مشاهده نسخه کامل
: باز نشدن درب cd-rom
kourosh_sos
07-01-2009, 20:07
با سلام خدمت تمامي دوستان عزيز بي مقدمه ميرم سر اصل مطلب من يک CD-ROM ايسوز 40X MAXدارم که يه مدتي بود که وقتي دکمه eject رو ميزدم تا سيني درايو بيرون بياد يکم طول ميداد و بعضي مواقع هم با تمام تلاشي که ميکرد بيرون نميومد و بايد دوباره eject رو ميزدم تا بيرون بياد حالا چند روزي هست که اصلا بيرون نمياد يعني هرچي تلاش ميکنه تا درب رو باز کنه نميتونه حالا ميخواستم بنده رو راهنمايي کنيد که چيکارش کنم تا درست بشه در ضمن براي تجربه شخصي خودم دوست دارم که خودم درستش کنم اگه آموزشي چيزي در مورد درست کردن CD-ROM ومرتبط با مشکل من هست به بنده معرفي کنيد ممنون ميشم .
befermatooo
07-01-2009, 20:48
منم همین مشکل رو دارم . علتش رو خوب نمیدونم والا
راه حلی که یک از دوستان بهم گفته اینه که توی این درایو همیشه یک سی دی باشه
علتش رو دوستان بهتر میدونن
Majid393
07-01-2009, 21:02
اتفاقا" منم همین مشکل رو دارم و میخواستم تاپیکش رو بزنم که دیدم دوستان زحمتش رو کشیدن ....... :دی
سی دی رام من هم دقیقا" همونیه که تو پست اول ذکر شده ......
حالا راه حل چیه ؟؟؟ :-/
ice boys
07-01-2009, 22:26
مثل اینکه اینجا همه یه مشکل رو داریم!!!!!
ولی مال من یکدفعه این مشکل پیش اومد و اولش سالم بود .
لطفا به ما چند نفر کمک کنید.:42:
کش هایی که در سی دی رام شما است ضعیف شده ! باید عوضش کنید !
میتونید از سوزن استفاده کنید برای باز کردن ! سوزن رو وارد اون سوراخ ریز کنید ...
ارمغان جنون
08-01-2009, 01:05
منم همین مشکلو داشتم البته واسه من sony بود بردم نمایندگیش درست کرد گفت واسه چرخ دنده هاش بوده!
sajed DJ
08-01-2009, 01:25
این مشکل تنها از یک جا ناشی میشه و اون ضعیف شدن و یا مشکل سیستم خروج یا همون eject هستش
این سیستم متشکل از این قطعاته :
1- dc motor که در قسمت جلویی درایو قرار داره
2- تسمه که نیروی موتور رو به چرخ دنده هایی منتقل میکنه
3- سیستم مکانیکی یه به وسیله یک تعداد چرخ دانده و بالشتکهایی کنترل و هدایت میشه
معمولا (بالای 90%) این مشکل از ضعیف شدن dc motor ناشی میشه که نمیتونه قدرت لازم رو برای غلبه بر آهنربای نگهدارنده cd تامین کنه و در گیر میکنه ولی موارد دیکه ای مثل افتادگی تسمه (منظورم همون شل شدنه ) و یا کثیفی بیش از حد سیستم مکانیکی هم میتونه باعث این مشکل بشه .
راه حل :
1- بهترین راه تعویض موتور هستش که کار بسیار ساده ایه و معمولا با هزینه کمتر از 1000 تومان مشکل حله(البته اگه مشکل از موتور باشه)
2- اگه دیدین تسمه همچین قرص و محکم سر جاش نیست و همچین یکم لق میزنه که خوب تکلیف مشخصه هزینش هم 250 تومنه (تازه اگه فروشنده گرون فروش باشه )
نکته :ممکنه تسمه قرص و محکم سر جاش باشه ولی چرب شده باشه که باید تسمه و فولی سر موتور و چرخ دنده رو باهم و توسط مایع ضرف شویه یه حالی بدین
3- تمیز کردن مکانیکی و سایر ادوات رو بزارین به عنوان آخرین تیر نجاتتون (یعنی اکه از 1 و 2 و 4 جواب نگرفتین)
این کار علت داره ، علتش هم اینه که تو کارخونه برای غلبه بر اصطکاک از یک سری گریس های خاص اسنفاده می کنن که با گریس های معمولی که تو دسترس ماست فرق داره و اگه مجبور به این کار شدین خبر بدین تا بگم چه گریسی میتونین استفاده کنین (الان نمیگم تا یه کم حالتون گرفته شه D-:)
4- راه حل چهارم رو خودم قبول ندارم چون اعتقاد دارم یکسری مشکلات بعدی رو پیش میاره ولی خوب بعضی وقت ها چاره ای نیست ، و این راه اینه که سیستم مغناطیسی قفل کننده دیسک رو ضعیف کنیم
برای این کار (در 98%) زیر برچسب روی درایو یک درپوش هست که باید اون رو باز کنیم و به آهن ربای زیر این درپوش برسیم ،بهترین راه برای باز کردن این در پوش فشار از داخله و در بقیه موارد (2%) احتیاج به این کار نیست و اهن ربا در داخل درایو و توسط یک نگه دارنده ای به شاسی درایو پیچ شده .
حالا باید این آهن ربا رو بشکنیم و سپس اون رو سرجاش بزاریم
و یا با قرار دادن مقوا بین اهن ربا و صفحه نگه دارندش (در صورت امکان) فاصله آهن ربا رو از دیسک زیاد کنیم
این یک سری از تجربیات من در حل این مشکل در طول چندسال تعمیرات بود که امیدوارم بتونین ازشون استفاده کنین و نتیجه بگیرین
هرجا هم که مشکل داشتین بگین تا اگه از دستم بر میومد کمکتون کنم.
kourosh_sos
08-01-2009, 15:22
این مشکل تنها از یک جا ناشی میشه و اون ضعیف شدن و یا مشکل سیستم خروج یا همون eject هستش
این سیستم متشکل از این قطعاته :
1- dc motor که در قسمت جلویی درایو قرار داره
2- تسمه که نیروی موتور رو به چرخ دنده هایی منتقل میکنه
3- سیستم مکانیکی یه به وسیله یک تعداد چرخ دانده و بالشتکهایی کنترل و هدایت میشه
معمولا (بالای 90%) این مشکل از ضعیف شدن dc motor ناشی میشه که نمیتونه قدرت لازم رو برای غلبه بر آهنربای نگهدارنده cd تامین کنه و در گیر میکنه ولی موارد دیکه ای مثل افتادگی تسمه (منظورم همون شل شدنه ) و یا کثیفی بیش از حد سیستم مکانیکی هم میتونه باعث این مشکل بشه .
راه حل :
1- بهترین راه تعویض موتور هستش که کار بسیار ساده ایه و معمولا با هزینه کمتر از 1000 تومان مشکل حله(البته اگه مشکل از موتور باشه)
2- اگه دیدین تسمه همچین قرص و محکم سر جاش نیست و همچین یکم لق میزنه که خوب تکلیف مشخصه هزینش هم 250 تومنه (تازه اگه فروشنده گرون فروش باشه )
نکته :ممکنه تسمه قرص و محکم سر جاش باشه ولی چرب شده باشه که باید تسمه و فولی سر موتور و چرخ دنده رو باهم و توسط مایع ضرف شویه یه حالی بدین
3- تمیز کردن مکانیکی و سایر ادوات رو بزارین به عنوان آخرین تیر نجاتتون (یعنی اکه از 1 و 2 و 4 جواب نگرفتین)
این کار علت داره ، علتش هم اینه که تو کارخونه برای غلبه بر اصطکاک از یک سری گریس های خاص اسنفاده می کنن که با گریس های معمولی که تو دسترس ماست فرق داره و اگه مجبور به این کار شدین خبر بدین تا بگم چه گریسی میتونین استفاده کنین (الان نمیگم تا یه کم حالتون گرفته شه D-:)
4- راه حل چهارم رو خودم قبول ندارم چون اعتقاد دارم یکسری مشکلات بعدی رو پیش میاره ولی خوب بعضی وقت ها چاره ای نیست ، و این راه اینه که سیستم مغناطیسی قفل کننده دیسک رو ضعیف کنیم
برای این کار (در 98%) زیر برچسب روی درایو یک درپوش هست که باید اون رو باز کنیم و به آهن ربای زیر این درپوش برسیم ،بهترین راه برای باز کردن این در پوش فشار از داخله و در بقیه موارد (2%) احتیاج به این کار نیست و اهن ربا در داخل درایو و توسط یک نگه دارنده ای به شاسی درایو پیچ شده .
حالا باید این آهن ربا رو بشکنیم و سپس اون رو سرجاش بزاریم
و یا با قرار دادن مقوا بین اهن ربا و صفحه نگه دارندش (در صورت امکان) فاصله آهن ربا رو از دیسک زیاد کنیم
این یک سری از تجربیات من در حل این مشکل در طول چندسال تعمیرات بود که امیدوارم بتونین ازشون استفاده کنین و نتیجه بگیرین
هرجا هم که مشکل داشتین بگین تا اگه از دستم بر میومد کمکتون کنم.
سلام
دوست عزيز شما که تو کار تعميرات هستي ميشه نحوه تعويض dc motor و موارد ديگر رو بصورت تصويري براي ما قرار بدهيد اگه اين کارو کنيد که ممنونتون ميشيم
sajed DJ
08-01-2009, 20:24
حقیقتش الان امتحاناتم شروع شده شدید هم تو درسهام عقبم
ولی رو چشم تو اولین فرصت این کار رو انجام میدم .
ولی کلا کار خیلی ساده ای هستش (فعلا یه توضیح کوچیک میدم تا بعد)
موتور به یه برد کم عرض که پشت پنل جلویی درایو هست به وسیله دو پایه خود موتور لحیم شده
شما اول باید پیچ های درایو رو باز کنید و کاور های فلزی اون رو از شاسی جدا کنید.
حالا اگه به زیر درایو نگاه کنید میبینید 2 تا برد هست که با یک کابل تخت به هم متصل شدن .
یکی برد اصلی هست که تقریبا 10*14 هست و دیگری 3*14 که ما با کوچیکه کار داریم
(البته توجه داشته باشین که نه تنها این اعداد ثابت نیستن بلکه بعضی از درایو ها دارای برد یک تکه هستن)
اکنون باید از بالای درایو به قسمت برد کوچک رو نگاه کنین و 2 پیچ کوچک که موتور رو به شاسی وصل کرده پیدا و باز کنین .
تسمه را از دور فولی موتور خارج کنین
برد کوچک توسط 2 ضامن کوچک پلاستیکی مهار شده و به آرامی این ضامن ها رو فشار بدین و برد رو آزاد کنین .
اگه مراحل بالا رو درست انجام داده باشین الان باید برد از شاسی رها شده و از جای خودش خارج بشه .
حالا میتونین به یک حویه و قلع کش پایه های موتور رو از برد جدا کنین و با یک موتور سالم تعویض کنین .
البته به دوستانی که دست به پیچ گوشتی خوبی ندارن توصیه میکنم اجازه بدن یک تعمیر گاه مناسب براشون این کار رو انجام بده
تا مجبور نشن خرج یه درایو نو رو رو دست خودشون بزارن .
موفقق باشین
kourosh_sos
10-01-2009, 16:25
داش ساجد ما بي صبرانه منتظر آموزشت هستيم خيلي کارم گيره
دوست عزيز اگه ممكنه اسم گريس و محل تهيه اون رو هم بگين
golmohammadi
22-01-2010, 20:07
نیازی به گریس وجود نداره
این مشکل 90 درصد به علت شل شدن تسمه میباشد
هر چند سعید خوب توضیح داد
ولی خودم سعی میکنم در اولین فرصت توضیحات کاملی بذارم
بهمراه عکس
kourosh_sos
22-01-2010, 20:27
دوست عزيز خوشحال ميشم يك آموزش تصويري از نحوه تعويض dc موتور و كلا سرويس يك اپتيكال درايو رو قرار بديد
golmohammadi
22-01-2010, 22:06
دوست عزيز خوشحال ميشم يك آموزش تصويري از نحوه تعويض dc موتور و كلا سرويس يك اپتيكال درايو رو قرار بديد
تو پست قبلیم هم گفتم
احتمال خراب شدن موتور خیلی کمتره
معمولا تسمه ها شل میشند ....
چون نیاز هست رایتر خودمو باز کنم و ازش دقیقا عکس بگیرم واسه همین اموزش تصویری نیاز به زمان بیشتری داره ....
kourosh_sos
23-01-2010, 11:53
دوست عزيز باز كننده اين تاپيك خود بنده بود و مشكلمم از تسمه بود و روزهاي اول درستش كردم ولي حالا شما كه وارد هستين ازتون خواهش ميكنم آموزش تعويض موتور سرويس كردن از قبيل اپتيك و تسمه و هر چيزي كه فكر ميكنيد يك جا بدرد ميخواره رو بصورت تصويري آموزش بديد مثلا الان من يك رايتر ايسوس دارم كه eject نميكنه من گفتم شما تسمش باشه عوض كردم درست نشد حالا بازش كردم ديدم مشكل از چرخدنده هستش كه باهم درگير شدن و حالا نميدونم بايد چيكار كنم
behjooei
23-01-2010, 12:41
اكثر درايورها بعد از يكسال اينجوري ميشن. من يه ايسوس و يه ال جي و يه سوزوكي دارم كه همگي اين مشكل رو دارند.
دوتاي اول CD Rom هستند و آخري DVD Writer .
golmohammadi
24-01-2010, 01:58
من گفتم اکثر مشکلات اجکت نشدن مربوط به تسمه میباشد
نه همه مشکلات ...
باید کس که دی وی دی رایترو باز میکنه خودش تشخصی بده
اونم میشه تشخصی داد که باید مفصل توضیح بدم ...
به قول دوستمون الان اکثر رایترهای معمولی و ارزون قیمت بعد از مدتی اینطوری میشند
اکثرا 1 سال گارانتی دارند
که بعد از 15 ماه خراب میشند ...
kourosh_sos
29-01-2010, 22:14
داداش چي شد اين آموزش؟
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.