سلام
در این پست میریم سراغ مشخصات فنی
البته سعی مکنم با توچه به اهمیت کم این قسمت در مقایسه با نتایج تجربیات واقعی (Benchmark) این بخش رو به طور خلاصه معرفی کنم:
اول از همه بگم که هردو کارت DirectX 11 هستند .
نکته ی مهمی که باید در مورد این قسمت در نظر داشت این است که 460 در حالت 768 و 1GB دارای دو باس مختلف 192Bit برای 768MB و 256Bit برای 1GB که این عامل بسیار مهمی برای قدرت بیشتر مدل 1GB بر 768MB می باشد.
برای مقایسه مشخصات فنی این کارت با هم سری های خود از Nvidia به شکل زیر توچه کنید:
نکته مهم دیگر اینکه با توجه به قدرت اورکلاک بالای این کارت (که در ادامه همین نقد بررسی میشود) اکثر برند ها کارت های اورکلاک شده و سوپر اورکلاک شده ای به بازار ارائه کرده اند. به خاطر اینکه بسیاری از این نسخه ها را فقط میشه تو سایت هایی مثه Newegg پیدا کرد برای ما اهمیت چندانی ندارند.
تا جایی که بنده خبر دارم تو بازار (البته این خبر برای 1 هفته پیشه) اکثر کارت ها از برند Zotac هستند که با فرکانس پایه (675MHz) کار میکنند و قابلیت اورکلاکشان بخاطر دمای بالاتر نسبت به بقیه برندها کمتر است. من خودم با چستچو در بازار 2 برند دیگه پیدا کردم یکی Gainward که سوپر کلاک هست (و در بنچمارک ها حتی از 5850 هم قوی تر کار کرده) ولی حدود 360 تومنه و اونی که من گرفتم1GB Palit Sonic هست که با فرکانس 700 کار میکند ولی به خاطر طراحی مناسب حرارتی قابلیت اورکلاک بسیار بالایی دارد
نکته ی سوم : DirectX11 از قابلیتی به نام Tessellation در بازی ها استفاده میکند.اگر بخواهیم یک توضیح کلی در این باره بدهیم میشود افزایش پیچیدگی بافت ها و اشیاء نسبت به حالت عادی توسط کارت گرافیک که البته در بازیهای الان استفاده چندانی از آن نمیشود ولی در آینده ی نزدیک وارد بازیهای رایانه ای میشود.
این قابلیت بر عکس قابلیت physiX که فقط برای کارت های Nvidia قابل استفاده بودند بر روی کارت های ATI هم قرار دارد .
ابتادا یک عکس از تاثیر Tessellation در چزئیات صحنه :
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
VS
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
و حالا اولین مقایسه بین کارت ها در این نفد:
نکته چهارم : Nvidia در این سری از کارت های گرافیک از پردازنده هایی به نام CUDA استفاده کرده که من اطلاعی درباره ی نحوه ی کار اونها ندارم ولی نکته مهم در این مورد پردازنده ها قابلیت فرمان گرفتن از بعضی زبان های برنامه نویسی و مخصوصا بعضی از کامپایلر های ++C هست. این قابلیت سبب میشود پروژه ای که از چند سال پیش شروع شد تا در بعضی برنامه ها که با حجم زیادی از محاسبات در مدت زیاد سر و کار دارند (مثل ZIP و Password Recovery و VirusScan و ...) بجای استفاده از قسمتی از CPU و کند کردن کامپیوتر از GPU استفاده شود تا مثلا در موقعی که شما در حال چرخ زدن در اینترنت هستید یا در حال استفاده از برنامه های مهندسی هستید همزمان بتوانید از GPU بیکار استفاده و چند قسمت از یک سریال محبوب را به فرمت MP4 تبدیل کنید تا در پخش کننده قابل حمل خود ببینید! هسته های CUDA باعث میشود این پروژه به راحتی روی این سری از کارتهای Nvidia عملی شود. Nvidia در قدم اول خود دست به ساخت یک Video Convertor کامل به نام Bladbloom زده که با استفاده از GPU کار میکند.
نکته پنچم : این کارت همانند بسیاری از کارت های Nvidia از قابلیت PhysiX به طور کامل پشتیبانی میکند.
منابع :
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
کد:
برای مشاهده محتوا ، لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید
پایان پرده سوم