info.khosravi
05-11-2007, 14:43
مصاحبه ی اختصاصی با آقای حمید عسگری:8:
حميد عسگري : من فرزند خلف ارشاد هستم
چندين ترانه در ماههاي پايان سال85 توجه خيليها را به خود جلب كرد. كساني كه كارها را گوش كردند فكر ميكردند آلبوم جديدي از شادمهر منتشر شده اما خواننده اين قطعات حميد عسگري بود كه با كارهايي نو وارد بازار موسيقي پاپ شده حميد توانست با «كما» در صدر جدول پرفروش ترين آلبومهاي موسيقي پاپ قرار گيرد. خلاصه چند ساعت گفتگوي ما را با اين خواننده جوان ميخوانيد.
*شما را بيشتر به اسم آهنگساز ميشناسند چه شد كه تصميم به خوانندگي گرفتي؟
- من از كودكي بيشتر به سمت ساز گرايش داشتم تا خواندن. اين گرايش به ساخت ملودي، چندين سال بعد با گفتن شعر (بهتر بگويم مر) همراه شد و از دوره نوجواني علاقهام به سرودن شعر و ساختن ملودي خودش را نشان داد. من بصورت حرفهاي چند سالي است كه براي خوانندههاي پاپ آهنگسازي كردم.
*خوب پاسخ من رو نداديد چه شد كه خواننده شديد؟
- آقاي مشايخي مدير شركت پويا موزيك به من پيشنهاد توليد يك آلبوم را داد. از آن زمان به خوانندگي جدي تر نگاه كردم و كارهاي آلبوم كما را براي ورود به بازار انجام دادم.
* آلبوم كما جزء كارهاي پر فروش بود فكر نميكنيد تشابه صداي تو به شادمهر دليل استقبال بود؟
- بعضي از رنگ صداها به هم نزديك است و اين واقعيتي است كه نميتوان آن را كتمان كرد. اما به نظر من اين واقعيت، نميتواند دليل اتهام باشد. براي اين ادعايم هم دليل دارم.
*دليل شما چيست؟
- سال 77 كه آلبوم مسافر منتشر شد اولين حرفي كه به شادمهر زدند اين بود كه صدايت شبيه سياوش شمس است. اين مسئله، مسئله ی جديدي نيست كه به من شوك بدهد.
*ولي درصد زيادي از موفقيت توهمين تشابه صدا بود؟
-صرفاً يك شباهت صدا نميتواند براي موفقيت كافي باشد. خود شادمهر الان يكي دو تراك جديد منتشر كرده كه مورد استقبال قرار نگرفت. يعني اصل و مستر اين صدا، خودش با كارهاي جديد موفق نشد. بنابراين صرفاً رنگ صدا ملاك نيست. وقتي تراك «هيشكي مثل من تو رو دوست نداره» لو رفت، خودم همه جا اين ترانه را شنيدم اين تراك خيلي بيشتر از سبب شنيده ميشد.
*پس قبول نميكنيد كه اين تشابه به شما كمك كرد؟
- اصلاً اين طور نيست. شادمهر اگر ميتوانست كاري براي خودش ميكرد
*پس دليل شباهت تنظيمهايت به كارهاي او؟
-اگر منظورت خلوت بودن تنظيم هايت كه اين لازمه موسيقي روز است. كارهاي محسن چاوشي و بنيامين هم همين ويژگي را دارد. اما نميدانم چرا نوك تيز انتقادات به سمت من نشانه رفته.
*قبل از اينكه مجوز انتشار دريافت كنيد حدود 2 ماه چند تراك از كارهاي تو بصورت غير مجاز پخش شد چرا؟
- اين مسئله كاملاً اتفاقي بود و اصلاً قصد انتشار غير مجاز را نداشتم. همه ميدانند من فرزند خلف ارشاد هستم.
*ترانههاي آلبوم تو به لحاظ سلامت شعري دچار مشكل است دليلش چيست؟
-اين انتقاد را كاملاً قبول دارم. روي اين انتقاد بحثي نميكنم. در آلبوم بعدي انشاالله از ترانه سرايان خوب و مطرح كشور استفاده ميكنم.
*چرا اقدام به ساخت كليپ نميكنيد؟
- هيج زمان از من كليپي پخش نميشود. البته يك كليپ ساختهام اما به هيچ عنوان پخشاش نميكنم چرا كه شنيدهام در دفتر موسيقي وزارت ارشاد روي پخش كليپهاي بسيار حساس است هستند. من مجبورم كليپ را در كار موسيقي فاكتو بگيرم. دوست ندارم غير قانوني كار كنم.
*با اين حساب چهره شناخته شدهاي نخواهي شد؟
-من هنوز به آن شكل روي چهرهام مانور ندادهام. البته از بعد از عيد چندين و چند محاصبه مطبوعاتي داشتهام و فكر ميكنم از طريق مطبوعات ميتوانم چهرهام را بشناسانم.
*خودت در مواجهه با مخاطبانت چه چيزي را لمس كردهاي؟ فكر ميكني كارت چقدر مثبت بوده؟
-استقبال از آلبوم من فوق العاده بوده است. اصلاً نميتوانم ميزانش را بگويم اما باور كنيد تا امروز كه در خدمت شما هستم حتي يك انتقاد هم از طرفدارانم نشنيدهام. همه به من ميگويند تعداد تراكهاي خوب آلبومت زياد است.
*دليلش …؟
- ما تراكهاي زيادي را ساخته و حذف كرديم تا به اين 8 تراك رسيديم. من معتقد بودم يا بايد يك آلبوم فوقالعاده داشته باشم يا اصلاً آلبوم جمع نكنم وبا اين تفكر به كما رسيدم.
*با قبل از انتشار آلبومت كار قابل توجهي از تو شنيده نشد. يعني ملودي كه خيلي خاص باشد، چرا؟
- من يك سري كار براي يك سري خواننده ساختم كه با عقيده خودم كارهاي خوبي بود اما آن خوانندهها نتوانستند كارها را خوب اجرا كنند و در نهايت كار موفق نشد. اما براي نرمان چند قطعه ساختم كه خوب اجرا و كارهاي خوبي هم از آب درآمد.
*فكر نميكنيد خيلي از كارهاي خودت تعريف كرديد؟ (باخنده)
- جدداً. اصلاً حواسم نبوده. خوب تعریف كردن را بايد تعرف كرد. (ميخندد)
*در حال حاضر با چه خوانندهاي كار ميكنيد؟
- محمد عليزاده كه بصورت فول آلبوم كار كردم و معتقدم بهترين آلبوم سال خواهد بود. اين پيش بيني را جدي بگيريد. من براي محمد يك سري آهنگهايي را ساختم كه براي آلبوم خودم نساخته بودم.
*نگاهت به موسيقي دهه پنجاه چگونه است؟
- من ديروز 2-3 ساعت موسيقي گوش دادم و همه اش هم موسيقي دهه پنجاه بود. بنظرم فوقالعاده عالي است. موسيقي آن سالها تكرار نشده است. اگر ما بتوانيم آن حس و حال را با ايدههاي جديد در كارهاي خوب آن دوران تلفيق كنيم و كار جديد بسازيم.
*كمي در مورد ترانههاي آن دوران امروز صحبت كنيد؟!
- زبان و واژهها تا حد زيادي عوض شده.
*ولي اين تغيير واژه به قيمت نزول ترانه تمام شده است!
- خب گوش مردم عوض شده. تعارفات پدر من و تعرفات من خيلي متفاوت است. سبك گويندگي در تلویزيون هم تغيير پيدا كرده است. ما بايد ترانههايمان را به روز انتخاب كنيم.
*يعني اين دليل كافي است براي انتخاب ترانههای نحيف؟
- نه. اين دليل نميشود كه دنبال ترانههای نحيف برويم. شما ببينيد الان با پخش يك سريال طنز گويشها تغيير ميكند و حتي واژه سازي ميشود. پس نميتوان دنبال ترانهها قديمي رفت و گفت چون اينها فاخر است پس بهترين محسوب ميشود. من فكر ميكنم صرف نظر از ايرادات و زني و قافيهاي ترانههاي آلبوم من از فضاي خوبي برخودار بوده است.
*الگوي خاصي در آهنگ سازي و خوانندگي داريد؟
- نه… الگويي كه از او تبعيت ميكنم ندارم.
*ولي فضاي كارهاي تو خيلي شبيه ... !
- چرا اصرار به اين قضيه داريم؟
*شايد از نظر من واقعيت باشد.
*بگذريم. كارهاي چه كساني را ميپسندي؟
- خارجيها كيس دبرگ و جرج مايكل را خيلي دوست دارم. داخليها هم كارهاي فريدون و بنيامين را دوست دارم. چرا كه نوع كارشان متفاوت است.
*چرا بايد كارهايي مثل فريدون، رضا صادقي، بنيامين و يا خودت همه گير شود. فكر ميكنيد اين كارها چه ويژگيهايي داشتند كه مورد استقبال عموم قرار گرفتند؟!
- كساني كه كارهايشان «هيت» ميشود از ضريت هوش بالايي برخوردارند. خود من ار 100 درصد وقتي، كه براي كارهايم ميگذارم،70% درصدش را فكر ميكنم. از حرفهاي دوستان و حتي سريالي كه ميبينيم نتيجه گيري ميكنم كه بايد كدام راه را بروم. كساني كه كارهايشان «هيت» ميشود. آدمهاي صادقي بودهاند. تو اگر حرف دلت را ساده نزني قطعاً يك قشر ميليوني آن را نميپذيرند.
*و جالب تمام اسامي در سوال قبل آهنگساز كارهايشان خودشان بودند!
- موضوع جالبي است. تا به حال به آن دقت نكرده بودم. من معتقدم هيچكس مثل خودم نميتواند برايم آهنگ بسازد. من ميدانم چه بايد بخوانم. بنابراين ملودي و لحن كار خودم را در ميآورم ادا ميكنم. فكر ميكنم يكي از دلايل موفقيت بچههايي كه خودشان آهنگساز كارهايشان بودهاند، همين مساله است.
*قبول داريد كه موفق و مانگار ماندن سختتر از موفق شدن است؟
-بله، دقيقاً
*فكري براي ماندگاريت كردي؟
-من در اولين قدم سعي كردهام اكيپم را قويتر كنم. الان يك اكيپ دو نفره تشكيل دادهام و تقريباً کار بر روي آلبوم دوم راهم آغاز كردهام. من به مرا نيما وارسته توليد كننده آلبوم دوم حميد عسگري خواهيم بود.
*يعني همكاري با ميلاد ترابي تمام شد؟
- بله. نيما دوست خوب من است. من و او براي ساير خوانندهها كار مشترك انجام دادهايم و در نهايت ديديم كه چقدر از كار يگديگر خوششان ميآيد. در نهايت تصميم گرفتيم در آلبوم جديد ما با هم همكاري كنيم.
*شهرت چقدر در رفتارت تاثير گذار بوده؟
- خيلي خيلي زياد. هيچ تغييري در روحيات من به وجود نيامده. دوستانم هم نگران بودند كه اخلاقم عوض شود اما شكر خدا اين گونه نشد. كساني كه بعد از شهرت تغيير ميكنند آمادگي پيشرفت را نداشتند. من خيلي صادقانه به شما بگويم كه ميدانستم كارم در اين حد ميگيرد و موفق ميشود چرا كه ميدانستم دارم چه كار ميكنم. اگر قبلاً زود از كوره در ميرفتم و يا خيلي خود خواه بودم (البته كلاً آدم خود خواهي هستم) الان صبر و تحملم را بيشتر كردهام.
*بيوگرافي كامل…!
- حميد عسگري متولد 20 مهر 1357 متولد شيراز، بزرگ شده اصفهان ساكن تهران. مدرك تحصيليام كارشناسي مديريت صنعتي است و مجردم.
حميد عسگري : من فرزند خلف ارشاد هستم
چندين ترانه در ماههاي پايان سال85 توجه خيليها را به خود جلب كرد. كساني كه كارها را گوش كردند فكر ميكردند آلبوم جديدي از شادمهر منتشر شده اما خواننده اين قطعات حميد عسگري بود كه با كارهايي نو وارد بازار موسيقي پاپ شده حميد توانست با «كما» در صدر جدول پرفروش ترين آلبومهاي موسيقي پاپ قرار گيرد. خلاصه چند ساعت گفتگوي ما را با اين خواننده جوان ميخوانيد.
*شما را بيشتر به اسم آهنگساز ميشناسند چه شد كه تصميم به خوانندگي گرفتي؟
- من از كودكي بيشتر به سمت ساز گرايش داشتم تا خواندن. اين گرايش به ساخت ملودي، چندين سال بعد با گفتن شعر (بهتر بگويم مر) همراه شد و از دوره نوجواني علاقهام به سرودن شعر و ساختن ملودي خودش را نشان داد. من بصورت حرفهاي چند سالي است كه براي خوانندههاي پاپ آهنگسازي كردم.
*خوب پاسخ من رو نداديد چه شد كه خواننده شديد؟
- آقاي مشايخي مدير شركت پويا موزيك به من پيشنهاد توليد يك آلبوم را داد. از آن زمان به خوانندگي جدي تر نگاه كردم و كارهاي آلبوم كما را براي ورود به بازار انجام دادم.
* آلبوم كما جزء كارهاي پر فروش بود فكر نميكنيد تشابه صداي تو به شادمهر دليل استقبال بود؟
- بعضي از رنگ صداها به هم نزديك است و اين واقعيتي است كه نميتوان آن را كتمان كرد. اما به نظر من اين واقعيت، نميتواند دليل اتهام باشد. براي اين ادعايم هم دليل دارم.
*دليل شما چيست؟
- سال 77 كه آلبوم مسافر منتشر شد اولين حرفي كه به شادمهر زدند اين بود كه صدايت شبيه سياوش شمس است. اين مسئله، مسئله ی جديدي نيست كه به من شوك بدهد.
*ولي درصد زيادي از موفقيت توهمين تشابه صدا بود؟
-صرفاً يك شباهت صدا نميتواند براي موفقيت كافي باشد. خود شادمهر الان يكي دو تراك جديد منتشر كرده كه مورد استقبال قرار نگرفت. يعني اصل و مستر اين صدا، خودش با كارهاي جديد موفق نشد. بنابراين صرفاً رنگ صدا ملاك نيست. وقتي تراك «هيشكي مثل من تو رو دوست نداره» لو رفت، خودم همه جا اين ترانه را شنيدم اين تراك خيلي بيشتر از سبب شنيده ميشد.
*پس قبول نميكنيد كه اين تشابه به شما كمك كرد؟
- اصلاً اين طور نيست. شادمهر اگر ميتوانست كاري براي خودش ميكرد
*پس دليل شباهت تنظيمهايت به كارهاي او؟
-اگر منظورت خلوت بودن تنظيم هايت كه اين لازمه موسيقي روز است. كارهاي محسن چاوشي و بنيامين هم همين ويژگي را دارد. اما نميدانم چرا نوك تيز انتقادات به سمت من نشانه رفته.
*قبل از اينكه مجوز انتشار دريافت كنيد حدود 2 ماه چند تراك از كارهاي تو بصورت غير مجاز پخش شد چرا؟
- اين مسئله كاملاً اتفاقي بود و اصلاً قصد انتشار غير مجاز را نداشتم. همه ميدانند من فرزند خلف ارشاد هستم.
*ترانههاي آلبوم تو به لحاظ سلامت شعري دچار مشكل است دليلش چيست؟
-اين انتقاد را كاملاً قبول دارم. روي اين انتقاد بحثي نميكنم. در آلبوم بعدي انشاالله از ترانه سرايان خوب و مطرح كشور استفاده ميكنم.
*چرا اقدام به ساخت كليپ نميكنيد؟
- هيج زمان از من كليپي پخش نميشود. البته يك كليپ ساختهام اما به هيچ عنوان پخشاش نميكنم چرا كه شنيدهام در دفتر موسيقي وزارت ارشاد روي پخش كليپهاي بسيار حساس است هستند. من مجبورم كليپ را در كار موسيقي فاكتو بگيرم. دوست ندارم غير قانوني كار كنم.
*با اين حساب چهره شناخته شدهاي نخواهي شد؟
-من هنوز به آن شكل روي چهرهام مانور ندادهام. البته از بعد از عيد چندين و چند محاصبه مطبوعاتي داشتهام و فكر ميكنم از طريق مطبوعات ميتوانم چهرهام را بشناسانم.
*خودت در مواجهه با مخاطبانت چه چيزي را لمس كردهاي؟ فكر ميكني كارت چقدر مثبت بوده؟
-استقبال از آلبوم من فوق العاده بوده است. اصلاً نميتوانم ميزانش را بگويم اما باور كنيد تا امروز كه در خدمت شما هستم حتي يك انتقاد هم از طرفدارانم نشنيدهام. همه به من ميگويند تعداد تراكهاي خوب آلبومت زياد است.
*دليلش …؟
- ما تراكهاي زيادي را ساخته و حذف كرديم تا به اين 8 تراك رسيديم. من معتقد بودم يا بايد يك آلبوم فوقالعاده داشته باشم يا اصلاً آلبوم جمع نكنم وبا اين تفكر به كما رسيدم.
*با قبل از انتشار آلبومت كار قابل توجهي از تو شنيده نشد. يعني ملودي كه خيلي خاص باشد، چرا؟
- من يك سري كار براي يك سري خواننده ساختم كه با عقيده خودم كارهاي خوبي بود اما آن خوانندهها نتوانستند كارها را خوب اجرا كنند و در نهايت كار موفق نشد. اما براي نرمان چند قطعه ساختم كه خوب اجرا و كارهاي خوبي هم از آب درآمد.
*فكر نميكنيد خيلي از كارهاي خودت تعريف كرديد؟ (باخنده)
- جدداً. اصلاً حواسم نبوده. خوب تعریف كردن را بايد تعرف كرد. (ميخندد)
*در حال حاضر با چه خوانندهاي كار ميكنيد؟
- محمد عليزاده كه بصورت فول آلبوم كار كردم و معتقدم بهترين آلبوم سال خواهد بود. اين پيش بيني را جدي بگيريد. من براي محمد يك سري آهنگهايي را ساختم كه براي آلبوم خودم نساخته بودم.
*نگاهت به موسيقي دهه پنجاه چگونه است؟
- من ديروز 2-3 ساعت موسيقي گوش دادم و همه اش هم موسيقي دهه پنجاه بود. بنظرم فوقالعاده عالي است. موسيقي آن سالها تكرار نشده است. اگر ما بتوانيم آن حس و حال را با ايدههاي جديد در كارهاي خوب آن دوران تلفيق كنيم و كار جديد بسازيم.
*كمي در مورد ترانههاي آن دوران امروز صحبت كنيد؟!
- زبان و واژهها تا حد زيادي عوض شده.
*ولي اين تغيير واژه به قيمت نزول ترانه تمام شده است!
- خب گوش مردم عوض شده. تعارفات پدر من و تعرفات من خيلي متفاوت است. سبك گويندگي در تلویزيون هم تغيير پيدا كرده است. ما بايد ترانههايمان را به روز انتخاب كنيم.
*يعني اين دليل كافي است براي انتخاب ترانههای نحيف؟
- نه. اين دليل نميشود كه دنبال ترانههای نحيف برويم. شما ببينيد الان با پخش يك سريال طنز گويشها تغيير ميكند و حتي واژه سازي ميشود. پس نميتوان دنبال ترانهها قديمي رفت و گفت چون اينها فاخر است پس بهترين محسوب ميشود. من فكر ميكنم صرف نظر از ايرادات و زني و قافيهاي ترانههاي آلبوم من از فضاي خوبي برخودار بوده است.
*الگوي خاصي در آهنگ سازي و خوانندگي داريد؟
- نه… الگويي كه از او تبعيت ميكنم ندارم.
*ولي فضاي كارهاي تو خيلي شبيه ... !
- چرا اصرار به اين قضيه داريم؟
*شايد از نظر من واقعيت باشد.
*بگذريم. كارهاي چه كساني را ميپسندي؟
- خارجيها كيس دبرگ و جرج مايكل را خيلي دوست دارم. داخليها هم كارهاي فريدون و بنيامين را دوست دارم. چرا كه نوع كارشان متفاوت است.
*چرا بايد كارهايي مثل فريدون، رضا صادقي، بنيامين و يا خودت همه گير شود. فكر ميكنيد اين كارها چه ويژگيهايي داشتند كه مورد استقبال عموم قرار گرفتند؟!
- كساني كه كارهايشان «هيت» ميشود از ضريت هوش بالايي برخوردارند. خود من ار 100 درصد وقتي، كه براي كارهايم ميگذارم،70% درصدش را فكر ميكنم. از حرفهاي دوستان و حتي سريالي كه ميبينيم نتيجه گيري ميكنم كه بايد كدام راه را بروم. كساني كه كارهايشان «هيت» ميشود. آدمهاي صادقي بودهاند. تو اگر حرف دلت را ساده نزني قطعاً يك قشر ميليوني آن را نميپذيرند.
*و جالب تمام اسامي در سوال قبل آهنگساز كارهايشان خودشان بودند!
- موضوع جالبي است. تا به حال به آن دقت نكرده بودم. من معتقدم هيچكس مثل خودم نميتواند برايم آهنگ بسازد. من ميدانم چه بايد بخوانم. بنابراين ملودي و لحن كار خودم را در ميآورم ادا ميكنم. فكر ميكنم يكي از دلايل موفقيت بچههايي كه خودشان آهنگساز كارهايشان بودهاند، همين مساله است.
*قبول داريد كه موفق و مانگار ماندن سختتر از موفق شدن است؟
-بله، دقيقاً
*فكري براي ماندگاريت كردي؟
-من در اولين قدم سعي كردهام اكيپم را قويتر كنم. الان يك اكيپ دو نفره تشكيل دادهام و تقريباً کار بر روي آلبوم دوم راهم آغاز كردهام. من به مرا نيما وارسته توليد كننده آلبوم دوم حميد عسگري خواهيم بود.
*يعني همكاري با ميلاد ترابي تمام شد؟
- بله. نيما دوست خوب من است. من و او براي ساير خوانندهها كار مشترك انجام دادهايم و در نهايت ديديم كه چقدر از كار يگديگر خوششان ميآيد. در نهايت تصميم گرفتيم در آلبوم جديد ما با هم همكاري كنيم.
*شهرت چقدر در رفتارت تاثير گذار بوده؟
- خيلي خيلي زياد. هيچ تغييري در روحيات من به وجود نيامده. دوستانم هم نگران بودند كه اخلاقم عوض شود اما شكر خدا اين گونه نشد. كساني كه بعد از شهرت تغيير ميكنند آمادگي پيشرفت را نداشتند. من خيلي صادقانه به شما بگويم كه ميدانستم كارم در اين حد ميگيرد و موفق ميشود چرا كه ميدانستم دارم چه كار ميكنم. اگر قبلاً زود از كوره در ميرفتم و يا خيلي خود خواه بودم (البته كلاً آدم خود خواهي هستم) الان صبر و تحملم را بيشتر كردهام.
*بيوگرافي كامل…!
- حميد عسگري متولد 20 مهر 1357 متولد شيراز، بزرگ شده اصفهان ساكن تهران. مدرك تحصيليام كارشناسي مديريت صنعتي است و مجردم.