بازی GTA: Vice City در ۲۹ اکتبر ۲۰۰۲ (۷ آبان ۱۳۸۱) برای پلی استیشن ۲ منتشر شد و با الهام از زرقوبرق دههی ۸۰ میلادی، داستانی تازه در نسخهی خیالی میامی روایت کرد. این بازی نهتنها ادامهای موفق بر GTA 3 بود، بلکه با طراحی هنری منحصربهفرد، بازیگران مشهور و جنجالهای واقعی، به یکی از نمادهای فرهنگی صنعت بازی تبدیل شد.
پس از موفقیت چشمگیر GTA 3 در سال ۲۰۰۱ (۱۳۸۰)، شرکت Rockstar تصمیم گرفت با الهام از فضای دههی ۸۰ میلادی، داستانی جدید در نسخهی خیالی شهر میامی خلق کند. نتیجهی این تصمیم، بازی GTA: Vice City بود که در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۰۲ (۷ آبان ۱۳۸۱) برای پلی استیشن ۲ در آمریکا منتشر شد و یک ماه بعد به مناطق PAL رسید. نسخههای کامپیوتر و ایکس باکس نیز در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) عرضه شدند.
داستان تامی ورستی (Tommy Vercetti)
Vice City روایت کلاسیک یک قاچاقچی مواد مخدر در دههی ۸۰ را با پایانی غیرمنتظره و مثبت ارائه میدهد. تامی ورستی، عضو خانوادهی Forelli، پس از خرابشدن یک معاملهی مواد مخدر، مورد حمله قرار میگیرد. رئیس او، سانی فورلی (Sonny Forelli)، از او میخواهد پول و مواد را بازگرداند، اما مربیاش، خوان گارسیا کورتز (Juan Garcia Cortez)، او را به استقلال بیشتر از خانوادهی فورلی تشویق میکند. در طول بازی، تامی با گروههای جنایی مختلف همکاری میکند و در نهایت امپراتوری جنایی خودش را بنا میگذارد، تا اینکه در پایان، با سانی روبهرو میشود.
بازیگران مشهور
Vice City با حضور بازیگران مطرحی چون ری لیوتا (Ray Liotta) در نقش تامی و تام سایزمور (Tom Sizemore) در نقش سانی، درخشش ویژهای دارد. دیگر ستارگان شامل ویلیام فیکتنر (William Fichtner)، رابرت داوی (Robert Davi)، برت رینولدز (Burt Reynolds)، لوئیس گازمن (Luis Guzmán) و فیلیپ مایکل توماس (Philip Michael Thomas) هستند.
بازآفرینی دههی ۸۰ افسانهای
حتی کسانی که Vice City را بازی نکردهاند، طراحی رنگی پاستلی آن را به یاد دارند. این سبک یادآور سریال Miami Vice از شبکهی NBC در دههی ۸۰ است و طرفداران فیلم Scarface ساختهی برایان دی پالما نیز ردپای آن را در بازی میبینند. ساختمانهای رنگارنگ شهر Vice City بازتابی از طراحی بصری سریال Miami Vice هستند که توسط مایکل مان (Michael Mann) شکل گرفت. عمارت تامی ورستی در بازی نیز شباهت زیادی به عمارت تونی مونتانا در فیلم Scarface دارد. در حالی که مان و دی پالما تصویری پرزرقوبرق از دنیای مواد مخدر کوبا ارائه دادند، Rockstar پیام کلاسیک «جنایت نتیجه ندارد» را کنار گذاشت و همین تفاوت، Vice City را از الهاماتش متمایز میکند.
جنجالهای واقعی Vice City
وکیل جنجالی جک تامپسون (Jack Thompson) تلاش کرد Rockstar را به دلیل ارتباط بازیهایش با جرایم خشونتآمیز تحت پیگرد قانونی قرار دهد. اما جنجال اصلی مربوط به اعتراض جامعهی هائیتی-آمریکایی بود که از نحوهی نمایش خود در بازی ناراضی بودند. اگرچه بازی بیشتر به فرهنگ لاتین اشاره داشت، اما هائیتیها از نمایش خود بهعنوان مجرمان ابراز ناراحتی کردند. این اعتراضها آنقدر جدی شد که Rockstar بهندرت، اما واقعاً، بابت آن عذرخواهی کرد.
در ادامه، شهردار وقت نیویورک، مایکل بلومبرگ (Michael Bloomberg)، خواستار حذف جملهای توهینآمیز نسبت به هائیتیها شد و Rockstar نیز با این درخواست موافقت کرد. در نهایت، همهی این اتفاقات نشاندهندهی موفقیت و تأثیر فرهنگی GTA: Vice City هستند، تا جایی که Rockstar توانست به جریان اصلی رسانهها راه پیدا کند.
گیمفا



بازی GTA: Vice City در ۲۹ اکتبر ۲۰۰۲ (۷ آبان ۱۳۸۱) برای پلی استیشن ۲ منتشر شد و با الهام از زرقوبرق دههی ۸۰ میلادی، داستانی تازه در نسخهی خیالی میامی روایت کرد. این بازی نهتنها ادامهای موفق بر GTA 3 بود، بلکه با طراحی هنری منحصربهفرد، بازیگران مشهور و جنجالهای واقعی، به یکی از نمادهای فرهنگی صنعت بازی تبدیل شد.



جواب بصورت نقل قول