مال کی خودت چقدر خریدی
1 هفته میشه خریدم.میشه اول شما بگید قیمتش چنده؟
مقایسه ی A540 A530
1/2.5اینچ اندازه CCD با رزولوشن 5 میلیون پیکسل A530 ,
6 میلیون پیکسلA540
زوم اپتیکال 4 برابر ، فاصله کانونی 140- 35 میلیمتر ( ترکیب با دیجیتال 16 برابر)
نمايشگر LCD 2.5 اينچ با رزولوشن 85000 پیکسل A540
نمايشگر LCD 1.8 اينچ با رزولوشن 77000 پیکسل A530
9 نقطه وضوح یابی اتوماتیک
17 وضعیت عکسبرداری و گزینه MY COLOR ( جهت ویرایش رنگها ) - A530
20 وضعیت عکسبرداری و گزینه MY COLOR ( جهت ویرایش رنگها ) - A540
پردازشگر DiGic با استفاده از تكنولوژي iSAPS
عملکرد در محدوده حساسیت های 80،100،200،400،800 ISO اتوماتیک و ISO اتوماتیک با محدوده گسترده تر
حالت چاپ مستقيم عكس جهت چاپ بدون كامپيوتر
با سيستم PicBridge
تنظیم فلاش به صورت اتوماتیک و دستی با قابلیت جبران نوردهی و کاهش قرمزی چشم
7حالت تنظیم وایت بالانس ( اتوماتیک ، نور روز، هوای ابری،تنگستن ؛فلورسنت ؛ فلورسنت قوی و تنظیمات شخصی)
دامنه قدرت فلاش تا 3.5 متر
چاپ مستقیم عکس بدون استفاده از کامپیوتر با سیستم PICT BRIDGE
سازگار با کارتهای حافظه SD و MMC
اتصال USB-2-Hi برای انتقال سریع اطلاعات
خوب نزدیکای عیده اینو بخونید حتما بعد برید مسافرت که خدایی نکرده مشکلی پیش نیاد
- عکاسی در سفر
1-باطری های دوربین را کاملا شارژ نمایید. توصیه می شود یک سری باطری یدکی شارژ شده هم با خود ببرید تا اگر باطری های دوربین از کار افتاد ؛ بتوانید آنها را تعویض نمایید .
2- چند عکس امتحانی بگیرید تا از صحت دوربین مطمئن شوید .
3- حافظه دوربین را کاملا خالی نمایید . قبل از سفر پیش بینی کنید که چند تا عکس خواهدی گرفت و در صورت امکان کارت حافظه اضافی با خود ببرید .
4- اگر هنوز مهارت کافی را در کار با دوربین خود پیدا نکرده اید ؛ دفترچه راهنمای آن را با خود ببرید .
5- وسایل جانبی دوربین را فراموش نکنید . از جمله :
- سه پایه - فیلتر ها – لنز های اضافی – کیف دوربین - دستمال مخصوص تمیز کردن لنز - کابل اتصال به کامپیوتر – دستگاه کارت خوان و ....
6- در باره شارژ دقت نمایید اگر به کشور دیگری مسافرت می کنید ، ولتاژ و فرکانس برق مصرفی آنجا با شارژر شما همخوانی داشته باشد . بعضی از شارژر ها درای سوئیچی هستند که می توانید سطح ولتاژ کاری آنها را تغییر دهید .
7- اگر قصد دارید از مرز خارج شوید ، از مامور بخواهید دوربین شما را در گذرنامه تان وارد کند تا هنگام برگشت مشکل نداشته باشید .
8- از قرار دادن دوربین در محیط های بسیار سرد و گرم اجتناب نمایید .
قابل توجه- چگونه يک عکس خوب بگيريم(1)
عوامل موثر در زيبايي تصوير
به هنگام گرفتن عکس ، غير از تنظيمات مختلف دوربين از قبيل فاصله کانوني ، سرعت شاتر و اندازه ديافراگم که بر شفافيت و و نور دهي مناسب عکس تاثير مي گذارند ، عوامل ديگري هم هستند که حاصل کار عکاس را جذاب تر مي کنند .
عواملي که يک عکس خوب را از يک عکس معمولي متمايز مي کنند عبارتند از :
کادر بندي و ترکيب بندي تصوير
کادري که تصوير در آن قرار مي گيرد ؛ بسيار در جلوه تصوير موثر است . پيشنهاد مي شود از هر سوژه چندين عکس با کادر بندي هاي متفاوت تهيه کنيد . براي اين کار مي توانيد از زوم استفاده نماييد ، زاويه ديد خود را تغيير دهيد ، موقعيت سوژه را در کادر تغيير دهيد يا فاصله خودتان با سوژه را تغيير دهيد . هر چقدر بخواهيد موضوع اصلي عکس مورد توجه بيشتري قرار گيرد ، بايد از قرار دادن جزئيات و سوژه هاي ديگر در کادر خود داري نماييد . اين مساله به انتخاب نمايد تصوير بر مي گردد . نما مي تواند کلي باشد ، طوري که محيط اطراف سوزه اصلي کاملا به تصوير کشيده شده و به سختي مي توان از آن به عنوان مرکز توجه عکس معرفي کرد . در نماي متوسط ، سوژه بزرگ تر و تمرکز بر روي آن بيشتر است . بالاخره در نماي نزديک تنها موضوع اصلي به تصوير کشيده مي شود . از دو روش مي توانيم براي تغيير نما استفاده نماييم. اول اينکه دوربين را به سوژه نزديک يا از آن دور نماييم و دوم از امکانات لنز استفاده نماييم . در تصوير بندي تصوير ( composition ) توجه کنيد که موضوعات مرتبط را کنار هم قرار داده و از وارد کردن جزئيات نا مربوط در تصوير اجتناب کنيد .
از قرار دادن سوزه در مرکز تصوير خود داري نماييد
در عکس هاي معمولي و خانوادگي سعي مي شود موضوع اصلي در وسط کادر قرار گيرد .اما اگر بخواهيد عکس هاي زيبا و هنري بگيريد که از تاثير بيشتري بر بيننده برخوردار باشد ، بايد سوژه را در جاي ديگري غير از مرکز کادر قرار دهيد . الگويي که براي اين کار وجود دارد استفاده از قانون يک سوم هاست . در اين روش طول و عرض تصوير با 4 خط افقي و عمودي ، به سه قسمت مساوي تقسيم مي شود . عکاس مي تواند موضوع مورد نظر خود را در امتداد يکي از اين خطوط يا يکي از 4 نقطه برخورد آنها قرار دهد . ويژگي اين خطوط اين است که چشم بيننده پس از مشاهده کل تصوير ، بر روي سوژه متمرکز شده و آرام مي گيرد . به اين خطوط ، خطوط طلايي و به نقاط تلاقي آنها نقاط طلايي مي گويند .
زوايه دوربين و نقطه ديد
زوايه و ارتفاع دوربين نسبت به موضوع، تاثير زيادي بر تصوير بدست آمده دارد . سعي کنيد از يک سوژه چندين عکس از زوايا و ارتفاعات مختلف تهييه کرده و مقايسه نماييد . به عنوان مثال يکي در حالت معمولي ، يکي در حالتي که نشسته ايد و ديگري از بالاي سوژه . ارتفاع عکاسي طبيعي در حدود 170 سانتيمتر است . شما با توجه به محيط و موضوع عکس و بهره گيري از سليقه و ابتکار خود مي توانيد اين ارتفاع را تغيير دهيد يا حتي دوربين را روي زمين بگذاريد .
خطوط تصوير
در هر تصوير خطوطي هستند که آهنگ و ريتم اصلي تصوير را مي سازند . مثلا در منظره يک کوهستان ، مجموعه خطوط مستقيمي هستند که در يک نقطه تلاقي دارند و در مناظر دريا خطوط افقي ؛ مشخص کننده آهنگ و احساس تصوير هستند . شکل اين خطوط احساسات گوناگوني را به بيننده منتقل مي کند که در زير به برخي از آنها اشاره شده است :
1- خطوط مستقيم افقي: احساس سکون و آرامش
2- خطوط مستقيم عمودي : احساس قدرت و وقار
3- خطوط مستقيم : حس قاطعيت و اطمينان
4- خطوط منحني منظم : احساس آرامش – حالات رويايي
5- خطوط شکسته : احساس ترديد و نا آرامي
6- خطوط نا منظم : احساس آشفتگي و اضطراب
- چگونه يک عکس خوب بگيريم(2)
پشت زمینه
پشت زمینه یا back ground در جلوه یک تصویر بسیار اهمیت دارد . چنانچه عکاس سوژه اصلی را در یک پشت زمینه با فاصله متفاوت قرار دهد ، باعث ایجاد عمق در تصویر خواهد شد . این حالت موقعی تشدید خواهد شد که شدت نور پشت زمینه با سوژه تفاوت قابل ملاحظه ای داشته باشد . اگر بخواهیم تاکید عکس تنها بر سوژه اصلی باشد ، باید پشت زمینه ساده و عاری از موضوع انتخاب نماییم تا تمرکز بیننده را مخدوش نکند .
پرسپکتیو
پرسپکتیو از بهم نزدیک شدن خطوط موازی در تصویر به وجود می آید و باعث بعد و عمق عکس می شود . پرسپکتسو عاملی است که مس تواند در صفحه دو بعدی تصویر ، حالت و فضای سه بعدی را القاء نماید . به کار گیری هوشمندانه این پدیده ، زیبایی خاصی به عکس خواهد بخشید .
نور و زاویه تابش آن
زاویه تابش نور ، در شکل سایه هایی که در تصویر ایجاد می شود و در نتیجه زیبایی و جلوه عکس بسیار موثر است .
نور از جلو : نور از سمت دوربین به سوژه تابیده می شود . سایه ها به حد اقل می رسند و برخی جزئیات تصویر مثل نا همواریهای صورت دیده نمیشوند . نور دهی از جلو تصویر را به صورت مسطح در آورده و از عمق آن می کاهد .
نور از پشت : نور از پشت سوژه و به سمت دوربین تابیده می شود . در اینجا سیستم نور سنجی اتوماتیک دوربین که نور شدید می بیند ، به خطا افتاده و دیافراگم یا شاتر را جهت نور دهی کمتری تنظیم می کند ، بنابر این موضوع اصلی تاریک و کم نور می افتد . به این حالت سیلوئت می گویند .
نور از کنار : نور از کنار به سوژه می تابد و با سایه هایی که ایجاد می کند ، عمق و بعد تصویر را افزایش داده ، جزئیات و بافت های اجسام را نمایان تر می کند .
نور از بالا : با این حالت در عکاسی هنگام ظهر یا زیر نور چراغ های سقفی مواجه می شوید . چنانچه بخواهید از چهره عکاسی نمایید ، چروک های صورت نمایان تر و سر بینی بسیار روشن می شود. پس لازم است شخص را در سایه قرار داده یا زاویه تابش نور را تغییر دهید .
عکاسی در نور موجود : گاهی اوقات اگر از فلاش استفاده نکیند و اجازه بدهید همان نور موجود در صحنه بر سوژه بتابد ، تصویر زیباتری خلق خواهد شد . برای این کار فلاش را از حالت اتوماتیک خارج کرده ، روی حالت خاموش قرار دهید . چنانچه نور در صحنه کم باشد ، لازم است از سه پایه استفاده نموده و در صورت لزوم حساسیت ISO را افزایش دهید .
سایه ها و انعکاس ها:
سایه ها می توانند جلوه های تزئینی در عکس داشته باشند . به علاوه تصویر را با حجم و عمق بیشتری نشان می دهند . برای بهره بردن از تاثیر سایه ، عکسبرداری بعد از طلوع و قبل از غروب خورشید زمان مناسبی است. همانطور که عدم وجود نور یا سایه به زیبایی کار شما کمک می کند ، انعکاس پرتوهای نور در اشیای شفاف مثل جواهرات ، وسایل تزئینی و سطح آب ، جلوه خاصی به عکس خواهد داد .
جلوه های دیگری که می توانید ایجاد کنید:
با استفاده از برخی از تکنیک ها ، بازی با تنظیمات مختلف دوربین و نهایتا خلاقیت فردی خود می توانید تصاویری با جلوه های ویژه بگیرید . در اینجا به چند روش دیگر که شما را در این کار کمک می کنند اشاره می کنیم. استفاده از حد اکثر عمق میدان باعث می شود اجسامی که در فواصل مختلفی از دوربین قرار دارند ، به بهترین شکل ممکن واضح به نظر برسند . عکسبرداری با عمق میدان کم ( دیافراگم باز ) باعث تار شدن پشت زمینه و جلوه بیشتر سوژه می شود که در بعضی از شرایط مانند عکسبرداری ماکرو و عکسبرداری از چهره نتیجه بهتری می دهد .
اگر دوربین شما دارای حالت اولویت شاتر Shutter priority باشد ، می توانید جلوه های جالبی ایجاد کنید . مثلا با طولانی کردن زمان باز بودن شاتر ، از سوژه های در حال حرکت مانند اتومبیل ها یا پرندگان عکسبرداری کنید . با این کار احساس حرکت موضوع ، به بیننده منتقل می گردد . در عکسبرداری از اشیای متحرک ، اگر بتوانید دوربین را با سرعت سوژه حرکت دهید ، احساس حرکت در عکس ظاهر می شود بدون اینکه موضوع اصلی کشیده و تار شود . در این مواقع حتما از سرعت بالای شاتر استفاده نمایید و دوربین را بسیار محکم نگاه دارید .
زرنمیکونی بخونی
- و خداي سحر و طلوع، از اسطوره تا واقعيت جديد
اِ – اُ – س (eos) خداي سحر و طلوع آفتاب در اساطير يوناني ، كه با ارابه خود بهشت را طي ميكرد و نويد آمدن نور وطلوع آفتاب صبحگاهي را به همگان سر مي داد. Eosنامي است كه كانن در سال 1987 آن را براي دوربينهاي سري Slr خود برگزيد و در واقع "سحر " و "طلوع "جديدي در دنياي عكاسي مدرن بود.حركتي انقلابي كه در عرصه عكاسي مدرن به وقوع پيوست و ميتوانست براحتي توسط ديگر توليدكنندگان دوربينهاي عكاسي الگوبرداري شود.
وآن ،حركتي بود كه به واسطه آن براي اولين بار هرگونه ارتباط مكانيكي بين عملكردهاي لنز و بدنه دوربين قطع و جاي خود را به ارتباطات الكترونيكي مي داد . باخلق اولين لنزهاي سريef كانن، مزاياي يك ارتباط واقعي بين دوربين و لنز به سرعت آشكار شد . لنزهايي با موتورهاي ماوراي صوت “usm” به طرز غيرقابل باوري سرعت و دقت تنظيم فاصله اتوماتيك را گسترش دادند.سيستم نورسنجي ارزيابي كننده، سطح جديدي را درنور سنجي اتوماتيك متعالي ايجاد نمود و امروز نيز همچون هميشه Eos هنوز پيشرفته ترين سيستم دوربين هاي عكاسي درجهان به شمار مي رود بدون كوچكترين ترديد، انتخاب اول عكاسان حرفه اي در جهان مي باشد.
اگر با دوربين ديجيتال عازم سفري .......
دلايل متعددي براي به كارگيري يك دوربين عكاسي ديجيتالي وجود دارد . اولين و مهم ترين آنها ، مشاهده سريع كيفيت عكس هاي گرفته شده ، آگاهي از چگونگي كار و بررسي ضرورت تنظيم دستگاه ، تغيير شيوه و يا عكسبرداري مجدد است . اگر از كودكان عكس مي گيريد ، نشان دادن عكس ها به آنها در LCD دوربين ، حكم يك برگ برنده را دارد كه مي تواند آنها را به عنوان مدل ، مشتاقانه در مقابل دوربين شما گرد آورد . اگر به پست الكترونيكي دسترسي داشته باشيد ، قادر خواهيد بود تصاوير خود را در حالي كه هنوز در سفر هستيد ، براي فاميل و دوستان خود ارسال كنيد . بسياري از دوربين هاي ديجيتالي امكان فيلمبرداري كوتاه مدت و ضبط جملات بر روي عكس را كه بهترين روش براي به خاطر سپردن لحظات و رويدادهاي با اهميت است ، فراهم مي سازند .
عبور فيلم هاي عكاسي از زير دستگاه هاي اشعه X در ترمينالهاي مسافري معمولا براي عكاسان نگران كننده است ، زيرا ممكن است باعث آسيب ديدن فيلم شود . اما دوربين هاي ديجيتالي اين نگراني را برطرف مي كنند . با اين حال يكي از نكات منفي اين دوربين ها كه كمتر به آن اشاره مي شود ، جاگير بودن وسايل جانبي آنها از قبيل كارت هاي حافظه ، خواننده كارت ها ، كابل ها و باتري هاست . البته با انتخاب دقيق وسايل و برنامه ريزي صحيح درباره وسايل مورد نياز عكاسي در سفر ، مي توان آنها را تا حد لزوم كاهش داد . هنگام سوار شدن به هواپيما ، قطار ، اتوبوش و يا هر وسيله ديگر ، حتما دوربين و وسايل جانبي آن را همراه خود ببريد ؛ به اين ترتيب هم از آسيب ديدن يا گم شدن آنها در قسمت بار جلوگيري كرده ايد و هم اگر صحنه يا اتفاق جالبي رخ دهد ، آماده ثبت آن خواهيد بود .
يك روش مناسب براي برنامه ريزي ، مشخص كردن نوع عكس ها ، ذخيره سازي و بررسي وسايل مورد نياز است . براي عكاسي ، علاوه بر دوربين ، باتري و شارژ، داشتن چند كارت حافظه ، نگراني از بابت كمبود فضا براي ذخيره عكس ها را از بين مي برد . اگر يك وسيله ذخيره سازي قابل حمل و يا يك كامپيوتر كيفي به همراه داريد ، مي توانيد عكس هاي گرفته شده در طول روز را روي آن ذخيره كنيد و يا حتي پس از هر بار عكس انداختن اين كار را انجام دهيد . در غير اين صورت ، بايد از كارت هاي حافظه خود به نحو احسن استفاده كنيد و تمامي تصاوير عكاسي شده در طول سفر را در آنها ذخيره كنيد ، چون ممكن است يافتن كارت هاي اضافه در نقاط دور افتاده مشكل و قيمت آنها گران باشد . بررسي سريع تصاوير در LCD دوربين مي تواند در تشخيص عكس هاي زائد و جدا كردن آنها كمك كند . البته LCD نمي تواند به تنهايي عاملي تعيين كننده براي نگهداشتن يك تصوير در كارت حافظه دستگاه باشد .
مزيت ديگر به همراه داشتن يك وسيله ذخيره سازي قابل حمل و يا كامپيوتر كيفي در سفر ، امكان اتصال آن به دستگاه تلويزيون و نمايش عكس ها است . چه براي ديدن اقوام سفر كرده باشيد و چه يك پروژه عكاسي داشته باشيد ، يكي از مراسم رايج در آخرين شب اقامت ، نمايش عكس هاي گرفته شده در طول سفر است . هر عكاس در طول سفر بايد به خاطر داشته باشد كه همراهان و ميزبانان از ديدن تصاويري كه خود در آن حضور دارند ، خوشحال خواهند شد . حتي اگر دليل واقعي سفر شما ، عكاسي از طبيعت و شهر و خيابان بوده باشد ، حتما تعدادي عكس از همراهان خود بگيريد . اين كار سفر را براي همه پر نشاط خواهد ساخت .
اگر تصميم گرفتيد كامپيوتر كيفي خود را به همراه ببريد ، دقت كنيد هارد ديسك فضاي كافي براي ذخيره تمام عكس ها را داشته باشد . در ضمن از متناسب بودن آداپتور آن با كارت خوان حافظه اطمينان حاصل كنيد . اگر قصد داريد يك كامپيوتر كيفي جديد خريداري كنيد ، بهتر است نوعي را انتخاب كنيد كه داراي يك شيار كارت توكار متناسب با مدل دوربين عكاسي شما باشد. كامپيوتر كيفي ، نه تنها وسيله اي ايده آل براي ذخيره و بررسي عكس ها است ، بلكه براي نمايش آنها به دوستان و فاميل نيز مفيد است . در صورت نياز به كامپيوتر كيفي جديد ، مدل هاي كوچكتر و سبك تر را كه داراي باتري اضافي هستند ، انتخاب كنيد ؛ به خصوص اگر قصد انجام سفرهاي هوايي را داريد . كامژپيوترهاي كيفي چند رسانه اي با صفحه نمايش 17 اينچي ، حجيم و جاگير هستند و معمولا باتري آنها تنها يك تا دو ساعت كار مي كند . اين در حالي است كه كامپيوترهاي كيفي با صفحات نمايش 14 يا 15 اينچي ، قابليت هاي چند رسانه اي بالاتري داشت و عمر باتري شان نيز طولاني تر است .
صفحات نمايش مستطيلي شكل در كامپيوترهاي كيفي ، براي استفاده در هواپيماها مناسب تر از صفحات نمايش مربع شكل هستند ، چرا كه جاي كمتري مي گيرند . دسترسي به يك آداپتور برق در هواپيما بسيار مفيد است اما تعداد كمي از هواپيماها داراي چنين پورتي هستند . بهره گيري از كامپيوترهاي كيفي حاوي درايو ضبط كننده CD يا DVD و همچنين وجود چند ديسك خام در طول سفر ، امكان تهيه نسخه هاي پشتيبان از عكس هاي گرفته شده را فراهم مي سازد. اين نسخه ها ، در صورت خرابي و يا سرقت كامپيوتر ، حكم كيميا را پيدا خواهند كرد .
به همراه بردن يك كامپيوتر كيفي در سفر ، حمل وسايل جانبي آن از جمله باتري اضافه و شارژر و نيز تحمل وزن آنها را الزامي مي كند . اگر از زمره افرادي هستيد كه مي توانند دشواري كار ويرايش اوليه عكس هاي خود را در سفر تحمل كنند ، بهتر است دوربين عكاسي ديجيتالي P-2000 شركت Epson را خريداري كنيد . اين دوربين با صفحه نمايش VGA ، هارد ديسك 40 گيگابايتي و توانايي ذخيره سازي و نمايش تصاوير ، در بين انواع مشابه خود بدون رقيب است . P-2000 داراي فضاي ديسك كافي براي تمامي عكاسان ، به استثناي افراد بسيار پركار است و اجازه مي دهد عكس ها را روي صفحه LCD با روشني و وضوح خارق العاده ، مشاهده و بررسي كنيد . يك كارت خوان چند قالبي در اين دوربين تعبيه شده كه نه تنها تصاوير را مستقيما به كامپيوتر انتقال مي دهد ، بلكه مي تواند مانند يك هارد ديسك عمل كرده و اطلاعات را در خود ذخيره كند . هنگامي كه به ملاقات دوستان و فاميل مي رويد ، مي توانيد تصاوير دلخواه خود را در دوربين بارگذاري كرده و آنها را چه توسط دوربين و چه از طريق تلويزيون يا كامپيوتر ، نمايش دهيد . مدل P-2000 حتي از قابليت نمايش عكس هاي تهيه شده توسط دوربين هاي ديگر نيز برخوردار است. اين دوربين اگر چه يك iPod نيست ، اما مي توانيد توسط آن به موسيقي گوش كرده و يا تصاوير ويدئويي را مشاهده كنيد .
تنها نقطه ضعف مدل P-2000 ، محدوديت انتقال اسلايد از كامپيوتر به اين دوربين است . اگر به نمايش تصاوير براي دوستان و فاميل بسيار اهميت مي دهيد ، به فكر تهيه وسيله اي مبتني بر Windows Portable Media Center مانند YH-999 محصول شركت Samsung باشيد . اين وسيله كوچك دارراي هاردديسك 20 گيگابايتي است و مي تواند به سادگي عكس ها يا تصاوير ويدئويي موجود در كامپيوتر را به نمايش بگذارد . لذت استفاده از آن با نمايش برنامه هاي تلويزيوني ضبط شده نيز دو چندان خواهد شد . متاسفانه اين وسايل داراي كارت خوان نبوده و نمي توانند جايگزين دستگاه هاي ذخيره سازي قابل حمل شوند .
پس از آگاهي از وسايل مورد نياز خود ، گام بعدي ، اطمينان از وجود منبع تغذيه كافي براي آنها است . اگر قصد سفر به خارج از كشور را داريد ، بهتر است وسايل شما داراي شارژرهايي با ولتاژ دوگانه باشد . در غير اين صورت ، ممكن است قادر به ادامه عكاسي نباشيد و يا مجبور شويد شارژر ديگري براي خود تهيه كنيد . اگر داراي وسايل متنوع با مارك هاي مختلف هستيد ، سعي كنيد باتري ها يا شارژرهايتان استاندارد باشد . باتري هاي قابل شارژAA از نظر اندازه از ساير باتري ها رايج تر است . در صورت وجود وسايلي كه با اين باتري ها كار مي كنند ، مي توانيد از يك شارژر مشترك براي آنها استفاده كنيد . البته برخي از وسايل نيز ممكن است به باتري هاي ليتيومي ( معمولي يا قابل شارژ) نياز داشته باشند .
حتما باتري هاي ليتيومي اضافه و يا شارژر را همراه خود ببريد، چرا كه اين باتري ها را در مناطق دور افتاده كمتر مي توان يافت . شارژرهاي رايج مانند محصولات شركت Targus كه داراي آداپتورهاي مناسب براي انواع كامپيوترهاي كيفي و PDAها و تلفن هاي همراه هستند ، معمولا از دوربين هاي عكاسي داراي باتري هاي ليتيومي پشنيباني نمي كنند. اغلب دوربين هاي عكاسي ديجيتالي SLR داراي ترمينال هاي تغذيه اضافه هستند كه امكان استفاده از باتري هاي AA را به جاي ( و يا به همراه ) باتري هاي اصلي فراهم مي آورند . اين وسايل بار شما را سنگين تر خواهند كرد ، اما هنگام نياز ، داشتن آنها خستگي حاصل از اين بار اضافه را از تن به در مي كند.
يكي از دردسرهاي استفاده از دوربين عكاسي ديجيتالي در سفر ، حمل انبوهي از شارژرها و كابل ها است . در اين قبيل موارد ، اشتباه در اتصال شارژرها به وسايل مربوطه ، به آساني روي مي دهد و به همين دليل نوشتن نام هر وسيله روي شارژر مربوطه روش مناسبي براي اجتناب از اين اشتباه است . بستن سيم به دور شارژرها و قرار دادن آنها در يك كيسه پلاستيكي ، روش خوبي براي حمل آنهاست . بدنه شارژرها برخلاف دوربين هاي عكاسي ، محكم بوده و اگر در بسته بندي آنها كمي دقت شود ، مي توان آنها را به قسمت بار سپرد .
پس از آماده كردن تجهيزات و سر و سامان دادن به امور ، براي اطمينان از وجود تمامي وسايل مورد نياز و آگاهي از محل آنها ، دست به يك سفر كوتاه آزمايشي بزنيد . اگر دوربين عكاسي خود را به تازگي خريداري كرده ايد ، حتما آن را به طور كامل امتحان كنيد . اين كار شامل انتقال محتواي حافظه ، نمايش و چاپ تصاوير براي اطمينان از صحت آنهاست .
جهانگرداني هستند كه در سفرهاي دور دست كه شايد يك بار بيشتر در طول زندگي پيش نيايد ، دوربيني را به همراه مي برند كه تا به حال از آن استفاده نكرده و يا حتي آن را به دست نگرفته اند . به هر حال مي توان گفت كه قبل از سفر ، بهترين زمان براي تمرين و استفاده از ويژگي هاي دوربين عكاسي است .
حتي به رغم تمرين ، عده كمي مي توانند تمامي قابليت ها و عملكردهاي بخش متفاوت دوربين هاي عكاسي و يا وسايل ديجيتالي ديگر را به خاطر بسپارند . هيچ چيز ناراحت كننده تر از اين نيست كه در هنگام بيشترين نياز، نتوانيد از ويژگي كوچك اما با اهميتي مانند تايمر خودكار ، استفاده كنيد . به همراه بردن كتابچه هاي راهنما نيز عملا زحمتي مضاعف است . امروزه اغلب شركت ها ، كتابچه هاي راهنماي وسايل را به صورت فايل هاي PDF در اينترنت قرار مي دهند . اگر كامپيوتر كيفي تان را با خود نمي بريد ، حداقل مي توانيد CD فايل ها را لابه لاي وسايلتان جاي دهيد تا در صورت لزوم ، آنها را در كامپيوتري در مقصد ، مرور كنيد . به همراه داشتن آدرس وب سايت توليدكنندگان نيز براي دسترسي سريع به آنها از طريق كافي نت ها ، خالي از فايده نيست . با اين همه اگر امكان دسترسي به گزينه هاي بالا وجود ندارد ، بردن كتابچه راهنما ، بهتر از ناتواني در استفاده از تمامي ويژگي هاي دوربين عكاسي است .
در نهايت ، به خاطر داشته باشيد كه حتي اگر صرفا به قصد عكاسي سفر كرده ايد ، عكاسي را براي لذت آن انجام دهيد و اگر عكسي را از دست داديد و يا وسيله اي خراب شد ، ناراحت و غمگين نشويد . بايد دانست كه با وجود تمامي برنامه ريزي هاي دقيق ، مشكلات اجتناب ناپذير هستند . اما با گذشت زمان متوجه خواهيد شد كه استفاده از دوربين ديجيتالي در سفر ، چه لحظات و خاطرات شيريني براي شما ، خانواده و دوستانتان به ارمغان خواهد آورد .
منبع : ماهنامه آموزشي ، پژوهشي و اطلاع رساني وب
عکسبرداری از طبيعت
مقدمه :
باغچه ای كه نيست
آلبوم را ورق بزن! همين عكس ! آن بچه سياه و سپيد كه مي خندد منم . آنجا پشت سرم باغچه است. باغچه جايي بود توي يك حياط كه آقا بزرگ ها بوته ياس در آن به يادگاري گذاشته و بي بي ها، غروب ها به درختهايش آب مي دادند و ياس هايش را با صلوات مي چيدند. باغچه يك مربع روشن بود توي يك حياط كه دورش را سنگچين كرده بودند. آبروي خانواده، باغچه بود.
باز هم ورق بزن! اين آدم رنگي كه اخم كرده منم. اين جا پشت سرم يك آپارتمان است، آپارتمان باغچه ندارد. مكعب مستعطيلي روشن كه سبز كم دارد. فرزند خلف زندگي مدرن! دود، تأخير، ترافيك، دعوا، شلوغي، بوقهای ممتد، خاكستري، خرابي ماشين ها، آسانسورهايي كه تند تند بالا و پايين مي روند، آدمهايي كه كرور كرور داخل مترو هل داده شوند يا از آن بيرون مي ريزند، مهر، امضاء، ميز، اداره، چاي سرد، سرفه، لبخند الكي، اينها همگي نشانه هاي زندگي مدرنند.
حالا سالهاست حكايت باغچه ها گذشته است و سكوت، سبزي، تماشاي طلوع و دل بستن به يك نارون و قد كشيدن با آن، كلنگي شده اند.
رسالت شمايي كه مي خواهيد عكاس طبيعت باشيد خيلي مهم و سنگينه همون حسّ قشنگي كه از طبيعت گرفتي را بايد منتقل كني، براي اين مردم گرفتار زندگي ماشيني و پر مشغله امروز ... وقتي آدم يه عكس قشنگ از طبيعت مي بيند هر جا كه باشد براي چند لحظه به اون خيره مي شه و بي خيال دنياي اطرافش در اون فضا به سير و سياحت مي پردازه و انرژي مي گيره و نا خودآگاه آرامش سراسر وجودش رو فرا مي گيره و لبخندي روي لبش مي شينه.
آدمي از دل طبيعت و دامان اون زاده شده و بايد يه روز به اون برگرده پس اين همه دوري چرا؟
وقتي طبيعت زيباي خدا رو مي بيني احساس مي كني داري يه خواب قشنگ مي بيني، عظمت خالقش رو با تمام وجودت حس مي كني، نا باورانه به همه چيز نگاه مي كني و دلت مي خواد اون لحظه هيچ وقت تموم نشه.
پس لااقل دوربينت را همراه ببر و اون لحظه رو ثبت كن...
عکسبرداري از طبيعت :
از عناصر سازنده يک تصوير، لحظه، کادربندي، نور، رنگ و کمپوزيسيون يا ترکيب بندي و نقطه ديد مي باشند. اين عناصر بر اساس طبيعت، نوع موضوع و حالت، اهميت متفاوت پيدا مي کنند . عکاسي منظره شامل عکسبرداري از کوه، بيابان، باغ، درختان، آسمان، دريا، تصاويري از حيوانات و در برخي موارد مجموعه شهرها و دهات و حتي کودکان مي شود .
مزيت هاي عکاسي از طبيعت
1- تنوع زياد موضوع هاي عکسبرداري
2- وسايل و امکانات کمتري مورد نياز است.
3- دارا بودن فرصت و وقت طولاني براي عکسبرداري بر خلاف عکاسي خبري که در يک لحظه صورت مي گيرد و نياز به شانس و تصادف دارد، در اين رشته عکاسي به علت گسترده بودن وقت، عکاس مي تواند محاسبات فني و هنري را انجام داده و با فرصت کافي اقدام به عکسبرداري کند.
وسايل مورد نياز
1- دوربين عکاسي
2- -----
3- نور
4- سه پايه
1- دوربين عکاسي
دوربين 35 ميليمتري و دوربينهاي ديجيتال مي توانند وسيله مناسبي براي عکسبرداري باشند، به دلايل زير :
1- سهولت در حمل
2- سرعت عمل
3- امکان گرفتن تعداد زيادتري عکس
به طور کلي به علت اينکه در برابر مناظر و طبيعت اغلب محدوديتي از نظر انتخاب نقطه ديد وجود دارد بهتر است از دوربين هايي با عدسي هاي قابل تعويض استفاده شود . به عنوان مثال استفاده از عدسي هاي داراي فاصله کانوني متغيير يا عدسي زوم بسيار کارآمد مي باشد. يک عدسي زوم با فاصله کانوني 28-135 ميليمتري يا يک عدسي باز 28 ميليمتر و يک عدسي تله فوتو 135 ميليمتر ضروري مي باشد. علاوه بر دوربين با عدسي قابل تعويض، سه پايه از وسايل ضروري به نظر مي رسد .
2- لزوم استفاده از سه پايه
1- براي جلوگيري از لرزش هاي خفيف هنگام استفاده از لنزهاي تله.
2- زمان استفاده از ديافراگم هاي خيلي بسته براي ايجاد عمق ميدان وضوح بيشتر با سرعتهاي پايين شاتر.
3- بررسي موضوع براي کادربندي مناسب و ايجاد کمپوزيسيون يا ترکيب بندي موضوع.
3- -----
فيلترها وسايلي هستند که:
1- باعث کاهش شدت نور مي شوند؛ به اين صورت که هر چه ----- پررنگ تر باشد، ضريب آن بيشتر است.
2- در عکاسي سياه و سفيد ----- باعث ايجاد کنتراست شده و به مشخص شدن درجات خاکستري کمک مي کنند . رنگ قرمز و سبز در طبيعت کاملاً متفاوت هستند اما در عکاسي سياه و سفيد درجه خاکستري آنها تقريباً شبيه به يکديگر بوده و قابل تميز نيستند . در اين مواقع براي ايجاد کنتراست از ----- استفاده مي کنند .
4- نور
درعکاسي از طبيعت نور معين براي عکسبرداري وجود ندارد اما حالتهاي مختلفي وجود داردکه به آنها اشاره مي کنيم .
اغلب دو نور براي عکاسي در طبيعت وجود دارد:
الف ـ نور روزهاي آفتابي
ب ـ نور روزهاي ابري مانند مناظري که در باران، برف و مه با رنگي خاکستري گرفته مي شود .
زاويه تابش نور متفاوت مي باشد:
1- نور از روبه رو : نور که از روبه رو بتابد، سايه هاي پستي ها و بلنديها را از بين مي برد که اصطلاحاً به آن «نورپردازي تخت» مي گويند . در اين حالت تصاوير دوبعدي به نظر مي رسند .
2- نور مايل : به طور کلي نور آفتابي که از زير ابر نازک بتابد يا نور مايل مناسب ترين نوع نور بوده و به وسيله ايجاد سايه روشن ها احساس عمق و بُعد را القا مي کند .
3- ضد نور : يا اينکه منبع نور پشت موضوع باشد؛ در اينصورت جزئيات قابل ديدن نمي باشد .
در مورد ميدان وضوح :
پلانهاي نزديک بايد به اندازه کافي واضح باشند، در حالي که پلانهاي دور مي توانند ناواضح باشند (براي ايجاد عمق و بُعد). بنابراين نبايد دوربين را براي بي نهايت تنظيم کرد، چون پلانهاي نزديک خارج از ميدان وضوح قرار مي گيرند . در اين موارد بهتر است ابتدا براي فاصله مناسب دوربين را تنظيم کنيد و سپس با بستن ديافراگم، ميدان وضوح لازم را به وجود آوريد .
پس از مهيا کردن لوازم ضروري عکاسي و تنظيم دوربين، لازم است براي هر موضوعي از نظر هنري مطالعه و بررسي کنيد . به علت اينکه در تصاوير طبيعت، عناصر زيادي در يک موضوع وجود دارد، بنابراين از لحاظ ترکيب بندي بايد به موارد زير توجه کنيد :
1- محدود کردن موضوع : پس از انتخاب موضوع اصلي عکاس بايد تجزيه و تحليل کندکه چه عناصري را در عکس وارد کند که موضوع اصلي برتري خود را حفظ کرده و در عين حال هماهنگي و نظمي ايجاد شده باشد. عکس مزبور بايد «قطعه اي از طبيعت» باشد و اگر در يک منظره عناصر زيادي جلب توجه مي کنند بهتر آن است که چندين عکس با توجه به عناصر مهم آن تهيه شود تا يک عکس شلوغ و بي نظم .
2- نقطه ديد مناسب : سعي کنيد نقطه يا زاويه ديد طوري باشد که منظره به وضوح قابل ديدن بوده و خطوط و عناصر با ارزش و مناسب با موضوع اصلي به خوبي تأثير خود را القا کند .
3- خط افق : معمولاً نبايد خط افق در وسط تصوير باشد . مگر آنکه منظوري خاص از اين عمل داشته باشيم . اين اصل «قاعده کلاسيک کمپوزيسيون» نام دارد به اين صورت که :
1- پرسپكتيو پايين: به اين ترتيب که خط افق در 1/3 تصوير واقع شود ؛ در مناظري که موضوع اصلي آسمان مي باشد .
2- پرسپکتيو بالا : به اين ترتيب که خط افق در 1/3 بالاي تصوير باشد ؛ در مناظري که زمين مورد نظر باشد .
چند نکته :
- يک عدسي باز براي عکاسي طبيعت يا منظره ممكن است بهتر از يک عدسي تله فوتو عمل مي کند زيرا در عدسي باز، احساس عمق و بُعد بهتر القا مي شود، زيرا پلان اول يا جلوي عکس از زمينه فاصله پيدا کرده و پلانهاي عقب و جلو از هم جدا مي شوند، به اين ترتيب تصوير عمق پيدا مي کند .
- اگر بخواهيد از يک غنچه و يا از تخمک، يا از ميله پرچم داخل گلها عکس بگيرد، بايد از عدسيهاي Close-Up يا لنز ماكرو استفاده کنيد . بهترين موقع گرفتن اين نوع عکس ها در روز موقعي است که آفتاب در حال درخشندگي است ولي بايد سعي شود که براي کنتراست بودن و نداشتن سايه تند از نور آفتاب که به طور مايل تابيده شده استفاده گردد .
- نکته ديگري که در عکسبرداري از مناظر طبيعت بايد بدان کمال اهميت را داد جسم يا شيئي است که در جلوي عکس بايستي قرار گيرد، زيرا زمينه جلوي عکس باعث مي گردد که مناظر طبيعت برجسته تر و با عمق بهتر نمايان گردد . اگر همان عکس را بدون داشتن زمينه جلو عکسبرداري کنيد کاملاً به بي عمقي عکس پي خواهيد برد .
پس سعي کنيد در موقع عکسبرداري از طبيعت شاخه درخت، شاخه گل، بوته، علف، تک درخت و بالاخره جسمي را در جلوي عکس قرار دهيد و اين جسم بايستي در 1/4 سمت راست يا چپ عکس قرار گرفته باشد و اگر در وسط عکس ثبت شود ارزش واقعي و طبيعي خود را از دست مي دهد .
- براي عکسبرداري از ريزش برف و باران در عکسهاي سياه و سفيد با ----- قرمز داراي عکسي دراماتيک و جالب خواهيد شد و براي نشان دادن رنگ سبز درختان و چمن ها استفاده از ----- سبز توصيه مي شود .
- در مناظر مه و باران و گردوغبار و دود، حالت «ضدنور» يا «نيمه ضدنور» تصاوير جالبي را ايجاد
مي کند.
(نيمه ضد نور : اگر منبع نور در روبه رو نباشد و به طور مايل به موضوع بتابد تصوير حاصل شده را «نيمه ضد نور» مي نامند. )
سبزي ها و درخت ها
در عکاسي سياه و سفيد براي اينکه سبزي ها و درخت ها که اکثراً در تصاوير طبيعت وجود دارند با جزئيات کامل ثبت شوند از ----- سبز زرد (فيلتري که سبز آن بيشتر از مقدار زرد آن مي باشد) يا ----- سبز استفاده کنيد . خصوصاً در عکاسي سياه و سفيد به علت اينکه درجات رنگ سبز در عکس به صورت درجات مختلفي از خاکستري ثبت شود استفاده از ----- توصيه مي شود . چمن ها و شاخه هاي درختان با وزش باد به حرکت در مي آيند . اگر بخواهيد اين حرکت را القا کنيد مي توانيد از سرعت هاي کم مانند 1/30 ثانيه استفاده کنيد، زيرا سرعت هاي زياد مثل 1/500باعث ثابت شدن موضوع مي شوند .
زير درختها
بهترين حالت در فصل بهار يا پاييز مي باشد که درختان کم برگ تر هستند . بهتر است شرايط زير را اجرا کنيد :
1- بهترين حالت ضدنور يا حداقل نور مايل مي باشد . در حالت ضد نور بايد دوربين در نقطه اي قرار گيرد که نور به طور مستقيم بر عدسي نتابد .
2- کمپوزيسيون در تصوير بايد به درستي انتخاب شود . در واقع نقطه ديد بايد طوري باشد که درختان به تدريج کوچک و کوچکتر شوند تا بُعد را القا کنند .
3- دوربين را براي فاصله نزديک تنظيم کنيد تا پلان اول عکس کاملاً واضح باشد .
4- به علت ايجاد ميدان وضوح بيشتر، از بسته ترين ديافراگم استفاده کنيد .
آسمــــــان
يک آسمان ابري يا آسمان غروب يا طلوع مي تواند موضوع زيبايي براي عکاسي باشد . مواردي که بايد در عکاسي از آسمان رعايت شود به قرار زير است :
1- محاسبه نور بسيار با اهميت مي باشد . نور زياد يا نور کم نتيجه مطلوب را حاصل نمي کند .
2- بهتر است که در قسمت پايين عکس نوار باريکي از زمين ديده شود تا آسمان بيشتر جلب توجه کند (ايجاد کمپوزيسيون مناسب).
3- در استفاده از فيلترها بايد دقت کافي به عمل آيد، در عکاسي سياه و سفيد :
الف ـ اگر بخواهيد آسمان لطيف و ملايم با ابرهاي سفيد را اراه دهيد بهتر است از ----- زرد يا زرد سبز استفاده کنيد .
ب ـ اگر بخواهيد آسمان تيره جلوه کند يا به سياهي بزند مي توانيد از ----- نارنجي و قرمز استفاده کنيد .
دوردست هـــــا
در بيابان و کوهستان فواصل دور به رنگ آبي روشن يا بنفش ديده مي شود . اين رنگ بنفش حاصل بخارات موجود در هوا مي باشد که به «پرده جوي» معروف است . وجود اين پرده جوي از وضوح تصاوير مي کاهد . استفاده از فيلترهاي رنگي نيز عملاً نتيجه مناسبي ندارد . بهترين راه عکاسي زماني است که از لحاظ جوي اثر اين «پرده جوي» کمتر مي باشد ؛ مانند صبح يا عصر يک روز آفتابي يا هواي صاف پس از بارندگي، مي توان با استفاده از ----- U.V قدرت اين پديده را کم کرد . البته قابل ذکر است ايجاد کمي ناواضحي در پلان عقب عکس، ايجاد عمق و بُعد مي کند .
دريــــــا و آب ها
دريا و ساحل مجموعه اي از زيباترين مناظر طبيعت مي باشند ؛ امواج دريا، امواج کف آلود ساحل، شن هاي ساحل، گياهان ساحلي، قايق ها و همچنين رودخانه ها .
براي اينکه عکس هاي فوق حداقل و کمترين مشکل را داشته باشند بهتر است موارد زير را به خاطر بسپاريد :
1- در کنار دريا اشعه ماوراي بنفش (U.V) بسيار زياد مي باشد، بنابراين بايد از ----- ماوراي بنفش يا U.V استفاده کنيد .
2- نبايد با استفاده از فيلترهاي متعدد زرد و سبز که مانع نفوذ اشعه آبي هستند رنگ آب دريا را تيره تر از حد طبيعي نشان داد . در واقع بايد از فيلترها به طرز صحيحي استفاده کرد.
3- براي آنکه امواج واضح ديده شوند وبعلت تکان خوردگي محو و ناواضح نشوند بهتر است از سرعت هاي بالا مثل 1/250 يا 1/500 استفاده کنيد، اما استفاده از سرعتهاي بالاتر مثل 1/1000 امواج را يخ زده ومنجمد مي کنند.
4- فاصله دوربين را براي اولين رديف امواج تنظيم کنيد .
5- در حد امکان ضد نور عکس بگيريد به علت انعکاس شديد نور آفتاب در کنار دريا حساب هاي نور سنج ها به سوي پرنوري گرايش مي يابند .
6- سعي کنيد کمپوزيسيون هاي جالبي براي تصاوير انتخاب کنيد .
کوه هاي بلــــــــند
در کوه هايي که ارتفاع زيادي ندارند با مشکلي برخورد نمي کنيد، اما در ارتفاعات بالاتر از 2000 متر اشعه ماوراي بنفش بسيار زياد مي شود .
1- مي توانيد از ----- U.V استفاده کنيد .
2- اگر خواستيد حالت هاي خاص مانند آسمان خيلي تيره ايجاد کنيد مي توانيد از ----- زرد و نارنجي استفاده کنيد .
بــــــــــــرف
1- براي عکاسي در مناظر برفي مهمترين چيزي که بايد مد نظر داشت نور آفتاب مي باشد . زماني که آفتاب در پشت ابر مي باشد عکاسي نياز به مهارت و تجربه دارد . اما زماني که نور خورشيد مي درخشد سايه هاي زيبايي از درختان و خانه ها و انسان ها روي برف ايجاد مي شود . هر چه آفتاب پايين تر باشد به اين معني که نور مايل تر باشد حتي کوچکترين اشيا مانند دانه هاي برف يا جاپاي حيوانات به طرز زيبايي مشخص خواهند بود . زيباترين تصاوير در حالت ضدنور به دست مي آيد .
2- زماني که نور خورشيد مي درخشد، آسمان آبي رنگ مي باشد، بنابراين استفاده از ----- ماوراي بنفش بسيار مناسب مي باشد .
3- در زماني که سياه و سفيد عکاسي مي کنيد براي از بين بردن انعکاس و سايه هاي موجود در مناظر برفي مي توانيد از ----- زرد يا زرد سبز مناسب استفاده کنيد .
--------------------------------------------------------------------------------
گردآوري: زهرا حسيبي
استاد راهنما: محسن گلزاريان
منابع و مأخذ:
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
[ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]
هنر عكاسي – عبدالمجيد وحديتان – انتشارات گوتنبرگ
آتليه عكاسي سياه و سفيد- سبحان وحیدی - شهريار خونساري
– موسسه شقايق روستا-مقاله اي از روزنامه جام جم – مريم يوشي زاده-
Last edited by SUN*BLACK666; 15-03-2007 at 06:02.
هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)