PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : سوال ساده در مدلینگ



omid_3dsmax9
26-06-2009, 13:11
سلام دوستان..
من به تازگی یک دوره ی مدلینگ برای خودم گذاشتم! اگر اجازه بدین سوال یا سوالاتم رو اینجا مطرح کنم...
تو تصویر پائین که به سلامتی کله ی مبارک یه لاک پشت بی حال می خواد بشه من border وسطی رو chamfer کردم تا 2 تا خط موازی 2 طرفش درست کنم.. حالا می خوام اون خط وسطی رو حذف کنم طوری که polygon های 2 طرف اش حذف نشه.. چه کنم؟ (یه بارم فرض کنید که نصف مدل رو ساختم و از اصلاح گر symmetry استفاده کردم.. اون وقت چی؟)
ممنون..


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

hadi665
26-06-2009, 13:30
خوب نگاه کن تو edge رو روشن کن بعد edge هایی که میخوای پاک شنو انتخاب کن و به جای دکمه ی دیلیت اینبار دکمه ی back space رو بزن همونی که توی تایپ متن کلمه های پشت سری رو پاک میکنه

بعد که edge ها پاک شدن برو ورتکسو انتخاب کنو بعد اون ورتکس هایی که روی هوا باقی موندنو بازم با بک اسپیس پاکشون کن
مشکلت حل میشه
;)

A'khz
26-06-2009, 13:33
اون loop رو انتخاب کنید remove کنید بعد خط هایی که پاک میشه (در جهت مخالف رو) با cut به هم وصل کنید .....
+با هادی با هم پست دادیم :31:

SSS_HHH_OOO
26-06-2009, 13:54
دوستان که گفتن

خوب تو مکس های ورژن قدیمی تر یه بار باید خود خط و یه بار هم ورتکس هاش رو پاک کنی
اگه مکس 2010 داری این مشکلو حلش کرده
تو بخش گرافیت مدلینگ کافیه اون خطوط رو انتخاب کنی و دکمش رو بزنی تا پاکش کنه

اگر هم نداری راه راحتش اینه که اول اون خط رو انتخاب کنی بعدش کلیک راست کنی و زonvert to vertex رو بزنی
با این کار ورتکس های اون خط انتخاب میشن
حالا برگرد به حالت ادج و خطوط رو پاک کن و دوباره برو به حالت ورتکس و نقاطی که انتخاب شدن رو پاک کن با بک اسپیس

omid_3dsmax9
26-06-2009, 16:08
ممنون از توضیحات دوستان.. من با 2008 کار می کنم..
اما مسئله اینه که من نصف موضوع رو ساختم و از Symmetry استفاده کردم و اون خط وسطی خط کناری مدل هست و با بک اسپیس پاک نمیشه..
حالا اینجا 2 تا سوال برام پیش میاد:
در نهایت اگر بخوام مدلی رو که نصفه ساختیم یکپارچه کنیم و Symmetry رو هم حذف کنیم چکار باید بکنیم؟ من این کار رو با حذف Symmetry و بعد میرر کردن نصف موضوع بعد هم یکپارچه کردنش با Attach انجام دادم اما بعد که اومدم اون خط وسطی رو Chamfer کنم چون 2 سری ادج 12 تائی داشتم هر کدوم رو جداگونه باید انجام بدم.. پس سوال دومم اینه که چه جور میشه این 24 ادج رو تبدیل به 12 ادج کرد؟

ممنونم..


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

omid_3dsmax9
26-06-2009, 16:27
عجب سوال مسخره ای پرسیدم...
Convert To Editable Poly

/.,mnb
26-06-2009, 17:06
سلام.
دوستان كه كاملا توضيح دادن.


بعد که edge ها پاک شدن برو ورتکسو انتخاب کنو بعد اون ورتکس هایی که روی هوا باقی موندنو بازم با بک اسپیس پاکشون کن
فقط مي خواستم اضافه كنم كه با Ctrl + BackSpace مي تونيد Edge ها به همراه Vertex ها رو يكباره پاك كنيد.

omid_3dsmax9
01-07-2009, 09:42
تو این فرم 122412 تا Edge داریم..
چطور می تونم این تعداد رو اون قدر کم کنم که Polygon هائی تقریبا با این تناسبات داشته باشم؟



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

G LADIATOR
01-07-2009, 11:05
با سلام...(:دی)

خوب واسه اینجور آبجکتی هم می تونی از edit poly همه ورتکس ها رو انتخاب کنی و Weld رو بزنی و میزانش رو تنظیم کنی تا ورتکس های نزدیک به هم به هم چسبیده بشن و تعداد ورتکس ها کم بشه...

و هم میتونی از Modyfier گزینههه ی Optimize رو انتخواب کنی...

تقریبا روش زیاده ولی بهترین راه اینه که اصلا کاری کنی که آبجکتت این بلا سرش نیاد که بخوای دو باره low poly بکنیش :دی

omid_3dsmax9
01-07-2009, 15:20
خوب من هر دو روش رو آزمایش کردم... مدلم تو هر 2 تاش شبیه به شلغم پخته ای شد که دوچرخه ی کورسی پنچر از روش رد شده (چی شد!!)
خوب به نظر شما چه راههای دیگه ای وجود داره؟
فرم تشکیل شده از 2 تا بیضی که از هم فاصله ی مشخصی دارند و بیضی بالائی کمی نسبت به افق زاویه داره...
من این فرم رو با روش Spline-Modeling مدلسازی کردم.. (از اصلاح گر Surface استفاده کردم و تنظیمات قسمت Patch Topolgy رو روی 100 گذاشتم.. چون در غیر این صورت لبه ها نرم می شد) و بعد که از TurboSmooth استفاده می کنم یا تبدیل به Editable Poly می کنمش این قدر پلیگن ها زیاد میشه!
لطفا غیر از این سوال اینم بگید که چه روش های مدلینگ دقیق دیگه ای وجود داره که به این مشکل بر نخورم...
ممنونم...

HOMAYOON.F
01-07-2009, 16:36
خب امید جان مگه خود حجم Cone از احجام استاندارد چشه که اونو استفاده نمیکنی؟!!
با یه ادیتیبل پولی هم، تغییراتت رو بهش بده.

omid_3dsmax9
01-07-2009, 20:33
خب امید جان مگه خود حجم Cone از احجام استاندارد چشه که اونو استفاده نمیکنی؟!!
با یه ادیتیبل پولی هم، تغییراتت رو بهش بده.



ممنون..
آخه مثلا فرض کن توی یک نقشه ی معماری با اندازه های دقیق یه همچین چیزی هست و 4 تا قطر کوچیک و بزرگ برای بیضی های پائین و بالا و زاویه ی چرخش مشخص برای بالائی و فاصله ی دقیق از مراکزشون داشته باشیم.. یعنی نخوایم یه چیز تقریبی و مثلا با بلوپرینت درست کنیم.. کلا برام سواله...

حالا یه سوال دیگه..
چه جور میشه مثلا از 200 تا ورتکس یه خط عبور داد؟ مثل دونه های یه تسبیح که بخوای با نخ به هم وصلشون کنی... مثل شکل پائین... که 200 تا ورتکس پائین هست 200 تا بالا...


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

omid_3dsmax9
02-07-2009, 14:04
پسر خاله هووووووووووووووووووووووو.. ..! کجائید دوستان؟! گرفتار زندگی یا مسابقات داخلی؟! یا خارجی؟!! :19:
نیومدم از خود اسپام در وکولم... ولی خواهشم اینه که تاپیکی رو نصفه ول نکنید.. :41:
می خوام انشا ا... خودم رو به مسابقه ی بعدی برسونم!! :20: (شوخی کردم.. حالا شایدم رسیدیم!:13:)

HOMAYOON.F
02-07-2009, 14:37
با سلام
واسه سوال اول هر چندتا Circle یا Ellipse که میخوای تو صحنه بکش و به دلخواه جاسازی کن. بعد همشون رو ادیتیبل اسپلاین کن و به هم اتچ کن. حالا تو مودیفای پنل کلید Cross Section رو فعال و یکی یکی رو اسپلاینها کلیک کن. بعد یه مودیفایر Surface به موضوعت اعمال کن.
واسه سوال دوم هم یه سیلندر با تعداد سگمنت 200 واسه side بساز. بعد تبدیل به ادیتیبل پولی کن. حالا یه لوپ از ایجهای افقی انتخاب کن و تو مودیفای پنل از اونا یه Create Shape From Selection بگیر.

اگرم منظورت چیز دیگه ایه، بیشتر توضیح بده.

omid_3dsmax9
02-07-2009, 15:11
ممنون آقا همایون.. اما..
در مورد جواب اولت.. خوب من همین کار رو کردم که بعدش به مشکلات پست 8 و 10 این تاپیک رسیدم..
در مورد دومی هم.. مثلا فرض کنید تو شکل پائین اومدیم ادج هائی که از ورتکس ها عبور می کنه رو با بک اسپیس پاک کردیم و بعد مثلا فایل رو ذخیره کردیم اومدیم بیرون.. دفعه ی بعد که می خوایم ازش استفاده کنیم می بینیم ادج نداره و ... که البته در نهایت برای این شکل میشه یه کارهائی کرد ولی برای هر سری از 200 تا ورتکس این عکس بالائی (پست 12) چه جور میشه از توشون ادج عبور داد؟



[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

SSS_HHH_OOO
02-07-2009, 16:02
جفتشون اگه editspline هست و اتچ شدن به هم cross section رو بزن و بعد رو پایین کلیک کن و بعدش رو بالایی کلیک کن
بین اینا به تعداد ورتکسهاشون خط ایجاد میشه
بعدش میتونی مدیفایر surface رو بدی تا تبدیل به حجم هم بشه
================================================== =====
مثل اینکه صفحه رو باز کردم بعد که نظر دادم دیدم قبل از من نظرا داده شده بوده من ندیدم ببخشید

omid_3dsmax9
02-07-2009, 16:36
جفتشون اگه editspline هست و اتچ شدن به هم cross section رو بزن و بعد رو پایین کلیک کن و بعدش رو بالایی کلیک کن
بین اینا به تعداد ورتکسهاشون خط ایجاد میشه
بعدش میتونی مدیفایر surface رو بدی تا تبدیل به حجم هم بشه
================================================== =====
مثل اینکه صفحه رو باز کردم بعد که نظر دادم دیدم قبل از من نظرا داده شده بوده من ندیدم ببخشید


تشکر از همه ی دوستان..
این طور نمیشه... باهاش باید این قدر ور رم که درست شه..
فقط یه سوال راجع به همین Cross Section ..
چرا گاهی ورتکس ها رو ضربدری به هم وصل می کنه؟


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

HOMAYOON.F
02-07-2009, 17:35
خب بذار ببینم اینجا چه خبره!
اِ، بازم که ...
باشه، واسه اون جعبه میتونی ورتکسها رو انتخاب بعد کلیک راست کنی و کانکت رو بزنی.(گزینه ی کانکت تو مودیفای پنل هم هست)
واسه اون ورتکسهایی که به هیچی وصل نیستن، فکر نمیکنم راهی باشه جزء اینکه تو مود پولیگان از ادیتیبل پولی، گزینه ی Multi رو فعال و دکمه ی Create رو بزنی و به ترتیب یکی یکی رو ورتکسها کلیک کنی تا در نهایت یه حجم درست کنی که نمیدونم چرا از ته یه سیلندر با 200 تا ورتکس استفاده نمیکنی!!(اینم بگم که اگه در لِول ادیتیبل پولی میخوای فقط 200 تا ورتکس که با ایج به هم وصل شدن، داشته باشی، همچین چیزی نمیشه، چون همونجوری که از اسمش معلومه در این ادیتیبل با پولیگان سرو کار داریم ولی اینی که شما میخواید جزء اسپلاینها محسوب میشه که قبلا گفتم باید چیکار کرد)
واسه اون کروس سکشن ضربدری هم یه عکس بذاری بد نمیشه...
واییییییی دوباره برم بخوابم، دیشب تا صبح بیدار بودم. الانم اگه فکر میکنی حرفام هذیونن، واسه همینه. یه هو بیدار شدم اومدم اینو نوشتم.
فعلا بای.

omid_3dsmax9
02-07-2009, 21:18
خب بذار ببینم اینجا چه خبره!
اِ، بازم که ...
باشه، واسه اون جعبه میتونی ورتکسها رو انتخاب بعد کلیک راست کنی و کانکت رو بزنی.(گزینه ی کانکت تو مودیفای پنل هم هست)
واسه اون ورتکسهایی که به هیچی وصل نیستن، فکر نمیکنم راهی باشه جزء اینکه تو مود پولیگان از ادیتیبل پولی، گزینه ی Multi رو فعال و دکمه ی Create رو بزنی و به ترتیب یکی یکی رو ورتکسها کلیک کنی تا در نهایت یه حجم درست کنی که نمیدونم چرا از ته یه سیلندر با 200 تا ورتکس استفاده نمیکنی!!(اینم بگم که اگه در لِول ادیتیبل پولی میخوای فقط 200 تا ورتکس که با ایج به هم وصل شدن، داشته باشی، همچین چیزی نمیشه، چون همونجوری که از اسمش معلومه در این ادیتیبل با پولیگان سرو کار داریم ولی اینی که شما میخواید جزء اسپلاینها محسوب میشه که قبلا گفتم باید چیکار کرد)
واسه اون کروس سکشن ضربدری هم یه عکس بذاری بد نمیشه...
واییییییی دوباره برم بخوابم، دیشب تا صبح بیدار بودم. الانم اگه فکر میکنی حرفام هذیونن، واسه همینه. یه هو بیدار شدم اومدم اینو نوشتم.
فعلا بای.

خوب این حجم بخشی از یه طرح معماری دانشجوئیه که 6 سال پیش تو CAD کشیدم! چون طرح دقت ترسیمی داشت اما جزئیات نداشت ایمپرتش کردم تا ببینم دنیا دست کیه.. اینجا پلی گن هاش ریختن به هم و اونها رو حذف کردم و ورتکس ها رو نگه داشتم که... کارمون به اینجا کشید... برای همین این کار ظاهرا عجیب رو دارم توی ادیتیبل پلی می کنم و از سیلندر 200 ورتکسه هم استفاده نکردم چون اقطار مشخص برای بیضی پائین و بالائی داشتم... اون مشکل Cross section هم تو عکس پست قبلیم معلومه که... نیس؟

حالا همین جور یه چیزی ساختم.. تا بعد انشا ا... اطلاعات مدلینگم رو بیشتر کنم...
توضیحات دوستان مفید بود... ممنونم...
دارم مدلینگ کار می کنم.. یحتمل بازم سوال دارم...


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]