تبلیغات :
خرید لپ تاپ استوک
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 36 از 65 اولاول ... 2632333435363738394046 ... آخرآخر
نمايش نتايج 351 به 360 از 647

نام تاپيک: ◄◄ دانستنیی هــا و بهداشت پوست و مو ►►

  1. #351
    آخر فروم باز Boye_Gan2m's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2006
    محل سكونت
    Road 2 Hell
    پست ها
    1,216

    پيش فرض

    تغذیه و مراقبت از پوستبرای داشتن پوستی شاداب باید هم از درون و هم از بیرون بدن مراقب پوست خود باشیم. یک رژیم غذایی متعادل به داشتن پوستی شاداب کمک می‌کند. مصرف قندهای طبیعی مثل قند موجود در عسل، شیر و میوها استفاده ازپروتئین موجود در گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، غلات و حبوبات برای رشد و ترمیم بافت پوست لازم است.
    مصرف مقدار مناسب و متعادل چربی برای تولید چربی طبیعی محافظ پوست لازم است.
    مصرف انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی برای رشد و ترمیم سلول‌ها و تنظیم فرآیندهای شیمیایی پوست لازم است. ویتامین‌هایی که بیش از همه در پوست اهمیت دارد ویتامین a، b2، b3، c و e است. ویتامین b2 در لبنیات، ماءالشعیر، جگر و حبوبات ویتامین b3 در گوشت قرمز، ماءالشعیر، غلات و آجیل، ویتامین a در کره و پنیر، سبزی‌م‌ و تخم‌مرغ، ویتامین c در سبزی‌ها و میوه‌ها و ویتامین e در ماهی وجود دارد. در نتیجه خوردن مقادیر مناسبی از سبزی‌ها و میوه‌های تازه در ایجاد پوست باطراوت موثر است. مصرف حدود 1 تا 2 لیتر آب خالص در روز نیز از کم آب شدن پوست جلوگیری می‌کند

  2. #352
    کـاربـر بـاسـابـقـه jamshidjap's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2006
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    3,381

    11 آنچه باید درباره بوتاکس بدانید

    خداحافظی با چین و چروک چهره
    بوتاکس نام اختصاری سم بوتولینیوم است. این سم قوی از یک نوع باکتری با نام کلوستیریدیوم بوتولینیوم ترشح می‌شود. تزریق مقدار کمی از این ماده به طور مستقیم در ماهیچه، فعالیت ماهیچه را کم کرده و خطوطی را که نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می‌آید، از بین می‌برد. درنتیجه صورت جوان‌تر، صاف‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد. بوتاکس در سال 1895 کشف شد و برای اولین بار در سال 1980 در علم پزشکی هنگام آزمایش تاثیرات آن بر رفع گرفتگی عضلات گردن مورد استفاده گرفت.
    چگونه عمل می‌کند؟
    وقتی فردی به دلیل ناراحت بودن از به وجود آمدن چین و چروک و خطوط روی صورتش به پزشک مراجعه می‌کند، برحسب وضعیت پوستش، درمان‌های متفاوتی از جمله بوتاکس به او پیشنهاد می‌شود. این نوع درمان در کلینیک‌ها و مراکز پزشکی انجام می‌شود. تنها چند دقیقه طول می‌کشد و پیش از آن نیز آزمایش انجام نمی‌شود چون بوتاکس آلرژی‌زا نیست. متخصص مربوطه مقداری از این ماده را طی چند مرحله به ماهیچه‌هایی که مسبب بروز خطوط روی پیشانی، خطوط خنده و خطوط کنار چشم‌اند، تزریق می‌کند.
    نتایج حاصل از بوتاکس چگونه است؟
    به طور معمول نتایج حاصله از بوتاکس بعد از سه روز ظاهر و بهترین نتیجه 15 روز بعد نمایان می‌شود. ماهیچه‌ای که بوتاکس به آن تزریق می‌شود به هیچ‌وجه فلج نمی‌شود بلکه قدرت حرکتی خود را تا حدی از دست می‌دهد. بوتاکس دوام همیشگی ندارد و چهار تا شش ماه بعد، ماهیچه قدرت اولیه خود را پیدا می‌کند و خطوط بازمی‌گردند. برای آنکه بوتاکس کاملا موثر باشد باید یک سال تمام هر سه ماه یک بار عمل بوتاکس تکرار شود. در سال دوم، دو بار تزریق کافی است و از این پس باید هر سال یک بار بوتاکس تزریق شود تا تاثیرش همیشگی باشد.
    آیا عواقب ثانویه دارد؟
    این احتمال وجود دارد که بوتاکس به اشتباه به ماهیچه‌های کناری تزریق شود یا حتی در اثر تزریق عمیق روی آنها تاثیر بگذارد. تزریق بوتاکس به ماهیچه بالا برنده پلک موجب افتادگی کامل یا بخشی از پلک به مدت شش تا هشت هفته می‌شود. از جمله تاثیرات ثانویه تزریق بوتاکس می‌توان به خشکی موقتی چشم، اشک، تورم پلک، خطای دید، التهاب قرنیه، هماتوم یا تراوش و تجمع موضعی خون که به زودی منعقد می‌شود،دردهای موقتی و سوزش خفیف اشاره کرد. به گزارش موسسه سوئیسی محصولات درمانی، حتی اگر بوتاکس به درستی به وسیله یک متخصص تزریق شود، باز هم در 24درصد مراجعان، سردرد، هماتوم، تورم، افتادگی پلک و دردهای خفیف مشاهده می‌شود.
    آیا تزریق بوتاکس درد دارد؟
    بوتاکس به وسیله سوزن‌های بسیار ظریف تزریق می‌شود و تقریبا بدون درد است. افراد بسیار حساس می‌توانند یک ساعت قبل از تزریق از کرم‌های بی‌حس کننده استفاده کنند.
    آیا یک ماده مضر و خطرناک نیست؟
    باکتری کلوستیریدیوم سمی را می‌سازد که جذب آن به وسیله بدن موجب بوتالیسم می‌شود. بوتالیسم یک نوع مسمومیت غذایی نادر است. برای آنکه چنین مسمومیتی برای بدن خطرساز باشد باید میزان این سم تزریقی به بدن چند هزار برابر آن چیزی باشد که در روش درمانی بوتاکس مورد استفاد قرار می‌گیرد. آسپرین نیز ماده مفیدی است اما اگر 10 برابر بالاتر از مقدار تجویزی مورد مصرف قرار گیرد کشنده خواهد بود.
    آیا به تنهایی کارساز است؟
    غیر از بوتاکس راه‌های دیگری هم برای از بین بردن چروک‌ها وجود دارد. در واقع بوتاکس با از کار انداختن ماهیچه‌ها، خطوط عمیق را برطرف می‌کند نه خطوط سطحی را. برای از بین بردن خطوط سطحی پوست می‌توان از کولاژن، گوتکس، پیلینگ، تزریق چربی یا لیزر استفاده کرد. از نظر برخی پزشکان، لیپوساکشن و بوتاکس از جمله کشفیات بزرگ در علم زیباشناسی بوده‌اند. گرچه نزدیک به 30 سال است که بوتاکس کشف شده اما تنها 10 سال است که در زیبایی مورد استفاده قرار گرفته و به نظر می‌رسد جایگزین مناسبی برای لیفتینگ و انواع جراحی‌هاست که در نهایت رضایت فرد را نیز جلب نمی‌کنند. از نظر برخی پزشکان، بوتاکس عوارض جانبی ندارد ولی در نظر برخی نیز بوتاکس روش ناشناخته‌ای است که تاثیرات درازمدت آن روی بدن مشخص نشده است. به هر حال بوتاکس روش گران قیمتی است ولی با این وجود فروش این ماده جادویی بسیار بالا بوده به طوری که از 25میلیون یورو در سال 1993 به 430 میلیون یورو در سال 2002 رسیده است.

    منبع : هفته نامه سلامت

  3. #353
    حـــــرفـه ای karin's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2006
    محل سكونت
    Far away from here
    پست ها
    3,028

    پيش فرض در برابر سرما از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید

    به منظور حفاظت از پوست خود در مقابل سرمای زمستان از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.



    دکترپروین منصوری در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت:سرما به ویژه اگر همراه با رطوبت و باد باشد اثرات عمیقی در قسمت های انتهای بدن مثل نوک انگشتان دست و پا، نوک بینی و لاله گوش می گذارد که به خصوص در ارتفاعات و مواقع یخ زدگی می تواند به آسیب بافت های پوستی منجر شود.
    وی گفت: در معرض سرمای دائم بودن باعث بروز یک سری لکه و برجستگی های قرمز رنگ متمایل به بنفش به خصوص در انگشتان دست و پا شده که اگر شدید باشد، منجر به سیاه شدن بافت پوست می شود؛ گرم کردن ناگهانی و ماساژ دادن در چنین شرایطی موجب تخریب بافت پوستی می شود و باید از آن خود داری کرد.
    این متخصص پوست ومو تصریح کرد: خشکی ، قرمز شدن و ترک خوردگی پوست، شایع ترین مشکلات پوستی در فصل زمستان است که با محافظت و پوشش پوست بوسیله دستکش و لباس های گرم ، استفاده از صابون های ملایم و کرم های مرطوب کننده می توان از آسیب های آن جلوگیری کرد، همچنین از شستشوی زیاد پوست در این فصل باید پرهیز کرد.
    استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اشعه خورشید در روزهای برفی ممکن است منجربه آفتاب سوختگی شود که حتما در چنین روزهای باید از کرم های ضد آفتاب استفاده کرد همچنین برخی از لوازم آرایشی و عطرها در برابر نور آفتاب، پوست را تحریک کرده و منجر به ایجاد لک می شوند
    وی خاطر نشان کرد: استفاده از لباس های پشمی در زمستان برای کسانی که دارای آلرژی و آگزما هستند ممکن است خارش های پوستی ایجاد کند، لذا توصیه می شود این افراد حتما از لباس های نخی در زیر لباس های پشمی استفاده کنند. همچنین هوای گرم و خشک در اطاق می تواند برای پوست مضر باشد لذا برای رفع این مشکل می توان از دستگاهی بخور برای ایجاد رطوبت در فضا استفاده کرد.


    منبع: سلامت نیوز

  4. #354
    پروفشنال boomba's Avatar
    تاريخ عضويت
    May 2006
    پست ها
    782

    پيش فرض اي پوست، همه جواني از توست



    بايد راهي باشد؛ جلوي گذر زمان را نمي‌شود گرفت، چهره‌ مدام چروكيده‌تر مي‌شود



    و زيبايي‌اش را از دست مي‌دهد. اما بايد كاري كرد. هميشه راهي هست...



    حتما امروز هم يك بار ديگرجلوي آينه تعداد خط‌هاي جديدي كه روي صورت‌تان افتاده را شمرده‌ايد و ياد روزهايي افتاده‌ايد كه پوستي شاداب و با طراوت داشتيد! اما لازم نيست زياد غصه روزهاي از دست رفته را بخوريد؛ آقاي دكتر غلام‌حسين غفارپور متخصص پوست‌و‌مو و مديرگروه پوست دانشگاه علوم پزشكي ايران، رازهايي را درباره جوان شدن نسبي پوست و جلوگيري از پديده پيري پوست با ما درميان گذاشته‌اند...



    پيري پوست



    پير شدن پوست يك پديده تدريجي است كه سرانجام منجر به تغييرات خارجي و ظاهري پوست مي‌شود و با افزايش سن و پيري همراه است. البته تمام تغييراتي كه در پوست اتفاق مي‌افتد، نمي‌تواند صرفا ذاتي و دروني باشد، فاكتورهاي محيطي به‌طرز چشم‌گيري روي اين موضوع تاثير دارد. به‌طور‌مثال تاثيرات مخرب اشعه فوق‌بنفش نور خورشيد (در هر دو جنس زن و مرد) باعث پيري زودرس مي‌شود. اما گاهي تغييرات مختص به يك جنس بيشتر روي اين موضوع تاثيرگذار است؛ مثلا تغييرات هورموني ناشي از دوران يائسگي در خانم‌ها يكي از عواملي است كه مستقيما روي پيرشدن پوست تاثير مي‌گذارد.



    نشانه‌ها را درياب



    در پروسه پير شدن، معمولا بخش سطحي پوست نازك مي‌شود و نفوذ مواد سمي و مضر به درون پوست راحت‌تر اتفاق مي‌افتد. يكي ديگر از نشانه‌هاي پير شدن، خشكي پوست است كه صورت و اندام را بدشكل مي‌كند. در اين حالت ترشحات غدد چربي‌ساز پوست كاهش پيدا مي‌كند و بخش سطحي پوست قادر نيست مانند گذشته آب را حفظ كند؛ به‌همين‌دليل پوست افراد مسن به‌خصوص در ساق پاها خشك و پوست‌پوست مي‌شود و گاهي خارش مي‌گيرد. اما نشانه‌هاي واضح پير شدن پوست به‌صورت لاغر شدن پوست، شل شدن، چروك خوردن، آويزان شدن و شكم دادن پوست گردن و نقاط ديگر بدن، خشك شدن و پوسته‌پوسته شدن، زرد شدن و افزايش لكه‌هاي تيره‌تر از پوست و موهاي خاكستري ظاهر مي‌شود.



    گاهي با بالا رفتن سن رنگ‌پوست هم تغيير مي‌كند. معمولا تغييرات رنگي پوست از سنين 35 سالگي به‌بعد شروع مي‌شود و به‌صورت لكه‌هاي زرد يا قهوه‌اي در پشت دست‌ها و صورت ظاهر مي‌شود كه به آن‌ها لكه‌هاي كبدي يا لكه‌هاي پيري مي‌گويند و اين در افراد با سن بالاي از چهل‌و‌پنج سال به‌وفور مشاهده مي‌شود. در اين‌گونه موارد، بايد بيمار حتما به پزشك مراجعه كند؛ چراكه گاهي اين لكه‌ها به‌آرامي و كندي به سرطان‌هاي بدخيم پوست تبديل مي‌شوند. معمولا پوست صورت و مناطقي كه بيشتر در معرض آفتاب هستند، با افزايش سن تيره‌تر و سياه‌تر مي‌شوند و اين تيره‌شدن در مردان بيش از زنان اتفاق مي‌افتد.



    كرم‌ها، ويتامين‌ها، ليزرها و ...



    براي درمان خشكي و برطرف كردن تورم پوست سالخورده، بايد از پماد يا كرم‌هاي نرم‌كننده و چرب‌كننده استفاده كرد. براي پيش‌گيري نسبي از بسياري از اين تغييرات مي‌توان از كرم‌هاي ويتامين سي، ويتامين اي، ويتامين آ و مشتقات آن‌ها، اسيدهاي ميوه و ضد‌آفتاب‌ها استفاده كرد. اگر دچار مشكلاتي نظير خشكي يا پيري پوست شده‌ايد هم نگران نباشيد؛ مي‌توان همراه با استفاده از انواع لوسيون‌ها، از پيلينگ (لايه برداري با اسيدهاي ميوه 70 تا 100 درصد كه توسط پزشك متخصص پوست انجام مي‌شود) و در مواردي از ليزرهاي جوان‌ساز به‌عنوان يك عامل كمكي استفاده نمود.



    براي جلوگيري از لك‌‌شدن پوست، بايد هنگام خروج از منزل از كرم‌هاي ضدآفتاب و دستكش‌هاي سفيدرنگ استفاده كرد. اگر نسبت به اين موضوع بي‌توجه بوده‌ايد و دچار اين تغيير رنگ‌ها شده‌ايد، مي‌توان باز هم پيلينگ يا روش‌هاي ديگر درماني مانند دستگاه‌هاي الكتروكوتري يا ليزر گاز كربنيك را به‌كار برد. معمولا بدن آقايان بيشتر از خانم‌ها در معرض نور آفتاب است و همين امر در كنار افزايش سن باعث تيره شدن تدريجي پوست‌شان مي‌شود. بنابراين براي پيشگيري از تيره شدن تدريجي پوست صورت، مي‌توان از كرم‌ها و لوسيون‌هاي ضدآفتاب استفاده كرد و در صورتي كه تيرگي خيلي زياد باشد از كرم‌هاي هيدروكينون، اسيدهاي ميوه و مشتقات ويتامين A و اسيد كوجيك (تحت نظر پزشك متخصص پوست) بهره جست. در مورد تغييرات مو نيز (اگر ارثي باشد) راهي براي جلوگيري از سفيد يا خاكستري شدن آن جز رنگ كردن مداوم آن‌ها وجود ندارد. براي مراقبت از ناخن‌ها هم چون با افزايش سن، ترشحات غدد چربي‌ساز پوست كاهش پيدا مي‌كند. بنابراين براي بهبود نسبي شكنندگي ناخن‌ها مي‌توان از روغن‌هاي نفتي استفاده كرد؛ ضمنا چيدن و سوهان كشيدن ناخن را بايد بعد از حمام كردن انجام داد. سوهان كشيدن ناخن‌ها بايد حتما در يك جهت باشد؛ يعني از يك گوشه ناخن شروع و به گوشه ديگر آن ختم شود، يا مي‌توان از هرگوشه شروع كرد و كار رادر راس وسط ناخن به پايان رساند.



    موهاي خاكستري، ناخن‌هاي شكننده



    از ديگر پديده‌هاي پيرشدن پوست، خاكستري شدن موهاست كه در بيش از نيمي از انسان‌ها و در محدوده سني پنجاه سالگي در سرتاسر بدن‌شان قابل مشاهده است. موهاي خاكستري محتوي سلول‌هاي رنگ‌ساز هستند اما رنگ توليدي آن‌ها تيره كامل و رسيده نيست و هنگامي كه موها كاملا سفيد مي‌شوند ديگر رنگ‌سازي متوقف شده و حتي سلول‌هاي رنگ‌ساز ريشه موها هم از بين رفته‌اند. گاهي ديده مي‌شود موهاي خاكستري ضخيم‌تر و بلندتر از موهاي تيره هستند و بيماران آن‌ها را به سيم تشبيه مي‌كنند. خاكستري شدن وسفيد شدن زودرس‌ موها حتي در سنين كودكي ‌مي‌تواند يك پديده ارثي يا اختلال خود‌ايمني باشد. به‌همراه پير شدن، تراكم ريشه‌هاي موي سر به‌تدريج كمتر مي‌شود و اين كاهش تراكم را در افراد با زمينه‌ طاسي بيشتر مي‌توان مشاهده كرد. نازك شدن موها نيز گوشه‌اي از پير شدن را نشان مي‌دهد. حتي ناخن‌ها هم تحت‌تاثير بالارفتن سن قرار مي‌گيرند. رشد طولي ناخن‌ها تا سن بيست و پنج سالگي به‌تدريج زيادتر مي‌شود و از آن به بعد رو به كاهش مي‌گذارد؛ درضمن ناخن‌ها شكنده مي‌شوند و در سطح‌شان برجستگي‌هاي دانه‌تسبيحي مشاهده مي‌شود.

  5. #355
    آخر فروم باز ghazal_ak's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2007
    پست ها
    1,260

    پيش فرض ساختمان مو





    موها رشته‌های طویلی هستند، متشکل از سلولهای شاخی شده که از سطح پوست بدن بیرون آمده‌اند و اندازه آنها از نظر طول و قطر بسیار متغیر است. موها غیر از کف دست و پا تقریبا در تمام قسمتهای بدن یافت می‌شوند و تعداد آنها در نواحی مختلف بدن متفاوت است. هر مو دارای یک قسمت بیرون از پوست به نام ساقه مو و یک قسمت درون پوستی به نام ریشه مو می‌باشد که هر دو قسمت ساختمان یکسانی دارند. مو از ساختمانی لوله‌ای شکل و مشتق از اپیدرم به نام فولیکول بوجود می‌آید.
    ساقه مو (Hair shaft)

    ساقه مو از سه قسمت مغز، قشر و کوتیکول تشکیل شده است.
    مغز

    در مرکز مو قرار دارد و موهای ظریف فاقد مغز می‌باشند. سلولهای تشکیل دهنده مغز بزرگ و واکوئله بوده و بطور متوسط شاخی می‌شوند.
    قشر

    ناحیه اطراف مغز مو می‌باشد که ضخامت عمده مو را تشکیل می‌دهد و از سلولهای شدیداً شاخی شده و فشرده تشکیل شده است. رنگ مو مربوط به رنگدانه‌های ملانین موجود در سلولهای این لایه می‌باشد که توسط ملانوسیتهای واقع در ماتریکس مو تولید و سپس به این سلولها منتقل می‌گردد. هر چه مقدار ملانین کمتر باشد، رنگ ملانین روشن تر و بالعکس خواهد بود. در موهای قرمز، ملانین از نوع فئوملانین می‌باشد. سفید شدن مو به علت از بین رفتن رنگدانه ملانین در سلولهای قشری است.
    کوتیکول

    از یک ردیف سلول پهن و کاملا شاخی شده تشکیل یافته است که مانند فلس ماهیها هر سلول قسمتی از سلول مجاور خود را می‌پوشاند. نحوه قرار‌گیری سلولهای کوتیکول باعث شده که هم مو نفوذ‌پذیر بوده و قابل رنگ کردن باشد و هم انعطاف‌پذیر بوده و پس از خیساندن قابل پیچش باشد.
    فولیکول مو (Hair Follicle)

    فولیکول مو ساختمانی لوله‌ای است که از سطح اپیدرم شروع و انتهای عمقی آن در هیپودرم قرار می‌گیرد. انتهای عمقی فولیکول متسع شده و پیاز مو را بوجود می‌آورد. پیاز مو در قاعده خود دارای ناحیه تو رفته‌ای است که حاوی درم بوده و پاپیلا نامیده می‌شود. پاپیلا ناحیه‌ای است غنی از رگهای خونی و انتهاهای عصبی هم در تشکیل مو نقش القایی دارد و هم برای نگهداری و رشد مو دارای اهمیت حیاتی است. بطوری که انهدام پاپی مو و یا قطع جریان خون آن منجر به مرگ فولیکول می‌گردد. سلولهای اپیدرمی پوشاننده پاپی، سلولهای زایایی هستند که ماتریکس مو را تشکیل می‌دهند. سلولهای ماتریکسی فعالانه تقسیم شده، مو و غلاف درونی ریشه مو را بوجود می‌آورند.
    به این معنی که اگر ماتریکس را به عنوان کلاهکی استوانه‌ای فرض نماییم، سلولهای ناحیه مرکزی آن مغز مو، سلولهای ناحیه محیطی نسبت به آنها قشر مو، سلولهای محیطی‌تر کوتیکول مو و محیطی‌ترین سلولها غلاف درونی ریشه مو را بوجود می‌آورند. سلولهای ماتریکس مو، همانند سلولها بازال اپیدرم، سلولهایی را بوجود می‌آورند که نهایتاً شاخی می‌شوند، با این تفاوت که ماده شاخی تولید شده توسط سلولهای حاصل از ماتریکس از نوع کراتین سخت و چسبنده بوده و سلولهای شاخی شده نمی‌ریزند (برخلاف پوست). فولیکول مو از نظرساختمانی شامل مو در قسمت مرکزی و غلافهایی در اطراف آن به اسامی غلاف درونی ریشه مو و غلاف بیرونی ریشه مو می‌باشد.
    غلاف درونی ریشه مو

    این غلاف مو را تاسطح اتصال غدد چربی به فولیکول می‌پوشاند و از این به بعد از بین می‌رود و فضای باقی مانده به جای آن برای دفع ترشحات غدد چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. غلاف درونی ریشه مو حرکت موی درحال رشد را تسهیل و خود شامل سه لایه به اسامی کوتیکول، هاکسلی و هنله است.
    غلاف بیرونی ریشه مو

    غلاف بیرونی ریشه مو در اطراف غلاف درونی قرار گرفته و در امتداد با اپیدرم می‌باشد. بطوری که این لایه در قسمتهای عمقی از یک ردیف سلول و در قسمتهای میانی از دو ردیف سلول تشکیل شده ولی در قسمتهای فوقانی شبیه اپیدرم و از نوع مطبق می‌باشد. غشای پایه ضخیمی به نام پرده شفاف فولیکول مو را از بافت همبند درم در اطراف فولیکول متراکم شده جدا می‌کند که غلاف درمی نامیده می‌شود. دسته کوچکی از عضلات صاف که بطور مایل بین فولیکول مو و طبقه پاپیلایی درم قرار گرفته عضله راست کننده مو نامیده می‌شود. انقباض این عضله در پاسخ به سرما، ترس یا هیجان باعث سیخ ایستادن موها می‌شود. موهای ناحیه صورت فاقد عضله راست کننده می‌باشند.
    چرخه رشد مو

    موهای بدن انسان دارای دوره‌های رشد و استراحت بوده و بعد از مدت معینی می‌ریزند. در چرخه رشد موها سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن قابل تشخیص می‌باشد.
    آناژن: دوره رشد موها می‌باشد و این دوره در موهای سر 2 تا 6 سال و در موهای سایر نقاط بدن 1 تا 6 ماه می‌باشد. در هر زمان، بطور متوسط 85 درصد موها در مرحله آناژن هستند.
    کاتاژن: دوره کوتاهی است که طی آن تقسیم سلولهای ماتریکسی متوقف و فولیکول مو از ناحیه پاپیلا جدا می‌شود.
    تلوژن: دوره‌ای است که حدود سه ماه طول می‌کشد و در این دوره همه فعالیتهای سلولی متوقف می‌گردد و موی مرده که همراه فولیکول دژنره شده‌اش که موی چماقی نیز نامیده می‌شود، ضمن شست و شو و یا در اثر فشار ناشی از رشد موی جدید می‌افتد. روزانه بطور متوسط 50 تا 100 تار مو می‌ریزد و توسط موهای جدید جایگزین می‌شود. اگر ریزش موها زیاد باشد منجر به طاسی می‌گردد. در مورد تجدید موهای ریخته شده عقیده بر این است که فولیکول جدید از سلولهای زایای غلاف بیرونی حاصل و در محل موی ریخته شده رشد می‌کند. موهای ظریفی که در مرحله جنینی ظاهر می‌شوند موهای لاناگو Lango، موهای ریزی که پس از بلوغ ظاهر می‌شوند موهای کرکی و موهای معمولی، موهای نهایی نیر نامیده می‌شوند.

    منبع: گروه سلامت سیمرغ

  6. #356
    کـاربـر بـاسـابـقـه jamshidjap's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2006
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    3,381

    پيش فرض

    5 راز زيبايي

    برخلاف تصور بيشتر خانم‌ها، داشتن ظاهري آراسته کارچندان سخت و پيچيده‌اي نيست. پول زيادي هم لازم ندارد. به نظر کارشناسان،بيشتر خانم‌ها اگر چند راز کوچک و اساسي زيبايي را بدانند، با به کار بردنآنها و بي اين‌که هزينه گزافي صرف کنند، مي‌توانند به ظاهر مطلوب خود دستپيدا کنند.

    راز اول: قدرت مرطوب کننده



    «اگر فقط قدرت خريد يک محصول بهداشتي را داريد، يکمرطوب‌کننده خوب و مناسب بخريد.» دکتر روانارين، استاد دانشگاه نيويورک ورييس انجمن جراحان پوست آمريکا، پس از اين توصيه مي‌گويد: «گاهي وقت‌هاپوست شما تنها چيزي که لازم دارد، يک مرطوب‌کننده مناسب و يک شوينده ملايماست. پوست وقتي خشک است، چروک‌ها را بيشتر و واضح‌تر نشان مي‌دهد و باعثمي شود آدم پيرتر به نظر برسد.»

    به نظر بيشتر متخصصان پوست، اگر شما 02 تا 03 سالهباشيد، مرطوب‌کننده‌ها مي‌توانند از پوست شما در مقابل پيري زودرس محافظتکنند. در اين سن و سال، مرطوب‌کننده‌ها قادرند جايگزين بسياري از محصولاتبهداشتي و محافظتي پوست شوند.


    راز اول : مرطوب‌کننده خوب چه ويژگي‌هايي دارد؟

    دکتر چارلز کراچ فيلد، استاد دانشگاه پزشکي مينه‌سوتاو متخصص پوست، در پاسخ به اين سوال مي‌گويد: «مرطوب‌کننده‌ها محصولاتيهستند که با داشتن ترکيبات مفيد براي پوست، در تامين رطوبت مورد نياز بهپوست کمک مي‌کنند. اين‌که چه مرطوب‌کننده‌اي براي شما مناسب‌تر است، بهمشخصات پوستتان بستگي دارد. اگر پوستتان معمولي يا خشک است، بهتراست ازمرطوب‌کننده‌هاي حاوي آلفاهيدروکسي‌اسيد استفاده کنيد که در توليد رطوبتبيشتر به پوست کمک مي‌کنند.»

    دکتر کراچ فيلد همچنين توصيه مي‌کند که مرطوب‌کننده‌هارا وقتي روي پوست‌تان بماليد که پوست‌تان کمي مرطوب است؛ چون اين کار موجبمي‌شود رطوبت در داخل پوست‌تان محبوس نشود.

    بنا به توصيه او، اگر پوست شما خيلي خشک باشد، بايد ازمحصولاتي استفاده کنيد که با روش امولسيون کيسه‌اي تهيه شده‌اند. در اينتکنيک،‌ سلول‌هاي ميکروسکوپي جايگزين لايه‌هاي رطوبت مي‌شوند و با آبي کهبه تدريج در طول روز آزاد مي‌کنند، پوست را مرطوب نگه مي‌دارند.
    اگرپوست شما چرب است، توصيه مي‌شود دنبال يک مرطوب‌کننده ملايم باشيد و بههيچ وجه، استفاده از آن را پشت گوش نيندازيد؛ چون به گفته دکتر کراچ فيلد،چربي اصلا رطوبت‌بخش نيست و حتي اگر پوست شما داراي چربي اضافي باشد، اينچربي جايگزين رطوبت نخواهد شد.



    راز دوم:آرايش و مدل مويتان را لااقل هر 2 سال يک‌بار عوض کنيد

    اگر آخرين باري که مدل مو و آرايش خودتان را تغييرداده‌ايد، به خاطر نمي‌آوريد، وقتش رسيده که سراغ نزديک‌ترين سالن زيباييکه مي‌شناسيد، برويد. نيک چيويز، کارشناس مو در بلورلي هيلز، مي‌گويد:«تصوير شما که شامل مدل مو و آرايش‌تان است، بايد حداقل هر 2 سال يک بارتغيير کند. با تغيير دادن مدل مو و آرايشتان، جوان‌تر و شاداب‌تر به نظرمي‌رسيد.» اگر زمان زيادي است که دست به چنين تغييراتي در ظاهرتاننزده‌ايد، از مشاوران زيبايي و چهره‌پردازي در موسسه يا آرايشگاه مورداعتمادتان کمک بگيريد. اگر حوصله مشاوره نداريد، به فروشگاه‌هايعرضه‌کننده کلاه‌گيس مراجعه کنيد. اين يک راه حل سريع، آسان و بامزه برايتجربه و انتخاب مدل جديد مو است.



    راز سوم: حتما ضدآفتاب بزنيد

    قبل از آن‌که سراغ جراحي‌‌هاي زيبايي برويد و پيش ازآن‌که پول فراواني براي کِرِم‌هاي ضدچروک هزينه کنيد و خلاصه قبل از هراقدام ديگري، بهتر است از ضدآفتاب استفاده کنيد.

    همه ما کم‌وبيش از تاثير ضدآفتاب در کاهش خطر سرطانپوست آگاهيم. ولي آيا شما مي‌دانستيد که ضدآفتاب، يک راز بزرگ زيبايي استکه مي‌تواند پوست را جوان‌تر نشان بدهد؟

    کارشناسان مي‌گويند ضدآفتاب علاوه بر آن‌که مانع ورودتشعشعات خطرناک خورشيد به پوست مي‌شود، از تاثير آفتاب در پير کردن پوستهم جلوگيري مي‌کند.

    براساس تحقيقات آکادمي پوست آمريکا، حتي چند دقيقهقرار گرفتن در معرض نور خورشيد، اگر به‌طور مرتب و روزانه و بدون استفادهاز ضدآفتاب باشد، موجب ايجاد تغييرات فاحشي در پوست مي‌شود؛ که نه فقط چينو چروک زودهنگام، بلکه لک و چين و چروک و شلي پوست را هم به دنبال خواهدداشت. پس چاره چيست؟

    متخصصان پوست مي‌گويند ضدآفتاب مي‌تواند پوست را درمقابل اشعه‌هاي خطرناک خورشيد محافظت کند. به اين ترتيب، اگر شما حتيساعات طولاني را در فضاي آزاد سپري کنيد، تاثير آفتاب روي پوستتان کمترظاهر مي‌شود.

    دکتر کراچ فيلد توصيه مي‌کند از ضدآفتاب‌هايي استفادهکنيد که داراي اس‌پي اف (spf) 15 به بالا باشند و اگر قرار است مدت زمانينامشخص و طولاني در معرض مستقيم نور خورشيد باشيد، هر 2 ساعت يک‌ بارضدآفتاب بزنيد؛ چون نور خورشيد باعث از بين رفتن تاثير کِرِم‌هاي ضدآفتابمي‌شود.

    راه‌حل ديگر براي کساني که مدت زماني طولاني در معرضتابش مستقيم نورخورشيد هستند، اين است که ضدآفتاب را پيش از هر گونهآرايشي روي پوست بمالند و بعد، براي محافظت بيشتر، کِرِم پودر سبک ونيمه‌شفافي را روي ضدآفتاب اضافه کنند. در ساخت اغلب اين کِرِم‌‌ پودرهاهم از ضدآفتاب استفاده شده است.



    راز چهارم: پوستتان را زياد نشوييد

    اگر به شستشوي مکرر پوست خود عادت داريد، بهتر است اينعادت را تغيير دهيد. متخصصان پوست مي‌گويند يکي از بهترين روش‌ها برايداشتن پوستي زيبا، استفاده از يک پاک‌کننده ملايم و کاربرد اندک و محدودآن است.

    دکتر کراچ فيلد در اين باره مي‌گويد: «اگرچه بيشترافراد علاقه دارند روزي چند بار پوست خودشان را شستشو بدهند، اما شستشويزياد نه تنها کمکي به پوست نمي‌کند، بلکه اگر از شوينده‌هاي سختي مانندصابون استفاده شود،‌ به پوست آسيب خواهد رساند.»

    شستن بيش از 2 بار در روز، باعث از بين رفتن محافظ‌هايطبيعي پوست مي‌شود که در حفظ سلامت پوست، نقش عمده‌اي دارند. به گفته دکترکراچ فيلد، وقتي پوشش‌هاي طبيعي پوست از بين بروند، پوست خشک خواهد شد واين به معني ترک خوردن، پوسته‌پوسته شدن،‌ به خارش افتادن، سوختن و...پوست است؛ و در نتيجه، پوست پيرتر به نظر خواهد رسيد.

    راه‌حل پيشنهادي پزشکان اين است که پوست خود را بيشتر از 2 بار در روز نشوييد و پاک‌کننده خود را به دقت انتخاب کنيد.



    راز پنجم: وسايل مناسب

    هالي مورويني، گريمور مشهود هاليوود، مي‌گويد:«استفاده از قلم‌موهاي مناسب، کليد رسيدن به ظاهري مطلوب است.» براي ايناستاد چهره‌پردازي، وسايل به اندازه محصولات مهم‌اند.

    قلم‌ها بايد نرم و ملايم باشند و در عين حال، استحکاملازم براي جابه‌جا کردن مواد روي سطح پوست را هم داشته باشند. از نظرمتخصصان، اگر قلم مو را داخل سايه فرو ببريد و پيش از برخورد با پوست،رنگ‌ها بريزد؛ قلم مويتان قلم‌ موي خوبي‌نيست.

    مورويني درباره خريد قلم موي مناسب مي‌گويد: «اگر نمي‌دانيد چه بخريد، برويد سراغ مارک‌هاي تجاري شناخته‌شده تا دچار اشتباه نشويد.

    فراموش نکنيد قلم‌هاي مناسب همان‌طور که کار آرايش را بسيار ساده مي‌کنند، باعث مي‌شوند آرايش خانم‌ها حرفه‌اي‌تر به نظر برسد.»



    منبع : پزشکی امروز

  7. #357
    کـاربـر بـاسـابـقـه jamshidjap's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2006
    محل سكونت
    تهران
    پست ها
    3,381

    پيش فرض

    معجون‌هایی برای پوست سرمازده

    به خاطر فصل سرما، سراغ انواع کرم‌های پاک‌کننده رفته‌ایم چرا که در زمستان، پوست در معرض بادهای زمستانی قرار می‌گیرد و خشک می‌شود.

    شما می‌توانید با استفاده از دستور ساخت انواع کرم‌های پاک‌کننده‌ای که در ادامه می‌خوانید، به‌عنوان کرم مرطوب‌کننده از آنها استفاده کنید.
    شما برای حفاظت از پوست خود باید از کرم‌های محافظت‌کننده استفاده کنید و با توجه به اینکه کرم‌های مرطوب‌کننده برای محافظت از پوست مفیدند، یکی از کرم‌های زیر را – که مناسب نوع پوست‌تان است – امتحان کنید.

    ● کرم پاک‌کننده عسل و بادام:
    ۱۲۰ گرم موم عسل را در یک تابه گرم کنید. وقتی آب شد، ۵۰۰میلی‌لیتر روغن بادام، یک فنجان گلاب و یک قاشق چای‌خوری پودر بوراکس را به آن اضافه کنید. این مواد را خوب با هم مخلوط کنید و هم بزنید تا سرد شود و به صورت کرم درآید.

    ● کرم پاک‌کننده بادام:
    برای تهیه این کرم، یک فنجان روغن بادام شیرین و یک فنجان روغن بادام تلخ را روی یک شعله ملایم با ۳۰گرم صابون honey dew مخلوط کنید. وقتی مخلوط سرد شد، یک قاشق چای‌خوری سدیم بنزوات به آن اضافه کرده، کرم را در یک شیشه ریخته و در یخچال نگهداری کنید.



    party.veb

  8. #358
    آخر فروم باز Rahe Kavir's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2008
    محل سكونت
    تواغوش يار
    پست ها
    1,509

    پيش فرض

    توصیه‌های زمستانی برای پوست خشک





    زمستان‌ها به علت استفاده ار دستگاه‌های گرم‌کننده هوای درون خانه‌ها خشک می‌شود و این وضع به خصوص برای کسانی که از قبل پوست خشک دارند،‌ ممکن است ناراحتی به بار آورد. اين 6 توصیه می‌تواند به این افراد کمک کند:
    • دمای خانه‌تان را قدری پایین‌تر آورید. هوای گرم خشک‌تر از هوای سرد است.
    • از دستگاه‌های مرطوب‌کننده‌های هوا استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌های هوا می‌توانند مفید باشند. اما، مشکل این است که رطوبت زیاد هوا (بسته به این که درزها و منافذ اتاق تا چه اندازه پوشانده شده‌اند) ممکن است جذب دیوارها و مبلمان شود یا به سرعت اتاق را ترک كند.
    • حمام و دوش آب گرم، نه داغ، بگیرید. آب گرم، موارد چرب را از پوست دور نموده و کمک می‌کند آب را در خود نگاه دارد. برخی از پزشکان، حمام‌ روغن زیتون را تجویز می‌کنند. این کار را می‌توانید، با رقیق کردن یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون در یک فنجان آب گرم و مالیدن آن بر روی پوست‌تان، انجام دهید.
    • از صابون ملایم استفاده کنید. صابونی مانند Dove انتخاب مناسبی است.
    • لباس‌های سبک بپوشید. لباس‌هایی که بند و بست زیادی دارند، پوست را خشک می‌کنند.
    • از خود محافظت کنید. هوای سرد و پر باد و طوفان، پوست را به شدت خشک می‌کند. پس، یادتان باشد که در این هوا خود را کاملا بپوشانید.

  9. #359
    آخر فروم باز Rahe Kavir's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2008
    محل سكونت
    تواغوش يار
    پست ها
    1,509

    پيش فرض مفاهیم: مرطوب‌کننده‌ پوست چيست؟




    آموزش- همشهری آنلاین- دکتر ع. فخر یاسری:
    کرم‌های مرطوب‌کننده می‌توانند به برطرف کردن خشکی پوست یک عارضه شایع به خصوص در فصل زمستان است، کمک کنند. در زمستان گرچه هوای بیرون خانه، سرد و مرطوب است، ولی در داخل خانه دستگاه‌های گرمایشی، به ويژه اگر از طریق سيستم‌های هواساز تامین شده باشد، هوایی به شدت خشک را موجب می‌شود. در چنین شرایطی، تبخیر آب پوست به شدت آن را خشک می‌کند.
    خشکی پوست، به خودی خود، از نظر پزشکی مسئله‌ای نیست، هر چند در موارد بسیار شدید می‌تواند موجب ترک‌خوردگی‌ها و بریدگی‌های کم و بیش عمیقی شود که آماده ابتلا به التهاب و عفونت‌اند .
    مشکل اصلی و اساسی خشکی پوست، احساس ناراحتی است که از حساسیت بیش از اندازه پوست به تماس‌ها و برخوردهای فیزیکی (اغلب همراه با خارش، هر چند تمام پوست‌هایی که خارش دارند خشک نیستند) حاصل می‌شود.
    این کرم‌ها و لوسیون‌های زیادی که جملگی با نام "مرطوب‌کننده‌"(moisturizers) در بازار دارویی شناخته می‌شوند، نامی که بیشتر تجاری است تا علمی. واقعیت این است که هنوز دانش ما از چگونگی مراقبت از پوست بسیار اندک است. تاکنون، مطالعات کنترل شده زیادی بر روی اجزای تشکیل دهنده این مرطوب‌کننده‌ها صورت نگرفته ‌است.
    اما، فروشندگان همواره از واژه‌ها و اصطلاحات علمی برای تبلیغات محصولات‌شان استفادهمی‌کنند. مرطوب‌کننده‌ها را، اغلب، غیرحساسیت‌زا و “آزمایش شده از لحاظ آلرژی” عنوان می‌کنند-هر چند که، هنوز، هیچ استاندارد قانونی و دولتی برای اثبات این مدعا وجود ندارد (و، از این رو، همه می‌توانند چنین ادعایی داشته باشند).
    برخی فراورده‌ها، ادعا می‌کنند که آکنه‌زا نیستند. اما، این همه حقیقت نیست: تقریبا تمام مرطوب‌کننده‌های موجود در بازار از مواد و ترکیباتی استفاده می‌کنند که کم و بیش آکنه‌زا هستند.
    شاید، با دیدن فهرست طولانی ویتامین‌ها تصور کنیم مرطوب‌کننده‌ها پوست را تغذیه نموده و آن را غرق در آنتی‌اکسیدان‌ها می‌کنند. حال آن که در بیشتر موارد، کاری از دست ویتامین‌ها بر نمی‌آید – به این دلیل که آن قدر ناچیزند که تاثیری از آن‌ها برنمی‌آید، و یا این که خود به خود در اثر تماس با نور و اکسیژن بی‌اثر می‌شوند.
    واقعیت این است، تمام مرطوب‌کننده‌ها فقط به یک دلیل ساده برای پوست‌های خشک مفیدند: به این دلیل که همگی اندکی آب اندکی با خود دارند، و دارای ماده‌ای روغنی هستند که این آب را در پوست نگه می‌دارد. در واقع اگر چرب و چیلی شدن پوست مسئله‌ای نبود، می‌توانستیم مانند گذشته‌ها از وازلین برای خشکی پوست استفاده کنیم..
    یک دلیل برای روی آوردن به مرطوب‌کننده‌ها، جستجو برای یافتن ترکیبی از موادی بود که شبیه وازلین آب را در خود نگه دارند، ولی بهتر بر روی پوست بمانند.
    خبر خوب آن که، علیرغم بی‌اطلاعی‌های ما و تبلیغات بی‌امان تولید کنندگان و فروشندگان، معمولا چندان هم به خطا نمی‌روید. تقریبا، تمام مرطوب‌کننده‌های موجود در بازار در بسیاری از موارد برای پوست‌های خشک مفیدند. انتخاب، نیز، بسته به نظر شما و این که می‌خواهید پوست‌تان چگونه به نظر رسد است.
    سلول‌های مرده بر سطح پوست
    پوست از لایه‌های مرتب و منظمی تشکیل شده ‌است. خارجی‌ترین لایه، لایه شاخی نام داشته و حاوی سلول‌های شاخی و در لابلای آن‌ها انواع مختلفی از چربی‌هاست.
    سلول‌های شاخی را اغلب به آجر و چربی‌های بین سلول‌ها را به سیمان تشبیه می‌کنند که تمثیل خوبی است، چه یادآورد نقش لایه شاخی هچون سد نفوذ ناپذیری در مقابل عوامل خارجی است. لیکن، لایه شاخی بیشتر شبیه لایه برشته شده روی نان و دارای ترک‌ها و منافذ بسیار است.
    سلول‌های شاخی، سلول‌های مرده بدون هسته - درست مانند چوب مرده- ‌ و دارای مواد مختلفی برای حفظ آب در خود هستند. برای آن که احساس خوبی در پوست خود داشته باشیم، لایه شاخی آن باید لااقل 10% -و بهتر است 20% تا 30%- وزن خود آب داشته باشد. لایه شاخی، می‌تواند پنج تا شش برابر وزن خود آب جذب نموده و حجم آن، با جذب آب، تا سه برابر افزایش می‌یابد. ولی، فقط وجود آب نیست که اهمیت دارد، بلکه تاثیر آن بر آنزیم‌هاست که ریزش منظم سلول‌های شاخی را کنترل‌ می‌کند.
    اما، در غیاب آب، این سلول‌ها بر روی پوست باقی مانده و نمایی پوسته پوسته به آن می‌دهند. در این صورت است که شاهد ترک‌های فراوان بر روی پوست خواهیم بود.
    از آن جا که اغلب مرطوب‌کننده‌ها روغن دارند، اغلب به غلط این تصور به وجود می‌آید که چربی از دست رفته را به پوست بازمی‌گردانند. اما، پزشکان می‌گویند کودکان پوست بسیار صاف و نرمی دارند، حال آن که کار غدد سباسه (که چربی ترشح می‌کنند) تنها از سال‌های بلوغ آغاز می‌شود. پوست خشک، کمبود آب دارد نه چربی.

    اجزای سازنده مرطوب‌کننده‌ها
    • موادی که -پس از آن که مرطوب‌کننده‌ها آن را در اختيار پوست قرار می‌دهند یا پوست در آب غوطه‌ور می‌شود- آب را در خود نگاه می‌دارند.
    • موادی که همچون اسفنج عمل نموده و آب را از لایه‌های زیرین پوست و، تا حدی، از هوای مرطوب محیط، جذب می‌کنند.
    • موادی که ناهمواری‌های پوست را پر کرده و ظاهر صاف و یکدستی به پوست می‌دهند، ولی تاثیری بر میزان آب آن ندارند.
    آب
    بیشتر مرطوب‌کننده‌ها، مخلوط‌های یکدستی از آب و روغن‌‌اند و هم از این روست که (به لحاظ تعريف) در دسته کرم‌ها یا لوسیون‌ها جای می‌گیرند.
    اگر، نگاهی به فهرست مواد تشکیل دهنده آن‌ها بیاندازید، خواهید دید که آب همواره نخستين مورد است.
    هر چند، لایه شاخی پوست به خوبی آب را جذب می‌کند، ولی به همین خوبی آن را در خود نگاه نمی‌دارند. از این روست که وجود اندکی چربی برای حفظ آب لازم است.
    استفاده از ماده چرب، بدون آن که هم‌زمان آب نیز - با مرطوب‌کننده یا هر منبع خارجی دیگر مانند حمام- به آن اضافه کنیم، هیچ تاثیری نخواهد داشت؛ نهایتا، پوستی کاملا چرب – اما، هنوز هم بسیار خشک - خواهیم داشت.
    در واقع، بهترین کار قرار دادن پوست در معرض آب و سپس پوشاندن آن با چیزی مثل وازلین است. اما، از آن جا که این کار وقت زیادی می‌گیرد، بهتر است از یکی از مرطوب‌کننده‌هایی که آب هم دارند استفاده کنید.
    مواد نگاه‌دارنده آب
    وازلین و مواد چرب دیگر، مانع از تبخیر آب از سطح پوست می‌شوند. علیرغم تفاوت‌ها و تنوعات بی‌شمار مرطوب‌کننده‌های موجود در بازار، هنوز هم وازلین نقش اصلی را در همه آن‌ها داشته و اغلب جای سوم یا چهارم را در فهرست مواد تشکیل دهنده به خود اختصاص می‌دهد. بسیاری مواد چرب و مومی، می‌توانند این کار را بکنند،
    اما نوعی الکل چرب، لانولین، لسیتین، روغن‌های گیاهی، پارافین، و اسید استئاریک بیشتر کاربرد دارند.
    اگر هم شنیدید که مرطوب‌کننده‌ای چرب نیست، منظور این است که به جای چربی‌ها از دایمتیکون (نوعی سیلیکون که همین کار را می‌کند) استفاده شده است. البته، وازلین هنوز بهترین نگاه‌دارنده آب بوده و، پس از آن، لانولین و روغن‌های گیاهی و دایمتیکون قرار دارند.
    موارد جذب کننده آب
    این مواد، آب را از هوا یا لایه‌های عمیق‌تر پوست به داخل لایه شاخی جذب می‌کنند. لیکن، وقتی که رطوبت هوا پایین است، آب اندکی در آن وجود داشته و، در این موارد، بیشتر آب از داخل خود پوست جذب می‌شود.
    از جمله این مواد، می‌توان گلیسرین، عسل، پانتنول (یا ویتامین B5، که از جمله موارد مصرف غیر غذایی رایج آن است)، سوربیتول (از جمله شیرین‌کننده‌های مصنوعی)، و اوره را می‌توان ذکر نمود. از سوی دیگر، این مواد، با جذب آب فراوان به لایه شاخه خشک و آسیب دیده، حتی ممکن است پوست را در مجموع خشک‌تر هم کنند. از این رو، تقریبا همواره باید همراه با مواد نگاه‌دارنده آب استفاده شوند.
    نرم کننده‌ها
    نرم کننده‌ها، پوست را مرطوب نمی‌کنند، بلکه با استفاده از آن‌ها پوست نرم و لطیف می‌شود. بیشتر مواد جذب کننده و نگاه‌دارنده آب، این کار را هم می‌کنند. اما، ماساژ پوست با الکل‌، آن را بیشتر خشک می‌کند. از این رو، با وجود نرم‌کننده بودن الکل، معمولا (به جز در موارد استثنایی) جایی در مرطوب‌کننده‌های پوست ندارند.
    ویتامین‌ها
    اسید رتینوئیک -شکلی از ویتامین A- با تحریک ایجاد کلاژن، از شیارها و چین و چروک‌های ظریف پوست کاسته و یکی از اجزای اصلی کرم‌های ضد چین و چروک پوست است که نسخه می‌شوند. ولی، ویتامین A مورد استفاده در مرطوب‌کننده‌ها، رتنیل پالمیتات است که مولکول بسیار پایدار و (برخلاف اسید رتینوئیک) از لحاط بیولوژیکی کاملا غیرفعال است. پرشکان می‌گویند بسیار نامحتمل است که رتنیل پالمیتات (در مقادیری که در مرطوب‌کننده‌ها وجود دارد) بتواند تاثیری بر تولید و ترشح کلاژن و از بین بردن چین و چروک‌ها پوست داشته باشد.
    ویتامین C، معمولا با نام اسید آسکوربیک، و ویتامین E، معمولا به صورت توکوفریل استات، نیز به دلیل خصوصیات آنتی‌اکسیدان‌شان اضافه می‌شوند. مطالعات بر روی ویتامین C حاکی از برخی تاثیرات آن –اما، تنها در غلظت‌های بالا- هستند. از این رو، در مورد مفید بودن حضور آن در مرطوب‌کننده‌ها شک و تردید‌هایی وجود دارد، چه از سوی دیگر نور و اکسیژن نیز آن را غیرفعال می‌سازد. ویتامین E به صورت توکوفریل استات، از نظر بیولوژیک غیرفعال بوده و احتمالا نقش نگه‌دارنده دارد.
    منتول
    مرطوب‌کننده‌هایی که خود را ضد خارش هم عنوان می‌کنند، اغلب حاوی منتول هستند. هر چند منتول تاثیر چندانی بر مشکل اصلی ندارد، ولی همان خنک کنندگی آن می‌توان از شدت احساس خارش بکاهد.
    اسید لاکتیک
    پوست پاشنه پا، به ويژه، می‌تواند بسیار ضخیم، چرم مانند، و خشک شود. پزشکان، توصیه به استفاده از سنگ پا و سپس مرطوب‌کننده‌هایی حاوی اسید لاکتیک 12% می‌کنند. بدین ترتیب، دیگر شاهد ترک خوردن پوست پاشنه پا نخواهیم بود.

  10. #360
    آخر فروم باز ghazal_ak's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2007
    پست ها
    1,260

    پيش فرض آشنایی با بیماری پوستی روزاسه


    رزآسه يك بيماري شايع پوستي است كه سبب قرمزي و تورم در صورت ميشود . اغلب به آن جوش بالغين نيزميگويند . رزاسه با تمايل به برافروختگي و قرمزي صورت شروع مي شود و با پيشرفت بيماري بصورت قرمزي دائمي قسمت مياني صورت كه تدريجا“ گونه ها ، پيشاني ، بيني و چانه را نيز گرفتار مي كند ديده مي شود .
    بيماري همچنين ممكن است گوشها ، سينه و پشت را نيز گرفتار كند . با استقرار بيماري عروق خوني ظريف و برآمدگي هاي كوچك در اطراف و روي مناطق قرمز رنگ پديدار مي شوند . معهذا برخلاف جوش غرور جواني دانه هاي سرسياه ديده نمي شود .
    در مراحل ابتدايي بيماري خودبخود عود و بهبودي نشان ميدهد . زماني كه بهبود خودبخودي مشاهده نشد و با ظهور ديگر علائم از قبيل جوشهاي قرمز رنگ و نمايان شدن عروق ظريف پوست ، ديگر درنگ جايز نيست و بايد به متخصص پوست مراجعه كرد .
    اين بيماري بندرت خودبخود بهبود مي يابد و ممكن است سالها ادامه داشته باشد . شرايط بيمار بدون درمان بدتر خواهد شد .
    چگونه رزاسه را تشخيص دهيم ؟
    جوشهاي قرمز رنگي كه بعضي چركي نيز مي شوند ممكن است همراه با عروق ظريف خوني در پوست صورت به همراه قرمزي دائمي صورت نمايان شود . در موارد پيشرفته تر بيماري شرايطي بنام رينوفيما ايجاد مي شود كه حاصل غدد چربي بزرگ است و سبب تورم و قرمزي و افزايش اندازه بيني به همراه گونه هاي متورم مي شود . اين رشد و بزرگي در نيمه تحتاني بيني و بخصوص نزديك گونه ها بيشتر جلب توجه مي كند . اين تغيير شكل در زنها كمتر شايع است .
    حدود ۵۰% مردم گرفتاري چشمي نيز پيدا مي كنند . بعضي از بيماران به سوزش و قرمزي چشمها بصورت ورم ملتحمه دچار مي شوند . اگر اين وضعيت درمان نشود ميتواند عوارض جدي تري به دنبال داشته باشد .
    چه كساني در معرض گرفتاري توسط رزاسه هستند ؟
    افراد با پوست روشن و بخصوص زنها بين سنين ۵۰ -۳۰ سالگي در معرض بيماري قرار دارند . گرچه زنان و مردان در هر سني مبتلا ميشوند و حتي كودكان مي توانند بندرت دچار شوند . دليل ابتلاي بيشتر در جنس مؤنث هنوز به درستي شناخته نشده ولي بعضي موارد در دوره يائسگي شروع مي شود .
    رزاسه معمولا“ در يك دوره طولاني ايجاد مي شود . در ابتدا به صورت تمايل به قرمز شدن و التهاب صورت و حساس شدن شديد به مواد آرايشي بروز مي كند . اين وضعيت در شرايط عصبي و استرس زا نيز ممكن است برانگيخته شود .
    مواردي كه بيماران بايد اجتناب و رعايت كنند :
    علت دقيق بيماري هنوز شناخته نشده ولي بهترين پيشگيري اجتناب از مواردي است كه سبب قرمزي يا گر گرفتن صورت خواهد شد . اين موارد عبارتند از :
    ۱- اجتناب از نوشيدني هاي داغ ، غذاهاي تند و كافئين موجود در قهوه ، و نوشيدني هاي الكلي .
    لازم به يادآوري است گرچه الكل بعضي موارد رزاسه را تشديد مي كند ولي علائم در كساني كه الكل هم هيچگاه مصرف نمي كنند ميتواند شديد باشد و اين بيماري را نبايد به الكليسم ارتباط داد .
    ۲-حفاظت خوب و مناسب از آفتاب كه شامل كمتر قرار گرفتن در معرض آفتاب ، استفاده از كلاه و بكاربردن فرآورده هاي مناسب ضدآفتاب با فاكتور حفاظتي حداقل ۱۵ و اجتناب از هواي خيلي گرم و خيلي سرد كه ممكن است هريك از اين موارد علائم بيماري را تشديد كنند .
    ۳- اجتناب از دستكاري ، مالش ، ماساژ و شستشوي زياد صورت كه پوست قرمز با هريك از اين موارد بيشتر تحريك مي شود .
    ۴- ورزش بايد به صورت متعادل بوده و سبب گرماي زياد نشود و حتي المقدور در محيط سرد ورزش كنند .
    ۵- از مواد آرايشي محرك جهت صورت اجتناب گردد واز اسپري هاي مو طوري استفاده شود كه صورت را آغشته نكنند .
    ۶-موارد حملات قرمزي صورت ثبت شود و كليه غذاها و فعاليت ها و …. كه مي توانسته در طول روز سبب آن شود در نظر گرفته شوند .
    تدابير درماني
    بسياري از افراد با اين بيماري آشنا نيستند و آن را در مراحل اوليه تشخيص نمي دهند . تشخيص بيماري اولين قدم در كنترل آن است . تشخيص و درمان توسط خود بيمار به هيچ وجه توصيه نمي شود ، چون بسياري از داروهاي پوستي كه بدون تجويز پزشك مصرف مي شوند ممكن است شرايط را بدتر كنند .
    متخصصين پوست اغلب تركيبي از درمانها را به هر بيمار تجويز مي كنند . ژلها و كرمهايي كه جهت درمان بيماري توسط متخصص توصيه شده در سه يا چهار هفته اول بهبود مختصري را باعث ميشوند . بهبود قابل ملاحظه معمولا“ بعد از ۲ ماه جلب توجه مي كند . آنتي بيوتيكهاي خوراكي از درمانهاي موضعي سريعتر اثر مي كند . كرمهاي استروئيدي ( به اصطلاح عوام حاوي كورتون ) براي بيش از دو هفته نبايد بكار رود وازانواع با قدرت اثر بالاي آن حتما“ بايد اجتناب شود و بهتر است اين دسته از داروها فقط تحت نظر متخصص پوست مصرف شوند .
    قرمزي دائمي احتمالا“ با روشهاي غيرطبي مثل استفاده از سوزنهاي ظريف الكتريكي و يا ليزر (Laser ) جهت بستن عروق متسع پوست گاهي قابل اصلاح است . استفاده از كرمهاي زيبايي كه به طريقي قرمزي را استتار كند راه ديگري است .
    حذف عواملي كه تحريك پوست را سبب مي شوند اهميت زيادي دارد . موادي كه روزانه استفاده مي شود مثل صابون ها ، مرطوب كننده ها و ضدآفتاب ها بايد فاقد الكل و ساير مواد پايه اي محرك باشند . مرطوب كنندهء همراه درمان موضعي بايد زماني با دقت بكار رود كه داروي موضعي خشك شده باشد . هنگام بيرون رفتن از منزل بخصوص روزهاي گرم و آفتابي لازم است كه ضدآفتاب با فاكتور حفاظتي حداقل ۱۵ بكار رود .
    درمان عوارض
    رينوفيما
    معمولا“ از طريق جراحي بافت اضافي برداشته ميشود كه ميتوان از Laser ( ليزر) و جريان الكتريكي نيز كمك گرفت . تراش پوست يك روش جراحي است كه قسمتهاي سطحي پوست را صاف كرده و منظره اسكار مانند بعد از جراحي را بهتر مي كند .
    كليد موفقيت در درمان رزاسه تشخيص و درمان زودرس است ، همچنين ضروري است كه تمام توصيه هاي متخصص پوست را بصورت مداوم مدنظر داشت .
    رزاسه در اين صورت قابل درمان و كنترل خواهد بود و در صورتيكه به حال خود رها شود به تدريج بدتر و درمان مشكل تر خواهد شد

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

برچسب های این موضوع

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •