تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 20 از 27 اولاول ... 10161718192021222324 ... آخرآخر
نمايش نتايج 191 به 200 از 265

نام تاپيک: تمامی مباحث مربوط به آکواریوم

  1. #191

    پيش فرض

    چگونه حلزون ها را از آکواریوم خارج کنیم

    حلزون ها به آکواریوم آسیبی نمی رسانند، اما باعث ایجاد منظره ناخوشایند در آن می شوند. آنها به سرعت تکثیر می شوند و از ته مانده غذا و گاهی از گیاهان، تغذیه می کنند. این موجودات با هوا دهی به شن های کف آکواریم، از تجزیه شدن بخش های مرده که مانع از پوسیدن ریشه گیاهان می شود، جلوگیری می کنند.
    حلزون ها به آکواریوم آسیبی نمی رسانند، اما باعث ایجاد منظره ناخوشایند در آن می شوند. آنها به سرعت تکثیر می شوند و از ته مانده غذا و گاهی از گیاهان، تغذیه می کنند. این موجودات با هوا دهی به شن های کف آکواریم، از تجزیه شدن بخش های مرده که مانع از پوسیدن ریشه گیاهان می شود، جلوگیری می کنند.
    روش های زیادی برای خارج کردن حلزون ها از داخل آکواریوم وجود دارد :

    1) می توانید روزانه، کمی وقت صرف یافتن حلزونهای داخل آکواریوم کرده و آنها را با دست از آکواریوم خارج کنید. سپس می توانید صدف آنهارا شکسته و به عنوان خوراک ماهی ها در آکواریوم بریزید و یا کلا˝ آنها را دور بریزید.

    2) یکی از روشهایی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، افزودن داروهای حاوی مس به آکواریوم است. این مس برای اکثر بی مهرگان، از جمله حلزون سمی است و در نتیجه استفاده از آن تعداد حلزون ها را کاهش می دهد. برخی افراد، به جای دارو، در آکواریوم یک سکه می اندازند که می تواند برای ماهی ها خطرناک باشد. بنابراین بهتر است برای کنترل حلزون ها، ازدارو استفاده کنید، ولی به یاد داشته باشید که قبل از اضافه کردن دارو به آکواریوم، ذغال فعال را از فیلتر خارج کنید.

    3) می توانیم برای کنترل حلزون ها، از ماهی هایی که از حلزون تغذیه می کنند استفاده کنیم. بوفرهای آب شیرین، سیچلایدها، بیشتر بوتیاها، دلقک ماهی،انواع لوچ ازجمله ماهی هایی هستند که از حلزون تغذیه می کنند. اگر اندازه آکواریومتان کوچک است، می توانید به جای لوچ یا بوفر، یک حلزون سیبی(Apple snail ) در آکواریوم تان نگهداری کنید.

    4) بهترین روش برای خارج کردن حلزونها از آکواریوم، شکار آنها توسط غذای خودشان است. یک شیشه مربا رابردارید و یک تکه کاهو یا خیار در آن بگذارید. شیشه را روی شن آکواریوم قرار دهید و بگذارید دو ساعت (یا تمام شب)در آن باقی بماند. این کار را باید در تاریکی انجام دهید. بعد از گذشت زمان، خواهیددید که حلزونها روی غذای داخل شیشه چسبیده اند. باتکرار این کار، می توانید حلزونهای داخل آکواریوم را به راحتی خارج کنید. (می توانید به جای کاهو یا خیار، از اسفناج، توت فرنگی یا سبزیجات تازه استفاده کنید).


  2. 2 کاربر از F l o w e r بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #192

    پيش فرض

    مولی – Molly

    مولی ها هم جزو رده ماهی های زنده زا هستن و شباهت زیادی از نظر نحوه تغذیه و شرایط زندگی و تولید مثل با گوپی ها دارن . این ماهی های از خانواده Poeciliidae و با نام علمی Poecilia latipinna شناخته میشن . تشخیص نر و ماده ماهی مولی ساده ست و فقط از روی آلتی که در زیر شکم ماهی نر وجود داره و باریک تر و کشیده تر بودن بدن ماهی نر نشخیص داده میشن . نکته مهم در پرورش مولی ها اینه که بر خلاف گوپی ها به آب گرم 26 تا 28 درجه و غذای گیاهی مثل کاهوی نیم پز و اسفناج پخته و یا کاهوی خشک و جلبک ها به مقدار کافی نیاز دارن . مولی ها ماهی های زیبایی هستن و در چندین رنگ سیاه و قرمز و نارنجی و سفید و سبز و زرد و حتا تیره های دورگه دیده میشن . مولی های باله بادبانی و مولی های بالنی هم این روزها پرورش داده میشن و زیبایی خاصی دارن . برای آکواریومیست های مبتدی خوبه این ماهی ها رو نگهدارن چون هم تنوع رنگ دارن و هم نگهداریشون خیلی ساده ست . pH مورد نیاز برای این ماهی ها 7 تا 7.8 و dH آب 12 - 18 هست . این ماهی ها با ماهی هایی مثل Tetras , Rasboras , Danios , Dwarf Gouramis , Discus , Angelfish Rainbowfish , Livebearers , Plecos میتونن در یکجا زندگی کنن . اندازه مولی ها درشت تر از گوپی هاست و معمولن تا 8 سانتیمتر هم رشد میکنن . تولید مثل هم مشابه گوپی ها , در آکواریومی که از گیاهان انبوه پوشیده شده باشه صورت میگیره و والدین نوزادان رو نمیخورن و نوزادان به محض تولد قادر به شنا کردن و تغذیه از تاژکداران و سخت پوستان ریز هستن . هر چقدر اندازه ماهی ماده درشتر باشه بچه ها به همون نسبت درشتر و زیادتر خواهند بود . باقی شرایط مثل گوپی هاست .

  4. 2 کاربر از F l o w e r بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  5. #193

    پيش فرض

    راهنمای خرید ماهی های آکواریومی

    بعد از شفاف شدن آکواریوم , میتونید به خرید ماهی اقدام کنید ! اما قبل از هر چیز باید بدونید که چه نوع ماهی ای رو میخواهید نگهداری کنین .
    برای خرید ماهی نکات مهمی رو باید در نظر بگیرید :

    • هرگز از ماهی فروشیهای کثیف یا بی اعتبار ماهی نخرید .
    • ماهی هایی رو انتخاب کنید که با هم سازگاری داشته باشن چه از نظر همزیستی و چه از نظر نحوه پرورش و تغذیه و خصوصیات رفتاری . برای نمونه نمیتونید ماهی گوشتخوار بخرید و در کنار ماهی گیاه خوار قرار بدید . و یا ماهی کم تحرک بخرید و در کنار ماهی های پر تحرک و مهاجم قرار بدین . ماهی سرد آبی بخرید و در کنار ماهی های آب گرم قرار بدین . ماهی ریز رو در کنار ماهی های خیلی درشت قرار بدین .
    • ماهی ای رو انتخاب کنید که بیمار نباشه ! ماهی های بیمار روی بدنشون لکه های سفید بصورت نقطه های ریز دیده میشه و یا تنشون زخمی هست و لکه های سرخ داره و یا چشم و پولک هاشون میتونه پف کرده و مات باشه و از همه مهمتر کم تحرک باشن و باله هاشون جمع باشه و کف آکواریوم بخوابن و دم و باله های شنا رشته رشته و از هم جدا و خورده شده باشه ! اینها مشخصات عمومی ماهی بیماره که باید خیلی دقت کنید . ماهی سالم سرحال و فعاله و باله های شناش کاملن باز هستن و با اشاره دست سریع عکس العمل نشون میدن و رنگ شفافی داره .
    • لازمه ماهی ای رو که میخرید در مورد نوع غذا و دمای آب و سازگاریش با ماهی های دیگه از فروشنده حتمن سوال کنید و بعد اقدام به خرید بکنید !! گاهی ماهی ها خیلی زیبا هستن اما نگهداری اونها فقط یکروز بیشتر نیست چون شرایط نگهداریشون مشکله و سریع میمیرن . پس جدا از زیبایی به توانایی خودتون در نگهداری از ماهی ها هم توجه کنید .
    • خرید ماهی های خیلی درشت در کنار ماهی های ریز توصیه نمیشه . اگر مایل به خرید ماهی درشت هستین , 4 تا 6 عدد ماهی درشت کافیه ولی زیباترین حالت داشتن 10 تا 15 ماهی متوسطه و یا اگر مایل به خرید ماهی های ریز هستین , خوبه که اونها رو بصورت گروهی بخرید . یا همین طور ماهی های کم تحرک .
    • تشخیص نر و مادگی بیشتر ماهی ها امکان نداره و در سن کم ممکن نیست . مخصوصن ماهی های گوشتخوار کوچک . بهتره که اگر قصد پرورش این ماهی ها رو دارین اونها رو بصورت گروهی خریداری کنید در دسته های 4 – 5 تایی تا خودشون جفت یابی کنن و از این نظر فروشنده رو مقصر ندونین .
    • در آکواریوم بزرگ بهتره ماهی های پر تحرک و گروهی رو نگهداری کنید تا ماهی های ریز و کم تحرک . و بر عکس در آکواریوم کوچک بهتره ماهی های ریز رو انتخاب کنید .
    • دقت کنید که هر نوع ماهی ای برای آکواریوم مناسب نیست و بعضی فروشندگان هم فقط به فروش ماهی فکر میکنن نه به توانایی و تجربه شما برای نگهداری ماهی ! پس از خرید ماهی هایی که شناختی نسبت بهشون ندارین و یا نیازمندی های زیاد و حرفه ای میخوان مثل ماهی های دیسکاس و نئون ها و جواهر ماهی ها و ماهی های گوشتخوار و مخصوصن آب شور در ابتدای کار , خودداری کنید .
    • دقت کنید هیچ وقت از فروشنده ای که ماهی مرده و بیمار در بین ماهی هاش وجود داره ماهی نخرین . چون احتمال داره بیماری به آکواریوم شما هم منتقل بشه !
    • هرگز آبی رو که توی کیسه نایلونی حاوی ماهی هست و از فروشنده گرفتین رو در آکواریوم خالی نکنید . بهترین کار اینه که یک ظرف یا سطل آب داشته باشین و 24 ساعت قبل آب کنین و توی اون به اندازه 5 گرم نمک بریزین و کمی هم محلول متیل بلو . وقتی ماهی رو از فروشنده میخرید و به منزل میارین , ماهی رو با تور بگیرین و توی این آب برای مدت یکساعت قرار بدین و در واقع قرنطینه کنین . و بعد با تور تمیز گرفته و به آکواریوم انتقال بدین . این عمل باعث میشه اگر بیماری ای روی پوست یا همراه آب ماهی باشه , از بین بره و ماهی ضد عفونی بشه و آکواریوم شما آلوده نشه .
    • موقع خرید گیاهان آکواریومی توی یک لیوان یکبار مصرف مقدار 5 گرم پرمنگنات پتاسیم که از داروخانه خریدین حل کنین . حالا گیاهانی که خریدین رو در سطل آب قرار بیدن و محلول پرمنگنات رو در سطل آب خالی کنید و 15 دقیقه صبر کنین تا کاملن ضد عفونی بشه و بعد زیر آب خوب بشورید و در آکواریوم بکارید !
    • هرگز گیاهان آکواریومی رو از جایی نخرین که روی گیاهان حلزون وجود داره . حلزون ها باعث میشن که سطح آکواریوم در مدت کوتاهی پوشیده از حلزون بشه و گیاهان رو میخورن و سوراخ سوراخ میکنن و تخم ماهی ها رو هم نابود میکنن . بهترین دارو برای حلزونها نمک طعام هست که اگر گیاهان رو برای 5 دقیقه در آب و نمک غلیظ قرار بدین , تمام حلزونها و تخم حلزونها رو نابود میکنه ! همینطور کسانیکه حلزون دارن و نمیدونن چطور از شرش راحت بشن ماسه هاشون رو خوبه توی آب نمک غلیظ بخیسونن .
    • از انداختن حیوانات آبزی مثل لاک پشت های آبی , مارماهی , قورباغه و سمندر و خرچنگ و میگو در آکواریوم جدن خودداری کنید . این حیوانات انگل های خاصی دارن و گوشتخوارن و شدیدن مهاجم و آلودگی ایجاد میکنن و بهتره جدا نگهداری بشن در صورت تمایل !!!!



  6. 2 کاربر از F l o w e r بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  7. #194

    پيش فرض

    روش تکثیر ماهی آنجل

    ماهی زیبا بسیار ساده و در عین حال جالب می باشد به شرطی که نسبت به آنها احساس مسولیت داشته باشیم و این ماهی زیبا را آزار ندهیم همچنین بچه ماهی ها نیاز به توجه و مراقبت دارند از آنها غافل نشوید.
    قدم اول تهیه ماهی سالم
    بهترین کار خرید شش عدد بچه ماهی آنجل سه تا پنج ماهه می باشد این ماهی ها هنگامی که به سن شش تا هفت ماهگی برسند آماده جفت گیری می شوند جنسیت ماهی های آنجل تا وقتی که شروع به تخم ریزی نکنند معلوم نیست البته نظریه هایی در این رابطه وجود دارد ولی تقریبا هیچ کدام درست نمی باشد . در هنگام تخم ریزی زیر شکم ماهی ماده زائده ای پهن وجود دارد که از درون آن تخم ها بیرون می آید و زیر شکم ماهی نر زائده باریک است که بوسیله آن اسپرم روی تخمها ریخته می شود . به ماهی ها غذای مناسب بدهید تا خوب رشد کنند البته در دادن غذا نباید زیاده روی کرد

    قدم دوم چگونگی جفت شدن
    ماهی ها وقتی به سن بلوغ برسند خودشان جفت خود را انتخاب می کنند و قرار دادن دو ماهی نر و ماده در کنار هم کمتر یا طولانی تر نتیجه می دهد . در همان مخزنی که ماهی هارا نگهداری می کنید آنجل های بالغ شروع به بوسیدن همدیگر می کنند و نسبت به بقیه ماهی ها تهاجمی می شوند و گوشه ای از آکواریوم را در اختیار خود میگیرند . به همین سادگی شما دارای یک یا چند جفت ماهی شده اید

    قدم سوم آماده کردن مکانی برای تخم ریزی

    اگرجفت را در میان ماهی های دیگر رها کنید یعنی در مخزنی که دیگر ماهی ها هم در آن هستند تخم ریزی انجام می شود ولی توسط ماهی های دیگر یا خود والدین خورده خواهند شد در اینجا دو راه وجود دارد
    اول اینکه ماهی های دیگر را از آن مخزن خارج کنید حتی کفخوار ها و لجن خوار ها
    دوم جفت را از مخزن خارج کرده و در یک مخزن دیگر قرار دهید
    که روش دوم مر سوم تر می باشد برای این کار یک مخزن کوچک تقریبا ارتفاع 30 سانتیمتر و طول عرض 50 در 20 درست کرده یا خریداری کنید . که این حد اقل است اگر بلند تر باشد و بزرگتر ماهی ها در آن راحتترند خرج زیادی هم ندارد در آن فقط یک سنگ هوا قرار دهید البته اگر هوا سرد باشد بخاری هم لازم است مخزن نیازی به ماسه کف ندارد و سپس درون آب یک سنگ مرمر به ابعاد تقریبا 5 در 30 قرار دهید تا ماهی ها تخم ها را روی آن بریزند اکنون ماهی ها را با دقت وارد این مخزن کنید که قبلا در آن آب ریخته اید و مدت 48 ساعت با سنگ هوا کار کرده تا کلر آن گرفته شده باشد دقت کنید هنگام انتقال ماهی ها توسط یک نایلون که از آب مخزن اصلی پر شده است ابتدا نایلون را داخل مخزن جدید به مدت 15 دقیقه رها کنید بعد هر 5 دقیقه یک لیوان آب از داخل نایلون کم کرده و از آب مخزن جدید یا همان زایشگاه به آن اضافه کنید ای عمل را 3 تا 4 بار تکرار کنید سپس جفت را از نایلون به مخزن جدید منتقل کنید تا در آن رها شوند سپس تا فردای آن روز به آنها غذا ندهید و در اطراف آنها رفت و آمد را کم کنید تا از استرس جلو گیری کنید . حال شما فقط باید حدود یک هفته صبر کنید تا ماهی ها شروع به تخم ریزی کنند

    قدم چهارم تخم ریزی و تولدبچه ماهی ها

    بعد از چند روز ماهی های شما شروع به تخم ریزی می کنند . آنها بعد از اینکه با نوک زدن به سنگ مرمری که درون آب قرار داده اید آنرا تمیز کرده و با یک منظره بسیار زیبا تخم ها را روی آن قرار می دهند بصورتی که ابتدا ماهی ماده تخمها را روی سنگ می چسباند و نر بر روی آنها اسپرم می ریزد این کار حدود یک ساعت طول می کشد
    بعد از اینکه تخم ریزی تمام شد آنجل ها شروع به اکسیژن رسانی به تخمها می کنند به طوری که نزدیک آنها شروع به بال زدن کرده و یا با دهان خود آب را بر روی آن با فشار حرکت می دهند
    شما می توانید والدین را با تخمها رها کنید تا خودشان از آنها مراقبت کنند ولی معمولا به دلیل رفت و آمد کنار مخزن آنها میترسند و از ترس در خطر افتادن بچه ها تخم آنها را می خوردند ولی کار دوم اینست که بعداز 24 ساعت یا کمی کمتر آنها را از مخزن تخمها خارج کنید و به مخزن اصلی بر گردانید و خودتان از تخمها مراقبت کنید
    بعد از خارج کردن والدین برای جلوگیری از سفید شدن تخما و بیمار شدن آنها چند قطره متیلن بلو به آب اضافه کنید و سنگ هوا را طوری قرار دهید که زیر تخم ها باشد تا حباب ها از روی آنها رد شوند اینکار جای گزین اکسیژن رسانی به تخمها توسط والدین می شود ممکن است بعد از چند روز تعدادی از تخمها سفید شوند و اگر روی زکف مخزن افتادند انها را با یک لوله کوچک از مخزن خارج کنید
    بعد 2 تا سه روز ماهی های کوچک از تخم ها بیرون می آیند به صورتی که ابتدا یک دم ریز از کنار تخم بیرون می آید و دائما حرکت می کند و برای از چند روز همه آنها از سرهاشان به یکدیگر چسبیده اند در این حالت باید کمی از آب مخزن را با دقت عوض کنید در و در این مرحله هیچ گونه غذایی برای آنها نریزید تا حدود 7 الی 8 روز که آنها شروع به شنای آزاد کردند


    قدم پنجم شنای آزاد و غذا دادن به بچه ها

    بعد از اینکه بچه ماهی ها شروع به شنای آزاد کردند با ید به آنها غذا بدهیم . ماهی ها به صورت دسته جمعی در کناری از تانک یا به صورت دسته جمعی شنا می کنند بهترین غذایی که می توان به آنها داد آرتمیا است که باید روز قبل از شنای آزاد همه بچه ماهی ها که می توانید از شنا کردن یکی دو تا از ماهی ها که زودتر اقدام به شنای آزاد می کنند و همچنین خالی شدن قسمت نارنجی زیر شکم بجه ماهی متوجه شوید آماده شده باشد که در قسمت مقالات طریقه آماده کردن آن نوشته شده است سپس مقدار بسیار کم یعنی حدود سر قاشق چای خوری به آنها دو بار در روز داده شود تا ماهی ها کم کم رشد کنند دقت داشته باشید که عوض کردن آب به صورت روزانه یا یک روز درمیان به مقدار 20 درصد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد همچنین سیفون کردن غذا های مانده و نخورده شده.




  8. 2 کاربر از F l o w e r بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  9. #195

    پيش فرض

    لوازم و تجهیزات آکواریوم
    مواد فیلتر
    غذا
    مکمل های غذایی
    دارو
    کاندیشنر
    مکمل های آب
    دنیتراتور , کلسیم رئاکتور
    پروتئین اسکیمر
    آکواریوم
    دستگاه آراُ
    نمک
    غلظت سنج
    صخره زنده
    موج ساز
    فیلتر
    بخاری
    تجهیزات نورپردازی
    تجهیزات جانبی

    • دماسنج
    • تست
    • لامپ یو وی
    • دستگاه غذا ریز
    • تایمر
    • درب شیشه ای
    • پمپ

  10. 2 کاربر از F l o w e r بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  11. #196

    پيش فرض

    مواد فیلتر :
    سابستریت
    زغال
    سرامیک


    سابستریت

    شن زیرلایه، Substrate
    ظاهر آکواریوم بزرگترین و مهمترین عامل در انتخاب مردم است. شن زیرلایه جنبه تزئین و زیبایی دارد و همچنین در نظافت آسان و فضای بیشتر، جهت شنای ماهیان و سلامت ماهیان مؤثر است. اما می توانید آکواریومی بدون شن زیرلایه بنا کنید. که بسیار ارزان است اما در آکواریومی که ظاهر آن مهم است باید حتماً شن زیرلایه قرار دهید. یکی از شن های زیرلایه، gravel (شن و ماسه) است که برای آکواریوم بسیار مطلوب و مناسب است. gravel باید جامد و مسطح باشد تا از صدمه زدن به ماهی جلوگیری شود سایز این نوع شن حائز اهمیت می باشد. بهترین سایز آن 3 یا 4 میلی متر است تا بتوانید به عنوان یک فیلتر طبیعی مواد زائد آب را درون خود جای دهد یعنی عمل فیلتراسیون بیولوژیکی را انجام می دهد اگر اندازه آن بزرگتر باشد املاح تصفیه نمی شوند و اگر اندازه آن کوچک باشد جریان آب گردش چندانی ندارد همچنین gravelرنگی، مواد زائد را در زیر آب پنهان می کنند و شن و ماسه سفید تراکم آوار و مواد زائد را مشخص تر می نماید. زیرلایه مفید دیگر زیرلایه شنی (Sand) است اما مشکل استفاده از این شن به جهت ضخیم بودن آن است زیرا از فیلتراسیون بیولوژیکی جلوگیری می کند و اگر بسیار ریز باشد در حین سیفون از بین می رود پس از لایه نازکی از این شن استفاده کنید.
    شن زیرلایه به عنوان بستری برای باکتری های مفید در چرخه نیتروژن و جهت کاشت و حفظ گیاهان با اهمیت می باشد. شن زیرلایه، ظاهری طبیعی به رنگ گیاهان و ماهی می بخشد. انتخاب سابستریت بستگی به گونه های ماهی جهت تغذیه یا تولیدمثل دارد.
    رنگ سابستریت:
    طیف رنگی این شن ها از سفید تا سیاه می باشند. سابستریت های تیره تر، مواد زائد را در خودشان پنهان می کنند در حالیکه مواد زائد روی سابستریت های روشن منظره بدی دارد. بطور کلی سابستریت در طبیعت تیره می باشد که اغلب با شاخ و برگ های کوچک پوشیده است. رنگ سابستریت روی رنگ و رفتار ماهی تأثیر می گذارد. بطور مثال، رنگ ماهی های نئون روی سابستریت تیره، روشن تر به نظر می آیند.
    سایز ذرات سابستریت:
    بهترین سایز شن برای گیاهان 5/1 تا 3 میلی متر می باشد. ذرات سابستریت در رشد مناسب گیاه تأثیر دارد زیرا موجب می شود ریشه گیاه به راحتی در سابستریت نفوذ کند. ذرات ریز، مکان مناسبی برای تجمع میکروبهای غیرهوازی می باشد که منجر به تولید سولفید هیدروژن و بوی تعفن می گردد. ذرات درشت از نگهداری ریشه گیاه خودداری می کند. از آنجائیکه گلدفیش ها عادت به مکیدن سابستریت دارند در صورتی که سابستریت ریز باشد منجر به کدر شدن آب می گردد. و همچنین باعث آزار و اذیت آبشش و دهان ماهی نیز می شود.
    جنس سابستریت:
    برای آکواریوم های خانگی می توان از هر شن و ماسه ای استفاده کرد. اما مواد شن و ماسه می بایست فاقد عناصر شیمیایی باشند یعنی نباید با آب واکنش شیمیایی انجام بدهد و خواص آب را تغییر دهد. لبه های ذرات شن و ماسه نباید تیز باشد زیرا به ماهی هنگام غذا خوردن آسیب می رساند. توصیه می گردد از ذراتی که لبه های گرد دارند استفاده نمائید. از سنگ مرمرهایی که لبه آنها پریده و دارای کربنات کلسیم می باشند، خودداری کنید زیرا سختی آب را افزایش می دهد. همچنین از مرجان و سخت پوستان دریایی زینتی نیز استفاده ننمائید.
    ضخامت ذرات سابستریت:
    سایز مناسب سابستریت جهت حفظ ریشه گیاه و رشد مناسب اهمیت زیادی دارد. سابستریت نباید کوچک و یا ریز باشد، ضخامت آن بسته به ظاهر، ارتفاع و عوامل زیبایی در آکواریوم دارد. سایزهای پیشنهادی با توجه به تجربه در زیر قید گردیده است.
    ارتفاع آکواریوم سایز سابستریت
    12
    اینچ 2 اینچ
    15
    اینچ 5/2 اینچ
    18
    اینچ 3 اینچ
    خرده شن های دریایی به عنوان سابستریت:
    در صورتیکه در ناحیه ساحلی زندگی می کنید و بخواهید از خرده شن های دریا استفاده نمائید، می توانید از تعدادی صدف دریایی به همراه خرده شن استفاده نمائید. این صدف ها دارای کربنات کلسیم می باشند که موجب افزایش قلیاییت آب می شود و قلیاییت بالا منجر به استرس ماهی شده. بنابراین می بایست از استفاده آن خودداری شود. در آکواریوم آب شیرین نباید از شن های دریایی استفاده کرد.


  12. 2 کاربر از F l o w e r بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  13. #197

    پيش فرض

    لایه بستر آکواریوم های آب شیرین
    لایه بستر، درواقع کف آکواریوم را می پوشاند و در آکواریوم های حاوی گیاه، ریشه گیاه در درون آن قرار می گیرد. در آکواریوم های آب شیرین صرفنظر از اینکه حاوی گیاه باشند یا خیر، مهمترین مسأله ای که باید در رابطه با لایه بستر، مورد توجه قرار گیرد، نوع مواد تشکیل دهنده آن است. در واقع، مواد تشکیل دهنده لایه بسستر نباید باعث افزایش یا کاهش pH و یا تغییر درجه سختی آب آکواریوم شود. به عنوان مثال، مرجان ها و صدف های خرد شده و برخی از انواع شن و ماسه ها باعث افزایش pH و سختی کربن آب می شوند و در نتیجه برای لایه بستر آکواریوم نمی توان از آنها استفاده کرد. در آکواریوم هایی که حاوی گیاه هستند باید در انتخاب مواد تشکیل هنده لایه بستر، دقت بیشتری به خرج داد زیرا گیاهان برای رشدونمو به مواد مغذی خاصی نیاز دارند که معمولاً در آکواریوم یافت نمی شود. و یا میزان آن کافی نیست. بالطبع اینگونه مواد نسبت به مواد تشکیل دهنده لایه بستر در آکواریوم های فاقد گیاه، گرانتر هستند.
    هرگز از شن های مصنوعی که در واقع ذرات رنگی شیشه ای، پلاستیکی و سرامیکی هسنتد برای ایجاد لایه بستر آکواریوم استفاده نکنید وهمواره از مواد طبیعی برای این کار استفاده نمایید.
    برای انتخاب لایه بستر مناسب همواره به نکات زیر توجه نمایید:
    اندازه ذرات تشکیل دهنده لایه بستر آکواریوم:
    ذرات تشکیل دهنده لایه بستر آکواریوم باید قطری معادل 3 تا 8 میلی متر داشته باشند. اگر ذرات، از این حد، درشت تر باشند مانع رشد ریشه گیاهان شده و اگر از این حد ریزتر باشند باعث ایجاد فشردگی و در نتیجه له شدن ریشه گیاهان می شوند.
    ضخامت لایه بستر آکواریوم:
    ضخامت لایه بستر، بستگی به نوع گیاهان آکواریومی، بین 5 تا 5/7 سانتی متر متغیر است.
    گیاهان آبزی را می توان براساس نوع ریشه به چهار گروه تقسیم کرد:
    1-
    گیاهانی که ریشه های خود را به چوب و یا صخره می چسبانند، در نتیجه ریشه این گیاهان نیازی به شن ندارد. Anubias،Microsorium و Bolbitis از این گروهند.
    2-
    گیاهانی که ساقه های زیرزمینی بزرگی دارند. Aponogetonو Nymphaeaبه این گروه تعلق دارند.
    3-
    گیاهانی که ساقه های بلند و ریشه های کوتاه دارند. Hygrophilaو Rotala از این دسته اند.
    4-
    گیاهانی که ریشه های عمقی دارند نظیر Cyptocoryne
    وEchinodorus
    پس می توان گفت، ضخامت لایه بستر آکواریوم باید به اندازه ای باشد که شرایط مناسبی را برای رشد گیاهان، فراهم آورد، در نتیجه، مقدار آن بسته به نوع گیاهی که قصد نگهداری از آن را داریم متفاوت است. به عنوان مثال، کاملاً واضح است برای پرورش گیاهانی که ریشه های عمقی دارند باید ضخامت لایه بستر را افزایش دهیم زیرا اگر لایه بستر به حد کافی ضخیم نباشد ریشه گیاه درهم گره می خورد و بالطبع گیاه با کمبود مواد غذایی مواجه خواهد شد. برای پرورش این نوع گیاهان باید لایه بستر، ضخامتی معادل 6 سانتی متر داشته باشد.
    جنس مواد تشکیل دهنده لایه بستر آکواریوم:
    همانطور که گفتیم بهتر است برای ایجاد لایه بستر در آکواریوم، همواره از مواد طبیعی استفاده نمود و از شن های مصنوعی که به صورت ذرات رنگی شیشه ای، پلاستیکی و سرامیکی که در بازار موجود هستند استفاده نکنید.
    بهترین کار این است که از سنگ های رودخانه ای برای ایجاد لایه بستر در آکواریوم، استفاده کنید این سنگ ها را می توانید یا از رودخانه ها جمع آوری کنید و یا از شرکتهایی که پروژه های خاکبرداری و راهسازی را انجام می دهند تهیه نمایید. البته از آنجائیکه این سنگها معمولاً درشت هستند باید آنها را بشکنید تا ذرات ریزتری بدست آید.
    نحوه قرارگیری لایه بستر آکواریوم:
    مواد تشکیل دهنده لایه بستر آکواریوم را همواره به صورت لایه لایه بر روی هم قرار دهید تا بدین ترتیب، انواع مختلف مواد، در لایه های جداگانه قرارگیرند. به عنوان مثال، برای ایجاد لایه زیرین بستر، ذرات را با مقدار کمی کود، مخلوط نموده و کف آکواریوم را با آن بپوشانید. سپس لایه ای از ریزترین ذرات موجود را با ضخامتی معادل دوبرابر ضخامت لایه زیرین، به روی آن قرار دهید. توجه داشته باشید که ذرات این لایه برخلاف ذرات لایه زیرین، نباید با کود مخلوط شوند. قبل از اینکه آکواریوم را از آب، پر کنید حتماً سطح بستر آکواریوم را با ظرفی (بشقاب و یا کاسه) بپوشانید تا کود موجود درلایه زیرین به هم نخورد و بالا نیاید.
    استفاده از مواد مغذی مکمل در لایه بستر آکواریوم:
    1- یکی از مواد مغذی مورد نیاز در آکواریوم های آب شیرین حاوی گیاه، Laterite است.

    لاتریت، درواقع، خاک یا صخره ای است که در نواحی گرمسیر یافت می شود و سرشار از آهن است. از آنجائیکه این خاک، فاقد سیلیس بوده و در عوض، حاوی ذرات ریز کوارتن و مقادیر کمی هیدروکسید آلومینیوم است نمی توان آنرا از دسته خاکهای رس به شمار آورد. لاتریت، از تجمع هیدروکسید آهن و آلومینیوم تشکیل می شود و در رشد گیاهان اثر مطلوبی دارد.
    امروزه می توانید به راحتی لاتریت را از بازار تهیه کرده و مورد استفاده قرار دهید. برای افزودن آن به لایه بستر آکواریوم ابتدا باید مقدار کمی از آنرا با شن یا سنگریزه مخلوط نموده و در صورت تمایل، مقداری کود گیاهی به آن بیفزایید سپس کف آکواریوم را با مخلوط حاصل بپوشانید و بعد، روی آن را با لایه ای از شن یا سنگریزه به ضخامت حداقل 5 سانتی متر بپوشانید.
    لاتریت، pH آب را تغییر نمی دهد و چون فاقد سیلیس است وجود آن، باعث اضافه شدن سیلیس به آب نمی شود، در عین حال چون سرشار از آهن است. می تواند آهن مورد نیاز گیاهان را تأمین کند. برای تأمین آهن مورد نیاز گیاهان، استفاده از خاک رس یا لاتریت در لایه بستر آکواریوم الزامی است.

  14. 2 کاربر از F l o w e r بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  15. #198

    پيش فرض

    غذا
    ماهیان زینتی موجودات حساسی هستند لذا توصیه می شود با استفاده از غذا های با کیفیت سلامتی آن ها را تضمین نمائید.از عوامل بسیار مهم در حفظ سلامت ماهی ها ، انتخاب غذایی مناسب با منشاء گیاهی و جانوری سرشار از ویتامین ها و املاح مورد نیاز می باشد.لازم به ذکر است غذا دادن بیش از حد منجر به فاسد شدن باقیمانده غذا در آب می گردد که تهدیدی بسیار جدی برای ماهی ها خواهد بود. شما می توانید قبل از تعیین رژیم غذایی مناسب برای ماهی خود، در باره نوع و شکل و میزان غذا دهی مطالعه کافی نموده تا بهترین غذا را برای ماهی خود انتخاب نمایید.
    مکمل های غذایی
    مهمترین عامل در نگهداری یک آکواریم موفق، حفظ پارامتر های آب به میزان مناسب است. با توجه به نیاز آبزیان مکمل های غذایی، ویتامینی و معدنی فراوانی مناسب با شرایط تغذی های آبزیان وجود ئارئ. مکمل ها به لحاظ اهمیت غذاییو مواد معدنی در افزایش رشد، بهبود ضریب تبدیل غذایی، افزایش مقاومت در برابر استئسهای محیطی، افزایش میزان باروری، بهبود زخم ها و ضایعات پوستی مورد توجه زیادی قرار دارند. مکمل ها می توانند جایگزین منابع طبیعی شوند، آنها اثرات مثبتی بر وضعیت سلامت و عملکرد رشد بدن آبزیان می گذارند همچنین باعث تقویت و ازدیاد باکتری های مفید در آب و فیلتر، شفاف شدن آب تیره و سرعت بخشیدن به تشکیل چرخه نیتروژن و کاهش نیترات می شوند.
    دارو
    آبزیان موجودات زنده ظریفی هستند که شدیدا تحت تاثیر عوامل بیماری زا قرار دارند. اگر شرایط برای بهبود موجودات مساعد نباشد مریض می شوند و اگر اقدامات سریع برای بهبود شرایط صورت نگیرد، ماهی ها می میرند. دارو یک ماده شیمیایی است که برای درمان بیماری و مشکلات ناشی از بیماری ها استفاده می شوند. روی سیستم عصب مرکزی تاثیر می گذارد. برای انتخاب مناسب ترین دارو در زمان مناسب و مقدار معین، نیاز به آگاهی های بسیاری در ارتباط با نوع ماهی و آکواریم موجود دارد. بنابر این در تشخیص بیاری و عملکرد دارو و عوارض جانبی آن حتما می بایست با دامپزشک مشورت نمائید.
    دارو در گذشته، بیشر از گیاهان استخراج می شدند اما امروزه اکثر دارو ها از فرایند شیمیایی مواد ساخته می شوند و بسیاری از ان ها اشکال مصنوعی موادی هستند که در طبیعت وجود دارند . با این حال هنوز هم داروی با منشاء گیاهی، حیوانی یافت می شود.

  16. 2 کاربر از F l o w e r بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  17. #199

    پيش فرض

    کاندیشنر

    کاندیشنر
    از آن جایی که آب شهری بدلیل وجود آلاینده ها و فلزات سنگین برای ماهیان زینتی مناسب نیست و شرایط نا مطلوب محیطی سیستم ایمنی بدن ماهی را تضعیف می کند و در نتیجه امکان ابتلا به عفونت را افزایش می دهد لذا کنترل کیفیت آب و تغییر شرایط آب توسط نرم کننده بسیار ضروری می باشد. بنابراین به منظور اطمینان از رشد متعادل ماهی ها و آبزیان می بایست شرایط آکواریم را به شرایط محیط طبیعی شبیه سازی کرد که این عمل با استفاده از نرم کننده های متفاوت آب امکان پذیر می شود.

    Start up
    چرخه نیتروژنی به عنوان فرایند بیولوژیکی، شامل انتشار ترکیبات نیتروژنی مانند آمونیاک، نیتریت و نیترات می شود. این ترکیبات اصلی ترین مواد بیولوژیکی بوده که در آکواریوم یافت می شوند بنابراین کارایی صحیح چرخه نیتروژن به منظور از بین بردن مواد آلوده کننده، امری بسیار ضروری تلقی می گردد. دلیل افزودن تدریجی ماهی به آکواریوم و گذشت زمان جهت ایده آل شدن کیفیت آب، ایجاد چرخه نیتروژنی و تطابق روز آن با افزایش تدریجی مواد زائد می باشد. غذا دادن بیش از حد به ماهی ها و افزودن ناگهانی تعداد زیادی ماهی، باعث کاهش میزان رشد باکتریها به عنوان جزء اصلی چرخه نیتروژن شده که درنهایت منجر به عدم توانایی مقابله باکتریها با مقدار زیادی مواد زائد و افزایش آمونیاک و نیتریت می شود. در شرایط ایده آل، چرخه نیتروژن می تواند در آکواریوم از خود محافظت نموده و بدون ایجاد اسباب نگرانی علاقمندان به نگهداری ماهی، کیفیت آب را کنترل می کند. سیستم فیلتراسیون، تنها از عهده مقدار معینی فضولات و مواد زائد برمی آید. و شیوه هایی جهت به حداقل رساندن این مقدار وجود دارد. تغذیه کنترل شده یعنی عدم غذادهی با غذاهای غنی پروتئینی به این امر کمک می کند. همچنین افزودن باکتری زنده به تثبیت سریعتر چرخه نیتروژن کمک خواهد کرد.
    Start up حاوی Stop Ammo و Bio Digeot می باشد که دارای فرمولی ویژه جهت کنترل آمونیاک در آب آکواریوم است. هنگام راه اندازی آکواریوم از افزایش آمونیاک یونیزه نشده جلوگیری به عمل آورده و آن را کاهش می دهد. که در نتیجه Start upمیزان تولید نیتریت را محدود می کند. پس این محصول آمونیاک سمی را به صورت غیرسمی و غیرفرار نگه می دارد و آنها را به شکل غذا با پروتئین ها و اسیدهای آمیز ترکیب می کند.

    کپسول Bactozym
    این کپسول دارای 2 خاصیت می باشد که به کمک آن مواد زائد و مضر را از آکواریوم شما می زداید و به گسترش باکتریهای مفید به فیلتر شما سرعت می بخشد، همچنین باکتوزیم با استفاده از آنزیمهای طبیعی به تجزیه فضولات ماهی و غذاهای باقیمانده در آکواریوم می پردازد این عمل به طور فوق العاده ای باعث کاهش آلودگی آب شده و کمک می کند تا آب آکواریوم روشن و شفاف باقی بماند. همچنین افزایش و گسترش فعالیت باکتری های مفید باعث می شود تا فیلتر شما درمدت زمان کوتاهتر بطور مؤثرتری عمل کند. توجه داشته باشید پس از افزودن این کپسول آب آکواریوم مقداری تیره و کدر می شود اما پس از 24 الی 48 ساعت دوباره به سرعت شفاف می گردد علت کدر شدن آب افزایش فعالیت های باکتریایی می باشد که توسط باکتوزیم تولید شده است. کپسول ها را می توانید مستقیماً درون مخزن فیلتر بیندازید یا اینکه اجازه دهید به آرامی در آب آکواریوم حل شوند. پس از راه اندازی یک آکواریوم یا فیلتر جدید به ازاء هر 100 لیتر 2 کپسول به آب آکواریومتان اضافه کنید این عمل را پس از 7 روز دوباره تکرار نمایید. همچنین در بعضی از روش های درمانی پس از درمان بیماریها بر روی جمعیت باکترهای فیلتر در سیستم فیلتراسیون تأثیر می گذارند بنابراین پس از درمان به ازاء هر 100 لیتر، 2 کپسول به آب آکواریوم اضافه نمائید.


  18. 2 کاربر از F l o w e r بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  19. #200

    پيش فرض

    نیترات ماینوس
    بهبود کیفیت آب، مناسب برای کنترل جلبکها، استفاده آسان، کاهش سطح نیترات از مواد کاربردی نیترات مانیوس (Nitrate Minus) مایع است. این مایع سطح نیترات آکواریوم شما را که منبع غذایی اصلی جلبکها محسوب می شود، پایین نگه می دارد. و درنتیجه میزان جلبک ها را کاهش داده و به این ترتیب کمک می کند تا آکواریومتان در بهترین وضعیت قرار گیرد. این محصول حاوی ذرات ریز در محلولی شفاف است که به صورت بیولوژیکی نیترات را کاهش داده و به فعالیت میکروارگانیسم ها کمک می کند. این باکتری های مفید نیترات را استفاده و آنرا به مواد بی ضرر تبدیل می کنند. عمل نیترات زدایی میکروارگانیسم ها میزان pH و kH را ثابت نگه می دارد تا بهحفظ سلامت آکواریوم کمک کنند. نیترات مانیوس جامد، سطح نیترات آکواریوم شما را به مدت 12 ماه پائین نگه می دارد. کیفیت آب را برای مدت طولانی بهبود می بخشد و رشد جلبکها را کنترل می کند. بنابراین امور اضافی جهت نگهداری از آکواریوم کاهش می یابد و به این ترتیب به شما کمک می شود تا آکواریومتان را در بهترین وضعیت قرار دهید. این ماده سطح pH و kH را ثابت نگه می دارد. در زمان استفاده از این ماده، اگر سطح نیترات بالا بوده یا موادی که سختی کربنات را ثابت نگه می دارند موجود باشد، امکان افزایش سطح kH وجود دارد.


    Safe start

    Safestart شامل باکتری های هوازی است که از نظر بیولوژیکی آکواریوم های آب شور را راه اندازی می کند. به اثبات رسیده که این محصول با اطمینان، نیتریت و آمونیک سمی را کاهش می دهد. همچنین این محصول برای جایگزین کردن باکتریهای از بین رفته در طول تعویض آب استفاده می شود. Safe start را در دمای اتاق نگهدارید، هرگز آنرا فریزر نکنید و در معرض دمای بالاتر از 30 درجه سانتیگراد قرار ندهیم. و توصیه می شود که تقریباً به مدت 24 ساعت از زمان افزودن Safe start ، UV و پروتئین اسکیمر را خاموش کنید.

  20. 2 کاربر از F l o w e r بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •