ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نظر شما در مورد موسیقی ایرانی؟



tirdad_60
17-07-2009, 15:39
این تاپیک رو زدم که تمامی دوستانی که به موسیقی علاقه دارند نظر خودشون رو درباره موسیقی کشور خودمون بیان کنند
به نظر من کشور ما با این قدمت تاریخی و پیشینه فرهنگی و هنری که داره دارای یک موسیقی غنی و سرشار هست که شاید به اندازه شایستگی و عظمتش بهش توجه نشده
از دوستان میخوام نظر خودشون رو درباره موسقی ایرانی بیان کنند
نظر شخصی دوستان حتی اگر طرفدار این موسیقی نیستند هم خیلی خوبه

N O V A L I S
17-07-2009, 19:53
موسیقی ایرانی به نظر بنده یه پل سیاهم نمی ارزه
بدرد یه جا میخوره اونم تو یه رستوران سنتی بشینی و آبگوشت کوفت کنی
وگرنه بدرد روح و روان و اینجور چیزمیزا نمیخوره


دوست عزیز این نظر شماست...
دوست دارم دوستان بحث رو به حاشیه نکشونن و اگر جواب های این طور می شنویم دنبالش رو نگیرن.. دوست دارم اینجا پاتوقی برای شیفتگان موسیقی ناب و اصیل ایرانی بشه...

نوا بزن که مرا داغ بی نوائی است...

در دورانی که سن چندانی نداشتم شنیدن نغمه ای جادوئی و اسرار آمیز من رو از پوچی و نا امیدی و بی معنائی ای محض به خود آورد و بارقه ای از امید و معنا و انگیزه و حرکت و... عشق در وجودم شعله ور کرد.. این نغمه روز و شب عمرم رو تسخیر کرد و تا امروز خودش رو به عنوان بزرگ ترین آموزگار، بزرگ ترین مرهم درد، بزرگ ترین و بی نقض ترین مخلوق آفریدگار در نظرم باقی گذاشت...
درود به همه ی بزرگان موسیقی ایران از دور ترین ادوار تاریخ ایران تا به امروز!

vandu
17-07-2009, 20:36
البته خیلی بستگی به روحیات آدم ها داره...
یه عده هستن که اصلا نمی تونن موسیقی طولانی و آروم گوش کنن. بی قراری می کنن که برن آهنگ بعدی!
یه عده هم هستن که دوست دارن با آهنگ زندگی کنن. بهش فکر کنن. با شعرش حال کنن و ...
و البته هر دوی این گروه ها که نمیشه اونها رو کاملا هم از هم تفکیک کرد حق دارند.

موسیقی ایرانی هم مخاطب های خودش رو داره.
البته نباید انتظار داشت توی دوره ای که مشابه دهه 70 اروپا و امریکاست و خیلی از جوون های ما به سمت موسیقی های نو و بزن بکوب میرن تا انرژی و شاید عقده شون رو به بهترین شکل تخلیه کنن، افراد زیادی به سمت موسیقی سنتی برن. موسیقی ای که در اغلب موارد هیچ شور و هیجانی توش نیست.

اکثر جوونهایی که من دیده ام و عاشق موسیقی سنتی هستن (نمیدونم علتش چیه، شاید من اشتباه می کنم) افرادی هستن که در باقی موراد زندگی شون هم متناسب سنشون رفتار نمی کنن. اصولا خیلی ها عقیده دارن موسیقی سنتی واسه پیرمرد و پیرزنهاست. البته همه چی داره دست به دست هم میده تا این اتفاق بیفته. اینکه گوش دادن به موسیقی سنتی بتونه یه جوون در ایران کنونی رو ارضا کنه یه مقدار عجیب به نظر میرسه. البته این نظر منه.

در هر حال من خودم شنونده همه نوع موسیقی هستم.
با همه نوع موسیقی هم حال می کنم. بجز اونهایی که واقعا موسیقی نیستند.

اگه موسیقی سنتی نوآوری نداشته باشه میمیره...
هیچ کس دوست نداره موسیقی رو گوش بده که امروز و فرداش هیچ تفاوت و پیشرفتی توش نداره...

ALt3rnA
17-07-2009, 21:35
خوب من خودم به شخصه کسیم که هم متال گوش میدم هم سنتی .
به نظرم فوقالعاده موسیقی ایرانی زیبا هست
اگه بهش گوش بدید .
البته بهتر بود عنوان تاپیکو به موسیقی سنتی ایرانی تغییر بدید

موفق باشید

halflife g
17-07-2009, 21:50
"موسيقي سنتي يعني زيبايي و بلوغ يك سبك موسيقي" فك كنم همين يه جمله كافي باشه

tirdad_60
17-07-2009, 23:54
خوب من خودم به شخصه کسیم که هم متال گوش میدم هم سنتی .
به نظرم فوقالعاده موسیقی ایرانی زیبا هست
اگه بهش گوش بدید .
البته بهتر بود عنوان تاپیکو به موسیقی سنتی ایرانی تغییر بدید

موفق باشید

خوب شد دوستانی که فقط طرفدار موسیقی ایرانی نیستند هم نظر دادند آخه نمیدونم چرا این ذهنیت در بین بیشتر مردم هست که کسی که موسیقی ایرانی گوش میده نباید یا نمیتونه موسیقی دیگه ای گوش بده ؟!!
درمورد نام تاپیک من با موسیقی سنتی ایران مخالفم چون این واژه تازگیها رواج پیدا کرده و آوردن کلمه سنتی در کنار موسیقی ما باعث شده که ذهنیت قدیمی و کهنه بودن و تکراری بودن در بین مردم رواج پیدا کنه به نظرم موسیقی اصیل ایرانی خیلی با معناتر هست

tirdad_60
18-07-2009, 21:35
یعنی کاربران p30world اینقدر از موسیقی ایرانی دور هستند که نظری راجع بهش ندارند؟
نظر شخصی خودتون رو بگید اینکه چه احساس و فکری در رابطه با موسیقی ایرانی دارید

vandu
18-07-2009, 23:55
یه نکته ای هم که باعث دوری مخاطب جوان از موسیقی سنتی میشه کلام در موسیقی سنتی هست.
دلیل اینکه در موسیقی سنتی بجای ترانه از شعر استفاده میشه، هر چی که باشه باعث لطمه خوردن موسیقی سنتی و دور شدنش از شرایط روز جامعه میشه...

halflife g
19-07-2009, 00:07
یه نکته ای هم که باعث دوری مخاطب جوان از موسیقی سنتی میشه کلام در موسیقی سنتی هست.
دلیل اینکه در موسیقی سنتی بجای ترانه از شعر استفاده میشه، هر چی که باشه باعث لطمه خوردن موسیقی سنتی و دور شدنش از شرایط روز جامعه میشه...


بله اين خودش تاثير داره ولي اينو هم بايد بدونيم كه موسيقي اصيل ايراني يا موسيقي كلاسيك اروپايي موسيقي هايي هستن كه معمولا قشر بالاي جامعه(حالا چه از لحاظ ديد هنري يا .....)به اون بها ميدن

البته نميگم كه طرفداراي موسيقي هاي ديگه جزو اقشار ديگه جامعه هستن(من خودم عاشق موسقي ترنس و راك هستم)


كلا موسيقي سنتي موسيقي هستش كه تفكر ميخواد اگاهي ميخواد دانايي ميخواد داشتن حس زيبايي شناسي موسيقي ميخواد و كلا موسيقي مصرفي نيس و همين علت باعث شده تا جوونهاي بي حوصله ما كمتر طرفش برن

البته خوب بسته بودن فضا هم مزيد بر علت شده تا كمتر به موسيقي ايراني توجه بشه

tirdad_60
19-07-2009, 22:25
به نظر من لازم نیست که جوونای ما شنونده حرفه ای موسیقی اصیل باشند اما اینقدر دوری از موسیقی میهنی خودمون هم خوب نیست اون هم موسیقی که توی تمام دنیا بهش احترام میزارند و علاقه مندان زیادی هم داره
شاید گوش دادن بیش از حد به موسیقی پاپ که به نظر من بیش از اندازه هست باعث دوری از موسیقی اصیل ما شده

tirdad_60
20-07-2009, 11:50
در یک سحرگاه سرد ماه ژانویه، مردی وارد ایستگاه متروی واشینگتن دی سی شد



و شروع به نواختن ویلون کرد.

این مرد در عرض ۴۵ دقیقه، شش قطعه ازبهترین قطعات باخ را نواخت. از آنجا که

شلوغترین ساعات صبح بود، هزاران نفر برای رفتن به سر کارهای‌شان به سمت



مترو هجوم آورده بودند.

سه دقیقه گذشته بود که مرد میانسالی متوجه نوازنده شد. از سرعت قدم‌هایش کاست

و چند ثانیه‌ای توقف کرد، بعد با عجله به سمت مقصد خود براه افتاد.

یک دقیقه بعد، ویلون‌زن اولین انعام خود را دریافت کرد. خانمی بی‌آنکه توقف کند

یک اسکناس یک دلاری به درون کاسه‌اش انداخت و با عجله براه خود ادامه داد.

چند دقیقه بعد، مردی در حالیکه گوش به موسیقی سپرده بود، به دیوار

پشت‌ سر تکیه داد، ولی ناگهان نگاهی به ساعت خود انداخت وبا عجله



از صحنه دور شد،






کسی که بیش از همه به ویلون زن توجه نشان داد، کودک سه ساله‌ای بود که مادرش

با عجله و کشان کشان به همراه می ‌برد. کودک یک لحظه ایستاد و به تماشای ویلون‌زن



پرداخت، مادر محکمتر کشید و کودک در حالیکه همچنان نگاهش به ویلون‌زن بود، به



همراه مادر براه افتاد، این صحنه توسط چندین کودک دیگر نیز به همان ترتیب تکرار



شد و والدینشان بلا استثنا برای بردنشان به زور متوسل شدند.

در طول مدت ۴۵ دقیقه‌ای که ویلون‌زن می نواخت، تنها شش نفر، اندکی توقف کردند.

بیست نفر انعام دادند بی‌آنکه مکثی کرده باشند، و سی و دو دلار عاید ویلون‌زن شد.

وقتیکه ویلون‌زن از نواختن دست کشید و سکوت بر همه جا حاکم شد، نه کسی متوجه

شد، نه کسی تشویق کرد، ونه کسی او را شناخت.

هیچکس نمی‌دانست که این ویلون‌زن همان (جاشوا بل ) یکی از بهترین موسیقیدانان

جهان است، و نوازنده‌ی یکی از پیچیده‌ترین قطعات نوشته شده برای ویلون به ارزش



سه ونیم میلیون دلار، می‌باشد.

جاشوا بل، دو روز قبل از نواختن در سالن مترو، در یکی از سالنهای شهر بوستون،

برنامه‌ای اجرا کرده بود که تمام بلیط هایش پیش‌فروش شده بود، وقیمت متوسط هر



بلیط یکصد دلار بود.

این یک داستان حقیقی است، نواختن جاشوا بل در ایستگاه مترو توسط واشینگتن‌پست

ترتیب داده شده بود و بخشی از تحقیقات اجتماعی برای سنجش توان شناسایی، سلیقه



و اولويتهای مردم بود.






نتیجه : آیا ما در شرایط معمولی وساعات نا‌مناسب، قادر به مشاهده ودرک

زیبایی هستیم؟ لحظه‌ای برای قدر‌دانی از آن توقف می‌کنیم؟ آیا نبوغ و شگردها



را در یک شرایط غیر منتظره می‌توانیم شناسایی کنیم؟






یکی از نتایج ممکن این آزمایش میتواند این باشد :


اگر ما لحظه‌ای فارغ نیستیم که توقف کنیم و به یکی از بهترین موسیقیدانان



جهان که در حال نواختن یکی از بهترین قطعات نوشته شده برای ویلون



است، گوش فرا دهیم ، چه چیزهای دیگری را داریم از دست میدهیم؟

halflife g
20-07-2009, 12:26
فوق العاده بود عين حقيقت بود
ممنون

mohammad.moein
20-07-2009, 14:55
به نظر من موسیقی‌ ایرانی‌ از هر لحاظ، پاپ، سنتی‌، رپ و ... از دنیا جلو تره.

vandu
20-07-2009, 20:49
به نظر من موسیقی‌ ایرانی‌ از هر لحاظ، پاپ، سنتی‌، رپ و ... از دنیا جلو تره.

شـمـا از کـجـا بـه هـمـچـیـن نـتـیـجـه ای رسـیـدی؟

mohammad.moein
21-07-2009, 16:53
شـمـا از کـجـا بـه هـمـچـیـن نـتـیـجـه ای رسـیـدی؟


پر در آمد‌ترین صنعت موزیک دنیا موزیک امریکاست...من هم موزیک ایران رو با آمریکا مقایسه می‌کنم




۱.اکثریت خواننده‌های پاپ آمریکایی (مثلا ایکون) قدر خواننده‌های زیرزمینی ما صدا ندارند




۲.شعر‌هایی‌ که می‌خونن بی‌ محتواست...شما شعر‌هایی‌ که خواننده‌هایی‌ مثل محسن یگانه و چاوشی می‌خونن با این‌ها مقایسه کن:


I wanna make up right na na!!! f.... how could you be so heartless!!!... just dance




گناهی ندارم ولی‌ قسمت اینه... اگر شکسته پای من...


خیلی‌ معلومه که کدوم با معنی‌ تر و دلنشین تره...


۳. اکثر رپر‌های خارجی‌ همش راجع به گنستر بازی هسون و اینکه گلوله خوردن...چاقو کشی‌ و ... صحبت می‌کنن...ولی‌ ما رپر‌هایی‌ همچون یاس داریم که از مشکل‌های جامعه صحبت می‌کنن




۴.موسیقی‌ سنتی‌ ایران دلنشین‌ترین موسیقی‌ دنیاست...و این رو نمیشه انکار کرد





به نظر من ایران فقط در زمینه ی موسیک راک از دنیا عقب...که اونم به زودی به دنیا میرسه

vandu
21-07-2009, 20:13
پر در آمد‌ترین صنعت موزیک دنیا موزیک امریکاست...من هم موزیک ایران رو با آمریکا مقایسه می‌کنم




۱.اکثریت خواننده‌های پاپ آمریکایی (مثلا ایکون) قدر خواننده‌های زیرزمینی ما صدا ندارند




۲.شعر‌هایی‌ که می‌خونن بی‌ محتواست...شما شعر‌هایی‌ که خواننده‌هایی‌ مثل محسن یگانه و چاوشی می‌خونن با این‌ها مقایسه کن:


I wanna make up right na na!!! f.... how could you be so heartless!!!... just dance




گناهی ندارم ولی‌ قسمت اینه... اگر شکسته پای من...


خیلی‌ معلومه که کدوم با معنی‌ تر و دلنشین تره...


۳. اکثر رپر‌های خارجی‌ همش راجع به گنستر بازی هسون و اینکه گلوله خوردن...چاقو کشی‌ و ... صحبت می‌کنن...ولی‌ ما رپر‌هایی‌ همچون یاس داریم که از مشکل‌های جامعه صحبت می‌کنن




۴.موسیقی‌ سنتی‌ ایران دلنشین‌ترین موسیقی‌ دنیاست...و این رو نمیشه انکار کرد





به نظر من ایران فقط در زمینه ی موسیک راک از دنیا عقب...که اونم به زودی به دنیا میرسه



اگه شما موسیقی رو فقط توی این چیزهایی که گفتی می بینی، حرفی ندارم...
اصلا حق با شماست!!!

Scary Feelings
21-07-2009, 20:44
غنی و پر محتوا هست....البته بچه ها فقط از خوانند ها صحبت کردن..من منظورم موزیکش هست...مخصوصا موسیقی سنتی.

vioman
22-07-2009, 05:20
سلام:20:

هفته ی پیش که اولین پست این تاپیک رو خوندم گفتم بهتره که پستی نفرستم تا بحث به جای خوب برسه
اما دیدم نمیشه :13:


من نمیدونم چرا ما اینقدر تاکید داریم که موسیقیمون رو با غرب مقایسه کنیم
این مقایسه به این شکل درست نیست:20:

موسیقی ما به عنوان یک نماینده از موسیقی مشرق زمین ویژگی های بی بدیل یک موسیقی شرقی رو داره .

مقایسه این موسیقی با موسیقی غرب که شاخه و برگ بسیار گسترده ای پیدا کرده و اصلا صحیح نیست اون هم به چند دلیل مهم...

موسیقی ما یا کلا هنر مشرق زمین یک هنر روحانی و عرفانی هستش که مستقیما با روح و روان انسان در ارتباطه ، در صورتی موسیقی غرب در 80 درصد موارد در بیان جسم فرو رفته و راه خودش رو اینگونه رقم زده.(البته تا کنون)

از طرف دیگه هدف سطحی این 2 موسیقی یا این 2 هنر کاملا متفاوت هستند
هر چند در انتها ، هدف هنر یکتاست اما درگیر شدن هنر ها با افکار و عقاید شخصی و مکتبی باعث این تفاوت ها شده.

ما هیچ وقت نباید انتظار داشته باشیم هر کسی بتونه با موسیقی کلاسیک ایران(یا غرب) ارتباط برقرار کنه !
اگر قرار باشه موسیقی ما اینقدر زود هضم و سهل الوصول باشه که دیگه فرقی با موسیقی های جسم گرا نداره ، در مقابل موسیقی کلاسیک غرب هم از همین قانون پیروی میکنه اما به شکل دیگه.

یک موسیقی کامل و جدی حاصل تفکر و تامله ، برخواسته از یک تاریخ و ادبیات غنی

اینکه وصال این سطح از علم و فرهنگ و هنر در یک نقطه ی غیر قابل دسترس برای هر هر فردی قابل تحلیل باشه یک انتظار بیهودست.

هدف هنر شرق بیشتر یک هدف غیر فلسفی هستش
اگر هنر رو یک شیوه بیان در نظر بگیریم میشه به این نتیجه برسیم که هدف هنر شرق بیان ماورای این دنیاست.
بیان عناصری چون عشق ، دوست داشتن ، مکان هایی چون بهشت و برزخ و در کل بیان حقیقت و معبود ازلی.

در مقابل هنر فلسفی و منطقی غرب محدود به بیان جسم هستش.
از بیان جسم خاکی انسان گرفته تا هر آن چیزی که در تصور و حواس پنجگانه ی انسان میگنجه.
بیان جسم معشوق ، بیان یک کوه ، بیان یک درخت ، بیان یک روز یا حتی به صدا نگاشتن یک فصل از سال (اشاره به چهار فصل آنتونیو ویوالدی)

اینکه میگم هنر، فرقی نمیکنه که موسیقی باشه یا نقاشی ، خطاطی باشه یا پیکره تراشی.
راه هنر واحده ، فقط شیوه ی بیان متفاوته
گاهی در قالب یگانه ی صدا ، گاهی هم در قالب جسم و تصویر:20:

اما چون بحث ما موسیقی و علم صداست بهتره که فقط روی موسیقی بحث کنیم.

من شخصا از برچسب زدن (خوب یا بد) به موسیقی شرق و غرب خوشم نمیاد ، فقط به شرطی که منظورمون موسیقی و یک قطعه ی موسیقیایی باشه
نه هر سرو و صدایی!

امکان انکار هیچ یک از شیوه های بیان شرقی و غربی هنر ، اللخصوص موسیقی وجود نداره
از طرف دیگه امکان مقایسه ی اونها هم بطور کامل به نتیجه ای نمیرسه ، چون هم به علم و تجربه ی زیادی نیاز داره و هم اینکه از لحاظ علمی و عملی این 2 موسیقی دقیقا شکل هم نیستند و هرکدام در مواردی از هم جلو زدند.
اما نقاط مشترکشون انقدر زیاده که میشه بحث به طرف این اشتراک ها برد.

به نظر من عنوان تاپیک میتونه یک پاسخ تک کلمه ای داشته باشه (بنظرم خوبه یا بنظرم بده!)
اگر بخواهیم به نتایج خوبی برسیم باید بدور از تعصب و اشاره به نام ها ؛ کلیت هنر و موسیقی غرب و شرق رو تحلیل کنیم و روی این دو بحث کنیم:20:





بابت پر حرفی ها و زیاده گویی هام عذر خواهی میکنم


موفق باشید:10:
یا علی:11:

BLACK-BLACK
22-07-2009, 06:18
به نظر من موسیقی ایران بسیار بسیار زیباست ولی متاسفانه خیلی تکراری و خیلی هم قدیمی شده چون اگه دقت کرده باشید حداقل از 300-400 پیش ما داریم نوازنده های ما دارن همین ساز هارو میزنن یعنی اینکه سازهاشون قدیمیه و به نظر من تو موسیقی سنتی ایران یه تحول اساسی باید انجام بشه یکی از دلایلی که اکثر جوونای امروز از موسیقی سنتی متنفرن همینه


البته خیلی بستگی به روحیات آدم ها داره...
یه عده هستن که اصلا نمی تونن موسیقی طولانی و آروم گوش کنن. بی قراری می کنن که برن آهنگ بعدی!
یه عده هم هستن که دوست دارن با آهنگ زندگی کنن. بهش فکر کنن. با شعرش حال کنن و ...
و البته هر دوی این گروه ها که نمیشه اونها رو کاملا هم از هم تفکیک کرد حق دارند.

موسیقی ایرانی هم مخاطب های خودش رو داره.
البته نباید انتظار داشت توی دوره ای که مشابه دهه 70 اروپا و امریکاست و خیلی از جوون های ما به سمت موسیقی های نو و بزن بکوب میرن تا انرژی و شاید عقده شون رو به بهترین شکل تخلیه کنن، افراد زیادی به سمت موسیقی سنتی برن. موسیقی ای که در اغلب موارد هیچ شور و هیجانی توش نیست.

اکثر جوونهایی که من دیده ام و عاشق موسیقی سنتی هستن (نمیدونم علتش چیه، شاید من اشتباه می کنم) افرادی هستن که در باقی موراد زندگی شون هم متناسب سنشون رفتار نمی کنن. اصولا خیلی ها عقیده دارن موسیقی سنتی واسه پیرمرد و پیرزنهاست. البته همه چی داره دست به دست هم میده تا این اتفاق بیفته. اینکه گوش دادن به موسیقی سنتی بتونه یه جوون در ایران کنونی رو ارضا کنه یه مقدار عجیب به نظر میرسه. البته این نظر منه.

در هر حال من خودم شنونده همه نوع موسیقی هستم.
با همه نوع موسیقی هم حال می کنم. بجز اونهایی که واقعا موسیقی نیستند.

اگه موسیقی سنتی نوآوری نداشته باشه میمیره...
هیچ کس دوست نداره موسیقی رو گوش بده که امروز و فرداش هیچ تفاوت و پیشرفتی توش نداره...

دقیقا من هم با این موافقم.موسیقی باید اونقدر هیجان داشته باشه که جوون رغبت کنه بره گوش بده.
مثلا شعر حیلت رها کن مولوی رو من اگه سنتیش رو گوش میکردم اصلا خوشم نمیومد ولی چون اقای فرشید اعرابی تو البوم پنهان با سبک هوی متال(نه دیگه تا اون حد!) اجرا کرده خیلی خوشم اومد

احسنت گل گفتی فکر کنم از زمان فارابی تا حالا سازها همونه فقط نوازنده ها در طول زمان تغییر کرده!


به نظر من لازم نیست که جوونای ما شنونده حرفه ای موسیقی اصیل باشند اما اینقدر دوری از موسیقی میهنی خودمون هم خوب نیست اون هم موسیقی که توی تمام دنیا بهش احترام میزارند و علاقه مندان زیادی هم داره
شاید گوش دادن بیش از حد به موسیقی پاپ که به نظر من بیش از اندازه هست باعث دوری از موسیقی اصیل ما شده

مشکل موسیقی سنتی نداشتن تنوع و به تبع اون مناسب نبودن برای سلیقه های مختلفه .جوون هم که این وضع رو میبینه صد درصد میره سمت موسیقی ای که تنوع داره.

H a m e e d
22-07-2009, 17:14
در مورد موسیقی خارجی بخصوص غربی به نظرم دیگه زیادی منفی نگاه شد.
نباید فراموش کرد که دانش موسیقایی در اون کشورها بسیار بسیار بسیار پیشرفته تر از ایرانه.مشاهیری در تاریخ موسیقی جهان وجود دارند که هرگز نمیتوان اونها رو نادیده گرفت و اکثریت قریب به اتفاقشون غربین.
الآن هم هرکس میخواد موسیقی رو به صورت علمی و تخصصی دنبال کنه به یکی از کشورهای غربی پیشرو در این زمینه مثل آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه... مهاجرت میکنه و در آکادمی های موسیقی اونجا به ادامه تحصیل می پردازه.
بهترین ارکسترهای جهان هم که همه غربین مثل ارکستر فیلارمونیک برلین، ارکستر موتزارت وین ...
پس می بینیم وزنه موسیقی جهان از نظر تاریخی و بار هنری و فنی به سمت اونا سنگینی می کنه.
البته اینکه هر کسی موسیقی کشور خودشو ستایش کنه (به شرط اونکه خوب باشه) خیلی خوبه؛ موسیقی ایرانی نقاط + زیادی داره که در تخصص من نیست بگم؛ ولی نه اینکه موسیقی اونها رو هم به طور کامل نفی کنیم.
روش مقایسه های جزئی هم مثل مقایسه دو بیت از یک ترانه انگلیسی با دو بیت از یک ترانه فارسی روش نادرستیه؛ چون موضوع بحث خیلی کلیه! البته اون دوستی که این بحثو انجام داد واقعا اطلاعات موسیقایی خوب و بالایی داره و همیشه نظراتش قابل تاملن.

tirdad_60
22-07-2009, 20:29
به نظر من موسیقی ایرانی از درون دارای تنوع بسیار زیادیه اما برای درک این تنوع باید مقداری اطلاعات از دستگاههای ایرانی داشته باشیم تا بهتر با موسیقی ایرانی ارتباط برقرار کنیم
موسیقی ایرانی هفت دستگاه داره که هر کدوم حال و هوای مخصوص خودشو داره در گذشته هرکدوم از این دستگاهها رو در ساعتی از شبانه روز مناسب میدونستند به عنوان مثال دستگاه همایون را در هنگام سحر و نماز صبح و چهار گاه را در صبح و ... که نشون میده تفاوت در دستگاهه چقدر زیاده :46:

نکته دیگه اینه که چرا ما برای گوش دادن به موسیقی ایرانی باید تنوع هیجان تخلیه انرژی و... را خواهان باشیم در صورتیکه برای این منظور موسیقی و سبکها بسیار زیادی هست ؟
موسیقی ایرانی دارای احساس غم و شادی خاصی هست که جانمایه اون تاریخ متنوع و پر تلاطم ایرانه
به نظر من نگاه جوونای ما در مواردی نسبت به موسیقی نگاهی سطحی هست چرا که خواسته های لحظه ای و کوتاه مدت از موسیقی دارند
تمام زندگی انسان شور و هیجان نیست. انسان دارای نیازهای روحی مختلفی هست که باید به تمام اونا فکر کنه و تغذیه مناسبی براشون پیدا کنه
به نظر من موسیقی ایرانی دارای احساس و حالتی هستش که روحیه کمال جو و روحانی انسان رو پرورش میده

tirdad_60
22-07-2009, 20:33
گفتم شاید بد نباشه یه توضیح مختصری در مورد دستگاههای موسیقی اصیل و حالتهاشون بزارم
1- شور:
شور از جهاتی مهمترین دستگاه موسیقی ایرانی بشمار می آید. شور آوازی است که با ذوق مشرقی ها موافق و سهل و مورد پسند عمومی است; زیرا فواصل پرده های آن معمولا خیلی با هم فرق ندارند و اغلب نغمات طوایف و ایلات و عشایر در زمینه این دستگاه است. آواز شور از جذبه و لطف خاصی برخوردار است که بسیار شاعرانه و دلفریب است. آواز شور ریشه عمیقی در فرهنگ ایرانی دارد که بیانگر تصوف و عرفان ایرانی است. مقام شور شامل چهار آواز یا نغمه است که عبارتند از: ابوعطا، بیات ترک، افشاری و دشتی.
- آواز یا نغمه ابوعطا: ابوعطا آوازی است که بین عامه مردم رواج فراوان دارد و از لطافت و زیبایی خاصی برخوردار است. گونه ها و گوشه های آواز ابوعطا عبارتند از: رامکلی، درآمد، سیخی، حجاز، بسته نگار، یقولون، چهارپاره، گبری، غم انگیز، گیلکی.
- آواز یا نغمه بیات ترک:
آواز بیات ترک مانند ابوعطا مورد توجه عامه است. این آواز حالت یکنواختی دارد. آواز بیات ترک علیرغم نامش صددرصد ایرانی است; بیات ترک را پیش از این بیات زند می خوانده اند.
آواز یا نغمه افشاری:
افشاری، آواز متاثر کننده و دردناک است که سخن از درد و اندوه درونی دارد.
آواز یا نغمه دشتی:
دشتی از زیباترین متعلقات مقام شور به حساب می آید که آن را آواز چوپانی نامیده اند. این آواز با آن که غم انگیز و دردناک است; درعین حال بسیار لطیف و ظریف است. احتمالا اصل این نوع آواز متعلق به چوپان ناحیه دشتستان واقع در استان فارس می باشد. امروزه این آواز وسعت بیشتری یافته و در شمال ایران با تغییر شکل مختصری به نغمه گیلکی تغییر یافته است. این آواز بین مردم گیلان رواج فراوانی دارد.
2- همایون:

دستگاه همایون شباهت بسیار به گام کوچک دارد. همایون یکی از بزرگترین دستگاه ها می باشد که محبوبیت خاصی بین مردم ایران دارد. همایون آوازی است باشکوه و مجلل، آرام و درعین حال بسیار زیبا و دلفریب. برطبق قول مرحوم روح الله خالقی: «همایون ناصحی است مشفق و مهربان که با کمال شرم و آزرم با مستمعین خود مکالمه و درددل می کند و با بیانی شیوا چنان نصیحت می کند و پند می دهد که هیچ سخنران را این مهارت و استادی نیست.» موسقیدانان ایرانی عموما بیات اصفهان را اشتقاقی از دستگاه همایون می دانند. همچنین بعضی موسیقیدانان بیات اصفهان را هم پایه با گام هارمونیک مینور در موسیقی غربی می شناسند.
- بیات اصفهان: آواز بیات اصفهان از آوازهای قدیم ایرانی است. آوازی جذاب و گیرا است که ریتمی بین شادی و غم دارد.
3 - ماهور:

ماهور طبیعی ترین گام و اساس موسیقی فرنگی است. ماهور آوازی است با وقار و ابهت و شوکت خاصی به شنونده القا می کند و آهنگ ساز برای بیان شجاعت ها و دلیری از این آواز استفاده می کند. ماهور چون قرین موسیقی فرنگی است، بین جوانان جایگاه خاصی دارد. اما در مجموع آواز ماهور طرب انگیز و شاد می باشد.
4- چهارگاه:

سه گاه و چهارگاه با یکدیگر پیوستگی خاصی دارند. این گونه رابطه بین هیچ دو دستگاه دیگر وجود ندارد. تمامی گوشه های سه گاه را می توان در چهارگاه با تغییر مقام اجرا نمود. البته چهارگاه چند گوشه مخصوص به خود دارد که در سه گاه اجرا نمی شود. از طرفی مقام های این دو دستگاه بقدری با یکدیگر متفاوتند که می توان گفت هیچ دو مقامی در موسیقی ایرانی این گونه باهم فرق ندارند. چهارگاه از نظر علمی مهمترین مقام موسیقی ایرانی است. این آواز نماینده جامع و کاملی از تمام حالات و صفات موسیقی ایرانی است. بطوری که تمام صفات عالی و ممتاز گام های ایرانی را می توان در چهارگاه به طور یکجا پیدا کرد.
5- سه گاه:

سه گاه از نغمه های قدیم ایران بوده و نام آن در کتاب های تاریخ موسیقی ایرانی نیز آمده است. آواز سه گاه ریشه کاملا ایرانی دارد. البته سه گاه درمیان ترک ها استعمال زیادی دارد و آنها درخواندن این آواز مهارت زیادی دارند. اما فارسی زبان ها آن را طور دیگری می خوانند. در هردو، آواز باحزن و اندوه و با تاثیر و تالم بسیار همراه است.
6- راست پنجگاه:

این دستگاه در بین دستگاه ها از همه کمتر اجرا می شود. بعضی موسیقیدان ها معتقدند که این دستگاه به قصد تعلیم بنا شده است. راست پنج گاه ترکیبی است از سایر مقام ها و در این آواز می توان به تمام مقام های ایرانی وارد شد. از این رو می توان تمام احساساتی که در دستگاه های موسیقی ایرانی است را با راست پنج گاه ایجاد نمود. راست پنج گاه آواز کاملی است; زیرا دارای تمام حالات و صفات آوازهای دیگر نیز هست.
7- نوا:

نوا از دیگر دستگاه های هفت گانه موسیقی ایرانی است که آوازی است درحد اعتدال و آهنگی ملایم و متوسط دارد، نه زیاد شاد و نه زیاد حزن انگیز. نوا را آواز خوب گفته اند و معمولا درآخر مجلس می نواختند. معمولا اشعار عارفانه مثل اشعار حافظ را برای نوا انتخاب می کنند زیرا تاثیر بسیار زیادی در شنونده ایجاد می کند.

البته نمیخواستم بحث تخصصی بشه و هدف این تاپیک هم بحث تخصصی نیست اما گفتم برای آشنایی دوستان شاید بد نباشه

vandu
23-07-2009, 00:46
به نظر من موسیقی ایرانی از درون دارای تنوع بسیار زیادیه اما برای درک این تنوع باید مقداری اطلاعات از دستگاههای ایرانی داشته باشیم تا بهتر با موسیقی ایرانی ارتباط برقرار کنیم
موسیقی ایرانی هفت دستگاه داره که هر کدوم حال و هوای مخصوص خودشو داره در گذشته هرکدوم از این دستگاهها رو در ساعتی از شبانه روز مناسب میدونستند به عنوان مثال دستگاه همایون را در هنگام سحر و نماز صبح و چهار گاه را در صبح و ... که نشون میده تفاوت در دستگاهه چقدر زیاده :46:

نکته دیگه اینه که چرا ما برای گوش دادن به موسیقی ایرانی باید تنوع هیجان تخلیه انرژی و... را خواهان باشیم در صورتیکه برای این منظور موسیقی و سبکها بسیار زیادی هست ؟
موسیقی ایرانی دارای احساس غم و شادی خاصی هست که جانمایه اون تاریخ متنوع و پر تلاطم ایرانه
به نظر من نگاه جوونای ما در مواردی نسبت به موسیقی نگاهی سطحی هست چرا که خواسته های لحظه ای و کوتاه مدت از موسیقی دارند
تمام زندگی انسان شور و هیجان نیست. انسان دارای نیازهای روحی مختلفی هست که باید به تمام اونا فکر کنه و تغذیه مناسبی براشون پیدا کنه
به نظر من موسیقی ایرانی دارای احساس و حالتی هستش که روحیه کمال جو و روحانی انسان رو پرورش میده

همه سبک های موسیقی بخاطر نیازی که بهشون احساس میشده بوجود اومدن و شاخ و برگ گرفته اند...
من هم با این موافقم که همه زندگی انسان شور و هیجان نیست. ولی متاسفانه توی این مملکت هر کی برای لحظاتی میره دنبال موسیقی پر شور و هیجان، طوری باهاش برخورد میشه که انگار جرمی مرتکب شده.
علاوه بر این در خود موسیقی سنتی ما هم قطعاتی هستند که عین شور و هیجانند...

در ضمن نمیدونم چرا تا بحث سبک های مختلف موسیقی میشه همه به طرفداری از سبک مورد علافه خودشون مشغول میشن. این درحالیه که همه سبک های موسیقی قابل احترام و مورد نیاز جامعه بشری هستند...

N O V A L I S
23-07-2009, 01:23
به نظر من موسیقی ایرانی از درون دارای تنوع بسیار زیادیه اما برای درک این تنوع باید مقداری اطلاعات از دستگاههای ایرانی داشته باشیم تا بهتر با موسیقی ایرانی ارتباط برقرار کنیم
موسیقی ایرانی هفت دستگاه داره که هر کدوم حال و هوای مخصوص خودشو داره در گذشته هرکدوم از این دستگاهها رو در ساعتی از شبانه روز مناسب میدونستند به عنوان مثال دستگاه همایون را در هنگام سحر و نماز صبح و چهار گاه را در صبح و ... که نشون میده تفاوت در دستگاهه چقدر زیاده :46:

نکته دیگه اینه که چرا ما برای گوش دادن به موسیقی ایرانی باید تنوع هیجان تخلیه انرژی و... را خواهان باشیم در صورتیکه برای این منظور موسیقی و سبکها بسیار زیادی هست ؟
موسیقی ایرانی دارای احساس غم و شادی خاصی هست که جانمایه اون تاریخ متنوع و پر تلاطم ایرانه
به نظر من نگاه جوونای ما در مواردی نسبت به موسیقی نگاهی سطحی هست چرا که خواسته های لحظه ای و کوتاه مدت از موسیقی دارند
تمام زندگی انسان شور و هیجان نیست. انسان دارای نیازهای روحی مختلفی هست که باید به تمام اونا فکر کنه و تغذیه مناسبی براشون پیدا کنه
به نظر من موسیقی ایرانی دارای احساس و حالتی هستش که روحیه کمال جو و روحانی انسان رو پرورش میده

نگویمت همه ساله می پرستی کن
سه ماه می خور و نه ماه پارسا می باش!

اینجا نمی خوام داوری ارزشی کنم و برای می و پارسائی به دنبال مصداق و نمونه باشم.. البته منظور حضرت حافظ هم نسخه پیچیدن نبوده و فقط به یه حقیقت و تضاد اشاره کرده..
به نظر من دوستمون توضیحات خیلی خوبی دادند..
منی که با همه ی وجود و در ساعاتی از روز با شنیدن قطعه ای تکنوازی یا گروه نوازی یا آواز در مثلا مخالف سه گاه از خود بی خود میشم... در ساعاتی از همون روز هم با شنیدن موسیقی ای از جنیفر لوپز به لغزش یا لرزش یا جنبش یا فراتر..! می افتم و به نظرم اینها به فراخور سن، ویژگی های روحی و روانی اکتسابی یا ژنی، محل رشد و بالش و.. و سرنوشت انسانها متفاوته...
به نظرم موسیقی چه غربی چه شرقی به 2 نوع کلی تقسیم میشه: موسیقی حماسی (از جمله موسیقی های عارفانه و دارای جنبه هائی معنوی تر و به فطرت خداگونه ی انسان نزدیک تر) و موسیقی تغزلی (عاشقانه، زمینی، عقلانی، رئال..) که هر کدوم بنا به حال و هوای آدم مناسبه و افراط و تفریط در مورد هر کدوم رو میشه به عنون شاخصی برای شناخت روان شناسانه ی یه آدم به کار برد!

BLACK-BLACK
23-07-2009, 22:07
همه سبک های موسیقی بخاطر نیازی که بهشون احساس میشده بوجود اومدن و شاخ و برگ گرفته اند...
من هم با این موافقم که همه زندگی انسان شور و هیجان نیست. ولی متاسفانه توی این مملکت هر کی برای لحظاتی میره دنبال موسیقی پر شور و هیجان، طوری باهاش برخورد میشه که انگار جرمی مرتکب شده.
علاوه بر این در خود موسیقی سنتی ما هم قطعاتی هستند که عین شور و هیجانند...

در ضمن نمیدونم چرا تا بحث سبک های مختلف موسیقی میشه همه به طرفداری از سبک مورد علافه خودشون مشغول میشن. این درحالیه که همه سبک های موسیقی قابل احترام و مورد نیاز جامعه بشری هستند...

میشه دوتاشو معرفی کنید؟

من طرفدار هیچ سبکی نیستم هر اهنگی از هر سبکی که خوشم بیاد گوش میدم.

لطفا از این به بعد کسی پست میده کل پست رو بخونید نه اون قسمتی رو که با هاش مخالفید


به نظر من موسیقی ایرانی از درون دارای تنوع بسیار زیادیه اما برای درک این تنوع باید مقداری اطلاعات از دستگاههای ایرانی داشته باشیم تا بهتر با موسیقی ایرانی ارتباط برقرار کنیم

حالا نمیشه بدون اینکه بریم دربارش مطالعه کنیم بتونیم ازش لذت ببریم؟
حتما مشه چون خیلی وقتا انسان نه سبک یه اهنگو میدونه نه معنیشو متوجه میشه نه اسم خوانندشو میدونه ولی ازش لذت میبره.ولی خیلی وقتا میشه انسان درباره یه اهنگ همه اطلاعاتم داره ولی اصلا ازش لذت نمیبره مثل خودم که اصلا با استاد شجریان حال نمیکنم درصورتی که خیلی ها باهاش حال میکنن.ومن هم از خیلی از خواننده ها خوشم میاد که خیلی ها باهاش اصلا حال نمیکنن(مثل اینی که تو امضامه) اینهم از اون جا سر چشمه میگیره که سلایق انسانها حقیقتا متفاوته.
حرف منم بیشتر سر نو اوری بود یعنی مثلا فارابی اومد چند صد سال قبل سنتور رو اختراع کرد و این در نوع خودش یه نو اوری بوده و متاسفانه به نظر من الان اصلا تو موسیقی ایرانی نو اوری در کار نیست.کسی که موسیقی سنتی کار میکنه(خواننده و نوازنده) اشعارش که اکثرا یا از سعدی و حافظ و مولویه سبک زدنشم دقیقا همونجوریه که استادش بهش یاد داده به نظر من این فقط یه نوع تقلیده ههچ چیز جدیدی به مردم ارایه نمیکنه حالا نمیدونم شهامت این کار در این اشخاص نیست که بیان جور دیگر باید دید رو جامه عمل بپوشونن یا اینکه اصلا تواناییشو ندارن که به نظر من تو حالت دوم اصلا کار اون شخص یه کار بیهوده ایه بذارش کنار بهتره.

به نظر من موسیقی خوب هم موسیقیه که انسان رو بدون اینکه چیزی دربارش بدونه سر جاش میخکوب کنه نه اینکه انسان یکساعت بشینه در باره این فکر کنه که معنی این اهنگی که گوش داد دقیقا چی بود.

tirdad_60
24-07-2009, 00:08
داشتن اطلاعات راجع به هنر برای کسانی که به هنر توجه دارند یه امر بدیهی هست چه در موسیقی یا در نقاشی و تاتر و..
به عنوان مثال کسانی که راجع به سبکهای نقاشی اطلاعات دارند و فرق دو تا نقاشی رو از نظر سبک متوجه میشند بهتر با انواع نقاشی ارتباط برقرار میکنند در مورد موسیقی هم همینطوره یعنی بهتره فرق هوی متال و راک و جاز رو بدونی تا بدون اطلاعات به همه موسیقی ها گوش بدی این در مورد تمام کسانی که به سبکی خاص از موسیقی علاقه دارند صدق میکنه و راجع به اون اطلاعات نسبی دارند که موسیقی ایرانی یکی از اونهاست که کمی اطلاعات در ارتباط برقرار کردن با اون مفیده

N O V A L I S
24-07-2009, 02:00
داشتن اطلاعات راجع به هنر برای کسانی که به هنر توجه دارند یه امر بدیهی هست چه در موسیقی یا در نقاشی و تاتر و..
به عنوان مثال کسانی که راجع به سبکهای نقاشی اطلاعات دارند و فرق دو تا نقاشی رو از نظر سبک متوجه میشند بهتر با انواع نقاشی ارتباط برقرار میکنند در مورد موسیقی هم همینطوره یعنی بهتره فرق هوی متال و راک و جاز رو بدونی تا بدون اطلاعات به همه موسیقی ها گوش بدی این در مورد تمام کسانی که به سبکی خاص از موسیقی علاقه دارند صدق میکنه و راجع به اون اطلاعات نسبی دارند که موسیقی ایرانی یکی از اونهاست که کمی اطلاعات در ارتباط برقرار کردن با اون مفیده


تا نگردی آشنا زین پرده رازی نشنوی
گوش نا محرم نباشد جای پیغام سروش

در تایید توضیحات دوستمون و ادامه اش بگم این اطلاعات تئوری و شاید از نظر افراد کم حوصله یا عصبی! بی اهمیت، بحث هائی هستند که بعد از مواجه شدن با اثر نمود پیدا می کنند و درک می شن و به هیچ وجه پیش فرض و شرط درک اثر هنری نیستن و همراه با ارائه ی دوباره ی اثر و درک بیش از پیششون لذت بخش تر و به موضوعی که ارزش کنجکاوی و مطالعه و موشکافی رو داره تبدیل میشن و شاید بشه گفت نقطه ی آغازی دارند اما پایان نه...
در آثار هنری بسیاری از هنرمندان از اوایل تاریخ تا به امروز شاهد آثاری بودیم که در عین حال که ساده و صمیمی و قابل درک هستند راز آلود و اسرار آمیز هستند.. و همین نقاط مبهم و تازه در این آثار هست که باعث میشه شاهد آثاری باشیم که با هر بار روبرو شدن باهاشون پیغام تازه ای توشون می بینیم! پیغامی که برای هنرمند خالقشون هم تازه هست و همین نو بودن معنای واقعی هنر ناب هست!

sltavakoli
24-07-2009, 03:22
بنده الان 16 سالمه.

از همون اوایل اول راهنمایی وقتی اهنگ "یاد ایامی که در گلشن نوایی داشتم" رو از استاد شجریان شنیدم دیگه تا امروز دارم دیوانه

میشم.واقعا مسیقی ایرانی یه چیزی هست که ادم رو ارضا میکنه.مخصوصا در مواقع اضطراری :دی

ولی مخالف رپ هم نیستم.ولی نمیدونم چند بار بگم این هایی که توی ایران دارن میخونن(مثل سانسی مانکن)هیچ کدومشون

رپ نیست.رپ به اهنگی میگن که یه ریتم مخصوص (بیشتر مثل دست زدن) از اول تا اخر تکرارا میشه و .....

در کل برای اونایی که به این نوع رپ ها گوش میدن متاسف هستم.

alireza fatemi
24-07-2009, 13:19
من 3 سبک آهنگ گوش می دم که اگه به کسی بگم شاید باورش نشه یا اینکه مسخرم کنه

1- همین موسیقی که اینجا بحثشه و دوستمون نمی خواد اسمشو سنتی بذاریم که منم باش موافقم
2- رپ که البته فقط شاهین نجفی گوش می کنم
3- موسیقی کلاسیک غربی

بررای من نمی دونم چرا رپ زود تکراری که نمی تونم در روز بیشتر از یکبار رپ گوش بدم
در مقابل موسیقی اصیل ایرانی که گاهی وقت ها شده یه تصنیف رو 7 یا 8 بار پشت سر هم گوش کردم و هیچ موقع برام تکراری نشده که بخوام بگم امروز دیگه بسه یه چیزه دیگه گوش کنم
و اما موسیقی کلاسیک غربی که وقتی گوش میدی یه آرامش خاصی بهت دست میده و البته اثر درمانی این نوع موسیقی ثابت شده

(الان هم دارم تصنیف "هان ای ایرانیان" رو برای سوین بار متوالی گوش می کنم)

nafe-bandar
24-07-2009, 16:25
اگه از سبک هایی که تو ایران داره اجرا می شه حمایت کنن و اشکالاتشو برطرف کنن ایران هم موسیقیش رو جهانی می کنه!
نمی خوام بحث خاک سپاری مهستی رو بگم که کیا و چقدر آدم رفتن ولی
وقتی از رپ حمایت نمی کنن
وقتی میان واسه محسن نامجو حبس تعزیری می برن
وقتی به راک(حتی راک هم کامل نباشه) متین 2 حنجره مجوز نمی دن
چطور آدم باید انتظار داشته که خواننده ها ایران بمونند و کارشون رو بدون هیچ درآمدی به پیش ببرن؟
همین 6.8 که الان کسایی مثل مانکن دارن می خوننو متاسفانه سعید مدرس هم به جمع پاپ خون های این سبک پیوسته، اگه یکم محتویاتش رو عوض کنیم از کجا معلوم که از بهترین سبک های دنیا نشه؟(قوه ی تخیلو عشقه :دی )
همین رپ رو مگه اول آفریقایی ها با کمترین امکانات اجرا نکردن؟
چرا باید وقتی به یکی می گی متال گوش می دی بگه: همون آهنگایی که بعدش باید مسکن بخوری؟!
؟!؟!؟!
باید از موسیقی های کشورمون حمایـــــــــــــــــــــ ــت کنیم

vioman
25-07-2009, 02:40
اگه از سبک هایی که تو ایران داره اجرا می شه حمایت کنن و اشکالاتشو برطرف کنن ایران هم موسیقیش رو جهانی می کنه!
نمی خوام بحث خاک سپاری مهستی رو بگم که کیا و چقدر آدم رفتن ولی
وقتی از رپ حمایت نمی کنن
وقتی میان واسه محسن نامجو حبس تعزیری می برن
وقتی به راک(حتی راک هم کامل نباشه) متین 2 حنجره مجوز نمی دن
چطور آدم باید انتظار داشته که خواننده ها ایران بمونند و کارشون رو بدون هیچ درآمدی به پیش ببرن؟
همین 6.8 که الان کسایی مثل مانکن دارن می خوننو متاسفانه سعید مدرس هم به جمع پاپ خون های این سبک پیوسته، اگه یکم محتویاتش رو عوض کنیم از کجا معلوم که از بهترین سبک های دنیا نشه؟(قوه ی تخیلو عشقه :دی )
همین رپ رو مگه اول آفریقایی ها با کمترین امکانات اجرا نکردن؟
چرا باید وقتی به یکی می گی متال گوش می دی بگه: همون آهنگایی که بعدش باید مسکن بخوری؟!
؟!؟!؟!
باید از موسیقی های کشورمون حمایـــــــــــــــــــــ ــت کنیم

دوست عزیز
میشه لطف کنید بفرمایید که کدام یک از سبک های رپ و راک ریشه در ایران زمین دارند؟

ترویج این موسیقی ها از ایران نه تنها باعث پیشرفت ما نمیشه بلکه باعث پسرفت م میشه.

اونها اومدن از موسیقی ما در خیلی از موارد الهام گرفتند تا حد بی نهایتی موسیقیشون رو پیش بردند ، واقعا برای ما زشته که بخواهیم تلفیقی بین موسیقی ملی مون با یک سبک سبک غربی رو انجام بدیم.




چند سوال از تمامی دوستانی که در این بحث مفید مشارکت میکنند دارم ، به عنوان کمترین:11:
نظرتون در مورد تلفیق ها چیه ؟
و همینطور نظرتون در مورد ساختار شکنی های مفید؟


متشکرم:10:

vandu
25-07-2009, 12:06
دوست عزیز
میشه لطف کنید بفرمایید که کدام یک از سبک های رپ و راک ریشه در ایران زمین دارند؟

ترویج این موسیقی ها از ایران نه تنها باعث پیشرفت ما نمیشه بلکه باعث پسرفت م میشه.

اونها اومدن از موسیقی ما در خیلی از موارد الهام گرفتند تا حد بی نهایتی موسیقیشون رو پیش بردند ، واقعا برای ما زشته که بخواهیم تلفیقی بین موسیقی ملی مون با یک سبک سبک غربی رو انجام بدیم.




چند سوال از تمامی دوستانی که در این بحث مفید مشارکت میکنند دارم ، به عنوان کمترین:11:
نظرتون در مورد تلفیق ها چیه ؟
و همینطور نظرتون در مورد ساختار شکنی های مفید؟


متشکرم:10:

اینکه تلفیق ها خوبه یا بد! نظر من اینه که هر کاری در زمینه موسیقی خوبه! حتی اگه کار بدی باشه هیچ وقت کاملا غیرمفید نیست و حداقل به عنوان یه تجربه بد ازش یاد میشه. یا حتی ممکنه کسان دیگه ای بین اشکالات قبلی ها رو دربیارن و کار بهتری انجام بدن. مثل اینه که بگی مثلا یه نوع خاص از آدم ها باشن بهتره یا نباشن؟ موضوع اینه که بود یا نبود هر چیزی ریشه در نیاز طبیعت به اون چیز داره. بنابراین در حالت کلی برآیند تلفیق موسیقی خوب خواهد بود. البته به نظر من...
ساختارشکنی ها هم بسیار خوب هستند اگه همراه با حرمت شکنی نباشند. البته اینکه حرمت چیه خودش یه بحث جداست. ولی در حالت کلی اینه که به هنر و ارزشهای کس دیگه ای با قصد و غرض و بدون داشتن حق، توهین نکنیم.
همین...

mohammad.moein
25-07-2009, 14:03
دوست عزیز
میشه لطف کنید بفرمایید که کدام یک از سبک های رپ و راک ریشه در ایران زمین دارند؟

ترویج این موسیقی ها از ایران نه تنها باعث پیشرفت ما نمیشه بلکه باعث پسرفت م میشه.

اونها اومدن از موسیقی ما در خیلی از موارد الهام گرفتند تا حد بی نهایتی موسیقیشون رو پیش بردند ، واقعا برای ما زشته که بخواهیم تلفیقی بین موسیقی ملی مون با یک سبک سبک غربی رو انجام بدیم.




چند سوال از تمامی دوستانی که در این بحث مفید مشارکت میکنند دارم ، به عنوان کمترین:11:
نظرتون در مورد تلفیق ها چیه ؟
و همینطور نظرتون در مورد ساختار شکنی های مفید؟


متشکرم:10:

در تمام دنیا برای اینکه نو آوری در موسیقی‌ داشته باشند سبک‌های موسیقی‌ دنیا رو با هم تلفیق می‌کنن... مثلا آهنگ جی هو که که به زبان انگلیسی‌ بود، ولی‌ در سبک هندی خونده شده بود.
کلا به نظر من این کار باعث نو آوری و پیشرفت در موسیقی‌ میشه.

honeyxp
25-07-2009, 14:28
به نظر من آهنگ های ایرانی چه سبک سنتی چه پاپ و... از غنای بسیار زیادی برخوردارند و نشان از آن دارد که آهنگسازان عزیز کشورمان با دقت و وقتگذاری کافی به آهنگسازی می پردازند تا کاری شکیل، زیبا و تمام عیار ارائه دهند.
با تشکر از تمامی عزیزان این عرصه.

nafe-bandar
25-07-2009, 18:14
دوست عزیز
میشه لطف کنید بفرمایید که کدام یک از سبک های رپ و راک ریشه در ایران زمین دارند؟

ترویج این موسیقی ها از ایران نه تنها باعث پیشرفت ما نمیشه بلکه باعث پسرفت م میشه.

اونها اومدن از موسیقی ما در خیلی از موارد الهام گرفتند تا حد بی نهایتی موسیقیشون رو پیش بردند ، واقعا برای ما زشته که بخواهیم تلفیقی بین موسیقی ملی مون با یک سبک سبک غربی رو انجام بدیم.

دوست عزیز من
یه بار دیگه درست پست منو بخون!

وقتی شما نمی تونی موسیقی خودتو به جهان معرفی کنی چیکار می کنی؟ چیکار مـــی تونی بکنی؟
همین کاری که الان 6.8 خون های ایران دارن می کنن یا رپ پاپ یا دنس و ....
اومدن پاپ و رپ رو قاطی کردن که رپ رو بشناسنون به مردم ایران چون رپ خیلی کمیاب بود(قبلا الان که خز شده)
زشته؟
متاسفم!

halflife g
25-07-2009, 19:53
اگر مساله شناسوندن موسيقي سنتي ما به دنيا باشه كه به نظر من با اين وضع امكان نداره اينا ايرانيها رو داخل مردم حساب نمي كنن چه برسه به موسيقيش(البته موسيقي ايراني شناخته شده هست ولي نه در اون حد)

در مورد تلفيقي كار كردن من خيلي موافقم نيستم البته بستگي داره اين تلفيق تا چه حدي جلو بره ولي كلا واسه موسيقي هاي كلاسيك ايراني و غربي خيلي جالب نيس تلفيق




يه مطلبي هم كه يادم رفته بودم قبلا بگم اينه:

دوستان متاسفانه موسيقي اصيل ما هم مثه اون يكي موسيقي ها در حال مرگ هستش و در نتيجه اينده روشني واسش نيس الان بزرگاني كه اين موسيقي داره 6 يا 7 نفر بيشتر نيستن كه اكثر اونها هم از رده تقريبا خارجن

موسيقي با اومدن نسل جوون و البته وجود فضاي باز پيشرفت مي كنه. الان قرباني يا عقيلي يا هماي اصلا در حد 30 يا 40 سالگي شجريان يا مرضيه يا بنان يا خوانساري و غيره نيستن كه مشخصا علتش نبود فضا براي رشد هست
در نتيجه متاسفانه در اينده نابودي اين موسيقي رو بيشتر شاهد خواهيم بود همونطور كه نابودي هنرهاي ديگه رو شاهديم

tirdad_60
25-07-2009, 22:21
چند سوال از تمامی دوستانی که در این بحث مفید مشارکت میکنند دارم ، به عنوان کمترین[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
نظرتون در مورد تلفیق ها چیه ؟
و همینطور نظرتون در مورد ساختار شکنی های مفید؟


متشکرم[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در مورد تلفیق اگر به منظور تجربه فضایی خاص باشه مثلا تلفیق هایی که کیهان کلهر در کمانچه انجام داد به نظرم مفیده
اما در صورتیکه به عنوان نوعی موسیقی که هدف برای کسان دیگه باشه و یا ذهنیت این باشه که با تلفیق داریم موسیقی ایران رو ارتقا میدیم به نظرم در دراز مدت مضر هم خواهد بود
شما ببینید علینقی وزیری اومد نت رو وارد موسیقی ما کرد که واقعا کار مفیدی بود اما اگر همین نت به عنوان وسیله انتقال موسیقی استفاده بشه به خصوص در مدارج بالاتر کاملا مضره
چرا؟ چون موسیقی ما که بر پایه بداهه نوازی هست با دخالت نت کم کم به سمت کلیشه شدن پیش میره و اصالت خودش رو از دست میده
در مورد ساختار شکنی هم بستگی داره که ما به اصل چقدر پایبند باشیم بعضی افراد فکر میکنند ساختار شکنی یعنی کاملا از اصل موسیقی خارج شدن
اما موسیقی اصیل ما چهارچوبهای خاص خودشو داره که نباید با محدودیت اشتباه گرفته بشه
شما وقتی داری در سبک اکسپرسیونیسم نقاشی میکشی تا حدی میتونی ساختار شکنی بکنی اگه از حد خودش خارج بشه دیگه اسمش اکسپرسیونیسم نیست باید یه اسم دیگه واسش پیدا کرد مثل آبستره یا ..

coder1984
25-07-2009, 22:40
من خودم جزو کسایی هستم که تقریبا هر نوع موسیقی رو گوش میدم و تا حدودی هم میشناسم
با بعضی از دستگاه های موسیقی سنتی هم آشنا هستم
هیج نوع موسیقی نمیتونه جای دیگری رو بگیره
موسیقی سنتی ایران داره بهش ظلم میشه
من بیشتر علتشو رو در این میدونم که رسانه ی تلویزیون فقط استفاده سمعی این موسیقی رو داره و به نمایش خواننده ها و مهم تر از اون ساز موسیقی علاقه ای نداره
دلیلش رو هم که تا حالا من کشف نکردم
هر موسیقی جایی داره ،همیشه نمیشه موسیقی سنتی گوش کرد و نه همیشه موسیقی شاد یا غیره
اما چیز مهمی که هست اینه این موسیقی مال ماست و باید بهش احترام بذاریم
هیج جای دنیا یه ایرانی رو با رپ و ترانه های زیر زمینی نمیشناسن
تمدنمون که داره فراموش میشه اقلا مواظب این موسیقی و آواز سنتی باشیم
کاش بیشتر به هویت موسیقیایی مردم توجه بشه

alireza fatemi
26-07-2009, 00:29
اگر مساله شناسوندن موسيقي سنتي ما به دنيا باشه كه به نظر من با اين وضع امكان نداره اينا ايرانيها رو داخل مردم حساب نمي كنن چه برسه به موسيقيش(البته موسيقي ايراني شناخته شده هست ولي نه در اون حد)

در مورد تلفيقي كار كردن من خيلي موافقم نيستم البته بستگي داره اين تلفيق تا چه حدي جلو بره ولي كلا واسه موسيقي هاي كلاسيك ايراني و غربي خيلي جالب نيس تلفيق




يه مطلبي هم كه يادم رفته بودم قبلا بگم اينه:

دوستان متاسفانه موسيقي اصيل ما هم مثه اون يكي موسيقي ها در حال مرگ هستش و در نتيجه اينده روشني واسش نيس الان بزرگاني كه اين موسيقي داره 6 يا 7 نفر بيشتر نيستن كه اكثر اونها هم از رده تقريبا خارجن

موسيقي با اومدن نسل جوون و البته وجود فضاي باز پيشرفت مي كنه. الان قرباني يا عقيلي يا هماي اصلا در حد 30 يا 40 سالگي شجريان يا مرضيه يا بنان يا خوانساري و غيره نيستن كه مشخصا علتش نبود فضا براي رشد هست
در نتيجه متاسفانه در اينده نابودي اين موسيقي رو بيشتر شاهد خواهيم بود همونطور كه نابودي هنرهاي ديگه رو شاهديم

در مورد قسمت اول زیاد موافق نیستم
از اینکه ایرانی ها رو انسان حساب نمی کنن که شکی نیست ولی هنرمندای ما خیلی خوب پیشرفتن و دارن موسیقی ایرانی رو معرفی میکنن

در مورد تلفیق هم که باید بگم شما یکم بد بین هستی (البته جسارت نشه ها)
نمی دونم شهاب طلوعی رو می شناسین یا نه ولی یه تحقیقی در موردش کنین بد نیست

در مورد قسمت آخر که به شدت تایید می شه
هیچ حرفی هم نمی شه روش زد

mf.designing
26-07-2009, 00:34
بنده كه شخصا نظر خاصي ندارم ، فقط كمي وقتشو بيشتر كنيد!! :دي

tirdad_60
26-07-2009, 15:01
نمی دونم شهاب طلوعی رو می شناسین یا نه ولی یه تحقیقی در موردش کنین بد نیست
تا اونجایی که من ایشون رو میشناسم نوازنده گیتار فلامینگو هست و توی اسپانیا تحصیل کرده اما کار تلفیقی ازش ندیدم (حالا اگه از دف در کارش استفاده کرده این تلفیق نیست به نظر من)

alireza fatemi
26-07-2009, 16:19
تا اونجایی که من ایشون رو میشناسم نوازنده گیتار فلامینگو هست و توی اسپانیا تحصیل کرده اما کار تلفیقی ازش ندیدم (حالا اگه از دف در کارش استفاده کرده این تلفیق نیست به نظر من)
پس آهنگاشو نشنیدین
در ضمن می دونم که اگه هر دفی تو هر آهنگ غربی بیاد تلفیق نمی شه
مهم اینه که دف یا هر ساز دیگه ای چجوری زده بشه

این اطلاعات رو از بی بی سی دارید یا جای دیگه؟

tirdad_60
26-07-2009, 18:28
پس آهنگاشو نشنیدین
در ضمن می دونم که اگه هر دفی تو هر آهنگ غربی بیاد تلفیق نمی شه
مهم اینه که دف یا هر ساز دیگه ای چجوری زده بشه

این اطلاعات رو از بی بی سی دارید یا جای دیگه؟

از بی بی سی دارم اما از جای دیگه ای نشنیدم که کار تلفیقی داشته باشه به نظرم تلفیق یعنی اصل و پایه کار با موسیقی ایرانی باشه و از سازهای غیر ایرانی هم استفاده بشه نه در کنار سازهای دیگه و کاری غیر ایرانی از ساز ایرانی استفاده بشه

tirdad_60
27-07-2009, 22:35
به نظرم بحث تلفیق و نوآوری یکم تخصصی هست و شاید بعضی دوستان مایل نباشند توی این بحث شرکت کنند اگه نظرات شخصی روبگید بهتره تا بتونیم دید همو نسبت به موسیقی ملی کشورمون درک کنیم
البته هر نظری داشته باشیم بهتر بیان بشه حتی مثله اون دوستمون که گفت موسیقی ایرانی بدرد آبگوشت خوردن میخوره تا ببینیم چه بر سر موسیقی کهن ما اومده