سلام به دوستان عزیز
امروزه دیاگ زدن برای تشخیص و عیب یابی خودرو عملا به یک کار واجب تبدیل شده. یعنی شما در خیلی مواقع بدون داشتن یک دیاگ، نمیتونید اشکال اصلی خودرو رو پیدا کنید. علتش هم اینه که خودروهای امروزی با خودروهای قدیمی فرق کرده اند. خودروهای امروزی دارای سیستمهای پیش رفته ای هستند. تعداد زیادی ECU یا همان کامپیوتر دارند. هر کدام از این کامپیوتر (ای سی یو) ها یک بخش یا یک سیستم از خودرو رو کنترل میکنند. هر ای سی یو هم دارای تعدادی سنسور و عملگر و ... هست. این سنسورها و عملگرها از طریق سیم کشی خودرو به ای سی یو وصل میشند.
خود ای سی یو ها هم از طریق بخشی از سیم کشی خودرو به نام شبکه به هم دیگه متصل هستند و با هم حرف میزنند. مثلا ای سی یو موتور، سرعت حرکت خودرو رو از طریق سنسور گیربکس (در برخی خودروها از طریق سنسور ABS) دریافت میکنه. اون رو بررسی میکنه و بعد به ای سی یو صفحه کیلومتر اعلام میکنه. صفحه کیلومتر هم از طریق عقربه سرعت سنج اون رو به راننده نشون میده. اجزای دیگه خودرو هم همینطور هستند.
حالا شما اگر بخوای این شبکه پیچیده که شامل تعداد زیادی، سنسور، عملگر، ECU و سیم کشی و قطعات الکترونیکی دیگه هست رو عیب یابی کنی، قطعا به یک دیاگ نیاز داری.
البته این تاپیک رو به پیشنهاد دوست عزیزم جناب Ezel ایجاد کردم.