با سلام وسپاس
ترموستاتو گرم کردم ولی اتفاقی نیفتاد برق به کلاچ نمیرسه، فک کنم از رله دوبل برق کلاچ گرفته شده، دوسیم سبز و سیاه به ترمودستات وصل شده
این دو سیم مثبت و منفی هستند یا ورودی وخروجی؟ ، میخواستم تست کنم ببینم برق به ترموستات میرسه یا نه،
با سلام وسپاس
ترموستاتو گرم کردم ولی اتفاقی نیفتاد برق به کلاچ نمیرسه، فک کنم از رله دوبل برق کلاچ گرفته شده، دوسیم سبز و سیاه به ترمودستات وصل شده
این دو سیم مثبت و منفی هستند یا ورودی وخروجی؟ ، میخواستم تست کنم ببینم برق به ترموستات میرسه یا نه،
.
ترموستات به برق منفی احتیاج نداره چون فقط یک کلید هست که مسیر برق رو باز و بسته میکنه با تغییراتِ دمای هوا و به صورت مکانیکی
پس سیمهای وصل شده به ترموستات , ورودی و خروجی هست و فقط یک مثبت وصل شده به ترموستات که با فعال شدنِ ترموستات , همون برق مثبت از خروجی میره برای مصرف کننده
این ترموستاتها درحقیقت همون ترموستاتِ کولرهای گازیِ خانگی هست که بهش میگن کولر گازی پنجره ای
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
یادتون باشه که ترموستات فقط وقتی برقدار میشه که فنِ زیر داشبورد روشن باشه و دکمه AC هم روشن باشه
.
===================================
صرفه جویی های میلیونی در هزینه های خودرو و زندگی
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
Last edited by MOHAMMAD_ASEMOONI; 12-02-2019 at 16:47.
با سلام وسپاس
متوجه شدم، الان چجوری بفهمم که برق به ترموستات میرسه یا نه؟ کدام سیم ورودی به ترموستاته، سبز یا مشکی؟
سلام
قابلی نداشت
.
لزومی نداره بدونیم ورودی کدومه
اینجوری تستش کنید:
مولتی متر روی 50 ولت یا 12 ولت DC باشه
موتور روشن , فنِ کولر روشن , دکمه AC روشن
حالا سیم منفی اهم متر رو وصل کنین به جایی از بدنه که فلزی باشه و رنگ و زنگ زدگی هم نداشته باشه
حالا مثبت اهم متر رو بزنین به یکی از سیمهای ترموستات . اگر برق نداره بزنین به دومی . حداقل یکی از این 2 تا باید حتماً برق داشته باشه
اگر هیچکدوم برق نداره پس برق نمیاد براش
حالا باید ببینید از کجا برق میاد براش
شما بهتره اول از همه فیوز کمپرسور کولر و رله ی کمپرسور کولر رو پیدا کنین و اونها رو چک کنین چون اونجا اولِ خطِ برق رسانی به کلاچِ کمپرسور کولر هست
معمولاً دکمه ی AC هم یک چراغ کوچک .داخلش هست
اگه با زدنِ دکمه ی AC چراغ داخلِ کلید روشن نمیشه پس مشکل همینجاست و اول باید عیب یابی کنین که چرا دکمه ی AC برق نداره چون این دکمه هست که برق میده به کامپیوتر و کامپیوتر هم برق میده به آهنربای توی رله ی کلاچ کمپرسور
.
این هم نقشه قطعات و مسیر حرکت گاز در کولر پراید و ماتیز هست و هر خودرو مشابهِ دیگه
.
![]()
این سیستم خیلی ساده هست و تقریباً مثل اسباب بازی هست
کمپرسور گاز رو فشرده میکنه و میده به کندانسور
کندانسور خنکش میکنه تا مایع بشه و میفرسته برای کپسول رســیور (درایر DRYER)
درایر آشغالهاش رو میگیره و فقط هم به گاز مایع شده اجازه عبور میده
گاز مایع میرسه به شیر انبساط یا همون expansion valve
این شیر , گاز رو مثل قطعه ی کوچکِ سر پیف پاف , اسپری میکنه توی اواپراتور و اواپراتور بسیار سرد میشه
بعدش گازهای خروجیِ اواپراتور که هنوز هم خیلی سرد ولی گازی شکل هست برمیگرده به کمپرسور و چرخه تکرار میشه
به همین سادگی
روغن هم با گاز در تمام این سیستم میگرده
اطلاعات بسیار مهم برای نگهداری سیستم در تاپیک صرفه جویی خودرو درج شده
Last edited by MOHAMMAD_ASEMOONI; 12-02-2019 at 20:52. دليل: تصحیح
با سلام
با اینکه کلید acو فن زیر داشبورد را روشن کردم و لامپ کلید ac هم روشن میشه اما برق به ترموستات نمیرسه
تمام فیوزهای جعبه فیوز را هم چک کردم همه سالمن.
.
سلام
.
اگر فیوزش سالمه دیگه باید رله ی کولر رو مشخص کنید و برید سراغش و با ولتمتر چک بشه
قبلش با تهِ پیچ گوشتی یکی دو تا تقه بزنین به رله ها شاید پلاتینش گیر کرده و با توسری ! درست بشه . این آپشنِ توسری خیلی جاها جواب میده .
.
با موتور روشن و فنِ کولر روشن و دکمه ی AC روشن , یکی از پایه های آهنربای داخل رله باید برقدار بشه (12 ولت DC )
.
رله 4 پایه داره . اولی برق آهنرباش هست که از ECU میاد . دومی منفی آهنربای رله هست
سومی برق مثبت باتریه که با باز کردنِ سوییچ , همیشه برق داره . چهارمی همونی هست که با فعال شدنِ آهنربای داخلِ رله , برقدار میشه و برق میفرسته به ترموستات کولر و یا سوییچ فشار که روی کپسول درایر هست
این سیستم خیلی ساده هست
اگر با زدن فن و دکمه AC , پایه ی آهنربای رله برقدار نمیشه پس مشکل از ECU و یا سیم بین ECU و رله هست .
خود رله رو هم راحت میشه چک کرد
پوسته اش رو با دقت , حوصله بردارین و برق 12 ولت مثبت و منفی بدین به آهنرباش . باید دهنه ی پلاتینش به هم بچسبه و تیک تیک صدا بده با قطع و وصل کردنِ برق
![]()
.
![]()
.
همه ی اینها رو میشه ظرف 10 دقیقه انجام داد و مشکل رو پیدا کرد
اگه نمیدونین رله کولر کجاست از یک لوازم یدکی فروش بپرسین .
شاید مکانیک هم بهتون بگه
با سلام وسپاس از صبر وحوصله شما
رله را پیدا کردم اما سه تاس و هر سه تا مثل همن، نحوه سیم کشی هر سه تا باید مثل هم باشه؟
تا جایی که متوجه شدم سیمی که به کمپرسور میره به 2 تا از این سه تا وصل شده، در حالیکه سوییچ بسته هست برق به یکی از پایه ها میرسه، وقتی سوییچو باز میکنم پایه دوم هم برقدار میشه
اما به پایه ای که به کمپرسور میره برقی نمیرسه، حتی زمانیکه موتور روشنه و کلید ac و فن زیر داشبورد روشنه
به پایه های منفی و مثبت هم که برق 12 میدم صدای تق تق شنیده میشه،
Last edited by abbas-t; 15-02-2019 at 23:43.
سلام
این 3 رله معمولاً یکیش براش پمپ بنزین و یکی برای کمپرسور کولر و یکی برای دور تندِ فنِ رادیاتور هست
.
حالا که سیمی که میره برای کمپرسور رو پیدا کردین عیب یابی بهتر انجام میشه.
گفتین اون سیم با موتور و فنِ روشن و زدن دکمه AC هم برقدار نمیشه
پس مشکل همینجاست .
اگر بتونیم پوسته ی روی رله رو بردارین بهتر میتونین عیب یابی کنین چون باید پایه ی آهنربای توی همین رله رو که از ECU برقِ 12 ولت میگیره رو مشخص کنین و ببینین با موتور و فنِ روشن و دکمه AC روشن برقدار میشه یا نه ؟
.
راه دیگرش اینه که یک سیم با طور مناسب بیارید و برق مثبتِ باتری رو 2 ثانیه وصل کنین به همون سیمی که میره برای کمپرسور .
باید صدای تقه ی درگیر شدنِ کلاچ کمپرسور رو بشنوید (با موتور خاموش )
اگر کلاچ کمپرسور صدا نمیده ممکنه ترموستات کولر خیلی سرده و باید کمی گرم بشه
مستقیم هم میتونین از مثبتِ باتری با یک سیم با ضخامت مناسب برق بدین به کلاچ کمپرسور با موتور خاموش . باید با قطع و وصل کردنِ سیم , کلاچ کمپرسور صدا بده
اگر سیم رو به هر یک از سیمهای ترموستات هم بزنین باید کلاچ صدا بده
اگر سیم رو به هر یک از پایه های سوئیچ روی درایر هم بزنید باید کلاچ صدا بده
اگر چنین بود , پس کلاچ و ترموستات و سوئیچ فشار و سیمهای بینشون سالمند و مشکل از همون رله هست که برق نمیفرسته برای سیستم کولر
با سلام وسپاس
به هر زحمتی بود پوسته رله را جدا کردم، فردا اگر فرصت شد امتحان میکنم
سوالی که الان دارم اینه که برقی که به سوییچ فشار میره از خروجی سوییچ فشار در حالت عادی
باید برق داشته باشه یا نه؟ در مورد مشکل من اینگونه هست که از یکی از رله ها برق به سوییچ وارد میشه ولی از طرف دیگه خروجی برق ندارم.
Last edited by abbas-t; 17-02-2019 at 02:13.
سلام . قابلی نداشت دوست عزیز
اگه یک پایه سوئیچ فشار برق مثبت داره پس رله و فیوز سالمه . دیگه نیاز به چک کردن ندارند
این سوییچ در حالتی که کمپرسور خاموشه و یا کولر تازه روشن شده , باید پایه ی اولش وصل باشه به پایه دومش
یعنی اگه اولی برق داره دومی هم باید داشته باشه . یعنی اگه برقِ کلاچ کمپرسور از این سوییچ گرفته شده پس اگه با موتور خاموش هم برق بدین به هر پایه ی این سوییچ , کلاچ کمپرسور باید برقدار بشه و صدا بده
ارتباط بایه ی اول و دوم این رله فقط در صورتی قطع میشه که کمپرسور اونقدر کار کنه که فشار گاز در خط پرفشار خیلی بالا بره و سوئیچ عمل کنه و برق کلاچ کمپرسور رو قطع کنه
کمپرسور توسط چند قطعه میتونه خاموش و روشن بشه :
رله ی کولر که از ecu فرمان میگیره
ترموستات که با تغییر حرارت داخل اتاق کار میکنه
سوییچ فشار که با فشار گازِ داغِ فشرده شده عمل میکنه
اِکسپنشن والو یا همون شیر انبساط که مثل ترموستات با تغییر حرارت عمل میکنه ولی این شیر , برق رو قطع نمیکنه چون سیمی بهش وصل نیست . این شیر , راهِ عبور گاز مایعِ رو میبنده و درنتیجه فشار گاز در خط پرفشار بالا میره و سوییچ فشار گاز رو قطع میکنه
امروزه دیگه بیشتر ماشینها شیر انبساط نداره . به جاش اوریفیس تیوب داره (فیبتر مدادی یا همون فیلتر فشار شکن)
فکر کنم الان فقط ماتیز و پراید این سیستمی هستند . بقیه همه فیلتر مدادی دارند
در تاپیک صرفه جویی هزینه های خودرو مفصلاً در مورد اینها نوشته ام
.
با تهِ پیچ گوشتی دو سه تا تقه بزنین به سوییچ فشار شاید گیرش برطرف بشه و راه بیافته
گاهی هم علتش فقط سولفاته شدن یا چرب شدنِ پایه هاش یا فیشها هست و باید تمیز و براق بشند
الان اگه سیمهای پایه ی اول و دوم رو به هم وصل کنین و کولر رو تست کنین باید روشن بشه موقتاً
این کار رو فقط یک دقیقه انجام بدین بعدش باید سیمها رو جدا کنین و وصل کنین سر جاشون
اگر درست نشد پس خرابه و باید تعویض بشه
.
.
مسئولیت رعایت نکات ایمنی و درست انجام دادنِ کارها و هرگونه خسارتِ جانی و مالی با خوانندگان این مطالب هست .
هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)