قربون شما استاد عزیز. هیچ راهی برای تبدیل پلاک قدیم به ملی نیست؟ حتی اگر ماشین رو کامل کامل بازسازی کنم؟ در ضمن س سوال دیگه قربان روی کاپوت بعضی از 65 ها و 69 ها یک دستگاه خاص هست اون چیه؟
قربون شما استاد عزیز. هیچ راهی برای تبدیل پلاک قدیم به ملی نیست؟ حتی اگر ماشین رو کامل کامل بازسازی کنم؟ در ضمن س سوال دیگه قربان روی کاپوت بعضی از 65 ها و 69 ها یک دستگاه خاص هست اون چیه؟
سپاسگزارم دوست گرامی
متاسفانه تا جایی که من تجربه و اطلاع دارم، به هیچ وجه امکان صدور پلاک ملی برای خودروهای پلاک قدیم وجود نداره و حتی مواردی دیدم که یک خودروی ساخت داخل و بدون ایراد و حتی کم کارکرد که صرفا به دلایلی پلاک قدیم داشته( مثلا مدتها خوابیده بوده یا صاحبش خارج از کشور زندگی میکرده و اطلاع نداشته و یا صاحب فوت کرده و ورثه دنبال کار تغییر پلاک و..نبودن و موارد مشابه این) نتونسته پلاک ملی دریافت بکنه مگر اینکه در سن فرسودگی قرار نداشته باشه که اونهم باز اما و اگرهای زیادی داره.
ولی از آنجایی که بازهم اعتقاد دارم " هیچ غیر ممکنی غیر ممکن نیست " و البته موارد زیادی از پلاک شدن خودروهای غیر قانونی دیدم ( مثلا پلاک شدن انواع مدلهای فراری ، مازراتی ، پورشه و لامبورگینی و... که دارای حجم و قدرت زیادی هستن) بازهم میشه گفت از جهاتی این امکان هست منتها باید کانال و فرد مورد نظر را پیدا کنید و البته از پس هزینه های خاص اینجور موارد بر بیایید که مسلما کم نیست.
در رابطه با " وسیله روی کاپوت" موارد زیادی هست که در روی کاپوت نصب میشه، اما فکر میکنم منظور شما باید AIR INTAKE باشه که در چند نمونه وجود داره
نمونه ای که خیلی متداول هست و کاربرد بیشتری داره و معمولا بصورت استاندارد در برخی خودروهای اسپرتی نصب میشه، یک ورودی هوا است که مستقیما به دهانه کاربراتور یا مدخل ورودی هوای انژکتورها متصل شده و باعث میشه تا حجم هوای زیادی وارد سیستم تغذیه شده و موتور نفس بهتری داشته باشه.
از این نمونه ها توی انواع ماستگ و کامارو و دوج و پونتیاک به وفور و بصورت تک یا جفت
دیده میشه و جدا بجز کارایی خوبی که داره، زیبایی خاصی هم به اتومبیل میده.
اما اگر منظور شما، این وسیله باشه که در تصویر بعدی نشان داده شده ، این یک سوپر شارژر ( یا به قولی چارجر) است که از دو قسمت BLOWER که شامل یک جفت پروانه است که بصورت چرخ دنده حلزونی در داخل هم درگیر هستند و بصورت مارپیچی چرخیده و هوا را با چرخشی که نیروی موتور و بوسیله تسمه میگیره، هوا را با شدت و فشار زیاد به سمت ورودی هوای موتور میفرسته تا ترکیب سوخت و هوا زیادی برای ایجاد قدرت فوق العاده بوجود بیاره ، و یک ورودی هوا یا همان AIR INTAKE که روی پروانه ها نصب شده و دارای دو یا سه و یا حتی چهار دریچه هم میتونه باشه که ظاهرا دریچه ها در دور مشخصی از موتور باز میشه.
این نمونه از سوپر شارژر معمولا بصورت حرفه ای و سفارشی برای اتومبیل ساخته میشه و اکثرا در مسابقات سرعت و شتاب آمریکا معروف به DRAG STRIP یا QUARTER MILE که 400 متر مسافت داره مورد استفاده قرار میگیره چون قدرت بسیار زیاد تولید شده توسط بعضی مدلهای نصب شده در موتورها ،گاهی تا چند هزار اسب بخار میرسه که باعث ایجاد شتاب خارق العاده ای شده و گاها جلوی ماشین به سمت هوا بلند میشه.
بخاطر بزرگ بودن ابعاد این نمونه ، بخشی از اون یا همه این سیستم در بیرون کاپوت قرار میگیره اما نمونه های کوچکتر هم هست که کاملا درون موتور جا میگیره و در فرم ظاهری کاپوت تغییر خاصی بوجود نمیاد.
واقعا سپاسگذارم از شما استاد گرامی . نقشه های زیادی توی سرم هست ولی نمیدونم به این علاقم دست پیدا میکنم یا نه کماکان در حال جستجو هستم .با تشکر از شما
قربان این ماشین اخریه دوج هست؟ چه مدلیه؟ قیمت ی دونه اوراقش برا بازسازی تو ایران چنده ؟
مرتضی عزیز این ماشین دوج چلنجر مدل 1970 هست.ماشینایی مثل ماستنگ یا همین چلنجر چون تعداد کمی تو ایران موجود هستن این روزا قیمت مشخصی ندارن و هرکس یه قیمتی میذاره روشون.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
دوستان باک ماشین رو زمین هست اگه بازم نکته ای به ذهنتون میرسه بگید ممنونم
Last edited by Peyman Skylark; 13-06-2016 at 23:02.
جناب مرتضی 69
همانطور که جناب پیمان به درستی اشاره کردن، اتومبیل یک دوج چالنجر مدل 1970 هست و البته بازهم باید بگم که این مدل حتی از ماستنگ هم خاصتر و کمیابتر به حساب میاد چون از ماستنگ هم کمتر وارد ایران شده.
به نظر من طراحی های بسیار ساده با خطوط و زوایای خیلی مشخص و روان در اواخر دهه 60 و اوائل دهه 70 میلادی، باعث شد تا چنین خودروهای زیبایی بوجود بیاد که دیگه تکرار شدنی نیستن و حتی مدلهای سالهای اخیر با تمام تلاشی که در تکرار همان فرم بدنه داره، ولی فاقد روح و المانهای تاثیر گذار آن دوران هست.
اواسط دهه 60 شمسی، یک چالنجر 70 توی محله ما بود که هیچکس توجهی به اون نمیکرد و البته صاحبش هم فقط مثل وانت بار از اون استفاده میکرد و اگر اشتباه نکنم رنگ قرمز آفتاب سوخته و کدری پیدا کرده بود، ولی بدنه نسبتا خوب سالمی داشت.
چند بار با صاحبش حرف زدم ببینم قصد فروش داره یا نه، که متاسفانه قیمت خیلی پرت داد ( اگر اشتباه نکنم حدود 500 هزار تومان) که برای اون زمان قیمت خیلی زیادی بود.
به هر حال اگر بگردید احتمال داره پیدا کنید اما بازهم همین داستان پلاک و سند و قطعات یدکی و هزینه های زیاد و..و..و..و. وجود داره.
جناب پیمان، با توجه به آزمایشاتی که انجام دادین، من فکر میکنم ایراد کار باید در اتصالات و کیفیت برق رسانی باشه.
من اینطور متوجه شدم که وقتی باک روی ماشین سوار شده، برق مثبت با سوکت مربوطه و برق منفی هم با فیش به بدنه متصل هست، اما درجه درست کار نمیکنه، اما وقتی باک را از روی ماشین پیاده کردید، برق مثبت و بخصوص منفی را با استفاده از یک رشته سیم اضافی به باک وصل کردید( چون سیمهای خود ماشین کوتاه هست) و البته اتصال بدنه را هم احتمالا از سپر یا شاسی و جاهایی مثل این گرفتید.
شاید چون موقع دادن اتصال منفی، دقت میکنید و اتصال خوبی برقرار میشه، درجه هم در بیرون ماشین درست کار میکنه اما روی ماشین با استفاده از اتصالات اصلی ایراد پیدا میشه.
اگر مشکل از نشانگر باشه نباید بیرون یا روی ماشین بودن درجه باک تاثیری در کارایی اون داشته باشه، ولی همین مقدار رسانایی اتصالات هم میتونه در کیفیت کار تاثیر بگذاره.
داخل باک را هم چک کنید چون ممکنه چیزی افتاده باشه و مانع حرکت آزاد درجه باک بشه چون قبلا تجربه داشتم و تکه های لوله داخل باک افتاده بود که گاهی جلوی حرکت آزاد شناور باک را میگرفت.
خود شناور داخل باک بصورت یک تکه استوانه ای شکل و توپر هست و امکان سوراخ شدن و سنگین شدنش وجود نداره.
دوج چارجر 1970
![]()
سلام.امروز وقتى درجه باز بود بردمش به باطرى سازى و تستش كرد گفت سالم سالمه
درودبرشما استاد عزیز و بزرگوار
ارتقاء کولر شورلت نوا ( بخش 1)
از سرویس و راه اندازی قبلی سه سال گذشته و تابستان سال قبل هم کولر کار میکرد که کم کم از توان خنک کنندگی کولر کم شد تا به صفر رسید و کمپرسور هم از مدار خارج شد چون فشار گاز به حداقل رسیده بود و فشنگی فشار گاز برق مگنت کمپرسور را قطع کرد.
مشخصا یک نشتی از سر کمپرسور وجود داشت چون روغن داخل مدار کولر به سطح زیر کاپوت پاشیده شده بود و بخشهایی از پولی سر کمپرسور هم خیس روغن بود.
چون تصور میکردم بخاطر سالها کار نکردن کمپرسور، اورینگ و کاسه نمدها خشک شده و حالا نشتی پیدا کرده، تصمیم گرفتم از نشت گیر برای رفع مشکل استفاده کنم که جناب محمد لطف کردن و برای من تهیه کرده و فرستادن.
مثل قبل با استفاده از فشار هوا و کف دنبال نشتی های دیگه بجز سر کمپرسور بودم، و یک نشتی در لوله رفت پیدا شد. این لوله فابریک بود و مشخصا بعد از سالها سرد و گرم شدن پوسیده بود و نیاز به تعویض داشت.
با مراجعه به پرس شلنگ، بهترین نمونه انتخاب و با جوشکاری و پرس، به سریهای قبلی متصل شد.
با بستن لوله ها، و تست فشار باد، متوجه شدم که هنوز نشت هوا وجود داره و هرچقدر لوله ها را با کف چک کردم چیزی ندیدم و نهایتا شک من به خود کمپرسور رفت و مشخص شد بخش اصلی بدنه در ناحیه ای که دقیقا پشت پولی کمپرسور قرار گرفته، یک ترک بزرگ پیدا کرده و نشت هوای شدیدی داره. این نوع نشتها بوسیله نشتگیر درست نمیشه و باید یا تعمیر صورت بگیره( که در مورد این مدل کمپرسور ظاهرا امکان پذیر نیست) و یا تعویض بشه.
بنابراین با وجود این نشت که غیر قابل ترمیم هست، تصمیم گرفتم کمپرسور را عوض، و از نمونه نو استفاده کنم، چون دست دوم به احتمال زیاد همین مشکلات را پیدا میکنه و قصد ندارم هزینه ها و دردسرهای مجدد تست و گازگیری و باز و بسته کردن و ... را متحمل بشم که باعث میشه پول یک کمپرسور نو را در بخشهای مختلف و به همراه دردسرهای گوناگون و اتلاف وقت و انرژی و.. پرداخت کنم.
با سر زدن به یکی از همکاران که فروشنده قطعات آمریکایی هست، متوجه شدم قیمت جدید کمپرسور نو آمریکایی که تحت لیسانس در مکزیک تولید میشه، حدود 1.200.000 تومان شده. (سه سال قبل قیمت 500 تومان بود) که الان در دسترس نداشت و سفارش داده چندتایی از کویت بفرستن.
تنها نمونه ای که داشت مدل تک تسمه بود که روی کاپریس و ایمپالا های مدل بالا که تنها یک تسمه دارن استفاده میشه.
این نمونه هم فروخته شده و قرار بود به مشهد بفرستن چون ظاهرا در مشهد یدکی شورلت به راحتی گیر نمیاد و حتی در تهران هم از این مدل کمپرسور نیست و بیشتر از اهواز خرید میکنن .
به همراه کمپرسور دو سری کیت کاسه نمد برای مدلهای مختلف اتصال لوله قدیم و جدید هم وجود داره
با توجه به اینکه قرار شد کمپرسور نو استفاده کنم، و به دلیل محدودیتهایی که در تولید گاز R12 و مکملهای مربوط به این گاز (شامل خود گاز، انواع نشت گیر، رطوبت گیر، روغن ، تقویت کننده ) وجود داره، تصمیم دارم بعد از شستشوی کامل مدارات کولر با حلال توزن، از گاز جدید 134a استفاده کنم.
خرد کردن کمپرسور کولر ابزار خاصی لازم داره ولی در صورتی که پیستونها و سیلندرش هنوز جام نشده باشه شاید بشه پس از اوراق کردنش اون ترکش رو به کمک جوشکاری با کیفیت درست کرد!البته میتونید از کمپرسورهای ساندن که اونها هم از قدرت بالایی برخوردارن استفاده کنید.حسنشون هم اینه که برای گاز 134 کاملا استاندارد هستند(هر چند که نوع گاز چندان در مورد کمپرسور پر اهمیت نیست ولی با توجه به قیمت بالای کمپرسور مکزیکی میشه از نمونه 508 ساخت ژاپن یا سنگاپور استفاده کرد).برای خودروهای امریکایی و پاترول و ... از نمونه 508 استفاده شده و میشه گفت جواب خودش رو پس داده.
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
[IMG] [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ] [/IMG]
در ادامه یک سری از تصاویر بازسازی کمپرسور فابریک رو براتون قرار میدم.
Last edited by MJ1970; 16-06-2016 at 05:31.
هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)