ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : [آموزشی] ساخت منظره در Quest3D - سطح پیشرفته



dark_dragon
13-05-2008, 18:35
سلام.
این آموزش رو قبلا در قالب یک pdf نوشته بودم. گفتم اینجا هم بذارمش تا دوستان این سایت هم ازش استفاده کنند.
حجم فایل اجراییش کمی زیاد بود بنابراین نتونستم براتون آپلودش کنم.
-+----------------------+-----------------------+-----------------------+-

در این آموزش قصد دارم تا کاری مانند تصویر زیر بسازیم :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


کار را با قرار دادن یک کانال Start3DScene شروع می کنیم.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
و آن را بصورت زیر تنظیم کنید :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

برای ساخت Terrain می توانید از نرم افزارهای سه بعدی مانند 3Ds Studio Max و ... استفاده کنید و Terrain ی مانند شکل زیر ایجاد کنید :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

شکل و تکسچر این Terrain بستگی به سلیقه شما دارد و اینکه می خواهید جنگلتان چگونه باشد.

بعد از ساخت این Terrain آن را به فورمت X یا 3ds تبدیل کرده و از طریق گزینه Import در منوی File ، آن را وارد محیط برنامه کنید. می بینید که در قسمت گروه ها ، این مدل بصورت یک پروژه جداگانه درآمده است ، بنابراین محتوایش را کپی کرده و در پروژه اصلی با نام StartGroup قرار دهید. سپس پروژه دوم را پاک کنید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
برای تمیز تر درآمدن کار می توانید این کانالها را درون یک پوشه قرار دهید. برای انجام این کار ، کلیه کانالهای مربوطه را انتخاب کرده و با کلیک راست بر روی یکی از آنها ، گزینه Place in new folder را انتخاب کنید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا نوبت به ایجاد نور می رسد. چون ما می خواهیم یک محیط باز را ایجاد کنیم ، بهتر است از نور Directional یا جهت دار استفاده کنیم. طرز کار با این نور بسیار ساده است بگونه ای که تنها با چرخاندن آن ، می توانید نور را از جهات مختلف به تمام صحنه خود بتابانید.

این منبع نور در قسمت Channel List در اختیار شما قرار دارد ( Light ).
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
من در اینجا یک زاویه چرخش به دلخواه به این منبع داده ام. شما هم می توانید با چرخاندن آن ، بهترین زاویه تابش نور به محیط خود را پیدا کنید.


بعد از قرار دادن آن در یک پوشه جداگانه ، نوبت به ایجاد دوربین می رسد.

ایجاد دوربین در اینجا بسیار ساده تر از چیزیست که فکرش را می کنید. تنها کافیست یک کانال Camera را در پنجره قرار دهید و مختصات مکانی و چرخشی آن را در بهترین حالت و سلیقه خود قرار دهید تا تصویرتان در زاویه دلخواه قرار گیرد :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
بسیار خوب ؛ تا اینجا کار بسیار ساده بود. حتی شاید شما را خسته کرده باشم. ولی از این به بعد نوبت به قسمتهای جذاب کار میرسد.

یک کانال 3D Render به محیط اضافه کرده و آن را به Start3DScene متصل کنید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا به مسیر زیر بروید :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در اینجا انواع زیادی از درختان در اختیار شما قرار دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. در قسمت Plants نیز می توانید از گیاهان نیز استفاده کنید. البته شما می توانید بجای استفاده از این مدلهای آماده ، خودتان درختان و گیاهانی که مورد نظرتان است را ایجاد کنید ولی پرداختن به آن موضوع از بحث فعلی ما خارج است.

یکی از درختان را به دلخواه انتخاب کرده و در محیط قرار دهید :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
دقت کنید که حتماً این گیاهان و درختان را به کانال 3D Renderی که در بالا ساختیم متصل کنید.

اگر پوشه های درخت کمی به هم ریخته بود ، خودتان آنها را مرتب کنید.



علاوه بر این کانالها ، کانال دیگری برای مشخص کردن شیء زیرین این مدلها ایجاد می شود :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ما در اینجا باید یک میانبر از مدل Terrain را به CollisionObject متصل کنیم. برای ساخت میانبر ، باید بر روی کانال مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Create Shortcut را انتخاب کنید.

من در اینجا از دو نوع درخت و یک نوع گیاه استفاده کرده ام :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ما تمام کانالها فوق بجز کانال Nature را به یک کانال 3D Render متصل کرده و آن را به کانال Start3DScene وصل می کنیم.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا به بخش Path/Nature بروید.

می بینید که سه نوع درخت و گیاهی که ایجاد کرده بودیم ، در لیست مربوطه موجود می باشند :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
حالا گزینه Paint Mode را فعال کنید.

با بردن ماوس بر روی Terrain می توانید درختی که با کلیک در آن نقطه خواهید داشت را ببینید :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
ما در تصویر بالا از حالت پیشفرض تکی (single) استفاده کردیم ولی شما می توانید از حالت area استفاده کنید.
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
گزینه های Size و Density به ترتیب محدوده و فشردگی را مشخص می کنند :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
در این قسمت نیز می توانید اندازه مدلی که می خواهید ایجاد کنید و همچننین چگونگی پراکندگی آن را تعیین کنید که برای ایجاد درخت و گیان ، بهترن حالت پراکندگی ، حالت Random است.



گزینه های randX ، randY و randZ نیز اختلاف اندازه اتفاقی در سه محور x,y,z را مشخص می کنند.

حالا با درختان و گیاهانی که ایجاد کرده اید ، Terrain را پوشش دهید :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
از طریق بخش Anim وارد تنظیمات دوربین شده و مه بار بصورت زیر برای آن فعال کنید :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
شما به دلخواه خود می توانید شروع و پایان مه را با استفاده از گزینه های Fog Start و Fog End مشخص کنید.

گزینه Fog Type نیز نوع مه را مشخص می کند که فعلا با آن کاری نداریم. با استفاده از گزینه Fog Color هم می توانید رنگ مه را تغییر دهید.



در مسیر زیر می توانید افکت تصویری Bloom را در پروژه خود مورد استفاده قرار دهید بدن صورت که اولین کانال این مجموعه را به کانال Start3DScene و بعد از دو کانال دیگر متصل کنید :
[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
این افکت ، تنظیماتی نیز دارد که با استفاده از آن می توانید شدت تأثیرگذاری افکت را کاهش یا افزایش دهید :


محتویات کانال Expression Value در مسیر StartGroup:\Bloom\Downsampled 4x image\ را به 0.1 تغییر دهید.


در صورت تمایل می توانید افکتها و امکانات دیگری نیز به پروژه خود اضافه کنید.

بسیار خوب ، خسته نباشید.

کار ما تمام شد.

اگر مایل بودید ، می توانید دوربین را در مسیر های مختلف حرکت دهید تا کار را بصورت یک انیمیشن زیبا ببینید.
-+----------------------+-----------------------+-----------------------+-

این هم از آموزش.
امیدوارم برایتان مفید بوده باشد.

hadi665
13-05-2008, 22:47
ممنون دوست عزیز
یکمی از quest خوشم اومدا :31:

ehsan_wwe
14-05-2008, 14:28
از امروز میرم تو کار ساختن یک بازی استراتژیک
خونه درخت و بقیه هم ماننند این روی زمین قرار بدم ؟

dark_dragon
14-05-2008, 15:03
خواهش می کنم.

بله مثل همین میتونید انجام بدید ولی با این روش متاسفانه شما نمیتونید برخورد رو به تک تک آبجکت ها تشخیص بدید. البته فکر کنم با ray بشه. خودم تستش نکردم.

ehsan_wwe
14-05-2008, 23:55
باید چی کار کرد تا آبجکت از روی زمین راه بره و سربالایی و سرازیری هم رد کنه ؟

dark_dragon
15-05-2008, 08:14
بهترین کار اینه که از دوربین Walkthrough استفاده کنید. (در قسمت دوربین ها).
اگر خواستید شیوه کار این دوربین رو هم براتون توضیح میدم.

hadidevil
15-06-2008, 11:29
آقا دستت درد نکنه
ولی میشه توضیح بدی که میشه ما همه کارها رو با نرم افزارهای مربوطه (3ِd Max. Maya ....) انجام بدیم چطور میتونیم یه بازی بسازیم
لطفا اگه میشه یه توضیح بدید ممنون میشم

dark_dragon
15-06-2008, 19:50
خواهش می کنم.
شما نمیتونید تمام کارها رو در نرم افزارهای سه بعدی انجام بدید. باید ببینید با چه انجینی می خواهید کار کنید و اون انجیم چه امکاناتی رو به شما میده. اگر بخواهیم با همین کوئست کار کنید می توانید مدل ها و مپ خودتون رو (مرحله) در نرم افزارهای سه بعدی طراحی و در کوئست ایمپورت کنید.

hadidevil
15-06-2008, 20:47
ممنون از جوابت
حالا میتونی به عنوان مثال ساخت اتاق پیچ در پیچ که توی اون امکان باز کردن در و شکستن باشه باید چیکار کنم من زیاد از این نرم افزار سردر نمی یارم

ممنون میشم بتونی راهنمایی کنی

dark_dragon
16-06-2008, 06:57
ساخت اتاق رو که باید در نرم افزارهای دیگر مثل مکس انجام بدید.
ولی در مورد شکستن در من تاحالا ندیدم بشه چنین کاری با کوئست کرد. ولی اگر بخوای در باز بشه خیلی راحت برای آبجکت در یک کالیشن ریسپونسر ایجاد می کنید و با یک شرط کار تمام است.

hadidevil
17-06-2008, 12:25
دیگه توی این نرم افزار که دیگه احتیاجی به برنامه نویسی نداره
میگم اگه بتونی راهنمایی کنی من بعد از ساختن همه کاراکترها توی مکس و.. اونو توی این برنامه به بازی تبدیل کنم
یکم اگه بتونی عملی تر بگی خیلی خوب میشه
ممنون

dark_dragon
17-06-2008, 15:56
آخه من نمیدونم شما چقدر با کوئست بلدی کار کنی.
برای اینکه کاراکترت رو بیاری باید اونو با استفاده از character studio در مکس اسکلت بندی کنی یا همان bip . بعد ایمپورتش کنی تو کوئست. خود کوئست که نمونه برای حرکت دادن کاراکترهای biped شده داره که میتونی از اون استفاده کنی.
منظورت رو از تبدیل کردن به بازی متوجه نمیشم. یعنی من بگم که چطوری داخل کوئست یک بازی بسازی ؟؟

hadidevil
17-06-2008, 17:41
حالا برنامه خوبی رو میشناسی که فقط آدم فکرش رو توی ساخت کاراکترها با نرم افزارهای دیگه بزاره و بدون برنامه نویسی و امکانات بالا(هوش مصنوعی) بهش بشه داد
این هوش مصنوعی پیشفرضه این 3D game Studio که زیاد جالب نیست
منم که از برنامه نویسی خوشمم نمیاد

dark_dragon
17-06-2008, 21:28
والا من هنوز چنین برنامه ای ندیدم که بدون برنامه نویسی چنین امکاناتی رو در اختیار کاربر قرار بده. آنریل هم که کانال کشی هست این چیزاش کد نویسیه ! به نظر من با همین کوئست کار کن و lua رو قشنگ یاد بگیر. چون برای هوش مصنوعی 200% لازمش داری.

hadidevil
18-06-2008, 08:33
به هرحال دستت طلا

aliscan
18-06-2008, 10:31
سلام:5:
کسی هست که یه بازی معروف نام ببره که با Quest3D ساخته شده باشه؟ راستی در بازی جی تی آی چه ابزاری برای ساخت این بازی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته؟
این نرم افزار coll چیه که اصلا گیر نمیاد ؟فکر کنم توی بازی جی تی آی از همین استفاده کردند؟
اگه کسی می دونه لطفا جواب بده
با تشکر:40:

hadidevil
18-06-2008, 13:49
اصلا بپرسی کسی با این نذم افزار بازی ساخته
dark_dragonجان اگه ساختی عکسش رو بزار اینجا

Moh3en_DDD
18-06-2008, 13:54
اصلا بپرسی کسی با این نذم افزار بازی ساخته
dark_dragonجان اگه ساختی عکسش رو بزار اینجا

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]


برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید

hadidevil
18-06-2008, 14:51
محسن جان منظورم از بجه های همین فرومه

hadidevil
18-06-2008, 15:23
حالا محسن خان شما واردی من چندتا سوال کنم
1.چطور میشه وقتی همه کارها رو ا نرم افزار های دیگه انجام داد اینارو توی quest 3D امپورت کنم و به بصورت یه بازی در بیارم فکر کنم از این Game Studio سخت تر باشه !؟
فکر نکنم دیگه توی این احتیاجی به برنامه نوسی داشته باشه

aliscan
18-06-2008, 19:30
اصلا بپرسی کسی با این نذم افزار بازی ساخته
dark_dragonجان اگه ساختی عکسش رو بزار اینجا

سلام:5:
طبق تحقیقاتی که انجام دادم با coll بازی نمی سازن مدلهای بازی رو می سازن , یه مدل ساز سه بعدی هستش که از مزایاش اینه که مدلها رو با حجم کم داخل بازی میاره
مثل جی تی آی:درخت , پل, ساختمان و ... رو با این نرم افزار ساختن
ممنونم
با تشکر:40:

hadidevil
20-06-2008, 15:41
اگه همون جا که آق محسن اون لینک رو دادن نگاه میکردی دیگه این سوال رو نمیپرسیدی