مشاهده نسخه کامل
: سوال درباره خلبانی
grand theft auto
23-08-2009, 14:23
سلام.
من تصمیم دارم به دانشکده خلبانی برم و خلبان غیر نظامی بشم.
الان کلاس سوم راهنمایی هستم و همزمان دارم به کلاس های زبان و ... هم میرم به شکلی که 5 سال دیگه هیچ مشکلی از نظر زبان انگلیسی هم ندارم.
می خواستم ببینم چه رشته ای انتخاب کنم که برای خلبانی بهتر باشه؟ منظورم اینه که اصولا برای پذیرفته شدن در دانشکده خلبانی باید مدرک رشته خاصی داشت؟شنیدم که ریاضی تقدم داره؟؟اگه رشته هیچ ربطی به خلبانی نداشته باشه چی میشه؟
من چون از ریاضی اصلا خوشم نمیاد دوست دارم رشته ام ربطی به ریاضی نداشته باشه.
در رابطه با معاینات پزشکی هم باید بگم که قدم بلنده،وزنم یکم پایینه که اونم به امید خدا حل میشه:31: چشمام قوبه،نقص عضو ندارم،خلاصه همه جام خوبه،فقط مشکل تپش قلب دارم که اونم خیلی خیلی خیلی کم به سراغم میاد شاید سالی2 بار،اون 2 بار هم هیچ مشکلی برام پیش نمیاد فقط به توصیه پزشک برای کنترل تپش قلب از پروپرانونول استفاده میکنم.
آیا مشکلی برای تحصیل در این رشته دارم؟؟
ممنون
خلبان کیست؟
بالاترين فرد در سيستم هدايت وكنترل و نظارت هواپيما خلبان است كه در واقع فرمانده هواپيما يي كه ميليونها دلار ارزش دارد مي باشد.
شرایط خلبانی چیست؟
یک خلبان به دلیل در اختیار داشتن یک هواپیما که میلیون ها دلار ارزش داردمي بايست شرايط پذيرش اين مسئوليت خطير را داشته باشد كه اين آمادگي در 3 مرحله سنجيده مي شود مرحله اول داشتن حداقل مدرك ديپلم و موفقيت در آزمون علمي در مرحله بعد مي بايست از لحاظ جسمي در معاينات پذيرفته شود كه در اين زمينه فرد داوطلب مي بايست حداقل 20سال سن داشته باشد ضمن اينکه بايد داراي کارت پايان خدمت و يا معافيت دائم غير پزشکي باشيد. معمولا حداکثر سن شما بايد 26 سال باشد تا بتوانيد در آزمون استخدام و مصاحبه شرکت کنيد.
معاینات پزشکی:
تست پزشکي در بخش هواپيماهاي غير نظامي (Civil) شامل 2 گواهينامه کلاس 1 و کلاس 2 مي باشد.
گواهينامه کلاس 2 براي :
1- دانشجويان PPL و خلبانان داراي گواهينامه PPL
2- مهندس پرواز و ناوبر
گواهينامه کلاس 1 براي دانشجويان CPL و IR و خلبانان داراي گواهينامه CPL و IR .
درگواهينامه تست پزشکي کلاس 2 شرايط کمي ساده تر مي باشد.
ولي بطور کلي آزمايشات کامل خون و ادرار ، نوار قلب ، نوار مغز ، اکو کارديو گرافي قلب ، هولتر مانيتورينگ ( در صورت لزوم) ، تست چشم ( شامل ديد دور و ديد ميانه و ديد نزديک ، عمق ديد ، تست رنگ ، و تست چشم با دستگاه ) ، نوار گوش يا اديومتري ( شنيدن فرکانسهاي 125 و 250 و 500 و 1000و 2000 و 3000 و 4000 و 8000 هرتز براي هردوگوش در مدت زمان خاص) ، عکس ازريه ها وسينوسها و نوار ريه ، عکس از فک و دندانها و معاينه دندان ، تست HIV و معاينه کامل بدن و انجام فشارخون .
تست هوش همان تست هوشي است که براي يک فرد بالغ و داراي مدرک ديپلم در آزمونهاي ورودي ارگانها برگزار مي شود و منابع آن
کتابهاي تست هوش موجود در کتاب فروشي هاست.
تست روانپزشکي نيز بسيار ساده است تا سلامت رواني شما را تاييد کنند.
حداقل قد مورد نیاز برای خلبانی نیز 165 سانتی متر می باشد.
بعد از گذراندن تمامی معاینات پزشکی در صورت قبولی کارت AMC به شما داده می شود که نشان دهنده ی سلامت کامل شماست و شما مجاز به شرکت در کلاس های خلبانی هستید.
مدارک مورد نیاز:
براي خلبان شدن شما نياز به سه مدرک داريد:
1- مدرک PPL : اين مدرک براي هواپيماهاي سبک نظير Cessna است. هزينه ي اين مدرک تقريبا 6.5 ميليون تومان است. کلمه PPL مخفف Private Pilot's Licence به معني مدرک خلباني شخصي است.
2-مدرک CPL : اين مدرک براي هواپيماهاي سنگين و باربري نظير هواپيماهاي Boeing 747 , ATR , AirBus A310 و... است. هزينه ي اين مدرک تقريبا 24.5 ميليون تومان است. کلمه ي CPL مخفف Commerical Pilot's Licence به معني مدرک خلباني تجاري است.
3-مدرک IR: اين مدرک براي کار در شرکت هاي هواپيمايي لازم است. اين کلمه مخفف Instrument Rating به معني نحوه ي عملکرد ابزار است. هزينه ي اين دوره را نمي دونم.
دوره های درسی خلبانی:
در صورت قبولي در آزمون علمي و پزشكي اوليه چنانچه زبان انگليسي را خوب بدانند نيازي به گذراندن دوره كلاس زبان ندارد اما در صورتي كه آمادگي لازم را نداشته باشند بايد دوره آموزش زبان انگليسي را طي كنند . پس از آن دوره مقدماتي كلاسهاي زميني برگزار خواهد شد كه اين دوره شامل دروس: هواشناسي ، آيروديناميك ، آلات دقيق پرواز ، ناوبري هوايي ، مقررات وزن وتعادل ، قابليتهاي هواپيما ، موتور سيستم ، نحوه كار با كامپيوتر پرواز و محاسبات ، نقشه خواني و فيزيولوژي پرواز مي شود. سپس دانشجويان به ميزان 45 ساعت پرواز آموزش همرا ه با استاد و همچنين به صورت مستقل (solo ) خواهند داشت كه اين پرواز ها با هواپيما هاي آموزشي از نوع (Cessna ) بونانزا ( Bonanza) انجام مي شود . چنانچه دانشجويان در دروس تئوري نمرات لازم را كسب كرده و در آزمايش كتبي ، شفاهي و عملي پرواز نيز موفق شوند در اين مرحله گواهينامه خلباني شخصي (PPL) به آنها داده مي شود و از اين به بعد به عنوان يك خلبان داراي گواهينامه مي تواند پرواز نمايد . ولي قوانين به اين دسته از خلبانان اجازه فعاليت حرفه اي نمي دهند يعني نمي توانند شغل خلباني را پيشه كنند و صرفا مي توانند به عنوان تفريح و يا با هواپيماي شخصي خود پرواز داشته باشند و مجاز به پرواز با هواپيماهاي سنگين و مسافربري و يا باري و غيره نيستند ، و اگر شخص قصد داشته باشد يك خلبان حرفه اي بشود لازم است دوره عالي خلباني را طي كند كه اين دوره شامل خلباني بازرگاني (CPL) ، خلباني با هواپيماي چند موتوره ، پرواز بادستگاه (Instumenrating) و يك دوره كوتاه مدت آموزش سيستم هاي هواپيمايي كه قرار است با آن پرواز كند ، طي كرده تا بتواند جذب شركتهاي هواپيمايي شده و بعنوان يك خلبان حرفه اي مشغول به خدمت شود.
علاقمندان به خلبانيCPL مي بايست حدود يكهزار ساعت كلاس زميني پيرامون دروس مقدماتي پرواز و چگونگي استفاده از دستگاههايكمك ناوبري و 200 ساعت پرواز با نظارت اساتيد را طي كند دوره هواپيماي دوموتوره با استاد و كلاسهاي زميني همراه است و جهت آموزش دوره پرواز با دستگاه حداقل 30 ساعت پرواز با استاد و گذراندن كلاسهاي زميني مربوط مي شود.
دريافت گواهينامه هر يك از دوره هاي فوق منوط به گذراندن آزمون كتبي و عملي مي باشد داوطلبان مي بايست شخصا هزينه آموزش اين دوره ها را پرداخت نمايند . هزينه ادامه تحصيل در رشته هاي مذكور بسيار گران است البته بعضي از شركتهاي هواپيمايي با ارائه بورس به تعدادي از داوطلبان اين هزينه را تقبل مي كنند تا داوطلب پس از فارغ التحصيل در خدمت آنان قرار گيرد . اما در حال حاضر اين شركتها بندرت چنين بورسها و آزمونهايي را برگزار مي كنند و در صورت نياز به خلبان حرفه اي از فارغ التحصيلان مركز فنون هوايي كه بصورت آزاد آموزش ديده اند استخدام مي كنند گواهينامه صادره از طرف مركز آموزش فنون هوايي ارزش بين المللي دارد و در خارج از كشور قابل ارائه مي باشد .
ادامه تحصيل دختران در رشته خلباني اگر چه با مشكلات فراواني روبرو است اما امكان پذير مي باشد ، هم اكنون در شهرهاي شيراز ـ تهران ـ تبريز ـ اهواز ـ مشهد مراكز و شعبه هايي براي آموزش خلباني به دختران وجود دارد ، لازم بذكر است كه هنوز اقداماتي در خصوص اشتغال به كار ايشان انجام نپذيرفته است .
يك خلبان به لحاظ تنظيم ساعات پرواز در اوقات متفاوت نمي تواند برنامه ريزي دقيقي براي زندگي شخصي خود داشته باشد و بيشتر بايد از يك برنامه شناور استفاده نمايد بدين گونه كه در هر هفته يا هر ماه برنامه پرواز تغيير مي كند و چنانچه با اين تغييرات آشنا نباشد ، در زندگي شخصي دچار مشكل خواهد شد .
فرد خلبان مي بايست از سلامت جسمي و روحي برخوردار باشد به همين لحاظ تا سن تقريبا 40 سالگي هر سال يكبار و بعد از سن 40سالگي هر شش ماه يكبار مورد آزمايشات خاص قرار مي گيرد .
در كل فرد داوطلب اين رشته مي بايست به موقعيت حساس و پر مخاطره اين رشته توجه و با اطلاعات كافي و كاملي متقاضي اين رشته شود .
اگه بری توی سایت زیر عضو بشی ودر بخش خلبانی سوالات خودت رو مطرح کنی خیلی چیزها دستگیرت میشه.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
فقط یه راهنمایی من بگم
1- این که اگه بخوای خلبان غیر نظامی بشی باید 40 میلیون هزینه کنی
2-بعد که مدرکت هم گرفتی اگه بعد از6 ماه کار گیر نیاری وپرواز نداشته باشی مدرکی که برای اون 40 میلیون خرج کردی باطل میشه.راه حلش هم اینه که یه پارتی داشته باشی.وگرنه هرچی پول خانواده ات برات هزینه کرده مثل اینه که انداختی توی سطل آشغالی.
من هم مثل تو عشق پرواز بودم.ولی باشنیدن جمله دوم حالم از خلبانی بهم خورد.
MasterGeek
23-08-2009, 16:58
كلاسهاي زميني برگزار خواهد شد كه اين دوره شامل دروس: هواشناسي ، آيروديناميك ، آلات دقيق پرواز ، ناوبري هوايي ، مقررات وزن وتعادل ، قابليتهاي هواپيما ، موتور سيستم ، نحوه كار با كامپيوتر پرواز و محاسبات ، نقشه خواني و فيزيولوژي پرواز مي شود.
بهتره دور ریاضی رو خط نکشی!
البته من شنیده بودم دانشجوهای خلبانی منحصرا از رشته ریاضی-فیزیک انتخاب میشن ولی مطمئن نیستم
مرکز آموزش هما
آموزش زبان
به اطلاع مي رساند مركز بهسازي وآموزش منابع انساني هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران "هما" درنظر دارد دوره زبان انگليسي (مكالمه وزبان عمومي ) جهت متقاضيان را با بهره گيري از اساتيد مجرب دانشگاهي خود برگزار نمايد. ازمتقاضيان شركت دراين دوره ها دعوت مي شود پس ازمطالعه مندرجات آگهي وتكميل فرم ثبت نام كه در ذيل قرار دارد ، مدارك خود را به اين آدرس ارسال نمايند:
فرودگاه مهرآباد – ادارات مركزي هواپيمايي جمهوري اسلامي – ساختمان آموزش – واحد آموزش زبان انگليسي وامور ترجمه – صندوق پستي 1393944193
* مبلغ هرترم زبان عمومي 450،000 ريال مي باشد
* مبلغ هرترم مكالمه 900،000 ريال مي باشد
grand theft auto
23-08-2009, 17:28
این که اگه بخوای خلبان غیر نظامی بشی باید 40 میلیون هزینه کنی
به احتمال قوی من در چند سال آینده به کانادا مهاجرت میکنم،هنوز قطعی نشده البته. اونجا قیمت چقدره؟؟ من ایران رو دور و بر 25 تومن شنده بودم.
عد که مدرکت هم گرفتی اگه بعد از6 ماه کار گیر نیاری وپرواز نداشته باشی مدرکی که برای اون 40 میلیون خرج کردی باطل میشه.راه حلش هم اینه که یه پارتی داشته باشی.وگرنه هرچی پول خانواده ات برات هزینه کرده مثل اینه که انداختی توی سطل آشغالی.
خوب توی این مدت هواپیما اجاره میکنم که پرواز داشته باشم و باطل نشه.شما چرا به خاطر یه قانون اینجوری شدی؟
بهتره دور ریاضی رو خط نکشی!
البته من شنیده بودم دانشجوهای خلبانی منحصرا از رشته ریاضی-فیزیک انتخاب میشن ولی مطمئن نیستم
خوشبختانه اینطور نیست.
شما در مورد حقوق خلبانی چیزی میدونید؟؟؟ لطفا با تفکیک نوع هواپیما جواب بدید.
راستی اگر کسی مدرک خلبانی داشته باشه و به کانادا مهاجرت کنه اونجا شانسی برای استخدام شدن داره یا نه؟؟؟ حقوق در کانادا چطوره؟؟ در کل خلبان ها در آمد مناسبی دارن؟؟
MasterGeek
24-08-2009, 11:49
والا وضعیت پذیرش توی کانادا بحث جدائی هست تا اونجائی که من میدونم اگه تکنیسین حرفه ای باشین (توی اکثر رشته ها ) دولت کانادا واسه مهاجرت امتیاز بالائی رو میده ولی واسه تحصیل کرده ها و .. نه به این راحتی ها نیست به خصوص اینکه سیاستهای کانادا در مقابله با ایرانیها خیلی بهتر از آمریکا نیست.
armin_software
24-08-2009, 13:10
من به آموزشگاه ماهان زنگ زدم!
به من گفت هزینش 32 میلیون
با هر دیپلمی!
faraz-hacker
24-08-2009, 13:33
من به آموزشگاه ماهان زنگ زدم!
به من گفت هزینش 32 میلیون
با هر دیپلمی!
تضمین استخدام هم میدادن؟
تعریف شغل خلبانی :
به مدیریت و کنترل یک هواپیما و یا بالگرد و به هر حال یک وسیله ی پروازی در یک سورتی پرواز که از لحظه ی ورود به فرودگاه یا مکانی که پرواز انجام می شود و خلبانی و هدایت شیئ پرنده که امکان دارد هواپیمای مسافربری در فرودگاه مسافربری و یا خلبانی و هدایت یک جنگنده در یک پایگاه نظامی و شکاری باشد و انجام ماموریت کامل خود یعنی تاکسی کردن و برخواست از زمین و گذشت از مسیر پروازی تعیین شده و فرود یا لندینق و رساندن مسافران به مقصد و یا انجام کامل ماموریت نظامی در فرودگاه شکاری را شمال می شود.
یک جمله ی معروف می گوید :
((شما با اختیار خود از زمین بلند می شوید و به اجبار بایدبنشینید)) خلبان از لحظه ی برخاست که امری اختیاری و نشستن که امری اجباری است ماموریت هدایت هواپیما را به عهده می گیرد اما کار وی به همین محدود نمی شود.
وظایف یک خلبان :
یک خلبان موظف است یک تا دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور یابد و فرم تحویل گرفتن هواپیمای شکاری (هدف حمله به همراه نقشه ی پرواز ) یا اگر مسافربری بود تعداد مسافران را به همراه نقشه ی پرواز دریافت کند.
طی این مراحل خلبان باید سوخت مورد نیاز طبق نقشه ی پرواز را در هواپیما تامین شده ببیند.
این اولین مرحله از وظایف یک خلبان است.
در مرحله ی بعد پس از حضور همه ی مسافران و مهمان داران درب ها را بسته ومسافران با بستن کمربند ها آماده ی پرواز می شوند.
در هواپیماهای مسافریری خلبان تقریبا بسیاری از کارها را به صورت خودکار در می اورد و ان ها را در حالت خلبان خودکار قرار
می دهد.
یک خلبان مسافربری باید مسیر خود را در یک ارتفاع معین و با سرعتی معین طی کند که این کار را نیز خلبان خودکار انجام می دهد.پس از رسیدن به محل فرود و فرود امدن خلبان به صورت کالا محتاتانه چون فرود یا لندیتق سخت ترین قسمتپرواز است در زمین بنشیند و پس از نشستن و خروج تمامی مسافران از هواپیما ماموریت به پایان می رسد.
این مراحل برای خلبانان شکاری بسیار آسان تر و کوتاه تر است و گاهی در شرایط اسکرمبل خلبان شکاری باید ظرف یک دقیقه از شنیدن آژیر در هواپیما آماده ی برخاستن از زمین در باند فرودگاه باشد
در هواپیمای شکاری وظایف بدین گونه تقسیم می شود که خلبان یکم مسئول هدایت هواپیما و شلیک موشک ها و خلبان دوم اغلب افسر تسلیحات یا افسر رادار خوانده می شود.
افسر تسلیحات و یا رادار موظف به کنترل رادار و نوع سلاح مورد نیاز برای هدف و ره گیری اهداف در صفحه ی رادار را بر عهده دارد و در برخی هواپیماهای شکاری همه ی این وظایف به دلیل ساده تر بودن به یک خلبان محول می شود.
پس از بلند شدن کار یک خلبان شکاری تازه شروع می شود و خلبان شکاری موظف است وظیفه ی جنگی خود را که بسیار خطرناک است را انجام دهد.
توانایی های ذهنی برای این شغل:
خصوصیات روانی این شغل:
این شغل دایما فکر شما را درگیر می سازد و شما برای این که بتوانید در شغل خود موفق باشید نیازمند حداکثر رفاه و حداقل درگیری و اغتشاش فکری در ساعات غیر کاری است.
در غیر این صورت شما در انجام وظایف خود با مشکل رو به رو می شوید.
علاوه بر این خلبان شکاری مسئول دفاع از یک ملت است.. مسئولیت سنگین به آرامش روانی نیازمند است
مدارک تحصیلی:
شما در مرحله ی اول باید دانش آموز رشته ی ریاضی باشید و سپس با گرفتن مدرک دیپلم وارد یک مدرسه ی خلبانی خصوصی ویا دانشگاه شهید ستاری شوید.
در مدارس خصوصی خلبانی شما به ۳۰ میلیون تومان شهریه نیاز دارید ولی تحصیل در ارتش رایگان اما مشکل است و شما باید خلبان شکاری یا ترابری ارتش باشید.
مدارک و گواهینامه های رشته ی خلبانی شامل پی پی ال یا گواهینامه ی خلبانی ونیز <ای ار> یا گواهینامه ی آلات پروازی یا پرواز کورو در نهایت <پی ال ای> یا گواهینامه ی خلبانی مسافربری است.
خلبانی نظامی ترتیبی جداگانه و خاص دارد: خلبان دوم با مدرک سی پی ال مانند سر مهماندار و خط روی شانه در سه خط بغل شانه و روی بازو قرار دارد و خلبان دوم با مدارک ای تی پی ال که از اختیارات بیشتری نسبت به نفر قبل دارد.
شرایط محیط کار:
خلبان در محیطی کاملا امروزی و پیشرفته کار می کند و با افراد متشخّص سر و کار دارد و ادب و شخصیت مناسب از الزامات یک خلبان است.محیط کار خلبان کوچک است و معمولا بیشتر کار او در داخل کاکپیت هواپیما انجام می شود که دقت بسیار زیادی مورد نیاز است.جمله ای می گوید : <دونیای خلبانان کوچک است>
محل استخدام:
خلبان بی شک در ارتش و یا یک شرکت هواپیمایی استخدام می شود و گاهی ممکن است به استخدام هر ارگانی که هواپیمای اختصاصی دارد مانند سازمان هواشناسی و یا اشراف که دارای ثروت زیاد ودارای هواپیما شخصی هستند در بیاید.
حقوق و مزایا:
همانطور که در بند های پیش گفته شد خلبان باید کاملا بی دغدغه زندگی کند و علاوه بر این ارزش کاری که وی انجام می دهد بسیار زیاد است و همچنین هزینه ی زندگی وی به دلیل هزینه ی زیاد حفظ سلامتی کامل او بیش از دیگران است.
حداقل حقوق خلبانان در دنیا ۵۰۰۰ دلار حدود چهارو نیم میلیون تومان می باشد و اریاتور افغانستان این مبلغ را به خلبانان کم تجربه اش می دهد.متاسفانه در کشور ما این مبلغ ۳۰۰۰ دلار است کا با افزایش صد در صدی در سال ۸۲ به این رقم رسیده است.در ارتش وضعیت مالی خلبانان خوب نیست و خلبانان شکاری نیروی هوایی ارتش با اضافه کار و حقوق استاد خلبانی و درجه ی سرهنگ تمامی با ۲۰ سال سابقه تنها یک میلیون و هشتصد هزار در ماه حقوق می گیرد.۱۵۰۰۰ میلیون دلار پایه ی حقوق خلبانان امارات ایرلاینز برای هر سال است پس ما از دنیا خیلی عقب هستیم.در امریکا یک خلبان نیروی هوایی اگر سه ماه در شرایط جنگی خلبانی کند می تواند تا پایان عمر بدون داشتن هیچ شغلی در بهترین محله های نیویورک گرانترین شهر امریکا زندگی کند.و متاسفانه خلبانان نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران از مشکلات مالی رنج می برند.
آینده نگری در مورد شغل:
زندگی یک خلبان یک زندگی خاص است که هر کسی حاضر به زندگی در چنین شرایطی نیست و اگر بدون علاقه ی بسیار وارد این شغل شوید حاضر خواهید بود تمام حقوق خود را بدهید تا از شر زندگی برنامه ریزی شده و نظامی وار خلاص شوید.
توصیه می شود حتما در مورد این شغل با خلبانان صحبت کنید.
amir_dre
24-08-2009, 16:18
الان استخدام تو ایران ایر بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن شده حتی در صورت قبول شدن تو آزمون تو مصاحبه گزینش ها کاملا بر اساس روابطه( البته نه برای خلبان ها و مهماندار ها بلکه ...ها)حتی به مهمانداری هم رحم نشده طوری که چند وقت پیش روزنامه همشهری مطلبی درمورد نوشته بود.
الان تنها راش اینکه 30الی 40 تومن بدی بعد توشرکت هایی مثل ماهان و کاسپین یا کیش ایر و...کار کنی که اونم تضمینی نیست
grand theft auto
24-08-2009, 18:26
تضمین استخدام هم میدادن؟
منم سوالم همینه
الان استخدام تو ایران ایر بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن شده حتی در صورت قبول شدن تو آزمون تو مصاحبه گزینش ها کاملا بر اساس روابطه( البته نه برای خلبان ها و مهماندار ها بلکه ...ها)حتی به مهمانداری هم رحم نشده طوری که چند وقت پیش روزنامه همشهری مطلبی درمورد نوشته بود.
الان تنها راش اینکه 30الی 40 تومن بدی بعد توشرکت هایی مثل ماهان و کاسپین یا کیش ایر و...کار کنی که اونم تضمینی نیست
با تشکر از همه.
من کلام هم بیفته طرف ایران ایر نمیرم.هر خلبانی آرزوشه خلبان ماهان باشه.ماهان خیلی شرکت کار درستیه. شما درصد اعتماد مسافر به ماهان و ایران ایر رو مقایسه کن.حقوق خلبان رو مقایسه کن،وضعیت ناوگان رو مقایسه کن.
آدم واقعا اشتباه میکنه اگه بره هما.
وقتی هما هواپیما از ماهان میخره ،دیگه مشخصه اوضاع چجوریه.
amir_dre
24-08-2009, 19:10
منم سوالم همینه
با تشکر از همه.
من کلام هم بیفته طرف ایران ایر نمیرم.هر خلبانی آرزوشه خلبان ماهان باشه.ماهان خیلی شرکت کار درستیه. شما درصد اعتماد مسافر به ماهان و ایران ایر رو مقایسه کن.حقوق خلبان رو مقایسه کن،وضعیت ناوگان رو مقایسه کن.
آدم واقعا اشتباه میکنه اگه بره هما.
وقتی هما هواپیما از ماهان میخره ،دیگه مشخصه اوضاع چجوریه.
البته باید بگم در مورد خرید هواپیما چون ایران ایر شرکت دولتی و تو لیسته سیاهه ماهان رو که شرکت خصوصی واسطه کرده
حالا ماهان هم در مقابل شرکت های هواپیمایی حوزه خلیج فارس باتوجه به مزایا و حقوق مالی نیست
گفت وگو با جوان ترين خلبان زن ايران: ممنوعيت پرواز به خاطر زن بودن
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پرواز آرزوي هر انساني است. سپردن تن به آسمان و از بالاهمه چيز را ريز ديدن. همين اشتياق بود که برادران رايت را به آزمايش پرخطر ترين اختراع جهان دعوت کرد. سال هاي سال پس از تجربه نخستين پرواز، در ايران زني به شوق رهايي در آسمان لاجوردي رنگ به کلاس هاي پرواز مي رود و با تلاش فردي مجوز پرواز با هواپيماها را کسب مي کند اما بنابر قانون نانوشته يي در مجامع پروازي داخل ايران شوق و شور او از يک طرف و دانش و تخصصش از طرف ديگر ناديده گرفته مي شود تا حديث پرواز براي نيمي از جمعيت ايران ناتمام بماند و اينچنين به فهرست مناطق ممنوع براي زنان، بر ابتداي آسمان تابلوي ورود زنان ممنوع را نصب مي کنند. حکايت پرواز ممنوع سميرا نوروزي جوان ترين خلبان زن ايران را با بيان خود او مي خوانيم.
-
چطور شد که وارد رشته خلباني شديد؟
من از کودکي به پرواز علاقه مند بودم، از 7، 8 سالگي، اما از 12 سالگي به طور آماتور شروع به پرواز کردم.
پرواز را چطور تجربه کردي؟
در فرودگاه دوشان تپه تابستان ها با گلايدر پرواز مي کردم. آن موقع کاري که بزرگ ترها در 6 ماه انجام مي دادند براي من 3 سال طول کشيد چون کم سن و سال بودم و مدرسه مي رفتم. در 15 سالگي جوان ترين دختر خلبان ايران شدم، بعد از دبيرستان در رشته هوانوردي در دانشگاه مشغول به تحصيل شدم و همزمان با هواپيماي اولترالايت در فرودگاه آزادي پرواز مي کردم.
در ايران مدرک خلباني گرفتيد؟
نخير. چون فرآيند خلباني در ايران به دليل وجود متقاضي زياد و کمبود هواپيما هاي آموزشي بسيار مشکل و مستلزم زمان زياد است. زنان هم مشکلات خاص خودشان را دارند. يک قانون نانوشته در اين صنعت وجود دارد که اگر ده زن و ده مرد متقاضي آموزش باشند، طبيعتاً اولويت با مردان خواهد بود. اين روند باعث شد که من براي کوتاه کردن زمان آموزش و انتظار براي پرواز از کشور خارج شوم.
کجا رفتيد؟
رفتم مجمع الجزاير فيليپين. خصوصيات جغرافيايي فيليپين باعث شده که اين کشور يکي از مراکز مناسب براي آموزش پرواز باشد. در آنجا به راحتي مي توانستم به فرودگاه هاي ديگر پرواز کنم. يکي از محاسن پرواز در فيليپين تجربه پريدن در فرودگاه هاي مختلف با ترافيک هوايي زياد است. آن وقت ها با هواپيماي يک موتوره، پايپر 140 و سسنا 172 پرواز مي کردم. گاهي هم با هواپيماي دوموتوره، منتها ساعت پرواز زيادي با آن ندارم.
چرا غيرممکن؟
چون مثلاً در فرودگاه بين المللي مهرآباد معمولاً هواپيماهاي مسافربري و باري پرواز مي کنند و به هواپيماهاي يک موتوره اجازه پرواز نمي دهند.
چند وقت آموزش ديديد؟
13 ماه در مدرسه پرواز آموزش ديدم و در اين مدت مربياني از امريکا و فيليپين ما را آموزش مي دادند. مدرکي که به من دادند هم يک مدرک بين المللي محسوب مي شود. چون مورد تاييد ايکائو بوده و مدارکي که به تاييد ايکائو برسد در تمام کشورها مورد پذيرش است. اما اگر بخواهيد در کشور ديگري استخدام شويد، بايد در آزمون هاي پروازي کشور مقصد هم شرکت کنيد و پذيرفته شويد.
شما وقتي داوطلب استخدام در ايران شديد، مجدداً امتحان داديد؟
بله. برگشتم به ايران و در آزمون سازمان هواپيمايي کشوري شرکت کردم و قبول شدم. الان دو مدرک دارم: يکي از فيليپين و ديگري از ايران.
در فيليپين پيشنهاد کار نداشتيد؟
آنجا به صورت روتين از فردي که فارغ التحصيل مي شود و شرايط لازم براي کار را دارد، دعوت به همکاري مي شود اما من مي خواستم در ايران خدمت کنم.
پس چرا تاکنون در ايران استخدام نشده يي؟
اين پرسش من از مسوولان هواپيمايي ايران و شرکت هاي هواپيمايي است. بعد از تبديل مدارکم اولين جايي که رفتم شرکت هواپيمايي ايران اير بود. آنها اعلام کردند به خلبان نياز دارند. در شرکت نفت، شرکت کيش اير و ماهان هم فرم هاي استخدام خلبان را پر کردم. همه درخواست هايم براي کمک خلباني بود.
برخوردها چگونه بود؟
من بدون هيچ پيش داوري رفتم. اما برخوردهايي که مي ديدم خيلي غيرمنتظره بود چون از قبل مي دانستم يک زن در يکي از شرکت هاي هواپيمايي استخدام شده است. حتي من نزد الهام ، سخنگوي دولت رفتم و ايشان هم استقبال زيادي کردند و نامه يي را براي دکتر حسامي مديرعامل هما فرستادند. بعد از چند وقت که پيگير نامه شدم، کسي جواب درستي به من نداد. فقط اعلام کردند که نامه من به کاپيتان قاسمي معاون عملياتي ايران اير ارجاع داده شده است و من بارها سعي کردم که با ايشان تماس بگيرم اما متاسفانه نه تنها مرا به حضورشان نپذيرفتند بلکه به تماس هاي اينجانب نيز پاسخي ندادند. البته بارها و بارها در مورد موضع گيري سرسختانه ايشان در برابر زنان شنيده بودم. ولله اعلم،
بعد از اين مرحله چه کرديد؟
دي ماه سال گذشته هواپيمايي چابهار آگهي داد که به کمک خلبان نياز داريم و واجدين شرايط مدارک شان را بفرستند، من هم فرستادم، يک ماه بعد ما را دعوت کردند براي امتحان که در محل ساختمان هاي اداري شرکت ايران اير برگزار شد. ما حدوداً 200 نفر بوديم که امتحان داديم اما از اين ميان يکصد نفر را انتخاب کردند. رتبه من زير 100 بود اما هيچ وقت دقيقاً رتبه ها را اعلام نکردند و متاسفانه براي مصاحبه دعوت نشديم.
چرا دعوت نکردند؟
چون زن بوديم.
مگر از اين 200 نفر چند نفر زن بودند؟
4 نفر و هيچ کدام دعوت نشديم. به فاصله يک ماه، هواپيمايي ماهان امتحان برگزار کرد. باز هم ما 4 زن شرکت کرديم. در آن آزمون هم قبول شدم و حتي اين بار با من مصاحبه کردند و رضايت خود را از معلوماتم در مصاحبه اعلام کردند. بعد از سه ماه هيچ خبري نشد. با توجه به تجربيات گذشته ام، رفتم پيش مرعشي نماينده سابق کرمان. وي نامه يي به مهندس عرب نژاد نوشتند که خوب است ماهان اولين خلبان زن را به کار گيرد. به اين نامه هم جواب ندادند. حجت الاسلام زادسر نماينده جيرفت هم ضمن تشويق و حمايت اينجانب نامه يي جهت پيگيري کار من در شرکت ماهان نوشتند. نهايتاً گفتند: «خلباني در ايران براي شما شغل نمي شود. اين کار را فراموش کنيد.»
چرا علت خاصي بيان نکردند؟
به خاطر شرايط موجود. به خاطر تبعيض ناشي از اعمال سليقه. چون هيچ منع قانوني براي استخدام زنان در کادر پرواز وجود ندارد. اگر منع قانوني وجود داشت در زمان ثبت نام در کلاس هاي آموزش خلباني اعلام مي کردند فقط مردان و يا به هيچ وجه اجازه شرکت در آزمون را به زنان نمي دادند چه برسد به آنکه تا مرحله مصاحبه پيش روند.
يعني مسوولان شرکت هاي هواپيمايي به توانمندي زنان براي پرواز اطمينان نمي کنند؟
حتي اين هم نيست. چون اگر اينچنين بود شرکت آسمان يک زن را استخدام نمي کرد. بعد اگر هم اطمينان ندارند چرا اين مساله را قانوني نمي کنند. اساساً اگر خلبان شدن زنان مشکل زا است چرا آن را آموزش مي دهند؟ چرا از اول اعلام نمي کنند؟ خلباني حرفه يي است با هزينه بسيار بالا.
وضعيت استخدام زنان در کادر پرواز در ديگر کشورها چگونه است؟
اگر زنان توانمندي نداشتند امروز شرکت هاي معتبر بين المللي گروه زيادي از زن ها را استخدام نمي کردند.در برخي خطوط هوايي دنيا کاپيتان شدن زنان امري بسيار روتين و عادي به شمار مي آيد در حالي که متاسفانه در ايران ورود يک خلبان زن به شرکت هواپيمايي بسيار دور از ذهن و دست نيافتني است و تنها دليل غيرمنطقي آن تبعيض جنسي است. حتي در بعضي از کشورهاي عربي که زنان حق رانندگي ندارند زنان خلبان حق پرواز دارند. اگر توانمندي فيزيکي زنان از مردان کمتر بود شرکت هاي هواپيمايي مدرن ترين هواپيما هايشان را دست زنان نمي دادند. مسوولان کشور به صراحت اعلام مي کنند هيچ ممنوعيت و مخالفتي براي جذب و به کارگيري خلبان زن وجود ندارد، وقتي مخالفت قانوني نيست آيا اين رفتار جز تبعيض جنسي و اعمال سليقه نام ديگري دارد؟
تا حالابه رفتن به خارج از کشور فکر کرده ايد؟
صد درصد. وقتي ببينم امکان اين وجود ندارد که از تخصصم استفاده کنم، دليلي ندارد بنشينم و حسرت بخورم. من تا آنجا که بتوانم تلاش مي کنم که در ايران استخدام شوم. اگر تلاش هايم به بن بست برسد راهي به جز جست وجوي کار در کشور هاي ديگر برايم وجود نخواهد داشت و با تمام عشقي که براي کار و خدمت در کشور عزيز خودمان ايران دارم مجبور به ترک آن خواهم شد. البته اميدوارم با عنايت مسوولان ارشد کشور مشکلاتم برطرف شود و اين براي کسي که از سن 12 سالگي تاکنون تمام تلاشش را به کار برده است، توقع زيادي نيست.
grand theft auto
24-08-2009, 19:39
البته باید بگم در مورد خرید هواپیما چون ایران ایر شرکت دولتی و تو لیسته سیاهه ماهان رو که شرکت خصوصی واسطه کرده
حالا ماهان هم در مقابل شرکت های هواپیمایی حوزه خلیج فارس باتوجه به مزایا و حقوق مالی نیست
درسته
برای همین میگم : وقتی هما نمیتونه هواپیما بخره. اوضاع ناوگانش همش بدتر میشه.
به هر حال ماهان توی ایران بهترینه.
armin_software
24-08-2009, 20:44
تضمین استخدام هم میدادن؟
دقیق نمی دونم!
شما با هزینش می تونی کنار بیای؟
grand theft auto
24-08-2009, 20:47
شما با هزینش می تونی کنار بیای؟
اگه منظورتون منم باید بگم هزینه بالاست اما میشه جور کرد،مشکلی نیست،از قیمت خرید یه تویوتا کمری هم کمتره.
اگه منظورت اون دوستمون هست نمیدونم
grand theft auto
24-08-2009, 21:43
راستی فعلا یه سوال ساده
من الان سوم راهنماییم.برای دبیرستان میتونم تجربی و ریاضی و انسانی رو انتخاب کنم.می خوام بدونم هر کدوم از اینا شامل چه رشته هایی میشن؟؟ مثلا تجربی چه رشته هایی داره؟؟؟
MasterGeek
24-08-2009, 23:11
رشته های وابسته به :
زیست شناسی
زمین شناسی
شیمی (مهندسی شیمی رو نداره فکر کنم)
پزشکی/دامپزشکی/دندان پزشکی و ...
مهندسی کشاورزی
و....
ولی اگه هدفتون خلبانی هست ریاضی بهترین انتخاب هست تعداد رشته هاش هم خیلی زیاد هست.
grand theft auto
25-08-2009, 13:49
آره میرم دنبال ریاضی
ولی اصلا از ریاضی خوشم نمیاد. حیف...
اه اه اه
MasterGeek
26-08-2009, 13:27
خوب علاقه نداشتن قابل حله:
همین که شما یه سری اطلاعات اولیه راجع به یه موضوع بگیری و انگیزه رو داشته باشی علاقه از پی اش میاد. ولی وقتی چیزی راجع به اون موضوع نمی دونین یا به اندازه رضایت کننده ای نیست علاقه هم میپره..
پی نوشت: بازی MS Flight Simulator از GTA بهتر نیست؟ :دی
armin_software
26-08-2009, 13:37
من الان سوم راهنماییم.برای دبیرستان میتونم تجربی و ریاضی و انسانی رو انتخاب کنم.می خوام بدونم هر کدوم از اینا شامل چه رشته هایی میشن؟؟ مثلا تجربی چه رشته هایی داره؟؟؟
من زنگ زدم گفت فقط باید دیپلم داشته باشی!
grand theft auto
26-08-2009, 15:01
خوب علاقه نداشتن قابل حله:
همین که شما یه سری اطلاعات اولیه راجع به یه موضوع بگیری و انگیزه رو داشته باشی علاقه از پی اش میاد. ولی وقتی چیزی راجع به اون موضوع نمی دونین یا به اندازه رضایت کننده ای نیست علاقه هم میپره..
پی نوشت: بازی MS Flight Simulator از GTA بهتر نیست؟ :دی
مرسی
من یه چیزی می خوام که توش پول باشه:31:
من زنگ زدم گفت فقط باید دیپلم داشته باشی!
آره فهمیدم ولی خوب کار از مهکم کاری عیب نمیکنه!! چون دارم میرم کانادا ممکنه یهو اونجا بگن باید دیپلم ریاضی داشته باشی!!! حالا باقالی بیار و خر بار کن!!!
ولی جدا از شوخی دلم می خواد تحصیلاتم خوب باشه(فوق لیسانس)که زیاد متکی به خلبانی نباشم.
آره میرم دنبال ریاضی
ولی اصلا از ریاضی خوشم نمیاد. حیف...
اه اه اه
ریاضی رشته به این با کلاسی مگه بده
بهترین رشته است
ardavan_2008
26-08-2009, 20:11
ریاضی رشته به این با کلاسی مگه بده
بهترین رشته است
من نمیدونم چرا همه این حرف رو میزنن انقد دلیل اوردم خودم خسته شدم...
من میخواستم خلبان نظامی بشم ولی شرایط سختی از نظر مذهب و ... داره . یکی از دوستانم که در اونجا کار میکرد به دلیل مذهبش اخراج شد !
دوستان سلام
من نمیدونم چرا همه این حرف رو میزنن انقد دلیل اوردم خودم خسته شدم...
خوب هر کسی واسه حرفش دلیلی داره
من میخواستم خلبان نظامی بشم ولی شرایط سختی از نظر مذهب و ... داره . یکی از دوستانم که در اونجا کار میکرد به دلیل مذهبش اخراج شد !
خوب نمی خوان طرف یه دفعه وسط جنگ پناهنده بشه دی:
ولی بی شوخی خودت داره میگی نظامی
توی نظام هم سخت گیری می کنن تا شخصی باشه که وابستگی کامل داشته باشه
دوست من هم پارسال قبول شد توی ستاری
هنوز بعد این مدت ندیدمش
علی علی
grand theft auto
27-08-2009, 17:09
ریاضی رشته به این با کلاسی مگه بده
بهترین رشته است
خوب و بد رشته مگه به کلاسشه؟!!!
من میخواستم خلبان نظامی بشم ولی شرایط سختی از نظر مذهب و ... داره . یکی از دوستانم که در اونجا کار میکرد به دلیل مذهبش اخراج شد !
آره
یکی از بند هاشم اینه که باید طرف اعتقاد کامل به نظام (..............)داشته باشه و ولایت (...........) رو صد درصد قبول داشته باشه!!
من نمیدونم چرا همه این حرف رو میزنن انقد دلیل اوردم خودم خسته شدم...
همه رشته ها خوبه،فقط بستگی داره به چی علاقه داشته باشی
من اینقدر از خلبانی نظامی بدم میاد(بازم میگم حیف)چون اگه علاقه داشتم برای مجانی در میومد!!
خوب پس باید برای یک شغل اعتقاداتت رو هم بذاری کنار !؟
من ترجیح میدم این دوره رو تو خارج از کشور به صورت تفریحی بگذرونم تا اینکه ...
armin_software
28-08-2009, 20:13
من یه چیزی می خوام که توش پول باشه[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
با این تفکر راننده تاکسی هم نمی شی چه برسه به خلبان!
ریاضی رشته به این با کلاسی مگه بده
من ضربه ی کلاسش رو خوردم که الان توش موندم!
دوستان ببخشید یه سوالی اگه بخوایم خلبان هواپیماهای تفریحی کوچیک بشیم چی ؟ برای اونا باید چه بکنیم ؟ خوب 100 درصد اون که برای شغل نیست برای حال کردن و تفریحات خودمون هست ...
برای اونا چی کار ها باید بکنیم ؟
ممنون ...
کسی نیست جواب بده ؟ یعنی کسی نمیدونه چیزی ؟
MasterGeek
02-09-2009, 22:54
قطعا میشه و متفاوته ولی اطلاع دقیقی ندارم چون هواپیمای شخصی توی ایران به اون مفهوم نداریم :/)
salam124
21-11-2009, 19:29
باسلام
اینجانب فرزین لیسانس کامپیوتر بخاطر علاقه زیاد به خلبانی میخاستم که در کل دوره های خلبانی شرکت نمایم و خلبان هواپیمای مسافر بری بشم.
دوستان میتوانند منو راهنمایی کنند و شرایط اونو به من بگن ؟
فقط لطفا از جایی کپی ، پیست نکنید و دقیق جواب سئوال بنده را بدهید
با تشکر از همه شما دوستان عزیز.
salam124
21-11-2009, 19:30
باسلام
اینجانب فرزین لیسانس کامپیوتر بخاطر علاقه زیاد به خلبانی میخاستم که در کل دوره های خلبانی شرکت نمایم و خلبان هواپیمای مسافر بری بشم.
دوستان میتوانند منو راهنمایی کنند و شرایط اونو به من بگن ؟
فقط لطفا از جایی کپی ، پیست نکنید و دقیق جواب سئوال بنده را بدهید
با تشکر از همه شما دوستان عزیز.
armin_software
29-11-2009, 01:01
دوست عزیز باید بری یک شرکت و پول بدی
حدود 30 میلیون
مثل ماهان
این اطلاعاتی که من دارم
حالا نمی دونم شاید قوانینش عوض شده باشه!
camaro lt
28-12-2009, 23:56
سلام
راهی را که شما دوستان برای رشته خلبانی میخواهید طی کنید سالها پیش من رفتم اما متعسفانه نشد..دلایل زیادی داشت که از حوصله این متن خارج است اما در حال حاضر اگر تصمیم جدی داری باید برنامه دقیق بگذارید
اول هدف دقیق را مشخص کنید که در چه رسته ای از علم هوانوردی میخواهید وارد شوید چون شاخه های متعددی دارد و اگر نتوانستید اولی را داشته باشید انتخابهای بعدی را در پیش بگیرید..مثلا رسته تعمیرات بدنه یا اویونیک(ادوات و آلات پروازی)..
برای هرکدام تا میتوانید اطلاعات جذب کنید و با کسانی که در این باره اطلاعات دقیق و علمی دارند مشاوره کنید و کتب مربوط به آن را حتی اگر چیزی را متوجه نشدید بخوانی زیرا اینجوری با خیلی از اسامی و اصطلاحات آشنا شده و خود به خود در اواءل کار از بقیه خیلی جلوتر خواهید بود
زبان انگلیسی را بسیار مهم بدانید و البته زبان دوم مثل آلمانی و فرانسه را نیز که از قطبهای صنایع هوایی هستند را تا جایی که میتوانید یاد بگیرید
علوم پایه ریاضی و فیزیک را برای تمامی این رشته ها توصیه میکنم
به سلامتی بدن و روح اهمیت زیادی بدهید....بدنتا ن را همیشه در حال آماده و ورزیده نگاه دارید و تغذیه مناسب و ورزش کافی داشته باشید
در باشگاههای هواپیمای مدل و ماکتهای قابل پرواز یا نمایشی شرکت کنید..این کار در بالا بردن اطلاعات فنی و تخصصی شما با هزینه بسیار کمتر کمک فراوان میکند
از هر موقعیتی برای دیدار از هواپیماها استفاده کنید مثلا در نماشهای هوایی یا تصاویر مربوط به آنها..سعی کنید اطلاعات خود را به روز نگاه دارید
با دانشجویان این رشته ها بیشتر در ارتباط باشید زیرا آنها اطلاعات واقعی را در این باب به شما میرسانند.
اگر کسی شما را دلسرد و یا گمراه کرد اهمیت ندهید..هدفتان را مقدس بدانید و برایش تلاش کنید..
علومی مانند الکترونیک را از پایه یاد بگیرید..برای کسانی که در ضمینه تعمیرات اویونیک فعالیت خواهند داشت این نیز سر آغاز مفیدی خواهد بود..شناخت عناصر الکترونیکی و کاربرد و نوع عمل آنها..
توصیه های بسیار زیادی است که میتوان گفت اما در نهایت اینکه به هدف نگاه کنید و به پیش بروید...
(این حرفهای ساده را کسی نبود به من بزند چون دلسوزی نداشتم..اما من به شما میگویم و از آنها استفاده کنید..)
موفق باشید
به این سایت نیز سر بزنید که بسیار مفید خواهد بود.
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
Alamate Soal
29-12-2009, 09:43
دوستاني كه ميخوان خلبان غير نظامي بشن ميتونن از طريق آموزشگاه هاي خلباني مدرك خلباني بگيرن .
من خودم دوره PPL رو تموم كردم ؛ البته نتونستم ادامه بدم و خلبان كامل بشم :)
اين دوره نيازي به مدرك و . . . هم نداره ، فقط سلامت كامل جسمي + ديپلم كافيه .
Alamate Soal
06-01-2010, 20:35
دوست عزیز باید بری یک شرکت و پول بدی
حدود 30 میلیون
مثل ماهان
این اطلاعاتی که من دارم
حالا نمی دونم شاید قوانینش عوض شده باشه!
دوره 30 ميليون تومني ندارم . هزينه متوسط دوره ها توي ايران اينه :
PPL 8
CPL 23
IR 9
armin_software
07-01-2010, 13:35
بدتر دیگه!
ولی اون موقع یعنی 2 سال پیش 30 تا بود!
Alamate Soal
07-01-2010, 15:45
بدتر دیگه!
ولی اون موقع یعنی 2 سال پیش 30 تا بود!
خب بستگي داره تا كدوم مرحله پيش برين و چند ساعت پرواز تو آموزشگاه دشاته باشين .
الان هم ميشه با 32 - 33 تومن تمومش كرد اگه در طول اين دوره ها تعداد ساعت كمي براي پرواز بدارين .
كلا تو همون مرحله اول PPL همه چيز در مورد هواپيما و خلباني و . . . رو ياد ميدن . ولي مجوز براي پرواز ندارين . بعد از مرحله مرحله CPL ميتونين با هواپيماهاي تفريحي و مسافربري سبك ( معمولا ظرفيت زير 20 نفر ) و هواپيماهاي باربري در هر نقطه اي از دنيا كار كنين .
مرحله اي كه براي مسافربري شركت هاي هوايي لازم هست در كشور ما مرحله IR هست كه شامل روانشناسي و حقوق و مقرارت بين المللي و زبان انگليسي و كمي هم هواشناسي و فوريت هاي پزشكي هست .
كسي كه ميخواد براي خودش هواپيماي تفريحي سوار بشه همون مرحله PPL كافيه . ولي براي ديگران بخواي كار كني بايد CPL داشته باشي
دوستان سلام
محسن جان خوب اگه بخوایم به صورت غیر تفریحی سوار بشیم منتها واسه خودمون چی؟
یعنی اگه بخوایم هواگرد اختصاصی داشته باشیم
پارسال خیلی توی فکر icon5 بودم
چیز خوبیه
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
علی علی
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.