مشاهده نسخه کامل
: نکات ضروری در تهیه و نگهداری سازهای سنتی
Marichka
02-06-2007, 00:59
سلام دوستان :20:
همونطور كه نوازندگان سازهاي سنتي مي دونن، براي هر ساز سنتي يه سري نكاتي وجود داره كه كمك مي كنه ساز بهتري انتخاب كنيم كه دوام و كيفيت بيشتري داشته باشه و نتيجه ي مطلوب تري هم از لحاظ صداي ساز به دست بده.
همين طور دونستن يه سري نكاتي هم براي افزايش طول عمر ساز مهمه و به تدريج با تجربه و كار با ساز به دست مياد.
خوب در اين تاپيك از دوستان نوازنده ي سنتي دعوت ميشه تجربه هاي شخصي خودشون با سازهاي سنتي كه مي نوازن اعم از نكات هنگام خريد ساز و نكات لازم براي نگهداري بهينه ي ساز رو قرار بدن.
اميدوارم كه استقبال بشه تا يه مرجع كاملي باشه براي عزيزاني كه مي خوان تازه سازي رو شروع كنن يا سازشون رو عوض كنن و به همه ي نكات اون آشنا نيستن. :11::40:
===============
>>> بخش نخست
نكات ضروري در تهيه و نگهداري دف پوستي
الان شكل رايج ساز دف كه توي بازار و در دسترس هست همون دف دايره اي هست كه فقط يك سمت اون پوست كشيده شده (يا تلق) و سه رديف حقه داره.
بر اين اساس دف معمول الان دو نوع داره: پوستي و تلقي
ويژگي هاي دف پوستي:
بخش اصلي توليد كننده ي صدا در اين دف از پوست تشكيل شده و پوستي كه طي روش هاي دباغي آماده شده و به صورت عادي دف در مياد.
پوست چون بافت زنده بوده قبلا در برابر رطوبت و سرما و گرما حساس هست. سرما يا رطوبت يا هر دو اينها با هم باعث ميشن پوست شل بشه و علاوه بر اين كه صداي مطلوب رو به دست نمي ده با وارد اومدن هر ضربه بر روي اون بافتش بيشتر از هم گسسته ميشه و در نهايت استفاده ي از دف در محيط هاي سرد و مرطوب به طور مداوم باعث پاره شدن زودتر از موقع اون ميشه.
در مقابل گرما باعث جمع شدن پوست دف و سفت شدن اون ميشه كه كيفيت صداي مطلوبي به دست ميده و از اين نظر خوب هست. ولي در اين مورد هم نبايد زياده روي بشه چون باز گرماي بيش از اندازه سبب پاره شدن يا سوختن پوست دف ميشه.
نكات مورد توجه در تهيه ي دف پوستي:
براي اين كه بهترين كيفيت صدا رو از دفي كه تهيه مي كنيم به دست بياريم بايد دقت كنيم بخش چوبي دف (كمانه) به خصوص در لبه ي خارجي خودش صاف، يك دست و كاملا تراش خورده و ظريف باشه.
چون ناهمواري هاي لبه ي خارجي كمانه باعث ميشه در موفع اجراي نت ها (به خصوص بك) صداي دلخواه رو از دف به دست نياريم.
همين طور از لحاظ طبقه بندي كيفي، بهترين نوع دف پوستي، نوعي از اون موسوم به دف پوستي خورشيدي هست.
علت اين نام گذاري رد ها و آثاري هست كه در نتيجه ي دباغي اضافي بر روي پوست دف باقي مي مونه به شكل اشعه هاي خورشيد و به همين دليل به اون دف خورشيدي ميگن.
اما مزيت هاي دف خورشيدي به پوستي معمولي:
دباغي بسيار با كيفيت تر پوست دف كه نتيجه ي اون يه پوست صاف و بدون ضايعات معمول هست و همين طور نازك و با صداي خيلي عالي.
كمانه ي تراش خورده و بسيار صاف كه به همراه پوست نازك و مناسب دف صداي بسيار خوبي رو توليد مي كنه.
مقاومت بالاتر به تغييرات رطوبتي و دمايي.ادامه دارد ...
موفق باشيد و پايدار :40:
ali reza majidi 14
02-06-2007, 10:50
دوست عزیز من خودم تار آذر بایجانی میزنم
ولی یه سوال داشتم اینکه چرا ذسازهای سنتی خیلی قیمتشون بیشتر از سازهای معمولی است
وباید بیشتر ازشون مواظب بود تا سازهای کلاسیک
ممنون
mohammad99
02-06-2007, 23:05
سلام
خیلی کار جالیه
شما ادامه بده
اصولا تو پی سی بچه های سنتی کار ساکت هستن
شما ادامه بده
خیلی جالب بود
ممنون
کاری از سدتمن برمیاد بگید انجام بدم
قربانت
محمد
برای تارو سه تاز هم بنویسید. متاسفانه هر چه تا حالا گفته شده برای سازهای غربیست.
ali reza majidi 14
03-06-2007, 11:46
برای تارو سه تاز هم بنویسید. متاسفانه هر چه تا حالا گفته شده برای سازهای غربیست.
ببخشید شما سه تار می زنید
من تار آذر بایجانی می زنم
ببخشید شما سه تار می زنید
من تار آذر بایجانی می زنم
خب فکر نکنم فرقی زیاد داشته باشند از نظر حفظ و نگهداری
در مورد "نی" اینرا میدانم که قبل از استفاده باید مقداری روغن زیتون درونش ریخت و آنرا مدتی در افتاب گذاشت یا روی یک حرارت ملایم مثل شوفاژ تا دیگر رطوبت در آن اثر نکند وگرنه بعد از مدتی نی خم میشود و از شکل و صدا می افتد. نی را نباید زیاد به جایی تکیه داد چرا که کم کم خم میشود. و یادمان باشد که بر خلاف سازهای دیگر هر چه بیشتر از نی استفاده میشود کیفیت ان پایین میآید مگر اینکه موارد مربوط به نگهداری انرا بدرستی رعایت کنیم.
Marichka
04-06-2007, 21:14
سلام
دوست عزیز من خودم تار آذر بایجانی میزنم
ولی یه سوال داشتم اینکه چرا ذسازهای سنتی خیلی قیمتشون بیشتر از سازهای معمولی است
وباید بیشتر ازشون مواظب بود تا سازهای کلاسیک
ممنون
اگر شما هم موردي در مورد نگهداري ساز خودتون لازم مي دونين كه بايد رعايت بشه و دونستن اون به سايرين كمك مي كنه خوشحال ميشم اگر قرار بدين :11:
در مورد اين كه چرا سازهاي سنتي گرون تر از سازهاي ديگه هستن شايد دليل عمدش اين باشه كه دست ساز هستن و براي به دست اومدن بهترين كيفيت بايد نكات ظريف زيادي توي ساختن اونها به كار برده بشه.
مثلا نوع چوبي كه به كار ميره يا چسبي كه براي نگهداشتن اجزاي ساز هست و همينطور تكنيك هاي پايدار كردن ساز و در كل همه ي اين موارد باعث ميشه قيمت بيشتري داشته باشن.
سلام
خیلی کار جالیه
شما ادامه بده
اصولا تو پی سی بچه های سنتی کار ساکت هستن
شما ادامه بده
خیلی جالب بود
ممنون
کاری از سدتمن برمیاد بگید انجام بدم
قربانت
محمد
ممنون از لطف شما:20:
اگر شما هم در مورد ساز خودتون مطالب مشابهي با روال اين تاپيك دارين، لطف مي كنين اگر قرار بدين تا مرجع خوبي باشه براي دوستاني كه مي خوان ساز سنتي جديدي رو شروع كنن و نياز به دونستن اين نكات دارن.
برای تارو سه تاز هم بنویسید. متاسفانه هر چه تا حالا گفته شده برای سازهای غربیست.
دوست خوبم در مورد تار و سه تار من يه سري موارد كلي رو فقط اطلاع دارم كه تا حد ممكن مي ذارم اينجا. اميدوارم دوستاني كه سازشون اين هست توضيحات بيشتري قرار بدن.
پايدار و پيروز باشيد :20:
Marichka
04-06-2007, 21:18
>>> ادامه ي بخش نخست:
نكات مهم در تهيه و نگهداري دف پوستي
(ادامه ي) نكات مهم در تهيه ي اين ساز:
در هنگام انتخاب ساز بايد دقت كنيم محل شستي اون با دست ما متناسب باشه به طوري كه در گرفتن اون احساس راحتي داشته باشيم و انگشت شست نبايد در محل گرفتن شستي با پوست دف (در محل نواخته شدن نت چپ منتها از داخل) تماس پيدا كنه چون به مرور باعث نازك شدن پوست در اون نقطه و ايجاد پارگي در پوست دف ميشه. براي اين منظور بهتره كه عرض كمانه متناسب با اندازه ي دست ما باشه تا در همون حالي كه بيش از اندازه بزرگ نيست و گرفتن دف رو مشكل نمي كنه، بيش از اندازه هم نازك نباشه.
همين طور بهتره به نحوه ي كشيده شدن پوست و صاف شدن اون در محل شستي دقت كنيم كه كاملا صاف باشه و پستي و بلندي و ناهمواري نداشته باشه. به اين دليل كه در اجراي متوالي نتهاي چپ اگر اون بخش از پوست كه بر روي شستي كشيده شده نا هموار باشه پوست دست رو اذيت مي كنه و نتيجه ي مطلوب رو به دست نميده.
از نكته هاي قابل توجه ديگه ضخامت كمانه هست كه اون هم بايد متناسب با دست نوازنده باشه. البته در دف هاي پوستي خورشيدي معمولا حد متعادلي از ضخامت در نظر گرفته ميشه كه با دست بيشتر نوازنده ها متناسب هست. با اين حال اگر باز هم ضخامت بيش از اندازه يا كمتر از اندازه ي كمانه مانع از تعادل اون روي دست باشه بهتر هست كه اون ساز رو تهيه نكنيم.
در مورد كيفيت پوست بايد دقت كنيم كه نا همواري ها و زوايد طبيعي پوست كاملا از اون زدوده شده باشه و همين طور نحوه ي كشيده شدن پوست طوري باشه كه در همه ي نقاط داراي يك ضخامت باشه چون در غير اين صورت در هنگام اجراي نت به صداهاي ناهماهنگي بر مي خوريم كه مطلوب نوازنده نيستن.
همين طور بهتره سازي كه تهيه مي كنيم تا حد امكان سبك ولي با كيفيت باشه. يعني كمانه ي سنگين دف بدون اين كه سودي داشته باشه براي افزايش كيفيت صداي ساز، فقط كار نوازندگي رو دشوار مي كنه پس بهتره كمانه ي سبك و محكمي انتخاب كنيم.
البته اين نكته در مورد نوازنده هايي كه تازه مي خوان شروع كنن بهتره رعايت نشه، چون سنگين بودن دف در ابتداي يادگيري كه هنوز نتهاي خرد شده و سريع رو نمي خواد اجرا كنه شخص، باعث عادت كردن دست به وزن دف و افزايش قدرت دست ميشه كه بعدا با پيشرفت در نوازندگي ميشه دف سبك تري انتخاب كرد.
ادامه دارد...
پايدار و پيروز باشيد :20:
ali reza majidi 14
05-06-2007, 22:58
نکات حفظ و نگهداری برای تار آذربایجانی
اولا این اگه چرم این تار پاره بشه بیشتر از 50 تومن خرج برمیداره
دومی اینکه مضرابش از استخونه اگه یکم بیشتر فشار بدی می شکنه
کلا ساز بسیار ظریفی هست
ممنون از همتونمخصوصاdianella
Marichka
07-06-2007, 23:13
سلام
ممنون از همه ي دوستان :11:
ادامه ي مطالب:
نكات مهم در نگهداري انواع دف پوستي)
همونطور كه پيش تر اشاره شد، بخش توليد كننده ي صدا در دف پوستي از بافتي تهيه شده كه سابقا زنده بوده بنابراين نسبت به تغييرات رطوبتي و دمايي واكنش نشون ميده.
براي اين كه بهترين بازدهي رو از اين نوع دف به دست بياريم، بهتره سعي بشه كه اين دف در محيط پايداري از لحاظ دما و رطوبت نواخته بشه. مثلا نواختن مداوم اون در معرض جريان هواي سرد و مرطوب (مثلا باد كولر) در مرحله ي اول شل شدن پوست و در مراحل بعدي پارگي اون رو به همراه مياره.
اگر هم شرايط جوي محل زندگي طوري هست كه هميشه هواي مرطوب و شرجي داره (مثل شمال كشور) بهتره به كل از دف تلقي استفاده بشه كه در برابر تغييرات جوي پايدار و بدون واكنش هست.
همين طور بهتره تا جايي كه مقدور هست دست قبل از تماس با پوست دف كاملا تميز و به خصوص عاري از چربي باشه. چون چربي دست به همراه گرد و خاكي كه در محيط وجود داره به مرور كيفيت پوست و صداي اون رو از بين مي بره و باعث پارگي اون ميشه.
ادامه دارد ...
mohammad99
07-06-2007, 23:48
ممنون از لطف شمااگر شما هم در مورد ساز خودتون مطالب مشابهي با روال اين تاپيك دارين، لطف مي كنين اگر قرار بدين تا مرجع خوبي باشه براي دوستاني كه مي خوان ساز سنتي جديدي رو شروع كنن و نياز به دونستن اين نكات دارن
ای به چشم
چند نکته در باب نگاه داری سنتور
) هنگامی که قصد بیرون آوردن سنتور از جعبه اش را دارید گوشی های آن را به هیچ وجه نگیرید. سعی نمایید با یک دست کلاف سمت چپ و با دست دیگر زیر سنتور را بگیرید
.۲) هنگام تمرین روی سیم های سنتور دست نگذارید تا هم فشار روی سیم ها وارد نشود و هم این که گرمای دست، اثرات نامطلوب بر سیم و در نتیجه بر کوک سنتور نگذارد
.۳) پس از تمرین سنتور را در جعبه اش قرار دهید تا در معرض گرد و غبار قرار نگیرد و از زنگ زدن سیم ها جلوگیری شود و همچنین کوک آن محفوظ بماند
.۴) سعی کنید از سرد و گرم شدن سنتور جلوگیری کنید. زیرا هوای سرد و گرم (بخصوص سرد) باعث خارج شدن کوک و اثرات نامطلوب دیگری روی ساز می گردد
.۵) هنگام تمرین می توان در زیر سنتور – کلاف بالایی – شیء قرار داد تا تسلط کافی روی ساز داشته باشید. برای این کار جعبه مضراب بهترین وسیله پیشنهادی است. سعی کنید از اشیاء خشن استفاده نکنید تا آسیبی به ساز نرسد
.۶) گاه جعبه های سنتور چند میلیمتری بزرگتر از سنتور است و زمان حمل آن با مشکل رو به رو می شویم. برای این که سنتور در جعبه ثابت بماند و تکان نخورد، مقداری مقوا یا شییء مناسب در قسمت خالی بین قاعده کوچک و جعبه قرار می دهیم تا سنتور آسیب نبیند و از کوک خارج نگردد
.۷) برای حمل ساز در روزهای بسیار سرد، جعبه سنتور را در درون کاوری مخصوص از برزنت یا پلاستیک ضخیم قرار می دهیم تا در کجاورت هوای سرد واقع نگردد و از کوک خارج نشود
.۸) زمان حمل ساز انگشت اشاره خود را در قسمت درب جعبه می گذاریم تا اگر به دلایلی در جعبه باز شد، سنتور از درون جعبه رها نشود
.۹) زمانی که سنتور را از جعبه اش خارج کردید بلافاصله شروع به نواختن نکنید. زیرا چند دقیقه سنتور باید در هوای آزاد قرار بگیرد تا به اصطلاح به هوا عادت کند
.۱۰) پس از تمرین، مضراب را در درون جعبه قرار دهید تا از شکستن آن جلوگیری شود..
Marichka
08-06-2007, 00:29
سلام
ممنون از mohammad99 ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]) عزيز :11:
ادامه ي مطالب در مورد دف:
>>> بخش دوم
نكات مهم در تهيه و نگهداري دف تلقي
الف) معرفي دف تلقي و كاربردهاي اين ساز:
دف تلقي در واقع نوع اصيل اين ساز به شمار نميره ولي الان به خصوص در همنوازي هاي گروهي كه در برابر چندين ساز ديگه فقط يك يا دو دف نواز وجود داره و نياز به صداي رساتري از دف هست از اين ساز زياد استفاده ميشه و به خاطر همين جايگاه مخصوص خودش رو در نوازندگي سنتي پيدا كرده.
دف تلقي به اين دليل كه بخش اصلي توليد كننده ي صدا در اون از ماده ي مصنوعي ساخته شده نسبت به تغييرات دمايي و رطوبي پايدار هست و نه سرما و رطوبت باعث شل شدن تلق ميشن و نه گرما باعث سفت و كشيده شدن اون.
بنابراين براي استفاده در محيط هايي كه وجود رطوبت در اونها هميشگي هست استفاده از اين دف برتري داره.
به علاوه صداي توليد شده از نواختن اين دف به مراتب بيشتر و بلندتر از دف پوستي هست و به همين دليل در اجراهاي گروهي و همنوازي هاي چندين ساز كاربرد بيشتر داره.
در حالي كه دف پوستي كاربردش بيشتر در همنوازي هاي گروهي دف هست كه تعداد زيادي نوازنده فقط اين ساز رو دارن.
ادامه دارد ...
Marichka
09-06-2007, 00:23
>>> ادامه ي بخش دوم
ب) نكات مهم در تهيه ي دف تلقي
همونطور كه در مورد دف پوستي گفته شد، نكات عمومي تهيه ي دف تلقي هم مشابه با پوستي هست.
يعني نكاتي كه در مورد صاف بودن پوست قسمت شستي (براي اين كه دست رو اذيت نكنه) و يكنواخت بودن ضخامت پوست دف براي اين كه صداي خوبي داشته باشه و غيره كه بايد در اين مورد هم رعايت بشه.
بعد در مورد نوع تلق انتخابي براي دف بايد دقت كنيم كه نازك ولي محكم باشه. اين حالت در صورتي هست كه وقتي دف رو توي دست ميگيريم سبك باشه و وقتي نت رو روش اجرا مي كنيم صداي رسايي داشته باشه.
ولي تلق هايي كه سنگين هستن و صداي خفه و بم ايجاد مي كنند اصلا مناسب براي نوازندگي به خصوص حرفه اي نيستن. و تلق چون در حالت عادي هم ماده ي مصنوعي هست و حالت خشكي داره (بر عكس پوست) بايد دقت كنيم خشكي اون از حد متعارف بيشتر نباشه چون ضربه هاي محكم رو تحمل نمي كنه و پاره ميشه. براي اين كه مطمئن بشيم خيلي خشك نيست تلق در محل الصاق تلق به كمانه اگر دست بكشيم به درجه ي انطاف پذيري تلق به طور نسبي پي مي بريم.
پايان مطالب مربوط به دف
پايدار و پيروز باشيد :11::40:
ممنون
سنتورش به دردمون میخوره
ali reza majidi 14
09-06-2007, 15:23
آقا از تار هم صحبت بکنین
Marichka
13-06-2007, 00:46
آقا از تار هم صحبت بکنین
سلام
يه سري نكات كلي درباره ي تار)
اين ساز هم اگر چه جزو سازهاي مضرابي هست ولي در قسمت كاسه ي اون و بهش نزديك به تارها پوست كشيده شده. كه اين حالت باعث صداي انعطاف پذير و نرم تار ميشه. بنابراين بهتره در هنگام تهيه دقت به نوع پوست كشيده شده روي تار همين طور درجه ي انعطاف پذيري اون داشته باشيم و همونطور كه در بخش دف آورده شد در هواي خيلي مرطوب بهتره ازش استفاده نكنيم يا اگر مجبور به نواختن تار هستيم پوست اون رو از ضربه دور نگه داريم.
و البته منتظر اطلاعات بيشتر از دوستان نوازنده ي تار هستيم !! :46:
پايدار و پيروز باشيد :11:
ali reza majidi 14
13-06-2007, 12:17
سلام
يه سري نكات كلي درباره ي تار)
اين ساز هم اگر چه جزو سازهاي مضرابي هست ولي در قسمت كاسه ي اون و بهش نزديك به تارها پوست كشيده شده. كه اين حالت باعث صداي انعطاف پذير و نرم تار ميشه. بنابراين بهتره در هنگام تهيه دقت به نوع پوست كشيده شده روي تار همين طور درجه ي انعطاف پذيري اون داشته باشيم و همونطور كه در بخش دف آورده شد در هواي خيلي مرطوب بهتره ازش استفاده نكنيم يا اگر مجبور به نواختن تار هستيم پوست اون رو از ضربه دور نگه داريم.
و البته منتظر اطلاعات بيشتر از دوستان نوازنده ي تار هستيم !! :46:
پايدار و پيروز باشيد :11:
کاملا تایید میشه
یه نکته هم من اضافه کنم که در پوسته ی تار بسیار حساس هستش چرا چون اون رو از آبشامه ی قلب گوسفند درست کردن
mohammad99
14-06-2007, 20:17
معمولا" آلات موسیقی ای که شامل سیم و دسته هستند، پس از مدت زمانی باید رگلاژ دسته شوند چراکه مقداری جاخوردگی در دسته ساز بوجود می آید.
● از چسب به جای سریشوم استفاده نکنید
معمولا" آلات موسیقی ای که شامل سیم و دسته هستند، پس از مدت زمانی باید رگلاژ دسته شوند چراکه مقداری جاخوردگی در دسته ساز بوجود می آید. در سالهای اخیر که چسب چوب و دیگر انواع چسبهای صنعتی به بازار آمده، عده ای مبادرت به استفاده از این نوع چسبها می کنند که متاسفانه ساز تولید شده آنان جنبه یکبار مصرف پیدا می کند چون در آینده دور (مثلا ۷۰ یا ۸۰ سال دیگر) پس از هرگونه جاخوردگی، پیچ خوردگی، شکستگی بر اثر حوادث و ضربه، دیگر ساز را نمی توان ترمیم اصولی کرد، چون اصولا" این چسبها باز نمی شوند.
در صورتیکه سازگران قدیم که از چسب گرم سریشم استفاده میکردند به ساز اجازه میدادند تا بتواند قابل تعمیر باشد… امروز هم اگر کمی بوی بد سریشم را تحمل کنیم و قدری حوصله و صرف وقت را چاشنی این فن والا و ذیقیمت کنیم، محصولی بهتر و اصولی تر بدست میاید که رضایت نسلهای بعد را نیز به همراه خواهد داشت.
● پیش از جاگذاری میخ های بیخ دسته، محل را سوراخ کنید
بر اثر کوبیدن میخ های بیخ دسته تار، پس از گذشت زمان ترکهایی (آن هم در محل خطرناکی مثل بیخ دسته!) ظاهر میشود که برای اجتناب از این خسارت میتوان قبل از کوبیدن هر میخ، با مته هم شماره میخ، سوراخی ایجاد کرد و پس از آن میخ را در سوراخ ایجاد شده با فشاری بسیار کمتر فقط "جا زد" نه آنکه با چکش کوبید.
● مشکلات نوازندگان چپ دست
همیشه نوازندگان و هنرآموزان چپ دست تار و سه تار با مشکلاتی روبرو هستند؛ یا ساز را همچون دیگران بدست میگیرند که در این صورت نمیتوانند همچون یک راست دست ساز بزنند و پیشرفت کنند و یا ساز را چپ دست می کنند که در این صورت به چند مشکل دیگر بر می خورند:
اول اینکه همیشه باید ساز خود را به کلاس بیاورند و ببرند. دوم اینکه، اگر جایی سازی ببینند نمی توانند آنرا بیازمایند، دیگران هم در مورد ساز ایشان همین مشکل را دارند. سوم اینکه، ساز انتخابی و خریداری شده آنان ممکن است پس از چپ دست کردن افت شدیدی کند، چراکه سیمهای بالا و پائین جابجا شده است که متاسفانه در این سه مورد تقریبا" چاره ای جز تحمل نیست! ولی در مورد چهارم، هنگامیکه بخواهیم سازی را اصطلاحا" چپ دست کنیم، ناچار باید یک ناو در جهت معکوس با ناو موجود روی دسته ایجاد کنیم.
این عمل که قدری کارگاهی است و نیز موجب مراجعات بعدی میشود و ضمنا پس از نتیجه کار شکل و ظاهری یکسان و قرینه با ناو قبلی حاصل نمیشود، مشکل ایجاد میکند. پیشنهاد اینکه به سادگی کلیه سازها را از ابتدا با دو ناو بسازیم، یعنی هرکدام در یک طرف دسته تار یا سه تار وسپس ساز را به اصطلاح رنگ و لاک کنیم.
● شیارهای خرک را تا حد امکان زیاد کنید
بر روی خرک بعضی سازهای جدید فقط به تعداد سیم های آن ساز شیار وجود دارد که پیشنهاد می شود بر روی تاج خرک تا جایی که میسر است شیار بیندازیم، چراکه بعضی کوکهای قدیمی را باید با تغییر محل سیم همراه کنیم؛ ضمن آنکه بدین ترتیب هر نوازنده میتواند به سلیقه خود جای سیمها را تغییر دهد.
ali reza majidi 14
17-06-2007, 12:45
آقا محمد شما هم نوازنده هستین یا نه
mohammad99
17-06-2007, 13:03
سلام اقا علیرضا
یه سر به این جا بزن به نتایج جالبی میرسی
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
vBulletin , Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.