تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 6 از 7 اولاول ... 234567 آخرآخر
نمايش نتايج 51 به 60 از 63

نام تاپيک: ترانسها وتبدیل امپر و ولتاژ

  1. #51
    ناظر انجمن علوم انسانی New Ray's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    21°N - 71°W
    پست ها
    978

    پيش فرض

    داداش مدار رو راه اندازی کردم با دقیقا همین قطعات و ماسفت IRF3205 . هیچ قعه ای مشکلی نداشت جز مقاومت 100 اهم که میره تو گیت ماسفت که خیلی داغ میکرد . حالا مشکل اینجاست نتونستم ولتاژ دو سرش رو حساب کنم ببینم تلفاتش چقدره یه مقاومت مناسب جایگزینش کنم ! چرا ؟! احتمالا به خاطر اینکه برق قطع و وصل میشه (همون موج مربعی ) که نمیدونم الان باید چیکار کنم
    چجوری میشه ولتاژ و جریان رو تو این فرکانس اندازه گرفت آیا باید بزارم رو AC ? بعد AC رو طبق چه فرمولی تلفاتش رو حساب کنم ؟
    اصلا با افزایش مقاومت میشه مشکلو برطرف کرد ؟ تو شبیه ساز نمیدونم چرا از 100 اهم میره بالاتر ارور میده . فرکانس رو هم میخاستم زیاد کنم ببینم چی میشه ولی با شبیه ساز نشد C2 رو بیشتر از 150 نانو استفاده کنم . تو هر شرایطی تستش کردم
    اصلا پایه گیت مگه جریان مصرفیش تغریبا 0 نیست ؟ پس چرا باید داغ کنه مقاومت یا آی سی ؟ این سوالو ممنون میشم توضیح بدی مغزمو درگیر کرده

    ویرایش 1 :
    شبیه ساز :
    C2 رو قطع کردم مشکل تنظیم فرکانس برطرف شد فکر نکنم نیازی هم بهش باشه ؟! بنابر این فرکانسو کم کردم تا زمان و وصل طولانی بشه و ولتاژ دو سر مقاومت رو اندازه گرتم از صد میلی ولت تجاوز نمیکنه جریان هم که تغریبا صفر در حد میکرو امپر الان رفتم واسه تست روی برد
    ویرایش 2:
    روی برد :
    با تغیر فرکانس تفاروتی نکرد
    اختلاف ولتاژ بین پایه های مقاومت 100 اهمی تا 10 ولت میرسید ! با افزایش مقاومت توان خروجی کم میشد و کمکی نمیکرد .
    جریان رو نتونستم توی خروجی اندازه بگیرم . چجوری این کارو انجام بدم ؟ با مولتی متر 1 میلی آمپر نشون میداد ! در صورتی که واتقعا اینطور نبود چون در این صورت نمیتونست موتور کوچیکی که به عنوان تست برای خروجی گذاشته بودمو راه بندازه


    الان باز سوال اصلی اینه اصلا چرا پایه گیت توان مصرف میکنه و باعث داغ شدن مقاومت میشه ! در صورتی که همه جا گفته شده جریانی مصرف نمیکنه . دیگه مغزم ترکید
    ماسفت پایه گیت همیشه وسطه دیگه ؟ البته تست با مولتی متر هم همینو میگه
    بخشهای مختلف و جدا تست کن. اول از ماسفت مطمئن شو که درست وصل کردی و سالمه:

    گیت قرار نیست حتما وسط باشه! تو دیتاشیت هم آخرش یه جایی نوشته. بهتره تست کنی ولی فکر میکنم اگه قطعه رو مقابل خودت بگیری و اسمش روبروت باشه، از سمت چپ: گیت - درین - سورس باید باشه. بدنه هم معمولا پایه وسط هست که میشه درین.
    به هرحال با تست دیود مولتی متر اتصال پایه ها رو با هم چک کن اون دوپایه ای که یک دیود بینشون نشون میده (همون دیود زنر داخلی که ولتاژ حدود 600mV میلی ولت روی دستگاه نشون میده) پایه های درین و سورس هستن. در این حالت سورس به سیم مثبت و درین به سیم منفی مولتی متر وصله. پایه دیگر هم گیت میشه.

    تست عملی هم برای ماسفت انجام بده تا ببینی سالمه یا نه ؛ موتور رو بین ولتاژ مثبت و پایه درین وصل کن و سورس هم به منفی . حالا اگه با یه مقاومت مثلا 1 کیلو پایه گیت رو به مثبت وصل کنی موتور باید روشن بشه و با اتصال گیت به منفی موتور خاموش میشه.


    تست خروجی آیسی:
    اول خازن C2 رو بذار سرجاش اون خازن اگه نباشه معمولا فرکانس خروجی آیسی تا ماکسیمم بالا میره و ممکنه مدار دچار مشکل بشه. خروجی این مدار موج مربعی با فرکانس حدود 150 هرتز باید باشه (مقدارش خیلی مهم نیست).
    * یه راه ساده سری کردن یک بلندگو با مقاومت 100 اهم و اتصالش بین خروجی پایه 3 آیسی و منفی یا مثبت هست که در هردو صورت صدای هوم یا سوت از بلندگو شنیده میشه. ( با تغییر فرکانس خارج از محدوده شنوایی صدایی نمیشنوی ها! )
    * راه بهتر بجای بلندگو از LED استفاده کنیم که با مقاومت 1 کیلو سری شده بین پایه 3 و منفی یا مثبت قرار میدیم، در اینصورت با چرخش ولوم مقدار نور LED هم تغییر میکنه.

    +
    برای تست عملی امیدوارم ماسفت یه هیت سینک کوچیک داشته باشه وگرنه در توان بیشتر از 2 وات میسوزه!
    اندازه گیری جریان و ولتاژ خروجی مدار با مولتی متر درست جواب نمیده چون فرکانس و پلاریته و شکل موج در این قضیه دخیل هستن. مولتی مترهای پیشرفته و گرونتر شاید درست نشون بدن. بهترین راه اسیلوسکوپه.

    البته شما یک خازن 2200 یا 4700 میکرو فاراد بین مثبت و منفی مدار بزارید و ورودی مثبت از باتری رو با یه مقاومت 0.47 اهم 5 وات سری کنید و به مدار وصل کنید. حالا آمپرمتر و بین باتری و این مقاومت بزارید جریان تقریبی رو میتونید ببینید.

  2. این کاربر از New Ray بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  3. #52
    ناظر انجمن توسعه و ساخت بازی Reza Azimy_RW's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2008
    محل سكونت
    بی سرزمین تر از باد
    پست ها
    3,320

    پيش فرض

    بابا دمت گرم پایه هابی ماسفت اشتباه بود همه چی اوکی شد مفهومی هم مدارو گرفتم چجوریه
    قبلا اشتباه ماسفت تست میکردم الکتریسیته ساکن بدنم روش تاثیر میزاشته یه راه توپ واسه تست ماسفت با مولتی متر پیدا کردم
    فقط طبیعیه ماسفت یکم داغ کنه دیگه برای حل مشکلشم هرچی بیشتر داغ میکنه باید هیت سینکو بزرگ کنم . یا لازمه یه فن کوچیک هم بهش اضافه کنم ؟!
    خدایش دمت گرم تغریبا کاملا از ساز و کارش سر در آوردم شرمنده اگه خنگ بازی در اوردم

  4. #53
    ناظر انجمن توسعه و ساخت بازی Reza Azimy_RW's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2008
    محل سكونت
    بی سرزمین تر از باد
    پست ها
    3,320

    پيش فرض

    شبیه ساز Proteos 8 رو دانلود کردم واقعا عالیه . چیه این مولتی سیم مدام ارور الکی میگیره دهن سرویس کن تازه هیچ وقت هم نمیفهمه مشکل از کجاس . یه چیزی هست که تو مدارس تدریس میشه
    فقط کسی عایا میدونه مربع قرمز یا آبی بالای یه قطعه چه معنی رو میده موقع پلی ؟!
    و اینکه پتاسیومتر قابل تنظیم کجاشه که تو این عکس زیر استفاده کردین من هرچی گشتم پیدا نکردم . هست ولی قابل تنظیم نیست ثابته !



    ویرایش :

    راستی واسه کمتر شدن حرارت و پخش شدنش میشه از چند ماسفت موازی استفاده کنم به جای یه دونه ؟ چون مدت زمان زیادی قراره روشن بمونه
    Last edited by Reza Azimy_RW; 29-05-2016 at 00:58.

  5. #54
    ناظر انجمن علوم انسانی New Ray's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    21°N - 71°W
    پست ها
    978

    پيش فرض

    پتانسیومتر خوبش POT-HG هست که 0 تا 100 درصد داره. ماسفت فکر نکنم خیلی داغ کنه، اگه همه چیز خوب باشه با یه هیت سینک کوچیک چندسانتی جواب میده و نیاز به اضافه کردن ترانزیستور نیست. بعد از چند دقیقه که ترانزیستور به دمای نسبتا ثابتی میرسه اگه انگشتت و بچسبونی بهش و گرما رو تحمل کنی اونم تحمل میکنه

    اون مربعای قرمز و آبی برای مدارات دیجیتال کاربرد دارن که مثلا وضعیت پورتهای یه آیسی رو نشون میدن. معمولا تو ولتاژهای حدود 5 ولت پیداشون میشه از قسمت تنظیمات میشه غیرفعالش کرد.

  6. #55
    ناظر انجمن توسعه و ساخت بازی Reza Azimy_RW's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2008
    محل سكونت
    بی سرزمین تر از باد
    پست ها
    3,320

    پيش فرض

    عاغا دمت گرم خیلی میخامت کلا " نصف الکترونیکو سر این پروژه یاد گرفتم . از طرز کار کلٌی مدارات سر در آوردم که خودش خیلیه . بازم ممنون

    ویرایش :
    با یه هیت سینک کوچیک چندسانتی جواب میده و نیاز به اضافه کردن ترانزیستور نیست. بعد از چند دقیقه که ترانزیستور به دمای نسبتا ثابتی میرسه اگه انگشتت و بچسبونی بهش و گرما رو تحمل کنی اونم تحمل میکنه
    داداش هیت سینکم تغریبا دو سه سانته منظورت از این تست دستی اینه که دستمو به هیت سینک بزارم ببینم چقد داغ شده یا خوده ترانزیستور ؟!
    Last edited by Reza Azimy_RW; 30-05-2016 at 18:34.

  7. #56
    ناظر انجمن علوم انسانی New Ray's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    21°N - 71°W
    پست ها
    978

    پيش فرض

    فرقی نداره اتصالات فلزی تقریبا دماشون یکسانه. قسمت پلاستیکی ترانزیستور که دما رو خیلی انتقال نمیده.
    بازاری بگم اگه هنوز نسوخت یعنی خوبه

  8. این کاربر از New Ray بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  9. #57
    ناظر انجمن توسعه و ساخت بازی Reza Azimy_RW's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2008
    محل سكونت
    بی سرزمین تر از باد
    پست ها
    3,320

    پيش فرض

    دمت گرم پس یکی باید احتمالا فدا شه ممنون

  10. #58
    ناظر انجمن توسعه و ساخت بازی Reza Azimy_RW's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2008
    محل سكونت
    بی سرزمین تر از باد
    پست ها
    3,320

    پيش فرض

    اساتید یه ترانس 7 امپر گرفتم تا همه چی قشنگ تست شه
    اول اینکه جریان مصرفی(ورودی به برد) رو میشه با مولتی متر اندازه گرفت یعنی عددی که نشون میده واقعیه ؟ (چون جریان خروجی قطع و وصل میشه پرسیدم )
    دوم اینکه مثلا اگه بخام مطمئن باشه از نظر نسوختن ماسفت ,موازی کردن چند ماسفت که اشکالی نداره ؟ تاثیر داره دیگه ؟
    سوم اینکه هیتر از جنس مس هست (سیمهای باریک مسی ) وقتی وصل میکنم مشکلی نیست ولی این قسمت که مشخص کردم توی عکس زیر بعد از حدود 5 دقییقه ذوب شد ! چیزایی که تست کردم نشون میده سیم مسی ورودی به سورس داغ میشه فقط . یعنی قسمت فلزی زیر برد که ادامه همون سیمه داغ نمیشه ! جنس فلزز زیر بردا چیه ؟ یا به خاطر زیاد بودن قطر فلزاس که داغ نمیشه ؟ بعد از لحیم کاری روی برد برطرف میشه این مشکل ؟


    یه سوال فنی دیگه هم که هست مگه منظور از اینکه ماسفت مثلا 100 آمپره یعنی 100 امپر میتونه عبور بده ؟ پس چجوری با سه امپر خروجی داغ میکنه ؟


    قول دادم واسه پدرم این بخاریو درست کنم اونم هزینه خرید ترانسو ... فعالیت در زمینه الکترونیکمو ... ساپورت کنه اگه نشه باید کف خواب آسفالت شم


    _ راستی یه چیز بی ربط من با ولتاژ حدود 150 ولت یه چند تا شوک الکتریکی به مغزم دادم ببینم چی میشه چند روزه تو عالم هپروتم خدا رو شکر تاثیر داشت ولی منفی بوده تا حالا
    Last edited by Reza Azimy_RW; 14-06-2016 at 23:46.

  11. #59
    ناظر انجمن علوم انسانی New Ray's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    محل سكونت
    21°N - 71°W
    پست ها
    978

    پيش فرض

    پیشنهاد میکنم ورودی تغذیه مدار رو 2 تا خازن 4700 میکرو موازی کنی. بعد امپرمتر و بین منبع و تغذیه مدار بزاری جریان تقریبی رو احتمالا نشون میده. فقط مولتی متر باید جریان 20 آمپر رو تحمل کنه و زمان اندازه گیری از چند ثانیه بیشتر نشه و سیم پراب اصلی یا جنس خوب باشه.

    داغ کردن اون سیم نشون میده جریان زیادی از مدار میگذره. (احتمالا بالای 3 - 4 آمپر) در استفاده از بردبورد قسمتهای قدرت رو بیرون جدا اتصال بده نه داخل بورد! اتصالات داخل بورد ضعیف نیستن ( مثلا تا 10 آمپرم شاید جواب بده) ولی بخاطر اتصال ضعیفشون با سیم ورودی و همینطور بدنه پلاستیکی بردبورد برای جریانهای بالای 2 آمپر مناسب نیستن. اینجا باید از منفی منبع یک انشعاب مستقیم به سورس ببری همینطور انشعاب دیگری از مثبت به هیتر و از هیتر به درین. اون بخش خروجی رو کلا بیرون بذار.

    در طراحی برد pcb هم اون بخشهایی که گفتم باید ضخامت بالای 3 - 4 میلیمتر داشته باشن. یعنی از مسیر مثبت تا منفی در قسمتهای خروجی بعلاوه اتصال خازنهای 4700 میکرو و مقاومتهای 5 وات.

    +
    تو دیتاشیت ترانزیستور نمیگه این 100 آمپره. بلکه در شرایط آزمایشگاهی که همونجا ضمیمه میکنه مینویسه در چه شرایطی اون جریان رو میتونه بده. معمولا شاخصهایی مثل حرارت محیط ، حرارت خود بدنه ، ولتاژ درین سورس ، توان ، و مقدار دیوتی سایکل ( زیر 3 درصد ! ) در این اندازه گیری دخیل هستن. این جریان مثلا 100 آمپر ماکسیمم جریان در شرایط نسبتا ایده آل هست.

    در کل میشه با رعایت شرایط خوب نصف جریان رو راحت ازش کشید.
    داغ شدن قطعه نشون میده توان تلف شده وجود داره؛ که اگر مدار درست کارکنه مشکلی نباید باشه. در واقع عبور جریان از یک مقاومت یا سیمی که مقاومت زیادی داره باعث افت ولتاژ در دوسر سیم میشه و این باعث اتلاف توان میشه. ( توان تلف شده در سیم = ولتاژ دوسر سیم x جریان عبوری از سیم ) .
    مقاومت داخلی ترانزیستورت خیلی پایینه حدود 0.008 اهم؛ درحالی که مقاومت اون سیم ذوب شده بالاست و اتصالش هم ضعیفه و باعث اتلاف توان و تولید گرما شده. البته ترانزیستور هم داغ کرده و همش مربوط به سیم نیست. بیارش بیرون با هویه اتصال بده.

    تصویر :




    +
    شوک 150 ولت روی سر چیز خوبی نیست. انجمن رو از وجود خودت بی نصیب نکن رضا

    این مدار چون جنبه آموزشی داشت با این قطعات ساخته شد. هر چند در مواردی که جریان مصرفی برای منبع قابل نحمل باشه میشه از رله و تریستور و غیره هم استفاده کرد. البته فرکانس کار دیگه به این شکل بالا نیست و در تایمهای قطع و وصل چند ثانیه ای یا چند دقیقه ای باید روشنشون کرد.
    اما پیشنهاد من قرار دادن یک فن پشت هیتر هست تا هوای خنک رو از پشت دستگاه به هیتر و بیرون بفرسته. این فن کارایی رو خیلی افزایش میده.
    Last edited by New Ray; 16-06-2016 at 15:22.

  12. این کاربر از New Ray بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  13. #60
    ناظر انجمن توسعه و ساخت بازی Reza Azimy_RW's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2008
    محل سكونت
    بی سرزمین تر از باد
    پست ها
    3,320

    پيش فرض

    داداش اون خازن 4700 میکروفاراد و مقاومتای 0.5 اهم فقط واسه تست جریان مصرفیه ؟ بعد از تست برداشته میشن ؟ دقیقا کاربرد مقاومتهای 5 وات رو متوجه نشدم
    اون 470 میکروفارادیه واسه چی اضافه شد ؟
    اونوقت کلا همینجوری این سوالو پرسیدم با موازی کردن مثلا دو ماسفت گرما بینشون تقسیم میشه ?

    ر طراحی برد pcb هم اون بخشهایی که گفتم باید ضخامت بالای 3 - 4 میلیمتر داشته باشن
    راستی این قسمت رو هم متوجه نشدم کلفتی برد چه ربطی به جریان داره منظور همون برد کائوچویی بود دیگه ؟

    ویرایش :
    و اینکه هیتر از جنس مس هست به این خاطر مس انتخاب کردم که نسبت به جریانی که بهش میدم گرمای بیشتری بده چون مقاومت کمتری داره . اون سیمایی که واسه هیتر میزارن مقاومتشون خیلی بالاس واسه همین جریان زیادی لازم دارن واسه گرم شدن . درست فهمیدم ؟ !
    اینو تسدیم با سیم المنیومی متوجه شدم
    Last edited by Reza Azimy_RW; 19-06-2016 at 06:36.

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •