مشاهده نسخه کامل
: maya_user_interface
بسم الله الرحم الرحیم
سلام به همه.دیدم اینجا همه آموزش مکس میدن منم خواستم به تلافیه مکس کارا آموزش user interface مایا رو بزارم البته امیدوارم مورد قبول اساتید محترم انجمن قراربگیره.سریع میرم سرآموزش ساخت مارکینگ منیو
برای ساخت یه مارکینگ منیو این آدرسو دنبال کنید
Window>settings/preferences>Marking Menu Editor
در پنجره زیردکمه greate marking menuرا انتخاب کنید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پنجره ای به شکل زیر باز میشود.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در این پنجره شما میتوانید تعدادی از ابزارهای پر کاربرد خود را در لیست موجود قرار بدید.
marking menu ابزاری برای دسترسیه سریع به بعضی از ابزارهای پرکاربرد کاربر میباشد.
ابزارهای مورد نظرخودتونو با دکمه وسط موس از shelf وارد خونه های خالیه این پنجره کنید.
حالا با وارد کردن نام marking menu جدید در قسمت menu name وزدن دکمه save مارکینگ منیو شما ساخته شده است.
برای اطمینان از صحت کارتان هم میتوانید در قسمت click here to test مارکینگ منیو خودتونو مورد آزمایش قرار بدین.
من در اینجا اسم marking menu خودمو p30World گذاشتم.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا میمونه تنظیماتش.حالا اسم marking menu خودتونو میتونید در پنجره marking menu editor تماشا کنید.
برای تنظیمات نهایی marking menu خودتونو انتخاب کنید در پایین پنجره use marking menu in رو به hot box تغیر بدید و در پایین
یکی از option box های west,north ویا غیره رو انتخاب کنید بهتر west باشه ودر پایین هم یکی از cheekbox های left.right,middle رو فعال کنید
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بهتره left رو انتخاب کنید.وحالا دکمه apply settings رو بزنید و پنجره رو ببندید.
حالا برای استفاده از marking menu خودتان دکمه space bar رو نگه دارید ودر سمت خالیه چپ hot box چپ کلیک کنید تا اونو
ببینید.خوب آموزش یکم پیچیده شد ولی امیدوارم کمو کاستیهارو به بزرگیه خودتون ببخشین.
سلام
ممنون اما عکس ها واسه من لود نمیشن
شاید قیلترن
اگه جای دیگه آپ کنی آموزش کامل میشه
ممنونم
هادی جان سرور عکس ها پرشین گیگ هستش ؛ واسه من لود میشه ، با فرمت PNG و حدود 60 کیلو هستند ؛ شاید یه کم صبر میکردین لود میشدن . به هر حال ؛ ممنون بابت آموزش :)
سلام
ممنون اما عکس ها واسه من لود نمیشن
شاید قیلترن
اگه جای دیگه آپ کنی آموزش کامل میشه
ممنونم
سلام داداش هادی منظورتونو از اینکه عکسا رو جای دیگه آپ کنیدو متوجه نمیشم من زیاد ازاین کارا سر درنمیارم اگه میشه یکم بیشتر توضیح بدین حتما انجام میدم.
ساخت shelf سخصی خیلی راحت هستش.خب همه هم که کاربرد shelf رو میدونند قفسه ای برای قرار دادن بعضی از ابزارها
و script ها این shelf بیشتر برای انیمیتورها بدرد میخوره.
یه فلش رو به پایین مشکی سمت چپ shelf ها هستش تو عکس پایین مشخص هستش
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا روش کلیک کنید و نگهش دارین یه منو باز میشه که ازش new shelf رو انتخاب کنین.حالا یه پنجره باز میشه که نام shelf تازه
رو میخواد اسم رو وارد کنید که من بازم اسم p30World رو وارد کردم ok رو بزنید تا shelf تازه درست بشه.خیلی راحت بود.نه؟
حالا میتونین shelf تازتونو تو جمع سایر shelf ها ببنید.شکل زیر
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا برای وارد کردن ابزارهای مورد نظرتون تو shelf کافیه برای نمونه یه منو باز کنید و برین روی ابزار دلخواهتون و کلید shiftو ctrl رو نگه
دارید و روش یه بار کلیک کنید تا اون ابزار بره تو shelf تون.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
خب همینطور میتونین یه ابزارو از shelf هم اخراج کنید برای این کار ابزار
رو با کلیک وسط موس به سطل آشغال سمت راست نرم افزار درگ کنید.
اینم تموم شد.
ساخت یه ماژول شخصی.
میدونید ماژول چیه؟اینی گفتم یه چیزیه که به شما اجازه گردهم آوردن انواع منوها رو در یکجا میده.یعنی چی؟
خب تو مایا برای هرکاری چنتا ماژول هستش مثلا برای مدل سازی دوتا هستش یکی واسه poligonal و یکی هم واسه nurbs
و شما برای استفاده از منوهاشون باید ماژول اونو فراخوانی کنید.خب یکم مشکل شد.ولی با ساخت یه ماژول شخصی
میتونید اکثر منوها رو یکجا باهم داشته باشین.خب برا ساخت ماژولتون منوی کشویی ماژول بارو از status line باز کنید
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
گزینه customize رو انتخاب کنید تا این پنجره پایینی بازشه
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا سمت چپ پنجره تمامیه ماژولاتونو میتونین ببینید.دکمه new menu set رو در پایین پنجره بزنید.یه پنجره تازه باز میشه که نام
ماژول تازه رو میخوادش اسمشو p30World بزارینو ok بزنید .حالا ماژول p30World به جمع ماژولاتون اضافه شده و در حالت انتخاب
هستش.شکل پایینی
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا برای اضافه کردن منوهای سفارشیتون به ماژولتون این کارو بکنین.سمت راست پنجره همه منوهای موجود در مایا رو میتونین
ببینین.برای اضافه کردن هرکودومشون روشون دو بار کلیک کنید.همین.برای حذف منو هم ازهمین روش استفاده کنید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا پنجره رو ببندید و برای استفاده از ماژولتون به ماژول بار برینو انتخابش کنین.
تموم شد.
سفارشی کردن محیط کار نرم افزار مایا.خب شما میتونین قیافه نرم افزارو به هر شکل دلخواهی درآرین.برای مثال عکس
پایین رو ببینید که نرم افزار مایا رو در دو صورت متفاوت نشون میده.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا برای ساختن محیط بالا ابتدا از رنگ پس زمینه نرم افزار و رنگ Grid شروع کنیم بهتر.برای تعغیر رنگ Grid آدرس زیرو برید.
Display>Gride البته باید option box گریدو باز کنید.که پنجره پایینی باز میشه که تو اون میتونید رنگ Edge های Grid رو وهمچنین اندازه وتعدادشونو مشخص کنید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا با توجه به سلیقه خودتون رنگها و اندازه رو تنظیم کنید.بعد از انجام تنظیماتتون دکمه apply and close رو از پایین پنجره بزنید.
برای برگردوندن تنظیمات به حالت قبل هم میتونید از منوی edit درون پنجره Grid گزینه reset settings رو بزنید.خب بعد از تنظیمات Grid نوبت به تعغیر رنگ پس زمینه نرم افزار هستش.برای این کار آدرس زیرو دنبال کنید.
window>settings/preferences>color settings حالا پنجره ای به شکل زیر باز میشه که شامل سه تب هستش که به طور پیش
فرض روی Generalهستش اولین منو 3D views هستش اگه اونو باز کنید یه option box باز میشه که توش نوشته background
حالا اونو میتونید به هر رنگ دلخواهی تعغیر بدین.در پنجره color setting میتونین همه رنگها رو که به اجسام وغیره نسبت داده
شده رو تعغیر بدین.حالا دکمه save رو انتخاب کنید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
پس از تعغیر رنگ پس زمینه نوبت به hide کردن نوار ابزارهای نرم افزار میرسه که شما میتونید دوباره به راحتی اونا رو به نمایش دربیارید.برای hiden کردن نوار ابزارها باید خطوط نقطه چینی که در کنار هر نوار ابزار قرار داره رو کلیک کنید.مثل تصویر زیر.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا برای فراخوانیه دوباره نوار ابزارها به آدرس زیر برید.
Display>ui elements حالا گزینه show all ui elements رو تیک دار کنید تا دوباره همه نوار ابزارها به حالت نمایشیه خود برگردند.
بازم تموم شد.در ضمن برای hiden کردن منوها هم از کلیدهای ترکیبیه ctrl+m استفاده کنید.
hot key یک وسیله که شما با استفاده از آن میتوانید پرکاربردترین ابزارتون رو با یکی از کلیدهای کیبرد فراخوانی کنید.
مثلا شما با زدن کلید space bar ابزار insert edge loop tool رو فراخوانی کنید.حالا برای ساخت یک hot key آدرس زیرو دنبال کنید:
window>settings/perfermencese>hotkey editor حالا پنجره ای به شکل زیر باز میشه.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تو این پنجره دوتا پنجره وجود داره که
یکی categories هستش که منوهای نرم افزار توش هستش و اونیکی هم commands هستش که همه ابزارهای مایا اونجا هست.سمت راست hotkey editor هم یه سری موارد هست که تنظیمات hotkey جدید رو دراونجا انجام میدیم.
خب برای ساخت یه hotkey تازه برای مثال insert edge loop tool از پنجره categories منو edit mesh رو انتخاب کنید و از پنجره
سمت راست insert edge loop tool رو انتخاب کنید وحالا در سمت راست پنجره hotkey editor ودر قسمت key یک فلش رو به
پایین قرار داره که روش کلیک کنید و نگه دارید.یه منوی کشویی باز میشه که توش چنتا کلید کیبرد قرار داره که space bar رو انتخاب کنید حالا در پایین cheek box که add to resent command list نام داره رو تیک دار کنیدو دکمه Assign رو بزنید دکمه saveرو ازپایین پنجره hotkey editor بزنید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا برای استفاده از hotkey تازه یه plane بسازید و برای استفاده از ابزار یه بار space baرو بزنید و از ابزار استفاده کنید.
تموم شد.
با استفاده از chanel contorol شما میتونید بعضی از خاصیت پذیریهای یک جسم رو قفل کنید.
برای مثال شما میتونید با استفاده از این پنجره حالت move رو از یک جسم غیر فعال کنید.
خب برای این کار یه جسم مثل cilander بسازیدو بعد از انتخاب اون این آدرسو دنبال کنید.windoe>general>chanel contorol حالا یه پنجره به شکل زیر باز میشه.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این پنجره دارای دو سربرگ با نامهای keyable و locked هستش حالا شما سربرگ locked رو انتخاب کنید.
حالا خاصیتهایی که میخواهید از این جسم صلب شود را انتخاب کنید.
برای مثال از صلب کردن move شروع میکنیم.برای این کار از پنجره سمت راست translate های x,y,z رو به ترتیب انتخاب و در
پایین پنجره دکمه move رو بزنید تا این سه خاصیت در جمع خاصیتهای صلب شده جسم قرار گیرد.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا پنجره chanel contorol رو ببندید.حالا جسم شما دیگر تواناییه حرکت نخواهد داشت.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تموم شد.
سلام.با استفاده از پنجره connection editor ما به راحتی میتوانید حالتهای دو جسمو با هم ادغام کنید.تغریبا مثل set driven key عمل میکنه حالا برای استفاده ازاین پنجره به این آدرس برید.window>general editor>connection editor پنجره زیر.
البته قبل از باز کردن پنجره دوتا جسم مثل cilander و cone بسازیدو بعد پنجره رو باز کنید.حالا cilander رو به سمت چپ ببرید
و cone رو هم به سمت راست و حالا پنجره رو باز کنید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعد باز کردن پنجره همه چی خالیه چون که باید اجسام رو به پنجره معرفی کنیم.در این پنجره دوتا پنجره دیگه هم هست که یکی
سمت چپ و یکی هم سمت راست.در بالای هرکدومشون یه دکمه با اسم reload left و reload right قرار داره که با استفاده از
اونا باید اجسام رو به پنجره معرفی کنیم برای اینکارهم جسم سمت راستو انتخاب کنیدو دکمه reload right و جسم سمت چپ
رو انتخاب و دکمه reload left رو بزنید.حالا در پنجره سمت راست ویژگیهای cone و در سمت چپی ویژگیهای cilander قرار دارند.
خب از پنجره سمت چپی ویژگیه translate رو پیدا کنید.یه علامت مثبت در کنارش هست اونو بزنید و همه translate ای این جسمو ببینید.حالا از پنجره سمت راست ویژگیه taranslate cone رو پیدا کنید که در حالت enable قرار داره بازم علامت مثبت
کنارشو وا کنید تا translate های این جسمو هم ببینی.حالا ابتدا translate x سیلندر رو از پنجره سمت چپ انتخاب کنید و بعد
از پنجره سمت راست هم translate y رو انتخاب کنید و پنجره رو ببندید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا اگه cilander رو در محور x به حرکت درارین cone هم در محور y خود به خود به حرکت در میاد.
تو پست بالا گفتم connection editor عملکردش تغریبا مثل set driven key هستش.خب حالا میخوام کاربرد set driven key
رو بگم.واسه این کار ماژول Animation رو بازکنیدو پنجره رو از این آدرس باز کنید:Animate>set driven key>set حالا این پنجره بازمیشه
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این پنجره هم دوتا پنجره با نامهای Driver و Driven وجود داره که دوتا جسم میخوادش.البته معرفیه این دو تا جسم با معرفیه دوتا
جسم تو پنجره connection editor کاملا فرق داره.تو اونجا شما میتونستید هر جسم رو به هریک از پنجره ها نسبت بدید.اما در اینجا شما هر جسم رو باید بر اساس کاری که میخواهید از آنها بکشید جا گذاری کنید.خب برای اینکار ابتدا پنجره رو ببندید و دوتا
جسم plane و sphere بسازید و حالا آنها را مثل تصویر زیر مرتب کنید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا دوباره پنجره رو باز کنید.خب ما میخوایم وقتی sphere رو به طرف plane هل دادیم plane به سمت بالا حرکت داده بشه بدون
اینکه ما برای plane کی فریم داده باشیم.حالا برای جا گذاریه اجسام چون sphere عملی رو انجام خواهد داد اونو در پنجره driver
معرفی خواهیم کرد برای این کار پس از انتخاب sphere کمه load driver رو از پایین پنجره رو بزنید.وحالا چون plane در مقابل عمل
sphere عکس العمل نشان خواهد داد باید اونو در پنجره driven وبا دکمه load driven معرفیه پنجره کنیم.خب حالا از پنجره driver
translate x رو انتخاب کنیدو از پنجره driven ترنسلیت y رو انتخاب کنید و حالا برای ساخت انیمیشن ابتدا sphere رو انتخاب کنیدو
از پنجره دکمه key رو بزنید.حالا sphere رو تا محل برخورد با plane نزدیک کنید.حالا plane رو انتخاب کنیدو translate y شو در chanel box برابر 10 قرار بدینو دوباره از پنجره دکمه key رو بزنید.حالا sphere رو انتخاب کنید و از plane دور کنید و دوباره translate y پلین رو به عدد 0 تعغیر بدین و دوباره دکمه key رو بزنید.خب حالا انیمیشن بدون کی فریم ساخته شده و حالا phere رو به جای
اولش برگردونین و اگه اونو در محور x به plane نزدیک کنید plane ثل دری به روش باز میشه.برای انجام بهتر مراحل انیمیشن به
عکسهای زیر دقت کنید.تموم شد.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
امیدوارم آموزش بالا سخت نشده باشه.مثل اینکه این تایپیک آموزش مایاست ولی مکس کارا ازش دیدن میکنن
خب مثل اینکه تنها مایا کار اینجا من و امین هستیم.چونکه همه بازدیدکنندگان مکس کار هستند وچون آموزش مایا
به دردشون نمیخوره.اگه نمیخوان لطفا عدم تمایل به ادامه آموزشو نظر بدین تا منم آموزشو قطع کنم.البته اگه بخواین.
حالا با ابن عکسا حال کنین.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
HOMAYOON.F
26-05-2009, 22:06
سلام
دمت گرم tatuy جان، من که با آموزشات حال میکنم.
من در کنار تری دی مکس مایا هم کار میکنم، در حقیقت دارم شروع به کار میکنم.
از قبل کتاب و مطالب در موردش خوندم، حالا که شمام دارید آموزش میذارید که حسابی وسوسه شدم.
کلا کسی که بخواد یه تری دی کار حرفه ای باشه یا بشه نباید فقط به یه نرم افزار تری دی اکتفا کنه.
درسته که تقریبا کار نهاییشون یکیه، ولی شرکتها و موسسات مختلف در زمانهای مختلف از نرم افزارهای مختلف استفاده میکنن، پس ما هم باید نرم افزارهای مختلف رو بلد باشیم.(عجب مختلف بازاری شده)
از اون جایی که ابزارهای برنامه های (بازم) مختلف تقریبا یکی هستن و فقط اسم یا مکانشون تو نرم افزارها فرق میکنه، با دونستن یه نرم افزار، خیلی سریعتر میشه اون یکی رو یاد گرفت، آخه مفاهیم یکی هستن.(مث همینایی که شما گفتید تو مایا، معادلشون تو تری دی مکس، Customize User Interface و Link Info و Parameter Wiring بود)
اینا رو گفتم که بدونی همچنان منتظرانی داری...
منتظر آموزشای بعدیت هستم رفیق...
با تشکر...
تو مایا سمت چپش دو سه تا view port پیش فرض وجود داره مثل four view ,prespective view و چنتا دیگه و چنتا آماده دیگه هم تو منوی window هستش:window>view arrangement که شامل هشتاس.
خب اینبار میخوام یه view شخصی بسازم.واسه اینکار به این آدرس برین:window>settings/perferences>panel editorحالا یه
پنجره مثل پایینی باز میشه:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این پنجره 5 تا سربرگ داره.سربرگ layouts رو انتخاب کنید.از پایین پنجره دکمه new layout رو بزنید و میبینید که یه layout تازه
ساخته شده حالا در قسمت name نام layout تازه رو وارد کنید.که من اسمشو "p30World " گذاشتم.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا سربرگ edit layout
رو انتخاب کنید این پنجره هم شامل دو تا سربرگ هستش اولی configurations هستش که از شما میخواد که layout تازه باید
دارای چنتا view باشه که شما four panes رو انتخاب کنید.حالا سربرگ contens رو باز کنیدو نماهای دلخواهتونو انتخاب کنیدو
دکمه close رو از پایین پنجره بزنید.
حالا برای فرخوانیه layout تازه خودتون به این آدرس برین:window>saved layout و حالا میتونید نام layout خودتونو تو منوی باز
شده ببینید.
تموم شد.
به نظرم بهتر از این به بعد به معرفیه منوها و کاربردشون بپردازم.
بعد به معرفیه ابزارها.کاربردشون و تنظیمات خواهم پرداخت.
از این پست شروع میکنم از چنتا منوی Animation که تو کار مدلینگ کاربرد داره.چون من زیاد از انیمیشن سررشته ندارم.
شروع میکنم از attach to motion path از این منو با همکاریه منوی animation snap shop در کارهای مدلینگ برای تکثیر یک
جسم بر یک مسیر مثل ساخت دندانها بر روی فک استفاده میشه.
برای شروع یه Curve به صورت دلخواه البته از نوع cv مثل پایین بکشید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
و یه sphere هم درست کنید.حالا ابتدا sphere و بعد Curve رو انتخاب کنیدو این آدرسو دنبال کنید:
Animate>motion paths >attach to motion path رو بزنید تا sphere روی Curve قرار بگیره/
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا sphere رو انتخاب کنیدو این پنجره رو باز کنید:Animate>create animation snapshop> option box حالا این پنجره باز میشه:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این تنظیماتو انجام بدین:
option box time slider رو از قسمت time range انتخاب کنید.
حالا دکمه snapshot رو بزنید.
این تصویر ساخته میشه:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
تموم شد.
سلام.شاید با ابزارها nonlinear آشنا باشید.ابزارهایی که در کار مدل سازی واقعا به کرات ازشون استفاده میشه.
این جسمو تو عکس پایین ببینید.یه گلدان هستش که با twist به این شکل در اومده.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای استفاده از twist باید در ابتدا یه جسمی با اینگونه edge گذاری داشته باشید:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
شما چنین چیزی ندارین ولی خب مهم
یادگیری استفاده از ابزار.
حالا جسم رو انتخاب کنیدو این آدرسو برید:create deformers>nonlinear>twist
حالا جسم شما دارای یه خط در درونش خواهد بود:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا اون خط رو که اسمش twist1 هستشو انتخاب کنید و در قسمت chanel box روی twist1 کلیک کنید تا منوی اختیاراتش وا شه:
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا مقدار start angel رو که برابر 0 هستش رو 180 وارد کنید:
حالا جسم شما مثل جسم عکس اولی شده و برای از بین بردن خط twist جسمتونو انتخاب کنیدو به این آدرس برین:
edit>delet by type>history حالا جسم شما آمادس.
تموم شد.
خب بروبچ باحال انجمن و مایا کارا بازم برگشتم تا آموزشارو کاملتر و البته جامع تر و بیشترترتیپر کنم
که امیدوارم مورد توجه همه قرار بگیره.
فعلا
HOMAYOON.F
23-09-2009, 12:12
ایول خوب کاری میکنی...
بهش نیازه... این چند وقت هم جای آموزشات خالی بود...
الان سایت آموزشهای پایه ی هم مایا و هم مکس رو داره زیر نظر اساتید مجرب...
واقعا دستتون درد نکنه...
بسم الله الرحمن الرحیم
شبیه سازی برف
خب بروبچ میخوام این دوره ازآموزشاروبا یه شبیه سازی دینامیکی شروع کنم که اومیدوارم باهاش حال کنید
خب واسه این کاردوتا عکس نیازه که اینجا براتون آپشون کردم تا ازشون استفاده کنید.
مطمئنم که ساخت برف تو خیلی ازپروژه ها به درد میخوره
خب واسه شروع یه plane ازنوع nurbs بسازین واندازشوتو هرسه محور24 بزارین
سطحوانتخاب کنید وازمنوی particles گزینهemit from object بزنید تا یه emiter(ساطح کننده)روسطح ایجاد شه
خب حالا سطحوبازم انتخاب کنید وارتفاع شودرمحورy= 12 کنید
حالا دکمهplay روبزنید که دراینصورت میبینید که ذره ها درهمه محورها درحال پخش شدن هستند واسه کنترل
نحوه پخش شدن ذره ها امیترتونو انتخاب کنید و واردپنجره ویژگیهاش بشین .
سه تا تب داره که همون اولیه روباهاش کارداریم
emiter type رو از omni به surface تعغیر بدین حالا بازم ازاول play رو بزنید که متوجه میشین ذرات کل سطح رو پوشش دادند
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
خب حالا معلومه که ذرات دارن به سمت بالا حرکت میکنن ولی حرکت برفها باید نزولی باشه واسه اینکار خود سطح رو انتخاب کنید
و از ماژول surface به این آدرس برین
edit nurbs/reverse surface direction حالا اگه دوباره play کنید ذرات به سمت پایین حرکت خواهند کرد.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
خب شبیه سازی کامل شد ولی میمونه تکسچر که واسه این کار emiter رو انتخاب کنید و درپنجره ویژگیهاش تب particle shape
رو باز کنید و particle render type رو به sprites تغیر بدین و دکمه current render type رو بزنید تا اندازه sprites هارو مشخص کنیم
x=0.250
y=0.250
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
خب حالا sprites ها رو انتخاب کنید وبه این آدرس برید
particle/sprite wizard
تو این پنجره جای یکی از دوتا فایلی رو که براتون آپ کردمو بدین حالا
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
continue رو بزنید بازم بزنید
حالا تو این پنجره random رو انتخاب کنید و وارد صفحه بعدی بشین و apply رو بزنید
خب میتونید ذرات مشکی رنگو ببینید که میخوام رنگشونو سفید کنم
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
واسه اینکارم اول ذراتو انتخاب کنیدو و دوباره وارد پنجره ویژگیها
بشید.سربرگ particle shape رو باز کنید و زبانه add dynamic atributes رو پیدا کنید این پنجره واسه ایجاد ویژگیهای مخصوص شما
هستش .
حالا color رو بزنید تا یه پنجره دیگه واشه و از اونم add per particle atribute رو بزنید و دکمه add atribute رو بزنید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا یه ویژگی شخصی به جمع ویژگیهای ذرات ما اذافه شده.
اسمشم rgb pp هستش
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا روش راست کلیک کنید و گزینه create ramp رو انتخاب کنید حالا روی نوشته دوباره راست کلیک کنید و اینبار
array mapper1.outcolorpp /edit ramp رو بزنید تا پنجره تنظیمات رنگی ذرات واستون وا شه
تو این پنجره آبی و سبزو پاک کنید .
میمونه قرمز که اونم به سفید تعغیر بدین خب تموم شد.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا برا دیده نشدن خود سطحم میتونید انتخابش کنید و کلیدای ترکیبی ctrl+h رو بزنید تا hide شه
نکته:برا دیدن ذرات حتما باید وضعیت smooth shade all و همینطور hardware texture رو از shading فعال کنید.
ممنون از وقتتون
شرط میبندم که خیلی سخت نبود خیلی گردنم درد گرفته.
خب ایشاالله دفه بعد با ساخت ابرهای متراکم درخدمتیم.
اوه ببخشید دوتا فایلی که گفتم داشت از یادم میرفت اینم از اینا
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
سلام عزیزان اینبار با یه آموزش با حال اومدم که خیلی به نظر خودم باحال خوب با shader ها زیاد کارکردم یکم شبیه ابرای فیلم
ارباب حلقه ها شد.
البته یکم
میرم سراغ آموزش که با استفاده از fluid effects ها شروع میشه.
fluid effects/create 3d container
حالا یه container (ظرف) تو مرکز ایجاد میشه انتخابش کنید و پنجره ویژگیهاش رو باز کنید و برید سراغ این تنظیمات
ابتدا اندازه ظرف و میزان تقسیماتش برا این کار سربرگ fluidshape رو باز کنید
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بعدشم اینا رو تنظیم کنید از سربرگ contents metod
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا که شما میبینید پاین ظرف به صورت grid هست و برا غیر فعال کردنش این کارو بکنید از سربرگ display
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
خیله خب اول از منوی shading اینا رو فعال کنید smooth shade all و hardware texturing
و حالا ذوباره پنجره ویژگیهای ظرف رو باز کنید و بازم از تب fluid shape و اینبار سربرگ shading
این تنظیماتو از روی عکس انجام بدین
color
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
incandescence
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
opacity
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا سربرگ textures باز کنید و هر سه checkbox های
texture color
texture incandescence
texture opasity
رو فعال کنید
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این تنظیماتم تو همون سربرگ انجوم بدین تا کار تموم شه
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
البته توضیحاتی در مورد fluid effects ها بدم که میتونید خودتون باهاش بیشتر کار کنید
اونم استفاده از نوع ورودیها یا همان(input) هاست که سه تا هستند و هرکدوم هم تو سربرگ shading و color,incandescence ,
opacity قرار دارند شما همچنین با تنظیمات opacity نحوه نمایش ابرها تون رو تنظیم کنید
از سربرگ texture هم میتونید texture type رو تعغیر بدین و نوع اعمال تکسچرتون رو تنظیم کنید
و اما تنظیمات آخری که خیلی مهم تنظیمات مربوط به شکلگیری و پیکربندی ابرهاست
thershold
amplitude
ratio
frequency ratio
depth max
امیدوارم این آموزشم مفید بوده باشه.
بای
بای.
خب قبل از هرچیز باید از همه عذر بخوام به خاطر جابجایی عکسای آوزش قبلی آخه چون اسم عکسای این آموزش با آموزش
قبلی یکی بود این عکسا وقتی که داشتم آپشون میکردم تو persian gig اومدن نشستن به جای قبلیا
بازم ازهمه عذر میخوام
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.