تبلیغات :
خرید لپ تاپ استوک
ماهان سرور
آکوستیک ، فوم شانه تخم مرغی ، پنل صداگیر ، یونولیت
دستگاه جوجه کشی حرفه ای
فروش آنلاین لباس کودک
خرید فالوور ایرانی
خرید فالوور اینستاگرام
خرید ممبر تلگرام

[ + افزودن آگهی متنی جدید ]




صفحه 10 از 13 اولاول ... 678910111213 آخرآخر
نمايش نتايج 91 به 100 از 121

نام تاپيک: مواردی برای نگهداری بهتر خودرو ( لطفا تجربیات مفید و نکات فنی رو بذارید )

  1. #91
    حـــــرفـه ای rami_hemi's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2005
    محل سكونت
    تبریز
    پست ها
    4,451

    پيش فرض

    با اجازه و موافقت کامل با شما استاد گرامی فقط چند نکته را عرض کنم
    سوخت گیری در هوای سرد: من تا بحال اینو نشنیده بودم آِیا منظور اینه که مثلا بجای 60 لیتر در واقع 60.5 لیتر بنزین گیرمون میاد ؟ که واقعا بعید میدونم
    شیشه پایین : فکر می کنم شرایط جاده و رانندگی خیلی تاثیر در این موضوع داره مقدار گاز دادن و شیب و جهت باد و ...( من که شخصا از شیشه پایین بدم میاد
    در رابطه با کارکرد هم کاملا بستگی به تیون آپ و نگهداری داره در برخی موارد اتومبیل های ایرانی در ابتدا مصرف بالاتری دارند
    سوخت سوپر هم با اینکه نظر های مختلفی داره ولی به نظر من نباید زیاد پشت سر هم استفاده کرد و حتی درباره مکمل و انژکتور شوی هم نظری ندارم
    فکر می کنم فیلتر هوا با کثیف شدن و پایین آمدن مقدار سوخت در خودرو های جدید باعث کم شدن راندمان و قدرت خودرو می شوند
    با تشکر از شما برای اطلاعات مفیدتون
    یه نکته رو هم بگم که قدیمیه و لی استفاده از ترموستات و ضدیخ-ضدجوش همراه با آب مناسب برای رادیاتو در همه فصل ها ضروریه
    این نظر برای مخازن سطح زمین یا سوخت های گازی شکل میتونه تاثیر بذاره ولی در مورد سوختهایی مثل بنزین و گازوئیل تاثیر چشمگیری نداره یعنی تبخیر این سوختها اونقدر هم زیاد نمیشه که مثلا وقتی از سر تازل خارج میشه مقدار زیادی از اون تبخیر بشه یا مثل سوخت گاز نیست که با گرم بودن مخزن یا سیستم جایگاه سوخت فشار گاز بالا بره و به خاطر افزایش فشار دما و فشار سوخت کمتری رو دریافت کنید .
    در مورد شیشه پایین در مسافتهای طولانی و سرعتهای بالا که مسله آیرودینامیک و جریان های هوایی مطرح میشه بیشتر اهمیت پیدا میکنه . وگرنه توانی که کمپروسور کولر از موتور میگیره و شما رو مجبور میکنه برای حفظ سرعت بیشتر به گاز فشار بیارید بیشتر از تاثیر آیرودینامیکی در سرعتهای پایین هست. ولی در سرعتهای بالاتر اختشاشات هوای ایجاد شده بیشتر روی حرکت تاثیر میذاره.
    در مورد سوخت سوپر یا همون اکتانهای بالاتر دوستان عزیز در نظر بگیرید اکتان بالاتر نشانگر بهینه بودن و مقاومت سوخت در مقابل خود اشتعالی یا همون ناک هست .در موتورهایی با پرفورمنس بالا به دلیل نسبت های تراکم بالاتر یا استفاده از سیستم های کمپروس هوا خود اشتعالی سوختهایی با اکتان پایین سریعا رخ میده برای همین از سوتخت با اکتان بالا یا همون شاخه های هیدروکربنی بیشتر استفاده میشه تا انفجار در موقعیت مناسب و زمان صحیح صورت بگیره.
    در مورد فیلتر هوای کثیف بهتره تمیز باشه چون پرفورمنس رو پایین میاره برای اینکه میزان هوای ورودی با کاهش روبرو میشه و در نتیجه سوخت کمتری به موتور تزریق میشه در نتیجه موتور توان کمتری تولید میکنه و راننده برای جبران این توان از دست رفته فشار بیشتری به موتور وارد میکنه و مصرف بالا میره .
    در ضمن دوستان زیاد روی آب رادیاتور حساس نباشند از مایعات ضد جوش ضد یخ استفاده کنید اونها دارای موادی هستند که موجب رسوب زدایی و جلوگیری از رسوب گیری قطعات سیستم خنک کننده میشند .

  2. 3 کاربر از rami_hemi بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  3. #92
    آخر فروم باز alone_boy's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2008
    محل سكونت
    کرمانشاه - پاوه
    پست ها
    1,903

    پيش فرض

    سلام
    این لکه ها که توی عکس مشخص هستن رو چطوری پاک کنیم؟.تقریبا روی کل رنگ کرم بغل درها این لکه ها هستن(کیفیت عکسها پایینه)
    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

    [ برای مشاهده لینک ، با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ]

    +
    لکه های ریز حاصل از شیره درختها که روی ماشین میفته رو چطوری پاک کنیم؟
    ممنون

  4. #93
    حـــــرفـه ای hossein.az's Avatar
    تاريخ عضويت
    Feb 2012
    محل سكونت
    p30world
    پست ها
    2,099

    پيش فرض آب بندی خودرو های صفر کیلومتر

    معمولاَ کمتر کسی به مقوله آب بندی کردن ماشین اهمیت می ده یا حتی فکر میکنه .
    متاسفانه عادتهای اشتباه ما در استفاده بهینه و بهتر از خودرو داره به یک فرهنگ غلط در میاد
    اکثراَ کسانی رو می بینیم که تازه خودرو صفر گرفته اند و عشق گاز و سرعت دارند و اصلا به صفر بودن ماشین یا آب بندی و ..... توجه نمی کنند!

    یکی از نکات آببندی اینجاست که ممکن است آببندی نادرست، تاثیر مستقیم بر عملکرد خودرو نداشنه باشد و یا بزودی ایرادی نمایان نشود ولی مشکلات جزئی و حل نشدنی از جمله سوت یا زوزه جزئی دیفرانسیل یا هریک از دنده های 1و2و3و4و5 ، کارکرد و صدای بد موتور همراه با لرزش و... را برای همیشه بوجود آورد.
    گاهی وقتها عیبهایی که برای ماشین پیش میاد از عدم آب بندی صحیح خودرو هست که هیچگاه در زمان بروز عیب به فکر ما خطور نمی کند و نمی دانیم که علت اصلی چیست.

    بد نیست بدانید که کلیه مشخصات و قابلیت های اکثر خودرو ها( اعم از حداکثر قدرت و گشتاور و شتاب و سرعت) بعد از آببندی قابل دست یابی است برای مثال خودرو های پراید- پژو پارس- پژو206... بعد از تحویل از کارخانه به سختی به سرعت 130km/h خواهند رسید.
    دلایل آببندی خودرو:

    ۱-قطعات مکانیکال خودرو از جمله لاینر و رینگ ها و نیز سایر نقاط از نقطه نظر میکروسکپی کاملاً ربز می باشند که بایستی با کارکرد آرام همراه با روغن کاری سطوح مذکور را ملایم کرد.

    ۲-بدلیل غیر هم جنس بودن قطعات استفاده شده در موتور خودرو ها نیاز است تا این قطعات با یکدیگر اداپته شده و جهت گیری شوند.

    ۳-با توجه به وجود انواع سیل و واشر های از جنس مس در اتومبیل و پک بودن کل موتور که ضریب انبساط طولی و حجمی گوناگونی دارند در اوایل کارکرد موتور بایستی با دور پایین آببندی گردد.

    ۴-آببندی تنها بر روی موتور نمی باشد و قطعات موجود در گیربکس نیز از حساسیت بالایی برخوردارند و با توجه به اینکه تماس متال به متال در گیرکس و یاتاقان های موجود در سایر قطعات متحرک، آببندی لازم و ضروری می باشد.



    زمانیکه يه جفت دنده تازه ساخته شده كنار هم قرار بگيرند خوب با هم مَچ نميشن و با اصطكاك و سر وصدای بیشتر كار ميكنند
    حالا اگر شركت سازنده شركت معتبري باشه مياد و اين دو تا دنده رو با هم روي دستگاه مخصوص مي بنده و چند ساعتي رو در حال كار كردن با هم قرار ميده تا به اصطلاح دنده ها با هم آببندي بشن (که در حالت تولید انبوه امکان پذیر نیس) يعني در واقع اون مقدار بد تراشيدگي خورده ميشه و دنده ها با هم از نظر پروفيل دنده مَچ ميشن.

    دلیل اینکه موتور های تعمیری آببندی بیشتری میخواد برای اینه که تراشکارها قطعات رو سفت تر میگیرن ولی کارخونه روون تر. (فاصله بین دو قطعه که در کنار هم حرکت می کنند)

    هرچند سطح کلیه قطعات فلزي، پیش از مونتاژ ( برحسب دقت عملیات ماشینی و تراش كاري) صيقلي مي شوند اما زمانی به بهترین حالت خود می رسند که در دور پائين و با روان كاري مناسب، بر روي هم حركت كنند. روانکاری در دور موتور بالا در آغاز به کار این قطعات و قبل از آب بندی، بازده بالایی ندارد. این مساله بیشتر به دلیل رفتار مصالح درگیر در اصطکاک و سایش است نه به دلیل ضعف احتمالی در عملکرد پمپ روغن. در واقع در دورهای بالا به دلیل اصطکاک بیشتر قطعات با هم، روغن نمي تواند مانند دورهاي پائين بین قطعات نفوذ کند و روانکاری کند. در نتیجه، بخوبی صیقلی نمی شوند و دما بالا رفته و عملیات آب بندي، به خوبي انجام نخواهد شد. بنابراین، گرفته شدن دمای قطعات و خنک شدن آنها هم اهمیت دارد. اتفاقی که در حالت درجا و سکون خودرو، به خوبی انجام نمی شود. به همین دلیل در راهنمای بیشتر خودروها گفته می شود: در چند کیلومتر ابتدایی از دورهای بالا، شتاب گیری ناگهانی و کارکردن درجا (بیش از اندازه) پرهیزکنید.



    حال چندتا سوال پیش میاد....

    پیستون هر چی با سرعت بیشتر(در حد مجاز) کار کنه سیلندر رو صیغلی تر میکنه اینجوری هم اصطحکاک کم میشه هم آب بندی محفظه احتراق بهتر میشه...؟

    آیا با افزایش دور گرمای محفظه بیشتر و محفظه گشاد تر نمیشه ؟
    آیا توی دور بالا روغن میتونه از عهده فشار خیلی زیادی که به خاطر نو بودن موتور و مقدار بسیار زیاد پلیسهء داخلش هست بر بیاد ؟
    خوب به غیر از دلایلی که در بالا گفته شد حداقل این رو می دانیم که استرس روی موتور توی دورهای پایین خیلی کمتر از دورهای بالاست پس بهتره قطعات توی دور پایین تر کار کنن حتی اگر مراعات اولیه موتور سود نداشته باشه حداقل ضرر نداره ولی از روز اول تخته کردن گاز حتماً ضرر داره .



    بهتر است در زمان آب بندی از این امور، پرهیز کنیم:
    - رانندگی پر شتاب (چه حرکت چه توقف).
    - حرکت تخت گاز یا پرسرعت.
    - رانندگی با یک سرعت ثابت یا دور موتور یکنواخت به مدت طولانی.
    - حرکت در شیب های تند به مدت طولانی.
    - استفاده از ظرفیت کامل خودرو (بار، بکسل و ...).
    - پر کردن دنده ها، یا استفاده از دنده مرده (که البته در گیربکس های اتوماتیک نیست).
    - کارکرد درجا بیش از 3 دقیقه (ضمن اینکه رانندگی با موتور سرد، موجب آسیب می شود)

    _ در طول این مدت (رسیدن تا 1000 کیلومتر) مرتب آب و روغن ماشین رو چک کنید
    _ سعی کنید همیشه از بنزین سوپر استفاده کنید اما اگر دسترسی ندارید یا اینکه هزینه اون بالاتر هست ، حتی الامکان تا 1000 کیلومتر اولیه بنرین سوپر استفاده کنید
    _ تا آب بندی کامل ماشین از دست زدن به ماشین خودداری کنید منظورم اسپورت کردن و تیونینگ و .... هست

    _ بعد از طی مسافت 1000 کیلومتر یه مرتبه فشار به ماشین نیارید بگذارید به مرور دورهای بالای موتور رو ماشین شما تجربه کنه
    _ معمولا بعد از طی 5000 کیلومتر می شه دورهای 6000 یا بیشتر رو استفاده کرد
    باور بفرمایید که رعایت این موارد اصلا سخت نیست فقط کمی حوصله می خواد

    - توجه به دستورات مندرج در دفترچه هر خودرو و توصیه های سازنده آن.
    امروزه در اکثر دفترچه های خودرو از این توصیه ها دیگر به نام آب بندی، یاد نمی شود بلکه از آنها به عنوان توصیه هایی برای کارکرد اقتصادی و کمک به دوام محصول، یاد می شود

    * آببندی به روش کلی فقط در خودرو های صفر کاربرد دارد و موتور تازه تعمیر پس از ۵ ساعت کارکرد درجا آببندی می شود.

    برای مثال، آببندی پراید:

    ۱-تا ۲۰۰ کیلومتر اول با دنده های ۱و۲ -دور موتور ماکسیسمم بر روی ۲۵۰۰ دور

    ۲-پس از آن دور موتور را در دنده های ۱و۲ افزایش داده و روی دور ۳۰۰۰ تعویض دنده از ۱به ۲ را انجام می دهیم

    ۳-پس از آن در ۲۵۰ کیلومتر تعویض دنده از ۲ به ۳ و بر روی دور ۳ انجام می گیرد.

    ۴-با دنده های ۱و۲و۳ تا دور ۳۲۰۰ رانندگی نمایید و پس از آن در ۶۰۰ کیلومتر زمانی که سرعت خودرو به ۷۵ کیلومتر رسید تعویض دنده را انجام دهید.

    ۵-از کیلومتر ۷۵۰ می توانید از دنده ۵ و با دور زیر ۳۰۰۰ استفاده نمایید.تا خودرو ۹۰۰ کیلومتر را طی کند.

    ۶- پس از آن در اتوبان ۲۰۰ کیلومتر با بیشترین سرعت موجود ۱۷۵ رانندگی نمایید و پس از آن در ۱۱۰۰ خودرو را به نمایندگی مجاز ببرید.و روغن گیربکس و موتور را تعویض نمایید.

    نکته:در طول آببندی از دو نفر بیشتر سوار نکنید.ایرادات استخراجی را یادداشت نمایید و پس از مراجعه به مراکز مجاز اعلام نمایید.

    ***این روش بر اساس اطلاعات قطعات بکار رفته در خودرو و آزمایش های علمی استخراج گردیده است و یک روش کاملا پیشنهادی می باشد و این شرکت مسولیت های ناشی از انجام این آببندی را نمی پذیرد



    بر گرفته از مطالب یک دوست اینترنتی
    شاید به درد دوستان بخوره
    Last edited by hossein.az; 19-10-2012 at 10:51.

  5. 3 کاربر از hossein.az بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  6. #94
    حـــــرفـه ای Actros's Avatar
    تاريخ عضويت
    Sep 2006
    محل سكونت
    Kermanshah
    پست ها
    10,356

    پيش فرض

    تعویض فیلتر بنزین از 5000 تا یا 10000 تا با توجه به افتضاح بودن کیفیت بنزین داخلی از نون شب هم واجب تره . وقتی فیلتر رو در میاره رنگ بنزین داخل فیلتر سیاهه !!!
    اکثر خودروهای داخلی بعد از 70 تا 80 هزار کیلومتر کارکرد . کاتالیستشون کپ میشه که باید یا درش بیاری به جاش لوله جوش کنی که این کار هم سود داره هم ضرر._ افزایش توان به دلیل تخلیه بهتر.و ضررشم یکم صدا ماشین زیاد میشه و لرزش زیر پای راننده خیلی کم و در آخر محیط زیست هم به ...... میره !
    یه راه دیگه هم داره که کاتالیست بخری که خیلی گرونه

  7. #95
    آخر فروم باز hamed malekpour's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jan 2008
    محل سكونت
    ....
    پست ها
    2,676

    پيش فرض

    من صافی بنزین را عوض کردم بعد دوسال اصلا کثیف نبود .

  8. #96
    حـــــرفـه ای hossein.az's Avatar
    تاريخ عضويت
    Feb 2012
    محل سكونت
    p30world
    پست ها
    2,099

    پيش فرض

    بیشتر رانندگان برف پا کن ها را موقع بارش شدید باران روشن کرده و روی سرعت تند یا خیلی تند می گذارند ، ولی بازهم دید از شیشه جلو ، بد هست.در صورتی که با چنین شرایطی مواجه شدید ، کافی است عینک آفتابی تان را بزنید(هر مدلی که باشد) و معجزه رخ می دهد!ناگهان دید شما از شیشه ی جلو کاملاً واضح میشود، درست مثل اینکه هیچ بارانی در کار نیست.

    همیشه یک عینک آفتابی در ماشین داشته باشید.با این کار نه تنها در رانندگی ایمن تربا دید کامل به خودتان کمک می کنید،بلکه ممکن است زندگی دوست تان را هم با دادن این ایده به او، نجات دهید..
    خودتان امتحانش بکنید و با دوستانتان در میان بگذارید. جالب این است که هنوز قطره ها را روی شیشه ی جلو می بینید، اما دیگر سطحی از باران در حال فروریختن را نخواهید دید.می توانید ببینید که باران کجا به جاده برخورد می کند .
    این کار عدم دید شما را نسبت به ماشین هایی که از کنار شما رد می شوند ، یا ماشینی که باید در باران دنبال کنید ، از بین می برد.
    باید این نکته را در تعلیم رانندگی می گنجاندند چون واقعاً موثر است..یک نکته ی خوب دیگر:یک خانم 36 ساله چند هفته قبل تصادفکرد.داشت باران می بارید اگرچه خیلی شدید نبود.ناگهان ماشین او روی آب شناور شد و به معنای واقعی کلمه در هوا به پرواز در آمد. او آسیب جدی ندید ولی از این اتفاق ناگهانی شگفت زده شد! وقتی این موضوع را برای پلیس بزرگراه شرح داد او مطلبی را بهش گفت که هر راننده ای باید بداند. هرگز در باران با کروز کنترل (کنترل اتوماتیک سرعت) حرکت نکنید.آن خانم فکر می کرد حرکت با کروز کنترل محتاطانه است چون سرعت را همیشه در حد مناسب نگه می دارد . ولی افسر پلیس بزرگراه به او گفت که با روشن بودن کروز کنترل ، چرخ های ماشین تماس شان را با سطح جاده از دست داده و ماشین شتاب بیشتری می گیرد در حدی که ماشین شما مثل هواپیما از زمین بلند می شود! – هرگز از کروز کنترل در هنگام خیس یا یخبندان بودن جاده استفاده نکنید-.بعضی ماشین ها مثل تویوتا سی ینا ایکس ال ایی در هنگام روشن بودن برف پاک کن اجازه روشن کردن کروز کنترل را نمی دهند

  9. 4 کاربر از hossein.az بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  10. #97
    داره خودمونی میشه majid_98's Avatar
    تاريخ عضويت
    Dec 2011
    محل سكونت
    پایتخت قدیم
    پست ها
    164

    پيش فرض

    الان که هوا داره سردتر میشه دوستان مواظب خودروشون باشند
    این گربه ها وقتی سرماشون میشه علاقه زیادی به ماشینتون پیدا میکنن
    و صد البته بازیگوشی هم میکنن که اگه روی کاپوت ماشین باشه!!!
    رنگ ماشین رو حسابی خش میندازن
    نمیشه هم از گربه انتقام گرفت××


  11. 4 کاربر از majid_98 بخاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند


  12. #98
    حـــــرفـه ای hossein.az's Avatar
    تاريخ عضويت
    Feb 2012
    محل سكونت
    p30world
    پست ها
    2,099

    پيش فرض

    در ضمن برای این که شیشه های جلو کثیف نشه وشیشه های داخل ماشین بخار نکنه محصول خورشید نگین نانو تو بازار است که رانندگی را راحت تر می کنه اگه باین شرایط مشکل دارید حتما بخرید
    دوست عزیز تبلیغات یک برند خاص ممنوعه
    از این اسپری های ضد بخار با مارکهای مختلف توی بازار هست

  13. #99
    حـــــرفـه ای mehdi_08's Avatar
    تاريخ عضويت
    Jun 2007
    محل سكونت
    کرمانشاه
    پست ها
    2,815

    پيش فرض

    معمولاَ کمتر کسی به مقوله آب بندی کردن ماشین اهمیت می ده یا حتی فکر میکنه .
    متاسفانه عادتهای اشتباه ما در استفاده بهینه و بهتر از خودرو داره به یک فرهنگ غلط در میاد
    اکثراَ کسانی رو می بینیم که تازه خودرو صفر گرفته اند و عشق گاز و سرعت دارند و اصلا به صفر بودن ماشین یا آب بندی و ..... توجه نمی کنند!

    یکی از نکات آببندی اینجاست که ممکن است آببندی نادرست، تاثیر مستقیم بر عملکرد خودرو نداشنه باشد و یا بزودی ایرادی نمایان نشود ولی مشکلات جزئی و حل نشدنی از جمله سوت یا زوزه جزئی دیفرانسیل یا هریک از دنده های 1و2و3و4و5 ، کارکرد و صدای بد موتور همراه با لرزش و... را برای همیشه بوجود آورد.
    گاهی وقتها عیبهایی که برای ماشین پیش میاد از عدم آب بندی صحیح خودرو هست که هیچگاه در زمان بروز عیب به فکر ما خطور نمی کند و نمی دانیم که علت اصلی چیست.

    بد نیست بدانید که کلیه مشخصات و قابلیت های اکثر خودرو ها( اعم از حداکثر قدرت و گشتاور و شتاب و سرعت) بعد از آببندی قابل دست یابی است برای مثال خودرو های پراید- پژو پارس- پژو206... بعد از تحویل از کارخانه به سختی به سرعت 130km/h خواهند رسید.
    دلایل آببندی خودرو:

    ۱-قطعات مکانیکال خودرو از جمله لاینر و رینگ ها و نیز سایر نقاط از نقطه نظر میکروسکپی کاملاً ربز می باشند که بایستی با کارکرد آرام همراه با روغن کاری سطوح مذکور را ملایم کرد.

    ۲-بدلیل غیر هم جنس بودن قطعات استفاده شده در موتور خودرو ها نیاز است تا این قطعات با یکدیگر اداپته شده و جهت گیری شوند.

    ۳-با توجه به وجود انواع سیل و واشر های از جنس مس در اتومبیل و پک بودن کل موتور که ضریب انبساط طولی و حجمی گوناگونی دارند در اوایل کارکرد موتور بایستی با دور پایین آببندی گردد.

    ۴-آببندی تنها بر روی موتور نمی باشد و قطعات موجود در گیربکس نیز از حساسیت بالایی برخوردارند و با توجه به اینکه تماس متال به متال در گیرکس و یاتاقان های موجود در سایر قطعات متحرک، آببندی لازم و ضروری می باشد.



    زمانیکه يه جفت دنده تازه ساخته شده كنار هم قرار بگيرند خوب با هم مَچ نميشن و با اصطكاك و سر وصدای بیشتر كار ميكنند
    حالا اگر شركت سازنده شركت معتبري باشه مياد و اين دو تا دنده رو با هم روي دستگاه مخصوص مي بنده و چند ساعتي رو در حال كار كردن با هم قرار ميده تا به اصطلاح دنده ها با هم آببندي بشن (که در حالت تولید انبوه امکان پذیر نیس) يعني در واقع اون مقدار بد تراشيدگي خورده ميشه و دنده ها با هم از نظر پروفيل دنده مَچ ميشن.

    دلیل اینکه موتور های تعمیری آببندی بیشتری میخواد برای اینه که تراشکارها قطعات رو سفت تر میگیرن ولی کارخونه روون تر. (فاصله بین دو قطعه که در کنار هم حرکت می کنند)

    هرچند سطح کلیه قطعات فلزي، پیش از مونتاژ ( برحسب دقت عملیات ماشینی و تراش كاري) صيقلي مي شوند اما زمانی به بهترین حالت خود می رسند که در دور پائين و با روان كاري مناسب، بر روي هم حركت كنند. روانکاری در دور موتور بالا در آغاز به کار این قطعات و قبل از آب بندی، بازده بالایی ندارد. این مساله بیشتر به دلیل رفتار مصالح درگیر در اصطکاک و سایش است نه به دلیل ضعف احتمالی در عملکرد پمپ روغن. در واقع در دورهای بالا به دلیل اصطکاک بیشتر قطعات با هم، روغن نمي تواند مانند دورهاي پائين بین قطعات نفوذ کند و روانکاری کند. در نتیجه، بخوبی صیقلی نمی شوند و دما بالا رفته و عملیات آب بندي، به خوبي انجام نخواهد شد. بنابراین، گرفته شدن دمای قطعات و خنک شدن آنها هم اهمیت دارد. اتفاقی که در حالت درجا و سکون خودرو، به خوبی انجام نمی شود. به همین دلیل در راهنمای بیشتر خودروها گفته می شود: در چند کیلومتر ابتدایی از دورهای بالا، شتاب گیری ناگهانی و کارکردن درجا (بیش از اندازه) پرهیزکنید.



    حال چندتا سوال پیش میاد....

    پیستون هر چی با سرعت بیشتر(در حد مجاز) کار کنه سیلندر رو صیغلی تر میکنه اینجوری هم اصطحکاک کم میشه هم آب بندی محفظه احتراق بهتر میشه...؟

    آیا با افزایش دور گرمای محفظه بیشتر و محفظه گشاد تر نمیشه ؟
    آیا توی دور بالا روغن میتونه از عهده فشار خیلی زیادی که به خاطر نو بودن موتور و مقدار بسیار زیاد پلیسهء داخلش هست بر بیاد ؟
    خوب به غیر از دلایلی که در بالا گفته شد حداقل این رو می دانیم که استرس روی موتور توی دورهای پایین خیلی کمتر از دورهای بالاست پس بهتره قطعات توی دور پایین تر کار کنن حتی اگر مراعات اولیه موتور سود نداشته باشه حداقل ضرر نداره ولی از روز اول تخته کردن گاز حتماً ضرر داره .



    بهتر است در زمان آب بندی از این امور، پرهیز کنیم:
    - رانندگی پر شتاب (چه حرکت چه توقف).
    - حرکت تخت گاز یا پرسرعت.
    - رانندگی با یک سرعت ثابت یا دور موتور یکنواخت به مدت طولانی.
    - حرکت در شیب های تند به مدت طولانی.
    - استفاده از ظرفیت کامل خودرو (بار، بکسل و ...).
    - پر کردن دنده ها، یا استفاده از دنده مرده (که البته در گیربکس های اتوماتیک نیست).
    - کارکرد درجا بیش از 3 دقیقه (ضمن اینکه رانندگی با موتور سرد، موجب آسیب می شود)

    _ در طول این مدت (رسیدن تا 1000 کیلومتر) مرتب آب و روغن ماشین رو چک کنید
    _ سعی کنید همیشه از بنزین سوپر استفاده کنید اما اگر دسترسی ندارید یا اینکه هزینه اون بالاتر هست ، حتی الامکان تا 1000 کیلومتر اولیه بنرین سوپر استفاده کنید
    _ تا آب بندی کامل ماشین از دست زدن به ماشین خودداری کنید منظورم اسپورت کردن و تیونینگ و .... هست

    _ بعد از طی مسافت 1000 کیلومتر یه مرتبه فشار به ماشین نیارید بگذارید به مرور دورهای بالای موتور رو ماشین شما تجربه کنه
    _ معمولا بعد از طی 5000 کیلومتر می شه دورهای 6000 یا بیشتر رو استفاده کرد
    باور بفرمایید که رعایت این موارد اصلا سخت نیست فقط کمی حوصله می خواد

    - توجه به دستورات مندرج در دفترچه هر خودرو و توصیه های سازنده آن.
    امروزه در اکثر دفترچه های خودرو از این توصیه ها دیگر به نام آب بندی، یاد نمی شود بلکه از آنها به عنوان توصیه هایی برای کارکرد اقتصادی و کمک به دوام محصول، یاد می شود

    * آببندی به روش کلی فقط در خودرو های صفر کاربرد دارد و موتور تازه تعمیر پس از ۵ ساعت کارکرد درجا آببندی می شود.

    برای مثال، آببندی پراید:

    ۱-تا ۲۰۰ کیلومتر اول با دنده های ۱و۲ -دور موتور ماکسیسمم بر روی ۲۵۰۰ دور

    ۲-پس از آن دور موتور را در دنده های ۱و۲ افزایش داده و روی دور ۳۰۰۰ تعویض دنده از ۱به ۲ را انجام می دهیم

    ۳-پس از آن در ۲۵۰ کیلومتر تعویض دنده از ۲ به ۳ و بر روی دور ۳ انجام می گیرد.

    ۴-با دنده های ۱و۲و۳ تا دور ۳۲۰۰ رانندگی نمایید و پس از آن در ۶۰۰ کیلومتر زمانی که سرعت خودرو به ۷۵ کیلومتر رسید تعویض دنده را انجام دهید.

    ۵-از کیلومتر ۷۵۰ می توانید از دنده ۵ و با دور زیر ۳۰۰۰ استفاده نمایید.تا خودرو ۹۰۰ کیلومتر را طی کند.

    ۶- پس از آن در اتوبان ۲۰۰ کیلومتر با بیشترین سرعت موجود ۱۷۵ رانندگی نمایید و پس از آن در ۱۱۰۰ خودرو را به نمایندگی مجاز ببرید.و روغن گیربکس و موتور را تعویض نمایید.

    نکته:در طول آببندی از دو نفر بیشتر سوار نکنید.ایرادات استخراجی را یادداشت نمایید و پس از مراجعه به مراکز مجاز اعلام نمایید.

    ***این روش بر اساس اطلاعات قطعات بکار رفته در خودرو و آزمایش های علمی استخراج گردیده است و یک روش کاملا پیشنهادی می باشد و این شرکت مسولیت های ناشی از انجام این آببندی را نمی پذیرد



    بر گرفته از مطالب یک دوست اینترنتی
    شاید به درد دوستان بخوره
    ممنون ازتون
    این مطالب خوبه ولی دیگه زیادی درش اغراق شده که باعث زحمت بیشتر برای صاحاب خودرو می شه و هیچ سودی نداره

    هر میاشینی توی دفترچه راهنماش نوشیته شده که تا چه کیلومتری تا چه دور موتوری باید رفت بیشتر از اون می شه وسواس (سازنده خودرو تا یه حدی خطای راننده رو هم در نظر می گیرن و یه کیلومتر مشخص اعلام می کنن)

    مثلا همین آب بندی پیشنهادی پراید !!
    اجرا کردن این روش جز زحمت هیچ سودی نداره

    عزیزان دقت کنن در دوران آبندی محدودیت سرعت ندارین ولی محدودیت دور موتور دارین که عملا خودش سرعت رو محدود می کنه
    مثلا در ال 90 تا 1000 تای اول محدودیت دور موتور 3500
    بعد 1000 تا محدودیتی نیست

    برای پراید هم دستور العملی از طرف سازنده ارائه نشده

  14. #100
    حـــــرفـه ای ملا نصرالدین's Avatar
    تاريخ عضويت
    Mar 2007
    محل سكونت
    پایتخت
    پست ها
    2,056

    پيش فرض

    دوستان هر چند وقت یک بار باید توی ماشین ضد یخ بریزیم؟

    ما چون پارکینگ نداریم و ماشین رو بیرون میذاریم از شیشه شوی زیاد استفاده میکنیم.چند سری از این مایع های شیشه شوی گرفتیم ولی تند تند تموم میشه.امکانش هست به جای اون مواد از چیز دیگه ای استفاده کرد؟

Thread Information

Users Browsing this Thread

هم اکنون 1 کاربر در حال مشاهده این تاپیک میباشد. (0 کاربر عضو شده و 1 مهمان)

User Tag List

برچسب های این موضوع

قوانين ايجاد تاپيک در انجمن

  • شما نمی توانید تاپیک ایحاد کنید
  • شما نمی توانید پاسخی ارسال کنید
  • شما نمی توانید فایل پیوست کنید
  • شما نمی توانید پاسخ خود را ویرایش کنید
  •