تبلیغات :
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 19 از 22 اولاول ... 91516171819202122 آخرآخر
نمايش نتايج 181 به 190 از 212

نام تاپيک: آبزیان ( روش های نگهداری و پرورش و....)!!

  1. #181
    پروفشنال Ramana's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2009
    محل سكونت
    تو قلب یه عاشق
    پست ها
    971

    پيش فرض معرفی عروس دریایی

    عمومی‌ترین صفات جانوران که طی مراحل رشد نیز قبل از همه ظاهر می‌شود، تراز ساختمانی آنهاست. همه جانوران زندگی را از یک سلول آغاز می‌کنند و برخی از تراز بافت بالاتر نمی‌روند، اما بقیه آنها از این تراز می‌گذرند و بدن پیچیده‌تری می‌یابند. بدین ترتیب جانوران (متازوآ) را صاحب دو شعبه رده بندی در نظر می‌گیرند. در شعبه پارازوآ ، بالاترین تراز ساختمانی را بافت تشکیل می‌دهد. این شعبه فقط شاخه اسفنجها را شامل می‌شود. همه جانوران دیگر که به شعبه یومتازوآ تعلق دارند، با داشتن اندام و دستگاه مشخص می‌شوند.

    دومین صفت عمومی که بعد از تراز ساختمانی در حین رشد جانوران ظاهر می‌شود، نوع تقارن آنهاست. در ابتدا جنین همه جانوران دارای تقارن شعاعی یعنی به صورت کره‌ای توپر و یا توخالی و متشکل از تعدادی سلول است. بعضی از گروههای جانوری مانند عروس دریایی این تقارن شعاعی را تا مرحله بلوغ حفظ می‌کنند، اما در بقیه پس از مدتی جنین تقارن شعاعی ثانویه (مانند ستاره دریایی) و یا تقارن دو طرفی می‌یابد و لارو و جانور بالغ حاصل از آنها نیز معمولا همین نوع تقارن را نگه می‌دارند. بر همین اساس شعبه یومتازوآ را می‌توان به دو دسته دارای تقارن شعاعی (Radiata) و دارای تقارن دو طرفی (‌Bilateria) تقسیم بندی می‌کنند.

    وضعیت سلوم یا حفره عمومی بدن در عروس دریایی

    هر گونه فضا یا حفره عمومی که کاملا توسط بافتهای مزودرمی و بویژه توسط پرده‌های صفاقی احاطه شده باشد، سلوم (Coelom) نام دارد. بنابراین جانوران دارای سلوم را متعلق به گروه سلوماتها ، می‌دانند. معنای اصطلاحات آسلومات و پزدوسلومات نیز به همین ترتیب روشن می‌شود. آسلوماتها جانوران فاقد سلوم و در واقع فاقد هر گونه حفره عمومی هستند. پزدوسلوماتها دارای پزدوسل یا سلوم کاذب یعنی حفره عمومی هستند که پوشش آن را مستقیما اکتودرم و آندودرم تشکیل می‌دهند نه صفاق. چنین حفره‌ای در ظاهر به سلوم واقعی می‌ماند. عروس دریایی جز آسلوماتها می‌باشد.

    عروس دریایی دارای تقارن شعاعی

    جانوران دارای تقارن شعاعی را از روی تقارن آنها که در تمام عمر آنها باقی می‌ماند و همچنین از اینکه بالاترین تراز ساختمانی آنها را اندام تشکیل می‌دهد، شناسایی می‌کنیم. این دسته شامل دو شاخه کیندارین‌ها و شانه داران است. کیسه تنان بیشتر دریازی هستند، بعضی در آب شیرین به سر می‌برند. بازوهایی به صورت شعاعی به اطراف می‌فرستند که کیندوبلاستهای محتوی نماتوسیست دارند. بدن کیسه مانند است و این کیسه با مجرایی به خارج باز می‌شود که هم به منزله دهان و هم مخرج است. چند شکلی دارند و شامل مدوز (متحرک) یا پولیپ (ساکن) می‌شوند. ده هزار گونه دارند.
    شاخه کینداریا یا کیسه تنان

    این شاخه ، به سه رده تقسیم بندی می‌شود:

    • • رده هیدروزوآ که شامل هیدر ، اوبلیا و فیزالیا می‌باشد.
    • • رده سیفوزوآ که شامل عروس دریایی است.
    • • رده آنتوزوآ که شامل شقایق‌های دریایی و مرجانها است.
    • علت نامگذاری این شاخه به کینداریا

    نام شاخه از نام سلولهای گزنده یا کیندوسیتهایی که در روی بازوها ، در اطراف دهان یا در نقاط دیگر بدن این جانوران گوشتخوار قرار دارند، گرفته شده است. هر سلول گزنده محتوی یک نماتوسیست شاخی ، یک کپسول محتوی رشته‌ای فنر مانند و توخالی در درون است. محرکهای مناسب ، سبب پرتاب شدن ناگهانی نماتوسیست می‌شوند. در این فرایند ، رشته از درون به سمت خارج می‌آید و به دور طعمه می‌پیچد. بعضی از اقسام نماتوسیستها نوعی زهر فلج کننده هم از خود ترشح می‌کنند.

  2. 2 کاربر از Ramana بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #182
    پروفشنال Ramana's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2009
    محل سكونت
    تو قلب یه عاشق
    پست ها
    971

    پيش فرض معرفی فرشته ماهی

    این ماهی جزء ماهیان زیبا و زینتی خلیج فارس هست. البته شایان ذکر هست که دیدن این ماهی در برنامه های تلویزیونی یا توی اینترنت، فقط میتونه گوشه ای از زیبایی این موجود رو به نمایش بذاره. جالب اینکه این ماهی در دریا به ۲ رنگ مختلف دیده یشه چون رنگ بالغین با افراد جوان فرق میکنه که در پایین توضیح میدم. پیشنهاد میکنم اگه فرصتی پیش اومد که این ماهی رو از نزدیک، مثلا توی آکواریوم آب شور ببینید، این فرصت رو از دست ندید. اون موقع شما هم به این نتیجه میرسید که این ماهی واقعا لیاقت همچین اسمی رو داره.

    اسامی :

    نام علمی : Pomacanthus maculosus
    نام انگلیسی : Yellow-blotch angelfish
    نام فارسی : فرشته ماهی (هاماد)
    اندازه : حداکثر طول بدن به ۴۰ سانتیمتر می رسد.

    مشخصات :بدن پهن و فشرده، لوزی شکل، دهان انتهایی، کمی کوچک و قابل انبساط، پیش سرپوش آبششی دارای یک خار قوی در جهت عقب، خط جانبی کامل، باله پشتی دارای ۱۲ شعاع سخت و ۲۱ تا ۲۳ شعاع نرم با یک زائده بلند، باله مخرجی دارای ۳ شعاع سخت و ۲۱ شعاع نرم و زائده نوکدار میباشد و باله سینه ای ۱۸ تا ۲۰ شعاع نرم دارد. رنگ بدن در افراد جوان قهوه ای تیره با نوارهای آبی کمرنگ یا سفید، بالغین مایل به قهوه ای با یک لکه زرد طویل روی هر طرف بدن هستند.

  4. 2 کاربر از Ramana بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  5. #183
    پروفشنال Ramana's Avatar
    تاريخ عضويت
    Aug 2009
    محل سكونت
    تو قلب یه عاشق
    پست ها
    971

    پيش فرض معرفی ماهی تیر انداز

    شاید این ماهی رو توی بعضی برنامه های تلویزیونی دیده باشین. این ماهی جزء ماهی های مورد علاقه من هست چون طرز شکارش با تمام ماهیای دیگه فرق میکند.

    اسامی :
    نام علمی : Toxotes jaculatrix
    نام انگلیسی : Archer fish
    نام فارسی : ماهی تیرانداز
    اندازه : حداکثر طول استاندارد ۲۰ سانتیمتر می باشد.

    زیست شناسی :
    ماهی تیرانداز میتواند طعمه خود را که در خارج از آب است به راحتی شکار کند. برای این منظورِ، ماهی تیر انداز در زیر سطح آب در کمین حشره ای میماند که روی برگ یا چیز دیگری در بالای آن قرار میگیرد. ماهی بلافاصله با تصحیح شکست نور هدف گیری میکند و منتظر پرواز آن میماند. پس از آن قطرات آب را به گونه ای زیبا به طرف آن پرتاب میکند.

    حشره پس از برخورد با آب به طور مستقیم راهی دهان ماهی میگردد. ماهی تیرانداز قادر است آبی را که در دهان خود نگه داشته است، با بستن سریع سرپوشهای آبششی به خارج پرتاب نماید. نشانه گیری آن همیشه سریع و با دقت صورت میگیرد ولی در مواردی هم که تیر آن به خطا رود با تکرار تیراندازی شانس فرار را از طعمه میگیرد و در نهایت آن را به چنگ می آورد. گاهی هم ممکن است رگباری از ۵ تا ۶ گلوله آبی شلیک گردد.

  6. 2 کاربر از Ramana بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  7. #184
    در آغاز فعالیت Persian Fish's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    19

    11 معرفی ماهی گوپی

    معرفی ماهی گوپی :

    مقدمه:
    برای نگهداری از ماهی گوپی توصیه می شود آكوارومی كوچك با حجم 20 گالن همراه با مقدار زیادی گیاه آكواریومی نظیر java Fern و java Moss استفاده شود. گیاهان فوق مقاوم هستند و می توانند تركیبات آب سخت را كه برای گوپی ها مطلوب است تحمل كنند.
    گوپی ها از وابستگان مولی ها پداتی ها و دم شمشیری ها هستند كه نام خانواده این گونه Poeciliidae می باشد. همه آنها زنده زا هستند به این معنی كه بچه زا می باشند. این ماهیها گونه هایی هستند كه بین آنها سازگاری وجود دارد. بنابر این شما می توانید آنها را در كنار هم بدون هیچ خطری نگهداری كنید.
    ماهی گوپی معمولا PH در محدوده متوسط یعنی 7 (خنثی) را ترجیح می دهد اما می تواند خود را با شرایطی پایین تر تا 6 و در نهایت تا بالای محدوده 7 (نزدیك به 8) وفق دهد و ( اگرچه آنها آب سخت را به خوبی تحمل می كنند) سختی آب می بایست در حد متوسطی باشد. هنمچنین در مقابل سختی كم مقاومت نیستند. درجه حرارت محیط نگهداری آنها می بایستی پایین تر از 75 درجه فارنهایت باشد اما می توانند درجه حرارتی مابین 60تا 80 درجه فارنهایت را نیز تحمل كنند.
    از گوپي ها استفاده گسترده اي براي كنترل پشه مي شود و به عنوان غذاي اين ماهي پشه هايي كه تهديدي براي انتقال بيماري مالاريا هستند را مي توان استفاده كرد. شما مي توانيد در آكواريوم خانه خود به گوپي ها غذاهاي خشك شده فريزري لارو قرمز رنگ پشه هاي ريز توبي فيكس ميگوي آب شور و همچنين غذاهاي آماده كه حاوي حجم بالاي سبزيجاتي نظير Spirulina است بدهيد

    هیچگاه به آنها بیشتر از آنچه كه در 1 دقیقه می توانند بخورند غذا ندهید. باقیمانده غذایی كه خورده نمی شود تجزیه شده و مخزن را آلوده می كند. اگر بخشی از غذای آنها خورده نشد آنها را جمع آوری كنید. به گوپی هایتان در وعده های كمتر مثلا 2 دفعه در طول روز غذا دهید.

    گوپیها را با ماهی Betta (نوعی ماهی آكواریومی) یا دیگر ماهیهایی كه جنبش و حركت كمی دارند نگهداری نكنید زیرا آنها به باله های خودشان صدمه خواهند زد. همچنین ممكن است به خودشان آسیب برسانند.
    بنابراین بهترین راه این است كه چندین گوپی را بصورت زوجی برای كاهش حالت تهاجمی و جنگجویی ماهیها در آكواریوم با هم نگهداری كنید.
    ماهی گوپی نر باله های بلندتر با رنگهای جالب توجهی دارد و بقیه خصوصیات ظاهری اش نسبت به ماده كه معمولا بزرگتر است برابری دارد.
    گوپیها در آبهایی كه كیفیت بهتری دارد سالم تر خواهند بود. برنامه غذایی مناسب همراه با آبی كه زود به زود تعویض شود محیطی سالم تر را ایجاد می كند. بهترین مقدار تعویض 10 تا 15 درصد آن هر هفته یا 20 تا 25 درصد در هفته های بعد توصیه می گردد.
    تكثیر گوپی ها خیلی آسان است. در حقیقت تنها چیزی كه نیاز است یك نر همراه 2 ماده می باشد. حال ممكن است این سوال در ذهن شما بوجود آید كه چرا فقط 1 ماده مورد نیاز نیست این مسئله به این خاطر است كه گوپی های نر بیشتر وقت و نیرویشان را صرف جلب توجه كردن ماده ها می كنند. بنابراین بهتر است كه در ازای 1 نر دو ماهی ماده موجود باشد تا ماده ها هر از چند گاهی فرصت استراحت داشته باشند.
    گوپی نر گوپی ماده را بارور می كند. به این صورت كه از باله مخرجی اش یا همان منفذ تناسلی استفاده كرده و این كار را انجام می دهد. ماده هایی كه باردار می باشند معمولا در محیط تاریك ظاهر می شوند و اطراف مخرج و همینطور بدنشان افزایش حجم پیدا می كند.

    ما توصیه می كنیم كه ماهی های ماده باردار را از داخل ماهی دان به مخزن زایشگاه برای تولد بچه هایشان انتقال دهید.

    اگر بعد از تولد نوزادان بالغین را از داخل جعبه زایمان خارج نكنید بزرگترها نوزادان را خواهند خورد (حتی اگر مادرشان باشد).

    این ماهی با سایر ماهیهایی كه همگی در رده زنده زا ها هستند مانند:
    تتراها رازبوراها گورامی ها ماهیان رنگین كمان گریدوراس ها پلكوها لوچ ها گورامی دارف (كوتوله) و گربه ماهیان كوچك سازگاری دارند.





    مترجم: ارغوان وحیدی - سید محمد کاظمی

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

  8. این کاربر از Persian Fish بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده است


  9. #185
    در آغاز فعالیت Persian Fish's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    19

    11 معرفی تترای دامن مشكی Gymnocorymbus ternetzi - Black Skirt Tetra

    معرفی تترای دامن مشكی Gymnocorymbus ternetzi - Black Skirt Tetra

    رتبه اصلی : Ostariophysi (استاریوفیسی)
    رتبه : Characiformes (كاراسیفورمز)
    خانواده : Characidae (كاراسیدی)
    خانواده تابع : Tetragonopterinae (تتراگونوپترین)
    گونه : Gymnocorymbus (جیمنوكوریمباس)
    نام علمی : Gymnocorymbus ternetzi (جیمنوكوریمباس ترنتزی )
    اسامی رایج:
    بیوه‌ی مشكی پوش (Black Widow)
    تترای دامن مشكی (Black Skirt Tetra)
    تترای سیاه (Black Tetra)
    تترای دامن پوش (Skirt Tetra)
    خلق و خو : صلح طلب ، بی آزار و البته هنگامی كه در جای كوچك نگهداری می شود رفتارخشن وتندی از خود نشان می دهد.
    نوع تغدیه : همه چیز خوار
    دمای آب : 20 °C تا 28 ( 68 °F تا 82 )
    اسیدیته آب (pH) : از 6 تا 8
    سختی آب (dGH) : از 5 تا 19
    اندازه ماهی بالغ : نر 5 cm – ماده 6 cm
    جایگیری در آكواریوم : میانه اكواریوم
    فعالیت در شبانه روز : روز ها فعالیت دارد
    شكل دهان : به شكل طبیعی است
    شكل باله دم : دارای دم مقعّر است
    نوع تولید مثل : تخم گذار
    نگهداری : معمولی
    نوع دفاع از خود : استفاده از دندان




    تشخیص جنسیت : نوع ماده ی این حیوان بزرگتر از نر بوده و بدنی دایره شكل تر دارد . باله‌ی تحتانی نوع ماده‌ی ماهی بیوه‌ی مشكی پوش كوچك تر از نوع نر است . نر ها سایز كوچك تری دارند و دارای باله پشتی باریك ترو نوك تیز تری نیز هستند.

    پراكندگی : یكی از ماهی های مشهور و متداول در تجارت ماهی های آكواریومی است

    زادگاه : آمریكای جنوبی در نواحی كه آب آرام باشد ، در رودخانه های Negro, Paraguay , Parana یافت می شوند.

    زیست گاه : در سایه درختان در نواحی كه پوشش گیاهی انبوهی داشته باشد

    نام گزاری : Gymnocorymbus مشتق از واژه های یونانی Gymnos بمعنای لخت و همچنین Corymbus بمعنای خوشه‌ای می باشد.
    واژه ی ternetzi (ترنتزی) هم برگرفته از اسم دكتر كارل ترنتز (Carl Ternetz) زیست شناس جمع آوری كننده ماهیان آب شیرین آمریكای جنوبی در 1920 اقتباس شده است.
    Gymnocorymbus ternetzi توسط آقای بلونگر در سال 1985 بعنوان Tetragonopterus ternetzi معرفی گردید. در سال 1196 اسم Gymnocorynbus ternetzi تبدیل به یك اسم كاملا علمی گردید.
    شكل باله ی پشتی ماهی كه همراه با بزرگ تر شدن ماهی رشد میكند و بزرگتر می شود باعث شد تا برای این ماهی اسم ردای زنانه پوش را برگزینند. برای همین هم اسم Petticoat Tetra را برای آن برگزیدند و به تدریج این اسم نیز تبدیل به یك اسم رایج و مرسوم تبدیل شد.خط های سیاه دور بدن ماهی و ناحیه آبشش های آن و سایه های سیاه موجود بر روی باله ی تحتانی ماهی باعث شد تا برای دانشمندان زیست شناس حالتی تداعی گردد كه زنان بیوه هنگام مراسم عزاداری لباس می پوشند. این زنان یك شال مشكی را در مراسم خاكسپاری به دور گردن و یا سر خود می اندازند لذا به این ماهی اسم بیوه های مشكی پوش (Black Widow) را اطلاق كردند.
    تمامی بیوه های مشكی پوش از همان زمان كه در سال 1935 به آلمان وارد شدند برای سراسر جهانیان شناخته شدند. تتراهای باله بلند نیز برای اولین بار در هلند و آنهم در سال 1964 میلادی مشاهده گردیدند.


    رفتارها : این ماهی در اغلب حالات صلح جو بوده و رابطه ی خوبی با دیگر ماهی ها برقرار می کند ولی از آن جا كه این ماهی نسبت به دیگر ماهی های خانواده ی خود پرخاشگری بیشتری را برخی اوقات از خود نشان می دهد ، لذا اگر به ماهی های ضعیف تر در كنار خود دورن آكواریوم حمله كرد و یا به آنها ضربه زد تعحب ننمایید. ممکن است حتی به ماهیانی که درای حرکات کند و یا عکس العمل های آرامی هستند ضربه هایی را نیز وارد کنند. این ماهی حتی نسبت به همنوعان خود نیز بسته به شرایط محیطی حمله ور است.


    تغذیه : این ماهی همه چیز خوار است و تقریبا هرتكه كوچكی را كه از دهان كوچكش عبور كند خواهد بلعید، لذا توجه مخصوص از جانب نگهدارنده آكواریوم الزامی است تا مطمئن شود كه به مابقی ماهی های موجود درون آكواریوم هم عذا برسد! از تكه های كوچك غذاهای با كیفیت خوب و مربوط به مناطق گرمسیری استفاده می كنند. در تغذیه آنها می‌توان از غذا‌های پولكی flake)) استفاده كنیم ، تكه های كوچك كرم های خونی فریز شده و یا زنده ی آنها ، كرم های سیاه و تکه های کوچک گوشت نیز از بهترین گزینه ها به شمار می روند.لارو های پشه برای آنها یك غذای بسیار محبوب محسوب می شوند. در طبیعت از حشرات و گیاهان كف رودخانه مانند Spirulina تغذیه می كنند و تمایل زیادی به خرچنگ های ریز(Small Crustacean) دارد.

    ظاهر فیزیكی : دارای بدن بیضی شكل و صاف می باشد.بدن این ماهی شامل رنگهای نقره‌ای (سر و پهلو) مشكی (باله های پشتی ، تحتانی و انتهای بدن) سفید (باله دم) می‌باشد. ماهی هایی كه مسن تر هستند با طی زمان دارای رنگ دودی شكل می گردند.در گونه سفید (Albino) تمام بدن ماهی سفید مایل به صورتی می‌باشد


    بدن توسط سه خط عمودی مشكی رنگ احاطه شده است. اولین خط مشكی چشم های حیوان را در بر گرفته است (بعضی از منابع این خط را مطرح نكرده اند). خط مشكی دوم در پشت آبشش های ماهی قرار گرفته است . و خط سوم هم دقیقا در ابتدای قسمت مشكی بدن ماهی قرار گرفته است.
    پشت حیوان و سر آن دارای یكسری پولك های براق می باشد. باله های تحتانی ماهی نسبت به جثه آن بسیار بزرگ هستند باله های پشتی و تحتانی ماهی دارای سایه های سیاه رنگ هستند. دهان كوچكی دارند و دارای چشمان بزرگی نسبت به دیگر ماهی های همنوع خود هستند.


    برخی اوقات ماهی هایی را كه دارای باله های سفید هستند توسط رنگ های تزریقی به رنگ های آبی ، صورتی و نارنجی در می آورند.

    گونه های مشابه : اغلب اوقات تترای بیوه‌ی مشكی پوش (Black Widow Tetra) با تترای فانتوم سیاه (Black Phantom Tetra ) اشتباه گرفته می‌شود. تترای بیوه‌ی مشكی پوش دارای سه خط عمودی بر روی بدنش و باله دمی سفید رنگ می باشد و تترای فانتوم سیاه دارای دو خط عمودی بر روی بدنش و باله دمی سیاه رنگ می باشد.همچنین تفاوت باله های تحتانی آنها كاملا قابل مشاهده است.

    ساختار آكواریوم : لایه زیرین آکواریوم را میتوان با استفاده از شن مخصوص کف آکواریوم یا همان ماسه ی ساحل به ضخامت 3 میلی متر (تقریبا 25 کیلوگرم) پر كرد.
    دکوراسیون داخلی آکواریوم را با استفاده چوب خشک ، سنگ های رودخانه ای که عاری از لبه های تیز محتمل برای آسیب رسانی به بدن ماهی باشند می‌توانید شكل دهید.


    از این گیاهان میتوانید در داخل آکواریوم استفاده نمایید.
    Straight Val - Vallisneria spiralis; Wisteria - Hygrophila difformis; Telanthera lilacina; Dwarf Ambulia - Limnophila sessiflora; Hairgrass - Eleocharis acicularis


    مراقبت و نگهداری : این ماهی یک ماهی انطباق پذیر با شرایط گوناگون محیطی می باشد.از نگهداری این ماهی در آب هایی با سختی بالا که دارای مقدار زیادی آلکالین باشند به شدت برحذر باشید.این ماهی در بهترین حالت در گروه های 5 تایی و بیشتر نگهداری می شود.
    گونه های albino (سفید و بدون رنگ ) و همچنین ماهی های باله دراز از این نژاد احتیاج به مراقبت های بیشتری داشته و نگهدرای از آنها در مقایسه با دیگر گونه ها سخت تر است. چرا که آنها درای باله های ظریف تری هستند و احتمال آسیب پذیری باله های آنها بسیار زیاد است.


    تولید مثل : تتراها تخم گذار هستند و پس از تخم گذاری به مراقبت تخم های و فرزند خود نمی پردازند. این ماهی ها بصورت جفتی و یا در دسته های چند تایی تخم می گذارند. این بدان معناست که چنانچه بیش از یک جفت را درون یک تانک مخصوص تولید مثل قرار دهیم ، آنها می توانند بدور از هرگونه دغدغه ،گروهی تخم گذاری کنند.
    ماده ها تخم های خود را بر روی برگ های مملو گیاهان رها می کنند. گیاهانی چون Ambulia و یا Javamass (Versicula dubyana). از گزینه های مناسب هستند.شما می‌توانید با استفاده از نخهای كاموا به رنگ‌های تیره مانند مشكی یا سبز لجنی كه به صورت یك دسته عمودی در آكواریم شناور باشد محیط مناسبی برای تخم ریزی آنها فراهم كنید.


    به محض این که تخم گذاری صورت گرفت باید والدین را از تخم جدا کنیم چرا که آنها بلافاصله پس از علمیات تخم گذاری به خوردن تخم های خود مشغول خواهند شد.
    تخم ها پس از طی یک روز باز شده و نوزاد این ماهی نیز پس از 3 تا 5 روز به راحتی قادر به شنا کردن خواهد بود .


    نوزادها می توانند از میگوهای ریز و یا پولکی تغذیه کنند. از تکه های گوشت خام و یا پخته نیز به همین منوال. اگر شما قادر نسیتید والدین را پس از عملیات تخم گذاری از تخم ها جدا کنید ، تانک خود را مش بندی کرده و ناحیه بین تخم گذاری را از والدین توسط برگ های گیاه و یا مش مورد علاقه جدا نمایید.
    از آب گرم در دمای 27 تا 28 درجه سانتی گراد برای فرآیند تخم گذاری استفاده نمایید.
    فرایند تولید مثل این ماهی پیچیده نمی باشد . همچنین ماهی تقریبا پس از یک سال به بلوغ کامل می رسد قادر به تولید مثل می باشد.

    سازگاری با ماهیان دیگر : لیست زیر یک گروه کلی از ماهیانی را معرفی می‌نماید که آنها قابلیت نگهداری در کنار تترا را دارا می باشند.
    ماهیان آمریکای جنوبی :
    Cockatoo Cichlid (Apistogramma cacatuoides) سیكلید كاكل دار
    Long-nosed Angelfish (Pterophyllum dumerilii) آنجل فیش دماغ دراز
    Red Hump Cichlid (Geophagus steindachneri) سیكلید پشت قرمز
    Bristlenose Catfish (Ancistrus dolichopterus) کت فیش سبیل دار
    Pepper Cory (Corydoras paleatus) کوری فلفلی
    دیگر گونه های Characin :
    Lemon Tetra (Hyphessobrycon pulchripinnis) تترای لیمویی
    Rosy Tetra (Hyphessobrycon rosaceus) تترای روزی
    Red Phantom Tetra (Megalamphodus sweglesi) تترای فانتوم قرمز
    Silver Dollar (Metynnis argentus) دلار نقره ای
    آمریکای مرکزی :
    Platy (Xiphophorus maculatus)(پلاتی)
    Topaz Cichlid (Archocentrus septemfasciatus) سیكلید یاقوت زرد
    آسیا :
    Blue/Gold Gourami (Trichogaster trichopterus) گورامی آبی/ طلایی
    Clown Loach (Botia macracantha) لوچ دلقک
    Scissor-tail Rasbora (Rasbora trilineata) راسبورای دم قیچی
    Cherry Barb (Puntius titteya) بارب گیلاسی
    Rosy Barb (Barbus conchonius) بارب رز
    Flying Fox (Epalzeorhynchus kallopterus) روباه پرنده
    استرالیا :
    Salmon Red Rainbowfish (Glossolepis incisus) رنگین کمان قرمز
    رودخانه های آفریقا :
    Kribensis (Pelvicachromis pulcher)(كرایبنسیس)
    African Butterflyfish (Pantodon buchholzi) پروانه آفریقایی

    کشورهایی که Corydoras julii در آنها یافت می شود.
    کشور مخفف
    کلمبیا Colombia COL
    پاراگوئه Paraguay PRY
    آرژانتین Argentina ARG
    بولیوی Bolivia BOL
    برزیل Brazil BRA

    اسامی رایج ماهی به زبان های بومی و تجاری در کشورهای مختلف.

    نام كشور زبان نوع
    裸頂脂鯉 裸頂脂鯉 چین چینی ماندارین بومی
    Black tetra تترای سیاه فیلیپین انگلیسی آکواریومی
    Black tetra تترای سیاه انگلستان انگلیسی FAO
    Black tetra تترای سیاه آمریکا انگلیسی AFS
    Black widow بیوه ی سیاه آمریکا انگلیسی بومی
    Black widow tetra تترای بیوه‌ی سیاه استرالیا انگلیسی آکواریومی
    Blackamoor سیاه پوست آمریکا انگلیسی بومی
    Butterfly Tetra تترای پروانه آمریکا انگلیسی بومی
    Mustatetra (موستاتترا) فنلاند فنلاندى بومی
    Petticoat Tetra تترای رداپوش آمریکا انگلیسی بومی
    Sorgmanteltetra (سورگ مانگل تترا) سوئد سوئدی بومی
    Sort Tetra سورت تترا دانمارک دانمارکی بومی
    Ternetsiya ترنتسیا روسیه روسی بومی
    Tetra preto تترای سیاه برزیل برزیلی بومی
    Trauermantelsalmler ترورمن تلسلمر آلمان آلمانی بومی
    Zalobniczka a. czarna tetra زلابنیزیكا تترای سیاه لهستان لهستانی بومی

































    نویسنده : واحد تحقیق و توسعه شرکت انوشه آراب

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

  10. #186
    در آغاز فعالیت Persian Fish's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    19

    پيش فرض معرفی گیاه Egeria densa

    معرفی گیاه Egeria densa

    خانواده : Hydrocharitaceae
    گونه : Egeria densa
    قاره : سراسر دنیا
    منطقه : سراسر دنیا
    رشد : خیلی سریع
    ارتفاع ( cm) : از 40 تا 100
    پهنا ( cm) : از 3 تا 5
    تحمل سختی : خیلی سبک ـ خیلی سنگین
    تحمل اسیدیته آب (pH) : از 5 تا 10
    دمای آب ( C) : از 10 تا 26
    نیازهای نوری : متوسط ـ خیلی زیاد
    نگهداری : آسان

    گیاهی مناسب برای مبتدی‌هاست و رشد سریع آن در آكواریم بری شروع كار، حالت تعادل و توازنی به وجود می‌آورد. همچنین به جلوگیری از رشد جلبك‌ها كمك می‌نماید. زیرا مقدار زیادی مواد غذایی را از آب جذب می‌كند. این گیاه ماده آنتی بیوكی از خودش تراوش می‌نماید، كه به جلوگیری از رشد جلبك‌های سبز - آبی كمك می‌نماید.(یك نوع از باكتری‌ها).
    میزان رشد آن بستگی زیادی به مقدار نور و مواد غذایی موجود دارد. رشد آن در شریط نامناسب متوقف نمی شود، ولی گیاه شروع به رنگ پریدگی، و رشد پیچك‌ها و برگ‌های نازك آن كم می‌گردد.







    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

  11. #187
    پروفشنال jigar-tala's Avatar
    تاريخ عضويت
    May 2009
    محل سكونت
    شمال
    پست ها
    577

    پيش فرض

    فوقالعاده زیبا جالب وجذاب بود از همه تشکر میکنم

  12. #188
    در آغاز فعالیت Persian Fish's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    19

    11 انگل ايك چيست؟

    انگل ايك چيست؟



    مقدمه:
    ایكتیوفتیریوزیكی از بیماریهای رایج ماهیان پرورشی اكواریومی و وحشی بوده و عامل آن تك یاخته مژه دار نسبتا درشتی به نام ایكتیوفتیریوس مولتی فیلیس میباشد. اندازه انگل بالغ حدود 1 - 5 / 0 میلیمتر بوده و به راحتی با بزرگنمایی كم میكروسكوپ قابل مشاهده است بنابراین تشخیص بیماری ساده بوده و با تهیه یك گسترش مربوط از پوست و آبشش عملی می باشد. این انگل گسترش جهانی داشته و در ماهیان مختلف گزارش شده است به اكثر درمانهای رایجی كه بر علیه دیگر تك یاخته ها استفاده میشود مقاوم بوده و به سختی از استخر یا آكواریوم آلوده ریشه كن می گردد. این بیماری بیشتر در فصل پائیز و زمستان اتفاق می افتد كه دلیل آن احتمالا كم شدن فعالیت فتوسنتزی در آب (در نتیجه ایجاد كمبود اكسیژن) و كم شدن ایمنی ماهی در اثر كاهش دما و عوامل دیگر می باشد.دكتر مخیر (1976) وجود این انگل را در ماهیان ایران گزارش كرده اند.

    در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند خاكه برنج سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت ماهی خود را به اشیاء داخل محیط آبی می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا كند. مدتی بعد شدیدا تنبل و بی حال شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لكه های سفید تا یك میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رؤیتند. Ichthyphthirius روش زندگی دوره ای دارد. آن برای تولید مثل ماهی ها را ترك می كند. پس از تولید مثل سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میكند كه برای عفونت ثانویه باكتریایی یا قارچی باز است. انگل به كف مخزن رفته و یك پوشش ژله ای مانند به نام كیست در اطراف خودش ترشح می كند. آن درون این كیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس كیست می تركد و نوزادان بیرون می ریزند كه در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می كنند. همانند Cryptocaryon مرحله بین پوست و مرحله كیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

    زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب كندتر خواهد بود. در هر صورت یك یاخته در درون جداره ای كه به دور خود میسازد می تواند طی 8 تا 24 ساعت بیش از 1000 یاخته به وجود آورد.


    چرخه زندگی انگل ایك
    معمولا بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت گلبولهای سفید خون دور یاخته ها كیستهایی ساخته و آنها را محسوب می كنند. تنها زمانی كه قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست تغذیه نادرست كمبود اكسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود یاخته های محبوس در كیست ها مجددا فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آكواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

    درمان
    می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از 30درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته وقتی كه انگل در پوست ماهی و یا در مرحله كیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius پیش از شكل گیری كیست و یا پس از تركیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام كاربرد دارو گیاهان و ذغال اكتیو فیلتر را از مخزن خارج كنید.

    معالجه از طریق گرما
    دما را به تدریج افزایش دهید به طوری كه این افزایش از یك درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است كه ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.
    برای ماهیان حساس به افزایش دما از شیوه های درمان دارویی استفاده كنید. جهت سایر ماهی ها افزایش 2 تا 3 درجه سانتیگراد طی 2 تا 3 روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.
    یكی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما تمیزی آب و اكسی?ن كافی محلول در آب می باشد.

    معالجه از طریق دارو
    برای درمان با دارو باید از اكریفلاوین مالاشیت گرین و یا سولفات كینین یا هیدروكلریدكینین استفاده كرد.

    الف) درمان با اكریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin)
    این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها گندیدگی پوزه و باله ها ضدعفونی در جراحات كوچك و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایك كاربرد دارد. جهت درمان ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه كرد. برای این كار یك گرم اكریفلاوین را در یك لیتر آب حل كنید. پس از تهیه محلول در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب 50 میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت 2 تا 4 روز در آن حمام دهید.

    توجه : این دارو آب را شدیدا رنگی می كند.

    ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green)
    مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست كدر شدن و یا جوش زدن پوست كابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یك گرم از دارو را كه به صورت بلورهای ریزی میباشد در یك لیتر آب حل كنید. سپس 6 میلی لیتر از این محلول مادر را در 100 لیتر آب حل كرده و ماهی ها را به مدت 12 روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از 12 روز نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.
    در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه مقدار 4 میلی لیتر از محلول مادر در 100لیتر آب كفایت می كند.

    روش دیگر درمان با مالاشیت گرین حل كردن 13 تا 15 میلی گرم مالاشیت در 100 لیتر آب است كه ماهی ها به مدت 3 تا 4 روز در آن حمام داده می شوند.

    توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است كه به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشك مراجعه كرد.
    توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. كاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراكی در برخی كشورها به طور كلی ممنوع اعلام شده است و در سایر كشورها پس از كاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود 2 تا 6 ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

    ج) درمان با سولفات كینین یا هیدروكلریدكینین
    (Quinine Sulfat or Quinine Hydrochloride)
    یك گرم كینین را در 100 لیتر آب حل كرده و ماهی ها را 3 روز در آن قرار دهید. سعی كنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه كدر شد باید محلول تازه ای تهیه كرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.
    توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار كوچك و یا بسیار حساس نباید به كار برد.
    باتوجه به این كه یكی از خصوصیات انگل نفوذ به لایه های زیرین بافت پوششی می باشد لذا تكرار درمان برای حاصل شدن نتیجه مطلوب ضروری است لذا به همین دلیل تجویز دارو سه بار به فاصله 48 ساعت تكرار گردید و پس از نوبت سوم جهت برطرف كردن عوامل مساعد كننده بیماری ماهیان به استخری با شرایط نگهداری مناسب تر انتقال داده شدند كه نهایتا نتیجه مطلوب بدست آمده و ماهیان درمان شده از آلودگی پاك گردیدند.


    در خاتمه باتوجه به سیكل زندگی انگل برای پیشگیری از وقوع این بیماری رعایت نكات یاد شده ذیل توصیه می شوند:
    1- خشك كردن استخر و ضدعفونی آن با آهك قبل از آبگیری و انتقال ماهیان به استخر.
    2- اصلاح و بهبود وضعیت نگهداری ماهیان (استفاده از آب مناسب دمای مناسب استخرهای استاندارد تغذیه صحیح ...).
    3- جلوگیری از ورود ماهیان وحشی به استخر با نصب فیلترهای مناسب.
    4- نمونه گیری منظم از ماهیان و بررسی بهداشتی آنها.



    نگارش یافته توسط علی كرمی

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

  13. #189
    در آغاز فعالیت Persian Fish's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    19

    11 انگل ايك چيست؟

    انگل ايك چيست؟



    مقدمه:
    ایكتیوفتیریوزیكی از بیماریهای رایج ماهیان پرورشی اكواریومی و وحشی بوده و عامل آن تك یاخته مژه دار نسبتا درشتی به نام ایكتیوفتیریوس مولتی فیلیس میباشد. اندازه انگل بالغ حدود 1 - 5 / 0 میلیمتر بوده و به راحتی با بزرگنمایی كم میكروسكوپ قابل مشاهده است بنابراین تشخیص بیماری ساده بوده و با تهیه یك گسترش مربوط از پوست و آبشش عملی می باشد. این انگل گسترش جهانی داشته و در ماهیان مختلف گزارش شده است به اكثر درمانهای رایجی كه بر علیه دیگر تك یاخته ها استفاده میشود مقاوم بوده و به سختی از استخر یا آكواریوم آلوده ریشه كن می گردد. این بیماری بیشتر در فصل پائیز و زمستان اتفاق می افتد كه دلیل آن احتمالا كم شدن فعالیت فتوسنتزی در آب (در نتیجه ایجاد كمبود اكسیژن) و كم شدن ایمنی ماهی در اثر كاهش دما و عوامل دیگر می باشد.دكتر مخیر (1976) وجود این انگل را در ماهیان ایران گزارش كرده اند.

    در مرحله پیشرفته نقطه های سفید بسیاری همانند خاكه برنج سراسر بدن ماهی را می پوشانند. در این حالت ماهی خود را به اشیاء داخل محیط آبی می مالد و سعی دارد تا انگل را از پوستش جدا كند. مدتی بعد شدیدا تنبل و بی حال شده و رفته رفته انگل ها با چشم غیرمسلح به صورت لكه های سفید تا یك میلی متر قطر بر روی پوست ماهی قابل رؤیتند. Ichthyphthirius روش زندگی دوره ای دارد. آن برای تولید مثل ماهی ها را ترك می كند. پس از تولید مثل سوراخ بزرگی در پوست ایجاد میكند كه برای عفونت ثانویه باكتریایی یا قارچی باز است. انگل به كف مخزن رفته و یك پوشش ژله ای مانند به نام كیست در اطراف خودش ترشح می كند. آن درون این كیست به نوزادان بسیاری تقسیم می شود. سپس كیست می تركد و نوزادان بیرون می ریزند كه در حال شنای آزاد میزبان جدیدی را جستجو می كنند. همانند Cryptocaryon مرحله بین پوست و مرحله كیست هر دو نسبت به درمان مقاومند.

    زمان لازم جهت رشد یاخته در زیر پوست به دو عامل اصلی درجه حرارت و قدرت دفاعی بدن ماهی بستگی دارد. هر چه ماهی قوی و سالمتر باشد رشد یاخته به مراتب كندتر خواهد بود. در هر صورت یك یاخته در درون جداره ای كه به دور خود میسازد می تواند طی 8 تا 24 ساعت بیش از 1000 یاخته به وجود آورد.


    چرخه زندگی انگل ایك
    معمولا بدن ماهی های مبتلا به این بیماری پس از بهبود تا حدود زیادی در مقابل آن مقاوم می شود. در این حالت گلبولهای سفید خون دور یاخته ها كیستهایی ساخته و آنها را محسوب می كنند. تنها زمانی كه قدرت دفاعی بدن ماهی ها بنا به عللی از جمله شرایط غیربهداشتی محیط زیست تغذیه نادرست كمبود اكسیژن و ضعف ناشی از سایر بیماری ها تحلیل رود یاخته های محبوس در كیست ها مجددا فعال شده و خود ماهی یا حتی ماهی های تازه به آكواریوم وارده شده را مبتلا می سازند.

    درمان
    می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از روش افزایش درجه حرارت آب تا بیش از 30درجه سانتیگراد به مقابله با این بیماری پرداخت ولی در مراحل پیشرفته وقتی كه انگل در پوست ماهی و یا در مرحله كیست است قابل درمان نمی باشد. جهت از بین بردن Ichthyophthirius پیش از شكل گیری كیست و یا پس از تركیدن آن باید داروی اختصاصی به مخزن اضافه شود. به هنگام كاربرد دارو گیاهان و ذغال اكتیو فیلتر را از مخزن خارج كنید.

    معالجه از طریق گرما
    دما را به تدریج افزایش دهید به طوری كه این افزایش از یك درجه سانتیگراد در ساعت فراتر نرود. هدف ایجاد شرایطی است كه ناقل بیماری یا قادر به حیات نباشد و یا حداقل قدرت تولید مثل خویش را از دست بدهد.
    برای ماهیان حساس به افزایش دما از شیوه های درمان دارویی استفاده كنید. جهت سایر ماهی ها افزایش 2 تا 3 درجه سانتیگراد طی 2 تا 3 روز بسیار مفید خواهد بود. این عمل جدا از نابودی بسیاری از ناقلین بیماری ها سبب افزایش پادزهر لازم در خون شده و قدرت دفاعی بدن ماهی را افزایش می دهد.
    یكی از پیش شرط های لازم جهت درمان از طریق افزایش دما تمیزی آب و اكسی?ن كافی محلول در آب می باشد.

    معالجه از طریق دارو
    برای درمان با دارو باید از اكریفلاوین مالاشیت گرین و یا سولفات كینین یا هیدروكلریدكینین استفاده كرد.

    الف) درمان با اكریفلاوین (تریپافلاوین Acriflavin = Trypaflavin)
    این دارو در درمان تیرگی پوست و باله ها گندیدگی پوزه و باله ها ضدعفونی در جراحات كوچك و به ویژه به هنگام ابتلاء به ایك كاربرد دارد. جهت درمان ابتداء باید از دارو محلول مادر تهیه كرد. برای این كار یك گرم اكریفلاوین را در یك لیتر آب حل كنید. پس از تهیه محلول در ظرفی جداگانه به ازاء هر لیتر آب 50 میلی لیتر از محلول مادر ریخته و ماهی را به مدت 2 تا 4 روز در آن حمام دهید.

    توجه : این دارو آب را شدیدا رنگی می كند.

    ب) درمان با مالاشیت گرین (Malachit green)
    مالاشیت گرین در معالجه بیماری های قارچی پوست كدر شدن و یا جوش زدن پوست كابرد دارد. جهت مداوا ابتلا یك گرم از دارو را كه به صورت بلورهای ریزی میباشد در یك لیتر آب حل كنید. سپس 6 میلی لیتر از این محلول مادر را در 100 لیتر آب حل كرده و ماهی ها را به مدت 12 روز در آن حمام دهید. در روزهای سوم ششم و نهم نصف مقدار داروی تجویز شده را به آب بیافزایید. پس از 12 روز نصف آب موجود باید تعویض شده و آب تازه وارد مخزن آبی گردد.
    در صورت انجام درمان در ظرفی جداگانه به دلیل تجزیه دیرتر دارو در آب تازه مقدار 4 میلی لیتر از محلول مادر در 100لیتر آب كفایت می كند.

    روش دیگر درمان با مالاشیت گرین حل كردن 13 تا 15 میلی گرم مالاشیت در 100 لیتر آب است كه ماهی ها به مدت 3 تا 4 روز در آن حمام داده می شوند.

    توجه : مالاشیت گرین بسیار سمی است كه به هنگام تماس با پوست یا وارد دهان شدن باید به سرعت به پزشك مراجعه كرد.
    توجه : از نگهداری مالاشیت یا محلول مادر آن در یخچال حاوی موادغذایی اجتناب ورزید زیرا علاوه بر سمی بودن سرطان زا می باشد. كاربرد مالاشیت در درمان و یا ضدعفونی در مورد ماهیان پرورشی خوراكی در برخی كشورها به طور كلی ممنوع اعلام شده است و در سایر كشورها پس از كاربرد در معالجه باید ماهی دوره ای در حدود 2 تا 6 ماه را پیش از عرضه به بازار مصرف بگذراند.

    ج) درمان با سولفات كینین یا هیدروكلریدكینین
    (Quinine Sulfat or Quinine Hydrochloride)
    یك گرم كینین را در 100 لیتر آب حل كرده و ماهی ها را 3 روز در آن قرار دهید. سعی كنید معالجه در ظرفی مجزا انجام شود. اگر آب به هنگام معالجه كدر شد باید محلول تازه ای تهیه كرده و ماهی ها را به داخل آن انتقال دهید.
    توجه : این درمان را برای ماهی های بسیار كوچك و یا بسیار حساس نباید به كار برد.
    باتوجه به این كه یكی از خصوصیات انگل نفوذ به لایه های زیرین بافت پوششی می باشد لذا تكرار درمان برای حاصل شدن نتیجه مطلوب ضروری است لذا به همین دلیل تجویز دارو سه بار به فاصله 48 ساعت تكرار گردید و پس از نوبت سوم جهت برطرف كردن عوامل مساعد كننده بیماری ماهیان به استخری با شرایط نگهداری مناسب تر انتقال داده شدند كه نهایتا نتیجه مطلوب بدست آمده و ماهیان درمان شده از آلودگی پاك گردیدند.


    در خاتمه باتوجه به سیكل زندگی انگل برای پیشگیری از وقوع این بیماری رعایت نكات یاد شده ذیل توصیه می شوند:
    1- خشك كردن استخر و ضدعفونی آن با آهك قبل از آبگیری و انتقال ماهیان به استخر.
    2- اصلاح و بهبود وضعیت نگهداری ماهیان (استفاده از آب مناسب دمای مناسب استخرهای استاندارد تغذیه صحیح ...).
    3- جلوگیری از ورود ماهیان وحشی به استخر با نصب فیلترهای مناسب.
    4- نمونه گیری منظم از ماهیان و بررسی بهداشتی آنها.



    نگارش یافته توسط علی كرمی

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

  14. #190
    در آغاز فعالیت Persian Fish's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jul 2009
    پست ها
    19

    11 آشنايی با آكواريم

    آشنايی با آكواريم

    مقدمه
    علاقمندان و صاحبان آكواریوم ماهیان زینتی علاقه زیادی به شناسایی گونه های مختلف آبزیان زینتی و نحوه تكثیر و پرورش آنها دارند ولی متأسفانه منابع اطلاعاتی كمی بصورت مكتوب یا الكترونیك در این خصوص وجود دارد. از زمان معرفی و گسترش ماهیان زینتی در آكواریمها سالها می گذرد ماهیان زینتی از دیرباز مورد توجه علاقمندان به طبیعت به خصوص در شهرهای صنعتی بوده است .
    زندگی ساكت آبزیان و بخصوص ماهیها برای انسانی كه از زندگی مدرن و ماشینی مملو از سروصدا فرار می كند آرامش بخش است. انسان وقتی به تماشای محیط زیستی متضاد با فضای كنونی خود مینشیند سكوت نموده و با حوصله فراوان غرق در دنیای زیبای آبزیان می شود. آبزیان زینتی در مقایسه با سایر آبزیان دریایی بدلیل امكان زندگیشان در محیطهای مصنوعی بیشتر مورد توجه مردم شهرنشین قرار گرفته اند .
    پس از جنگ جهانی دوم و با فراهمشدن امكانات حمل و نقل هوایی آبزیان زینتی به اقصی نقاط دنیا انتقال داده شدند. امروزه شاهد حضور گونههای ماهیان زینتی مختلفی دركشورهای آسیایی هستیم گونه هایی كه روزگاری تنها در رودخانه های آفریقا میزیستند و یا وجود گونه‌های آبزی مختص به رودخانه های آمریكا درآكواریوم خانه‌های اروپاییان و آسیاییها است و امروزه شاهدیم كشور سنگاپور با داشتن آب و هوا و شرایط اقلیمی مساعد مركز جهانی تجارت و تكثیر و پرورش آبزیان زینتی شده است و روزانه میلیونها گونه آبزیان زینتی به اقصان نقاط دنیا مبادله و صادرشود.

    پیشگامان آكواریوم
    اگرچه اطلاعات دقیقی در مورد نگهداری انواع ماهی بصورت تزئینی توسط انسان در دست نیست با وجود این می توان گفت كه از هزاران سال قبل در چین ماهیها را بعنوان یك حیوان خانگی نگهداری می كردند. اولین كتاب درباره ماهی بنام كتاب ماهیهای قرمز در قرن شانزدهم میلادی توسط Changchi-en نگاشته شده كه بیشتر در مورد زیبایی این نوع ماهیها و عكس العملشان نسبت به تغییرات حرارت بحث نموده است.
    •اولین آكواریوم عمومی در سال 1853 در شهر لندن پایتخت انگلستان گشایش یافت و یكسال بعد از آن كتابی بعنوان نگهداری آكواریوم در منزل توسط مؤسس آكواریوم عمومی لندن بنام فلیپ به رشته تحریر درآمد.
    •اولین سری ماهیهای زنده استوایی در سال 1863 به اروپا صادر گردید.
    •اولین ماهی كه صادر شد ماهی بهشتی بنام Mocropodus opercularis كه ماهی بسیار زیبا و مقاوم بوده است.
    •اولین پمپ كه در آكواریوم به كار برده شد در سال 1860 در آكواریوم عمومی پاریس بود.
    •اولین بار جمع آوری ماهیهای زینتی و طبقه بندی و تكثیر آنها توسط آلمانها انجام شد.


    نصب و راه اندازی آكواریوم
    اگر تعدادی ماهی را در مخزن كوچكی قرار دهیم باید شرایط مساعدی برای آن فراهم سازیم تا از تماشای این محیط مصنوعی لذت ببریم. بدلیل اینكه ماهی باید مواد غذایی و اكسیژن مورد نیاز خود را از آب آكواریوم تهیه نماید لذا بطور پیوسته بایداز تامین غذا وفراهم شدن اكسیژن آب اطمینان حاصل كردو فعالیت در زمینه تكثیر و پرورش ماهیان زینتی نیز همانند كار با سایر ماهیان پرورشی دارای ویژگی ها و مسائل خاص خود استكه می توان ازجمله به تهیه و ساخت یك آكواریوم مناسب تهیه ماهیان زینتی مناسب تغذیه وغذادهی بهداشت و بیماریهای ماهیان زینتی اشاره نمود.
    بعضی اوقات مشاهده شده كه علاقمندانی بدون داشتن اطلاعات در زمینه نگهداری و تكثیر و پرورش ماهیان زینتی برای خرید ماهی و آكواریوم به فروشگاه های ماهیان زینتی مراجعه مینمایند واقدام به خرید گونه های مختلف ماهی و آكواریوم نامناسب از نظر ظرفیت نگهداری می نمایندو پس از راه اندازی آكواریم در منزل یا محل كار خود آكواریوم دچار مشكل شده و علاقه خود را از دست می دهند. این عزیزان بهتراست قبل از خرید ماهی یا آكواریوم اطلاعات مختصری از گونه های آبزی مورد علاقه خود بدست آورند و در ابتدای كار به موارد زیر توجه فرمایند:
    اختصاصات ظرفیت آكواریوم
    ظرفیت آكواریوم را باید به نسبت تعداد گونه مورد علاقه خود انتخاب نمود تراكم بیش از اندازه ماهی در آكواریوم بعلت بوجود آمدن پس ماندههای غذایی و ازدیاد فضولات ماهی موجب كمبود اكسیژن و سریع آلوده شدن آب آكواریوم میشود. فضولات ماهی در آب آكواریوم تولید آمونیوم نموده و در محیط با فعل و انفعالات شیمیایی تولید سم می نماید كه باعث مرگ ماهیان زینتی درآكواریوم می شود.
    با عنایت به ظرفیت هر آكواریوم و توجه به این نكته كه ماهیان از لحاظ رفتاری دارای گونه های مختلف صلحجو پرخاشگرو تهاجمی می باشند قرار دادن آنها در یك آكواریوم مشكلات مهمی را برای صاحب آكواریوم بودجود خواهد آورد لذا رعایت این نكته توصیه جدی میشود و باید توجه داشت كه چرخه زندگی درآكواریوم فعالیتی بیولوژیكی محسوب می شود از اینرو رعایت تعادل بین گیاهان آبزی و ماهیان زینتی درمحیط آكواریوم ضروری می نماید .
    در زمانیكه محیط آكواریوم بصورت طبیعی یا مصنوعی روشن می باشد گیاهان تولید اكسیژن میكنند و زمانیكه محیط تاریك می شود گیاهان مصرف كننده اكسیژن میشوند. بدینترتیب عدم تعادل تراكم ماهی و گیاه آبزی باعث كمبود اكسیژن درآب آكواریوم میشود كه در صورت زیاد بودن تراكم گیاهان آبزی آكواریوم خصوصا در هنگام تاریكی خطر جدی از جهت كاهش اكسیژن ماهیان آكواریوم را تهدید می كند. همچنین باید توجه داشته باشیم كه ماهیان زینتی به دو صورت زنده زا و تخم ریز تكثیر می شوند لذا ممانعت از قرارگیری توام آنها در یك آكواریوم ضروری است .

    لوازم مورد نیاز یك آكواریوم:
    افرادی كه علاقمند به داشتن آكواریوم هستند می توانند یكدستگاه آكواریوم را بصورت آماده خریداری كنند و یا اینكه خود یك آكواریوم مناسب بسازنند. البته در صورت خرید آكواریوم آماده وسایل آنرا هم دریافت میكنند اما در صورت حوصله و گذاشتن كمی وقت میتوانند آكواریوم مورد نظر خود را در ابعاد مختلف بسازند كه دراینصورت هم ارزانتر تمام می شود و هم لذت بیشتری برای سازنده آن دارد.
    بهتراست آكواریوم بصورت مكعب مستطیل تهیه شود چون از مزایای این نوع آكواریوم سطح تهویه زیاد آب درآن است ماهیها نیز فضای بیشتری از سطح را در اختیار داشته و تمیز كردن آكواریوم بمراتب آسانتر می باشد .ضخامت شیشه آكواریوم ها با توجه به كوچك یا بزرگی آن مختلف است در یك آكواریم با حجم 30 لیتر می توان از شیشه 4میلیمتری استفاده كرد ولی برای ساخت آكواریومهای بزرگتر باید از شیشه 6 میلمتری استفاده كرد .
    ارتفاع آكواریوم بایستی بین 30 تا 40 سانتی متر و عرض آن بهتر است به اندازه بلندی آن باشد طول آكواریوم بستگی به محل قرار گرفتن آكواریوم دارد. باید بر روی آكواریوم سرپوشی قرار گیرد كه اندازه آن حداقل به اندازه طول آكواریوم و عرض آن 15 سانتی متری باشد كه در قسمت جلوئی آكواریوم تعبیه می شود . یكی از ضروریترین وسایل مورد نیاز آكواریوم پمپ هوا میباشد پمپ ها از طریق لرزش هوا را به داخل آكواریم میفرستند البته نوعی از پمپ ها نیز وجود دارند كه در داخل آنها موتور مخصوصی برای هوادهی وجود دارد.
    در موقع تهیه پمپ حتما باید ابعاد آكواریم را در نظربگیرید پمپ درآكواریوم اساسی ترین كار را جهت تهویه آب از طریق جریان دادن حبابهای هوا بداخل آكواریوم و جریان دادن آب بداخل فیلتر به منظور تمیزكردن آب انجام میدهد.خاستگاه اكثر ماهیان زینتی مناطق گرم و استوایی میباشد بنابراین باید محیط آبی گرم در حدود 23 الی 26 درجه سانتیگراد درآكواریوم برای ماهیها مهیا شود كه این عمل توسط بخاری انجام شود.
    جنس بخاریها شیشه ای پیركس (نشكن) و بصورت لوله ای هستند كه داخل آنها یك لوله چینی تعبیه شده است و روی آن سیم پیچ بخاری قرار دارد و در قسمت بالایی بخاری ترموستات نصب شده كه می توان با آن درجه حرارت آب آكواریوم را تنظیم كرد همچنین باید قدرت بخاری مورد نظر را برای حجم آب موجود در آكواریوم و تعداد ماهی قابل نگهداری در آن مورد توجه قرار داد. برای اندازه گیری درجه حرارت و كنترل دمای آكواریوم از گرماسنج استفاده میشود.
    آب آكواریوم بعلت وجود موجودات زنده گیاهی و جانوری درآن كم كم تیره و كدر می شود و حالت شفافیت خود را از دست میدهد. از آنجا كه تعویض دائمی آب آكواریوم كاری دشوار است و هر بار تعویض آب موجب بوجود آمدن استرس در ماهیان میشود لازم است با بكاربردن فیلتر مرتبا مواد زائد و معلق داخل آب آكواریوم گرفته شود تا آب همیشه برای ماهیان صاف و شفاف باقی بماند.
    البته بدیهی است پس از مدتی در اثر پر شدن حفرات ریزفیلتر كم كم از قدرت فیلتر كردن آن كاسته خواهد شد و هر چند وقت یكبار بایستی فیلتر تمیز شود تمیز كردن فیلتر بستگی به حجم آب نحوه تغذیه ماهیها درآكواریوم دارد هر چه روش تغذیه صحیحتر باشد و كمتر مواد غذایی اضافی وارد آب شود طبعا عمر فیلترآكواریوم بیشتر خواهد شد. برای صید ماهیها بخصوص در هنگام تمیز كردن آكواریوم یا بیرون آوردن ماهی بیمار بایستی از تورهای دستی مخصوص كه انواع مختلفی دارند استفاده نمود. جنس این تورها بایستی در حد امكان نرم و لطیف باشد تا صدمه ای به بدنماهی وارد نشود.


    عوامل اصلی در نگهداری یك آكواریوم:

    پس از تهیه آكواریوم و تامین وسایل مورد نیاز اولیه كه برای نگهداری و حفظ سلامت ماهیان آكواریومی ضرورت دارد توجه و رعایت برخی از نكات باعث داشتن ماهیان زیبا و شاد میشود كه رضایت هر بینندهای را به خود جلب مینماید. این عوامل عبارتند از :

    1- اكسیژن كافی
    اكسیژن مورد نیاز ماهیان زینتی را بایستی توسط گیاهان آبزی و تهویه مداوم آب آكواریوم بوسیله پمپ هوا و بطور همزمان تأمین كرد كمبود اكسیژن خطرناكترین عاملی است كه باعث تلفات سریع ماهی درآكواریوم میشود .عواملی كه در تأمین اكسیژن بطور مستقیم و غیر مستقیم دخالت دارند عبارتند از:
    تعداد ماهی در آكواریوم:
    هر چه تعداد ماهی در آكواریوم زیادتر باشد تولید اكسیژن نیز در آن بهمان نسبت بایستی بیشتر باشد .اكثرا هر جفت ماهی به حدود 20 الی 50 سانتی متر مربع از وسعت سطح آكواریوم نیاز دارد البته این مقدار به اندازه ماهی نیز بستگی دارد مثلا ماهی گوپی در حدود 20 سانتی متر به فضای آكواریومی نیاز دارد در حالیكه ماهی دم شمشیری بزرگ در حدود 50 سانتی مترفضا نیاز دارد. یك ماهی 9 سانتی متری در حدود 65 سانتیمتر فضا نیاز دارد در این فضای محدود فقط ماهیها زنده هستند و برای رشد و نمو به سه برابر این فضا نیاز دارند.
    سطح آب آكواریوم
    یكی دیگر از عوامل تولید اكسیژن سطح آب آكواریوم است كه هر چه سطح آب آكواریوم در مجاورت بیشتر هوا باشد میزان تبادلات گازی و در نتیجه اكسیژن محلول در آب افزایش خواهد یافت . زیاد بودن سطح آب توانایی جذب اكسیژن هوا توسط ماهیها را در موقع قطع برق و كم شدن اكسیژن محلول در آب زیادتر خواهدكرد.
    گیاهان آبزی
    یكی از مهمترین عوامل تامین اكسیژن آب آكواریوم گیاهان آبزی هستندكه در مقابل تابش نور خورشید یا نور مصنوعی با عمل فتوسنتز تولید اكسیژن در محیط آبی می كنند.

    2- نور كافی
    گیاهان و ماهیها مانند اكثر موجودات زنده برای رشد و نمو و سلامت خود احتیاج به نور دارند. بیشتر گونه های ماهیان زینتی می توانند در نور كم سالم و زنده بمانند ولی رشد و نمو و تولیدومثل آنها ممكن است بطور طبیعی انجام نشود زمانی كه گیاه آبزی در داخل آكواریوم وجود ندارد باید آكواریوم روزانه چندین ساعت در معرض تابش نور قرار گیرد.
    بنابراین همواره بایستی آكواریوم در جایی قرار گیرد كه روزانه باندازه كافی نور خورشید بطورغیرمستقیم به آن بتابد. در صورت استفاده از نور مصنوعی آكواریوم را در هر نقطه ای از اتاق می توانیم قرار دهیم اما در موقع تاریكی مطلق روشن كردن ناگهانی چراغ باعث ناراحتی ماهیها میشود و گاهی اوقات در اثر روشن شدن ناگهانی چراغ ماهیها از آكواریوم به بیرون پریده و باعث مرگ و میر خود میشوند.

    3- درجه حرارت مناسب
    اغلب مردم فكر می كنند كه ماهیان زینتی باید در درجه حرارت بالا نگهداری شوند ولی بعلت اینكه برخی گونههای ماهیان زینتی جزو گونههای مناطق غیراستوایی و یا معتدل محسوب میشوند نگهداری همه ماهیها در یك درجه حرارت یكسان كار درستی نمی باشد. ماهیها می توانند 5 تا 6 درجه تغییر حرارت را در حالت طبیعی و یا بصورت تغییرات طبیعی تحمل نمایند و بعلت اینكه در طبیعت در شبها دمای آب حداقل چند درجه از روز كمتر میشود این تغییر درجه حرارت تاثیر ناگواری بر روی ماهیها حتی ماهیهای باردار و یا تخم دار و نیز تخمها و نوزادهای آنها نخواهد داشت.
    بطور كلی افزایش درجه حرارت آب از حد مجاز خطرناكتر از كاهش آن می باشد زیرا با افزایش درجه حرارت بهمان نسبت از اكسیژن محلول در آب كاسته خواهد شد. بطور كلی درجه حرارت لازم برای نگهداری ماهیان زینتی بین 22 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد.

    4- بهداشت آكواریوم
    آكواریوم در صورت تمیز و سالم بودن باعث لذت بیشتر آبزیان درون خود است. تمیز بودن آكواریوم و سلامت ماهیها تا حدودی لازم و ملزوم یكدیگر می باشند. مواد زائد غذائی حاصله از تغذیه غیر صحیح تابش بیش از حد نور تهویه نامناسب و عدم دقت كافی در گزینش و به كار بردن آنچه كه بایستی در داخل آكواریوم قرارگیرد باعث اختلال در كار آكواریوم و خراب شدن آب و نامساعد شدن محیط زیست ماهیها و سرانجام آماده شدن محیط برای رشد و نمو انگلها میكربها و سایر عوامل بیماریزا و در نتیجه از بین رفتن ماهیها میشود.

    5- تغذیه صحیح
    تغذیه صحیح اثر بسیار مطلوبی در سلامت ماهیها و مقاومت آنها در برابر انواع بیماریها و انگلها دارد. هرچه شرایط داخل آكواریوم بهتر باشد ماهیها سالمتر بوده و در برابر بیماریها مقاومتر خواهند بود. هر ذره از مواد غذایی زائد در داخل آكواریوم می تواند باعث رشد و نمو عوامل ناخواسته و در نتیجه آلوده شدن آب گردد. این مواد نه تنها رشد و نمو میكربها و فیتوپلانكتونها را تسریع می كند بلكه باعث رشد و نمو قارچها و سایر عوامل آلودگی زا می گردند.
    در تغذیه ماهیها بایستی دقت كافی بعمل آید تا پس از چند دقیقه هیچگونه غذای زائدی در كف آكواریوم باقی نماند. اگر به ماهی كمتر از نیازش غذا داده شود بهتر از این است كه آنقدر به آن غذا داده شود كه نتوانند بخورند و در كف آكواریوم جمع شود و باعث رشد و نمو باكتریها گردد.

    نگارش یافته توسط حجت الله طارمی

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •