ورود

نسخه کامل مشاهده نسخه کامل : مسابقه هاي تلفني تلويزيوني



NoneForce
18-07-2007, 14:05
سلام

تا به حال فكر كرديد كه مسابقه هاي تلويزيوني را چگونه تهيه مي كنند؟
خب اگر تجربه اي يا پرسشي در اين زمينه داريد ميتوانيد اين بحث را ادامه دهيد.

romixery
19-07-2007, 09:50
سلام
خب اونا هم برنامه نويسي دارن. البته فكر كنم بعضياشون به صداي طرف توي مسابقه حساسن و مثلا اگه او بگه (ايست) مطابق با اون عمل مي كنه. ولي خوب با تركيب برنامه نويسي و يك كم هم گرافيك مي شه نوشتشون. نه !!!

MOHAMAD_REZA
19-07-2007, 09:56
مسابقه ها كه مثل نوشتن يه بازي هستند .
فكر نكنم به صدا حساس باشن..
گمونم يه نفر اونجا نشسته دكمه ها رو به جاي شركت كننده ميزنه. مثلا اون ميگه شماره يك.. طرف شماره يك رو ميزنه .
ولي خودم هر وقت مسابقه اي رو ميبينم هم گرافيكش توجهمو جلب ميكنه هم برنامه اي كه براش نوشته شده.
بدم نمياد تو اين زمينه اطلاعاتم بيشتر بشه..
ممنون

NoneForce
19-07-2007, 10:00
سلام
خب اين را اينطوري ميشه مطرح كرد كه : آيا وقتي شما وارد يك مسابقه تلفني ميشويد مستقيما با كامپيوتر در ارتباط هستيد؟
جواب : نه، پشت كامپوتر يك اپراتور نشسته كه هم جاي شما و هم جاي كامپيوتر كار ميكند، يعني وقتي شما ميگيد گزينه يك، طرف با ماوس(بصورت خيلي تابلو!) يا با كيبورد گزينه يك را انتخاب مي كند.
در بعضي از مسابقات هم كه مثلا داريد با كامپوتر بازي مي كنيد(مثل دوز و از اين جور بازيها) شما در واقع داريد با اپراتور و بعضي وقتها با كل عوامل پشت صحنه بازي ميكنيد.
وقت هم شما ميگيد ايست خب اپراتور مياد و مثلا كليد F10 را ميزند!
توجه كنيد : به علت اينكه شركت كننده با تلفن وارد وازي ميشود ولي نتيجه كار روي آنتن ارسال ميشود هميشه با توجه به بعد فاصله شركت كننده با استوديو يك تاخير چند ثانيه اي وجود دارد و هنگام طراحي بازي بايد اين نكته را بايد مورد توجه قرار داد ، يعني مثلا وقتي شركت كننده بگه ايست، ممكنه بازي 5 ثانيه ديگه متوقف بشود!

romixery
19-07-2007, 17:56
جالب بود.
ولي اين جور مسابقه ها رو با چه زبانهاي برنامه نويسي مي نويسنش؟
توي اين برنامه نويسي از Open GL هم استفاده ميشه؟ اگه نميشه پس چه جوري اين محيط گرافيكي رو براش تعريف مي كنند؟ بايد كار سختي باشه.

NoneForce
19-07-2007, 18:38
سلام
معمولا چيزيهايي را كه به صورت 3بعدي ميبينيد بصورت RealTime رندر نميشوند و انيميشنهاي آماده اي هستند كه با توجه به اتفاق افتادن رويدادي، نمايش داده مي شوند(البته گاهي اوقات نيز برخي از حركات بصورت RealTime رندر ميشوند ولي معمولا بخاطر سرعت، اين حركات ساده و داراي جزئيات كمي هستند)
البته OpenGL كه مربوط به زمانهاي دور است و درحال حاظر از DirectX استفاده مي شود.
معمولا با هر زباني ميشود اين كار را انجام داد ولي متداول ترين ها دلفي و C++Builder هستند، البته ميتوانيد حتي با فلش نيز چنين پروژه هايي را اجرا كرد، ولي معمولا در اين گونه پروژه ها استفاده از ديتابيس يك ضرورت است و در نتيجه انتخاب برنامه ساخت محدود مي شود.

در ادامه اگر بحث با استقبال كاربران بيشتري روبرو شود سعي مي كنم چند مثال ارائه كنم.

Mahmood_N
20-07-2007, 04:55
سلام
بحث جالبیه ...
من خودم از بین مسابقه هایی که تا حالا دیدم از طراحی و درواقع بازی مربوط به مسابقه " گوی و میدان " خیلی خوشم اومد ...
به نظر من بیشتر جاها با فلش کار شده ...
البته همونطور که جناب NoneForce هم تقریبا اشاره کردند ، اینا می تونه ترکیبی از فلش ( یا کلا انیمیشن ) و برنامه نویسی باشه ، ولی به کار گیری OpenGL یا DirectX در این موارد نمیتونه زیاد جالب باشه ، چون سرعت کار پایین میاد ( نسبت به مورد اول که انمیشن جدا هست ) و همچنین کیفیت تصاویر کاهش پیدا میکنه ، ولی یک انیمیشن ( 2 یا 3 بعدی ) که از قبل رندر گرفته شده ، میتونه زیبایی بیشتری به برنامه بده ...
اگه این بازیها به صورت ترکیبی ( انیمیشن و کد نویسی ) ساخته بشند مشکلی در استفاده از DataBase هم نیست و کار به راحتی انجام میشه ...
ولی نکته اینجاست که اگر بخوان همچین برنامه ای رو با استفاده از DirectX بسازند ، سراغ دلفی نمی یان ! ، چون هنوز دلفی کتابخانه جامعه ای برای DX نداره ( ولی برای OpenGL داره ) و در این مورد ++C گزینه بهتری هست ...

به هر حال منتظر توضیحات جناب NoneForce هستیم ...

موفق باشید ...

NoneForce
20-07-2007, 09:39
سلام
موضوع ديگري كه معمولا باعث ثابت ماندن كارها در يك سطح مي شود بودجه اي است كه معمولا براي اين گونه برنامه ها در نظر گرفته ميشود.
پس نميتوان به سراغ Dx و جلوه هاي آنچناني رفت چون در واقع شما وارد توليد يك بازي رايانه اي ميشويد نه يك مسابقه تلويزيوني!
مشكل ديگر(اين مشكل چند سال پيش وجود نداشت) كم شده سوژه براي طرح بازيها است.
اكثر سوژه ها براي بازي در مسابقه هاي تلويزيوني استفاده شده است(البته مثل هر موضوع ديگري هنوز هم سوژه هاي ناب در اين مورد وجود دارد)
برخي از بازيها هم يا قابليت تبديل به مسابقه تلويزيوني را ندارند و يا درگير خط قرمزهاي موجود ميشوند.
توي يكي از كانالهاي تلويزيون اسپانيا يك مسابقه تلويزيوني برگزار مي شد(يا ميشود) كه شخصيت اون يك موجود كارتوني است كه داخل جنگل حركت مي كند و با راهنمايي بازيكن(بصورت صوت يا با استفاده از شماره گير تلفن) به چپ و راست حركت مي كرد و يا از روي موانع ميپريد، در ايران هم در برنامه كودك چنين مسابقه اي برگزار شده، اما همانطور كه قبلا هم اشاره كردن به علت اينكه ممكن است شركت كننده از شهر دوري نسبت به استوديو تماس گرفته باشد و بعلت وجود تاخير بين تلفن و تصوير فرستنده عملا نميشود چنين مسابقاتي را برگزار كرد .
موضوع ديگري را در نظر بگيريد : يك صفحه شطرنج كه چند مهره روي آن چيده شده است و شركت كننده مثلا بايد در يك حركت حريف را كيش و مات كند! خب اين به ظاهر انتخاب خوبي براي يكي از آيتمهاي يك مسابقه است ولي شطرنج از مواردي است كه هنوز بر سر حرام بودن يا نبودن آن بين علما اختلاف نظر وجود دارد!

مرد مباح
20-07-2007, 11:45
یمسدونم چرا کتابی در این زمینه نیست و فکر میکنم اولین تیمی که روی این قضیه (کار با DirectX و دلفی) کار میکنه تیم ما باشه.
خیلی قویه و اصلا هم کند نیست.
فقط سختی کار اینجاس که تمامی مباحثی که در این رابطه وجود داره به زبانهای دیگس و باید از روی متنهای انگلیسی پیداش کرد.
بحث جالبیه ولی فکر نکنم خیلی طول بکشه.
چون فکر کنم تمامی مباحثی که دربارش لازم بود صحبت بشه تا الان صحبت شده.

H A M E D
20-07-2007, 12:19
چه جالب تا حالا من فكر مي كردم كه اينا رو با فلش مي نويسن!

soldier
20-07-2007, 17:59
خیلی از سخنان نانفرس جون استفاده کردیم. نمیدونم چرا خیلی کم از اطلاعاتشون در اختیار ما قرار میدن.

مسابقه های تلویزبونی طرح جالبی هست. اما باید یک شبکه اختصاصی برای اونها ایجاد کرد. و خوبی که داره

نیازی به (کامپیوتر ، پلی استیشن و ... ) نیست! و میشه بازی دیگران رو هم تماشا کرد که خیلی ها دوست دارن.

و بهترین خوبی که داره میشه حالت مالتی پلیر هم براش ساخت. که 2 یا چند نفر از طریق تلفن بازی کنن.

مشکل ما کند بودن نیست. اون راه حل داره. مشکل اصلی ما بودجه ای است که برای اینکار کمه.


انیمیشن های از قبل آماده شده خیلی بهتر هستن. چون مشکل کندی و خراب بودن رو نداره

چون بعضی از بازی ها نیاز به دایرکت ایکس 8 و بازی دیگه به نسخه 9 نیاز داره و وقتی هر دو بازی

رو داشته باشی مشکل پیش میاد.(خودم امتحان کردم. نمونه اش بازی کماندو 2 هست)

امیدوارم ادامه بدید!

(خوشحال میشم پستم حذف نشه!)

romixery
21-07-2007, 10:16
سلام
البته نظر سلجر جان تا حدي درسته ولي من شخصا نظر مرد مباح عزيز رو بيشتر قبول دارم.
درسته كه DirectX مشكله و بيشتر منابعش هم به اينگليسي هست ولي بايد بگم توي سرعت حرف اول رو ميزنه.
خودم شخصا يه نمونه اي از يه كار سه بعدي رو ديدم. يكي رو با Directx و ديگري رو (فكر كنم با مايا) برنامه ريزي كرده بودند.
شايد باورتون نشه. به محض كار كردن با فايل دومي (فايلي كه مايا ساخته شده بود) هم CPU و هم RAM به حد قابل توجهي بالا مي رفت به طوري كه تقريبا 210MB از رم رو مي گرفت. ولي حالا فايلي كه با دايركت X ساخته شده بود. فقط و فقط 1.5MB رم اشغال مي كرد و تازه روونتر هم اجرا مي شد. اگه سايتشو يادم اومد حتما براتون مي زارم تا به چشم ببينيد. البته من اين نمونه رو خيلي وقت پيش ديده بودم كه خوب خيلي برام جالب بود.
البته اين رو هم بايد بگم كه كار با directX حرفه اي و استفاده نا به جا از دستورات مي تونه سرعت رو خيلي خيلي پايين بياره ولي اگه يه برنامه ريزي درست حسابي داشته باشيم مطمئن باشين هيچي جاي DirectX نميشه.

NoneForce
21-07-2007, 15:07
سلام
بحث در مورد نحوه اجرا نيست، همانطور كه قبلا گفتم به علت كمبود بودجه اي كه براي اين جور پروژه ها در نظر گرفته ميشه نميشود به سمت استفاده از DX رفت، وگرنه مشكلي با سرعت و توانايي اون نيست.
مساله ديگري را هم به بايد در نظر بگيريد اين است كه كامپوتري كه در اتاق پخش قرار دارد Core2Dou نيست و معمولا يك كامپبوتر معمولي است و نميتوانيد به تهيه كننده بگيد كه برنامه من فقط روي يك كامپيوتر آخرين مدل اجرا ميشه و بايد برنامه را مطابق با امكانات موجود بنويسيد!

خب اين اولين نمونه :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

soldier
21-07-2007, 16:17
بله. حرف همه شما درسته. دایرکت ایکس چیز دیگه ای.

اما تا وقتی که بودجه نباشه و برنامه نویس حرفه ای نباشه و منبع یادگیری و ... نباشه! چه باید کرد!

حرف نانفرس هم درسته. نمیشه یه برنامه ساخت که جون کامپیوتر رو بگیره. مخصوصآ وقتی که

باید روی کامپیوتر خیلی سریع انجام بشه تا پخش بشه و بازیکن بازی خودش رو ببینه!


حالا نانفرس خودمونیم ، غیر از اینها. اگر میشه یه توضیحاتی بده که این رو کی ساخته و میسازه!؟

و در ضمن چه کسی برای مسابقه های تلفی تلویزیونی برنامه نویسی میکنه؟!

و چقدره بابت برنامه نویسی میدن؟ نکنه این رو خودت ساختی؟ در این موارد توضیح بدی خوشحال میشم.


اگر هم تاریخچه ای در این مورد باشه خوب دیگه عالی میشه!

(یعنی تاکنون چه برنامه نویسای این کارارو انجام دادن. اولینش چی و کی بوده!

در مورد ساخت همچین بازی هایی و کلی چیز دیگه....)


موفق باشید

NoneForce
22-07-2007, 10:07
سلام
در مورد قيمت به دلايل معلوم نميتونم چيزي بگم.
بازي بالا كار يك تيم 2 نفره است ، يك نفر گرافيست و يك نفر برنامه نويس و حدود 3 هفته انجامش طول كشيده.
در مورد تاريخچه هم چيزي نميتونم بگم چون فقط از كارهايي خبر دارم كه خودم در اون پروژه بودم، و اولين كار هم مربوط ميشه به حدود 4 سال پيش(در پستهاي بعدي ميگم چه كاري بوده)

و در ضمن چه کسی برای مسابقه های تلفی تلویزیونی برنامه نویسی میکنه؟!
يعني چي؟! خب برنامه نويس، شايد منظورتون اسم شخص خاصي است؟

romixery
22-07-2007, 11:56
نانفورس جان شما كه تو كاري مي دوني با چه زباني برنامة بالا رو نوشتن؟ فلاش كه نبوده؟ بوده؟!!!

NoneForce
22-07-2007, 12:09
سلام
شوخي ميكنيد؟ ناسلامتي انجمن دلفي است. با زبان ديگري بود كه نمي اومدم اينجا پست بدهم.

soldier
23-07-2007, 08:22
بله منظورم چه شخصی هست. معروفترین شخصی که برای

مسابقه های تلویزیونی برنامه نویسی میکنه کیه؟

یه سوال دیگه اینه که اون اسکرین شات رو که گذاشتی کی ساختش؟

و آیا خود شما هم برای (مسابقه های ... ) برنامه نویسی میکنید!؟

اگر میشه در مورد چیزای دیگه ای هم میشه بگی ، بگو!

موفق باشی

NoneForce
23-07-2007, 09:32
سلام
من كسي را نميشناسم كه بگم معروفترين، چون كسي نيست كه همه مسابقات كار اون باشه، چون معمولا بعد از كار اول انتظارات دو طرف تغيير مي كنه و سخت پيش مياد كه با همان تهيه كننده كار كرد.
اون اسكرين شات مربوط به مسابقه "با شبنم" است كه سال پيش از صبح ها از شبكه 2 پخش ميشد.
بله.

اين هم نمونه بعدي :


[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

soldier
23-07-2007, 12:11
خوب. اگر میشه کارهای خودت رو هم معرفی کن! و اسکرین شاتی ، چیزی ....

این اسکرین شات های بالایی رو هم مربوط میشه به مسابقه در 100 ثانیه است.
(خوب ضایعه نیازی به گفتن من نیست!)

آیا روزی میرسه که در این ضمینه پیشرفت کنیم! (بازی سازی با زبان های برنامه نویسی)

موفق باشید

NoneForce
23-07-2007, 13:16
سلام
من جزو يك شركت هستم ، كارهايي هم كه مربوط به اين تاپيك باشد را معرفي مي كنم. ولي نميتونم از كسي يا شركتي اسم ببرم.
در مورد پيشرفت هم نگران نباشيد ، اونقدر مورد براي پيشرفت هست كه اگر توي اين يكي هم به جايي نرسيم زياد جاي نگراني نيست.

romixery
24-07-2007, 08:12
نانفورس جان راست ميگه سلجر عزيز
مي دوني اوني كه مهمه يه ايده خوب و كار درسته. اگه يه ايده خوب و ناب داشته باشي مطمئن باش اونقد زمينه براي پيشرفت هستش كه خودت هم سردرگم بشي كه توي كدوم زمينه بخواي فعاليت كني.
از نانفورس جان هم به خاطر شروع اين تاپيك واقعا تشكر مي كنم. اميدوارم از اين جور تاپيك هاي باحال و با فايده رو بيشتر توي انجمن داشته باشيم.
موفق باشين
باي...

NoneForce
24-07-2007, 13:45
سلام
اين هم نمونه بعد :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ].jpg

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ].jpg

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ].jpg

لينكهاي بالا روي يك سرور ديگر :

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

[ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

soldier
24-07-2007, 14:05
سلام

بله. حرف نانفورس رو قبول دارم.

مثل یانگوم. در هر ضمینه ای که باشه باید فعالیت کنه ;)

اما چون من بازی سازی رو از قدیم دوست داشتم ...

موفق باشید

p@ul
24-07-2007, 14:53
مگه يانگوم برنامه نويس بود اگه نبود ....