PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نگرشی بر فرمتهای ویدیویی



saeedhashemee
12-07-2009, 19:34
Analog Formats

VHS: 240 Scan Lines, Mono or Stereo در سال 1976 jvc این فرمت را معرفی کرد که با فرمت معرفی شده سونی (betamax) مبارزه کرد و در آخر برنده شد. هر چند که کیفیت تصویر پایین تری ارایه میکرد.(علت را توضیح میدهم) vhs-c نسخه کوچک شده این فرمت برای دوربینهای قیلمبرداری و مصارف دیگر بود. همچنین فرمت S-vhs و S-vhs-c با 420 خط تلوزیونی که باعث بهبود در صدا و تصویر میشد برای مصارف نیمه حرفه ایی پس ار آن تولید شد.دستگاه های پخش S-VHS هر دو فرمت را قابلیت پخش دارند ولی در دستگاه پخش VHS فقط نوارهای VHS را قبول میکند. Betamax: 250 Scan Lines, Mono or Stereo بتامکس در سال 1975 بوسیله سونی معرفی شد که با نوارهایی کوچکتر در سال 1980 به نبرد با VHS برخاست. در ابتدا نوارهای betamax قابلیت ظبط یک ساعت فیلم را داشتند که سبب میشد مصرف کننده ها برای تنلشای یک فیلم دو ساعته از دو نوار استفاده کنند ولی نوارهای VHS قابلیت ظبط دو ساعت را بر روی یک نوار داشتند که هم هزینه را پایین میاورد و هم مصرف کننده را از تعویض نوار در طول تماشای فیلم بی نیاز میکرد. بعدها سونی با پایین آوردن سرعت چرخش نوار و نازکتر کردن قطر فیلم داخل نوار باعث اقزایش پخش و ظبط تا 3 ساعت شد.ولی متاسفانه در این زمان دیگر خیلی دیر شده بود و VHS بطور زیادی در دنیا به خانه های مردم راه پیدا کرده بود. بدین سبب بود که حتی با کیفیت پخش بالا تر و نوارهای کوچکتر سونی بازی را باخت.البته در کشور ما تا اواخر 1995 وضع طور دیگری بود.متاسفانه این فرمت در اخر بخاطر کیفیت ضبط و پخش محدود به استفاده حرفه ایی شد. Video8/Hi8, 270/400 Lines, Mono or Stereo کوداک در سال 1984 video 8 را که در حدود 20 درصد سایز VHS بود معرفی کرد.سونی هم پس از آن Hi 8 را بر مبنای همان نوار معرفی کرد که بعلت سایز بسیار کوچک و کیفیت بالای تصویر مورد استفاده در دوربین فیلمبرداری Handycam قرار گرفت. Digital formats Digital 8: 500 Lines of Resolution سونی با اقتباس از نوارهای Hi 8 در سال 1999 به معرفی Digital 8 پرداخت. که دارای وضوحی به مراتب بالاتر بود.از همان نوارهای Hi 8 استفاده میکرد ولی سرعت چرخش نوار دو برابر بیشتر بود.کیفیت تصویر مشابه با نوارهای mini DV بود. ولی با عدم پذیرش دیگر شرکتها این فرمت در حال حاضر به پایان خط رسیده است.دارندگان این نوع فرمت می توانند در دستگاه هایشان نوارهای آنالوگ Video 8 و Hi 8 را پخش کنند ولی عکسش مصداق نیست. DV و زیر مجموعه هایش در سال 1995 سونی اعلان کرد که دو دوربین فیلمبرداری که از نوارهای فرمت دیجیتال بجای آنالوگ استفاده میکنند تولید کرده است.که سبب 25 درصد بهبود در افزایش وضوح تصویر (500 خط تلوزیونی) و ثبات 100 درصدی کیفیت تصویر در عملیات کپی و نسخه برداری میشود. تولید کننده های دیگر نظیر jvc و Panasonic هم به تبعیت برخاستند که در آخر سبب پیدایش سه نوع فرمت ویدیویی شد. Mini DV: 500 Lines فرمت Mini Dv با داشتن سایز بسیار کوچک(65x48x12mm) و قابلیت 60 تا 90 دقیقه ضبط و پخش فوق العاده محبوب در دوربینهای شد. DVCAM: 500 Lines سونی DVCAM را برای استفاده های حرفه ایی معرفی کرد و از همان نوارهای Mini Dv استفاده میکند ولی سرعت گردش نوار 33 درصد در دوربین سریع تر است که سبب گنجایش اطلاعات بیشتر در نوار میگردد.این فرمت استفاده نیمه حرفه ایی دارد. (آین مبحث ادامه دارد)

saeedhashemee
12-07-2009, 19:43
من نمیدانم چرا زمانیکه دکمه ارسال را میزنم نظم نوشته هایم بهم میریزد . مرتب نوشته بودم بهم ریخته شد. همه سر نوشته های انگلیسی که نوشته بودم در میان نوشته های فارسی پشت سر هم قرار گرفت. همچنین اجازه تایپ بیشتر بهم نداد مجبور شدم یک قسمت را برای بعد بگذارم

BLACK-BLACK
12-07-2009, 20:38
دوست عزیز کاشکی مینوشتی که اوایل که ویدیو اومده بود به عنوان یه وسیله ممنون ازش نام برده میشد درست مثل ماهواره!

اگه میشه یه کمی هم درباره LP یا تکنولوژی ای که باهاش روی نوار معمولی دوبرابر ضبط میکنن توضیح بده.

saeedhashemee
12-07-2009, 21:24
من به مرور این تایپیک را کامل میکنم.ولی برای برای پاسخ شما باید بگویم در ضبط LP چرخش نوار در دستگاه به نصف حالت SD و در EP به نصف حالت LP میرسد.همزمان سرعت چرخش هد به دو و در حالت EP به سه برابر افزایش میابد.در دوربینهای آنالوگ کیفیت فیلم بطور قابل تشخیصی کاهش پیدا کرده و عمر نوار بطور چشمگیری کاهش میابد.(همانطور که میدانیم بس از هر بار پخش در ویدیوی آنالوگ نسبت به کیفیت ساخت نوار و جنس آن کیفیت فیلم کاهش میابد که در حالتهای LP و EP این افت شدت میگیرد) ولی در حالت دیجیتال کیفیت فیلم تغییری نکرده ولی عمر نوار کوتاه میگردد.(در ویدیوی دیجیتال زمان پخش در هنگام پایان رفتن عمر نوار تصویر همانند ماهواره ایی که دیشش تنظیم نباشد شطرنجی میگردد. در حالت LP تعداد دفعات باز پخش مطلوب فیلم به سه برابر کاهش میابد ولی همانطور که عرض کردم به روی کیفیت تصویری فیلم تاثیری ندارد

okt
13-07-2009, 19:56
تصاوير LP از SP كيفيت پاينتري داره حتي توي ديجيتال
من هر روز با اين نوارها سرو كار دارم و اگه شما يك تصوير رو LP بگيري و دوباره در همونجا دوربين رو روي SP بزاري و ضبط كني اختلاف رو مي بيني

SP= STANDARD PLAY LP = LONG PLAY

masoudtr
13-07-2009, 20:04
نه عزیز جان کیفیت lp اصلا در اون حد که شما میگی پایین نیست و اصلا با چشم در مانیتور های زیر 30 اینچ به زور مشخص میشه
lp یک فرمت خاص است
همونطوری که mp3 حجم خیلی کمتری نسبت به audio cd داره
ولی کیفیت اصلا پایین تر نیست

saeedhashemee
13-07-2009, 23:01
دوست عزیز فرمت دیجیتال مانند هارد درایو کامپیوتر عمل میکند هیچگونه اطلاعاتی نباید از دست برود.همانطور که میبینیم پس از کپچر فیلم به کامپیوتر هیچگونه افت کیفیت تصویر نداریم.بدان علت که اطلاعات دیجیتال است.در دوربینهای دیجیتال اطلاعات رسیده از ccd دوربین بس از تبدیل از آنالوگ به دیجیتال بروی فیلم به همان کیفیت ضبط میگردد.هر گونه از دست رفتن اطلاعات سبب شطرنجی شدن تصویر میشود نه افت کیفیت تصویر.در حالت LP در دوربین دیجیتال سرعت چرخش فیلم 50 درصد کم میگردد و دور هد افزایش میابد.اینکار سبب میگردد گپ ها بر روی فیلم با فاصله کوتاهتری ضبط شوند.ولی چونکه اطلاعات دیجیتال است حتی اگر بینهایت بار عمل کپی را انجام دهیم کیفیت آخرین فیلم با نسخه مادر یکی است.البته بعلت آنکه هد با نوار تماس فیزیکی دارد(بر خلاف هارد کامپیوتر)در حالت LP بعلت کاهش سرعت نوار و تماس بیشتر نوار با هد سبب فرسوده شدن سریع تر نوار میگردد.در جواب آقای masoudrejae باید بگویم که ضبط آنالوگ در حالت LP فشرده سازی نیست بلکه بعلت کاهش سرعت نوار (100 ذرصد) و افزایش سرعت هد فاصله گپ ها به 100 درصد کاهش میابد.بسته به کیفیت نوار هنگام پخش این فاصله کوتاه تر سبب تداخل الکترومغناطیسی جزیی در خواندن گپ ها بوسیله هد میگردد.البته اگر نوشته مرا مرور کنید من هم گفتم قابل مشاهده .و نه خیلی زیاد.

masoudtr
14-07-2009, 12:40
دوست عزیز فرمت دیجیتال مانند هارد درایو کامپیوتر عمل میکند هیچگونه اطلاعاتی نباید از دست برود.همانطور که میبینیم پس از کپچر فیلم به کامپیوتر هیچگونه افت کیفیت تصویر نداریم.بدان علت که اطلاعات دیجیتال است.در دوربینهای دیجیتال اطلاعات رسیده از ccd دوربین بس از تبدیل از آنالوگ به دیجیتال بروی فیلم به همان کیفیت ضبط میگردد.هر گونه از دست رفتن اطلاعات سبب شطرنجی شدن تصویر میشود نه افت کیفیت تصویر.در حالت LP در دوربین دیجیتال سرعت چرخش فیلم 50 درصد کم میگردد و دور هد افزایش میابد.اینکار سبب میگردد گپ ها بر روی فیلم با فاصله کوتاهتری ضبط شوند.ولی چونکه اطلاعات دیجیتال است حتی اگر بینهایت بار عمل کپی را انجام دهیم کیفیت آخرین فیلم با نسخه مادر یکی است.البته بعلت آنکه هد با نوار تماس فیزیکی دارد(بر خلاف هارد کامپیوتر)در حالت LP بعلت کاهش سرعت نوار و تماس بیشتر نوار با هد سبب فرسوده شدن سریع تر نوار میگردد.در جواب آقای masoudrejae باید بگویم که ضبط آنالوگ در حالت LP فشرده سازی نیست بلکه بعلت کاهش سرعت نوار (100 ذرصد) و افزایش سرعت هد فاصله گپ ها به 100 درصد کاهش میابد.بسته به کیفیت نوار هنگام پخش این فاصله کوتاه تر سبب تداخل الکترومغناطیسی جزیی در خواندن گپ ها بوسیله هد میگردد.البته اگر نوشته مرا مرور کنید من هم گفتم قابل مشاهده .و نه خیلی زیاد.
سلام عزیز جان ممنون از توضیحاتت :10:
منم نگفتم فشرده سازی مثالی که زدم در مورد mp3 برای روشن شدن موضوع بود
چون اون دوستمون میگفت کیفیت خیلی پایین میاد چون زمان بیشتر میشه که گفتم اینجوری نیست

okt
16-07-2009, 12:00
نه عزیز جان کیفیت lp اصلا در اون حد که شما میگی پایین نیست و اصلا با چشم در مانیتور های زیر 30 اینچ به زور مشخص میشه
lp یک فرمت خاص است
همونطوری که mp3 حجم خیلی کمتری نسبت به audio cd داره
ولی کیفیت اصلا پایین تر نیست

مسعود جان من گفتم كيفيت پايين مياد چون هر روز با اين نوارها سرو كار دارم البته توي مانيتور هاي ما به دليل اين كه تصاوير رو با مانيتورهاي مخصوص تصاوير ويدويي ميبينيم و دقت بالايي دارند به راحتي متوجه مي شيم ولي توي tv ها تشخيص افت كيفيت كمتره و معمولا اختلاف زيادي ديده نميشه تازه من نگقتم كيفيت خيلي پايين مياد گفتم كه كيفيت پايين تري داره و بدون افت كيفيت نيست. كيفيتش مثل اينه كه يك عكس با كيفيت رو تبديل به jpg كرده باشي ميشه

mojtaba57
17-07-2009, 08:58
سلام آقا سعید یه سوال داشتم. من یه دوربین jvc گرفتم زیاد هم ازش استفاده نکردم ولی موقع پخش تصویر رو شطرنجی میکنه و گاهی هم سیاه و شطرنجی. با sp هم ضبط می کنم . به نظرت اشکال از چیه. سخت افزاریه یا علت دیگه ای داره؟

saeedhashemee
17-07-2009, 11:36
[QUOTE=mojtaba57;3978975]سلام آقا سعید یه سوال داشتم. من یه دوربین jvc گرفتم زیاد هم ازش استفاده نکردم ولی موقع پخش تصویر رو شطرنجی میکنه و گاهی هم سیاه و شطرنجی. با sp هم ضبط می کنم . به نظرت اشکال از چیه. سخت افزاریه یا علت دیگه ای داره هد دستگاه شما به احتمال زیاد کثیف شده است.باید تمیز شود.برای تمیز کردن آن سه راه توصیه میکنم 1: یک فیلم خام و نو تهیه کرده اجازه دهید در دستگاه در حدود 5 تا 10 دقیقه در حالت Play در دستگاه کار کند .اگر کثیفی هد دستگاه کم باشد اکثرا این راه جواب میدهد.2 - یک نوار مخصوص هد پاکن (Head Cleaner ) از نوع جنس خوب , سونی یا پاناسونیک از بازار تهیه کنید و بکار گیرید.طرز استفاده از آنهم اینچنین است که دو قطره از الکلی که در بسته بندی نوار ارائه میشود را در سوراخ بروی نوار چکانده و اجازه دهید نوار در حالت Play حداکثر یک دقیقه در دستگاه کار کند . اگر مشکل ادامه داشت یکبار دیگر هم امتحان کنید و در صورت عدم نتیجه دیگر تکرار نکنید.شایان ذکر است در حالت Play این نوع هدپاکن در دستگاه صدا هایی از هد دستگاه بگوش میرسد که طبیعیست.نوعی از این نوار ها هم وجود دارد که احتیاجی به الکل ندارد.3- اگر با انگشتانتان بس از باز کردن در جایگاه نوار به هد دسرسی دارید میتوتنید تیکه ایی از کاغذ را به حالت یک نوار کوچک 10 سانتی ببرید و آنگاه ان را آغشته به الکل سقید یا اسپری هدپاکن کنید و با یک دست بروی هد دستگاه گذاشته و با دست دیگر به آرامی هد را در جهت عقربه ساعت 10 تا 20 دور بچرخانید.البته همانطور که گفتم حتما از یک تیکه کاغد استفاده کرده و به هیچ عنوان از دستمال کاغذی یا گوش پاکن استفاده نکنید. روش آخر بهترین نتیجه را میدهد.اگر باز هم نتیجه نگرفتید هد دستگاه شما ایراد دارد.ولی چونکه میگویید دستگاه نو است بعید میدانم.هد دستگاه های دوربین فیلمبرداری در حدود 500 ساعت عمر مفید دارد و پس از آن باید تعویض گردد.بدیهی است برای حداکثر شدن عمر مفید هد پس از فیلمبرداری فیلم را در کامپیوتر کپجر کرده و از ان سپس بروی DVD فیلم را مشاهده کنید . از استفاده مکرر برای فیلمبرداری از یک نوار کهنه پرهیز کنید.حداکثر 5 دفعه برای ضبط مجدد استفاده کنید.

saeedhashemee
28-07-2009, 19:49
ادامه گذشته DVCPRO : 500 Lines فرمت معرفی شده بوسیله پاناسونیک برای استفاده خبرنگاری و رقیب فرمت dvcam از sony . این فرمت از نمونه گیری 4:1:1 پشتیبانی میکند. DVCPRO 50 فرمت معرفی شده بوسیله پاناسونیک برای استفاده حرفه ایی و تولیدات تلوزیونی.این فرمت رقیب Digital Betacam از sony است.از نمونه گیری 4:2:2 پشتیبانی میکند.نرخ ضبط ویدیویی برابر با 50Mbit/s است.قیمت دوربینها و دک های ضبط این فرمت بالای 20000 دلار قیمت دارند. Betacam من به اشتباه این فرمت را باید در تایپیک قبل معرفی میکردم ولی از قلم انداختم.این فرمت آنالوگ در سال 1982 بوسیله sony برای استفاده های حرفه ایی و تولیدات تلوزیونی در آن سالها معرفی شد.شاید جالب باشد بدانید تقریبا همه برنامه ها و سریالها و پخشهای مستقیم ورزشی تا همین چند سال پیش در ایران و در جهان بوسیله همین فرمت ضبط و بر روی آنتن میرفتند.بالا ترین کیفیت را در میان آنالوگ ها برخوردار است.در دهه 1990 به بعد این فرمت جای خود را Digital Betacam داد ولی در کشور ما بعضا هنوز هم استفاده میشود.رقیب این فرمت از پاتاسونیک M-Format بود که خیلی زود منسوخ شد.نوارهای استفاده شده در این فرمت نظیر Betamax های خانگی بود.البته در حالی که Betamax با استفاده از دو هد و سرعت چرخش کمتر نوار و با کیفیت پایین تر ضبط میکرد در این فرمت با استفاده از چهار هد و سرعت چرخش بیشتر نوار با کیفیت بسیار بالاتری برداشت میکرد.البته کیفیت تولید نوار هم بسیار بالاتر و گرانتر بود.Betacam Sp نسخه ایی از همین فرمت با کیفیتی بالاتر است.کیفیت ضبط 340 خط تلوزیونی که همانطور که میبینید از کیفیت ضبط دوربینهای خانگی Digital کنونی هم پایین تر است.البته فقط در ضبط چونکه دوربینهای حرفایی از 3 عدد CCD و سایز بزرگتر آنها سبب وضوح رنگ و روشنایی بسیار بلاتری میشوند.مانند دوربینهای چند مگاپیکسلی موبایلها در مقایسه به دوربینهای فیلم برداری رایج. در مباحث بعدی در این مورد توضیح میدهم. Digital Betacam معرفی شده بوسیله سونی در سال 1993 که دارای بالاترین کیفیت ممکن در حالت SD (غیر HD ) در حال حاضر . فرمت حرفه ایی و مورد استفاده در تولیدات تلوزیونی و ورزشی که جایگزین فرمت Betacam شده است.در حال حاضر تقریبا تمامی استودیو های تلوزیونی برای ضبط و پخش رویدادهای ورزشی و سریال ها و فیلمها از این فرمت استفاده میکنند.البته خبرنگارهای بیرون از استودیو از فرمت ارزانتر DVCAM استفاده میکنند.قیمت دوربنها و دکهای ضبط این فرمت از 30000 دلار به بالا قیمت دارند.نرخ نمونه برداری ضبط دک این دوربینها برابر با 90Mbit/s است.رزولیشن دوربین در حدود 1000 خط تلوزیونی است..Betacam SX و MPEG IMG دو فرمت دیگر بر مبنای این این فرمت هستند.البته جدیدا XDCAM هم بر مبنای این فرمت میرفی شده است. فرمتهای HD و بتدریج کدکهای ویدیویی و معرفی حرفه ایی ترین کانورتر های تصویری و اصول فیلمبرداری و انتخاب دوربین فیلمبرداری برای خرید و طریقه تشخیص بهترین نمونه های آنها را در تایپیکهای آینده ادامه میدهم

hrgh1
23-05-2015, 07:27
دوستان من یه دستگاه ویدیو دارم که مال خیلی وقت پیشه وقتی میخوام نوار های vhs رو ببینم صدای فیلم بالا نمیاد یعنی اگه ولوم تلوزیون رو بزاری رو 100 صدای ضعیفی به گوشت میرسه،حالا میخواسنم ببینم مشکل از نوارهاست یا از کثیف بودن هد دستگاه؟(لطفا یکمی درمورد تمیز کردن هد دستگاه توضیح بدید ممنون):n28: