ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : نكات و ترفندهاي خودتان را 3dsmax در اينجا به اشتراك بگذاريد



saber1370
21-05-2008, 22:19
سلام به همه ... هر كسي اطلاعات يا نكاتي رو در مورد 3dsamx مي nدونه و احساس مي كند ديگران از آن بي اطلاع هستند در اين مكان قرار بده:31:

saber1370
21-05-2008, 22:20
من شروع میکنم
RE: نكات و ترفندهاي خودتان را 3dsmax در اينجا به اشتراك بگذاريد اولين نكته را با ايجاد يك اسكريپت براي پائين آوردن كاركشي از cup در زمان استفاده مكس آغاز مي كنم
ابتدا notepad را باز كرده و كد زير را در آن قرار دهيد .

کد:

if (isnetserver()) do sysinfo.maxpriority = #low

سپس آن را با نام serverpriority.ms ذخيره كنيد و در اين شاخه قرار دهيد

کد:

max_root\Scripts\Startup

حالا وضعيت cpu خود راچك كنيد البته بوسيله taskmanager

saber1370
21-05-2008, 22:21
دوست داريد با سرعت هرچه تمام تر يك modifyer نسبت داده شده به يك object را روي ديگر object اعمال كنيد. خوب ساده است كافي است تا modifyer را روي object كشيده و ماوس را رها كنيد . چناچه كليد ctrl را در اين زمان نگاه داشته باشيد هر تغييري در modifyer اول رخ دهد برروي ديگر object ها اعمال مي شود

saber1370
21-05-2008, 22:24
این هم یه سری نکته در مورد حرکت نماها در صحنه :
با گرفتن alt و سپس گرفتن دکمه وسط موس می توانید دوربین ( نماهای پیش فرض ) را دور جسم مرکزی بچرخانید .
در این حرکت شما خود دوربین را حرکت می دهید و مرکزیت آن ثابت است .
حال اگر ctrl را بگیرید و سپس دکمه وسط را بگیرید و حرکت دهید ، دوربین ثابت می ماند و مرکزیت آن تغییر می کند .
گرفتن کلید ctrl باعث می شود که این حرکت سریعتر انجام شود .

saber1370
21-05-2008, 22:24
فرق نمای user را با Perspective می دانید ؟
نمای Perspective مانند نمای پیش فرض دوربین عمل می کند ، در یک چنین نماهایی نمی توان حداکثر zoom را برای ویرایش vertex ها داشت . حتماً به این مشکل رسیده اید که در نمای Perspective پس از کمی zoom دیگر نمی توان zoom کرد یا پس از مقداری zoom کردن جسم همانند اینکه از دوربین رد شده باشد محو می شود . اما نمای user همانند نماهای top , front , left , .... عمل می کند و حداثر جزئیات را برای ویرایش به نمایش در می آورد . البته حرکت کردن در نمای user به دلیل فرمول بندی خاص آن نما بسیار سخت است .

saber1370
21-05-2008, 22:25
این هم یک سری hotkey برای 3ds max :
m : باز کردن پنجره material editor
8 : باز کردن پنجره Environment and Effects
F8 : خاموش و روشن کردن کمک یار برای ابزارهای سه گانه ( حرکت ، چرخاندن ، تغییر سایز )
shift + z : برگرداندن نماهای پیش فرض به حالت قبلی خود .
F10 : باز کردن پنجره تنضیمات رندر
برای اطلاع از همه hotkey ها می توانید از منوی help ، گزینه hotkey map را انتخاب کنید و با حرکت دادن موس روی دکمه های مجازی عمل آنها را در کنار آنها بخوانید .
سعی کنید کار با hotkey ها را فرا بگیرید تا در هنگام طراحی وقت خود را صرف حرکت دادن موس نکنید .

saber1370
21-05-2008, 22:26
حتما تا حالا براتون پیش اومده که می خاین توی یک صحنه شلوغ از یک قسمت خاص رندر بگیرین و بعضی از ابجکت ها میان جلوی دوربین و مزاحمتون میشن. یک راه حل اینه که اونا رو مخفی کنین. راه حل بهتر اینه که توی تنظیمات مربوط به دوربین گزینه Clip Manually رو در قسمت Clipping Planes فعال کنین. حالا دو Plane (صفحه) در میدان دید دوربینتون ایجاد میشه و به این صورت هر چیزی که بین این دو صفحه قرار بگیره رندر می شه و با تنظیم کردن فاصله این دو صفحه می تونیم آبجکت هایی که جلوی دوربین قرار گرفتن رو در رندر حذف کنید.

hadi665
21-05-2008, 22:26
تا پیک جالبیه اما صابر جان قبلا مهام این تاپیکو زده بود
اما در کل خوبه

saber1370
21-05-2008, 22:27
اینم یه ترفند کوچولو که امیدورارم تکراری نباشه
تا حالا شاید براتون پیش اومده باشه که بخواین یه صحنه شلوغ را ترسیم کنیدو هنگام جابه جایی
سیستم شما خیلی به کندی صحنه رو جا به جا کنه در این مواقع دو کلید Op را از صفحه کلید فشار بدید
مشکلتون حل میشه

saber1370
21-05-2008, 22:28
تا حالا شده به خودتون بگید کاشکی میشد رنگ خاکستری محیط و منوهای 3ds Max رو عوض کرد؟
البته انتخاب این رنگ حکمتی داشته چون این رنگ در دراز مدت باعث کمتر خسته شدن چشم نسبت به رنگهای دیگه میشه.
ولی تنوع هم چیز خوبیه، پس...
از منوی Customize گزینه Customize UI and Default Switcher رو انتخاب کنید، در پنجره جدید باز شده در منوی سمت راست 4 حالت وجود داره که یکی از اونها رو میتونید انتخاب کنید.
ضمنا فقط برای مکس 9 به بعد این گزینه وجود داره.
امیدوارم خوشتون اومده باشه.

saber1370
21-05-2008, 22:37
تا به حال شده بخواهید از یک صحنه رندر کنید اما قسمتهایی از گوشه های آن را نمی خواهید رندر شود ، پس از تعیین دوربین و حذف دید آن قسمتها در نمای پیش فرض دوربین ، رندر می کنید ، اما باز لبه هایی از آن قسمتها در رندر گیری نشان داده شده در صورتی که در نمای پیش فرض اینگونه نیست . برای حل این مشکل ، بر روی نام نما ( Perspective و یا camera ) راست کلیک کنید و از منوی باز شده show safe frame را تیک بزنید ، حال نمای شما در بین چند مربع قرار می گیرد که شما می توانید با تعیین زاویه ، دوری و نزدیکی دوربین ، قسمتهای اضافه را حذف کنید .

saber1370
21-05-2008, 22:38
اگر شما با يك محيط بزرگ سروكار داريد . ابتدا object هاي خود را يكي ذخيره كرده و در محيط جديد به صورت XRef وارد كنيد
اگر شما تنظيمات خيلي پيچده اي براي رندتان داريد و مي خواهيد در مواردي ديگر از آن استفاده كنيد بهتر است . آنهارا به صورت يك render preset ذخيره كنيد .
وقتي با meshsmooth و turbosmooth كار مي كنيد بهتر است در محيط مقدار itteration صفر باشد و براي render itteration دو يا هر مقداري كه دوست داريد ( تفاوت را احساس خواهيد كرد )

saber1370
21-05-2008, 22:39
تا حالا شده یک صحنه ای که نیاز به رندر کردن دارد را طراحی کرده باشید اما از پایان کار مطلع نباشید . و بخواهید چند رندر تست انجام دهید . برای این کار شاید اندازه تصویر را کوچک کنید . شاید پارامتر های تنظیمان رندر را حداقل قرار دهید . اما مواردی هست که همین تست ها نیز چندین ساعت به طول می انجامد .
برای این کار 3ds max یک راه حل ساده ایجاد کرده . آن هم ساخت یک تصویر با نورهای داخل صحنه به اندازه همان پنجره ای که در آن کار می کنید .
برای این کار روی اسم نما ( top ، Perspective و ... ) راست کلیک کنید و از منوی views ، گزینه active shade را انتخاب کنید . نتیجه راضی کننده است .

saber1370
21-05-2008, 22:40
تا حالا شده بخواهید ببینید نور شما که دارای خط تابش هستند ( target ) به کجا نگاه می کنند .
برای این کار نور خود را انتخاب کنید ، بر روی آن راست کلیک کرده و از منو tools 2 ، گزینه set view to selected light را انتخاب کنید . می بینید که نمای شما به نمای نور تغییر می کند و شما می توانید همانند یک دوربین از آن استفاده کنید . در ضمن گوشه سمت راست پایین برنامه نیز برای تنظیمات نور تغییر مناسب می کند تا شما هر چه راحتتر با آن رفتار کنید .

saber1370
21-05-2008, 22:41
حتماً موقع کار با پالیگان ، پس از انتخاب چند پالیگان ، مشاهده کرده اید که سیستم تعداد پالیگان انتخابی شما را گزارش می دهد ، اگر بخواهید قبل از اینکه وارد قسمت editable poly شوید از تعداد کل vertex ها و polygon ها مطلع شوید می توانید بر روی اسم نمای فعال راست کلیک کنید و گزینه show Statistics را انتخاب کنید .
این عمل اطلاعات خوبی از جسم در حال طراحی را به شما نشان می دهد .

SSS_HHH_OOO
22-05-2008, 00:24
خیلی خوب بود...... من هم به زودی چندتا نکته میذارم....

saber1370
29-05-2008, 22:47
برای کشیدن خط صاف در مکس باید زمان رسم خط، کلید شیفت رو نگه دارید، تا خط شما فقط در جهتهای افقی و عمودی حرکت کنه

saber1370
29-05-2008, 22:53
برای صفر کردن اعداد قابل تغییری که کنار اونها (سمت راستشون) دوتا فلش به سمت بالا و پایین داره (Spinnerها) کافیه روی یکی از اون فلش ها کلیک راست بکنید.
این یکی از اون یکی آسونتره ولی از اون خیلی پرکاربردتره!

saber1370
29-05-2008, 22:56
آيا ميشه configure را با يك راست كليك باز كرد ؟
جواب بله است... كافي است روي يكي از ابزار مربوط به نماها راست كليك كرده مثل zoom تا اين كادر به شما نمايش داده شود

hadi665
29-05-2008, 23:07
صابر جان دمت گرم نکات خوبی رو اشاره میکنی
آفرین

saber1370
29-05-2008, 23:14
خواهش میکنم انجام وظیفه هست

saber1370
29-05-2008, 23:15
چیکار کنیم شما که دست به قلم نمیشین
تو کار روباتو از این چیزا هستین!:31:

b3dnet
29-05-2008, 23:56
ممنون صابر جان باهال بود کلی استفاده کردم الان میرم و اون ترفند cpu انجام میدم....

saber1370
30-05-2008, 09:14
خواهش میکنم
اگه ترفندی بلدین دوستتان بزارین

saber1370
30-05-2008, 09:25
در مورد فرق 3ds max 32 bit با 3ds max 64bit مطالبی هست که جا دارد به عرض برسانم .
تا حالا hdri به گوشتان خورده ؟
HDRI مخفف high dynamic range image می باشد که با سیستم 64bit سازگار است ، قرار دادن عکس هایی برای باز تاب نور بر روی Object ها برای هر چه بیشتر واقعی نشان دادن تصاویر رندر شده ، حرف من در مورد عکسهایی اندازه مثلاً 4000*4000 می باشد .
3ds max 64bit نیز برای همین موضوع و موارد مشابه ساخته شده است . cpu ، 64bit برای انجام اینگونه محاسبات در نظر گرفته شده ، قدرت رندر بالا ، سرعت در انجام محاسبات رندر ، استفاده بهینه از رم و ....
متأسفانه در ایران به دلیل آشنا نبودن اکثر کاربران خانگی از توانایی های این cpu ، کاربرد چندانی ندارد . و اکثر برنامه های کرک شده ایرانی نیز پس از 2 سال ورود این cpu هنوز برای سیستم های 32 بیت تعیین شده اند .

saber1370
30-05-2008, 09:26
اين هم يكسري از كليدهاي ميانبر

Snaps Action Table :
Snap To Edge/Segment Toggle : Alt+F10
Snap To Endpoint Toggle : Alt+F8
Snap To Face Toggle : Alt+F11
Snap To Grid Points Toggle : Alt+F5
Snap To Midpoint Toggle : Alt+F9
Snap To Pivot Toggle : Alt+F6
Snap To Vertex Toggle : Alt+F7

Main UI :

Adaptive Degradation Toggle : O
Align : Alt+A
Angle Snap Toggle : A
Arc Rotate View Mode : Ctrl+R
Auto Key Mode Toggle : N
Background Lock Toggle : Alt+Ctrl+B
Backup Time One Unit : ,
Bottom View : B
Camera View : C
Clone : Ctrl+V
Cycle Active Snap Type : Alt+S
Cycle Selection Method : Ctrl+F
Cycle Snap Hit : Alt+Shift+S
Default Lighting Toggle : Ctrl+L
Delete Objects : .
Disable Viewport : D
Display as See-Through Toggle : Alt+X
Environment Dialog Toggle : 8
Expert Mode Toggle : Ctrl+X
Fetch : Alt+Ctrl+F
Forward Time One Unit : .
Front View : F
Go to End Frame : End
Go to Start Frame : Home
Hide Cameras Toggle : Shift+C
Hide Geometry Toggle : Shift+G
Hide Grids Toggle : G
Hide Helpers Toggle : Shift+H
Hide Lights Toggle : Shift+L
Hide Particle Systems Toggle : Shift+P
Hide Shapes Toggle : Shift+S
Hide Space Warps Toggle : Shift+W
Hold : Alt+Ctrl+H
Isometric User View : U
Left View : L
Lock User Interface Toggle : Alt+0
Material Editor Toggle : M
Maximize Viewport Toggle : Alt+W
MAXScript Listener : F11
New Scene : Ctrl+N
Normal Align : Alt+N
Open File : Ctrl+O
Pan View : Ctrl+P
Pan Viewport : I
Percent Snap Toggle : Shift+Ctrl+P
Perspective User View : P
Place Highlight : Ctrl+H
Play Animation : /
Quick Align : Shift+A
Quick Render : Shift+Q
Redo Scene Operation : Ctrl+Y
Redo Viewport Operation : Shift+Y
Redraw All Views : `
Render Last : F9
Render Scene Dialog Toggle : F10
Restrict Plane Cycle : F8
Restrict to X : F5
Restrict to Y : F6
Restrict to Z : F7
Save File : Ctrl+S
Scale Cycle : Ctrl+E
Select All : Ctrl+A
Select Ancestor : PageUp
Select and Move : W
Select and Rotate : E
Select By Name : H
Select Child : PageDown
Select Children : Ctrl+PageDown
Select Invert : Ctrl+I
Select None : Ctrl+D
Selection Lock Toggle : Space
Set Key Mode : '
Set Keys : K
Shade Selected Faces Toggle : F2
Show Floating Dialogs : Ctrl+`
Show Main Toolbar Toggle : Alt+6
Show Safeframes Toggle : Shift+F
Show Selection Bracket Toggle : J
Snap To Frozen Objects Toggle : Alt+F2
Snaps Toggle : S
Snaps Use Axis Constraints Toggle : Alt+D, Alt+F3
Sound Toggle : \
Spacing Tool : Shift+I
Spot/Directional Light View : Shift+4
Sub-object Level Cycle : Insert
Sub-object Selection Toggle : Ctrl+B
Top View : T
Transform Gizmo Size Down : -
Transform Gizmo Size Up : =
Transform Gizmo Toggle : X
Transform Type-In Dialog Toggle : F12
Undo Scene Operation : Ctrl+Z
Undo Viewport Operation : Shift+Z
Update Background Image : Alt+Shift+Ctrl+B
View Edged Faces Toggle : F4
Viewport Background : Alt+B
Virtual Viewport Pan Down : NumPad 2
Virtual Viewport Pan Left : NumPad 4
Virtual Viewport Pan Right : NumPad 6
Virtual Viewport Pan Up : NumPad 8
Virtual Viewport Toggle : NumPad /
Virtual Viewport Zoom In : NumPad +
Virtual Viewport Zoom Out : NumPad -
Wireframe / Smooth+Highlights Toggle : F3
Zoom Extents All Selected : Z
Zoom Extents All : Shift+Ctrl+Z
Zoom Extents : Alt+Ctrl+Z
Zoom In 2X : Alt+Shift+Ctrl+Z
Zoom Mode : Alt+Z
Zoom Out 2X : Alt+Shift+Z
Zoom Region Mode : Ctrl+W
Zoom Viewport In : [, Ctrl+=
Zoom Viewport Out : ], Ctrl+-


Track View

Add Keys : A
Apply Ease Curve : Ctrl+E
Apply Multiplier Curve : Ctrl+M
Assign Controller : C
Copy Controller : Ctrl+C
Expand Object Toggle : O
Expand Track Toggle : Enter, T
Filters : Q
Lock Selection : Space
Lock Tangents Toggle : L
Make Controller Unique : U
Move Highlight Down : Down Arrow
Move Highlight Up : Up Arrow
Move Keys : M
Nudge Keys Left : Left Arrow
Nudge Keys Right : Right Arrow
Pan : P
Paste Controller : Ctrl+V
Scroll Down : Ctrl+Down Arrow
Scroll Up : Ctrl+Up Arrow
Snap Frames : S
Zoom : Z
Zoom Hrizontal Extents Keys : Alt+X

saber1370
31-05-2008, 09:38
آيا ميشه configure را با يك راست كليك باز كرد ؟
جواب بله است... كافي است روي يكي از ابزار مربوط به نماها راست كليك كرده مثل zoom تا اين كادر به شما نمايش داده شود