تبلیغات :
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی، صداگیر ماینر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 1 از 5 12345 آخرآخر
نمايش نتايج 1 به 10 از 41

نام تاپيک: ساخت بازي در سبك scrolling shoter با game maker (سطح متوسط)

  1. #1
    کاربر فعال انجمن ساخت و توسعه بازی Prince_ of _Persia's Avatar
    تاريخ عضويت
    Mar 2006
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    992

    پيش فرض ساخت بازي در سبك scrolling shoter با game maker (سطح متوسط)

    مقدمه

    با سلام خدمت دوستان.

    بازهم سری دیگری از آموزش های ساخت بازی با game maker. قرار بود در سری جدید ساخت بازیهای در سبک platform رو آموزش بدم ولی از آنجاییکه این سبک حرفه ای و پیچیده تر است تصمیم گرفتم که در ابتدا به این سبک بپردازم. خواهشمندم دوستان در این تاپیک فقط در مورد game maker بحث کنند و فقط لینک بازیهایی که با game maker ساختن بگذارند و موضوع رو به بیراهه ( مانند تاپیک قبلی)نکشونند. برای معرفی بازیهایی که خودتون و با نرم افزاری غیر از game maker ساختید می تونید یک تاپیک جدید بزنید.

    قبل از اینکه شما این آموزش رو بخونید باید سطح مقدماتی رو تموم کرده باشید بنابراین اگه قبلا آموزش سبک مقدماتی رو نخوندید روی این [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] کلیک کنید.

    در ابتدا شما باید source بازی invaders رو که برای آموزش در نظر گرفتم دانلود کنید توجه داشته باشید که این یک بازی کامل نیست ولی برای آموزش نکات اصلی در این سبک بسیار مفید است. حتما دانلود کنید چون ما به منبع ابزار هایی که در این فایل هست احتیاج داریم می تونید اون رو از [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] دانلود کنید.

    در پایان مقدمه باید بگم حتما نظرات خود را در مورد محتوای آموزش بگید تا به کیفیت این آموزش ها اضافه شود.

    ------------------------------------------------------
    لینک فایل آموزشی pdf : [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    ---------------------------------------------------------
    Last edited by Prince_ of _Persia; 08-07-2006 at 13:29.

  2. #2
    کاربر فعال انجمن ساخت و توسعه بازی Prince_ of _Persia's Avatar
    تاريخ عضويت
    Mar 2006
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    992

    10 جلسه اول : ساخت و طراحی رفتار سفینه و کنترل آن

    بعد از اینکه فایل سورس رو دانلود کرد یک کپی از اون بگیرید و سپس تمامی آبجکت ها و فضاهای (room) بازی رو حذف کنید چون قراره تمام آنها رو خودتون طراحی کنید و ما به منبع ابزارهای(کسی اگه کلمه بهتری به جای این سراغ داره حتما بگه چون واقعا این کلمه سنگینه و معنا رو کامل نمی رسونه) این سورس نیاز داریم. اگر در قسمت از آموزش خوب متوجه منظور من نشدید می تونید به کپی که از سورس گرفتید مراجعه کنید و دستورات اون قسمت رو بررسی کنید.

    منبع ابزارهای این فایل عبارتند از :

    منبع ابزارهای اسپرایت :
    sprite0 : اسپرایت سفینه (متحرک)
    sprite1 :اسپرایت لیزر سفینه (متحرک)
    sprite2 : اسپرایت هواپیما های دشمن (متحرک)
    sprite3 : اسپرایت سنگ های آسمانی (متحرک)
    sprite4 : اسپرایت انفجار ( متحرک)
    spr_blocker : اسپرایت مسدود کننده حرکت هواپیماها (ثابت) (نکته : بهترین نوع نام گذاری همین مورد است زیرا ما از نام آن می توانیم بفهمیم که منبع ابزار یک اسپرایت است و اسپرایتی برای مسدود کردن می باشد.)
    sprite6 : اسپرایت اطلاعات بازی (ثابت)

    منبع ابزارهای صوتی :
    laizer : صدای لیزر
    airexplode : صدای انفجار هواپیماهای دشمن
    explotion : صدای انفجار سفینه
    sound3 : موزیک پس زمینه بازی ( متعلق به بازی سونیک کلاسیک به هنگام مواجه با غول مرحله اول )

    منبع ابزارهای پس زمینه :
    background0 : تصویر پس زمینه آسمان

    ما در جلسه اول به ساخت و طراحی سفینه که کاراکتر اصلی است و همچنین طراحی room می پردازیم. در ابتدا یک آبجکت با نام obj_safine ایجاد کنید و برای اون از اسپرایت شماره صفر استفاده کنید. در شیوه نام گذاری این آبجکت دقت کنید این نام گذاری که استانداردترین نام گذاری است قواعد خاصی دارد و در آن شما سه حرف اول نوع منبع ابزار را در ابتدا و پس از آن یک underscore(_) قرار می دهید و سپس نام منبع ابزار که گویای کارکرد آن باشد. ایده کلی این بازی بدین صورت است که ما می خواهیم یک سفینه بر روی بک گراند متحرک آسمان داشته باشیم که بتواند به اطراف حرکت کند و دشمنان خود را که هواپیماهای جنگی هستند با لیزر مورد هدف قرار دهد و نابود سازد.
    برای شروع ما باید بتوانی سفینه را در چهار جهت اصلی حرکت دهیم برای اینکار چهار رویداد keyborad برای چهار جهت left,right,up,down ایجاد کنید و در قسمت واکنش های آن ها واکنش های زیر را قرار بدید.

    برای جهت چپ یا left :
    1. در برگه code قسمت variables آیکون دوم بنفش رنگ و پارامترهای آن را به این صورت پر کنید:

    variable : x
    value: 0
    operation : smaller than
    و گزینه not را هم فعال کنید.

    2. در برگه code قسمت variables آیکون اول خاکستری رنگ با مقادیر ذیل :
    variable:x
    value:-5
    و گزینه relative را هم فعال کنید.

    توضیح کارکرد : در این جهت در واکنش اول بررسی می شود که اگر پارامتر x سفینه کوچکتر از صفر نیست یا به عبارت دیگر در منتها علیه سمت چپ صفحه قرار ندارد 5 گام به عقب برود(واکنش دوم).

    برای جهات دیگر هم همین دو واکنش منتها با پارامتر های مختلف دیگر را داریم که بصورت زیر است :

    جهت راست :
    واکنش اول :
    variable : x
    value: 600
    operation : larger than
    و گزینه not را هم فعال کنید.

    واکنش دوم :
    variable:x
    value:5
    و گزینه relative را هم فعال کنید.

    جهت بالا :
    برای جهت بالا پارامتر y نباید کمتر از صفر باشد و باید منفی 5 به y آن اضافه شود.

    جهت پایین :
    برای جهت پایین پارامتر y نباید بزرگتر از 450 باشد و باید 5 واحد به y آن اضافه شود.

    دو مورد آخر رو برای اینکه بیشتر مسلط بشید بدین صورت توضیح دادم که می تونید با توجه به دو مورد اول اون ها را اجرا کنید.حالا آبجکت ما در چهار جهت اصلی حرکت می کند . نوبت ساختن فضای بازی است . یک room جدید ایجاد کنید. در برگه backgrounds تیک draw a background color رو بردارید و به جای اون پس زمینه خودمون رو از لیست شناور در زیر قسمت forground image انتخاب کنید و سپس گزینه visible when room start رو فعال کنید . با اینکار تصویر آسمان ما ظاهر می شود. دقت کنید که حتما دو گزینه tile hor و tile ver فعال باشد تا تصویر بصورت کاشی کنار هم چیده شود و کل فضای بازی را در بر گیرد. برای اینکه تصویر ما بصورت scrolling و متحرک در آید در قسمت hor. speed مقدار منفی 5 را وارد کنید. با این کار تصویر پس زمینه در جهت افقی و با سرعت منفی که باعث می شود به نظر برسد سفینه به سمت جلو حرکت می کند ایجاد می شود. حال به برگه objects بروید و یک آبجکت ( منظورم همون نمونه است) سفینه را در وسط room قرار دهید حالا می توانید بازی رو اجرا کنید . تا حالا که عالی بوده نظر شما چیه ؟

    در جلسه بعدی با تکمیل آبجکت سفینه و همچنین طراحی آبجکت هواپیماهای دشمن می پردازیم.

    0000000000000000000000000000000000000000000
    کلیه حقوق معنوی این آموزش محفوظ است.
    *********************************************

  3. #3
    کاربر فعال انجمن ساخت و توسعه بازی Prince_ of _Persia's Avatar
    تاريخ عضويت
    Mar 2006
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    992

    پيش فرض

    تو تاپيك قبلي كه خيلي ها منتظر آموزش جديد بودند . پس چرا استقبال نشده ؟ بابا يك كم از حالت مصرف كنندگي در بيايند تا كي مي خواهيد بازيهايي ساخت خارج رو بازي كنيد. يك بازي هم خودتون طراحي كنيد تا بفهيميد چطوري بازي ساخته مي شود. به هر حال تا زماني كه از تاپيك استقبال نشه من مطلبي نميدم چون بيكار كه نيستم اين همه مطلب آموزشي را بنويسم و حدود چند روز روش كار كنم بعد كسي نخوندش چون من اين آموزش ها رو خودم روشون كار كنم و از جايي بر نداشتم copy &paste کنم که زمانی برام نگرفته باشه.

    پس فعلا بای تا زمانی که از تاپیک استقبال بیشتری بشه......

  4. #4
    کاربر فعال انجمن ساخت و توسعه بازی Prince_ of _Persia's Avatar
    تاريخ عضويت
    Mar 2006
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    992

    پيش فرض

    اصلا شاید تالار رو من اشتباهی برای این تاپیکم انتخاب کردم ولی قبلی هم که تو این تاپیک بود .. شاید هم کلا بهتر برم تو persiandesigner یا oxogame این مطالبو بزارم . اونجا آدمایی خلاق که به یادگیری فوت و فن طراحی بازی اهمیت می دن بیشتر از کسانی که به یادگیری فوت و فن چگونگی انجام یک بازی اهمیت می دن. کلا فرهنگ بازی سازیشون بیشتره....

  5. #5
    حـــــرفـه ای M E H D I's Avatar
    تاريخ عضويت
    Oct 2005
    محل سكونت
    خونمون
    پست ها
    2,606

    پيش فرض

    سلام

    من از زحمات شما تشكر مي كنم. علت اين كه دوستان هم نظر نميدن شايد اينه كه موقع امتحاناته و كلا انجمن بازيها توي اين مواقع بيننده ش كم ميشه. شما به دل نگيرين

  6. #6
    حـــــرفـه ای ALt3rnA's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2005
    محل سكونت
    Politziea
    پست ها
    4,748

    پيش فرض

    اقا سلام من تا تابستون فقط دو بار دیگه میتونم ان بشم ولی سعی میکنم به تاپیکت سر بزنم ...موفق باشی

  7. #7
    کاربر فعال انجمن ساخت و توسعه بازی Prince_ of _Persia's Avatar
    تاريخ عضويت
    Mar 2006
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    992

    پيش فرض

    سلام .
    از شما خيلي ممنونم كه نظر داديد. ديگه داشتم كم كم نا اميد مي شدم...
    علت اين كه دوستان هم نظر نميدن شايد اينه كه موقع امتحاناته و كلا انجمن بازيها توي اين مواقع بيننده ش كم ميشه
    حواسم به امتحانات نبود شما راست مي گيد. فردا قسمت بعدي آموزش رو مي گذارم.

    با تشكر
    Last edited by Prince_ of _Persia; 16-05-2006 at 07:04.

  8. #8
    کاربر فعال انجمن ساخت و توسعه بازی Prince_ of _Persia's Avatar
    تاريخ عضويت
    Mar 2006
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    992

    پيش فرض جلسه دوم : طراحی هواپیماهای دشمن و تکمیل آبجکت سفینه

    جلسه دوم : طراحی هواپیماهای دشمن و تکمیل آبجکت سفینه

    با سلام. در این قسمت ابتدا آّبجکت سفینه خودمان را تکمیل می کنیم تا به آن امکاناتی از قبیل شلیک لیزر و نشانگر میزان سالم بودن سفینه و همچنین انفجار در صورت برخورد با دشمن را بدهیم. برای شلیک لیزر کلید <CTRL> را انتخاب کردم . بنابراین در آبجکت سفینه safine شما رویدادpress<ctr را انتخاب کنید تو جه کنید که برای اینکه شلیک بصورت متوالی انجام نگیرد و مزه بازی از بین نرود ما از رویداد press استفاده کردیم که با هر بار فشرده شدن کلید <Ctrl> فقط یک بار واکنش های درون این رویداد اجرا می گردد. خوب در این رویداد ما تنها نیاز به یک واکنش داریم تا
    آبجکت لیزر را ایجاد کند بنابراین رویداد create instance موجود در برگه main1 را انتخاب می کنیم و به درون لیست واکنش های مربوط به این رویداد قرار می دهیم. در تنظیمات آن در قسمت object تایپ کنید tir ( توجه کنید که ما هنوز این آبجکت را ایجاد نکرده ایم و بنابراین در لیست وجود ندارد) پارامتر x را به 100 و جعبه چک relative را فعال کنید و بقیه تنظیمات بصورت پیش فرض باشد.

    حال آبجکت tir یا ليزر را ایجاد کنید و از اسپرایت ها sprite1 که همان اسپرایت لیزر است را انتخاب کنید . دو رویداد برای این آبجکت نیاز داریم یک رویداد create و یک رویداد animation end که در قسمت other رویداد ها موجود است. در رویداد create واکنش play a sound را انتخاب کنید و برای صوت آن از لیست آن laizer را انتخاب کنید. در رویداد animation end واکنش destroy the instance را قرار دهید. خوب فکر کنم برای شما که در این سطح از
    آموزش ها هستید پیدا کردن و اکنش هایی که گفتم و همچنین کاری که انجام می دهند با توجه با نامشان قابل درک باشد ولی بازهم توضیح می دهم در رویداد خلق این آبجکت یا همان create که به هنگام ایجاد آبجکت روی میدهد ما مشخص کردیم که صدای لیزر پخش شود و در رویداد animation end که به هنگام پایان نمایش اسپرایت لیزر روی می دهد مشخص کردیم که این لیزر از بین برود. احتمالا تعجب کردید که کار اصلی این آبجکت که همان نابود کردن هواپیماهای دشمن است در این قسمت تعریف نشده است نگران نباشید ما این کار را در آبجت
    دشمن تعریف خواهیم کرد!!!!.

    خوب حالا که شلیک برای سفینه مان را طراحی کردیم . به سراغ هواپیماهای دشمن می رویم. یک آبجکت جدید ایجاد کنید و نام آن را airplane بگذارید و از اسپرایت ها sprite2 را برایش انتخاب کنید. چند رویداد برای این آبجکت نیاز داریم یک رویداد create یک رویداد outside room و دو رویداد collision با دو آبجکت tir و safine . در رویداد create برای این آبجکت واکنش start movine in a direction را قرار دهید و از جهت ها سمت چپ را انتخاب کنید و در قسمت speed مقدار 7 را وارد کنید تا هواپیماهای دشمن بلافاصله پس از ایجاد به سمت سفینه ما حرکت کنند. در رویداد
    برخورد یا همان collision با دو آبجکت تیر و سفینه دو واکنشdestroy the instance و create instance را انتخاب کنید و در تنظیمات create instance آبجکت explode را تایپ کنید که ما بعدا آن را ایجاد می کنیم و همچنین جعبه چک relative را فعال کنید و باقی تنظیمات به حالت پیش فرض.و در رویداد outside room هم واکنش destroy the instance را انتخاب کنید تا پس از اینکه این آبجکت از فضای بازی خارج شدند از بین بروند و فضای گرفته شده در حافظه توسط آنها آزاد گردد.
    طراحی دشمن هم به پایان رسید.!!!

    حالا آبجکت انفجار یا explode را طراحی می کنیم یک آبجکت جدید ایجاد کنید نام آن را explode بگذارید و از اسپرایت ها sprite4 را برایش انتخاب کنید . این آبجکت تنها نیاز به یک رویداد دارد . رویداد ainmation end در قسمت other را انتخاب کنید و در این رویداد واکنش destroy the instance را قرار دهید تا هنگامی که انیمیشن اسپرایت آن تمام شد این آبجکت نابود گردد.

    نوبت به قرار دادن امکانات جانبی دیگر از قبیل میزان سلامت و همچنین تعریف برخورد با دشمن است. یک رویداد create برای آبجکت سفینه ایجاد کنید و واکنش set the health را انتخاب کنید و مقدار آن را 100 قرار دهید و ok کنید. حال یک رویداد collision با آبجکت airplane ایجاد کنید و از برگه score واکنش set the health را انتخاب کنید و پارامتر -10 را برای این واکنش تایپ کنید و جعبه چک relative را فعال کنید. این واکنش موجب می شود تا در صورت برخورد با هواپیمای دشمن از میزان سلامت سفینه کم شود.

    برای نمایش میزان سلامت بازی در رویداد create سفینه واکنش set the window caption info را قرار دهید و پارامتر show health آن را به show تنظیم کنید با اینکار میزان سلامت به صورت عدد در نوار عنوان بازی در طی اجرای بازی دیده می شود. یک رویداد دیگر به نام destroy را هم برای این آبجکت ایجاد کنید و در قسمت واکنش های مربوط به آن واکنش create instance را قرار دهید و پارامتر object آن را به آبجکت explode تنظیم کنید و جعبه چک relative را فعال کنید همچنین برای ایجاد صدای انفجار واکنش play a sound را در این قسمت قرار دهید و صوت explotion را انتخاب کنید.


    نوبت به قسمت پایانی این جلسه رسید اکنون سه آبجکت هواپیمای دشمن را در سمت راست room قرار دهید و بازی را اجرا کنید.


    اکنون شما می توانید سفینه خود را به اطراف حرکت دهید به طرف دشمن شلیک کنید و او را از بین ببرید. اما هواپیماهای دشمن بعد از نابود شدن یا اینکه از room خارج شدند دیگر وجود نخواهند داشت در جلسه بعد طریقه جابه جایی مکرر هواپیماها دشمن به صورتی که همیشه حداقل سه هواپیما در مقابل شما باشد را فرا خواهید گرفت همچنین برای بازی نشانگر سلامت گرافیکی و قابلیت restart شدن بازی و امکانات جانبی دیگر می پردازم.

    کسانی که این بازی رو که آموزش رو دادم ، ساختند حتما نظر ، پیشنهاد یا مشکل خودشون رو مطرح کنند.
    --------------------------------
    با تشکر
    prince
    ----------------------------------------

  9. #9
    کاربر فعال انجمن ساخت و توسعه بازی Prince_ of _Persia's Avatar
    تاريخ عضويت
    Mar 2006
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    992

    پيش فرض

    بزودي بازی سه بعدی خودمو که شبیه doom1&2 هست رو تکمیل و آپلود می کنم.
    این بازی کاملا سه بعدیه و با امکانات سه بعدی game maker ساخته شده . امیدورام فقط حجمش خیلی نشه که نتونم آپلودش کنم. فعلا دو تا عکس ازش براتون می زارم ببنید چطوره .



    دو تا عکس دیگه رو هم از این لینک ببینید :
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

  10. #10
    حـــــرفـه ای Moh3en_DDD's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2005
    محل سكونت
    1391
    پست ها
    3,761

    پيش فرض

    من اين را از پرشين گرافيك آپلود كرده ام ... اين به صورت ساده تر بيان كرده :

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •