PDA

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : اصطلاحات موسیقی و آهنگ سازی



armin-radin
28-01-2008, 21:35
سلام دوستان این تاپیک رو زدم چون خیلی به درد میخوره مخصوصا اونایی که از موسیقی زیاد سر در نمیارن
اینجا ما اصطلاحات انواع موسیقی پاپ،رپ،ار ان بی،متال و... معرفی میکنیم تا بقیه هم با این اصطلاحات اشنا بشن.

armin-radin
28-01-2008, 21:51
برای استارت تاپیک من چند تا از اصطلاحات شعر رپ رو میگم اگه زیادوارد بحث سبکای دیگه نمیشن ببخشید چون از رپ بیشتر سر در میارم
مثلا beat دادن یعنی اهنگ های بدون خواننده
hip hop: اهنگ های اجتمایی رو بیشتر میگن هیپ هاپو خودش هم یه سبکه مثل اهنگ هایی که یاس میخونه از دوستان میخوام در مورد هیپ هاپ بیشتر توضیح بدن
diss : به اهنگ های کل کل میگن دیس
و cover : اهنگی که بیتاش واسه کس دیگه ای هست
و feat :دو یا چند خواننده که با هم میخونن میگن feat
دوستان من زیاد وارد نیستم به اصطلاحات و این هایی که گفتم امکان داره اشتباه باشه ازتون خواهش میکنم اگه اصطلاخایی که من گفتم ایراد داره شما بگین و اگرم خودتون اصطلاحات رو بلد هستید بازم بگید تا همه استفاده کنن. من این روزا خیلی گیر این اصطلاحات هستم مخصوصا رپ اگه امکان داره برای شروع اول از اصلاحات رپ شروع کنیم .
ممنونم :11:

L O V A B
29-01-2008, 22:28
فقط راجع به کاور بگم که اینی شما گفته درست + اینسترومنتال آهنگ های یک آلبوم رو که واسه دانلود می ذارن ، به اونها هم کاور می گن..

بحث خیلی وسیعی رو راه انداختی آرمین جان..

من می تونم کمک کنم! ولی نه اینجوری که مقاله بنویسم..

اگه دوستان سوالی راجع به اصطلاحات رپ و هیپ هاپ (Slang) داشته باشن ، می تونن تو تاپیک لغت مورد نظر رو بگن تا من و دیگر عزیزان واسش معنی کنیم.

به عنوان مثال :

نیگا(نیگر) : که تکه کلام 2PaC هستش به معنی ؛ سیاه پوستی که یه سگ داره دوره گردن سگش یه قلاده طلایی بسته شده..

armin-radin
30-01-2008, 20:15
ممنونم ارمین جان
این تاپیک رو اتفاقی زدم بحثشم خیلی طولانیه و مطلباش %100 مفیده

مفاله لازم نیست هر کس هرچی میدونه چه یکی چه 100 تا هر وقت خواست بذاره تا همه استفاده کنن و با درخواست هم موفقم که در مورد چیزهایی که نمیدونن، درخواست بدن .
از هر سبکی میتونید تو این تاپیک بزارید بعد از اینکه تاپیک کامل شد دایرت المعارف موسیقی p30 درست میکنیم.

armin-radin
06-02-2008, 20:11
راک اند رول (از انگلیسی rock and roll=تکان دادن و غلت‌زدن) نام گونه‌ای موسیقی بود که در دهه ۱۹۵۰ در جنوب آمریکا رایج شد و به سرعت در تمام آمریکا و بعد اروپا و جهان محبوبیت یافت.

بعدها این موسیقی باعث پدید آمدن گونه‌های دیگری مثل راک شد و اکنون نام راک اند رول بیشتر برای اشاره به همان صورت اول آن یعنی موسیقی دهه ۱۹۵۰ و اوائل ۱۹۶۰ (تقریباً قبل از ظهور بیتل‌ها) بکار میرود.

از کسانی که این نوع موسیقی را بنا نهادند می‌توان از بادی هالی و الویس پریسلی نام برد.

کسانی که از این سبک موسیقی استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

بادی هالی
الویس پریسلی
بیل هالی
چاک بری
گروه بیتل ها
رولینگ استونز
باب دیلان
جونی میشل
جیم موریسون
پل سیمون
نیل یانگ
التون جان
دیوید بووی
جان لنون
جانی کش
كوروش يغمايي

و......

armin-radin
20-02-2008, 22:04
راک
گونه‌ای موسیقی عامه‌پسند که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی در امریکا با نام راک اند رول شکل گرفت و از نظر تأثیرات اجتماعی و گستردگی شنوندگانش در بین انواع موسیقی بی‌همتا است. نام راک کوتاه شده عبارت راک اند رول است و از فعل to rock در زبان انگلیسی به معنای جنباندن و تکان خوردن می‌آید. از اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی نام راک اند رول صرفاً به موسیقی دهه ۵۰ و ۶۰ اطلاق شده ولی نام راک همچنان به‌عنوان نام فراگیر این گونه (که شامل راک اند رول هم می‌شود) به‌کار می‌رود. این موسیقی در بلوز ریشه دارد.
نخستین ترانه‌ای که واجد مشخصه واقعی راک اند رول بود و به نحوی مبداء این نوع موسیقی به شمار می‌آمد، Rock Around The Clock یا راک بیست و چهار ساعته نام داشت که در سال ۱۹۵۴ توسط بادی هالی اجرا شد و در فیلم جنگل تخته سیاه (۱۹۵۴-ریچارد بروکس)مورد استفاده قرار گرفت.

armin-radin
20-02-2008, 22:08
راک اند رول که یکی از سبکهای تاثیر گذار و متداول در موسیقی راک است، روندی غیر قابل پیش بینی را طی کرده در ابتدا زمانی که راک بازها موسیقی «کانتری» و «بلوز» را با هم تلفیق کردند، راک دارای مشخصه‌های بارزی مثل آنارشیسم بود ولی بعدها با گذشت زمان، این مشخصه نادیده گرفته شد و این نوع موسیقی به سمت کسب مهارت و ایجاد تحول رفت. از موسیقی پر انرژی Chuck Berry گرفته تا هارمونیهای زیبای بیتلز و موسیقی روح نواز Otis Redding همه و همه در گروه راک اند رول قرار گرفت. اما راک اند رول جذابیت موسیقیایی خودشو فقط برای چند سال حفظ کرد.با گوناگونی بسیاری که در سبکهای مختلف راک به وجود اومد، به قول بعضی از متخصصین هسته اصلی راک از هم پاشید.
==Pop-Rock==پاپ-راک یکی از عمده ترین شاخه‌های موسیقی محسوب می‌شود که به طور کلی به هر نوع موسیقی پاپ ساخته شده پس از دوران جذب راک اند رول به پاپ، Pop rock می‌گویند. از ویژگیهای این سبک ملودیک و گیرا بودن موسیقی اونه و تکیه اون بر موسیقی لاینقطاع که با چیره دستی نواخته میشه. از گروههای مشهور فعال در این سبک که تعداد اونا کم هم نیست می‌تونم به Everly Brothers، Madonna و Rowed House اشاره کنم.

armin-radin
20-02-2008, 22:09
Soft Rock
گرچه سبک سافت راک در اوائل دهه هفتاد پایه گذاری شد اما زمزمه‌های آن از اواخر دهه شصت آغاز شده بود. سافت راک موسیقی ملایمیه که بیشتر تکیه بر خواننده و ترانه سرا داره تا نوازنده؛ تجاری نگاه کردن به موسیقی یکی از ویژگیهای این سبکه. سافت راک تا حدی متمایل به پاپ-راک است اما با فضایی ملایمتر و نرمتر. گروههایی مثل «کارپنترز» و «شیکاگو» تکیه بر موسیقی ساده و ملودیک داشتند و در طول حیات خود با تهیه کنندگان مختلفی هم کار کردند. در طول دههٔ هفتاد، سافت راک بازار موسیقی را تحت تاثیر خود قرار داد و به طور جدی موسیقی تلفیقی هم عصر خودشو دچار دگرگونی کرد .

fuse
21-02-2008, 17:16
تشکر
مطالب جالبی بود

armin-radin
21-02-2008, 21:37
ممنون fuse جان
______________
Grunge
سبکی که اوج درخشش اون در دهه ۹۰ اتفاق افتاد و تبدیل به محبوب ترین سبک هارد راک این دهه شد و این درخشش نتیجه خلاقیت Kurt Cobain و بقیه اعضای Nirvana بود. سبکی که از دل the Stooges و Black Sabbath برخاست و حاصل ترکیب موسیقی punk و Heavy metal بود و البته گرایشش بیشتر به سمت پانک بود تا Heavy metal؛ بخصوص در انتخاب اشعار و نوع اعتراض موسیقیاییش. اما در نحوه نواختن ریف‌ها به Heavy metal شباهت بیشتری داشت. این سبک دارای دو نسل و دورهٔ مشخص است: نسل اول شامل گروه‌های Green River، Mud honey وSound garden میشه که این موج هنوز هم ادامه داره و ریف‌های آن سنگین تر و خشن تر از ریف‌های دورهٔ دومه. مشهور ترین گروه از موج دوم Nirvana است که موسیقی آن ملودیک تر از سایر گروه‌های Grunge است و مهمترین ویژگی اون stop-start زیاد اونه. متاسفانه در کشور ما Nirvana رو فقط متعلق به سبک Alternative Metal می‌دونن و به تبع اون هر گروهی رو که در موسیقیش stop-start به کار می‌بره به این سبک مربوط می‌دونن؛ البته سبک‌های موسیقی هارد راک و متال آنقدر متنوع اند که به سختی میشه مرزی مشخص بین اونا کشید.

armin-radin
21-02-2008, 21:38
Alternative Rock
آلترنیتیو راک یکی از شاخه‌های راک است که تمام گروهای پست پانک (Post Punk) رو از اواسط دهه هشتاد تا اواسط دهه ۹۰ تحت تاثیر خودش قرار داده. Alternative Rock شامل سبکهای گوناگونی میشه: از ملودیهای زیبای Jangle Pop گرفته تا ملودیهای خشن و یک نواختIndustrial Metal.

armin-radin
21-02-2008, 21:39
Hard Rock
از نظرِ اکثریت دست اندر کاران موسیقی، دو سبک هارد راک و هوی متال مشابه هستند. چرا که شباهتهای بسیار زیادی بهم دارند. در هر دو مورد صدای خشن گیتار کاملا قابل تشخیص است و بطورِ معمول نقش اساسی را در گروه، خواننده اجرا می‌کند که معمولا وظیفه نواختن سازی را هم به عهده دارد. اگر چه تفاوتهای اساسی نیز دیده میشود از جمله لزوم وجود ریتم در پس زمینه موسیقی هارد راک. در صورتی که این ویژگی در موسیقی هوی متال دیده نمی‌شود بلکه این نوع موسیقی بر صدای خشن گیتار و ریتمهای کوبه‌ای تکیه دارد. هارد راک در اواخر دههٔ ۶۰ رشد خودشو رو آغاز کرد و بعنوان یک موسیقی روان گردان باب شد و تحولی در زمینه موسیقی راک ایجاد کرد. در هارد راک کمتر از Blues از بداهه نوازی استفاده میشه و در عین حال به خشونت سبک هوی متال نیست. اگرچه همون سولوهای طولانی و همان صداهای خشن در هارد راک نیز هست . در این سبک این ریتمها و ریفها هستند که بیشترین اهمیت را دارن و باید به بلندترین شکل ممکن نواخته بشوند. اسکورپیینز (انگلیسی: The Scorpions) گروه هارد راک آلمانی است که با فروش بیش از ۲۵۰ ملیون آلبوم جایگاه خودش را به عنوان یکی از موفق‌ترین گروه‌های راک قاره اروپا ثبت کرده‌است. این گروه از پرفروشترین گروههایراک و همچنین موسیقی به شمار میرود. رودلف شنکر (آواز و گیتار الکتریک) این گروه را با حضور کارل-هینز فولمر (گیتار لید)، لوتار هیمبرگ (گیتار بیس) و ولفگنگ دزیونی (درام) در سال ۱۹۶۹ در هانوور تشکیل داد. سپس در سال ۱۹۹۱ برادر کوچک شنکر به نام میخایل (گیتار لید) و دوست صمصیمی‌اش کلوز مین (آواز) به گروه پیوستند. در سال ۱۹۷۲ گروه موفق شد اولین آلبومشان را به نام «Lonesome Crow» ضبط کند.
ُScorpions آهنگهای زیبا و پرطرفدار زیادی از جمله ((Still Loving you))و ((Are You The One)) و ((A Moment In A Million Years)) را اجرا کردند که باعث محبوبین آنان گشت.
اسکوررپیونز از معدود گروههای راک دنیا میباشد که کنسرت و تورهای بزرگی اجرا میکند.
هرچند اسکورپیینز در دهه ۷۰ میلادی نیز شناخته شده بود (مخصوصآ در ژاپن)، اما بیش از هر چیز با ترانه‌های «Rock You Like a Hurricane» در سال ۱۹۸۴ و «Wind of Change» در سال ۱۹۹۰ به شهرت رسید

armin-radin
21-02-2008, 21:40
Punk Rock
اعضای پانک عقاید آزادیخاهانه شون رو از طریق هنرهای مختلف ابراز می‌کنن، که مهمترین اونها موزیک ه. همچنین نقاشی، شعر، و داستان کوتاه. پانک‌ها از این طریق از خلاقیتشون برای به نمایش گذاشتن نارضایتیشون از ظلمها و استبداد حاکم بر جامعه، استفاده می‌کنن. موسیقی پانک دارای Lyric‌های خشمگین و تند و سریعیه ، در مورد مدرسه((Academy ، ناخشنودی از شرایط اجتماعی، ارتباطها ((relationships، و مسائل خانوادگی. یکی دیگه از مشخصات این سبک اینه که بعضی از آهنگهاش به کوتاهی ۲ دقیقه‌است. ولی حتی تو این زمان کم، آهنگهاش می‌تونن حس خواننده رو منتقل کنن- که این آهنگها معمولا خشم و عصبانیت رو نشون می‌دن. هدف این موزیک شوک آوردن، اهانت کردن، و حمله کردن به دیدگاههای عام است!
طرز لباس پوشیدن punk‌ها هم بیانگر دیدگاه این سبک ه. پانک‌ها خودشون رو به شکلی در می‌آرن که خارج از عرف باشه؛ به این ترتیب حسی که نسبت به جامعه دارن، و همچنین ظلم‌ها و فقر در جامعه رو منعکس می‌کنن. اونها از وسایل معمولی ای مثل دکمه، تیغ، سوزن، و تکه‌های پارچه به عنوان سمبل حس‌هایی که می‌خوان بیان کنن، استفاده می‌کنن. پانک بودن کمک می‌کنه که هر کس بتونه فردیت (شخصیت) خاص خودش رو پیدا کنه، بدون اینکه از طرد شدن یا مورد قبول واقع نشدن بترسه.
برای مثال، روی کلاه sweatshirt پانکی، تکه‌ای پارچه دوخته شده که کلمهٔ Unity روی آن نوشته شده‌است... این معانی مختلفی می‌تونه داشته باشه، و در راس- خواستن وحدت در جامعه. و ژاکت جین پاره پوره‌ای که روی اون کلمه‌های مختلفی نوشته شده که نشون دهندهٔ سختیها، دردها، و ظلمهاییه که جامعه ایجاد می‌کند، می‌باشد. پارگی لباس پانکها منعکس کنندهٔ فقر در جامعه و همچنین خشم است! در بین دختر و پسرهای punk شلوار جین‌هایی که رنگ و روشون رفته هم زیاد دیده می‌شه. بعضی از دخترها در پانک دامن‌های کوتاه یا شلوار چرم هم می‌پوشن؛ همچنین گاهی آرایش غلیظ، ولی خلاف عرف. موهاشون رو به رنگ‌های عجیب غریب می‌کنن، و به صورت نا مرتب یا به حالات غیر معمول در می‌آرن- درست خلاف اون چیزی که تو جامعه مورد قبوله!
گروه‌هایی مثل The Velvet Underground و The Silver Apples با ترکیب کردن هنر، ایده آل‌های ضدارزش، و تقابل فرهنگی، با موزیک Rock & Roll، تاثیر شگفتی در بوجود اومدن Punk Rock در دههٔ ۷۰ داشتند. در اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰، رویدادهای اجتماعی، مانند جنگ ویتنام، تورم، و بیکاری، در موسیقی اون دوران خودش رو منعکس می‌کرد. در حالی که موسیقی جدی تر می‌شد، اما ارتطباتش با مسایل روزمره زندگی کم می‌شد و در بیشتر حالت فرار از واقعیات می‌گرفت. در همین زمان بود که گروههای پانک در انگلیس با تاثیر گرفتن از این جو، و همچنین با کمک از موسیقی بعضی ازگروه‌های آمریکایی، رو به گسترش رفتند. از اولین و مشهورترین این گروهها ، The --- Pistols بود.
اشعار پانک بیشتر به محکوم کردن طبقهٔ اشراف انگلیس و بی صداقتیشون، و همینطور به اعتراض‌های ناامیدانه و خشونت بار بر مسایل و مشکلات اجتماعی، می‌پرداخت. در سال ۱۹۷۶، مدیر گروه The --- Pistols، مصاحبه‌ای با BBC ترتیب داد، که در آن اعضای The --- Pistols عقایدشون رو رک و راست، و در خیلی از مواقع توهین آمیز به عموم ابراز کردند. در پی این مصاحبه وزیر آموزش و پرورش انگلیس و هیات مدیرهٔ هنر لندن، مخالفتشون رو با پانک‌ها نشون دادند و به مردم ”قول دادند“ از پانک‌ها جلوگیری کنند!!
و بعد از همین مصاحبه بود که پانک‌ها با مخالفت بیشتر عموم در انگلیس و به تدریج در اروپا مواجه شدند. اما این مخالفت نتیجهٔ عکس داشت و تعداد بیشتری رو نیز به سوی خود جلب کرد. پانک باعث می‌شد مردم نگاهی به برخی حقایق بیاندازند، و عموم مردم از چیزی که می‌دیدن خوششون نمی‌اومد. (مثل اون جملهٔ سینوهه که می‌گه: ”ممکن است لباس و زبان و رسوم و آداب و معتقدات مردم تغییر کنه، اما حماقت آنها عوض نخواهد شد؛ و در تمام اعصار می‌توان به وسیلهٔ گفته‌ها و نوشته‌های دروغ مردم را فریفت. زیرا همانطور که مگس عسل را دوست دارد، مردم هم دروغ و ریا و وعده‌های پوچ را که هرگز عملی نخواهد شد دوست می‌دارند.).... در کل پیام اصلی پانک این بود که هر کس، خودش باشه....

armin-radin
21-02-2008, 21:41
Metal موسیقی متال
یکی از زیرشاخه‌های اصلی راک، سبک متال است که امروزه خود به عنوان یک شاخهٔ اصلی شناخته می‌شود.از موسیقی متال که به علت خشن‌بودن آواها به این نام خوانده می‌شود، به خودی خود زیر شاخه‌های متعددی منشعب شده‌است. دههٔ هشتاد میلادی دوران شکل‌گیری کامل‌تر و تعالی این سبک به حساب می‌آید. یکی از گروههای شاخص دههٔ هشتاد گروه امریکایی متالیکا با سبک هوی متال را می‌توان نام برد. موسیقی متال می‌خواهد در اشعارش اعتراض را به گونه مستقیم بیان کند.اولین گروه سبک متال بلک سبت با خوانندگی جان آزی آز بورن می‌باشد
موسیقی هوی متال از تکنیکی ترین ، فی ترین و فلسفی ترین موسیقی‌ها ی جهان است. مفهوم شعرهای هوی متال همان طور که قابل لمس هست اعتراض امیز هم هست ولی با تاسف تمام درجامعه ما از ان بعنوان موسیقی مبتذل یاد می‌کونند و این موسیقی را بی ارزش مینامند(کسانی که این نقد را می‌کنند هیچی از موسیقی نمی‌دانند)شاید خیلی‌ها نمی‌دا نند که چرا گروههای هوی متال از چهره‌های مستهجن استفاده میکنند :موسیقی ای که حرفش دقاع از حقوق بشر،اعتراض یا خیلی چیزهای دیگر است باید چهره‌های اعتراض امیز داشته باشند
موسیقی متال نه تنها اشعار تو خا لی --- وعشق نیست بلکه در مورد مساعل مختلف از جمله سیاسی، فرهنگی اجتماعی وحتی افسانه‌ای هم سخن به میان اورده و عاری از جملات بی معنی که موضوع اصلی موسیقی‌هایی مثل .......شده‌است.موسیقی که در عین سنگینی حرف خود را بیان می‌کند. متال ، واژه‌ای که هر کدام از ما به نوعی با آن آشنا هستیم . تیپ ظاهری که اکثرا با نام متال یا هوی در بین قشری از مردم وجود دارد یا موسیقی سنگین و گوش خراش یا رفتار ضد هنجار و ارزش ... همه و همه تصوراتی است که از متال برداشت میشود ولی اصل و ریشهٔ این کلمه چیست و چه کسی یا کسانی آن را پایه گزاری کردند؟
انسان امروز باخو گرفتن به زندگی ماشینی خود را فراموش کرده و به همان ابزارکاری خود تبدیل میشود . بی توجهی و بی احساسی وی را فرا گرفته و دیگر به ارزشها و قوانین پایبند نیست و به همه چیز بی اعتنا میشود . مکاتب و مذاهب عده کمی را دور خود جمع کرده اندو نافرمانی به حد اکثر رسیده و عدالت از بین رفته و تفکر مردم از آنها گرفته شده و زندگی ساختگی به آنها تزریق میشود درین میان عده‌ای می‌آیند و سخن از عدالت به میان می‌آورند و از حقوق پایمال شده انسانها سخن میگویند، محیط جدید امروزی را به آنها معرفی میکنند و از خطرها آگاه میسازند و روز به روز انسانهای زیادی را از مرگ معنوی و روحی نجات میدهند و جنبش عظیم متال را پایه گزاری میکنند
متال ی موسیقی عادی نیست بلکه یک جنبش عظیم فکری و تحولی درونی برای انسانهاست . جنبشی که از حقوق افراد دفاع میکند و قصد دارد با نشان دادن پستی‌ها و رذالت‌ها انسان را در مسیر اصلی خود هدایت کند و با ابزار سخت خود ، سخت ترین انسانها را فرو میریزد و انسان متکی به نفس و تفکر خویش را به وجود می‌آورد
زندگی از آن ماست تا آن را به شیوهٔ خودمان زنگی کنیم " این عده از هر عنصری اسنفاده میکنند تا اعتراض خود را نشان دهند ، از نوع لباسی که به تن میکنند از مدلهای ریش و موگرفته تا برخوردهای اجتماعی ، ... همه و همه نشانهٔ اعتراض آنها به زندگی تزریق شده و واهی است
ولی تفکرات غلط و اشتباه در مورد متال چگونه شکل میگیرند که عده‌ای آن را ناهنجار و موسیقی خشونت می‌خوانند متال پس از جنگ جهانی دوم پایه گزاری شد ، واقعه‌ای که بر روی همهٔ کشورهای جهان مخصوصا کشورهای اروپایی تاثیر بدی گذاشت و همه ملتها با مشکلات جدی روبرو شدند . جنگ فرزندان خود را بلعید و قهرمانان میدان‌های نبرد با وجود رشادتهای فراوان کنار گذاشته شدند و فساد همه جا را پر کرد و این آغاز زندگی بی محتوا و خالی از ارزش برای انسان بود و به تدریج انسان را از هالهٔ انسانیت خارج کرد . حکومت‌های سیاه به بهره کشی سیاسی و اقتصادی از مردم پرداختند و زدگی آنها از آنها گرفتند "اینک جهان رفته و من تک مانده‌ام ، پروردگارا! یاری ام ده ! به امید مرگ نفسم را در سینه حبس میکنم ، پروردگرا خواهش میکنم یاری م ده تاریکی زندانی ام کرده ، همه آنچه میبینم ، ترس و وحشت مطلق نه یاری زیستن ندارم نه توان مردن ، در دام افتاده در درون خود " متال یک عامل اساسی در برابر خفقان و سکوتی بود که دولتها به وجود آوردند ، با صدای بلند و کوبنده فریاد میزد و حقوق خود را طلب میکرد و مردم را آگاه می‌ساخت " گرگهای قدرت به در خانه ات کمین کرده‌اند می‌شنوی؟ چون سایه به دنبال تو هستند به زودی فرو می‌نشانی اشتهایشان را آنها می‌بلعند زیر چکش‌های عدالت خورد خواهی شد، به خاطر قدرت!"۳ درین زمان حربه حکومت‌های سیاه به کار گرفته شد و سعی بر این داشت که چهره این موسیقی را نزد مردم خراب کنند و مردم را نسبت به آن بی اعتماد کنند ، آلیس کوپر تحت فشار قرار گرفت و مورد تمسخر مورم شد ، آزی آزبرن به جرم شیطان پرستی !!! به دادگاه کشیده شد ، بزرگانی چون فردی مرکوری مورد انتقادهای شدید قرار گرفتند و ... با این وجود این جنبش به کار خود ادامه داد و موفق شد بر این توطئه‌ها پیروز شود و این سبب شد که مخالفان این موسیقی به فکر توطئه‌ای دیگر برای بد نامی این موسیقی بی افتند و آن آسیب از درون بود ، انحرافات و اختلا فات به وجود آمد ، عقاید بی ارزش مطرح شد و کیفیت اشعار پایین آمد و مفاهیم پوچ و بعضا عاشقانه جای اشعار والا و گرانقدر راجر واترز ، جیمز هتفیلد ، رونی جیمز دیو ، آزی آزبرن ، اریک آدامز و ... را گرفتند تا اینکه امروزه از هر صد گروه متال ، تنها یک گروه اصیل وجود دارد و این عاملی شد تا با نام متال هر سوء استفاده‌ای بکنند و از ارزش و اعتبار این موسیقی بکاهند، کرت کوبین‌های زیادی دست به خود کشی زدند و آلیس کوپرهای زیادی گوشه نشینی را اختیار کردند، اکنون افتخار«هیم» اشعار عاشقانه این گروه‌است و این چیزی نبود جز آجر دیگری در دیواری که پینک فلوید از آن برایمان میخواند ما هیچ پرورش و هدایت افکار نمی‌خواهیم" در کلاس گوشه نشینی موقوف ، معلم‌ها دست از سر بچه‌ها بردارید همه ماجرا فقط آجر دیگری است در دیوار و شما هم فقط آجر دیگری در دیوار هستید"۴ و مواد مخدر که یکی از مسائلی بوده که از دیر باز مورد نکوهش بزرگان متال بوده در صورتی که امروزه هیچ کسی بدون استفاده ازین مواد توهم زا در یک کنسرت متال حاضر نمیشود ! این مسئله‌ای است که استخوان متال را به لرزه در می‌آورد و گروههای متال د ست نشانده بار سنگینی برای آن میشوند که تحمل آن بسیار دشوار است این‌ها تمامی مسائلی بود که سبب به وجود آمده افکار مختلف در مورد متال شده و طرفداران واقعی این موسیقی در حالی که در بین سیل متال بازان منحرف و گمراه غرق شده‌اند ، منتظر می‌مانند تا کس دیگری بیاید و برای آنها بخواند " و آنگاه خدایان هوی متال را آفریدند و دیدند که خیر بود گفتند بنوازید با صدایی فراتر از جهنم و ما عهد بستیم چنین کنیم وقتی بازندگان میگویند کارت تمام است بدان دروغی بیش نیست خدایان هوی متال را آفریدند و هرگز نخواهد مرد ! "

armin-radin
21-02-2008, 21:43
Metal متال و شا خه‌ها و زیر شا خه ها
زیر مجموعه‌های ریتم متال شاخه‌هایی هستند طبق طوری که می‌بینید:

Traditional Metal
Heavy Metal
Doom Metal
DEATH metal
Black Metal
Progressive Metal
Industrial Metal
N.W.O.B.H.M
Christian Metal
Thrash/Speed Metalتا اینجای بحث بعضی از اصطلاحات رپ که به نظرم ناقص مونده و معرفی راک و انواع راک بحث کردیم بعد از این انواع موسیقی متال هم بحث میشود منتظرل باشید:20:

moein_drj
21-02-2008, 21:49
armin-radinجان دست درد نکنه داری زحمت میکشی... ولی تاپیک معرفی سبکها با مثال داریم...
فکرکنم بهتر باشه راجب اصطلاحات فنی صحبت شه...
منم اگه تونستم کمک میکنم...

armin-radin
22-02-2008, 19:41
armin-radinجان دست درد نکنه داری زحمت میکشی... ولی تاپیک معرفی سبکها با مثال داریم...
فکرکنم بهتر باشه راجب اصطلاحات فنی صحبت شه...
منم اگه تونستم کمک میکنم...
ممنون معین جان ولی تا اینجا که بحث رو بردم جلو با اجازت تمومش که کردم میریم سر اصطلاحات فنی که از اونجا به بعد باید به صورت پرسش و پاسخ باشه یعنی اصطلاحهایی که نمیدونیمرو بگیم و جوابشو هم بگیریم اینجوری من تنهایی به هیچ جا نمیتونم برسم که هرچی اصطلاح فنی هست مثل مقاله در بیارم و بذارم اینج لواب جان هم گفتن که برای اینکه اینجا راه بیفته باید همه همکاری کنن منم اگه اصطلاحات فنی رو بذارو و ببنینم که کسی نه نظر میده نه استقبال میکنه صددرصد ناامید میشم و ...
موفق باشی:11:ا

fuse
22-02-2008, 22:02
دستت درد نکنه ولی هیچی سبکه رپ اونم رپ فارس نمیشه ...

armin-radin
23-02-2008, 10:45
دستت درد نکنه ولی هیچی سبکه رپ اونم رپ فارس نمیشه ...
رپ و تازگیا هم rnb راک ایرونی هم داره پیشرفت میکنه

Traditional Metal : از اولین شاخه‌های متال که ایجاد شد. گروه‌های بسیاری باعث به وجود آمدن این موزیک شدند. نام دیگر این شاخه True Metal به معنی متال واقعی است. این شاخه توسط گروهها و شخصهایی از قبیل Judas Priste, Savatage, Metal Church بوجود آمده‌است.
Queen بی شک گروه افسانهای کویین را باید جز برترین گروههای راک کلاسیک دانست. این گروه به رهبری فرخ بورسالا که ایرانی اولاصل بود و بعدها بنام فردی مرکوری تغیر نام داد در اواخر دهه ۶۰ میلادی تشکیل شد . دوران طلایی گروه را باید دهه ۷۰ میلادی دانست.زیرا فرم هنری گروه از این دهه به بعد بسوی نوعی سادگی رفت و گروه بنوعی بشکل یک گروه پاپ راک در آمد.آنچه منتقدان آنرا پست مدرنیسم میدانند.البته این فرایندی بود که بسیاری از گروههای راک سنگین مانند metallica در دهه ۹۰ میلادی دنبال کردند.
گروه پینک فلوید Pink Floyd از بزرگترین گروههای راک کلاسیک است که از اواخر دهه ۶۰ میلادی فعالیت خود را در سبک منحصر بفرد space rock آغاز کرد.اعضای اولیه پینک فلوید عبارت بودند از سید بارت, راجر واترز ,ریچارد رایت و نیک میسن .عده‌ای واترز را لیدر گروه میدانند اما بی تردید تفکر و سبک هنری گروه را باید در زوایایی ذهن نا متعارف و خلاق بارت جستجو کرد که به شدت تحت تاثیر انواع مواد مخدر و توهم زا بود و سرانجام بارت ر ا قربانی کرد. بهترین آلبومهای گروه از نظر نویسنده:

darkside of the moon
wish you were here
animals
the wall
division bellموزیک در اینجا بصورت آروم همراه گیتار آروم هستش. بعضی اوقات این شاخه به پاور متال POWER METALشناخته می‌شوند.گروههای این شاخه: Defender, Iron Fire, Metalium, Risk, Manowar, Spirit Web

armin-radin
23-02-2008, 10:46
Heavy Metal : اسکورپیینز (انگلیسی: The Scorpions) گروه Hard Rock/Heavy Metal آلمانی است که با فروش بیش از ۲۵۰ ملیون آلبوم جایگاه خودش را به عنوان یکی از موفق‌ترین گروه‌های راک قاره اروپا ثبت کرده‌است. این گروه از پرفروشترین گروههایراک و همچنین موسیقی به شمار میرود. رودلف شنکر (آواز و گیتار الکتریک) این گروه را با حضور کارل-هینز فولمر (گیتار لید)، لوتار هیمبرگ (گیتار بیس) و ولفگنگ دزیونی (درام) در سال ۱۹۶۹ در هانوور تشکیل داد. سپس در سال ۱۹۹۱ برادر کوچک شنکر به نام میخایل (گیتار لید) و دوست صمصیمی‌اش کلوز مین (آواز) به گروه پیوستند. در سال ۱۹۷۲ گروه موفق شد اولین آلبومشان را به نام «Lonesome Crow» ضبط کند.
ُScorpions آهنگهای زیبا و پرطرفدار زیادی از جمله ((Still Loving you))و ((Are You The One)) و ((A Moment In A Million Years)) را اجرا کردند که باعث محبوبین آنان گشت.
اسکوررپیونز از معدود گروههای راک دنیا میباشد که کنسرت و تورهای بزرگی اجرا میکند.
هرچند اسکورپیینز در دهه ۷۰ میلادی نیز شناخته شده بود (مخصوصآ در ژاپن)، اما بیش از هر چیز با ترانه‌های «Rock You Like a Hurricane» در سال ۱۹۸۴ و «Wind of Change» در سال ۱۹۹۰ به شهرت رسید.
Metallica بی شک پر طرفدارترین و شناخته شده ترین باند موسیقی متال در جهان و مخصوصا ایران گروه متالیکا است.این گروه به رهبری لارس اولرک درامر دانمارکی اولاصل گروه در سال۱۹۸۲ تاسیس شد و اولین آلبوم خود را در سال ۱۹۸۳ بنام kill them all به بازار عرضه گرچه نمی‌توان متالیکا را گروهی کاملا خلاق و دارای سبکی منحصر بفرد دانست ولی بی تردید متالیکا بخا طر توانایی‌های کم نظیرش در آهنگ سازی و تنظیم مدرنترین آثار ترش متال از رقبای خود همیشه یک سر و گردن بالاتر بوده‌است. متالیکا همانطور که خودش اذعان کرده بشدت تحت تاثیر گروههای متال دهه۷۰ و مخصوصا گروههای موج نوی هوی متال انگلیسی قرارداشته و می‌توان گفت متالیکا این جریان را تقویت کرد و آن را به کمال رساند. نویسنده دوران طلایی گروه را دهه۸۰ میلادی میداند. یعنی زمانی که گروه چهار آلبوم موفق خود را عرضه کرد.گرچه نمی‌توان تمام آثار متالیکا بعد از این دوره را کم ارزش دانست ولی افت هنری گروه بعد از این دوران که بیشتر به علت تغییر سبک حساب نشد ه و فرار افراطی اش از آهنگسازی مدرن به سوی نوعی سادگی و تکیه بیشتر برجلوه‌های دیداری بود کاملا مشهود است .آلبوم loadخود دلیل روشنی بر این ادعا است, بطوری که بعضی منتقدان متالیکا ی واقعی را متالیکای دهه۸۰ میدانند

armin-radin
23-02-2008, 10:48
Doom Metal : در اینجا گروهای همچون Black Sabbath, Paradise Lost, Anathema فعالیت دارند. در خلاف بقیه ریتم‌ها ممکنه در دوم متال اشعار بصورت داستان و کلمه‌ای بیان شود. نام اصلی این شاخه دوم دث DOOM DEATH هستش که در کنار شاخه دث متال قرار می‌گیرد. از گروههای بسیار معروف این شاخه گروه اپث OPETH هست..گروههای این شاخه: Black Sabbath, Crowbar, Winter, *Abdullah*, My Dying Bridge, Iron Man

armin-radin
23-02-2008, 10:48
DEATH metal : بهترین و قوی ترین شاخه در موسیقی متال ریتم دث متال است. دث متال توسط گروه دث ایجاد گردید. به همین دلیل اسم این دث متال شد. از گروههای خدایی که در قوی شدن این موسیقی فعالیت کردند گروههای DEATH, Deicide, Morbid Angel, Entombed, Obituary می‌باشند. هدف در اشعار به خوبی قابل تشخیص است. گروهای این شاخه: At The Gates, In Flames, Iron Maiden, Entombed

armin-radin
23-02-2008, 10:49
Black Metal : موسیقی بلک از گروههایی همچون Venom, Bathory, Meyhem سرچشمه گرفته‌است. آهنگها بسیار سریع و تند می‌باشند. هدف در گروههای بلک متال از یکدیگر جدا می‌باشند. صدای خواننده‌های این شاخه بسیار نازک و همراه با جیغ فراوان می‌باشد. در این شاخه بر خلاف شاخه‌های دیگر متال از کیبورد و افکت استفاده می‌شود. گروههای معروف این شاخه گروههای Darkthrone, Cradle of filth, Meyhem, Immortal, Empror, Dimmu Borgir, Arcturus, Dark Funeral, Kekal, Satyricon می‌باشند..

armin-radin
23-02-2008, 20:30
دستت درد نکنه ولی هیچی سبکه رپ اونم رپ فارس نمیشه ...

اقا شما که خیلی رپ دوست داری میتونی یه کاری انجام بدی (منم رپ فارس رو خیلی دوست دارم) اگه

خواستی تو این تاپیک بحث های مربوط به رپ با شما منم یه چیزایی بلدم.
اگهی دعوت به همکاری:به چند کاربر اشنا به پاپ، راک،ار ان

بی، متال و.. نیازمندیم که به اصطلاحات وارد باشن و در مورد اهنگ سازی هم همینطور با انواع سازها که

اصطلاح های فنی رو بررسی میکنیم.

:40::40::40:

armin-radin
23-02-2008, 21:37
Progressive Metal: از شاخه‌های آغازین و اولین متال می‌باشد که گروههای زیادی در آن فعالیت نمی‌کنند. برای نمونه گروه Dream Theater از اولین گروههای ایجاد شده می‌باشند. در سال‌های اخیر توجه نسبت به این شاخه بسیار محدود شده‌است و افراد زیادی طرفدار این شاخه نیستند. همچنین بر خلاف ریتم‌های دیگر در موسیقی متال موسیقی گروهها بصورت میکس MIX شده می‌باشند. گروههای این شاخه: Dream Theater, Watchtower, Fates Warning, Queensryche, Cynic, Spiral Architect

armin-radin
23-02-2008, 21:37
Industrial Metal : در ایندوستریال متال از موزیک به ندرت استفاده می‌شود. اکثر آهنگ‌های این شاخه بصورت صحبت و بی موزیک هست.!!!.(توضیحه زیادی راجع به این شاخه ندارم!!!) گروههای این شاخه: Ministry, Marilyn Manson, Nine Inch Nails

armin-radin
23-02-2008, 21:38
N.W.O.B.H.M : این شاخه در کشور انگلیس توسط گروههای انگلیسی به وجود آمد. ان.دبلیو.او.بی.اچ.ام. مختصر the New Wave Of British Heavy Metal می‌باشد که به معنی: امواج جدیدی از سوی هوی متال انگلیسی است.!.!.!. از سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ به بعد این ریتم مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت..آلبوم «دبات» از گروه آیرون میدن در این شاخه نواخته شده‌است. گروههای این شاخه: Iron Maiden, Def Leppard, Saxon, AngelWitch, Diamon Head

fuse
23-02-2008, 21:59
با اجازه آرمین جان
توضیح اصطلاح مسترینگ :


مسترینگ آخرین مرحله از پردازش صدا هست. بدینصورت که میکس آهنگ خودتون رو به صورت یک فایل Wave در میارید و اون در نرم افزارهایی مثل WaveLab یا SoundForge باز کنید. حتی میتونید توی Sequencer مورد علاقتون یک Track جدید باز کنید و فایل Wave رو در اون کانال قرار بدید و پردازشهای لازم رو روش انجام بدید. اما استفاده از نرم افزارهای ویرایش صدا کار رو ساده تر میکنه. چون نیازی به انجام میکس ندارید و هرگونه پردازش رو روی یک فایل واحد انجام میدید. پس نیازی به سکوئنسر ندارید.
مسترینگ پردازشی دقیق و سخت هست و نیاز به دانش بالا و مخصوصا تجهیزات قدرتمند داره. درسته که به صورت نرم افزاری هم میشه یک آلبوم رو مسترینگ کرد. اما فعلا سخت افزار نسبت به نرم افزار قدرت بیشتری داره.
بسیاری از شرکتها هستن که کارشون فقط مسترینگ هست. این شرکتها پردازشگرهای سخت افزاری بسیار گرانقیمت دارن که میکس نهایی شما از گیت این پردازشگرها عبور میکنه و کار نهایی در اختیار شما قرار میگیره. برای مثال گروه آریان آلبوم دومش رو که در ایران ضبط و میکس کرده بود برای مسترینگ به لندن فرستاد و این نشون دهنده ی مهم بودن این مرحله از کار هست.
انجام مسترینگ روی یک آلبوم بسیار بیشتر از مسترینگ یک آهنگ هست.
چون همونطور که ذکر کردم مسترینگ به دانش بالایی نیاز داره مطلبی که مینویسم فقط بخش کوچکی از مسترینگ رو شامل میشه و اگه تصمیم دارید خودتون مسترینگ رو به صورت حرفه ای انجام بدید به این مطلب بسنده نکنید و اطلاعاتتون رو راجع به مسترینگ بیشتر و بیشتر کنید.

یکی از کارهایی که توی مسترینگ انجام میشه تنظیم Level صدا هست. میکس نهایی شما ممکنه صدای کم یا حتی زیادی داشته باشه. این مسترینگ هست که Level صدا رو تنظیم میکنه. در صورتی که ولوم صدا زیاد باشه به راحتی میتونید توسط Gain یک Compressor یا هر افکت دیگه اون رو پائین بیارید. اما زمانی که ولوم صدا پائین باشه کار حساستر هست و در صورتی که اشتباه کنید نویز زیادی رو به آهنگتون اضافه کردید. برای بالا بردن ولوم صدا از Maximizer استفاده کنید. Maximizer ها پردازشگرهایی هستن که ولوم صدای شما رو تا حد ممکن و به طوری که Clip ایجاد نشه بالا میبرن.
در صورتی که مسترینگ یک آلبوم رو انجام میدید باید ولوم صدای تمام آهنگها در یک حد باشه. به این نکته حتما دقت کنید. در غیر این صورت شنونده مجبور میشه هنگام گوش دادن به آلبوم وقتی آهنگ عوض میشه ولوم صدا رو از روی پلیر کم یا زیاد کنه.
روش من برای تنظیم ولوم تمام آهنگهای یک آلبوم اینه:
سکوئنسر مورد علاقتون رو باز کنید و برای هر آهنگ یک ترک جدید باز کنید و آهنگها رو توی ترکهای جداگانه قرار بدید. با فعال کردن دکمه ی Solo روی ترک یک به آهنگ شماره ی یک گوش کنید و ولوم صدای اون رو تنظیم کنید. سپس ترک بعدی رو به صورت Solo گوش کنید. با استفاده از گوش تشخیص بدید که آیا ولوم آهنگ دوم اندازه ی آهنگ اول هست یا نه. برای تشخیص از Meter ترک ها میتونید استفاده کنید. اما به Meter اعتماد کامل نداشته باشید.

یکی از مهمترین مراحل مسترینگ تنظیم اکولایزر صدا هست. میکس نهایی شما احتمالا شامل هر گونه اکولایزر نهایی هست و این کار رو توی مسترینگ انجام خواهید داد. توی این مرحله نهایت دقت رو به خرج بدید. وقتی چیدمان اکولایزر مورد نظرتون رو به آهنگ اعمال میکنید اون رو باز با اکولایزرهای مختلف امتحان کنید. توی هیچکدوم از چیدمانهای مختلف نباید Peak ایجاد بشه. چون این نکته رو باید مد نظر قرار بدید که شنونده ی آهنگهای شما احتمالا آهنگ رو با اکولایزر دلخواه خودش گوش میده و اینکه صدای خش خش بشنوه اصلا خوشایند نیست! ضمنا نباید توی اکولایزر اغراق کنید. شنونده ها چیدمانهای دلخواهشون رو خودشون به آهنگ میدن. فرضا اگه یک آهنگ ترنس دارید و تصمیم دارید چیدمان لبخند (Smile) رو بهش اعمال کنید اینو هم مد نظر قرار بدید که شنونده هم احتمالا این چیدمان رو روی پلیر خودش تنظیم میکنه. پس توی تنظیم اکولایزر خساست به خرج بدید.
نکته ی مهم دیگه بازهم در مورد آلبوم هست و اینکه اگه قراره مسترینگ یک آلبوم رو انجام بدید در مورد اکولایزر کارتون به مراتب سخت تر خواهد بود. به این معنی که وقتی اکولایزر باید دقت کنید که بین تمام آلبومها از نظر اکولایزر توازن برقرار باشه. یعنی شنونده هنگام شنیدن آلبوم شما نیاز نباشه که برای هر آهنگ اکولایزر جداگانه تنظیم کنه و تمام آهنگها با هر گونه اکولایزری که خودش تنظیم میکنه بدون مشکل پخش بشه.

مرحله ی مهم دیگه توی مسترینگ اعمال Compressor نهایی و پاک کردن آهنگ از هر گونه Peak هرچند خیلی کوچک و غیر قابل شنیدن توسط گوش هست. برای این مرحله از بهترین و گرانترین Compressor موجود استفاده کنید. استفاده از Compressor های چند بانده یا MultiBand Compressor توی این مرحله توصیه میشه. این Compressor ها صدا رو توی چند فرکانس متفاوت چک میکنن و در صورتی که Peak وجود داشته باشه اون رو درست میکنن.

همونطور که ذکر شد استودیوهای مسترینگ از سخت افزارها و پردازشگرهای بسیار قدرتمند و گرانقیمت استفاده میکنن. چون این کار رو به صورت آنالوگ انجام میدن توی کانکشن بین پردازشگرها بسیار دقت میکنن. طرز کار به این شکله که فرضا برای تنظیم اکولایزر توسط یک Player آهنگ رو پخش میکنن. خروجی اون رو به دستگاه اکولایزر متصل کرده و خروجی اکولایزر رو به یک دستگاه ضبط صدا وصل میکنن. صدا از پلیر پخش میشه و وارد اکولایزر میشه, پردازشهای لازم روش انجام میشه و صدای پردازش شده توسط رکوردر ضبط میشه.
به همین دلیل اگه حتی کابل مورد استفاده از جنس نامرغوب باشه به آهنگ مستر شده نویز هم اضافه میشه و مسترینگ بیشتر کار رو خراب میکنه!

armin-radin
23-02-2008, 22:04
با اجازه آرمین جان
توضیح اصطلاح مسترینگ :

!

fuse عزیز واقعا ممنون خیلی جالب بود امیدوارم بقیه هم استفاده کرده باشن:11:
موفق باشی

:40::40::40:

armin-radin
23-02-2008, 22:05
Christian Metal : همان طور که از اسم این شاخه پیداست اکثر اشعار گفته شده در این ریتم درباره و محدود راجع به مسیح و کریستین‌ها می‌باشند. دلیل نام گذاری این ریتم به این دلیل می‌باشد که آهنگ‌های این اشکال گروهها بصورت دعا و سرودهای مذهبی است که در کلیسا خوانده می‌شود. به دلیل فعالیت بسیاری از گروههای متال در این شاخه کریستین متال دارای زیر شاخه‌هایی شده‌است که نام آنها را در پایین مشاهده می‌کنید. همچنین اشعار بعضی از گروههایی که این شاخه هستند مضر و نفرت انگیز نسبت به مسیح و انجیل می‌باشد.(همانند اشعار گروه دیساید ولی گروه دیساید DEICIDE در دث متال فعالیت می‌کند..)

گروههای کریستین متال Christian Metal: Tourniquet, Living Sacrifice
گروههای کریستین دوم Christian Doom: Paramaecium
گروههای کریستین پرگرسیو Christian Progressive: Veni Domine
Other Christian Genres: Stryper, Bloodgood, Barren Cross

armin-radin
23-02-2008, 22:08
Thrash/Speed Metal: این ریتم همان طور که از اسم آن پیداست تا حدودی سریع هستش. از گروهای بسیار معروف در این ریتم گروهای خدای Sepultura, Testament, Overkill هستش. همچنین آلبوم «Kell'em All» از گروه متالیکا در این نوع موسیقی اجرا شده‌است. اشعار بیشتر این گروهها علیه جنگ و برده گیری است!!گروههای این شاخه:PANTERA , Sadus, Slayer, At War, Deathwish, Exodus, Megadeth

fuse
23-02-2008, 22:29
اصطلاحات مربوط به beat یا ضرب

بیت - beat : همان ضرب در اصطلاح فارسی است که معیاری برای شمارش گذشت زمان در یک میزان است. معمولاً فاصله زمانی هر رفت و برگشت عقربه مترونوم معادل یک بیت یا ضرب محاسبه می شود. در یک میزان چهار ضربی موسیقی، نوازنده معمولاً بر روی ضرب اول بیشترین تاکید را می کند و پس از آن بر روی ضرب سوم و ضربهای دوم و چهارم عموماً ضربهای ضعیف بشمار می آیند.

داون بیت - down beat : به ضرب اول هر میزان گفته می شود که معمولا رهبر ارکستر چوب خود (baton) را به سمت پایین حرکت می دهد و شروع میزان را مشخص می کند. نوازندگان موسیقی معمولا در اجرای داون بیت بیشترین تاکید (accent) را اعمال می کنند.

بک بیت - back beat : اصطلاحی است در موسیقی برای ضربهای شماره دو و چهار در میزانهای چهار ضربی، به همین دلیل از این اصطلاح برای میزانهای 12/8 - معادل 4/4 ضربدر 3/2 - نیز استفاده می شود. این اصطلاح در مقابل down beat که به ضرب اول میزان گفته می شود کاربرد دارد.

آپ بیت - up beat : ضربی است که بدون تاکید (accent) قبل از ضرب اول میزان بعدی اجرا می شود. بعنوان مثال در یک میزان 4/4 به ضرب سوم آپ بیت گفته می شود. توجه کنید که در بسیاری از قطعات موسیقی از ضرب چهارم یک میزان ناقص قطعه شروع می شود به این ضرب یا نت پیک آپ (pick up) یا آناکروسیس (anacrusis) هم گفته می شود. در اینجا نیز اصطلاح آپ (up) از جهت حرکت چوب رهبر ارکتسر گرفته شده است.

افتر بیت - after beat : ضربی است که بر خلاف حالتهای عادی نوازنده به آن تاکید می کند. این اصطلاح بیشتر توسط نوازندگان پرکاشن و درامز بکار برده می شود. بنابراین چنانچه نوازنده روی ضربهای سه و چهار در میزان چهار ضربی (یا هر ضرب ضعیف دیگر) تاکید کند، در اصطلاح او after beat می زند.

آف بیت - off beat : اصطلاحی است در موسیقی و به حالتی گفته می شود که در آن داون بیت ها - یا همان ضربهای قوی - با سکوت جایگزین می شوند و یا به ضرب ضعیف قبل متصل می شوند. اصطلاح هنگامی بکار برده می شود که در یک ریتم موسیقی در غالب موارد ضرب قوی به صورتی که گفته شد اجرا شود.

اصطلاح beat در موسیقی و نوازندگی درامز و پرکاشن کاربردهای دیگری - غیر از تئوری موسیقی - نیز دارد که در زیر به مواردی از آن اشاره می شود.

برک بیت - break beat : اصطلاحی است که بیشتر در موسیقی معاصر (پاپ، راک ، هاوس و ...) بکار برده می شود و منظور ضربی است از هنگامی که همه سازها در اجرای موسیقی بجز درامز و پرکاشن سکوت می کنند.

بلست بیت - blast beat : به حالتی گفته می شود که نوازنده درامز طبل یا سنج یا های هت (snare,cymbal,hi-hat) های خود را بطور متناوب به لرزه در می آود.

armin-radin
26-02-2008, 19:08
اصطلاحات مربوط به beat یا ضرب

بیت - beat : همان ضرب در اصطلاح فارسی است که معیاری برای شمارش گذشت زمان در یک میزان است. معمولاً فاصله زمانی هر رفت و برگشت عقربه مترونوم معادل یک بیت یا ضرب محاسبه می شود. در یک میزان چهار ضربی موسیقی، نوازنده معمولاً بر روی ضرب اول بیشترین تاکید را می کند و پس از آن بر روی ضرب سوم و ضربهای دوم و چهارم عموماً ضربهای ضعیف بشمار می آیند.

داون بیت - down beat : به ضرب اول هر میزان گفته می شود که معمولا رهبر ارکستر چوب خود (baton) را به سمت پایین حرکت می دهد و شروع میزان را مشخص می کند. نوازندگان موسیقی معمولا در اجرای داون بیت بیشترین تاکید (accent) را اعمال می کنند.

بک بیت - back beat : اصطلاحی است در موسیقی برای ضربهای شماره دو و چهار در میزانهای چهار ضربی، به همین دلیل از این اصطلاح برای میزانهای 12/8 - معادل 4/4 ضربدر 3/2 - نیز استفاده می شود. این اصطلاح در مقابل down beat که به ضرب اول میزان گفته می شود کاربرد دارد.

آپ بیت - up beat : ضربی است که بدون تاکید (accent) قبل از ضرب اول میزان بعدی اجرا می شود. بعنوان مثال در یک میزان 4/4 به ضرب سوم آپ بیت گفته می شود. توجه کنید که در بسیاری از قطعات موسیقی از ضرب چهارم یک میزان ناقص قطعه شروع می شود به این ضرب یا نت پیک آپ (pick up) یا آناکروسیس (anacrusis) هم گفته می شود. در اینجا نیز اصطلاح آپ (up) از جهت حرکت چوب رهبر ارکتسر گرفته شده است.

افتر بیت - after beat : ضربی است که بر خلاف حالتهای عادی نوازنده به آن تاکید می کند. این اصطلاح بیشتر توسط نوازندگان پرکاشن و درامز بکار برده می شود. بنابراین چنانچه نوازنده روی ضربهای سه و چهار در میزان چهار ضربی (یا هر ضرب ضعیف دیگر) تاکید کند، در اصطلاح او after beat می زند.

آف بیت - off beat : اصطلاحی است در موسیقی و به حالتی گفته می شود که در آن داون بیت ها - یا همان ضربهای قوی - با سکوت جایگزین می شوند و یا به ضرب ضعیف قبل متصل می شوند. اصطلاح هنگامی بکار برده می شود که در یک ریتم موسیقی در غالب موارد ضرب قوی به صورتی که گفته شد اجرا شود.

اصطلاح beat در موسیقی و نوازندگی درامز و پرکاشن کاربردهای دیگری - غیر از تئوری موسیقی - نیز دارد که در زیر به مواردی از آن اشاره می شود.

برک بیت - break beat : اصطلاحی است که بیشتر در موسیقی معاصر (پاپ، راک ، هاوس و ...) بکار برده می شود و منظور ضربی است از هنگامی که همه سازها در اجرای موسیقی بجز درامز و پرکاشن سکوت می کنند.

بلست بیت - blast beat : به حالتی گفته می شود که نوازنده درامز طبل یا سنج یا های هت (snare,cymbal,hi-hat) های خود را بطور متناوب به لرزه در می آود.
fuse جان واقعا ممنونم ازت واقعا زحمت میکشی خیلی قشنگ بود:11:
برای اینکه تاپیک تخصصی تر بشه دوستانی که به سبک های متال،اران بی، راک، پاپ و.. و اصطلاحات اهنگ سازی ,واردهستند ازشون میخوام که در مورد اصطلاح عای فنی اگه یک خط هم در مورد ش توضیح بنویسین خیلی جالب میشه و در مورد اصطلاح ها بحث میکنیم
یا حق

fuse
27-02-2008, 14:02
اکولایز می تواند در شرایط مختلفی به کار آید از اجرای زنده گرفته تا ضبط یک کاست. اساسا استفاده ی آن برای ترمیم سیگنال هایی است که به نوعی مشکل دارند. قانون طلایی اکولایز این است:" یه ذره هم باز زیاده." اگر چیزی بدون اکولایز به نظر خوب برسه ضرورتی نداره از اکولایز استفاده کنم. اگر هم می خوام از اون استفاده کنم با دقت بسیار زیادی ازش استفاده می کنم. قانون طلایی شخصی من اینه که از سیگنال هایی که اکولایز شده اند تو یه کاست استفاده نمی کنم.(در کارهای چند لایه ای). همیشه سعی می کنم تا سیگنال های اصلی رو وارد کاست کنم. بعدش می تونم یه کاریش کنم. اضافه کردن اکولایزر و یا افکت های دیگه به کاست معمولا باعث دردسر می شه. قانون دیگه ی من یعنی قانون نقرهای اینه که معمولا کاتcut) (کردن بهتر از بوست(boost) کردن هست, بخصوص در مواقع رفع مشکلات یه آهنگ. مثلا اگه صدای یه گیتار خیلی پخته نیست و شل و وله, اول سعی کنید فرکانس های بالایی (high) رو کات کنید و گین(gain) صدا رو بالاتر ببرید نه که بیاید قسمت فرکانس بم(low) رو بوست کنید. هر چقدر کلاترها(clutter) و بی نظمی های صدا رو توی یک میکس از بین ببرید کار بهتری هم ارائه خواهید کرد. یه مثال بهتر. من معمولا فرکانس های زیر(high) هَت(hats) رو یه خورده کات می کنم. یا مثلا بعضی وقتها توی یک میکس شما بعضی از صدا ها رو نمی شنوید یا به خوبی واضح نیست. به جای اینکه بیاید اون ترک رو بوست کنید بیاید فرکانس های ترک دیگه ای رو یکم کات کنید. حالا با در نظر گرفتن این نکات من قوانین خودم رو وقتی بخوام میکس کنم رو اینجا بیان می کنم.
1. قانون متناقض: معمولا ترک هایی با صدای high مثل صدای گیتار یا هت ها(hat),نیاز به کات در فرکانس های بالا(high) و بوست در فرکانس های پایین(low) دارند. و بر عکس. البته این یه راهنمایی ساده برای شروع است نه یه قانون. همچنین صداهایی که تو همدیگه ادغام می شن و فرکانس هاشون تو هم می افته با تنظیم بر عکس اکولایزشون می شه درستشون کرد.

2. باس(Bass) به بوست در قسمت میانی (mid) نیاز داره و یکمی هم در قسمت (high). با این کار می شه از قدرتش کم کرد و تو اسپیکر های کوچیک هم اونو شنید.

3. صدای کیک درامز (kick)هم به همین صورت. ولی خیلی باید به دقت عمل کرد. برای آهنگ های هیپ-هاپ یکمی آخرین قسمت بم(low) رو بوست کنید.. فقط یه ذره نه بیشتر.

4. صدای اسنر درامز(snare) رو اگه یکم در قسمت میانی(mid) بوست کنیم و یکم قسمت high رو کات کنیم صدای گرم تری دارن. صدای شکننده ی اون رو می شه با کات کردن high نرم ترش کرد. بعضی وقتها snare رو درقسمت بم(low) بوست می کنم تا صدای فراگیر تری داشته باشه.البته این به صدای خود snare بستگی داره. قانون اول اینجاس که بهتر به درد می خوره. اسنرهایی که صدای نازکی دارن یکمی معمولا پخته ترش می کنم و صدای خفه و گرفته ی اسنرهای دیگه رو یکم High رو زیاد می کنم.

5. صدای هت هاhat) (به اکولایز نیازی ندارن اگه صاف و شفاف ضبط بشن. اگه بخوام هم اکولایز کنم یه ذره تریبلش رو کات می کنم تا صدای هیس آزاردهنده ی اونو بگیرم.

6. تنظیم گیتار هم معمولا شبیه صدای اسنر انجام می دم. صدای نازک گیتار به بوست در قسمت میانی و بم نیاز داره( بستگی داره به سلیقه ی خودمون و صداهای دیگه ای که تو میکس وجود داره) و صدای بم و گرفته ی گیتار هم به کات کردن قسمت میانی-بم و بم احتیاج داره.

7. وکالvocal) (معمولا به بوست در قسمت میانی و میانی-تریبل نیاز داره.اما این به جنس صدای خواننده بستگی داره. وکال تقریبا همیشه لای صدای گیتار گم می شه. بهترین راه همون قانون متناقضه(قانون اول).قسمت mid رو واسه وکال بوست , و برای گیتار کات کنیم. بعضی وقتها نیز صدای وکال هیس توش هست... یکمی اگه تریبل رو کات کنیم کمک کننده خواهد بود.

8. صدای استرینگstring (چه زنده و یا با سینتی سایزر) خیلی کم به اکولایز نیاز دارن. اگه بخوان به عنوان زیر صدا استفاده بشن یه ذره صداشو نازک می کنم. اگر هم بخوان واضح تر باشن و یا سولو اجرا بشن یکمی دو قسمت mid کلفت ترشون می کنم( ویا برعکس.. در این مورد خیلی چیزا می شه کرد). اما اگه همینطوری بدون افکت هم بزاریم کارشون رو خوب انجام می دن. صدای پیانوی زنده و یا با سینتی سایزر هم بدین موال عمل می کنن.

9.بیشتر مواقع دوست دارم به ریترنِ ریورب reverbs return دست نزنم. اما اگه صدای ریورب اذیت کننده وگوش خراش شد با کات کردن قسمت high می شه اونو نرمش کرد... مثل استرینگ ها

10. استفاده بیش از حد از اکولایزر باعث می شه که هر جور که دلشون بخواد صدا به گوش ما برسه. امتحان کنید

11. صدای وزوز AC توی یه ترک تقریبا همیشه می شه با کات کردن به زیر60 Hz رو حل کرد. (بعضی وقتها با این کار می شه صدای وزوز bas و کیک kick رو هم گرفت اما من معتقدم فرکانس قابل شنیدن در یک آهنگ بالای 60 هرتز هست.

12. انقده با اکولایزر ور برین تا صدای دلخواهتون رو به دست بیارین.

13. زیاد شیپور توی کارام به کار نمی برم اما اگه هم به کار ببرم از خود صدای طبیعی شون استفاده می کنم.اینطوری بهتره واسم.

14. هیچ وقت, هیچ وقت , هیچ وقت خودتون رو مجبور نکنید ترکی که صداش خوبه رو اکولایز کنید. اونم فقط به خاطر اینکه حالا بخواین از تمام امکانات استودیو استفاده کنین. هرگز,هرگز,هرگز !