می کنن.

aaeiria
17-03-2010, 09:34
:18:

UDK نسخه رایگان و کامل Unreal Engine 3 هست که این روزا بازیهای مطرحی باهاش ساخته میشه مثل Batman Arkham Asylume, Mass Effect و ... . بچه های Epic Game کلی به همه حال دادن و یه نسخه رایگان با همین اسم UDK دادن بیرون.

دیگه دوره udk و... تموم شد.
unity تمام بازار گیم سازی رو مال خودش کرده وخواهد کرد.
برا خودش یه معجزه به حساب میاد

SevenART
17-03-2010, 09:50
بحث ساخت بازی سر مدلسازیه و تکسچر دادن

دقیقا همینه ... به همین خاطر من شخصا پیشنهاد می کنم تریدی مکس را با چند تا کتاب قطر کم (مقدماتی ) شروع کنی و دیگه ولش نکنی .. همینطور یاد بگیر تا توی یه برنامه استاد بشی ... اگر بخواهی از یه برنامه بپری رو یه برنامه دیگه یکی دو سالی وقت خودت را هدر دادی ... من خودم تا سال 86 با تریدی کار می کردم خیلی هم بلد بودم ... بعد به یه جایی رسیدم که دیدم تریدی مکس از نظر جلوه های ویژه کم تر از مایا هست .... ولی از نظر مدل سازی با مایا همچین فرقی نمی کنه ... ولی چون شما می خواهید همون موردی که شهاب جان گفت را ادامه بدید نظر من اینه که تریدی را شروع کنی و دیگه خیالی به مایا نداشته باشی ... کم کم برنامه های جانبی مثه Zbrush و VUE را یاد می گیری ...

aaeiria
17-03-2010, 10:48
... کم کم برنامه های جانبی مثه Zbrush و VUE را یاد می گیری ...
سلام
میشه در مورد VUE یه ذره توضیح بدی؟
قدرتش بیشتر از mudbox هست یا نه؟ (برا تکسچرینگ)
آموزش کافی براش وجود داره؟

pclord
17-03-2010, 13:40
تو انجمن بیشتر این سوالا قبلا مطرح شده،اول سرچ کن،بیشترشونو پیدا میکنی.

برای Vue

برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

اینم اضافه کنم که Vue و Mudebox اصلا کارشون شبیه به هم نیست،Mudebox یه نرم افزار مثل زیبراشه که کارش تکسچر و Sclup هست،اما Vue کارش ساخت طبیعت.

pezhmax
18-03-2010, 20:43
دیگه دوره udk و... تموم شد.
unity تمام بازار گیم سازی رو مال خودش کرده وخواهد کرد.
برا خودش یه معجزه به حساب میاد

خوب من در این مورد با شما موافق نیستم. Unity موتور خیلی خوبیه ولی Unreal Engine 3 موتوریه که بیشتر استودیوهای بازی سازی بزرگ دارن ازش استفاده میکنن. تقریبا هیچ استودیوی تجاری رو نمی تونی پیدا کنی که یک بازی بزرگ با Unreal نداشته باشه. دلیلش هم اینه که این موتور 12 ساله که داره توسعه پیدا میکنه اونم توسط Epic Games که خودش یکی از بزرگترین استودیوهای بازی سازی دنیاست. الته بازیهای iPhone بیشتر با Unity ساخته شده دلیلش هم اینه که تا چند وقت پیش Unreal اصلا iPhone رو پشتیبانی نمی کرد. در ضمن امروزه تو بیشتر کالج ها و دانشگاه های دنیا در علوم مرتبط با بازیهای ویدئویی Unreal Engine تدریس میشه و بسیاری از شرکتهای بزرگ مثل 3D Buzz,Eat3D, Gnomone براش پکیجهای آموزشی تولید می کنن. بخاطر همین منابع خیلی زیادی براش هست. خود Epic Game هم یه شبکه آموزشی بسیار غنی براش درست کرده(مثل MSDN مایکروسافت).

البته برای شروع کار Unity بهتره چون محیط ساده تر و کاربرپسندتری داره و خروجی گرفتن ازش هم ساده تره. ولی توصیه من به دلیل پیشرفته تر بودن ، استاندارد تر بودن و کامل تر بودن ابزارها در UDk هستش. مثل وقتی که یکی از من بپرسه میخواد شروع به یادگیری انیمیشن کنه و من با این که می دونم محیط مکس ساده تر و کاربر پسند تره بهش توصیه می کنم بره سراغ مایا. چون تو مایا یک سری استانداردها به کاربر ارائه میشه که برای یک هنرمند گرافیک دیجیتالی لازمه و تو نرم افزارهای دیگه هم از همون استانداردها استفاده میشه. مثلا تو مایا اگه بخوای یه ماده بسازی باید کلی Node رو به هم وصل کنی و چند تا Editor رو بالا پایین کنی تا نتیجه خودتو بگیری ولی تو مکس از همون ابزارهای ساده اش می تونی استفاده کنی و نتیجه خوبی هم میده. تا اینجا کار کردن با مکس بهتره دیگه ولی اگه کارت خیلی پیچیده بشه همون ساختار پر دردسر Node های مایا چنان کارتو راه میندازه که تصورش رو هم نمیشه کرد و تو مکس باید با کلی پلاگین همون کارو بکنی. در ضمن اگه بخوای با نرم افزارهای جانبی دیگه مثل Nuke, Combustion, MatchMover و... کار کنی و قبلش مایا رو کار کرده باشی به دلیل همون استانداردی که گفتم یادگیریشون ساده تر میشه. ولی تو مکس این یکپارچگی رو نمیبنی . حتی در برخی موارد بخشهای مختلف خود مکس هم از استانداردهای رابط کاربری مختلفی استفاده میکنن .من نمیدونم مکس کجا داره میره به سلامتی جدیدا هم که شبیه Office شده.
UDK هم یه همچین حالتی داره تو موتورهای پایه بازی.

pclord
18-03-2010, 22:16
اینو هم من اضافه میکنم،در تری دی مکس 2011 تو قسمت تکسچر Node اضافه شده.

aaeiria
19-03-2010, 08:37
خوب من در این مورد با شما موافق نیستم. Unity موتور خیلی خوبیه ولی Unreal Engine 3 موتوریه که بیشتر استودیوهای بازی سازی بزرگ دارن ازش استفاده میکنن.

به همین گفته اکتفا می کنم که تابستون unity3 میاد و قبل از اون (الان) بری توی فروم ها میبینی که 50 درصد از کسائی که با udk کار می کردن اومدن به سمت unity . اگه قابلیت ها و قیمتهاشون رو کنار هم بذاری اونوقت بهتر می تونی قضاوت کنی. شما اول یه سر به unity3d بزن!
یه روزی ایران هم امپراطوری بود.

pezhmax
19-03-2010, 10:36
به همین گفته اکتفا می کنم که تابستون unity3 میاد و قبل از اون (الان) بری توی فروم ها میبینی که 50 درصد از کسائی که با udk کار می کردن اومدن به سمت unity . اگه قابلیت ها و قیمتهاشون رو کنار هم بذاری اونوقت بهتر می تونی قضاوت کنی. شما اول یه سر به unity3d بزن!
یه روزی ایران هم امپراطوری بود.

با عرض پوزش که تاپیک کمی به تاپیک مقایسه ای کشیده شده.
من هم نمیگم UDK وحی منزله و هیچوقت هیچ نرم افزار بهتری ازش ساخته نمیشه. من فقط تجربه خودمو تو کار با هر دو تای این موتورها گفتم. در حال حاضر من با Unity 2.6 کا میکنم و UDK Feb 2010 . به نظر خودم UDK بهتر اومد. شاید هم به خاطر همون شباهتش با مایا باشه. از لحاظ امکانات هم هر دو نرم افزارهای بسیار کاملی هستند. به نظر من مقایسه شون دقیقا مثل مقایسه بین مکس و مایا میشه و هیچ برنده ای هم نخواهد داشت. در نهایت هر کس باید با توجه به انتظارات و امکاناتش نرم افزارها رو انتخاب کنه.

aaeiria
19-03-2010, 14:28
از لحاظ امکانات هم هر دو نرم افزارهای بسیار کاملی هستند. به نظر من مقایسه شون دقیقا مثل مقایسه بین مکس و مایا میشه و هیچ برنده ای هم نخواهد داشت. در نهایت هر کس باید با توجه به انتظارات و امکاناتش نرم افزارها رو انتخاب کنه.

چون اینجا جاش نیست این آخرین حرفمه:
اتفاقا از نظر امکانات فرق می کنن
خروجی هاشون، از دو بعدی سازی تا 3بعدی unity و فقط 3بعدی udk و ...
قیمت هاشون
پیشرفت unity تو این چند وقته و در آینده (به نسبت udk وبقیه موتورها)
زبان برنامه تویسی خاص udk
ساپورت فوق العاده unity
و ...
من هم یک ماه وقت گذاشتم تا یکیشون رو انتخاب کنم و با وجود اینکه کارم بیشتر با udk همخوانی داشت unity رو انتخاب کردم چون مطمئنم آینده از آن یونیتیه...
از تبادل نظراتت ممنون
موفق باشی